Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@HolyMeatball (03.01.2015 14:08): To ano (to šlo už i v jedničce), v případě KRomanovy party je to však celkem prašť jako uhoď, jestli dopředu dá thiefa s vrhacími zbraněmi, alchymistu s firearms či ještě hůře mága specializovaného na vodní magii:).
Jak si člověk partu rozdělí na začátku je docela buřt, kdykoliv při hře se dají přesouvat dle libosti. To já jenom tak, kdyby někdo nevěděl.
Tuším tu doteraz nikto nespomenul obľúbené potraviny, ktoré pridávajú jednotlivým rasám bonus k atribútom. Objavili ste nejaké? Poznám len tri:


Krysák - syr
Jašteričák - vajco korytnačky
Hmyzák - tŕnisté ovocie


Po zožratí troch kusov obľúbenej potraviny dostane pandrlák bonus +1 k náhodne zvolenému atribútu. Nároky sa postupne zvyšujú, druhý bonus pribudne po zožratí štyroch kusov, potom piatich a tak ďalej. Správnou diétou k pevnému zdraviu! ^^
@Isair (03.01.2015 00:44): jj, dovedu si představit stealth attack obouručákem (kdy o mně protivník neví a já tak můžu zasadit devastující úder), ale probodává se s ním špatně :-)

V Grimrocku 2 jde samozřejmě vymyslet spousta různých taktik (mražení, které ale není tak silné jako v jedničce, používání silových polí, neviditelnost, zmatení nepřítele pomocí Dark Boltu a další), jen s nimi musí člověk dopředu počítat a podle toho rozvíjet partu (u čistého kouzelníka to problém nebude, spíše u mixů typu Battlemage/Alchemist). U druhého boss fightu se asi rychlost útoku osvědčí, já jsem s ním měl překvapivě výrazně menší problémy v porovnání s tím, co jsem od různých lidí četl
@Phoenix (03.01.2015 00:27): Ah, tak to si to tedy pletu s jedničkou- ve dvojce jsem backstaby nepoužíval. A v jedničce jde backstabovat mám dojem pouze za pomocí dýky.
Ale je pravda, že backstabovat obouručákem působí jaksi podivně:)... ale nakonec proč ne.

No docela se rychlost útoku může hodit třebas při zmražení nepřítele ledovou bombou/kouzlem, občas třebas při správném použití silových polí (nepříteli zablokuješ cestu a on se pak může vydat pouze jedním směrem- nerozhoduje se tak dlouho, byť občas sám vyčkává na hráče-> dost pomáhá se otočit dočasně jiným směrem) . Ale jinač většinou platí to co popisuješ níže. A hodně se rychlost útoku může osvědčit určitě ještě ve druhém final boss fightu.
@Isair (03.01.2015 00:04): No, backstabovat se dá i s těžkými zbraněmi, ale pak mi to připomíná jistou scénku z Gamers (cca 3:30) :-)) S backstabem jsem ke konci hry experimentoval s neviditelností, ale stejně to byla spíše taková zajímavost, než že bych to nějak šířeji aktivně používal v boji.

Já si tedy zaměření výhradně na lehké zbraně příliš představit nedovedu, v některých pasážích hry se na nepřátele příliš nechytaly (např. boje s kamennými golemy), ale možná to byla otázka pouze těch "bodných" s bonusem za DEX. Rozdíl mezi různými zbraněmi co do damage je popsán přehledně zde (když srovnám nejlepší Light Weapon "Sicle Sword" 15-46 s nejlepší obouruční těžkou zbraní Bane 27-82, tak mi z toho lehké zbraně vycházejí jako dost support záležitost, ale netvrdím, že to s nimi nejde).

Rychlost útoku je papírově třeba dvojnásobná, ale než člověk pokliká tři čtyři ikony a dvakrát zastrafuje, tak je to stejně fuk, v případě tahových bojů a třeba násobně vyšších počtů útoků za kolo by to roli hrálo. Možná je cesta podpořit rychlost pomocí Dodge na pětce + nějaké speciální zrychlovací předměty (měly by ve hře být, já jsem je ale nenašel), ale vzhledem k výše uvedenému jsem se touto cestou nevydal.
@Phoenix (02.01.2015 23:40): Ale vcelku shodneme. Já také považuji lehké zbraně za poddimenzované a jejich nejlepší využití vidím při backstabování se zlodějem (kde pak pochopím i to zaměření na dex u většiny lehkých zbraní- dýky apod.). A chápu i ten problém se str/dex u některých postav. Jen říkám, že v mém případě s bojovníkem/knightem to nebyl kór takový problém a slušné poškození jimi také uštědřit dokázal. Aneb dokáži si klidně představit odehrát hru s bojovníky specializovanými pouze na lehké zbraně, ale těžké zbraně jsou pro ně rozhodně lepší volba. Naopak rozdíl v rychlosti útoku mi většinou přišel téměř minimální, byť je fakt, že s některými zbraněmi to dokázal mydlit docela rychle a mnohdy jsem to uvítal s otevřenou náručí (většinou jsem však hodnotu rychlosti nějak moc nesledoval).

