Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 50
Shadwen měla zvláštní propagaci ještě před vydáním, ve formě dema, kdy čím více lidí demo dohrálo tím se snižovala základní cena hry. Částka se zastavila na 17 eur, zajímavá myšlenka, ale u tohoto studia, kdy předchozí hra Trine 3 skončila nedodělaná z nedostatků zdrojů značně podivné rozhodnutí.

I samotná hra je dost rozporuplná. Na jedné straně tu máme pěkně provedené prostředí středověkého města a jeho zákoutí, plné hlídkujících zbrojnošů kdy jejich brnění a zbraně vypadají uvěřitelně a mají svoji váhu, na druhé straně je to ale prázdné město kde nic kromě zmíněných hlídek není.

Je sice fajn, že hráč může projít úroveň bez toho aniž by někoho zabil nebo naopak likvidovat potichu stráže ze zálohy jednoho po druhém a odklízet jejich těla z dohledu, ale to je taky celá náplň hry. A ta se za celých 15 misí nezmění. Prostředí sice nabídne trochu jiné kulisy, ale bude to stále stejné kde se jen změní počet stráží a překážek k důležitým dveřím do další úrovně.

Ani tomu nepřidá že jsou pouze dvě varianty nepřátel, kdy ta obrněnější lze zlikvidovat pouze útokem z výšky nebo těžkým předmětem hozeným na hlavu nebožáka. Hlavní hrdinka Shadwen sice dokáže vytvářet z nalezených předmětů pasti ve formě nášlapných min, samostřílů na zeď, bomb či zařízení pro odvedení pozornosti, ale součástek je málo a luxus častého používání těchto vychytávek si zkrátka nedopřejete.

Hru zkrátka ubíjí stereotyp, který se po pár misí dostaví, že odehraji jednu a další si dám radši zítra, abych se toho nepřejedl a to je znak špatné hratelnosti. Je to nevyužitý potenciál slušně zpracovaného prostředí a grafiky, ale se slabou hratelností. Je to škoda,že to dopadlo takto průměrně a co dalšího Frozenbyte nachystají z toho mám obavu.
+21
  • PC 75
Poprvé jsem hrál stealth hru s ženskou hlavní hrdinkou, a i když nebylo vše úplně dokonalé, po dohrání musím říci, že jsem spokojen. Aby taky ne, když jsem v poměrně krátké hře strávil celkem 24 hodin, a to proto, že jsem jí dokončil hned třikrát.

Na rozdíl od Dishonored jsem dal oba postupy hned po sobě. Poprvé jsem nikoho nezabil, a pak pro splnění všech achievementů naopak úplně všechny. Když už jsem chtěl s Shadwen skončit, všiml jsem si, že se otevřely Escape Chapters, což jsou stejné levely, které jsem již dvakrát prošel, ale jejich pořadí je obrácené a jsou upraveny tak, aby jejich dokončení bylo větší výzvou. Některé uličky tak jsou zahrazené a došlo k navýšení počtu nepřátel.

Co vám budu povídat, bavilo mě jak tiché plížení, tak následné zabíjení všeho, co se hýbe, které bylo takovým zadostiučiněním, kdy jsem si vypořádával účty s nepřáteli, kteří mě při tichém postupu často odhalili. U Escape Chapters jsem se už ale místy nudil, což není nic zvláštního, když jsem hru procházel potřetí za sebou. Shadwen má zajímavé herní mechaniky, kdy čas plyne jen při pohybu hlavní hrdinky a stisknutím klávesy „R“ se dá dokonce vracet, a to celkem dost dozadu. Zastavování i vracení času sice hru trochu zjednodušuje, ale odpadá tím zdlouhavé nahrávání uložené pozice, které u stealth her používám vcelku často, takže jsem toto zjednodušení uvítal.

Najde se tu i pár věcí, které mi tolik nevoněly. Nechme stranou stereotyp, u mě se v podstatě nedostavil a těšil jsem se na řešení každého nového levelu. Jsou tu však zvláštně rozmístěny keře či kupy sena na schování. Jsou všude a při skrytí je v nich Shadwen, Lily nebo mrtvé tělo neviditelné, i když strážný stojí přímo u keře a zírá do něj, ale to je holt úděl stealth žánru, že některé situace působí komicky. Chápu jejich rozmístění tak, aby Lily mohla úrovní vůbec projít, ale umístění keře třeba na schodišti vypadá prostě divně. Lily je někdy neposlušná a nešla tam, kam jsem po ní zrovna chtěl, ale zvoneček na její přivolání fungoval celkem dobře.

