Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Dorazím domů a okamžitě se ke mně prdelí dvě chlupaté kočky. Nácíček rád čumí na fotbal (obzvlášť na Slavii) a na fantasy (Pán Prstenů je jeho nejoblíbenější). Miňonka pro změnu pořád žere a neustále vypadá, jak kdyby si pro ní každou chvílí měla přijít panenka Chuckie. Když nasaju pozitivní atmosféru z příchozího, sednu do gauče, který je plný chlupů. Ani to mě ale nerozhodí. Zapnu Instagram a chvíli čumím na videa s kočičkami, což mi na náladě také rozhodně přidává. To asi tak k takové té popracovní klasice. Jednou se mi ale stalo, že jsem přišel domů, kouknul na net a zjistil, že vyšla hra Stray, kde si za samotnou kočku můžete i zahrát. To se psal prostředek roku 2022 a hra Stray si v tu chvíli získávala řadu fanoušků po celém světě, až se jednou dostala (vlivem výhry zde na Databázi her - díky Herní výzvo! :-)) až ke mně. Co Vám budu povídat, ta kombinace popracovních činností a prozření, že existuje tato hra, ve mně rezonuje dodnes.

No a vzhledem k náročnosti hry, jsem na starém notebooku neměl šanci a tak jsem si musel pořídit nový. Ten jsem hned pokřtil touto hrou (ne náhodou) a chyba to rozhodně nebyla. Stray je poměrně minimalistická záležitost, ale jednoznačně pecka, která mě, milovníka koček, bude ve vzpomínkách těšit mnoho dlouhých večerů.

Ono je to jednoduché říct, že Stray je hra, kde hrajete za kočku. Tvůrci ale neváhali a rovnou tu 3D adventuru z pohledu toulavé kočky vložili do dystopické budoucnosti, kde na povrchu to vypadá asi jako ve vzdálené budoucnosti, ale v podzemí je svět nepoznaný. Svět, na který lidstvo už zapomnělo. A zapomněla by na něj i naše hlavní hrdinka, kdyby během prolejzání kanálů nespadla do jedné šachty a neobjevila se právě zde. Ve světě, kde žijí androidi, ale i nepřítel. Ve světě, kde musíte hodně kličkovat, abyste se zachránili. Ve světě, ze kterého může uniknout opravdu akorát kočka - zvíře ze všech nejmrštnější.

Francouzští tvůrci si ale dali obrovskou práci s tímto světem. Zvukově a hudebně připravili minimalistický zážitek, který spolu s perfektně vykonstruovaným prostředím vytváří jedinečnou atmosféru, která hráče okamžitě pohltí. První setkání s androidy nebo objevení robůtka, kterého zachráníte, aby Vám následně byl nápomocný například coby překladatel toho, co Vám androidi říkají, je jen začátek toho, co se postupem času začne dít. Rázem se ocitáte v kolotoči emocí, který Vám vyvolají jednotlivé momenty v tomto zapomenutém světě. Stačí pouhé zamňoukání nebo otření se o nohy androida a vylouděný úsměv na obrazovce androida musí vyvolat u každého hráče nekonečný soucit. Tady jsou androidi ti zapomenutí, kteří nechtějí nic jiného, než aby je měl alespoň chvíli někdo rád.

Hra není ani nikterak dlouhá. V průběhu hraní navíc stále přináší něco nového. Jednou utíkáte před nepřátelsky vyhlížejícím zvířetem ve stokách, abyste se po pár hodinách ploužili ve městě před volně se pohybujícími kulometnými hnízdy, které jakmile Vás spatří, okamžitě střílí. V mezi čase pak potkáváte různé postavy a vzpomínky pro robůtka, který Vás hlouběji uvádí do světa a snaží se Vám vysvětlit, co se v tomto světě stalo, že to s ním dopadlo tak, jak to dopadlo.

Stray je jednoznačně krásná hra. Také je poměrně krátká, kde v rozmezí asi sedmi hodin stačí vytvořit dostatek nezapomenutelných herních momentů, aby si Vás na dobro získala ve Vašich srdcích. Má silný, byť minimalistický, příběh, který celý ten nápad hlavního kočičího hrdiny notně ozvláštňuje a vlastně z celého herního počinu dělá neotřelý zážitek. Jedná se opravdu o zážitek, který se zase tak často neopakuje, proto je veliká škoda ho vynechat. Myslím si, že ho ocení jak milovník koček, tak i jeho zarytý odpůrce. Tady ten nápad hlavního hrdiny jde ruku v ruce se samotnou dystopickou myšlenkou a vězte....nikdy Vám androidi nebyli milejší, než zde. A to samo o sobě také o něčem svědčí.

