Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Fingon (20.05.2020 17:00): Já se adventury, pokud to jde, snažím hrát bez návodu. Hádanky jsou jejich integrální součástí, takže to nejde úplně redukovat na příběh. Pak záleží na tom, jak jsou hádanky obtížné a jak mě hra baví. Když mě moc nebaví, koukám hodně. Už se mi ale párkrát stalo, že jsem kvůli zarputilosti hrát bez návodu pár adventur, které mě fakt bavily, takhle nedohrál (Gabriel Knight 3, Superhero League of Hoboken, Gobliins 2 a pár dalších). Nyní se tedy snažím odhadnout ten okamžik, kde už by hrozilo, že hra půjde k ledu a do návodu v ten moment koukám. A pokud jsou k dipozici hinty, jako např. zde, tak dávám přednost jim.

Choice of Games jsou fajn. Doporučuju A Study in Steampunk: Choice by Gaslight. A díky za tip stran The Colour of Magic, o téhle hře jsem vůbec nevěděl.
Jelikož hraji hry (adventury především) kvůli narativnimu zážitku, pro potěchu z vyprávění a ne kvůli překonávání výzev, tak hraji textovky tohoto typu zásadně s návodem. Je mi jasné, že se v určitých ohledech o něco ochuzuji, ale míra možné frustrace roste spolu s komplexností ovládání a možných činností zvláště pokud se k tomu přidají časové nebo jiné limity. To ve mně ubiji chuť něco zkoumat...

Jinak mi (vzhledem k výše receneho) celkem vyhovují hry od Choice of Games i vizuální romány, textovky jsou o dost náročnější záležitost a dost záleží na námětu. Sice mám v planu Zorky, ale hlavně kvůli těm pozdejsim fmv adventuram. Nebo mě hodně láká Die Kathedrale. Jinak chci znovu zkusit Adventure, Rama, The Colour of Magic, resp. Microsoft Adventurekaždopádně Legendi hry mají u mně velké plus za extra grafické zpracování (pořád působí lépe, než takový Hi-Res Adventure #1: Mystery House, samozřejmě jsem si vědom, že mezitím uplynula jedna dekada.
@90210 (20.05.2020 11:53): Díky :-) Co se týče toho ovládání přes parser, tak se toho fakt zbytečně bojíš (a okrádáš se o hry svého oblíbeného studia! :-). Není to vůbec žádné hardcore a po určité době ti to přijde naprosto přirozené. Má to navíc i své přednosti. Chce to jen překousnout ten prvopočáteční nezvyk, ale rychle to přejde do krve. Taky těch základních příkazů je v podstatě jen malé množství, v zásadě píšeš jen směr, kam chceš jít a pak look, examine something, get something, ask someone about something a pak už se to dost redukuje na obvykle celkem běžně používaná slovesa pro použití nějaké věci jako open, unlock, push, pull, set). Být tebou, tak bych se prostě vybodl na nějaké předsudky, nainstaloval Gateway nebo Eric the Unready a bavil se ;-)

Drželi se toho tak dlouho, protože prostě Infocom byl v osmdesátých letech společnost slavná jako dnes třeba Bethesda, byli za herní superstar, textovky od Infocomu byly extrémně populární a měly mraky fanoušků, takže tyhle první hry od Legendu (a od týchž vývojářů: Meretzky po Ifocom vytvořil sedm her, Bob Bates dvě) se prostě ještě relativně dlouho nesly na vlně popularity Infocomu. Vždyť Spellcasting 101 byl PC Gamerem zvolen za adventuru roku. Potíž je, že Infocom prostě u nás není známé herní studio.

Taky v Infocomu usilovali o to, aby se jejich hry daly spustit v podstatě na čemkoli bez nutnosti je portovat (běží totiž ve virtuálním stroji - interpretu). To dobře fungovalo na začátku 80. let, ale s nástupem grafiky a výkonnějších platforem jako Amiga nebo PC se to ukázalo být jako balvan na noze. Sice ty poslední jejich hry obrázky mají, ale furt museli hodně hledět na omezení jiných (tj. slabších) platforem. A pak, když pohrobci Infocomu založili Legend a začali dělat hry pro PC, tak asi potřebovali určité přechodné období (byli to přece jen textovkáři), než začali tvořit co do UI úplně odlišně stavěné hry (tj. Companions of Xanth a dál).
@Artran (komentář): DObrej koment. Jak uz jsem tady mnohokrat psal, pro me jsou bohuzel tyhle prapuvodni Legendi 'textovky' diky forme hry nehratelny, coz je strasna skoda, protoze mam pro jejich styl humoru a vypraveni slabost. Dosud mi hlava nebere, ze se toho drzeli tak dlouho a prvni normalni adventuru vydali az v 93.roce.
@Artran (20.05.2020 01:14): Tak ja osobne som už mimoriadne unavený z hier, kde príbehová zložka fičí na technológiách z 80-tych a 90-rokov :) Dialógové stromy sú už ako staré? 30 rokov? Dajte mi čokoľvek novšie. Neviem presne, či nový evolučný krok bude strojové učenie, ale momentálne som v takom mentálnom rozpoložení, že zoberiem hocičo :)
@Red (19.05.2020 23:52): Tak to je snadná rada: vybodni se na Zorka a pusť se do Adventure ;-) Co se týče těch systémů pro vývoj textových adventur tak v současnosti je nejaktivnější Inform 7. Potom je hodně propracavaný TADS 3 a pro něj existuje i česká lokalizace (což je u parserové hry poměrně důležité). Snadný na pochopení je ale jinak ADRIFT. Pokud bys chtěl psát textovku bez parseru, tak pak se podívej na Twine nebo případně Instead.