Bavilo mě hledat truhly s předměty, ze kterých jsem sestavoval podle několika schémat různé pasti (miny, bomby, samostříly nebo návnady), ale mimo vystřelovacího lana s hákem jsem je vůbec nevyužil. Lano jsem naopak používal téměř pořád a bez něj bych hru těžko dohrál. Jelikož jsem získal všechny achievementy, dosáhl jsem všech čtyř možných zakončení. Ta se od sebe sice liší jen nepatrně, ale i tak mě potěšila jejich přítomnost.

Pro: tichý i násilný postup, zastavování a vracení času, truhly, lano s hákem, čtyři zakončení

Proti: zvláštní rozmístění keřů a kup sena, Lily občas neposlouchá, nepotřebné pasti

+18
  • PC 65
Herní výzva 2021 č. 1 – Pacifista (hardcore)

Není zvláštní, jak může hru zničit něco, co zoveme „stereotyp“? Když jsem hru hrál, tak jsem přesně věděl, co je tím myšleno, zároveň však nemyslím, že je to v herních mechanikách.

Mám podezření, že tvůrci hry chtěli stvořit prostou sandbox stealth hru. A to se jim povedlo. Ačkoliv se je kritice některých mechanik dostanu, v zásadě je to vážně fajn pliživka s mírnou dávkou logiky. No jo, ale dnes není rok 1993 a na příběhu záleží. A tak jsi tvůrci řekli, že tam prostě nějaký příběh dají. A nutno dodat, že ten příběh není v podstatě špatný, ale on prostě nehraje ve hře skoro žádnou roli. Máme prolog, epilog, intermezza v loadingu mezi úrovněmi, což má podobu jen krátkých dialogů, a pak rozhovory mezi strážnými. A to je pekelně málo.

To tvoří stereotyp Shadwen. Snadno totiž můžeme říct, že Portal 2 je také stereotypní, ale samozřejmě to nikdo neřekne, protože příběh je dobře dávkován a existují tak aspoň drobné změny které nás udržují ve střehu. Ve Shadwen brzy pochopíte, že žádný kouzelník nepřijde a příběh je skutečně jen tak mimochodem. Což lze někdy i akceptovat, ale ten příběh ve vás zároveň budí zájem, který však nikdy nevyužije a následuje zákonité zklamání. I konec hry vyzní neskutečně do ztracena, protože nepřišel žádný plot twist ani vysvětlení. A jo… trochu mě to naštvalo.

Samotné herní mechaniky jsou však poměrně dobré. Primární roli hraje vystřelovací lano, které funguje víceméně stylem spiderman. Poté co si zvyknete na ovládání, tak se svět stane vaší hračkou, v které si pohráváte s okolím i strážnými. Kromě toho máte možnost prohledávat truhly a vyrábět různé hračičky. Ty se však vyplatí jen když hrajete „assassin“ hru, čemuž jsem se, jak napovídá výzva, vyhýbal. Vlastně jen dvě pomůcky co jsem našel sloužila čistě jen k odvedení pozornosti, ale většinu času byla prostě k ničemu.

Vaší společnicí je malá dívka, která je poměrně k ničemu, kromě toho, že vám pomáhá otevřít některé brány. Ačkoliv se to může zdát otravné, tak ve skutečnosti je Lily hlavní součástí hry, možná i hlavní postava. Je to jako hra kde otevíráte dvířka, a někam postavu vedete. Cílem je dovézt Lily do cíle, nikoliv Shadwen. Zamyslete, o čem by asi tak byla hra, nebýt prcka? To by skončila pěkně rychle. Její A.I není nejlepší, ale ani nejhorší, ujde to. Oceňuji, že i když jí stráže uvidí, dělají, že tam není. Což se zdá nelogické, ale kdyby stráže na Lily reagovali, hra by byla nehratelná. Bug který jsem zmiňoval v diskusi se naštěstí objevil jen jednou, a zbytek jel bez problému.

Co se mi nesmírně líbilo byl celý efekt vracení času. Jakože hodně. Nejen, že je to skvělá herní mechanika, která není navíc omezená jako například v Princ of Persia, ale velmi se mi libí zvuky které ho doprovází. Je to přesně to, co si představujete, když myslíte na vracení času. Skvělé je, že když uděláte chybu a někdo zemře či spustí poplach, je poslední výkřik či tak něco ozvěnu když vracíte čas, a hra vám tak připomíná vaši chybu ale i její napravení. Je to super.

Nakonec jdu s hodnoceném 65 %, přičemž těch pět procent ubírá hlavně finále, protože nedovedu odpustit, že aspoň tam si tvůrci nedali trochu záležet a nedali uspokojivé rozuzlení celé hry.
+15