Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nox

31.01.2000
74
86 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Vžijete se do role mladého chlapíka jménem Jack, který se dostane do paralelního fantasy světa, kde bude mít za úkol porazit zlou čarodějnici Hecubah a její armádu nekromancerů s cílem vrátit se zpět domů.

Úspěšné RPG z dílny Westwoodu, které má originální fantasy svět i herní pojetí. Procházíte lokace jako lesy, jeskyně, budovy, kobky, hrady, přičemž je vše zahaleno stínem a pouze ve vašem zorném poli je světlo. Likvidujete nepřátele jako bandity, kostry, duchy a jiné, sbíráte množství předmětů a zbraní, které se vyznačují zejména materiálem, z kterého jsou vyrobeny a podle toho se určuje i jejich primární kvalita. Svého hrdinu oblékáte a zbrojíte, vše se promítne i v grafickém zpracování, nakupujete a opravujete předměty, plníte jednoduché questy a komunikujete s NPC, samozřejmostí je možnost si vybrat za koho budete hrát, nechybí spousta kouzel.


Poslední diskuzní příspěvek

Nemáte někdo tu klasickou herní příručku od Stuare, která kdysi k tomuhle RPG vyšla? Měl bych zájem ji koupit, pokud ji má ještě někdo doma.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Poprvé jsem Nox viděl ve svém úplně prvním koupeném časopise Score, č. 75, a screenshoty na mě udělaly velký dojem. I dnes, když na ně koukám na googlu, tak se mi ten styl líbí, včetně použité nezvyklé perspektivy, kterou si vybavuju už asi jen u Ultimy Online. Tehdy jsem to považoval za nějaké hrozně hardcore RPG a jelikož jsem neměl šanci se k tomu dostat, tak jsem si alespoň představoval, jak to hraju. No prostě klasika té doby.

Celou dobu jsem měl za to, že to je "něco jako Diablo" a že to zapadlo právě kvůli Diablu 2, které vyšlo půl roku poté. Ale po dohrání konečně vidím ty rozdíly, které tu jsou a nejsou malé. Nox je totiž daleko arkádovější - tady se úplně peče na nějaké buildy postavy, při level-upu se ani nerozdělují body do skillů, equip je tu druhořadý, quest je tady v podstatě vždy jen jeden a dočkáme se i věcí jako je skákání postavy a zatěžování plošinek. Ze začátku je obtížnost úplně směšná a v nastavení jsem hledal, kde se dá zvýšit (nenašel jsem), ale křivka vyletí rychle nahoru a ke konci hry už mě někteří nepřátelé zabíjeli na jednu ránu.

Co si budu pamatovat je ta strašná tma, kdy jsem občas nevěděl, kam jdu ani s kouzlem světla a orientoval jsem se v podstatě jen pomocí minimapy. Dál skvěle nadabovanou hlavní záporačku, která mě nezapomněla vysmát pokaždé, když jsem umřel (a v každé kapitole měla jiný proslov!). Dál ten moment, kdy jsem dostal nejsilnější zbraň ve hře a začal jsem s ní kosit hordy nepřátel, které padaly jak mouchy. A pak hlavně ty momenty, kdy jsem v rozhodující chvíli netrefil kuší nepřítele, i když stál metr ode mě a zase jsem umřel... Tady prostě musíte umět mířit.

Hezké je, že pro tři hratelné postavy vývojáři vymysleli lehce odlišný průchod hrou a jiné konce (kdy ale jen jeden dává smysl) a ve své době také poměrně frčel multiplayer. Vadilo mi jen uživatelské rozhraní - např. si lze zvolit jen 5 aktivních kouzel a k dalším se dostává složitěji, na což při souboji není moc čas. Nedomyšlené opravování věcí. A pak samozřejmě prosťoučký příběh, kterému by slušel nějaký pořádný zvrat. Celkově je to ale podařená hra a možná si jí v budoucnu střihnu ještě za jiné povolání než Conjurer.
+33
  • PC 80
Nox jsem v době vydání úplně minul a dozvěděl jsem se o něm až o 20 let později (nalákal mě buď kamarád nebo kluci z Retro Nation) a nyní si ho konečně zahrál. Musím říct, že mě velmi příjemně překvapil. Dohrál jsem jeden průchod za Conjurera a bylo to přesně stylem "já vím, že už bych měl jít spát, ale ještě nakouknu tady do té kobky... a ještě prodám získané vybavení... a...". Nox vyšel půl roku před Diablem 2 a je to stylem velmi podobné akční RPG, takže se nevyhnu občasnému srovnání.

