Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Velice originální logická first person hra, která se ovšem pořádně začne rozjíždět zhruba až od druhé poloviny. Za zmínku určitě stojí velice dobrá, mírně depresivní atmosféra, možnost po dohrání hry některé místnosti zkusit znovu, ovšem s trochu těžší obtížností (např. tam kde původně byla jen čistá podlaha, je nyní kyselina). Určitě jako další menší plus bych také považoval achievements, které hru trochu oživují. Naopak mi na hře vadí její délka, zhruba cca 3 hodiny a je po všem, alespoň mírnou útěchou jsou již zmiňované ztížené místnosti. Doufám, že někdy v budoucnu vyjde další a delší díl.

Pro: Grafika, Atmosféra, Originalita, Achievements

Proti: Krátkost

+18 +20 −2
  • PC 95
Perfektní odreagovačka skoro se mi chce říct hříčka. Důkaz, že jde udělat FPS bez jediného výstřelu. Netuším ovšem, jestli mne něco bude nutit hrát tuhle věc znovu. Ono samotné uvažování a zkoušení, jak co otevřít, kombinování jednotlivých možností postupu, má své kouzlo a když už víte, jak dál, stává se z labyrintu pouze shluk chodeb.
Na druhou stranu nemůžu projektu upřít dokonalou atmosféru, perfektně zvládnutou hudbu a jak jsem už psal, nápad. Proto si tvůrci zaslouží potlesk!

Pro: nápad, hudba

Proti: délka, replayabilita

+7 +10 −3
  • PC 95
Skvělé "rozšíření" Narbacular Dropu, které nahrazuje princeznu jakousi jinou ženštinou a želvy nahrazují bedny. Gameplay zůstává prakticky stejný, ovšem hlavní hvězdou je GlaDOS, bez které by portal nebyl ani ze třetiny tak zábavný, jako je. Úsměv jsem měl na tváři od začátku do konce - humor v Portalu snad musí dostat každého. "Please kindly lay down, hands straight with your body, and wait 'till the party transport will come for you".

Pro: What is that?? Look at that!! Oh, look at that!!! What is THAT????

Proti: ? asi nic

-2 +5 −7
  • PC 50
Nejdřív byla ohlášena hra Prey (1996), která měla obsahovat mimo potvůrek a urputného střílení i novinku = portály. V roce 2003 našeho letopoču se objevil nezávislý tým s cílem reprodukovat nápad hry Prey do svého malého projektu Narbacular Drop. Zdařilo se - hra se objevila, jenomže nebyla moc dobrá. Jistá hratelnost tam byla, ale špatná technická kvalita hře uškodila natolik, že jsem už nezatoužil se k ní vrátit. Mimojiné i z toho důvodu, že její projití trvalo pouhých dvanáct minut. Pak se objevil Portal, hra s nijak originálním, ale zato s dostatečně výřečným názvem. Zvědavost a vzpomínky na zábavu s portály z Prey mě přinutily si hru sehnat. Ale co to? Hra se toliko nelišila od Narbacular Drop - byla ale technicky slušně zpracovaná - a její level design se nezdál být zrovinka zásahem do černého. Pařil jsem, procházel jsem úrovně, sem tam se chytl za čelo a popřemýšlel, jak to mám provést. Vždy jsem se dostal na správnou cestu, pravda někdy to po mně vyžadovalo nadlidský výkon padat do okýnka z okýnka a přitom vypadnout na správném místě - taková akrobatická hra, říkal jsem si v bodě, kdy už hra po mně nevyžadovala logického postupu. Úrovně se opakovaly, nějaká logická se prohodila s cirkusovou a já se začal nudit. Nějaké oživení by to chtělo a hle: kulometky na podstavcích. Šikovně jsem většinu zneškodnil a nějaký mě vždy zastřelil, většinou ten za rohem ukrytý (parchant!). Pár levelů jsem si docela užil, ale dál mě to už netáhlo. Od y-tého levelu to bylo celkem pěkné, ale je čas jít dál. Vstříc jinému zážitku, ale hlavně zážitku bez nudy a chabého level designu. Někdo k téhle hře někdy udělá bezvadný datadisk - s level designem, který mě bude motivovat hrát dál a třeba se dostaví i nějaký ten příběh. I Doom s Quakem ho měli. Táákže, proč ne. :)

Původní kritika pro zájemce (a herní historiky :-):

Hra budgetového formátu prodávaná za cenu plné hry (Oook, vyšlo v Orange Box). Nápad "vypůjčený" z Prey není rozvinutý natolik, aby si hra zasloužila více než 50 procent.

Pro: název

Proti: po pár levelech celkem nuda, velikost hry

-15 +15 −30
  • PC 100
Vážení přátelé, ANO!
Jak tak stárnu, čas od času pod vlivem sériově vyráběných, nefunkčních a sterilních blbostí, neinvenčních remaků a technologických dem vydávaných za plnohodnotnou hru propadám skepsi a řadím se mezi ty co tvrdí, že hry už nejsou co bývaly, a že nemají žádnou budoucnost. Obvykle se ale pak objeví nějaký menší zázrak, který mě dokáže přesvědčit, že to tak není. Jako Portal.

