Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Ihned po dohrání prvního dílu jsem si sehnal dvojku, která prakticky beze zbytku splnila mé očekávání. Druhý je typické pokračování - hratelnost i grafika zůstává stejná, ovládání se nezměnilo, příběh je podobný, takže pokud jste dohráli první díl, budete tady jako doma. Změnily se jen drobné novinky, které tvůrci přidali, zvýšil se rozsah hry, snížila se celková obtížnost a naopak se občas zvýšila obtížnost jednotlivých obrazovek.

Abe´s Exodus začíná ihned po skončení prvního dílu. Abe je na oslavě, praští se do hlavy a vidí duchy. Ti se zlobí, protože Glukkoni přišli na nový plán - z kostí mrtvých Mudokanů vyrábí v Soul Storm Brewery nový nápoj, který pak dávají Mudokanům a závislé je nutí do práce. Aby Mudokani netušili, co dělají, ti co pracují s kostmi mají zašité oči. Abe se vydá prozkoumat výkopy, spadne do dolů a začíná epické dobrodružství, které ho provede spoustou míst. Opět se podívá do chrámů Paramitů či Scrabů a především bude procházet monumentální komplex budov, který tvoří kasárny Sligů, vykopávky, kanceláře a samotná fabrika. Přes docela temný námět je to opět víceméně zábava - v animacích nechybí vztekající se bossové, neschopní zaměstnanci, všechno komentuje Sligský moderátor a i ten happyend, který je takový trošku dojemný a otevřený si neodpustí pár fórků.

Grafika zůstala víceméně stejná, s tím že většina lokací je vedená v tmavých odstínech. Líbí se mi stejně jako v jedničce nádherně vykreslené pozadí jednotlivých obrazovek, do kterého občas v rámci hry přejdete. Nechybí opět vtipné, černohumorné a pěkně udělané animace včetně neodfláknutého outra.

Hratelnost přináší jednu podstatnou změnu a to možnost ukládat kdekoliv, jednak v rámci normálního savu, jednak quicksave. Tím pádem odpadá vztekání se a frustrace nad složitými pasážemi a adrenalinové hledání checkpointu. Místo toho se tvůrci soustředili na jednotlivé obrazovky, které jsou občas opravdu zapeklité, protože možností co druhý díl nabízí je opravdu spousta. Někdy jako v jedničce přijde zběsilý útěk před něčím a to pak na quicksave nemáte čas, jindy si quicksavem můžete zkazit záchranu Mudokanů, pokud něco uděláte špatně, celkově ale je hra mnohem pohodovější (nikoliv jednodušší) než první díl.

A zbytek hry? Z jedničky zůstalo prakticky všechno, opět tedy budete mačkat páky, kličkovat mezi pastmi, skákat nemožné skoky, ovládat, či jinak oblbovat Sligy na 100 způsobů, štvát jedny monstra proti druhým, házet návnady, vodit Mudokany do ptačích portálů atd... Kromě většího rozsahu máte možnost zachránit až 300 Mudokanů, což jsem zvládl i díky konzultaci s návodem. Ale všeobecně platí, že pokud chápete principy hry a už ji ovládáte, většinu normálních Mudokanů zachráníte i sami a secrety? Drtivá většina z nich je označena hromadou poházených flašek, takže víte, že někde na obrazovce něco je. Odměnou za záchranu všech Mudokanů jsou gratulace od tvůrců a pár bonusových obrázků.

Novinky se mi vesměs líbily. Přibyly slizky, které Vás pronásledují i přes plošinky, chvíli Vás ohlodávají a pak Vás sežerou. Sligové jsou i v létající variantě s bombami, které se hodí ke kobercovým náletům na miny či nebožáky na zemi. Oproti jedničce můžete posednout Scraby či Paramity, kteří si poradí s jinak nezničitelnými slizkami. A objevili se i Glukkoni, rasy bossů, kteří sice neumí nic, ale Sligové je poslouchají. Ve výsledku tak ovládáte Glukkona, který ovládá Sliga, který používá páky, likviduje nepřátele a ovládá výtahy, což je parádní záležitost. Většina ovládaných potvor má více funkcí a příkazů, některé potřebujete k aktivaci zámku či teleportu.

Trošku přes čáru mi přišlo ovládání prdu. To si takhle dáte z automatu nápoj, pak si uprdnete a máte výbušný prd. Ten ale můžete pomocí chantování ovládnout, proletět se k Sligovi a odpálit ho.