Pro: Naprosto neotřelý a originální nápad hlavního kočičího hrdiny v nehostinném světě plných smutných androidů.

Proti: Hráč by mohl říct, že negativum je tak trošku délka samotné hry. Na druhou stranu právě ta délka je adekvátní k tomu, abyste se nezačali nudit a nebo se hry a nápadu nepřehltili. Stray je minimalistický, ale tne do živého.

+23
  • PC 90
Stray je pro mne podobným zjevením jako RDR2. Tím nemyslím, že bych chtěl tyto hry porovnávat vůči sobě, protože si samozřejmě stěží mohou být ještě víc vzdálenější. Nicméně myslím to tím způsobem, že obě jsou tématicky mimo moje osobní preference. U RDR2 to je divoký západ, což je období, které mne nikdy moc nebavilo. U Stray je to to, že hlavní hrdina hry je kočka.  V realitě ke kočkám nijak neinklinuji, navíc s partnerkou máme raději opeřené zvířectvo, ke kterému jsou kočky přirození nepřátelé. Nicméně obě hry si mne dokázaly chytit nakolik, že nešlo se odtrhnout a obě byly pro mne skvělý herní zážitek.

Hra není nijak rozsáhlá, obsahuje pouze minimum vedlejších úkolů, které jsou založeny na tom, aby hráč celou lokaci prošel a našel nějaké předměty. Lokace mohou na první pohled působit ohromné, ale hráč při prozkoumávání zjistí, že se brzy vrátí dokola, nicméně díky kočičí abilitě šplhání dostávají lokace zajímavý prostor – směrem vzhůru. Hlavně lokace ve slumech je v tomto ohledu skvěle vydařená. Hlavní mise (příběh) jsou poměrně lineární, a i když obsahují prvky hledání a hádanek, tak ty jsou opravdu velmi (až extrémně) lehké. Příběh není sám o sobě nijak složitý, a až na pár překvapivých momentů hráč celkem dobře odhadne, co se bude dít dál. I když autoři si mohli moment se smrtí průvodce B-12 odpustit, myslím, že tenhle myšlený útok na city hra vůbec nepotřebovala. 

Grafická stránka hry je velmi povedená, i když je na ní občas znát, že to není dílo obřího studia. Některé prvky postrádají dodatečné detaily, což by mne ale ani nevadilo. Na grafice mne vadily nejvíc dvě věci – prolínání předmětů skrz, hlavně B-12 často končil ve zdi, ze které na mne mluvil, či při ukládání/vylétání z pouzdra prostě prošel skrz okolní předměty. Druhou věcí, už technického rázu, bylo, že hra v různých momentech dropovala FPS až na slideshow. Prakticky celou dobu jsem měl stabilních 60FPS (locknuto na můj 60Hz monitor), nicméně prostě v určitých místech padaly FPS snad až do jednotek. Na netu existuje obrovské množství všemožných tipů, jak tomu u Stray předejít, takže ta hra na to zřejmě prostě trpí, ať už obecně, či v kombinaci s některým HW.

Zvuk je naprosto v pohodě, autoři teda měli trochu ulehčenou práci, protože hlavní postava toho přirozeně moc nenamluví (ale tady je to tak nějak očekávané, na rozdíl od mlčících lidský postav, že jo, Ucho a další?), a ostatní postavy používají jen vymyšlené žvatlání, a vše se odehrává pomocí textových tabulek. Hudba naprosto dokonale zapadá do atmosféry.

A u atmosféry zůstanu, protože ta je právě naprosto dokonalá. Futuristické postapokalyptické místo plné humanoidních robotů žijících své životy je skvělý nápad a ještě lépe provedený. Temná místa prosvětlená barevnými neony vypadají prostě úžasně, a hráče baví dostupné možnosti prozkoumávat. Stejně tak odlehlejší či zamořené prostory, i když o dlouhé hale s hromadou obřích očí nějak nevím, co si úplně myslet. 

