Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Project Zero: Maiden of Black Water

Fatal Frame: Maiden of Black Water, Zero: Nuregarasu no Miko

22.10.2015
kompatibilní
74
7 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Jedná se o již patý díl série, v USA známé spíše pod názvem Fatal Frame a v Japonsku Zero. Také jde o jediný díl, který se exkluzivně podíval na Nintendo WiiU. Hratelností krom jedné velké změny zůstává vše při starém. Opět chodíte po temných lokacích, fotíte přízraky aby jste se jich zbavili a řešíte hádanky. Změnou ale je, že nově Spirit Cameru ovládáte skrze WiiU ovladač a snažíte se s ním fotit různé záhady či agresivní přízraky.

Jak je už v sérii zvykem, tak i v tomto díle se tvůrci zaměřují kromě osudů postav především na pověsti a duchařské legendy. Ty tak hrají prim a celý příběh se soustředí na sebevrahy často vyhledávanou horu Hikami, která k sobě láká různé osoby chtějící skončit se svým životem kvůli různým osobním či psychickým problémům. Tohle, ale nejsou jediné záhady sužující horu Hikami. Dále se na ní objevují duše tzv. Shrine Maidens, či podivná černá voda, která s sebou přináší zlé poselství. Trio hlavních hrdinů je právě s tímto místem silně spjato.

Ren Hojo je chaotický spisovatel, do jehož rukou se dostalo album fotografií zesnulých žen oblečených ve svatebních šatech. Brzy poté se mu zdají noční můry, ve kterých jako dítě během rituálu zavraždil malou holčičku. Druhou postavou je Yuri Kozukata – mladá slečna, která se dříve pokusila spáchat sebevraždu na hoře Hikami, ta se jí nevydařila díky Hisoce Kurosawě, která v městečku poblíž tohoto sebevražedného místa má skromnou kavárnu, v níž díky své schopnosti zachycení stop zmizelých osob nabízí služby různým lidem toužících po pomoci. Hisoka si bere Yuri k sobě do péče, aby jí pomohla zvládnout její schopnost podobající se té její. Poslední postavou je mladé děvče Miu Hinasaki hledající svou maminku. Proto se vydává na horu Hikami, kde její matka údajně hledala svého zmizelého bratra.

Osudy všech těchto postav se během hry propojí a hráč sleduje dané charaktery, jak se snaží se svými problémy na hoře Hikami vypořádat.


Poslední diskuzní příspěvek

@Fritol (13.09.2022 17:31): Teď to píšu a ty jsi to napsal, díky moc twl!

Ale každopádně jsem mega happy, Sudův Fatal Frame jsem chtěl už dlouho, hlavně i proto že Suda 51 nerad dělá horory a je to jedna z jeho mála co udělal, tak čekám jeho autorský otisk! Asi nejlepší věc z Directu!

Yokai Watch 4 lokalizace ale pořád nikde :(

Nejlépe hodnocené komentáře

  • WiiU 75
Série Project Zero (v Japonsku Fatal Frame) je často opomíjeným bratříčkem hororových legend Resident Evil či Silent Hill, což upřímně po zahrání toho dílu nechápu, jelikož hlavně Silent Hillu zdárně sekunduje a to i když se zaměřuje na prakticky jiné aspekty psychologického hororu. Hned se přiznám že tenhle díl je mým prvním v sérii, takže budu především vycházet z pocitů které na mě zanechal právě tento.