Změn se dočkali i Mudokani. Ti jsou v různých formách. Slepý Mudokan jde za Vámi kamkoliv a nestaví ho ani propast. Nemocného Mudokana musíte vyléčit léčivým zaříkáváním. Jsou tu Mudokani zdeptaní či naštvaní, které uklidníte slůvkem sorry, přičemž naštvaný Mudokan Vás může i zabít většinou u ovládací páky nějaké pasti. A pak jsou Mudokani zfetovaní plynem, což spraví pár facek :) Především je ale potřebujete ve spoustě puzzlů, kde je třeba otočit koly, nebo pohnout pákami ve více lidech.

Není to málo na obyčejnou plošinovku, popravdě nehrát první díl, asi bych se v tom hodně ztrácel. Vyzbrojen zkušenostmi z jedničky a možnosti ukládat jsem úvodní doly prošel za 2 hodinky, měl jsem 65 Mudokanů a pocit, že to zvládnu levou zadní. Nebylo tomu tak, Abe´s Exodus je pořád solidně náročná hra, kde si potrápíte mozek i reflexy při plánování a realizování jednotlivých řešení. Jen se u toho nemusíte vztekat a užijete si pár dní pohodové hratelnosti. Arkáda roku 1998.
+20
  • PC 80
Zatímco ostatní děti si ve školce kreslily zvířátka, sluníčka a domečky, já jsem se s pastelkami zase snažil co nejpřesněji zachytit moment, kdy Abe mrskne kamenem po mině, aby odpálila do pekel horoucích jednoho z toho Cthulhu hrbáčů s bouchačkou. Nutno říct, že jsem nikdy nedostal lízátko za nejhezčí obrázek :(

První hru jsem nehrál. Z nějakého důvodu se mi tenkrá v těch devadesátkách dostal do rukou až druhý díl. A strašně, fakt strašně dlouho jsem neměl absolutní páru o tom, jak se tahle hra vlastně jmenuje. Kdykoliv jsem o ní mluvil, nazýval jsem ji: "Ibu". To kvůli Abeovi, který v úvodním meníčku vždy hráče pozdraví svým "Hello", ovšem v jeho podání to znělo více jako "Heelu". A jelikož v devadesátkách jsem jen těžko mohl rozumět anglicky, právě díky oné podivné výslovnosti se mi do hlavy vpálilo slovo "Ibu", kterého jsem se upřímně nezbavil ani poté, co jsem zde na databázi konečně objevil pravý název hry.

Co se týká plošinovek, které vám opravdu brutální a drsnou formou dají sežrat fakt, že hráč něco posral, Ibu stojí na předních příčkách. Pád na minu, rozstřílení samopalem, rozkrájení automatickými pilami, sežrání "rukopavoukem", ... když zkrátka hráč umře, nikdy to nebude hezké na pohled. Samotný jednoduchý gameplay a bizarní, trochu trhlá atmosféra, byly faktory, které zároveň dělají z Ibu jednu z nejlepších plošinovek, co jsem kdy hrál. Oceňuji i rozmanitost prostředí. V jisté části hry se podíváme i do neprobádané divočiny, kde pro mě největší noční můrou byly především ti masožraví červi. Brrr.... A dodnes si pamatuju tu šílenou honičku s těmi pavoukovitými rukami, během které mi bušelo srdce jak o závod. A to je mimo jiné i něco, v čem hra opravdu exceluje - dokáže fakt nakopnout adrenalin. Především v pozdějších částech hry dojde k situacím, kdy si hráč bude muset dobře promyslet svůj plán, v rámci kterého nebude přípustné udělat jakoukoliv chybu. Musí být chirurgicky přesný po dobu několika dlouhých sekund. A když se to povede, ten pocit je opravdu euforický. Mimo jiné je hra i docela vtipná, je to teda velice často humor morbidní, ale funguje zde i tak dobře.

Je ale docela škoda, že asi po polovině ona rozmanitost prostředí zmizí, v rámci čehož pak hráč nenarazí na příliš velký počet zajímavých a pamatovatelných lokací. Hudba ne příliš výrazná a jednoduchá, ale k veškerým lokacím sedí senzačně.

Celkově je pro mě Ibu jednou z největších nostalgických vzpomínek. Už jen protože i ve školce jsem nemohl přestat malovat obrázky ze hry, kvůli kterým nade mnou učitelky kroutily hlavami a asi zvažovaly, zda raději nebrknout mojí mamce, aby mě vzala na nějaké vyšetření.
Můžou být rády, že jsem na ně nezkoušel prdět a nechat onen prd explodovat, pche...

Pro: zábavný gameplay, bizarně trhlý, chytrý, napínavý

Proti: po půlce malá rozmnistost prostředí a tudíž krapet větší nuda

+31
  • PC 100
Jelikož na tuto hru jsem psal svůj první koment a moc se mi nepovedl, tak jsem se rozhodl ze ho předělám.