Ale pokud mohli něco lépe v Grimrocku 2 popsat, pak to je právě specializace zbraní- Lehké- dýky, atypické většinou krátké meče. Těžké-dlouhé, obouruční meče, kladiva, sekyry atp. Já právě z toho popisku vydedukoval, že lehké zbraně zde budou spíše jako specializace na jednoruční (klidně i dlouhé) meče a těžké zbraně spíše jen nějaká ta kladiva apod., v závěru mě docela naštvalo, když na některé moc pěkné meče mohl můj Knight jen zálibně hledět a v ruce místo toho držel nějakou slabou šunku.
@KRoman47 (02.01.2015 23:03): Jak píše Isair, stěžejní problém je pouze jeden bojovník, alchymista to opravdu nevytrhne, to je klasická support postava (IMHO ani ten thief by vepředu tolik nepomohl, já jej měl s lehkými jako "třetího válečníka" vzadu). Střelné zbraně jsou navíc v G2 řekněme diskutabilní, přední bojovou postavu bych na nich také nestavěl. První díl byl o něco lehčí, ale ani tam bych nešel do party jen s jedním bojovníkem (to si můžeš dovolit v dungeonech typu EOB, ten dáš s partou Fighter/Cleric/Mage/Thief v klidu). Na míchání bomb nepotřebuješ najít recept, přijdeš na to i metodou pokus omyl (nebo samozřejmě přes walkthrough), jen je na to potřeba alchymie na čtyřech bodech (nicméně nějaké bomby bys měl najít i bez vyrábění, já jsem nevyrobil za celou hru ani jednu a na konci jsem jich měl tak čtyřicet). Ještě mě napadlo, že krysího bosse dáš v klidu v momentě, kdy z jeho doupěte utečeš směrem k léčivému krystalu, je tam místnost 2x2, kde je možné jej dát bez problémů.

@Isair (02.01.2015 23:03): V jedničce byla Evasion vyloženě overpowered (zloděje jsem na ní stavěl), ve dvojce je samotných zbrojí, zvyšujících Evasion, dost málo. Podrobněji popisuje Evasion/Armor borec na gamefaqs a celkem se s ním v tomto ztotožňuju. Stran lehkých jednoručních se asi úplně neshodneme (samozřejmě jiná situace je u Tvého bojovníka s vyrovnanou STR/DEX a jiná u mého Thiefa zaměřeného pouze na DEX). Výstižně to popsal někdo na fóru, kdy říkal, že teoretická síla jednoručních zbraní spočívá ve vyšší rychlosti útoku, jenomže to je zrovna v sérii Grimrock s nepřáteli, kteří se dlouho rozhodují, z které strany partu obejdou (narozdíl od většiny dungeonů se v Grimrocku většina nepřátel obtížně obchází a současně mydlí tak, aby parta nedostávala, je spíše potřeba netypicky počkat, co udělají oni), celkem na nic. Nejlíp to asi funguje v obklíčení, kdy vyšší počet útoků opravdu hraje roli, ale to zase parta málokdy přežije.
@Isair (02.01.2015 23:03): Presne tak! K základnej hodnote každého kúska zbroje sa prirátava aj bonus, v závislosti na hodnote skillu armor.

@KRoman47 (02.01.2015 23:03): Ak to niekedy rozohráš znova, do predného radu daj napríklad jašteričieho rytiera so špeciálnym traitom na odolnosť proti živlom. Hneď od prvej úrovne má odolnosť 60-70 voči každému živlu a navyše dostáva na každej úrovni bonus k odolnosti voči fyzickému poškodeniu za svoj class (Knight). Keď ho potrénuješ na ťažké zbrane a dáš mu pár bodov do skillu Accuracy, stane sa z neho pekne tuhý likvidátor! ^^
@KRoman47 (02.01.2015 23:10): Je pravda, že mít dvě postavy zaměřené na zbraně na delší vzdálenost se mi nezdá jako ideální kombinace. V takovém případě ty souboje asi mohou být o něco složitější.

Na druhou stranu máš k dispozici magické silové pole, magické štíty, bomby (zkus náhodně pomixovat suroviny a třebas ti vyjde:)- poradím jen, že se skládá ze dvou surovin: jedné byliny, kterou jsi asi na jiné recepty ještě nepoužil, při přimíchání s tou další celkem běžnou bylinou/houbou ti vznikne určitý typ bomby, se smícháním s jinou zase jiný atd. a pokud máš alchymii na maximum, vytvoříš hned 3 bomby naráz. Také si klidně najdi na internetu (někde níže někdo tuším postoval tabulku všech kouzel) jak se sesílá ten frostbolt. Svitek ve hře beztak nenajdeš (asi jej tam zapomněli dát). Zkrátka se správnou taktikou se dá myslím sebesložitější souboj vyhrát, holt občas musíš využívat i jiné postupy, než jen sekání/útočná kouzla. Což mi právě přijde strašně fajn. A ono jak postoupíš o pár levelů, tak to půjde zase lépe (doporučuji dost investovat třebas i do critical hitů).
@Isair (02.01.2015 23:03): No proto jsem jí nabušil do evansion s očekáváním, že se bude vyhýbat, asi ne. Ale ono to je fuk, jak mě někde zablokuje víc nepřátel, tak mi stejně nabuší i do zadních řad.
@Phoenix (02.01.2015 22:23): Ani mi nepřišlo, můj knight s vyšší evasion a zhruba stejnou zbrojí jako barbarian minotaur byl zasahován mnohem méně . Čili mi to nepřišlo kór jako takový rozdíl oproti jedničce, ve které mi naopak evasion občas přišla až trochu overpowered (zvláště s tou zbrojí, která zvyšuje výhradně evasion- takovou postavu nepřátelé skoro nezasáhli a nebyla potřeba do ničeho investovat body, byť pro zloděje ideální volba), čili se snížení oproti hodnotě armor nedivím. Nehledě na to, že skill armor přidává i body k samotnému armoru (+ se nesnižuje evasion).