Jak jsem psal výše, základní herní smyčku má Nox parádní, a drží člověka jak přibitého. Prostředí je různorodé, je v nich velké množství rozličných potvor, hráč nachází plno vybavení (naštěstí v rozumném množství) a pravidelně získává nové schopnosti. Celá hra lze projít se 3 zcela odlišnými postavami (válečník, vyvolávač/kouzelník, mág), což nemění jen postavu samotnou, ale kupodivu i příběh a částečně náplň světa. Mnou zvolený Conjurer mohl jako jediný používat střelné zbraně, měl jsem k dispozici cca 20 kouzel (mág má mnohem více) a mohl jsem opanovat či si vyvolat obdobné množství zvířat či příšer. Takový trochu Nekromant z Diabla 2 na steroidech. S vyvolanými příšerami byla docela sranda, začínal jsem s vlky a pavouky a končil jsem s orky, kamenným golemem, a mým favoritem, mimikem z DnD. Ano, to je ta příšera, co si v klidu číhá v podobě truhlice se zlaťáky, jen aby zaťala obrovské zuby, jakmile ji někdo zkusí otevřít. K tomu je potřeba zmínit i možnost vykouzlit maličkého atentátníka, do kterého vložíte vámi vybraná kouzla a on se potom rozběhne za nejbližší příšerou a vesele se odpálí, což na potvoru sešle zvolená kouzla (např. omráčení + otravu + ohnivý meteor). Westwood si s touto složkou hry velice vyhrál a je moc zábavná. Ostatní postavy nemohu posoudit, ale Conjurer je na jedničku.

Oproti zmíněnému Diablu se mi také více zamlouval pokus Noxe o větší živost světa. Jak hlavní tak vedlejší úkoly mají sice zcela banální příběh, který je jen do počtu, ale potkáváte se s množstvím lidí a ti na vás reagují. Obyvatelé městečka si stěžují na blížící se invazi, strážnému u řeky místní trhani ukradli boty a on by je chtěl zpátky, uvěznění dělníci v dolech vám děkují za záchranu a doprovázíte je zpátky, ve městě je plno přirozeně vybavených domků, do kterých lze vejít a prohledat místní truhličky - zkrátka není to jen holý nákres městečka s pár obchodníky a pak pustina plná krvelačných potvor kolem, ale trochu víc fungující a reagující svět.

Co jsem na Noxu těžce nesl byl silný tlak na posun vpřed a nemožnost se nikam vrátit, ani do města či jiné základny v případě nutnosti. Žádný portál či waypointy jak v Diablu neexistují, není možnost trochu si oddechnout a jít prodat věci. Mnohokrát se mi stalo, že jsem měl rozmlácené rozpadající se vybavení, nutně jsem jej potřeboval opravit, a prostě není jak. Nox dokonce zachází tak daleko, že když jsem po dlouhé náročné misi měl už dávno sundanou zbroj a kalhoty (jinak by se mi rozpadly), byl jsem přetíženej z nalezené kořisti, a konečně jsem doběhl do města (fyzicky mě nechali proběhnout okolím města a vstoupit branou dovnitř) a říkal jsem si "uff, konečně zpět!", tak mi najedou vzali ovládání, objevil se kouzelník, poděkoval mi, a okamžitě mě teleportoval do další mise. K další osadě bylo nutné se probít nebezpečným prostředím a netušil jsem, jak bude daleko. V takové chvíli jsem měl chuť majznout autory něčím po hlavě. A popsaná situace nastala za hru vícekrát, nejen jednou.

Z dalších negativ se dá zmínit špatné uživatelské rozhraní inventáře, zejména při obchodování. I když to je asi symbol dané doby. Co mě ale vadilo hodně, bylo špatně zdůrazněné vypadnutí nalezených předmětů. Mnohokrát se mi stalo, že jsem někoho zabil/otevřel truhličku, a myslel si, že tam nic nebylo, nebo že tam byla jen 1 věc, a přitom vypadlo ještě něco jiného důležitého, a já jsem si toho vůbec nevšiml. Nox dělá špatně několik věcí a výsledkem je dost frustrující pocit, že vám utíkají zbytečně věci, případně neustálé prohledávání okolí kurzorem (což je při vyvolaných společnících občas dost problém). Předměty nemají obrysy a velmi často jsou na zemi naprosto neviditelné. Zároveň chybí výrazný zvuk, který by vás na vypadnutí dobře upozornil (zvuky se liší podle typu předmětu, u některých jsou velmi jemné) - toto třeba i první Diablo mělo zvládnuté lépe. A zvýrazňování předmětů samozřejmě chybí úplně (druhé Diablo). Výsledkem je neustálá paranoia, že za sebou necháváte užitečnou kořist.