Příběh se odehrává v městečku poblíž hory Hikami která je v centru hlavního dění, tu totiž sužují různé duchařské báchorky a legendy. Údajně na toto místo lidí často chodí páchat sebevraždy, protože je Hikami k sobě volá a údajně tam můžete v pokoji ukončit svůj život. Dále jsou tu i často spatřovány takzvané Shrine Maidens, které k sobě volají různé oběti a skrývají temnou minulost. Celkově právě postavení na duchařských mýtech a legendách, je to co právě sérii silně odděluje od svých slavnějších bratrů a tím se stává v hrorových směrech o něco svěžejší. Když totiž procházíte pomalým tempem husté lesy, či opouštěné budovy, tak máte silně nepříjemný pocit. Často slýcháte nepříjemné zvuky a po cestě nacházíte i spisy které vám více osvětlují lore hory Mikami. Když například se dočtete že se tam dá někdy spatřit duch který ve smyčce opakuje svojí sebevraždu (skok z výšky) tak na něj při průchodu hrou narazíte. Nebo uvidíte nějaké zjevení a pak následně díky pročítání různých spisů se o tom dozvíte něco více.

Ono čtení různých písemností není jediné jak můžete o historii přízraků zjistit něco více, vy tu totiž máte schopnost do nich nahlédnout pomocí doteků. Vy když totiž ducha zničíte v souboji, máte pár sekund na to k němu doběhnout, dotknout se ho a vidět stylově udělaný flashback z chvil krátce před smrtí. Tyto videa jsou dělané stylem že vypadají jako kdyby jste si pustili ošoupanou videokazetu, která různě šumí, trhá se a vydává zvuky. Ona celkově hra je krásná melancholická stylovka, od temných koutů lesů, po krásně sytě nasvícené západy či východy slunce apod. Vizuální stránka je tu opravdu parádní a často jsem jen zíral co se tvůrcům na Wii U podařilo vykouzlit za krásy.

Melancholie vlastně prochází celou hrou a příběh se zabývá takovými tématy jako je šikana, mít schopnost kvůli které jste ostatními považováni za zrůdy či jen mít sny o tom že jste jako díte během rituálu zavraždili malou holčičku. Já vím, zní to trochu emo, ale hra tyto témata nakousne jen lehce, a nikdy to nespadne do chabé citové vydíračky. Díky postavám které jsou sympatické vás na víc jejich strasti i zajímat budou a vadit vám lehký emo nádech nebude.

Nahoře jsem ještě trochu nakousl souboje, ano ty tu jsou, jenže fungují trochu jinak než jste z hororovek zvyklí. Vy tady totiž máte k ruce spirituální kameru, pomocí které fotíte duchy a likvidujete je. Touto kamerou také můžete fotit různé přízraky či záhady kterých si všimnete a také jí budete potřebovat na řešení různých logických hádanek. Těch tu není mnoho a většinou jsou poměrně jednoduché, i když někdy zase příliš zdlouhavé. Jako když hra po vás chce hledat různé klíče po rozsáhlém chrámu který má spoustu chodeb apod.

Příjemnou featurkou navíc je že kameru ovládáte Wii U tabletem, který funguje jako váš foťák a musím uznat že se to tvůrcům povedlo implementovat skvěle a neskutečně mě to bavilo.

Bohužel i přes hromadu skvělých části se hře nevyhnulo pár chyb, jako například místy zmatená kamera, občas těžkopádný pohyb postavy či zapomenutelný soundtrack, který obsahuje po většinou jen klasické dunivé zvuky jak jste zvyklí z mainstream hororů. I když ke konci se objeví pár hezkých melodických instrumentálních skladeb a závěrečná vokální skladba se povedla neskutečně.

Pokud tedy chcete melancholický duchařský horor který má občas skvělé stylistické nápady a fajn příběh který si musíte lehce poskládat sami a na Wii U se vám práší, tak směle do toho.

Pro: Příběh, vizuální nápady, závěrečná skladba a pár těch melodických, postavy, Wii U ovladač jako kamera, atmosféra, zahrnutí duchařských mýtů apod.