Exodduse už mám doma od doby vydání, když mi totiž byly čtyři roky, tak to můj kapku bohatší strejda koupil na PSX a díky tomu to hrála (vážně nelžu) celá naše rodina. Hrála to jak moje mamina tak i dokonce můj děda, ale je spíše bavilo zabíjet Mudokony. To mě vlastně dříve také, jelikož jsem nevěděl jaká je pointa hry :D Další 4 roky jsem hru hrával pouze s nacheatovanou nesmrtelností a dostal jsem se asi jen kousek za Bonewerkz. Poté jsem se o hru začal více zajímat a zjistil jsem, že kamarádi se musí zachraňovat, hra se dá checkpointovat s pomocí quicksave a že tajné místnosti jsou označeny lahvičkami od piva Soulstorm. Od té doby, jsem se na hru troufl bez nesmrtelnosti a asi za měsíc plného trpělivosti, potu, krve a nadávek jsem hru úspěšně dohrál. Od té doby se hra zařadila na první místo mých oblíbených her a zůstává na něm až dodnes. Hru dohrávám pravidelně jednou za dva měsíce.

Tato hra nemá žádnou chybu, vůbec žádnou, vše je na ní dokonale zpracované a vypiplané. Začněme příběhem, je pěkné, že navazuje na jedničku a je ještě napínavější a propracovanější. Příběh doplňují luxusní sekvence, které jsou originální a vtipné :) nikdy ještě jsem žádnou nepřepl a slova Glukkonů si opakuju každou chvíli. Hlavně mě vždy dostává, jak Dripik vždy zapomene své jméno :D

Noví nepřátelé mě dosti pobavily. Hlavně Greetersové, ten jejich šibalský úsměv je ukazuje jako bezbranné, ale když vás usmaží proudem, váš úsměv zmrzne. Ale největší parchantijsou stejně housenky Fleeches, tak dotěrní, tak krvežízniví, tak k nasrání když vás sežerou. Ale poklona za nápady :)

Herní doba se zdvojnásobila, což mi udělalo radost, obrovskou radost, protože Oddyseeho mam zmáklého za necelé 2 hodinky :) nové lokace mají překrásné až tajemné prostředí a nikdy nevíte co vás bude čekat nebo co na VÁS bude čekat. Obtížnost je zde trochu vyšší, ale díky funkci quicksave se dá udržet pod kontrolou :) no prostě bůh žehnej quicksavu a quickloadu...jen se občas stává, že si spletete klávesy a uložite zkaženou část :D

Ke grafice není co dodat, protože je hoooooodně pěkná. Jak pohyb postav tak okolí a prvky jsou zpracovány skvěle. Bez bugů ani nejmenších chybiček.

Zvuky a hudba jsou ve hře hodně silnou stránkou. Hra je skvěle ozvučena i do nejmenších detailů, jako například že zvuk Abeho kroků je jiný v džungli apod. Hudba prostě best, v mobilu všechny songy, mají vážně pěknou melodii :) a dabing je kapitola sama o sobě. Na dabingu se podíleli jen 3 dabéři, a z toho šéf firmy Lorne Lanning nadaboval asi tři čtvrtiny postav :) prostě to nemá chybu.

Hra je to skvělá, perfektní, pro mě nejlepší na světě. A teď, mě omluvte, je čas ji znovu dohrát.

Pro: Hudba, Grafika, Dabing, Nepřátelé, Quicksave a Quickload, Příběh, Sekvence

Proti: NIC!!