Narozdíl od většiny nehodnotím Portal tak vysoko pro originalitu, protože nápad s portály se vyskytl jak v Prey, tak v málo známé freewarovce Narbacular Drop od stejných autorů. Co tu hodnotím tak vysoko, je jak úžasně se povedlo dobrý nápad zaobalit do nestárnoucí grafiky, obdařit nečekanou znovuhratelností, famózním příběhem s jedním z nejlepších záporáků ever a hlavně jak to jako celek úžasně funguje. O závěrečné písni u které jsem se musel řehtat jako kůň ani nemluvě. Moje druhá stovka.

Pro: nápad, provedení, střídmost (každá hádanka je svým způsobem originální, minimum repetetivních a hluchých míst), záporák

Proti: zhola nic

+16 +19 −3
  • PC 95
Úžasná hra plná vtipných hlášek počítače glados, rychlých logických puzzlu řešných portály a s obrovským herním duchem. Hra je sice krátká, ale to hře není k mínusu ale spíše k plusu. Radší méně a hodně kvalitního než hodně a nekvalitní. A tak se taky stalo. Jakmile se zorientujete v používání "Aperture Science Handheld Portal Device" stane se tato hra pro vás krásným zážitkem.

Pro: Rychlost, GLaDOS, Portály, Zábavnost, možnost přidávat další mapy

Proti: Příliš lehký

+5 +7 −2
  • PC 100
Portal mě stejně jako mnoho dalších lidí velmi příjemně překvapil. Čekal jsem zajímavou logickou hru, dostal jsem zajímavou logickou hru s HODNĚ zvláštním "příběhem a atmosférou". Mnoho lidí Portalu vytýká krátkou herní dobu, podle mě je ale v tomto případě těch pár hodin dostačujících. Takhle je hra celkem intenzivní zážitek plný skvělých GLaDOS hlášek, což by při delší herní době už nemuselo platit.

bonus na závěr: http://www.youtube.com/watch?v=VZ6BEPIP22c :)

Pro: originalita

Proti: krátká herní doba?

+8 +9 −1
  • PC 80
Budu asi jediný kdo napíše, že ho Portal nepřekvapil, ale je to opravdu tak. Přesně co jsem od něj čekal a co bylo prezentováno ve videích, jsem také dostal - společně s pár hláškama a veselým závěrečným bossem. Ideální hra pro koncept "hra ke hře" - dostáváte pocit že je Portal zdarma, ale přitom si za něj zaplatíte...:) Skvěle dotváří pestrost celého Orange Box, ale přesto jsem měl pocit, že místností by mohlo být ještě víc a ještě víc komplexnější - nechtěl jsem to, ale lehký pocit nevyužitého potenciálu se u mě dostavil. Ten však můžou zahnat fanouškovské mapy, ke kterým jsem se už bohužel nedostal, snad to ještě napravím.
+22 +25 −3
  • PC 90
Portal mě jako hra velice příjemně překvapil. Člověk by řekl, že v dnešní době už nebude inovace, že všichni vývojáři budou slepě plnit příkazy z vrchu, jen aby se toho co nejvíc prodalo. Portal je skvělím příkladem, že toto tvrzení není pravda. Hrátky s portálama jsou opravdu užasné, ještě teď si živě vybavuju, jak jsem se honil za vlastním zadkem nebo 10 minut v kuse propadával stejnou dírou, abych splnil achievment :D. Stejně tak si pamatuju na skvělé hlášky Gladosu a její poslední písničku (Still Alive). Tak jako námět se mi líbí i příběh, který se dobře nabourává do Half-Life a dělá si vrátka pro případné pokračování i pro skloubení Portalu do Ep3 popř. HL3. Výrazným negativem hry je však její nevyužitý potenciál a krátká hrací doba. Ale i přes to je to jedna z nejoriginálnějších her, co jsem hrál a těším se na pokračování.

Pro: Hraní si s portálama, Glados a její písnička, příběh

Proti: Hrací doba, málo oficiálních map

+12
  • PC 90
Od Portalu jsem nic moc nečekal, tím spíš mě překvapil a svých 90% si v mé recenzi rozhodně zasloužil. Fantastický příběh zakomponovaný do parádní logické hříčky, dokonalé hlášky GlaDOSu, zvrat v poslední třetině, to všechno na mě působilo jako magnet. Přestože je hra bohužel krátká až běda, budete na ni vzpomínat ještě hodně dlouho a rozehrajete ji klidně znova pár minut po jejím dokončení. Bravo! Tohle se Valve skutečně povedlo!

Pro: Příběh, GlaDOS, posledn třetina, hratelnost, písnička Still Alive.

Proti: Moc krátké.