Proti: Kamera, občas těžkopádný pohyb postav, většina soundtracku je zapomenutelná, občas se musíte s každou postavou projít tu samou lokaci

+13
  • PC 75
Toto miesto mi stačí. Tu ma nikto nenájde. Bude to miesto len pre mňa. Môžem sa tu rozplynúť, kúsok po kúsku. Budem ako voda, vsakujúca do zeme. Už nebudem sám sebou. Budem za jedno s prírodou. Zdalo sa mi to? Zhora na mňa pozerala žena v bielom. Vyzerala ako jedna z tých kňažiek, o ktorých som počul. Nemal som silu sa pohnúť, ale ona ma stále pozorovala. Vyzerala neškodne... Prišiel som sem, pretože nemám rád, keď sa na mňa ľudia pozerajú. Vždy sa na mňa pozerali povýšenecky. V posledných chvíľach života mi však jej pohľad pripadal oslobodzujúci. Som rád, že som sem prišiel zomrieť.
 
Keďže nie som vlastníkom Wii U, tak som si až po šiestich rokoch od prvého vydania mohol konečne zahrať Fatal Frame: Maiden of Black Water, čo je paradoxne zatiaľ stále posledný diel série. Tento diel s podtitulom Maiden of Black Water sa odohráva na fiktívnej hore Hikami a zaoberá sa výhradne takými ťažkými témami, ako sú samovraždy, rituálne obetovania, či osobné a psychické problémy. Príbeh je síce čisto fiktívny, ale ak to všetko skombinujete s bohatým japonským folklórom, vznikne veľmi desivé prostredie, ktoré je však v Maiden of Black Water využité len čiastočne.

Bez toho, aby som sa zahrabal do prílišných spoilerov, veľkú zásluhu na tom má obsadenie postáv, ktoré sú takmer rovnako neživé ako duchovia, ktorých fotografujú, a tak ich dokážu zničiť (resp.. zahnať na Druhý svet). Príbeh je vyrozprávaný v zhruba štrnástich kapitolách a z troch rôznych perspektív postáv (dievčatá Juri Kozukata, Miu Hinasaki a chlapec Ren Hodžo). Počas celej hry tieto postavy vyzerajú buď zmätene, mierne vystrašene, alebo v polospánku. Náplňou hry je zväčša to, že sa navzájom hľadajú, alebo zachraňujú v rozličných lokalitách, ktorých nie je veľa a opakujú sa. 

Za zmienku určite stojí nevyváženosť náročnosti jednotlivých kapitol, ktorých je celkovo až štrnásť. Keďže postavy sa opakovane vracajú do už predtým navštívených lokalít, tak napríklad dve kapitoly (šiesta a dvanásta), kde sa hrá za Juri Kozukatu, sú neskutočným bludiskom, keďže len ona dvakrát opakovane navštívi tzv. Svätyňu Pominuteľnosti a kde len ona hľadá množstvo kľúčov. A práve konkrétne v šiestej kapitole sa hra dlho ani neuloží (je tu len autosave) a nefungujú ani nápovede v podobe ducha, ktorý vždy ide smerom, ktorým máte ísť.

Hra ma zaujala atmosférickým prostredím starých, opustených svätýň, tradičnou hrateľnosťou a často adrenalínovými súbojmi s duchmi.  Ako mínus je tu jednoznačne slabý príbeh, zabudnuteľné obsadenie postáv a veľké množstvo pochybných dizajnérskych rozhodnutí. Mnohé mechaniky sú už zastarané a ovládanie je až príliš prispôsobené ovládaču Wii, takže na PC platforme sa natrápite, kým si ho prispôsobíte, alebo, kým sa ho naučíte. Napriek vyššie uvedenej kritike ma hra zaujala natoľko, že som sa rozhodol k nej vytvoriť ručný slovenský preklad s pomocou tímu lokalizácie.sk. Som presvedčený, že si ho zaslúži.

Zazrel som siluetu kňažky v hmle, ktorá obklopovala horu. Veľmi opatrne a pomaly stúpala k hore. Niečo na nej vyzeralo akosi... neprirodzene. Bolo mi povedané, že na hore už nie sú žiadne kňažky. Kedysi dávno tu bolo zavraždených mnoho dievčat. Možno sa vrátili do vody? Mohlo by to znamenať, že uviazli v hmle?

