Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Star Ocean

Star Ocean: First Departure

90
3 hodnocení Platformy
Žánr:
RPG > nezařazeno *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
19.07.1996 SNES
21.10.2008 PSP
Vývojáři:
, (PSP verze)
Oficiální stránky:
https://staroceangame.com/us/
Star Ocean je prvý diel akčnej RPG série, ktorý pôvodne vyšiel iba v japonskej verzii na Super Famicom v júli 1996. Hra už potrebovala špeciálny kompresný čip v cartridge, na ktorej vyšla, keďže hardwarová kapacita Super Famicomu (SNES) už nepostačovala na jej grafické zobrazenie. Okrem toho hra obsahovala aj dabing v intre a počas súbojov, čo je raritou pre hru vydanou na systéme Super Famicom. Táto verzia nebola nikdy uvoľnená mimo Japonska kvôli zatvoreniu americkej pobočky Enix krátko pred dokončením hry. Až neskôr, v roku 2008 bola portovaná štúdiom Tose pre PlayStation Portable pod názvom Star Ocean: First Departure a mohla tak vyjsť aj v anglicky hovoriacich regiónoch.

Príbeh rozpráva o osude troch priateľov, ktorí pri hľadaní lieku na novú chorobu prichádzajú do kontaktu s vesmírnou federáciou, ktorá sa práve nachádza vo vojne s inou galaktickou silou. Pomocou pokročilých technológií a cestovania v čase sa skupina pokúša odhaliť príčinu tejto vojny a zároveň nájsť liek pre svoju planétu.

Star Ocean je rovnako ako väčšina hier tejto doby je zobrazovaný z top-down perspektívy. Hráč prechádza so svojou postavou celým herným svetom a skúma mestá či dungeony. Počas cestovania prichádza k interakcii aj s inými, nehrateľnými postavami. Na rozdiel od pôvodnej hry na Super Famicom, už PlayStation Portable verzia obsahuje svetovú mapu pre ľahšiu navigáciu hráča.


Poslední diskuzní příspěvek

Ringo: asi nedali, co vim tak to je 1:1 prevod z PS1. Ale na zapade to nevydali. Mozna pro zapad maji s dvojkou jeste dalsi, jine, plany:)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PSP 90
  • SNES 95
Star Ocean je takový japonský Star Trek. Inspirace autorů je více než zřejmá, nejde však o nějaké vyložené vykrádání, ale sci-fi motivy, rozložení sil v galaxii, technologická různorodost, Země zničena jadernou válkou a průzkumy nových planet ve snaze nezasahovat do tamního vývoje zaostalejších civilizací, to tady prostě všechno je.

Japonci jsou umělci na to vtáhnout do děje a zde se to daří na jedničku. Na vesnici Kratus, nacházející se na planetě Roak, zaútočí banditi. Vy, jako hlavní postava Ratix Farrence, pomůžete bandity porazit. Tímto ovšem získáte důvěru starosty vesnice a ten vám dává úkol, který je mnohem závažnější. Z vedlejší vesnice Coule přišel dopis, že je sužuje neznámá choroba a lidé po nakažení zkamení. A tady se roztáčí kola dění, které zasahuje celou planetu a nejen to, i celý vesmír. Planeta je na úrovní středověku a tak se budete potýkat se záhadami, co to poslali bohové na vaší planetu (ono to je totiž ztroskotaná vesmírná loď). Nebudu prozrazovat z příběhu více, střet středověkého světa Roak s pokročilejšími civilizacemi se však přímo nabízí :-)

Tri-Ace s oblibou používají realtime akční souboje, které se však stále odehrávají na zvláštní taktické obrazovce. Tentokráte ne jen ploché 2D s pohybem jen zleva doprava, jako tomu je u o dva roky starší Tales of Phantasia, ale postavy se pohybují do všech světových stran. Souboje jsou hektické, rychlé a v podstatě spočívají ve zužitkování skillů, které jste postavy naučili. Takticky moc vzhledem k rychlosti ovládat nejdou, občas si pauznete na doléčení, ale jinak budete zběsile klikat, ovládáte jednu postavu, ostatní ovládá umělá inteligence, ale kdykoliv jde pauznout a rozdat i dalším postavám konkrétní úkol nebo styl chování (defenziva, ofenziva, léčení, trochu to připomíná gambity z FF12). Musím říci, že Tri-Ace je firma, která mě přesvědčila k tomu zahrát si hru i s takto realtime akčními souboji.

