Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Co jsem čekal, to jsem dostal. Velmi chutnou a originální jednohubku. Nesouhlasím s tím, že by se dostavoval stereotyp. Portal totiž v pravidelných intervalech přináší stále nějaké drobné inovace, přičemž ta poslední (část po útěku z ohnivé lázně, díky čemuž se tak trochu změní žánr) dodává hře nevídaný náboj (takový, že jsem s hlavní postavou dýchal, jako v málokteré FPS).

Nesouhlasím ani s tím, že by byl Portal nějak krátký. Ano, hlavní "dějová" linie zabere několik málo hodin, ale autoři si mohli vybrat. Buď stvoří dílko, které jednoduchý princip (který přecijen hrozí brzkým vyčerpáním) využije v kompaktní celek, jenž je silný od začátku do konce, nebo hru natáhnou takovým způsobem, že její hraní bude připomínat dennodenní luštění sudoku. Autoři zvolili první způsob. Mně vyhovuje a kdo má rád sudoku, jsou tu pro něj challenge mapy.

Challenge na zlato mimochodem vůbec nedávám, kroky už vůbec ne, nějak preferuji více volnosti. Zato obtížnější verze map mě bavily velmi.

Portal má u mě body navíc i za skvělou písničku a za snad nejsympatičtějšího záporňáka, co jsem ve hrách poznal. (Oblíbil jsem si tu paní natolik, že mi ji bylo na konci líto zabíjet)
+9 +10 −1
  • PC 95
Portal je pro mě jedna z nejlépe provedených logických her, alespoň co se "velkých" her týče. Skvělý nápad (který už jsem sice viděli jinde, ale zde je dotažen k dokonalosti), neotřelý humor, vtipné hlášky, spousta otázek a jedno velké překvapení. Tak takhle by se dal ve zkratce charakterizovat Portal. Může se vám to zdát málo, ale pro hru tohoto typu je to naprosto dostačující. Jde o to, že umělá inteligence GlaDOS vás drží ve výzkumném středisku Aperture Science, ze kterého se snažíte uniknout. Drží vás tu proto, aby jste otestovali nový prototyp portálové zbraně, pomocí které budete muset řešit nejrůznější logické hádanky a zapeklité situace. Někomu se obtížnost může zdát nízká, ale věřte, že ke konci se váš mozek bude smažit. Zhruba ve třetí čtvrtině hry vás čeká velký dějový zvrat, po kterém se tempo hry dost zrychlí a události ve hře naberou na vážnosti. Škoda jen, že hra je tak neskutečně krátká. Je to zkrátka taková malá logická jednohubka, která vás ovšem dokonale pohltí a dokonce i pobaví.

Pro: skvělý nápad, atmosféra, krásná stylizace prostředí, hratelnost, vtipné hlášky, nejedno překvapení

Proti: neskutečně krátké :(

+7 +8 −1
  • PC 80
...a když jsem dohrál Portal jedničku, ze všeho nejvíc líto mi bylo, že byl tak krátký. Sranda byla, napětí trochu taky, ale člověk se cítil asi tak jako neuspokojený zákazník odcházející z nevěstince. I tak mě to ale bavilo. Nás to bavilo.

Naštěstí další "content" přidal Portal 2, ale vraťme se k jedničce. Humor je její největší deviza. Geniální myšlenka "vypůjčená" (nebo spíše spolknutá) od vývojářů N. Dropu je dovedena do maximální účinnosti. Jasně, dvojka má pár blbůstek navíc, ale to důležité je i tady. Ale zase narážíme na tu dobu hraní.

I tak mě ale Portal zaujal.



