Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Paranoia!

01.09.1995
50
39 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware (dříve placená hra)
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

První česká realtime strategie, která je víc než inspirována klasikou žánru Dune II: Battle for Arrakis, jedná se de facto o klon. O rok později vyšlo pokračování Paranoia II.

Příběh vás zavede do roku 2673, kde se v systému Beretta rozpoutala občanská válka Aponidů. Na malé planetce Paranoia jsou objeveny zvláštní omamné rostliny jménem hopsinky, které dávají moc nad Aponidy. O tak úžasný nález se samozřejmě rozpoutá bitva.

Z ptačího pohledu postupně budujete infrastrukturu základny a rekrutujete vojsko. Jedinou obchodní surovinou jsou hopsinky, které těžíte z okolních plání pomocí sběračů a kombajnů. Cílem hry je zničit každého, kdo si dělá nárok na "vaše" hopsinky.


Poslední diskuzní příspěvek

Paranoia byla tehdy zajimava proto, ze krome Duny 2 a Warcraftu 1 prakticky zadna jina realtimeovka nebyla, prvni C&C vysel ve stejnou dobu. Oznaceni vic jednotek tam neni, ale pamatuju si, ze trochu pozdeji sla vyrobit nejaka velici jednotka, na kterou sel naklikat urcitej pocet jednotek a pak stacilo ovladat jen tuhle jednotku a s ni sel i ten zbytek. Moc to nefungovalo, ale autorum nelze uprit urcity vizionarstvi pri sazce na tento zanr, Paranoia navoc mela sitovej multiplayer, coz nemel ani prvni Warcraft.

Pokud autori neco podelali, tak pokracovani, ktery bylo uplne stejny (stejne hnusny) jako prvni dil, to byl jednoznacne krok zpet. Jejich posledni hra Husita pak mela dobrej namet, kterej ale totalne prohospodarili. Kdyby si vzali Vavrovu husitskou trilogii a z Husity udelali neco jako LOTR: Battle of Middle Earth s hrdiny a historickymi bitvami a konflikty, tak by to byla bomba. Misto toho udelali normalni bezpohlavni realtimovku, ktera se klidne mohla jmenovat jinak a nikdo by to ani nepoznal.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 55
První česká RTS by šla strašně pomluvit, ale i vynést do nebe. Záleží z jakého úhlu hru hodnotíme. Já se rád zabývám herní historií, takže se to v mém hodnocení projevuje. Paranoia začala vznikat jako soukromý projekt fanoušků Dune II: Battle for Arrakis. Hra je bavila, ale zároveň k ní měly jisté výhrady. Začaly tedy pracovat na vlastní verzi. Až později se k vývoji připojilo pár dalších lidí a projekt se začal rozrůstat. Nakonec se rozhodly pro komerční vydání.

Hra je proti svému vzoru obohacena o hru více hráčů a velitelské vozy - umožňují ovládat více jednotek současně. Grafika je na podobné úrovni, v něčem lepší, ale řekl bych méně přehledná. Hudba je fajn a dobře se poslouchá. Intro a outro jsou také pěkně roz-animované. Na to,že jde o první projekt autorů vše funguje dobře a během hraní pomocí DosBoxu jsem nezaznamenal jediný problém. Bezva je také integrovaný seznam budov a jednotek.

A teď zápory. Paranoia vyšla až v roce 1995. Na trhu byl Warcraft II: Tides of Darkness a Command & Conquer, hry mnohem vyspělejší. Ovládání na tehdejší dobu hrozné, dnes ještě horší. Špatně rozeznatelné jednotky v mizerné a titěrné grafice. Tři strany konfliktu, rozlišené pouze barvou, které ale mají úplně stejné budovy i jednotky - srovnejte s již zmiňovanou Dunou. Navíc pouze kampaň za jednu stranu - pouhých 10 misí.