+12 +13 −1
  • PC 100
Jednoduchý a originální nápad v jednoduchém a originiálním zpracování a přitom jedna z nejzajímavějších a nejchytlavějších her posledních let! Kapitola sama pro sebe jsou skvěle napsané dialogy - resp. monology - a postavy (z nichž jedna je šílená umělá inteligence, druhá plechová krychle bez jakýchkoliv vlastních projevů a třetí robotická děla se slušným vychováním).

Pro: nápad, zpracování, humor, originalita, nekonvenčnost, příběh, "postavy"

Proti: krátká herní doba

+4 +7 −3
  • PC 90
Fantastická hra, naprosto originální a logická. A supr písnička na konci...STILL ALIVE!

Pro: Originální, zábavné, vtipné, logické

Proti: krátkost

-11 +3 −14
  • PC 90
A pak že originální hry už nevznikají! Neuvěřitelně stylová logická FPS, ze které se okamžitě stal internetový fenomén. Neexistuje snad hráč, který by se u hraní Portalu nebavil. Originální podání příběhu tzv. za běhu Vás natolik vtáhne, že Portal proběhnete na jeden zátah. Délka skutečně zamrzí, ale jde o celkem diskutabilní aspekt. Přeci jen je Portal spolu s TF2 spíš jakýmsi bonusem k Orange Boxu, takže vyčítat podobnému počinu délku je trochu nefér.

Pro: Originalita, neuvěřitelně pohlcující hratelnost, styl,... a Weighted Companion Cube!

Proti: Snad jen ta délka, která na druhou stranu je vcelku "akorát".

+9 +10 −1
  • PC 100
Geniální hra. Hrátky s portály jsou zábavné, hlášky GlaDOS vtipné, příběh skvělý. Škoda, že je to celé takové krátké... ale aspoň člověk nemusí probíhat nějaká hluchá místa nebo zdlouhavé pasáže.

Pro: GlaDOS

Proti: The cake is a lie

+3 +7 −4
  • PC 90
Originalita, s jakou tato hra přišla, je vyšší než u valné většiny dnešních velkých her. Taktéž hrátky s portály a potažmo s fyzikou jsou úžasně zábavné. Taktéž originální a vtipně podaný příběh zaujme svou zajímavou pointou, a i když se většinu hry budete smát, nakonec vás možná stejně jako mě taky lehce zamrazí v zádech. Jediné, co tedy sráží tuto vynikající hru je její velmi krátká herní doba.

Pro: Originalita, technické zpracování, příběh a jeho malé různé naznačování v průběhu hry

Proti: herní doba

+8 +10 −2
  • PC 95
Maybe Black Mesa, that was joke, HAHA - FAT CHANCE. Od začátku až do toho nejzasšího konce - tzn. titulek - neskutečná zábava. Za poslední roky neexistuje originálnější počin než je právě Portal - kdo by tušil, že tak jednoduchý koncept může být tak zábavný? Jako možná ještě větší paradox působí skvělá příběhová linka s počítačem a dortem v hlavní roli. Po všech stránkách geniální počin, z kterého Valve prostě musí udělat minimálně dvoudílnou sérii.

Pro: portal koncept a provedení, glados a dort

Proti: herní doba, There will be no cake served

+6 +10 −4
  • PC 95
To co tato hra předvedla zanechá v herní historii mezník, který by měl být pro všechny ostatní hry vzorem. Je až úctyhodné, jak se tak v malém projektu, jakým Portal určitě byl, dalo vměstnat tolik zábavy, která je zastoupená v podobě vypečených hádanek, skvělých hlášek, skrytých odkazů a adrenalinu, za každým rohem. Jsem rád že tato hra je na světě hlavně proto, aby přinesla čerstvý vítr chytré zábavy do tak už zatuchlé herní společnosti, která leží pod tunami hnijících mrtvých těl pozabíjených v ostatních hrách. Anyway, this cake is great. It's so delicious and moist.

Pro: Genialita celé hry. Je potřeba ještě něco? :)

Proti: Malý počet levelů, ústící v krátkou hrací dobu.

+9 +11 −2
  • PC 100
Hra je to nesmírně originální a dobře navržená, navíc prošpikovaná skvělým morbidně suchým humorem. GlaDOS aspiruje na nejlepšího herního záporáka všech dob. I ty pitomé závěrečné titulky jsou úžasné :)

Pro: GlaDOS, Companion Weighted Cube, sentry guns, portal gun, puzzly, achievmenty, challenge a advanced mapy... no vlastně asi všechno :)

Proti: storyline padne za 3 hodiny

+12 +14 −2
  • PC 85
Po dlouhé době něco originálního na poli PC her. Nikdy bych nevěřil jak zábavná může být hra kde si ani jednou nevystřelím. Co ale na zážitku ještě přidává je humor který je ve hře obsažen. Ať už jsou to "digitální" hlasky obrannych vezi nebo nejmenovanych veci na konci hry u kterych jsem slzel smichy... zaverecny song to jen podtrhuje...

Pro: originalita, humor

Proti: kratsi herni doba

+8 +9 −1
  • PC 95
ikdyž je Portal krátký tak výrazně vyčnívá originalitou, která se zatím ve hrách hledá docela těžko
-9 +2 −11