Co se týká RPG prvků, tak zajímavostí je, že ve hře vůbec neřešíte rozdělovaní bodů do vlastností, stromy dovedností, a tak dále. Vůbec mi to nevadilo, nebylo potřeba nic studovat, nezdržovalo to, a hádám, že to usnadnilo autorům vyvážení obtížnosti hry. Na druhou stranu to negativně ovlivňuje znovuhratelnost. K tomu, co řešit musíte (vybavení A nebo B, kouzlo X nebo Y), bohužel ale na netu neexistuje žádná slušná wiki/dokumentace, a hra toho moc nevysvětlí, takže u spousty věcí se můžete pouze dohadovat, jak fungují (například zda se sčítají odolnosti vůči elementům), ale nedozvíte se to.

Líbila se mi herní náplň, která se neskládá pouze z vyvraždění všeho, co se hýbe. Občas jsem něco hledal, někoho zachraňoval, a hlavně jednotlivé úrovně paláců/podzemí/atd často obsahovaly plno pastí, kterých bylo nutné si všimnout a vyhnout se, případně je deaktivovat, teleporty, které vás hodily na neznámé místo, propadající se podlahy, zamčené dveře, které potřebovaly klíč, a podobně. Klasickým příkladem byla truhlice uprostřed místnosti, u které jste uvažovali, zda je to opravdu odměna v podobě pokladu, mimik, co vás zkusí zabít, nebo jenom spouštěč nějaké události, která prostor kolem vás zaplní nepřáteli. Líbily se mi malé detaily, které ukazovaly, že autoři nad hrou přemýšleli, například když jsem čistě náhodou zjistil, že kamenný golem nelze otrávit a ani mu nedokáží ublížit masožravé rostliny - velice užitečné v bažinách (a ono to dává smysl, ale dopředu by mě nenapadlo, že nad tím autoři přemýšleli). Případně takové malé vtípky, jako třeba že když zabijete upíra (který je hodně agresivní a tuhý), tak se po smrti změní v netopýra a agresivně a vztekle vás začne kousat... za 1 HP. A vy ho pak jedním úderem smáznete a on shoří. Nebo že pokud zemřete, tak se vám hlavní záporačka na koncové obrazovce osobně vysměje a popíše vám, co se s vaším mrtvým tělem následně stalo (plus pěkný obrázek).

Grafika je pěkná, ručně kreslená, a dobře animovaná - například rozbíjení všemožných stolů a poliček s vybavením je velmi uspokojivé, rozletí se to na tisíc kousků. Bohužel v dnešní době už je dost hrubá a kostičkovaná (existuje možnost i neoficiálně zvýšit rozlišení, ale to grafiku jen oddálí a zmenší, nezjemní ji to). Na mém systému jsem měl s původní verzí hry (z GOG) technické problémy, ale vřele doporučuji otevřený projekt OpenNox, který zajistil bezproblémový chod na moderních systémech.

Lidem, co mají rádi akční RPG "rubačky", a nevadí jim postarší grafika a ovládání, tak můžu Nox vřele doporučit. Je to zábavná hra, která hodně táhne kupředu a nemusíte se zdržovat přílišným přemýšlením nad vývojem postavy.