Pro: Atmosféra, oldschool hrateľnosť, dobre vymyslené filtívne lore, ktoré je mixom tradičného japonského folklóru

Proti: Ťažkopádny pohyb postáv, nevyváženosť náročnosti jednotlivých kapitol, zastaralý vizuál

+13
  • PC 60
Pátý Fatal Frame, tedy Maiden of Black Water, je za mnou a tím bych měl dohranou kompletní sérii. Jedničku s trojkou jsem odehrál v originále na PS2, dvojku na Wii a o čtyřce jsem již mluvil ve své předešlé recenzi. Jak obstála modernizovaná pětka? O tom se chystám hovořit ve svém hodnocení!

Téma uzavřených koridorů a strašidelných budov se zde mění, nahrazuje je prostředí lesů, hor a sem tam nějaké té menší či větší svatyně. Motivem hry je voda, takže deštěm nasáklé či zatopené lokace nejsou ničím neobvyklým, naopak se kolem nich točí celý děj. Zaujímáme zde klasicky roli tří protagonistů - Yuri, Rena a Miu. Tedy dvou ženských a jedné mužské postavy. Jejich příběhy se točí okolo pátrání po záhadných zmizení lidí na přilehlé hoře nebo vlastních traumat pojednávajících zejména o syndromu přeživších.

Každá z kampaní zaujímá trochu jiný formát, ale ve všech figuruje ikonická Camera Obscura jakožto vymítací zařízení. Majitel vetešárny, Ren, se zabývá především zmizením svého přítele, který se zapletl do fatálního rituálu. V jeho roli hráč pátrá po stopách a dozvídá se, jak se to s rituálem vlastně mělo, co jsou takzvané pilíře a sám se pomalu zaplétá do celé problematiky. Yuri se vydává zachraňovat ztracené jedince, čemuž jí dopomáhají schopnosti vnímat duchy. Její kampaň mě obtěžovala asi že všeho nejvíc - byla o prozkoumávání a neustálém hledání cesty, jak otevřít dveře, či kudy se dostat dál. Tedy časově náročné, utahané a někdy ne úplně jednoznačné. No a Miu se ode všech odklání a snaží se na vlastní pěst zachránit svou ztracenou matku, Miku, mimochodem protagonistku úplně prvního Fatal Frame z roku 2001, která si zde střihla po trojce svou další důležitou roli. Příběhy popravdě nejsou tak zajímavé, propracované a emotivní, jako v předešlých hrách. Postavy jsou jednodimenzionální a upozaďují ty zajímavější, které zde ale hrají jen druhé housle (Hisoka).

Nápad hru zasadit do prostředí hor zajímavý, ale úplně se tím vytratila ta děsivá, až klaustrofobická atmosféra nevlídných budov. Třeba léčebnu ve čtyřce považuju za pomyslný vrchol toho, jak úžasně lze navodit neustálé nepříjemné pocity a paranoiu. Tady se občas sice taky podíváme do nějaké tajemné budovy, na níž se podepsal zub času - kdo nemá rád panenky si užije v tematické svatyni své - ale jinak je vše takové fádní, všude se svítí jak na Silvestra a děsivost je zde skutečně relativním pojmem. Mimo fakt, že hodněkrát kampaní prochází postavy po dvojicích, což je zajímavé pomrknutí třeba na dvojku, kde hru člověk trávil ve společnosti dvojčat, ale ubírá to na pocitech izolace a toho, že je v tom člověk úplně sám. Za sebe jsem spíš relaxoval a téměř nikde neměl takový ten příjemný, mrazivý pocit neznáma před sebou.

