Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

STASIS: BONE TOTEM

01.06.2023
86
8 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Stasis: Bone Totem je point-and-click adventura, která se odehrává v podmořském prostředí. Hra vás zavede na hrůznou cestu s manželským párem Macem a Charlie, kteří se živí tím, že prozkoumávají oceán a hledají zbytky vraků. Jejich průzkum je však narušen objevem opuštěné ropné plošiny v Tichém oceánu, kde narazí na děsivé tajemství, které chce za každou cenu udržet v tajnosti korporace Cayne. Příběh hry je plný brutálních hororových momentů a neočekávaných zvratů.

Hra využívá izometrický pohled a volně navazuje na předchozí díl série Stasis. Hráč bude prozkoumávat masivní podmořskou základnu, nacházet PDA mrtvých obyvatel plošiny a řešit mnohé hádanky. Ve hře je možné zemřít, ale nejedná se nikdy o akční pasáže. K manželskému páru brzy přibude i další ovladatelná postava, robotický inteligentní medvěd Moses, která patřil jejich zesnulé pětileté dceři Hope.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
Charlie, její manžel Mac a robotický "velice chytrý" medvěd Moses - trojice, která bude vržena do srdce temnoty. Do temnoty vyhřezlých střev hlubinného komplexu MULE neprozřetelně vybudovaného pod zlověstně ztichlou námořní plošinou dlící v rozbouřených vodách u břehů Jižní Ameriky. To, co se zprvu jeví jako rutinní prohlídka osiřelé plošiny, se postupně překlápí v mrazivý horor, který vás bude hnát dál a dál do ještě děsivějšího víru fantasmagorických vizí až k brutálnímu závěru, který mě zcela rozsekal.

Herní studio The Brotherhood v Totemu z kostí vytvořilo adventurní událost roku, ne-li desetiletí. Dlouhá, do detailu propracovaná, vizuálně i zvukově profesionální adventura, jejíž příběh si chytře bere inspiraci z mnoha filmových i herních děl, aby je přetavil v suverénní autorský počin. Děj je odhalován sadisticky pomalu a přestože je vyprávěn z velké části formou nacházených deníků mrtvých obyvatel plošiny a podmořského komplexu, drží si vlivem výborně navrženého prostředí vaši pozornost, aby, ve chvíli kdy do sebe začne vše zapadat, vás hra přikovala v napětí k obrazovce až do samého epického závěru.

Výbornému "flow" hry přispívá i schopnost protagonistů si mezi s sebou na dálku předávat nalezené předměty, což přidává hádankám variabilitě: Mac dokáže předměty rozebírat silou, Charlie z nich kombinovat různá udělátka a Moses se zase díky své velikosti a robotické konstrukci dostane do míst, která by jinak byla nepřístupná. Hádanky jsou obecně navržené velice originálně a jsou dobře vyvážené, takže se na vše dá přijít (i díky dobrým hintům).

Přestože první díl série Stasis oplýval jistými nedostatky, podařilo se je v tomto pokračování odstranit. Ovládání je plynulé, interaktivní místa na obrazovce je možné zvýraznit, takže nedochází k pixel huntingu a příběh je strhující. Za cenu, za jakou se hra prodává, dostanete brilantní a seriózně pojatý horor, který s vámi dokáže emočně zahýbat tak, jako se to podaří jen hrstce těch nejlepších her.
+25
  • PS5 90
Po delší době jsem zvolila jako svoji další hru klasickou adventuru a těšila jsem se především na příběh a jeho zasazení. Průzkum zdánlivě opuštěné plošiny na moři zněl slibně a čím dál ve hře jsem se dostávala, tím více mě příběh zajímal a chtěla jsem vědět, co bude dál a k čemu to všechno spěje. Líbilo se mi, jak hra postupně dávkovala nové věci a jak zjištění postav pozvolna gradovalo až k úplnému konci. Vždy jsem si říkala, že jsem toho už objevila hodně a že teď už jen nějak dojdu ke konci, ale zase mě hra dokázala překvapit a přijít s něčím převratným až šokujícím.

Úvodní dva hrdinové Charlie a Mac mi byli sympatičtí a rozhodně musím pochválit tvůrce, jak na tak relativně krátkém prostoru dokázali rozvinout jejich charakter. Po chvíli přibyl ještě robotický medvěd Moses, který byl... zvláštní. Vzhledem spíše připomínal nějakou postavu z hororu než hračku určenou pro dítě, ale jeho naivita a bezprostřednost mi hned přirostla k srdci. Skvělou práci dle mého udělali dabéři těchto postav, protože dokázali na mě skvěle přenést pomocí svých hlasů emoce i pocity postav. Měla jsem dojem, že se ti lidé opravdu nacházejí ve stresových situacích a nejsou to jen herci, kteří čtou daný text. Naopak dabing Mose byl oproštěn jakýchkoliv emocí, jak se už na robota sluší, a vlastně to kolikrát na mě dost zapůsobilo, když před sebou měl nějaký hrůzný výjev, ale oznámil to svým kolegům jako něco běžného. Osobnosti a profesní zaměření hrdinů se přenesly třeba i do toho, jak každá z postav okomentovala jinak jeden předmět. Zatímco pro medvěda to byla hračka, tak Charlie, inženýr, mi dokázala svým komentářem i poradit, co se s danou věcí dá udělat.

Byla jsem zvědavá, jak se hra bude ovládat pomocí ovladače a není to zlé. Sice mi manipulace s předměty, které si postavy mohly předávat mezi sebou, přišla místy neohrabaná, někdy hra i nereagovala správně, ale jinak jsem si nemohla stěžovat. Bylo fajn, že si šlo nechat zvýraznit aktivní místa, přepínat mezi nimi a číst si jejich popisky, protože kolikrát postava sice k danému místu přišla, ale stále se mi zobrazoval popisek jiného místa a nešlo hru donutit pomocí pohybu postavy mi ukázat to místo, u kterého stála. Tohle samozřejmě odpadá u PC, kde je k dispozici kurzor a lze tak ukázat na místo, které chci vidět.

Výjimečně se některé situace odehrály pomocí cut-scén, které dovedly vybudovat atmosféru a napětí a byla jsem ráda, že jich je ve hře tak málo, neboť o to více jsem si jich užívala. Hudba a zvuky na pozadí se dobře doplňovaly, i když by mi nevadilo, kdyby si tvůrci se zvuky v prostředí pohráli více a nějaké další přidali. Řešit hádanky mě bavilo a neměla jsem pocit, že by byly nějak extra těžké. Když jsem se zasekla, tak to bylo spíše kvůli tomu, že jsem někde něco přehlédla, nebo mě prostě nenapadlo, že by to mohlo jít.

Hraní mě bavilo od začátku až do konce především díky příběhu a postavám, i když jsem si vždy musela vynahradit dost času a klidu, neboť hra nabízela ke čtení spoustu deníků a poznámek. Těch bych já osobně uvítala méně, ale nebylo to nic, co by mě odrazovalo.
+21