^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
KDY (poprvé/naposledy) -------- 2008 (N/A)
KOLIK (hodin circa) ----------- 3
DOJEM (ano/hmm/ne) ------------ ANO
OBTÍŽNOST (pokud je/pamatuji) - N/A
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pro: Realizace nápadu, humor

Proti: Doba hraní

+3 +7 −4
  • PC 90
První Portal před lety přišel jako docela překvapení a přinesl zajímavou logickou hříčku plnou výborného humoru, která se navíc odehrávala ve světě HL. Člověk tuto hru sice dohrál během nějakých dvou hodin, ale stále se k ní rád vracel, a challenge, které zvyšovaly obtížnost a přidávaly rozličné úkoly (minimum portálů, minimum kroků) a hru dostatečně prodlužovaly.
Zmíněný humor je to, co mě osobně na hře zaujalo nejvíc – šílené proslovy GLaDOS a následná závěrečná písnička se mě (a mnoha dalším) nezapomenutelně zapsaly do paměti.
Portal je hra, kterou si stojí za to zahrát. Je prakticky nejlepší ukázkou správného zkombinování příběhu s gameplayem (cake is the lie) a podává slušnou várku zábavy, což je u her nejdůležiější. Byť mohla být v malinko větším balíčku.
+10 +12 −2
  • PC 90
Hra, kde jsou v hlavní roli dva portály neonových barev a úhlavní nepřítel je ďábelská počítačová entita se smyslem pro humor? Nuže, proč ne?

Portal se mi dostal do pracek relativně nedávno, na hru jsem se těšil a má očekávání beze zbytku naplnila. Ve hře je hlavním úkolem dostat se z bodu A do bodu B. V cestě vám stojí různé překážky, spínače, vypínače i droidí střílny a je jen na vás, aby jste odhalili způsob jejich překonání.

Zatímco první úrovně (zde zvané místnosti) jsou až dětinsky lehké, v pozdějších začne výrazněji přituhovat. Přibudou agresivní, i když milí, droidi a zapeklitější překážky. A jaké má tohle celé snažení smysl. No přece dort! Kdo by ho neměl rád?

Na grafice je poznat, že pochází, na počítačové poměry, z dávné minulosti, Crysis konkurovat nemůže, ale i tak je svěží a čistá. Překvapila mě zejména vynikajicí optimalizace díky které hru spustíte i na mikrovlnce. Zvuky většinou vyluzuje pouze umělá inteligence GlaDOS. Zvuky ovšem nevypínejte, připravili by jste se o mnoho skvělého humoru.

Na závěr bych chtěl ještě říci, že hrou určitě nebudou ohromeni zavislí hráči CoD nebo CS. Akci nečekejte, zato ti, kdo si rádi vyluští sudoku či nurikabe (kdo to zná, má u mě kousek dortu), ti jsou pro ztuhle hru stvoření. Ale k čerrtu, zahrajte si to všichni, nebudete litovat.

Pro: Originalita, skvělá optimalizace, humor...

Proti: Krátká herní doba (cca 4 h)...

+14
  • PC 90
Skvělá hra a rozhodně doporučuji vyzkoušet. Grafika určitě neodradí, ikdyž už je nějaký ten pátek stará a zřejmě na konci svých možností, ale za to běží spolehlivě i na slabších sestavách. Ze začátku Portal sice baví docela průměrně, ale pak už jen překvapuje a překvapuje... Nakonec máte pocit, že jste hráli něco originálního a jedinečného. Jak je to možné? Jednak perfektní dějová linie, která vás celou dobu ponechává v iluzi, že hrajete logickou oddechovku. Máte pocit, že vaším úkolem je pouze projít určitý počet arén, ale ke konci hra nabere trochu zajímavější akční charakter. Jednak způsob hraní a zdolávání překážek, občas si zalétáte vzduchem jako při hraní Quake 3 Arena a se všemi nástrahami a nebezpečími si musíte poradit, přestože nemáte k dispozici, krom portalgunu, žádný zbraňový arzenál. A v poslední řadě, centrální mozek samotný, jeho namluvení, hlášky, lži a vyhrožování na závěr, to mi také připadalo dokonalé...

Hra sice nenabízí nějakou pekelnou obtížnost, ale na pár místech je zapotřebí trochu popřemýšlet a pořádně probádat okolí. Upřímně, asi třikrát se mi stalo, že jsem byl bezradný a uvažoval o návodu. Ve zkratce: komnata 18 propast, rozbití skelní tabule, sál s výsuvnými trubkami. Ale po chvíli přemýšlení se řešení vždy objevilo a to je na hře také sympatické, že nezachází do extrémů. Nemusíte něco přepočítávat do šesnáctkové soustavy, nebo si zakreslovat každou podezřelou věc na papír...