Měl jsem na mysli lehké jednoruční zbraně... rozhodně bych uvítal i mnohem silnější kousky, ale i tak nebyl bojovník žádná lemra, která by měla problém s kde čím (a s kdejakým pavoukem:)). STR i DEX jsem měl u knighta zhruba vyrovnanou, takže tohle mi kór tak nevadilo, ale problém to být občas může.



@KRoman47 (02.01.2015 23:03): Tak dávat si dopředu slabou postavu (málo hp, určitě hodně bodů v alchymii apod.) se střelnou zbraní mi přijde opravdu jako hodně blbý nápad:). Pochopil bych ještě nějakého battlemage, thiefa... nejlépe pak barbara, bojovníka, knighta. Takovou postavu bych však dopředu nedal ani v prvním díle, tam by to mohl být stejný vopruz.
@Richmond (02.01.2015 21:06): No vepředu mám pravě alchemyčku s firearms a revolverem, jenže jsem s ní vsadil na úhybné manévry evansion, což se ukázalo být zcela k ničemu, stejně hned chcípne, i když má hodnotu snad ke 30. Jinak recepty na bombičky jsem ještě nikde nenašel.

@Phoenix (02.01.2015 22:23): Pokud se k tomu ještě donutím, čemuž ale moc nevěřím, tak zkusím tu pyramidu a když ani tam nic, tak Grimrock 2 definitivně končím a další díl už ani kupovat v předobjednávce nebudu.
Jak už jsem psal, člověk bojovník s jednoručními zbraněmi v obou rukách, člověk alchymička s firearms, ještěran tulák obouruční vrhač a hmyzák vodní mág.
@Isair (02.01.2015 20:58): Skill na zbroj je IMHO zbytečný a to i u první řady. Ano, klesá bez něj Evasion, ale ta funguje dost jinak než v jedničce. V jedničce nebyl problém mít u jedné postavy Evasion stejně vysoký jako u jiné Armor, ve dvojce to dost dobře nejde. Navíc ve dvojce válečníci stejně Evasion neEvasion dostávají jako svině, takže je hlavně důležité pořádnou zbrojí redukovat to, kolik dostávají (v ideálním případě s dobrou zbrojí za jednotky životů). Také vidím trochu schizofrenii v tom, že některé lehké zbraně mají bonusy za STR a jiné za DEX, zatímco těžké mají výhradně za STR (u těch mi to přijde logické). Můj zloděj s vysokou DEX nebyl schopný se ani přiblížit tomu, co dávali válečníci s těžkými zbraněmi, takže jde o to, jestli myslíš těžké zbraně jedno vs obouruční nebo těžké vs lehké zbraně.

@KRoman47 (02.01.2015 20:49): Pyramida, prošmejdit doly horem dolem (než vlezeš do spodního patra se spoustou pavouků, v něm je ale zase hned jeden léčicí/savovací krystal a druhak se z něj dá zase rychle zdrhnout, takže to můžeš dělat na několikrát). Zkus se podívat na nějaké detailnější walkthrough, podle kterého si najdeš lepší jednoruční zbraně a lepší brnění. Alchymistické bomby bych také nezavrhoval. BTW Jaké máš složení party?

@Richmond (02.01.2015 21:06): Já většinou tvořím partu tak, aby byla co nejpestřejší a tak si se vším poradila a mohla používat maximum různého vybavení. Občas to funguje dobře, občas je to trochu na škodu. Ono člověk nemůže dopředu vědět, jak budou která pravidla (co vypadají třeba "na papíře" dobře) ve hře skutečně fungovat.
@KRoman47 (02.01.2015 20:45): Mně ještě hodno pomohly bombičky, můj alchymista vzadu moc škody nenadělal (arkebuza nic moc a na kanon jsem s sebou nosit nechtěl), ale brzo jsem ho vycvičil na Alchemy a hlavně frost bomby mi často vytrhly trn z paty.
@KRoman47 (02.01.2015 20:49): No armor těch vepředu je docela důležitá, u jednoho z bojovníků jsem to trochu podcenil a byl dost dlouhou dobu takovej outsider :) Pak jsem pochopil a hodně rychle jsem cpal u něj vše do heavy armor. Ale jako já loadoval na hard obtížnost fakt hodně a nadával na autory i na sebe, nejsem moc dobrej na vývoj postav, dělám to dost intuitivně a výsledek pak podle toho vypadá :)
@KRoman47 (02.01.2015 20:49): No nějaké dobré jednoručáky tam jsou také, možná v nějakých secretech? Zase kór tak slabý dmg můj bojovník se štítem a jednoručním mečem nedělal oproti tomu druhému s obouručáky. Byť je pravdou, že tam mohlo být více dobrých jednoručáků.
Ale v té Pyramidě mám pocit nějaký docela dobrý zrovna byl, tak vyzkoušej ještě tu. Souboje zde nejsou tak obtížné a není jich mnoho. Dlouhou dobu jsem také používal ten meč za golden key před branou k hřbitovu.