Zároveň také nevím, co si myslet o úplném závěru hry, který končí tak otevřeně, jak jen může. Nevidíme, jestli hlavní hrdina nalezne zpět svoji smečku, či vystoupení robotího národa z uzavření, nebo pohled dál do světa za hranou izolace. Napadají mne dvě varianty, co autoři zamýšleli. Buď hráči domysli si to sám, což nemám rád, protože to ukazuje nedostatečnou fantazii tvůrců a já chci aby mi příběh podali tak, jak ho zamýšleli oni. Druhá varianta je, že otevřenost je připravena pro napojení dalšího dílu a pokračování příběhu, což by bylo naopak super.  

Nebudu to dál nijak komplikovat. Stray je skvělý herní zážitek, který vyniká nad ostatními hrami neotřelým nápadem a prostředím, tvořícím skvělou atmosféru. Přeskočit z generického Far Cry 6 na tuto hru bylo perfektním osvěžením.
+22
  • PC 95
Každý hráč to někdy zažil. Hru, která se mu zaryje pod kůži tak moc, že na ní neustále myslíme. Když jdeme spát a když vstaneme a zkrátka chceme jen hrát, a hrát a hrát. Užít si to do poslední vteřiny a nechat se tím unášet. Já už dlouho takovou hru nehrál ale Stray… Stray je jedinečný.

Já už od prvních trailerů věděl, že se mi hra bude líbit. O to tady vůbec nejde. Hlavní hrdina je kočka, takže tu jiná možnost moc nebyla. Netušil jsem ale, že to vážně bude tak skvělá hra. Autoři dovedli najít vynikající rovnováhu mezi příběhem, bez kterého by hra nakonec byla mdlá, a mezi očekávatelnými narážkami na to, že prostě hrajete za kočku, která se bude jako kočka chovat.

Začneme nejdříve tím. Náš hlavní hrdina dovede být pořádná potvora. Shazuje věcí, škrábe, prská, chodí po klávesnici, a otravuje v nejméně vhodných chvílích. Ale dovede to být také drahoušek, který se rád tulí, rozkošně spinká a dělá ostatním srdíčka ve tváři, doslova. A nakonec to je také hrdina, který pomáhá potřebným, a to i těm, kterým nemusí, jako hudebníkovi, kterému nosí noty. Kočky jsou takové. Mnohovrstvé. Nebudeme si hrát na to, že je to komplexně realistické. Podle toho, co si vybereme je hra buď jasný příklad magického realismu nebo je kočka něčím víc, než se zdá – ale pocity to realistické vyvolává.

Nicméně, hra se překonává svým příběhem. Kdo potřebuje Cyberpunk 2077, když máme Stray, že? Podzemní město, které obývají vnímající roboti. Hlavní nití příběhu je samozřejmě dostat se ven. V tom vám pomáhá vás pomocník, B-12, drobný robot, který slouží jako váš překladatel a rádce, a kterému pomáháte hledat ztracené vzpomínky. Ačkoliv je kocour hlavní postavou, bez B-12 hra neexistuje. Je to neoddělitelný společník a v těch několika chvílích kdy jste bez něho si snadno uvědomíte, že to zkrátka nejde. Naprosto fantastické je zobrazení přátelství mezi hlavní postavou a B-12, což je skvělý výkon hlavně proto, že z jedné strany je to zcela beze slov. Nicméně, hra má přesah, který je víceméně o neustálém připomínání, že roboti ve hře jsou více než jen roboti. Cítí lásku, cítí strach, ale i lakomství. Jsou to potomci lidí, kteří skutečně stojí za záchranu, protože prožívají vše pozitivní i negativní. V tomto ohledu jsem si vzpomněl na The Talos Principle.

Ačkoliv je hra navržena pro gamepad, já osobně neměl na klávesnici problém. Jeden z důvod, proč hrajete za kočku je její hbitost a relativně malý vzrůst, díky čemuž můžete hlavní oblasti ve hře prozkoumat křížkem krážem a dostat se na skutečně nečekaná místa. Nyní zajímavá věc. Pravda je, že hra toho neukrývá mnoho. Vzbudí ve vás ale pocit, že ano. A ono to není špatně, protože to nakonec nabízí rovnováhu. Máme důvod zkoumat, ale počet toho, co můžeme nalézt není ochromující.