Osobně jsem hodnocení ze začátku viděl na nějakých 75%, ale nakonec moc nechybělo do nejvyšších pater. Na hodnocení ubírá asi jen fakt, že je hra poměrně krátká. Máte pocit, jakoby jste si prošli pouze první epizodu a hře by slušeli celkem alespoň tři takové epizody, jako je ta první - jedinná. Portal 2 bude určitě jedna z her, na kterou si "posvítím" :)

Pro: Originální hrací systém, dějová linie, centrální mozek, dabing, obtížnost na míru.

Proti: Krátké.

+20
  • PC 80
Logické FPS (zajímavá kombinace) Portal je velmi zajímavý kousek. Hra se opravdu dobře hraje, neobsahuje žádná hluchá místa, svižně utíká, snad jen co nejvíce potrapí jsou některé hádanky.

Osobně jsem se zasekl v testovací místnostni 15 a 18, zde jsem chtě nechtě musel sáhnout po videu na youtube. Jinak portal gun a celý koncept hry je velmi svěží a jen tak se nevidí.

Navíc provázanost se světem dalo by se říct až s Universem Half Life je příjemná a rozhodně fanoušky potěší.

Příběh má dokonce i zvraty a není jen tak do počtu. Grafický engine Source stále vypadá slušně a navíc je velmi plynulý v plných detailech a nastavení.

Výborný dabing který vás provází celou hru taktéž potěší a finální song je prostě skvělý. Takže po těch zhruba 3-4 hodinách hraní jsem se parádně bavil.

Pro: Originalita, portal gun, dabing a hudba, logická FPS

Proti: Někdy se hráč může zaseknout a musí sáhnout po videu jak na to

+20
  • PC 95
Také přidám svůj názor, k Portalu jsem se bohužel (a zároveń i bohudík) dostal teprve nedávno. A to mě vlastně žene k tomuto komentáři.

Probouzíte se v rozsáhlých místech velkého komplexu Aperture Science. Stejně tak jako v rivalské společnosti Black Mesa jde o jakýsi test, při kterém vás provází hlas z audia vysoce vyspělého počítače. Dostáváte do rukou portal gun a jak postupujete dál, dostáváte se od primitivních úkonů až k těm těžším a těžším. To ovšem neznamená, že to pro vás bude nějaký problém. Já jsem si z nějakého důvodu pořád myslel, že si s něčím nebudu moct poradit. K nějakému zádrhelu jsem došel někdy ve 3/4 hry, jinak na tom nebylo nic nezvladatelného.

Jako takový příjemný vtípek mi přišly věžicky s tím dětským hláskem a pár skrytých hlášek, ovšem co bylo párádní, byla závěrečná mise, kterou jsem si naprosto vychutnal a o to větší bylo překvapení v podobě finální scénky.

Celé to na mě udělalo strašně silný dojem. Nevím, jak se to stalo.. ale celý Half-Life na mě vždy působil tak živě, silně a chytlavě. V závěru mohu říci, že Portal není vyjímkou, jako logická hra to není žádný zápřah, ale pokud jste fanoušci Valve, nesmíte si Portal nechat ujít!
+34 +35 −1
  • PC 85
Další z her, kterou se dlouho vesele ignoroval s tím, že "si ji někdy zahraju". A můžu říct, že jsem se opět mohl mlátit do hlavy. Portal mě totiž bavil od začátku do konce. Pravda, do brzkého konce. Celá hra je hodně originální, nápad s portály je až geniální a perfektně provedený. Levely jsou navíc skvěle postavené a je jen opravdu málo míst (na logickou hru), kde se dá zakysnout. I vlastní vinou.

Grafika je... postačující. Je dobře optimalizovaná a pro účely hry slouží výborně, takže vlastně nemám ani moc co vytknout. Ale vytknout musím krátkou hrací dobu a taky, že jen poslední čtvrtina hry je trochu obtížnější a hlavně v zajímavějším prostředí a se skvělými hláškami, nápisy na zdi... Tenhle konec přebíjí moc jednoduchý a dlouhý začátek, kde si člověk ani nestíhá uvědomovat, jak lehce hrou prochází.