Minimálně první řada by si zbroj a skill na zbroj zasloužila, to je fakt. Celkem se divím, že tě v tomhle jednička nepoučila (byť tam tedy byly i nějaké dobré zbroje s evasion only). Ale tak to stačí pár levelů a nějaké ty bodíky si do těchto užitečných skillů narvat můžeš a hned všechno bude veselejší:).
@Isair (02.01.2015 20:47): Hrál jsem to na normální, hlavní problém viz EDIT mého předchozího příspěvku.

EDIT: A druhý problém zbroje, všechny body jsem rval do schopností povolání, takže armor má jen bojovník, jenže bez evansion penalizací tam jsou maximálně trička a sandály s ochranou do 4 bodů. Takže buď mě trefí úplně vše po menších dávkách, nebo mě trefí občas něco víc. Tak jako tak, někdo chcípne vždy.
@Isair (02.01.2015 20:42): Zkusil jsem to v těch dolech, pak se tam objeví tolik pavouků, že zase smůla, než sejmu jednoho, tak už mám zase mrtvé členy party a zase jeden loading, druhý, třetí a 3/4 zase v prdeli. Tak na toto už nemám nervy. Jak jsem si to ze začátku užíval, teď mě to už jen sere, prostě konec. Vracím se k volantu.

EDIT: Naprosto debilní je to, že bojovníka jsem dal na jednoručky do obou ruk, jenže nikde žádné zbraně, jen malé podělané dýky, která nedávají žádné poškození, za to sekery a kladiva s poškozením přes 80 už jsem našel nejméně dvě, no nakašlat.
@KRoman47 (02.01.2015 20:39): Tak proč neprojdeš prvně jiné dungeony (více expů, lepší vybavení) ? Pyramidu, Doly etc.? Všechny lokace (až na hrad) jsou přístupné už od samého začátku, pokud vyřešíš hádanku u vstupu a získáš hinty. U pyramidy potřebuješ hůl z bažin.
Tak jsem to zkusil ještě dle rad a nic, prostě bez šance, moje skupinka je totálně na hovno, roztrhá mě stále i kreténskej čokl, krysí bos mě trefí jednou, což je hned, a okamžitě je někdo ze skupiny pod drnem. Tak jak mě to nadchlo, tak mě to teď tak nasralo a znechutilo, že šance dohrát to je teď nulová. Znovu to rozehrávat nebudu, strávil jsem s tím zasraných 19 hodin a skončil na mrtvém bodě, s tím ať se jdou vycpat. No hlavně že jsem si to kupoval za plnou cenu.
@HolyMeatball (02.01.2015 08:22): Ne že by mi bitva na střeše dělala nějaké extrémní problémy, ale přišla mi určitě o něco těžší než true boss, ten mi ani s kopiemi příliš nezatápěl, možná je to také tím, že už jsem se nedržel zpátky s používáním flašek nebo bomb.

Se skeleton bossem jsem naopak neměl téměř žádný problém, jenomže jsem hrál mapy v posloupnosti, odpovídající walkthrough přímo na grimrock.com a pyramida a cemetary mi tak přišly poměrně lehké ve srovnání např. s Hamlet.

Grindovat se IMHO příliš nedá, nepřátelé se v Grimrocku 2 tolik nerespawnují na základě uběhlého času nebo neobjevují vyloženě náhodně (myšleno jako třeba v JRPG na mapě světa), nýbrž zejména dle postupu ve hře. Samozřejmě se třeba občas objeví na první mapě další želvy, ale není to nic, co by člověku pomohlo získat třeba dva levely navíc nad oněch 15, na kterých běžně hra končí. I za nejtěžší řadové nepřátele jsou max stovky EXP, ale na vyšší levely jsou třeba desítky tisíc EXP. Každopádně pokud má člověk problém na jedno místě, tak je dobré nejdříve vyčistit jiný dungeon (třeba onu zmiňovanou pyramidu).
Tak uz taky dohrano, obou koncu dosazeno. Jsem jediny, komu vetsi problem delala bitva na strese? Je fakt, ze jsem ji podstoupil vcera v pet rano v lehce podnapilem stavu a spesl krystaly jsem si snazil co nejvic setrit, ale i tak. True final boss sel do kopru mnohem rychlejc a, na rozdil od stresni potycky, na prvni pokus.

Kazdopadne to byla nadhera. Bez prehaneni jedna z nejlepsich her, jake jsem kdy hral. Asi dam po dlouhy dobe zase dokupy nakejsi sentimentalnejsi koment. :]

EDIT:
@KRoman47 (31.12.2014 15:42):

Konecne jsem si poradne vybavil, o jakym bossu mluvis. Imho druha nejpeprnejsi bitka ve hre, sam jsem to bez potizi dal v podstate znacne haluzove.