Celkové hodnocení: Výborná
+26
  • PC 65
V dobe vydania som po tejto hre strašne túžil, moje očakávania boli predpokladám celkom vysoké. Keď som sa k nej tento rok už naozaj dostal, samozrejme, že som od nej nečakal, že ma položí na zadok, ale zároveň som ani nečakal istý herný minimalizmus, ktorý ma sprevádzal celou hrou. Hra je v zásade hack 'n slash, ale nie na ten štýl ala diablo a dungeon siege, kde v podstate stačí kliknúť na nepriateľa a ten útok/kúzlo si ho už samého nájde, ale od hráča sú vyžadované pohotové reakcie čo sa týka mierenia, uhýbania sa, krytia a občas aj skákania. Skákanie je aj súčasťou puzzlov s prepadávajúcou sa podlahou, nášlapnými pasťami a podobne, čo najprv pôsobilo ako spestrenie, neskôr ako otravnosť.
Vyššie spomínaný minimalizmus je vidieť na každom kúsku tejto hry, pri levelovaní ani hráč nerozdeľuje body do vlastností, hernej výbavy je minimum, dialógy sa obmedzujú na občasné zadanie questu a nákup/predaj/opravu vecí. Samotný príbeh, najprv originálne pôsobiaci, po čase stráca pôsobnosť a je len akýmsi ospravedlním, prečo hráč kosí tie zástupy nepriateľov v silne koridorových a lineárnych kapitolách (tých je desať), tie sa v istých momentoch vďaka svojej náročnosti tiež stávajú ťažko únosné a hráč používa možnosti save/load častejšie než sa zdá.
K vyššie spomenému opravovaniu vecí patrí aj veľmi nepekná záležitosť: ak sa trvácnosť (durability) predmetu dostane na 0, nestane sa predmet nepouživateľný do najbližžej opravy, ale jednoducho sa rozpadne. Čo obzvlášť zamrzí uprostred kapitoly, odkiaľ sa proste nedá k opravárovi dostať.
Aby som však len nehanil, tak malebná grafika je skutočne pekná aj po rokoch (aj keď kvôli jej pestrosti občas "nevidieť" predmety na zemi), ale hra by si rozhodne zaslúžila výraznejší hudobný doprovod a nielen ticho striedané dvoma opakujúcimi sa jednoduchými motívmi. Samotné hranie, čiže sekanie nepriateľov a boss fighty, boli zábavné, no i náročne. Občas však boli niektoré pasáže naozaj zbytočne zdĺhavé. Za zmienku stojí aj fakt, že narozdiel od väčšiny fantasy hier, v tejto hre si u mňa našlo uplatnenie väčšina nadobudnutých kúziel.

Pro: malebná grafika, celkom zábavné clickfestenie, kúzla

Proti: minimalizmus vo všetkých smeroch, občas zdĺhavé a zbytočne náročné, rozpadávanie predmetov, (ne)hudba

+20
  • PC 90
Díky příloze jednoho časopisu jsem se dostal k demoverzi Noxe. Ta půlhodinka běhání po multiplayerové mapě (protože nic jiného nebylo přístupné) mě naprosto uchvátila tak, že jsem si došel koupit plnou verzi hry. Na svou dobu mě přijemně okouzlilo hlavní menu hry, kde v pozadí blikaly oči příšer za doprovodu hudby. Hlavní postavou je Jack, který se v úvodu rozvaluje u televize a jí sušenky, takže to není zrovna žádný hrdina. Před začátkem hry procházíme tvorbou postavy, ale vzhled Jacka nelze nijak moc upravovat k obrazu svému, pouze mu sem a tam něco upravit např. vousy, licousy, barvu oblečení, či pleti. Poté přichází volba jednoho ze tří povolání, těmi jsou Warrior, Conjurer a Wizard. Každá z těchto povolání má svůj unikátní přůběh událostmi.

Warrior je klasickým válečníkem s mečem a štítem, který začíná v pevnosti Dun Mir. Jeho dovednosti spočívají v boji zblízka. Nemůže sice používat kuše, ale například šurikeny ano.

Conjurer je jakýsi zaklínač z přírody, který používá zbraně na dálku a koženou zbroj. Můžete si vyvolat k moci jakéhokoliv (např. duch, kostlivec, slimák, vlk, golem) živočicha ze světa Nox, který bude bojovat s vámi.

Wizzard je čaroděj, který sice nesmí nosit žádnou zbroj, ale za to má nejničivější kouzla. Dokonce si můžete vytvářet i magické pasti, do kterých lze vložit libovolná tři kouzla, takže výsledek ničivosti vaší nástrahy může být naprosto nemilosrdný pro jakoukoliv obět.

Příběh se odehvárá ve světě Nox, kterému chce vládnout zlá královna necromancerů Hecubah. Ve světě je spoustu NPC postav a míst, která jsou pro vámi zvolenou classu ojedinělá. Tzn. že např. jako čaroděj svou pouť začínáte na kouzelnickém hradě Galava, do kterého se sice jako Warrior taky podíváte, ale za zcela jiných podmínek, protože mezi frakcemi není jenom láska a přátelství, ale i různé nešvary. Příběh je vyprávěn klasicky skrze hraní, ale také během loadingu mezi jednotlivými kapitolami.

Mimo příběh tu máme také multiplayer, který je velmi zábavným aspektem hry. Jedná se o velmi rychlou akci na několika battlegroudech, kde se na nejrůznějších místech doslova povalují zbraně, takže můžete na svého kamaráda třeba nastražit past tam, kam víte, že určitě přijde.