Portal je sice jen taková jednohubka na zabití pár hodin, ale po celou dobu je to jízda, o čemž si může většina her nechat zdát. No, uvidíme, jestli dokáže dvojka porazit svého předchůdce. Já pevně doufám, že ano.
+13 +15 −2
  • PC 85
Portal jsem poprvé hrál při jedné freeweekend akci na Steamu. Ale přestal mě po chvíli bavit. Dnes jsem se ale k němu dostal znova a taky jsem ho dohrál a musím uznat, že by byla chyba nedat mu znova šanci. Neříkám, že neumím alespoň částečně anglicky, ale v té rychlosti většinou nestíhám, jelikož AI mluví často docela v termínech, které ne vždy znám. Konečně se mi povedla do hry vložit čeština a i když mi přišel překlad místy podivný, tak jsem díky němu text lépe pochytával. Elektronický hlas se povedl. Graficky je to vcelku dobré.

Hratelnostně je na tom Portal kolísavě. Zpočátku je docela bžunda proskakovat skrz portály a řešit většinou lehké puzzly. Sice se tu nachází pár zakysových míst, ale je to spíš o nepozornosti. Jakmile hru jednou projdete, druhé dohrání už není problém, protože si většinu těchto míst hráč zapamatuje. Je to hlavně způsobeno krátkostí celé hry (cca 3 hodinky hraní). Ačkoli je Portal hra krátká, přibližně v 2/3 hry nastává docela stereotyp. Jakmile se hráč dostane „za kulisy“ hra dostane zajímavě mysteriozní náboj (místy mi to připomínalo film Kostka). Velmi mě bavilo číst nápisy na zdech typu „The cake is a lie“, „Help“ a podobné. Je dobré si těchto věcí všímat a dávat si střípky informací dohromady. Tento typ příběhu mám jak u her, tak seriálů či filmů rád. Poslední kapitola hodně věcí napravuje a konec... Jó konec je sice docela klišé, ale je dost zábavný. Slušný adrenalin byl časový limit u konce. Já jsem si to docela blbě na konci sejvnul, a když jsem běžel s poslední koulí, stihnul jsem to (a to nekecám) na poslední dvě sekundy.

Verdikt: Portal je hra zajímavá a originální. Jen by jí slušelo možná trochu víc akčnosti, byť jen třeba na efekt. Takže díky nápadu, zpracování a konci 85%. Písnička „Still Alive“ v závěrečných titulcích – dokonalost sama.

Pro: originální nápad, dabing, první a poslední třetina hry, grafika a nízké hw nároky, krátké (?), Still Alive a originálně vyřešené titulky

Proti: místy trochu stereotypní, chtělo by to víc nápadů, druhá třetina hry, krátké (?), hlavní hrdinka opět jen a jen mlčí (že by byla taky jen nějakej robot :) ?)

+16
  • PC 85

Pro: nápad, originalita, portály, logika, závěrečný song Still Alive,

Proti: mírný stereotyp,

-16 +1 −17
  • PC 85
V několika málo levelech, během několika desítek minut se ve mně vystřídaly emoce, které se ke mně u HL2 dostaly jen na konci.

Pominu to, že hra je úžasně logická a technicky NESKUTEČNÁ - komu by se před deseti lety zdálo, že si budeme moci sami hodit vchody a východy do/z teleportu, jak budeme chtít?
Portal má hlavně skvělou atmosféru.

Znovu se ukázalo, že tvůrci HL umí vtisknout do neosobních a sterilních komplexů tu správnou klaustrofobickou atmosféru. Navíc v této hře doplněnou neskutečně černým, krutým humorem, který je navíc pronášen neskutečně roztomilým hlasem. Netřeba ani zmiňovat "cute" hlásek kulometů. "tárget lost"

Úžásné, jak se tvůrcům podařilo do logické hry dostat poutavý děj s černým humorem. Při hraní jsem měl pořád nepříjemný pocit, že mě někdo sleduje a konec byl brilantní.