Tím se také dostáváme k délce hry. Ano, je poměrně krátká, a navíc nabízí „pouze“ dvě velké oblasti ke zmíněnému prozkoumávání – zbytek jsou spíše lineární tunely s pár skrytými odbočkami pro získání vzpomínek – nicméně ona nepůsobí krátce. S tímto má problém nejen mnoho her, ale i filmů. Délka není problém, pokud se i na omezeném prostoru něco neustále děje, a s tím Stray skutečně problém nemá. Ačkoliv je to ve smyslu čísel krátká hra, nakonec nabízí mnohem více než mnoho delších her. 

Důvody, proč nakonec nedávám 100 %, jsou spíše technické. V první řadě je hra méně dobře optimalizovaná, než by se mi líbilo. Také je ve hře stále jeden nepříjemný bug – pokud restartujete kapitolu Dead End, což je dost pravděpodobné, protože tam je jedna z nejlépe skrytých vzpomínek, restartuje se vám celá první velká oblast. Technicky to nevadí, protože hned poté pokračujete do další oblasti a nezdržíte se tam, navíc herní data si to neuvědomují. Prakticky je smutné procházet kolem muzikanta který měl takovou radost, že jste našli všechny noty, a on si to nepamatuje. Také se mi nelíbil stealth v druhé části hry. S lore hlediska si to nedovedu moc bez toho představit, ale gameplay byl lepší čistě v parkouru. 

Maličkosti, že? Kdybych byl mladší, Stray by zcela jistě byl jedna z her, která by mě nejvíce ovlivnila, a rozhodně zvážím zařadit jí mezi mé nejoblíbenější hry. Hry jako tyto jsou důvodem, proč jsme nakonec hráči.
+20
  • PC 80
Konečně tombriderovka s pořádnou kočkou v hlavní roli :)

Hrozně příjemná hra, hopsat po střechách, občas se někde stočit do klubíčka, shazovat nádobí z polic a mňoukat na všechno, to je balzám na duši... i když prostředí je ponuře depresivní a občas vás honí svítící headcrabové. Akčních pasáží je stejně jen málo, jinak je to jednoduchá adventurka s neméně jednoduchým skákáním.
Žádný stres, jen tak si v klidu prolézat z kočičího pohledu postapokalyptický svět obývaný sympatickými robůtky a přes množství puzzlů a hledání předmětů hledat cestu z obřího bunkru na povrch.

Nezabere to ani moc dlouho, hra je krátká - což je ale dobře, o moc déle by se ten geniálně jednoduchý a skvěle zpracovaný koncept zábavně dojit asi nedal.
+26
  • PC 90
Roztomilé! Tento přívlastek bych k titulu Stray mohl rozvinout a použít velmi často a charakterizoval by tak většinu mých pocitů. Ve hře je hlavním hrdinou roztomilá kočička komunikující s roztomilými a mile breptajícími robůtky, s nimiž prožívá roztomilý příběh.

Musím říct, že Stray je na poli PC her částečným skvostem, jelikož domácí zvířátko v hlavní roli by asi většina z nás pasovala do dětských arkádových hopsaček než do ryzí adventury vyprávějící o jakési záchraně světa, které se tato kočička naprostou náhodou a nevědomky zhostí. Hlavním tahounem hry byly pro mě osobně drobnosti, které kočičí postavu dělaly tím, kým v reálu je, tj. možnost kdykoliv zamňoukat, na určených místech se stulit do klubíčka a usnout, nebo třeba i známé otření o nohu, které nenechávalo emotivně chladným ani robotické postavičky. S většinou takovýchto postaviček kočička komunikuje prostřednictvím malého dronu, což alespoň nepůsobí vyloženě pohádkově a hráč takové komunikaci o něco líp uvěří. Když jsem se zmínil o uvěřitelnosti, myslím, že autoři hry extrémně nepřeháněli a především pak kočičí skoky a umění se přes potrubí, okapy, rozvaděče apod. dostat téměř kamkoliv si s jemným a rozumným přimhouřením oka příliš nezadalo s reálem. Osobně mě kromě toho a velmi hezky ztvárněných lokací potěšily stealth pasáže s poněkud otravnějšími drony, před jejichž smrtícími elektrickými zásahy musela kočička mrštně uhýbat a často i intenzivně prchat, aby si tak zachránila život.