Nox jsem dohrál několikrát a to za všechy tři classy. Sice se jedná o lineární akci, ale na zachraňování světa Nox vzpomínám ještě dnes a velice rád.
+17 +18 −1
  • PC 90
Komentář je psán v binárním kódu

01010100011011110010000001110100011011110010000001101010011001010010000001110000011100100111011001101110011010010010000001101011011011110110110101100101011011100111010001100001011100100010000001110110001000000110001001101001011011100110000101110010011011100110100101101101001000000110101101101111011001000111010100101110000011010000101000001101000010100100111001101111011110000010000001110000011000010111010001110010011010010010000001110010011011110111101001101000011011110110010001101110011001010010000001101101011001010111101001101001001000000110101101110110011000010110110001101001011101000110111001101001001000000110000101101011011000110110111001101001001000000111001001110000011001110010000001100001001000000111010001101111001000000110001001100101011110100110010101110011011100000110111101110010011101010010111000100000010011100110000101100010011010010111101001101001001000000110001101100101011011000110101101100101011011010010110000100000011011100110000100100000011100110111011011111001011010100010000001111010011000010110111001110010001011000010000001111010011000010110101001101001011011010110000101110110011110010010000001110000011100100110100101100010011001010110100000101100001000000110101101110100011001010111001001111001001000000110001101100101011011000110101101100101011011010010000001101001001000000111000001110010011001010111001100100000011100110111011001101111011101010010000001100010011000010110111001100001011011000110100101100011011011100110111101110011011101000010000001100100011011110110101101100001011110100110000101101100001000000111010101110000011011110111010101110100011000010111010000100000011100110111000001101111011101010111001101110100011000010010000001101000011100100110000101100011011101010010000001101011001000000111000001100011001011100010000001010000011000010111010001110010011010010110110100100000011011010110010101111010011010010010000001101110011001010010000001101001001000000110101001100001001000000110000100100000011011100110111101111000011001010010000001110000011011110111011001100001011110100111010101101010011101010010000001111010011000010010000001111010011011000110000101110100011110010010000001110011011101000110000101101110011001000110000101110010011101000010000001101000011000010110001101101011001000000110000101101110011001000010000001110011011011000110000101110011011010000010000001100001001000000110110101101001011011010110111100100000011101000110111100100000011011110110001001110011011000010110100001110101011010100110010100100000011101100010000001110011011011110110001001100101001000000111000001100001011100100010000001110000011100100111011001101011011101010010110000100000011010110111010001100101011100100110010100100000011100000110000101101011001000000111000001110010011001010110101001100001011011000111100100100000011010000111001001111001001000000110110101101100011000010110010001110011011010010010111000100000010001110111001001100001011001100110100101100011011010110111100100100000011100110110010100100000011100100110000101100100011010010110110001101111001000000111011001100101001000000111001101110110011001010010000001100100011011110110001001100101001000000110101101100101001000000111001101110000011010010110001101100011011001010010000001100001001000000110101001100101011010000110111100100000011001110111001001100001011001100110100101101011011000010010000001101101011001010010000001101110011001010111010101110010011000010111101001101001001000000110000101101110011010010010000001100100011011100110010101110011001011100010000001001011001000000111010001100101011101000110111100100000011010000111001001100101001000000111001101100101001000000110111101100010011000110110000101110011001000000111001001100001011001000010000001110110011100100110000101100011011010010110110100101100001000000111000001110010011011110111010001101111011110100110010100100000011100110111010001100001011011000110010100100000011011110110001001100011011000010111001100100000011000110110110001101111011101100110010101101011001000000110111001100001011100100110000101111010011010010010000001101110011000010010000001101110011001010110001101101111001000000110111001101111011101100110010101101000011011110010111000100000000011010000101000001101000010100100100001110010011000010110001100100000011011010110000100100000011011100110000100100000011101100111100101100010011001010111001000100000011110100110010100100000011101000111001001101001001000000110001101101000011000010111001001100001011010110111010001100101011100100111010100100000011000010010000001101011011000010111101001100100011110010010000001110100011000010110101100100000011100000111001001101111011110100110100101110110011000010010000001110000011100100110100101100010011001010110100000100000011101000111001001101111011000110110100001110101001000000110101001101001011011100110000101101011001000000110000100100000011011010110000100100000011100000111001001101001011100110111010001110101011100000010000001100100011011110010000001101010011010010110111001111001011000110110100000100000011100110110101101110010011110010111010001111001011000110110100000100000011011000110111101101011011000010110001101101001001011100010000000100000

http://nickciske.com/tools/binary.php
+9 +26 −17