Kazdopadne by vskutku byla velka skoda to vzdavat, kor kdyz tady se narozdil od jednicky da vcelku obstojne grindovat. Respawnuje se toho vsude mozne leccos (resp. o vylozeny respawn asi uplne nejde, ale bejsikly kamkoliv kdykoliv zpetne vlezes, mas dost dobrou sanci, ze narazis na hromadu grind-friendly petu).

A jestli jsi jeste nebyl (a uz muzes), taky bych doporucil uz vstoupit do pyramidy. Ze zacatku je to z hlediska nepratel hodne snadny dungeon, a krom xp naberes i hromadu vyzivneho jidla. :)
@KRoman47 (31.12.2014 15:42): 3 hovada s obouručákama určitě potřeba nejsou, ale jedno hovado s obouručákem sis vzít mohl no:). Já hrál bojovník- jednoruční lehké zbraně + štít, minotauří hovado s obouručákem, mág- fire a air magic, alchymista- firearms, alchymie, trochu magie. A většina soubojů se mi zdála poměrně jednoduchá.
Ale když už ses specializoval na tu water magic, klidně si někde na netu najdi, jak se sesílá frostbolt, anžto ve hře svitek s tímto kouzlem chybí. Možná ti to postup hodně ulehčí:). Zmražení nepřítele mi vždy přišla jako hodně velká taktická výhoda. A nezapomeň používat bomby, ty jsou hodně silné.

A nebo prostě zkus zatím navštívit jiný dungeon a do té hrobky se vrátit až později, až tvé postavy trochu zesílí.
@Richmond (31.12.2014 16:45): Tak tam je na výběr pouze standard a easy ne? Snad mě nepodceňuješ natolik, že myslíš, že bych zvolil tu lehkou (to by mi hráčská čest snad ani nedovolila:)).
Hádanky byly celkem obtížné, byť tedy při pečlivém pročítání veškerých rozhovorů (mnohdy v naprosto jiném patře než je daná hádanka) hráč už nějaké řešení vydedukuje (až na asi jednu-dvě podpásovky).
@Isair (31.12.2014 15:49): A jakou sis navolil v UU1 obtížnost? Ona UU1 je obtížná hlavně v řešení puzzlů (aspoŇ tedy já si s některými fakt lámal hlavu a ačkoliv jsem se zdráhala kouknout do návodu, v jednom případě jsem musel a naštěst pro mě, na to bych stejně nikdy nepřišel).

Je ale fakt (abych se držel Grimrocku), že třeba v manuálu mohly popsat některé věci podrobněji.
@Richmond (31.12.2014 09:40): @MickTheMage (31.12.2014 15:24): Já měl UU vždy za hodně obtížné hry, čili jsem se snažil si vytvořit silnou bojovou postavu s tím, že to bude i tak možná dosti obtížné. U dvojky si rozhodně vytvořím postavu slabší a investuji zase do odlišných skillů, ten survival zážitek musí být v UU hodně fajn (a navíc jsou zde některé další užitečné skilly, které jsem nevyzkoušel).

To nic nemění na tom, že ta hra prostě není správně vyvážena a takto by to vypadat zkrátka nemělo. Pokud můžu při volbě pár odlišných skillů postavu naprosto pokazit či naopak při volbě jiných ji udělat dětsky snadnou, není herní systém úplně v pořádku (navíc hodně skillů je naprosto nepoužitelných, či se využijí jen párkrát za hru= naprosto zbytečná investice). Naštěstí UU 1 není příliš o soubojích a v dialozích či hádankách se skilly moc využít nedaly (resp. na ně nebyly kladeny takové nároky), takže to zde nebyl třebas až takový problém, jaký by to mohl být u jiných RPG. Ale na dojmu to rozhodně nepřidalo:/ (aneb RP systém ve smyslu "udělám si jakou postavu chci, protože roleplay" tu zkrátka moc nefunguje).
@HolyMeatball (31.12.2014 15:33): Co jsem našel na netu video, tak ho na tom leveru porazil normálně, jenže měl 3 bijce, asi se fakt nic jiného nevyplatí. Prostě dát 3 hovada se zbrojí a obouručákama a kouzelníka. Já šel do bojovníka s dvěma jednoručkama a je to na prd, zbraně nikde žádné, samé obouručáky sekery a kladiva.
@Richmond (31.12.2014 09:40): Ale tak to ma byt. Bavilo ta to a to, ze existuje nejaky vyhodnejsi setup skillov, mno to tak bude skoro vzdy - podstatne je, ze sa to da prechadzat roznym sposobom a cloveka to bavi. Osobne moc nechapem tento druh powergamerov, co hladaju tie najvyhodnejsie zoskupenia skillov - bleah :)
@Richmond (31.12.2014 14:57): No, po těch pokusech uznávám, že to dál nejde, tak prostě konec, s LoG2 končím. Všechny postavy na lvl 10, člověk bojovník, člověk alchymista, ještěr tulák a hmyzák vodní čaroděj absolutně na nic.
No k té obtížnosti, zrovna jsem u bose kostlivce a nemám šanci, už se s tím sochám přes hodinu, moje skupinka je prostě na hovno. Když už pokosím ty zombíky, tak si prostě přivolá hned další, bez šance. Každé načítání přes půl minuty, když si spočtu těch 40+ restartů ... tak to asi pomalu vzdám.
@Phoenix (31.12.2014 09:30): V tom souhlasím. Isair prošel UU1 jako nůž máslem a stěžoval si na trvální souboje :) Já s nimi naopak občas problémy teda měl a velké a to i díky tomu, co jsem si nahodil za postavu (extrémně nízkou Strength) a pak i investováním občas do zbytečných skillů. Ale paradoxně mi to přineslo parádní zážitek ze hry :)) To jsou věci...
@Isair (31.12.2014 01:54): RPG je samozřejmě žánr, ve kterém mohou mít (a jak vidno také mají :-)) ) hráči naprosto rozdílnou zkušenost co do obtížnosti v závislosti na skladbě party nebo zvolených skillech.