Co dodat? Roztomilá kočička v adventurním příběhu působila úžasně relaxačně a pohodově a kdyby se těmto nebo jiným vývojářům podařilo stvořit podobnou hru, řekl bych, že by hráč zažíval znovu chvíle pohody u hry, ze které jsem já měl obyčejnou a o to více opravdovou radost.

Pro: ztvárnění zvířecí postavičky, příběh, roztomilost

+25
  • PC 85
Stray je jedna z těch her která vzbudila hype zajímavým trailerem, a musím říct že mě překvapilo, velmi velmi mile, že hra samotná je stejně kouzelná jako ten původní trailer. Je to hra spíš na koukání než na nějaký složitý gameplay -- dělá holé minimum pro odlišení se od walking simulatoru -- ale to ve výsledku vůbec nevadí. Pokud se vám líbí trailer a láká vás představa hraní za etologicky přesnou kočičku v neonovém cyberpunk-noir světě, nebudete zklamáni.
+10 +11 −1
  • PC 80
Stray je jedním z mála titulů, které mě zaujaly na herním expu svým trailerem a tak se není čemu divit, že jsem se do hry také po vydání pustil... kdy mě navíc překvapilo, jak populárním se tento zprvu nenápadný titul na internetu stal. Teď k samotné hře. V roli kočky se ocitáme v cyberpunkovém/postapokalyptickém světě, kde nejsou lidé a o jejich zmizení se v příběhu také něco málo dozvídáme. Jako kočka běháme, mňoukáme, brousíme si drápky, shazujeme věci z velké výšky, nosíme papírové pytle na hlavě... a komunikujeme skrze drona s jinými roboty. Ztracená čičinka je navíc neobyčejně inteligentní a chápe vlastně všechno, co se po ní chce.

Level design je fajn, hezky se na to kouká a lineální levely střídají dva otevřené, kde můžete prozkoumávat části města. Obtížnost se vlastně ani příliš nestupňuje a staví na pár jednoduchých mechanikách, kdy naštěstí nedochází k oněm otravným momentům z jiných titulů, kde vás v posledních levelech nutí používat absolutně všechno, co jste se naučili. Takové UV světlo proti parazitům použijete jenom párkrát a stejně je to se schovávačkami před drony. Hra je ale krátká a ona odhalení spolu se závěrem nemusí být úplně uspokojující. Já osobně bych chtěl třeba zjistit více o oněch obřích očích, ale chápu, že sledujeme příběh z pohledu kočky a ne nějakého robota nebo badatele.

Hudba ke hře sedí a na mňoukání si vytvoříte závislost. Sám jsem během hraní dělal i různé roztomilé komentáře, čemuž se asi nevyhnete ani vy, pokud máte tyhle čtyřnohé chlupáče v oblibě. Vzpomínky jsem všechny bohužel nenasbíral, ale ty příliš hloubky světu ani nepřidávají. Btw, taky vám to vyvolání obřího loga s příchodem do každé nové lokace připomnělo Control?

Pro: Kočky a jejich každodenní činnosti, audiovizuál, zajímavý svět

Proti: Délka, hra mohla nabídnout více mechanik, závěr

+11
  • PC 85
Jakožto majitelem 3 kocourů teda pardon já jsem JEJICH majetek, jsem nemohl odolat a samozřejmě tuto hru si pořídit a zahrát.
Takhle jednou bych si představoval že jeden z mých kocourů zachrání svět, pozná pár přátel a pak se vrátí za mnou a pomocí robůtka mi všechno povypráví... ach krásná představa.
Ke hře nemám ani jedinou výtku. Svět je nádherný, krásné cyberpunkové neonové barvy, nepřátelé přímomínající headcraby a příjemné hledačky vzpomínat v zákoutích světa. Hudba byla příjemná a nic mi na hře nevadilo. Jen ta krátkost a prosil bych i o druhý díl ale to jsou jen má přání.

Jen pro zajímavost na Steamu hrálo až v jeden okamžik přes 63 tisích hráčů - což je na novou hru a malé studio úctyhodné číslo a doufám, že vytvoří další úžasnou hru.

Pro: Cyberpunk, kocouři!, hudba, puzzly

Proti: Krátké :) ale je to akorát.

+17