+7 +12 −5
  • PC 85
Jako malý jsem se dohrál někam těsně za půlku, protože v tý době jsem měl co dělat se závislostí na Falloutech. Po mnoha letech, jsem se do Oddworldu, díky Steamu, ponořil znova a i přes svůj věk mi hra poskytla vynikajícní zážitek.
Puzzle založené na jednoduchých principech herního světa. Plusem je, že jsou velmi pochopitelné, takže každému hned dojde, kdy má použít stín, kdy chodit po špičkách, že mina se zneškodňuje při zeleném světýlku, že hafany můžu odlákat kostí, že smějící se plechovky reagují na pohyb, že se nemůžu převtělovat do nepřátel, když je kolem červené oko, která jde ale často nějak rozbít... Originální je především zmiňované vtělování se do jiných postav/zvířat, kdy se opět mění gameplay (za Sliga většinou střílečka, za bezrukého Glukkona komandování Sligů a otevírání dveří na hlasové kódy, zvířata se jediná po "odvtělení" nerozprsknou, takže ty se většinou odvádějí někam stranou, aby sme před nimi mohli zdrhat...). Prostě se střídají pasáže plížecí, zdrhací a pasáže, kdy se musí zjistit, kudy kam a s kym. Kamarád hru označil za kravinu, protože se můžu vtělit do svého explozivního prdu a navádět ho. Mě to přišlo naprosto logické. Explozivní prd mám po vypití šťávy, dělané z kostí Muddokonů, v nichž sídlí jejich duše, které následně ovládnu. :)
Ačkoliv z prostředí je pouze továrna - jungle - jeskyně - továrna, stejně se vzhledově tváří pokaždé jinak. Co se mi ale líbilo, je takové morbidně komediální zpracování hry. Ačkoliv jedna rasa zotročila druhou, používá jí na maso/kosti/slzy a bůhvícoještě, stejně se dokážu zasmát, když Abe dělá v animacích šaškárny. Stejně jako (alespoň ze začátku), sem se smál u několika smrtí, z nichž vede sežrání malinkatou housenkou. Další příklad morbidní komedie jsou právě smrtě. Hrajete za roztomilou postavičku, kterou pořád trhají na kusy miny, nechá se rozmixovat vrtákama, rozstřílet, pády z výšky, vaporizovat... chvíli vám jí je líto, chvíli se tomu smějete.
Prostě i po letech, je to jedna z nejlepších plošinovek, co sem měl tu čest si zahrát.

Pro: Humor, puzzle, postavy, svět, herní principy, Abe, lítající Slig

Proti: Některé zdrhací pasáže, u kterých se počítá každá vteřina

+12 +13 −1
  • PC 100
Tato hra, je pro mne tak trochu srdeční záležitost(nechám si udělat tetování jako Abe), taky není divu, když jsem ji hrál od sedmi(možná šesti) a je mi 14 (letos dohrál:)). A dnes mě dostala novinka ,že další díly by měly být tak v roce !2010 na PC!. A možná bude i oddworld film. Jinak všem naprosto doporučuji ji někde sehnat(popřípadě stáhnout), protože lepší plošinovku jsem jakživ nehrál. Není to skákání na hlavy jako mario, nebo nějaká hopsací střílečka, NE vaší největší zbraní jsou rychlé nohy a změna v polobožskou bytost vrhající blesky. Je to originální hra s (na svou dobu) naprosto úžasnou grafikou, příběhem a hratelností.

Pro: hezká grafika, dobrá hratelnost, velká škála schopností, dobrý speak systém, platí zde fyzikální zákony

Proti: málo dílů

+13
  • PC --
S Abem jsem se porpvé setkal v demu na PS1, které jsme pařili u kamaráda a výtečně zabavilo. Proto když jsem uviděl v levných knihách druhý díl se skvělou cenou 200kč, naváhal jsem a koupil.

Abe je vynikající plošinovka. Téměř jakýkoliv prvek je zde perfektně navržen a ve výsledku všechno do sebe perfektně pasuje. Ovládání mysli protivníků a využívání jejich schopností, pohyb ve stínu, vylákání nepřátel a jejich zneškodnění, atd. Levely jsou dobře navržené a je zde potřeba zdravého myšlení. Nejedná se o přehnaně náročnou logickou hru, ale ani zde nejde jen o obyčejné hopsání, zabíjení nepřítel, sbírání lékárniček, živůtků apod. Přístup je zde naprosto odlišný a originální. Ve většině případech není ani potřeba nepřítelne zneškodnit, stačí se jen proplížit nebo mu utéct.

Grafika je vážně skvělá. Někdy přejdete mezi dvěma úrovněmi, které jsou od sebe jakoby vzdálené ve třetím rozměru. Opravdu skvěle navržené. Nepřátelé jsou originální, graficky krásně zpracovaní a kvalitně nazvučeni. Celkový design hry je vynikající. Tahle grafika se prostě musí líbit každému.:)

Abe's Exoddus je pro mě nejlepší plošinovka, kterou jsem v životě hrál. Všechno je zde zpracované na jedničku. Jak hratelnost, tak grafika. Opravdu škoda, že se jednalo o poslední díl. Ale já si stále uchovávám svou malou jistotu. Stále jsem totiž nedohrál první díl. Počkám ještě pár let a pak se znovu pohroužím do tohoto geniálního světa.

Pro: grafika, audio, hratelnost, 'příběh', .. ..

Proti: x

+19
  • PC 80
Oddworld Inhabitants ponechali při tvorbě pokračování hry Oddworld: Abe's Oddysee všechny principy stejné a udělali dobře (ačkoliv jsem nad touto hrou už nestrávil zdaleka tolik času). Zahrát si všechny možné plošinovky pod sluncem a nakonec Oddworldy je jako koukat celý život na popcorňáky a na sklonku života strávit jeden víkend v přítomnosti pánů Kubricka a Lynche...
+15