V Ultimě jsem hrál za čistého válečníka, takže mi ani nepřišlo, že jde nějak zkazit postava (protože mě ani nenapadlo postavit postavu třeba na trojkombinaci Charisma/Search/Swimming, to by asi bylo celkem peklo). A třeba taková The Elder Scrolls: Arena je za BattleMage o dost jednodušší než za čistého válečníka nebo kouzelníka (a zrovna za BattleMage jsem ji hrál, protože mi toto povolání přišlo sympatické).

V EOB se dá najít Long Sword +5 někde okolo osmého patra. Na druhou stranu rozdíl mezi +3/+4 a +5 zbraní není zase tak markantní, aby díky tomu byla hra výrazně jednodušší (pravděpodobnost zásahu srovná jeden dva levely válečníka a damage má u Long Sword stejně rozptyl osm bodů). U Stonekeepu si už příliš nepamatuju, jaké kouzla jsem používal, ale posilovací nepoužívám obecně zase tak často, většinou spíše klasická útočná (holt Dračák/AD&D :-)) ). Albion jsem dohrál 2x, jednou se Sirou a Melthasem a podruhé se Siobhan a ačkoli se Siobhan je to těžší, tak to není nic, co by nepošteloval grinding (Albion je IMHO dost blízko JRPG).

Ale samozřejmě Tvé připomínky beru, je to otázka úhlu pohledu a vlastní zkušenosti s danou hrou.
Tak jsem právě opustil Barrenskou poušť - to byla neskutečná lahůdka, už dlouho jsem v žádné hře netrávil v jediné bitvě přes půl hodiny ^_^. Každopádně, teď už mě čeká pouze ten hrad - předpokládám správně, že tam někde ještě najdu jeden power gem, když jich momentálně mám 19/20 a opravdu mě ani trochu nenapadá, kde jinde by ten poslední mohl být?
@Phoenix (31.12.2014 01:24): S výběrem skillů firearms (rozhodně mi pistole a pušky nepřišly nějak zvlášť slabé), dodge, earth magic se rozhodně nic nepokazí. Určitě se tím hra nestane nějak výrazněji obtížnější či dokonce nehratelná. Sám jsem některé z jmenovaných skillů bral a rozhodně jsem si nenaříkal;). Ono v Grimrocku totiž není vyloženě slabý skill a souboje na normal nejsou zase tak obtížné, aby byla potřeba postavy nějak výrazněji "min/maxovat". Ano nevyplatí se náhodně rozfrcat body do všeho možného, ale rozhodně toho hráč tolik nezkazí ani investováním do nějakého "méně užitečného" skillu. Čili imo zase až tak snadné dostat se do "dead endu" kvůli slabé postavě v Grimrocku není, pokud hráč má nějaká RPG nahraná (tudíž neinvestuje body naprosto zcestně).
Many na firestorm mi přišlo dost, ale měl jsem v partě klasického mágá (nikoliv battlemága/alchymistu) a ten za level up dostává many více, čili si jí později nastřádá poměrně hodně + vysoká regenerace. Oba final bosse jsem odstranil především díky firestormu. Alchymistu jsem v partě měl také- investice do alchymie, firearms a trochu magie... vesměs žádný problém a to jsem si poházel i pár bodíků okolo. V kouzlení sice nebyl zdaleka tak silný jako čistý mág/bojovník, ale rozhodně nebyl nepoužitelný (byť tedy pro mě plnil, primární úlohu, překvapivě, jako výrobce lektvarů, čili rozhodně mi nevadilo, že byl cíleně o něco slabší v boji).