Jen škoda, že hra nebyla delší. Chápu, že se nejedná o plnohodnotnou hru, ale delší být mohla. Ale i tak je mnohem podařenější, originálnější a má lepší atmosféru než celý HL2.

Pro: prostředí, humor, škodolibá krutost obsažená v příběhu, STILL ALIVE a jen tak mimochodem portály :)

Proti: mohlo to být delší, ale i tak to bylo super

+19
  • PC 85
Portal mě zaujal už když vycházel a to i bez toho, abych měl tehdy odehraný původní HL2. A když se před časem na Steamu objevila možnost stáhnout si ho zdarma, neváhal jsem. Že byla blbost to dělat pár dní před státnicema, je věc jiná:)

K Portalu jsem přistupoval de facto s čistým štítem. Věděl jsem, jaký je princip hry, stejně tak jsem věděl, že je plná různých hříček a rébusu, které je potřeba řešit právě pomocí portálového systému. Ale nikdo mě nepřipravil na to, že to bude taková zábava!

Prostředí bylo opravdu zajímavé, rébusy přísně logické a základní dějová linka slibovala odhalení tajemství, v původních hrách netušené (i když mě teď napadá, jestli vůbec má Portal s HL splečného něco víc než jen tvůrce...). Kombinace sterilního vědeckého prostředí s náhledy do zákulisí fungování vědeckého centra, tísnivý pocit prázdnoty a překvapivý zvrat zhruba v půlce však vytvořily ze hry něco mnohem víc než jen bezduchou logickou skákačku. O to víc mě mrzí, že je hra ukončená dost nemastně neslaně - souboj se závěrečným bossem byl sice nervydrásající ale čekal jsem alespoň nějaké minimální vysvětlení či příslib do budoucna. Nu, nestalo se a za moje zklamání 5% dolů....

Portal je parádní logickou oddychovkou, která kromě napětí a přiměřené akce navíc přináší pěknou porci srandy, kterou si ze sebe tvůrci sami dělají a především si ji vychutnají hráči jiných her od Valve. Jo a nesmím zapomenout, že přináší i dort:)

Pro: Atmosféra, lokace, humorné scénky, logické hříčky se stupňující se obtížností

Proti: Nicneříkající konec

+9 +10 −1
  • PC 80
Skutočne príjemné prekvapenie, tak by som mohol nazvať Portal a ukončiť komentár. Lenže inovatívne hry si zaslúžia trochu viac pozornosti. Portal som rozohral ako poslednú hru z Orange Boxu a viacmenej som aj po dobrých ohlasoch nič extra nečakal. Asi to nebola chyba, lebo pre to ma Portal na tie štyri hodiny uchvátil a ponúkol kvalitnú zábavu, vyšperkovanú skvelým suchým humorom a neobyčajným námetom. Prvé, čo vás na hre isto zaujme, je neobvyklé prostredie. Laboratória korporácie Aperture Science sú na prvý pohľad zaujímavé, no tak trochu sterilné a pri poslednych testovacích komorách aj trochu stereotypné. Mierna zmena prostredia a zvrat v príbehu však našťastie rýchlo prekryjú nastupujúcu jednotvárnosť. Portálovú pušku si osvojíte a obľúbite veľmi rýchlo, nemenej zaujímavá je aj hláškujúca GLaDOS ako hlavný zloduch. Škoda len krátkosti hry, tri-štyri hodiny preletia veľmi rýchlo.

Pro: inovatívnosť, hrateľnosť, humor, grafika, GLaDOS, Still Alive, achievementy

Proti: mierny stereotyp (zarazený zmenou prostredia), krátkosť

+20 +21 −1
  • PC 90
Nenápadná hra, která se schovává na Orange Boxu. Dlouho jsem si k ní hledal cestu, až jsem se ji konečně poddal.

Chytré hřičky, kterých je opravdu mnoho a zdaleka se nevyrovnají žádné jiné logické hře, tak to je Portal. Každou úrovní se obtížnost zvyšuje a Vy tak musíte své mozkové závity namáhat daleko více. Až dojdete do určitého bodu, začnete si říkat, že tady něco nehraje. A je tomu tak, Portal totiž není jen obyčejnou logickou hříčkou, ale je to něco daleko lepšího (o překvapení Vás nebudu připravovat).

