Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Zajímavosti

Vývoj

Za sedm let od vydání Machinaria se prodaly 4 miliony kopií.
O většinu zisku se ale podělily první dvě kategorie – PC vydělalo 49 % z celkového výdělku a mobily 44 %. Na mobilech pak drtivě převládá iOS s 72 % prodejů, následuje Android s 25 % a Windows Phone s Blackberry si rozdělili zbylá 3 %.
Velmi zajímavý je pohled na to, jak se prodávaly verze pro PC. Asi nikoho nepřekvapí, že digitální distribuce si urvala 98 % z výdělků, ale zajímavý je pohled na počet prodaných kusů a výdělek podle distribuční platformy. Podle počtu kusů vede Humble Bundle s 35 % a až za ním je Steam s 26 % a Mac App Store s 13 %. Největší příjem ale měla Amanita ze Steamu (29 %) a pak z vlastních stránek, kde mají i obchod (27 %). V těsném závěsu se drží i Mac App Store s 26 %, ale Humble Bundle přispěl jen 7 %.

Dobře se tak ukazuje, že dobrá prodejnost v rámci balíčku na Humble Bundle rozhodně neznamená i odpovídající příjmy. Ačkoliv na stránkách Amanity se prodala jen cca čtvrtina kusů oproti Humble Bundle, tato čtvrtina vydělala čtyřnásobek peněz. Na druhou stranu, v Humble Bundle se hry objevují většinou až po čase, kdy už prodejnost za plnou cenu není příliš velká - a pak se oněch sedm procent hodí.

Nakonec je tu i statistika prodejů z hlediska zemí, ovšem podle zisku, ne prodaných kusů. Vede USA, odkud plynula celá třetina příjmů. Velká Británie zajistila desetinu, Německo 8 %, Francie 4 % a zbylé země EU se složily na 17 %. Pokud bychom tedy sečetli Evropu, vydělala nakonec víc, než Spojené Státy.



Tvůrci

Tvůrci:

Design a režie: Jakub Dvorský
Animace: Václav Blín
Doplňkové animace: Jaromír Plachý
Programování: David 'Oldes' Oliva
Doplňkové programování: Jan Sušek
Grafika: Adolf Lachman
Doplňková grafika: Jakub Požár, Václav Blín, Jakub Dvorský, Jaromír Plachý, Tomáš 'Floex' Dvořák
Hudba: Tomáš 'Floex' Dvořák
Ruchy: Tomáš 'Pif' Dvořák
Hudebníci: Veronika Vlková (rap), Vojtěch Želinský (guitar), Petr Tichý (double bass), Matoušov godík (didgeridoo)
Hlasy: Tomáš 'Pif' Dvořák, Alice Ucová, Martin Snášel
Testeři: Viacheslav Erofeev, Vitaly Klimov, Andrei Zadorozhniy, Linda Čihařová, Blanka Šperková, Zdeněk Mezihorák, Marek Floryán, Jan Přenosil, Lucie Holoušová, Bruno de Figueiredo, Dominik Heineccius, Claas Paletta, Matthias Mangesldorf, Anna Van Tran, Marco Antic, André Hoegen
Účetní: Danuše Nerudová

Poděkování: Carl Sassenrath, REBOL Community, IndieBiz Community, Sergei Klimov, Zdeněk Mezihorák, Linda Čihařová, Jan Přenosil, Lukáš Svoboda, Michal Dvorský, Marek Čermák, Martin Odehnal, Robert Špalek, Roman Zolotarev, Erich Friedman, Jirka Libánský, Lukáš Novotný, Matouš Godík, Matyáš Lev Oliva, Lucie Holoušová, Jana Špalová, Vít Šindlář
Machinarium bylo vyvíjeno přes tři roky, sedmi až dvanácti českými vývojáři, kteří financovali projekt z vlastních úspor. Rozpočet hry byl něco pod 1000 $. Vývoj skončil bez zadluženosti vývojářů.

Easter eggy

Hlavní hrdina se jmenuje Josef. Jméno bylo vybráno jako pocta Josefu Čapkovi - "vynálezci" slova robot. Tato inspirace se pravděpodobně projevuje i ve výběru jména jeho dívky - jmenuje se Berta. Tak se jmenovala manželka jiného Josefa Čapka. Ten byl nestorem českých hádankářů a celým jménem se jmenoval Josef Čapek-Březinecký.
Ke konci hry se hráč dostane do věže nad městem. Zde narazí na robota, který se objevil již ve hře Samorost 2. Pokud na něj hráč klikne tak jej probudí a on pak hráči vysvětlí jak se dostal ze své planety do města Machinarium.

Ostatní

Hra získala následující ocenění:
IGF 2009: ocenění za výtvarné umění
Gamasutra: Nejlepší indie hra roku
PC Gamer: Nejlepší soundrack roku 2009
VGChartz.com: Nejlepší indie hra roku 2009
Kromě Windows verze hry si Machinarium můžete zahrát na dalších platformách, jako je OS X, Linux, PlayStation 3 (PSN), PlayStation Vita, iPad 2, BlackBerry PlayBook a Android.
Fyzické kopie alba Machinarium Remixed k 10. výročí hry se vyprodaly během jednoho dne od vydání. K dispozici bylo pouhých 700 kusů.
Hra se objevila v honorable mentions v kategorii "Best on Play Pass" v cenách Google Play’s Best roku 2023.
Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 26 minut 16 vteřin a 210 milisekund. Údaj může být ve zdrojovém odkazu průběžně aktualizován.