Mimochodem, osobně si myslím, že začínat starými textovkami od Infocomu (obzvlášť Zorkem) není možná ta úplně dobrá cesta k tomuhle žánru. Já bych spíš doporučil hry jako Lost Pig, Gun Mute, Suveh Nux, Ka, 9:05, Babel, Bronze atp., které vznikly na konci devadesátých let a jsou hráčsky rozhodně přívětivější. A pokud Infocom, tak pak Planetfall. To je moc pěkná hra (taky od Meretzkyho btw.).

@emxd (20.05.2020 00:12): Zrovna AI dungeon jsem před pár týdny zkoušel, ale nějak mě to nepřesvědčilo. Asi bych tomu měl dát ještě šanci.
Z týchto textoviek za pozornosť stojí AI Dungeon. Textovka, ktorá je generovaná realtime pomocou moderných techník strojového učenia. Hodne cool. Hádam do 10-tich rokov sa niečo z toho transplantuje do mainstreamových RPGčiek, aby sme mohli dať navždy zbohom zastaralým dialógovým stromom.
Zorky mám nakoupený, jen čekám až se mi hodí do výzvy. K rozehrání textový adventury prostě potřebuju nějaký stimul navíc. Pokud není stimul, tak hraju v pokračování série nebo podle abecedy, tady má Zork docela smůlu:)

Když už je řeč o těch textových hrách (mohl bych se zeptat v adventurách, ale tam je pravděpodobnost, že to přečte někdo kdo by odpověděl téměř nulová), jaký je teď nejlepší otevřený editor pro textové hry? Nemělo by tam být nutný nějaký složitý scriptování (ideálně pravidla maximálně naklikáváním), zároveň by to mělo mít aspoň nějaký zabudovaný systém inventáře a rozlišování stavů objektů. Nechci to nijak publikovat, jen si s tím trochu pohrát pro vlastní potěchu, aniž bych svůj tvůrčí záchvat spálil na cyklech a definování proměnných.

Jinak v žánru doporučuju první Mean Streets, jen se neotrávit tím "leteckým simulátorem" a dalšími subžánry, v jádru je to poctivá textovka na klíčová slova. Pustit si k tomu Electroswing, nad ničím nepřemýšlet a sát atmosféru. Pro mě nejlepší díl Texe vůbec.
@hanak_v_exilu (19.05.2020 19:58): Hele, tak to bys pak měl Sorcery zkusit. Co vím, tak to od druhého dílu hodně rozšířili a vylepšili. A právě druhý díl je super. Protože jsem ale knihy nečetl, tak to mám jen z druhé ruky. Bylo by fajn, kdyby komentář napsal i někdo, kdo zná předlohy.

Klasický Zork rozhodně epické rpg není. Vůbec. Je to čistá open world adventura (v jeskyni). Navíc bez příběhu. Rozsahem taky v podstatě docela krátká. Je tam sice pár soubojů, ale to jsou také spíš hádanky. Epické jsou ale naopak ty MUDy, v těch se lze opravdu ztratit týdny a týdny. Může to být až nebezpečné :-)
@Artran (19.05.2020 19:21): Sorcery znám a je to boží. Něco takového jsem přesně hledal. Bohužel jsem většinu hrál v knižní verzi, takže mě ta počítačová zase tak neláká. Zork naopak ano. Zrovna dneska jsem se na něho zálibně díval, protože ty názvy evokovaly epické RPG, ale popis spíš adventuru. Tak nevím jestli do toho mám jít.
@hanak_v_exilu (19.05.2020 19:16): Existuje mraky mudů (a dost kvalitních), ale hraje to dnes už málo lidí. Myslím ale, že BatMUD se dostal na Steam. Kdysi jsem hrál asi dva měsíce Carrion Fields (což je dost málo v tomhle žánru). Do té doby než mě lootli a já přišel o předměty, na které jsem střádal dva týdny (byl to PK MUD).