Zkrátka tahle nenápadná věcička je vážně k sežrání a tak Vám prostě nedá, nedohrát hru na jeden zátah. Jednoduše se to vyplatí.

Pro: Chytrá a úžasně překvapující hra, závěrečný song Stiil alive, optimální délka,

Proti: -

+6 +8 −2
  • PC 80
Portal, hra která si odnesla mnoho ocenění a dokonce je to nejlépe hodnocená hra roku 2007 zde na databázi se mi díky orange boxu konečně dostala pod ruku. Prvních několik komnat jsem projel na první pokus a hra se mi zalíbila. Časem se komnaty zkomplikovali, což je naštěstí dobře protože jich je ve hře pouhých 19.

Portal obsahuje i příběh, který je ale nejvíce rozvinutý až v závěrečné části. Grafika je pěkná, zvuky a hodba taky (mimo jiné i závěrečný song s výborným textem :D). Přestože že už portály byly využity v Prey, zde je jejich použití zcela jiné a originální (můžete je sami vytvářet na libovolných místech - v Prey jste ne ně pouze občas narazily a prošli skrze ně jinam). A mě nezbývá než doporučit - skutečně se totiž jedná o jednu z nejlepších her roku 2007.

Pro: využití portálů, příběh, originalita, humor, délka je tak akorát

+14 +15 −1
  • PC 85
Další zářez na pažbě. Portal je příjemně odpočinkový, na nic se nespěchá, zkrátka taková hra do nepohody. Celé je to takové hezké, uhlazené a hratelnost má spád. Jako přidaná hodnota Orange Boxu skvěle doplňuje zbývající hry, prodávat však Portal jakožto zábavu na 3hodiny samostatně je hřích. Herní doba je vskutku žalostná, bohudík existuje poměrně činná moderská scéna.

Pro: Originalita, GLaDOS, Zatížená Družná Krychle

Proti: Krátké

+10 +11 −1
  • PC 95
-------------------------------------------------------------------------------
38. Pokud by svět měla ovládnout umělá inteligence, kterou byste preferovali?

[ ] Skynet
[X] GLaDOS
[ ] Shodan

-------------------------------------------------------------------------------

Pro: GLaDOS, portály, the cake...

Proti: ...is a lie. :(

  • PC 85
Právě jsem dohrál Portal. Skvěle jsem se bavil. Byly to opravdu zábavné 3 hodiny :-) Dokázal bych si představit AAA titul s podobnou tématikou, protože ty nápady by tu byly.
Design úrovní jednoduše geniální. Dialogy, pardon - monology, zábavné. Vzhledem k tomu, že je součástí Orange Boxu, který je k dostání za směšných 249kč v Tesku, tak u mě zasloužených 80% + 5% za poslední písničku a její text, u kterého jsem se vážně smál :-)

Pro: Hrátky v prostoru, zábava!, monology, humor

Proti: pouze krátkost

+8 +9 −1
  • PC 90
V dnešní době, kdy si vyvojářská studia nemohou dovolit přílišné experimentování a riskantní vedlejší projekty, které by se nemusely vyplatit (nejen v penězích, ale také z pohledu ztraceného času), představuje Portal svěží vánek, nebo přesněji blesk z čistého nebe na poli logických akčních her.

Portal je osvěžující, vtipný, příjemný, vhodný na odreagování i zamyšlení nad logickými rébusy. Nejedná se o hardcore zápřah na mozek, abyste u něj rozbili 3 klávesnice během jednoho levelu, Portal se dá projet na jeden zátah a fakt, že ke konci začne být už trochu stereotypní (ocenil bych více levelů a méně herní délky pro "závěrečný" útěk), ale i tak je to úžasný projekt, který se v záplavě dnešních her rozhodně neztratí.

PS: Kulometná hnízda bych za ten jejich roztomilý hlásek mnohem raději pohladil, než zničil :)

Pro: Inovace, originalita, zábavné, vtipné, obtížné tak akorát pro pohodové hraní.

Proti: Později stereotypní.

+22