Prozkoumávání je zde omezené a váže se na mise. Kde jste v předešlých hrách platili za špatný úsudek třeba cestou napříč několika mapami, zde vás hra špatným směrem prakticky nikdy nepustí a navede tím správným. Nemluvě o systému trasování cíle, díky kterému se hráč mnohdy nemusí obtěžovat ani přemýšlet a hledat si cestu sám na základě jen malých nápověd. Ano, nechybí otravné sekvence à la „najdi tři lokace z fotek“, ale těch je poskrovnu a jinak hra podává hráči až příliš velkou pomocnou ruku.

Ani duchové nejsou to, co bývali. Zatímco v předešlých titulech to byly převážně éterické bytosti založené na mrtvých a patřičně shnilých jedincích, které hbitě poletovaly všude okolo a nenechaly se tak snadno zachytit do hledáčku fotoaparátu, tady mi připomínaly spíš pomalé zombie, co se po člověku neustále sápaly, někdy vlezly do podlahy a vynořily se jinde, ale jinak daly víc než dost prostoru k zorientování se. Navíc ani nepůsobily až tak děsivě. Sem tam se zde najde nějaká kněžka s rozpáraným obličejem, ale když duchy později tvořily usměvavé babičky, nebo smyslné děvy s obřími dekolty, které by z fleku mohly nabízet své rozmočené lůno, srazilo to jakékoliv potenciální pocity strachu na nutné minimum. Jistě, hra je těžce fanservisová a nechybí zde třeba pohupující se vnady ženských hrdinek, ale nechápu rozhodnutí stejným specialitám vystavovat i duchy, kteří by měli naopak vzbuzovat odpor s hrůzou.

S tím jdou ruku v ruce i souboje díky foťáku. Ano, nejsou tak krkolomné, jelikož se většinou neodehrávají v úzkých prostorách a je tedy kam couvat, či se přemístit, ale jsou zbytečně dlouhé, až otravné a údery povětšinou mimo samozvaný načasovaný Fatal Frame neudělují duchům skoro žádné poškození. I film se načítá zbytečně dlouho a je jedno, jestli člověk využije klasického nekonečného sedmi, či silnějšího vícemilimetrového. Obtížnost je zde také jinde, duchové zdaleka nepředstavují díky své pomalosti takovou výzvu a bossové jsou vyloženě fraška. Možná to řeší „nightmare“ obtížnost, která se odemkne až po dohrání hry, ale já osobně nemám motivaci se do všeho pouštět odznovu jen kvůli výzvě, která tu měla být v základu.

Zmizely krystaly a vylepšení kamer se zde kupuje za nasbírané body, které jinak platí úplně pro vše - léčiva, film, nebo přídavné kostýmy. Hra nicméně po celou dobu člověka bohatě zásobuje - foto filmů nebo bylinkových léků je po mapách k nalezení vždy dostatek a ani jednou jsem sám za sebe nemusel využít nákupu před jednotlivými misemi. Není to jako ve čtyřce, kde úložné body představovaly útočiště. Tady mimo jiné žádné úložné body nejsou, hra se ukládá automaticky a jen někde, takže tu vznikají třeba i víc než půlhodinové úseky bez možnosti si hru zajít uložit, když člověk nutně potřebuje herní seanci náhle přerušit.

Kolem a kolem, jde v sérii o ten nejvíc mainstreamový díl, který ubral na děsivosti a komornosti, naopak přidal na řadovosti, lineárnosti a celkové jednoduchosti. Noví hráči si k němu jistě najdou snazší cestu, než k předchůdcům, kteří jsou spíš takovými těmi poctivými hororovými adventurami ze staré školy. Za mě jde jednoznačně o nejslabší díl, který ne úplně šťastně využil jinak zajímavých nápadů, protože příběh je sám o sobě originální a nabízel spousty zajímavého. Navzdory všemu vytčenému jsem rád, že mě po výtečné čtyřce čekal ještě jeden díl, byť atmosférou hodně relaxační a souboji trochu otravný, a že jsem se k sérii mohl celkem příjemně vrátit.
+1