Pak existuje ještě Beyond Zork, ale podle dojmů CRPG Addicta to ve výsledku moc RPG není. Kupodivu, v rámci IF revivalu skoro žádná RPG nevznikla. Existuje Kerkerkruip, což je takový malý textový roguelike a pak jednotky titulů, se kterými nemám zkušenosti (ale nic významného). Bavím se tedy o parserových RPG. V rámci Cyoa žánru existují gamebooky jako třeba Sorcery. Ale to taky není přesně to, co asi hledáš.
@Richmond (19.05.2020 17:41): Pokud vysloveně nemáš v oblibě lechtivý humor, pak bych dal přednost třeba Gateway. Ale není to blbá hra. Místy i docela vynalézavá. A ano, druhý díl už neprvělivě čeká :-) Byť jsem četl, že z celé série má být nejslabší. Nejlepší je prý třetí díl.

@Red (19.05.2020 17:58): Jsou, ale není to o tom dostat je do postele. To se tu děje mimochodem. Grafika je taky poměrně střízlivá. Žádné nahotinky. Pokud do toho půjdeš vyslověně kvůli tomu, že si chceš zahrát erotickou hru, pak budeš zklamán (já teda trochu byl :). Pokud od S101 budeš očekávat hru spřízněnou s Companions of Xanth opepřenou lehkou erotikou, pak by se ti mohla líbit.
Ujišťuju se, jsou tam teda nějaký holky? Bo si vzpomínám, že jsem kdysi proklepavál gameplay a tam byly pořád nějaký lebky a prázdný místnosti:D
@Artran (komentář): Tak po přečten komentáře nevím, jestli nemám hru (a celou sérii) vyhodit z mého wishslitu. Sice jde o hodně spodní patra seznamu, ale tak zběhlej angličtinář asi nebudu. Předpokládám, že plynule přejdeš na další díly :)
Neodolal jsem, nainstaloval a dostal se na univerzitu. Jestli mě něco štvalo, tak mi v intru utekl poslední kus textu jakožto i poslední kus textu před koncem kapitoly - neodklikl jsem, prostě hra jede dál, to je fuk, jestli jsi dočetl, nebo ne... (s tím uteklým intrem se mi to stalo už i u Timequest)
@Richmond (17.05.2020 17:27): Peklo to není, ale není to rozhodně snadná hra. Je to určitě textovka spíše pro pokročilé. Už ten začátek je svázaný poměrně striktním množstvím tahů (byť lze tedy vyřešit třemi způsoby). A přesně jak píše Fingon, na univerzitě běží čas a člověk musí dávat pozor, co se kde kdy přesně děje. Něco propásneš, a jsi v háji.

@Fingon (17.05.2020 18:20): Moje angličtina dostává na ostrově ztracených duší/chodidel pořádně zabrat. Nahlédnutí do hintů se určitě nevyhnu. Ale pokusím se vyřešit, co půjde. Ona vůbec obecně je ta angličtina náročnější. I na poměry Legendu.
Kdysi (15+ let zpět, s mizernou znalostí angličtiny) jsem se to pokoušel hrát. Moc daleko jsem se nedostal... Ten ubihajici čas mě štval..
@90210 (27.04.2018 10:02): Dobu vycházel i privátním trackeru underground-gamer (nejlepší stránka o videohrách), zlaté časy :). Tam byly také rady jak co zprovoznit, skvělá komunita a prakticky každý materiál ze světa her (i do té doby nesehnatelný Tlon atd.).

Nějaké RGM v pdf ti někdy dám na flashku, pokud je najdu. Třeba objevíš konečně i konzolové hry :).
@90210 (27.04.2018 09:53): Tak tak, recenze na Blackstone i CCS byly super, i graficky. Pěkné promo ze strany Score.

A Retro Score bude jistě hrůza, to já četl déle Retro Gaming Magazine, který má kvalitu velmi vysokou a ty retro sekce v Levelu a Score mu nešahají ani po kotníky. Tam se i psalo o Legendích adventurách.
@Drolin (27.04.2018 09:47): Je fakt zvlastni, ze ty hry nejsou vubec znamy ani mezi adventuristy a to ani v zahranici. Jsem vdecny puvodnimu Score, ktery je hodne propagovalo.

BTW videl jsem nedavno to Retro Score vydani a Modrak a spol opet neprekrocili svuj stin. Tj. ohrany blaboly o Lucas Arts, se kterymi me Bludr, kterej zadny jiny adventury nehral, uz obzvlast sere, ID Soft etc. Nic moc zajimavyho.
@90210 (26.04.2018 23:59): Já jsem od Legendu dokázal dohrát (jen opravdu s drobnými kouknutími do walktrough) Death Gate. Úchvatná hra, kvůli které jsem si koupil i ty knihy (kromě Hvězdy Elfů, kteorá je beznadějně vyprodaná a nesehnatelná). Pak jsem tak nějak s odřenýma ušima dohrál Shannaru, ale třeba na Companions of Xanth a jejích slovních hříčkách jsem si tak vylámal zuby, že jsem to přestal hrát.
@Ringo (26.04.2018 20:43): Tak na vsechny Legendacky adventury je potreba umet opravdu poradne anglicky, to neni nic novyho. Me osobne vadi ten interface, jinak bych to uz davno dohral, protoze jejich adventury povazuji za nejlepsi vubec.