Ultima mi v tomhle přišla mnohem horší, anžto je tu celkem nízký level strop a namaxuješ tak maximálně 6 skillů, přičemž některé jsou opravdu naprosto nepoužitelné. Zkazit postavu a opravdu si znepříjemnit hraní je tu myslím celkem snadné (a dost těžko se to pak dá "ukrokovat":)). Naopak s investováním do attack a s vysokou silou hrou procházíš jako nůž máslem a nepřátelé tě nemají ani šanci zasáhnout :/,
Já hrál v Lands za Conrada a opravdu to bylo jedno, maximálně dvě silnější kouzla. Čímž jsem zlikvidoval dvě party nepřátel a bylo po kouzlení. To samé platilo pro všechny ostatní postavy v partě (ještě mnohem výrazněji).
V EoBu (jedničce) je problém, že většina nepřátel je později imunní či hodně odolná na magii, kouzla jsou sice zábavná, avšak ke konci byl mág skorem nepoužitelný. Zbraně také nijak zvlášť vyvážené, někde v půlce hry se dal najít tuším nějaký longsword +5, který byl rapidně silnější než vše ostatní (kouzla a střelné zbraně tak proti tomu byly vyloženě k smíchu, ostatní zbraně byly maximálně +3).
Stonekeep- sehnat kouzlo armor a strenght a z celkem těžkých soubojů se rázem stávají směšně jednoduché. Při armoru mě nepřátelé (až na pár výjimek) nebyli schopni ani zasáhnout.
Albion- Pokud máš v partě Siru a Mellthase, souboje se stávají naprosto primitivními. Stačí dokola sesílat sněhovou lavinu a demon exodus a nemáš šanci prohrát. Při volbě té bojovnice (teď si nevzpomenu na její jméno) musíš vyhodit Siru s Melthasem a souboje se stávají rázem peklo (critical hit Animalů dá hráče na ránu). Ke critical hitu bych měl vlastně výtky obecně, u bojovníků pak dost záleží na štěstí (více než v jakémkoliv jiném RPG), anžto pokud se povede, dá cokoliv na ránu. Čili mnohdy v pozdějších soubojích více záleží na štěstí při zásazích (u bojovníků).

@Isair (30.12.2014 23:29): V Lands se mi snad nikdy nestalo, že by mi všechnu manu vyčerpalo jedno kouzlo (a tím mám na mysli i čtverkové Mist of Doom). Může to být pravda tím, že jsem hrál většinou za Ak'shela (který měl kotel many), kouzlil hlavně s ním a bojoval ostatními dvěma charaktery. Valkyre byla silná až až, to je fakt.

Thief byl poměrně silný v jedničce, proto jsem jej bral i ve dvojce (parta Insectoid Knight, Minotaur Barbarian, Ratling Thief, Ratling Alchemist + kouzlení, protože samotný alchymista nebo kouzelník mi přišel málo "versatile"). Firestorm mydlí nepřátele na dálku, ale nedá se strafovat až do seslání posledního "ballu" a za to množství many mi to zase tak silné nepřišlo (magie pravda zraňuje všechny na jednom políčku, ale problém dělají spíše osamocená tuhá monstra než čtyři zombie). Backstab samozřejmě silný je, problém je ale v tom, aby se člověk dostal nepřátelům do zad (i s neviditelností je využití backstab spíše sporadické, ale skill critical hit se vyplatí brát i tak), až pojedu Grimrock 2 znovu, dám i zloději spíše těžké zbraně. Evasion funguje ve dvojce dost jinak než v jedničce, v jedničce byly rovnocené, ve dvojce je vždycky výrazně lepší mít hodně brnění.

EOB je IMHO velmi snadný téměř s jakoukoli partou (až na výjimky je díky obíhání dost jednoduché se nenechat zasáhnout, spoustu nepřátel člověk sejme doslova na pár ran) a kouzelníci/klerikové jsou zajímavější (pominu-li množství útočných kouzel, tak jakékoli léčení nebo Haste v Grimrocku chybí). V Lands není možné si ztížit špatným buildem partu a jde grindovat. Stonekeep má pomalý pohyb party, ale zase je tomu přizpůsobená celá hra. Albion má tahové souboje a jde v něm grindovat do aleluja. A v UU jdou vždycky souboje vyřešit sekáním a ustupováním. Naproti tomu v Grimrocku 2 (jednička byla na Normal jednodušší) jdou monstra člověku těžce po krku, dávají dost vysoké damage, obíhat se moc nedají a grindovat nejde. Grimrock 2 je z hlediska obtížnosti bojů IMHO nejvíce nekompromisní ze všeho vyjmenovaného, proto ta nevyváženost podle mého vadí nejvíc.

Skilly popsané teoreticky jsou, jenomže nikde (samozřejmě ve hře, ne na webu) se člověk při tvorbě postavy nedozví "neber zemní magii", "neber dodge", "neber firearms" (protože jsou to slabé skilly). A pro čistého mága to problém možná tolik není, ale Battlemage/Alchemist potřebuje i jiné skilly než čistě magické a vyplácat třeba čtyři body zbytečně už problém docela je.
@Phoenix (30.12.2014 23:08): Já ti nevím, Grimrock mi přijde poměrně slušně vyvážený i oproti většině starším dungeonům. Viz. třebas namátkou ten Lands of Lore 1, kde kouzla fungují ve stylu "jedno kouzlo, všechna mana v tahu" a pak to můžu jen rubat "ručně" (pokud nechci co pár sekund odpočívat), či je tam ta ultra silná ohnivá kuše rapidně převyšující všechny ostatní zbraně. Ne že by mi to kór až tak vadilo. U RPG opravdu nechci aby bojovník dával nachlup stejné poškození s kouzelníkem, thiefem a nebyla občas možnost si přijít k nějaké nadstandardní zbrani/schopnosti etc. (pokud to není vyloženě přehnané).