Co se týče skillů, tak tady si autoři opravdu vyhráli a dovedností, do kterých můžete investovat cenné body po level upu jsou desítky. Od bojových, které vám zvyšuji účinky útoků, obrany, sílu kouzel, až po herbářství, alchymii, kovářství. Některé skilly kromě zvýšení účinnosti přidají postavě i nějaký ten bod do základních statistik jako je síla, inteligence, obratnost, rychlost. Souboje, jak jsou hektické, tak každé navýšení bojových skillů je doslova hmatatelně poznatelné a činí vylepšování postav doslova radostným. Vzhledem k počtu skillů je jasné, že s postavami jde úžasně kombinovat a vycepovat je k obrazu svému.
Co je neméně důležité je postup s jednotlivými hratelnými charaktery. Tady přímo ovlivňujete závěr příběhu dle toho, s kým si promluvíte a jak mu odpovíte. Dokonce je zde i rozcestí, kde je důležité, kudy se vydáte a pak prožíváte jinou dějovou linii.

SNES:
Hra vychází v roce 1996 na SNESu, bohužel je to v době vrcholu a zároveň soumraku této konzole a Japonci se nenamáhali hru vydat v USA a Evropě, ale naštěstí tu máme emulátory a překladatelský patche. Čím se mohou Tri-Ace pochlubit, tak geniálními grafiky. Už Tales of Phantasia mě doslova vizuálem uchvátila, Star Ocean už potvrzuje typický rozpoznatelný rukopis grafiků z produkce Tri-Ace. Zajímavá je volba architektonického stylu. Města a vesnice působí takovým středomořským skoro chorvatsko-řeckým dojmem, Šedobílé kamenné domky s taškovými střechami jsou namalovány naprosto precizně a působí nádherně i na dnešní dobu.
Star Ocean má ještě jedno specifikum. Cestování po světě by se dalo popsat jako snad první koridor v takto pojatém jRPG. Ale nepůsobí díky pohledu na postavy z hora tak přísně, jako v dnešních hrách. V lesích jsou i nějaké ty odbočky a vedlejší cesty. Ačkoliv mám raději takové to cestování po mapě mezi městy a dungeony, tak tady fakt oceňuji, že z města přejdete přirozeně do lesa a všechny proporce zůstávají stejné (čili nemáte najednou jednu obří postavičku, která putuje po mapě mezi malými ikonkami měst). Co je však to hlavní, grafika i zde exceluje a doslova na mě působila atmosféra lesů s prvky starobylé architektury, působící tentokráte trochu anticky. Jde o jednu z nejhezčích her na SNESu (společně s Tales of Phantasia nebo squaresoftími Chrono Trigger, Seiken Densetsu 3 a Final Fantasy 6). Tri-Ace hry vypadaly architektonicky vždy tak nějak věrně, oproti tomu squaresoftí grafka ve Final Fantasy hrách je spíše taková pohádková, hrající všemi barvami.
Stručně zmíním i hudbu, je nádherná, má takový vzdáleně zvonový charakter a přesně navozuje atmosféru, jakou má navodit.
Zajímavé na SNES verzi je to, že některé postavy lze rozhovorem tak nějak vystrnadit z dalších akcí a tím přijít o jejich příběhovou linii. Není to chyba, ale úmysl, je zde třeba prvek, že když vezmete jednu postavu, tak se k vám jiná konkrétní kvůli toho už nepřidá anebo ji nepotkáte, protože se příběh jednoduše odvíjí jinak.

PSP:
Remake Star Oceanu 1 vychází na přelomu roku 2007 a 2008 na konzoli Sony PSP a tentokráte i v US/EU. V této verzi bohužel odbourali krásné venkovní lokace a cestování mezi městy zpracovali do klasického standardu, jak jej známe z Final Fantasy nebo blíže, Star Oceanu 2, je prakticky totožné. Postavička pobíhá po izometricky viděné mapě, tmavě zelené vyvýšené plochy jsou lesy, světle zelené jsou louky, žluté pláže, jsou zde ikony městeček. Starobylé ruiny, které jste obcházeli v lesích SNES verze jsou ta tam. Stejně tak grafika měst si nezachovala ten charakter přímořských oblastí, působí spíše standardně středověce a vnitrozemsky. Nicméně musím uznat, že detaily, s jakou je grafika provedena, je i zde dech beroucí. Takže je to takové to - nevypadá to stylově tak, jako na SNESu, ale vypadá to stejně zatraceně nádherně.
Inventář a celkový interface je zpracován příjemněji a přehledněji, ovládá se to rovněž lépe. Takže k nakonec povedenému remaku zmíním ještě jednu odlišnost - zde už postavy minout nejde a nepřijdete tak během jednoho hraní o žádnou z nich, ani o žádnou dějovou linii. Nevím, jestli je to dobře nebo špatně.
Každopádně, obě verze jsou super, obě jsem dohrál jedním dechem a to hned po sobě, ale SNES verze mi sedí prostě tak nějak více.

SNES 95%
PSP 90%

Pro: Grafika, atmosféra, příběh, hudba, skill systém, větvení příbehu, architektura, tajemno.

Proti: Akční Souboje jsou možná hektické až příliš, strašně rychle se všichni pohybuji a je třeba to rychle uklikat. Ale jde to.

+12