Celkově mě hra bavila. Pokud jste hráli Dune II, tak vás tenhle český projekt nemá čím zklamat, ale ani nadchnout. Při hraní v dnešní době je třeba se připravit především na neexistenci skupin jednotek a výrobních front. Pokud by hra vyšla o rok dříve mohla mít mnohem větší úspěch. Tímto také velice oceňuji práci Phoenix Arts na českých RTS. Velkou výhodou pro zájemce o vyzkoušení je, že hra byla uvolněna zdarma.
+17
  • PC 60
Dlouho jsem žádnou strategii nehrál a po dohrání hry Paranoia! jsem se vrátil o dost let zpátky. Ale i tak jsem neměl sebemenší problém hru dokončit, nasbírat dost hopsinek a ovládnout 100% území a přitom jsem se i dobře bavil.

Hra jako taková má oproti modernějším (možná i jejím vrstevníkům) dost omezení, třeba nemožnost stvoření skupin jednotek (zachraňuje to trochu velitelské vozidlo), prodávání staveb a trošku mi vadilo, že sběrači nejsou více aktivní v hledání hopsinek (vysbírají ložisko a zůstanou u lihovaru asi koštovat). Co se týká nepřítele tak má stejné jednoty a stejné budovy jako vy jenom v jiné barvě :) a hned od začátku má vyvinutou základnu.

Mrzelo mě, že hra je krátká, klidně bych pokračoval ve vítězném tažení. Nicméně opravdu stojí za to si to alespoň odzkoušet.

Ve hře se dá využít několika věcí (chyb)

1. po postavení budovy "Výroba speciálních vozidel" se objeví možnost vyrobit "Raketomet" po překliknutí na jiné vozidlo už se nedá vrátit na výrobu raketometu, to platí zejména v počátečních misích, kdy už budovu budete mít možnost postavit. Řešil jsem to postavením druhé budovy a v té první vyráběl "armádu" Raketometů. V pozdějších misích to již funguje normálně.

2. pokud útočíte jednou jednotkou nebo velitelským autem s více jednotkami nakliknutím na nepřátelskou jednotku a čekáte, až ji vaše jednotky zničí je to občas zdlouhavé, pokud budete ale zběsile klikat na nepřátelskou jednotku pravým tlačítkem tak i vaše jednotky budou zběsile střílet. Osvědčila se mi taktika cca 5-10 raketometů na velitelském vozidle a brutální nájezd na nepřátelskou základnu. Samozřejmě s dobrou obranou své základny.
+15
  • PC --
Paranoia nese to prvenství že byla první komerční RTS která vznikla v České republice. Bohužel to je taky jediná ultimátní věc čím se může pochlubit. Bez pardonu vykrádala druhou Dunu včetně známého koření které zde laxně přejmenuje na hopsinky. A to že se celý děj odehrává na pouštní planetě netřeba dodávat. Mechanismy z Duny jsou zde převedeny jen s menšími změnani, hratelnost je opoznání slabší, přesto v té době hra mohla chvíli zabavit. Grafické pojetí mi přišlo slabší a působilo takovým levným dojmem oproti Duně, a hudební doprovod už nesnese srovnání s touto legendou.

Pokud jste neznali v té době Dunu a hráli jste Paranoia tak vás mohla chvíli pobavit, jenže pokud už jste za sebou měli už nějakou tu RTS tak tento kousek akorát zklamal a zanechal za sebou zvláštní pachuť.

Pro: Je to první česká RTS která se začala prodávat

Proti: Viz. komentář

+10
  • PC 10
Tohle se už dneska skutečně nedá hrát. Paranoia je pro mě poměrně odpornou záležitostí. Jednak je to nestoudná kopie Duny 2 bez příběhu, neuvěřitelně statická, ošklivá a nudná hra, které se nedá upřít jediná věc, a sice pionýrství v žánru strategie v českých poměrech. Možná ovšem, že kvůli nulové kvalitě téhle hry u nás v tomto žánru prakticky nic nevzniká. Ještě bych býval tuhle hříčku vzal na milost, jenomže když jsem zjistil, že se nedá označit více jak jedna jednotka najednou a že v případě útoku musí člověk klikat jak magor, někdy v pátém levelu jsem to vzdal.
+9