Ale zrovna v Grimrocku mi třebas kouzelníci přišli vždycky hodně silní a zvláště při zaměření na air/fire/water magic. Většinu soubojů jsem třebas řešil na dálku jen díky nim a firestorm bylo naopak až příliš silné kouzlo (navíc veškerá magie zraňuje více nepřátel na jednom políčku). Thief byl zase docela silný v jedničce (střílení dvou šípů, 100% šance na zásah), ve dvojce jsem jej pravda nebral (tam jsem měl alchymistu, kterého jsem využíval více než v boji opravdu jen na to mixování lektvarů). Souhlasím s Earth magic, která mi taky vždycky přišla slabá a neatraktivní (byť v jedničce se dala brzy hodně posílit jednou hůlkou). Pravdu máš i s lehkými zbraněmi, na druhou stranu tu lehké zbraně (tedy i dýky) byly fajn pro zloděje a jeho vcelku silný backstab (alespoň v jedničce, ve dvojce jsem nezkoušel, ale myslím, že to bude stejné). S tím Evasionem je to takové sporné, šance vyhnout se zranění zcela je hodně užitečná věc, avšak dá se klidně nahradit hodně silnými zbrojemi, pravda (Evasion jsem však hodně využil u mágů a zlodějů/alchymistů, pro které silné zbroje nezbyly, resp. jsem si pro ně našel jiné, užitečnější vybavení- do armoru jsem nakonec ale beztak investoval i u bojovníků, stále je to moc fajn skill). Ale všechno to jsou prkotiny, většina starších dungeonů mi přišla mnohem více nevyvážená (EoB, LoL 1, Stonekeep, Albion, obzvláště pak Ultima Underworld se svým velkým množstvím nevyužitelných skillů etc.) a nikdo to neřeší tak urputně jako u imo vcelku vyváženého LoG.

A to stěžování si na volbu skillů jsem nechápal už v recenzích, vždyť přeci máš vše hezky přehledně popsané. Až na magii, kde je třeba investovat pár bodíků i do jiných škol (což není problém, u mága jsem už neměl beztak do čeho dávat body). Myslím, že pokud hráč není úplný RPG nováček, vyloženě slabou postavu snad ani navolit nemůže (i to zaměření na Earth magic s mágem není taková prohra, nehledě na to, že máš dost bodů na namaxování minimálně dvou škol).
@Richmond (30.12.2014 21:19): Samozřejmě se jedná o subjektivní pohled, předpokládám, že lidé s jiným herním stylem ("co na tom, že někdo zařval, oživíme u kamene", easy obtížnost, jiná skladba party, jiné pořadí průchodu dungeony) budou mít menší/větší/jiné potíže.

Problém Grimrocků podle mého trochu spočívá právě v nevyváženosti. Zloděj není i se dvěma zbraněmi schopen dát tolik damage jako válečník (a jinak než v boji se příliš neuplatní), Evasion ve dvojce skoro nehraje roli (brnění je tak možné narvat na kohokoli bez skillu a ušetřené body cpát jinam), těžké zbraně jsou silnější než lehké a je jich výrazně více, kouzelníci nejsou tak silní jako válečníci (a mezi účinností magických škol je propastný rozdíl). Člověk nemůže dopředu vědět, jaké skilly k něčemu budou (jakože některé jsou opravdu dost k ničemu a bodů je sakra málo). Díky tomu, že dvojka má dost obtížné boje, tak si může člověk nevhodně navolenou partou nebo skilly dost zavařit a narozdíl od většiny ostatních dungeonů to prostě nedogrinduje (protože není moc na čem) a nenaobíhá (protože obíhání nepřátel tady příliš nefunguje). A pak se k tomu přidá pár laciných smrtí typu "speciální útok fire elementála, o kterém nevím, protože se objevil za rohem, když jsem sebral klíč" a můžu vyskočit z kůže.

Puzzly jsou možná trochu můj osobní problém, jsem matematik a když místo jasného zadání obdržím něco na způsob "Jaký je rozdíl mezi velbloudem?" (a pak zkouším všechny permutace předmětů, abych zjistil, že autoři měli na mysli kámen-nůžky-papír), tak mě to vytáčí. Uvítal bych něco na způsob přístupu třeba v Portal, kdy mám dopředu známá pravidla fungování herního světa, je jasné co je cílem a já v rámci daných pravidel musím vymyslet jak toho dosáhnout (a soustředím se na řešení místo laborování nad tím, co asi autor myslel zadáním).

Samozřejmě klobouk dolů před Almost Human, bez nich by se možná renesance dungeonů vůbec nekonala a přišly bychom o Might & Magic X: Legacy (na které se chystám v nejbližší době), Paper Sorcerer nebo casual věci typu Coldfire Keep. Jen mi přijde, že by to chtělo ještě celkem vyvážit herní systém.
@Phoenix (komentář): Pěkný komentář Phoenixi! Máš plus a to i když s těmi kritickými poznámkami až tolik nesouhlasím. Já náhodou jsem rád, že hinty k puzzlům nejsou vždy "po ruce" kousek od "místa činu". A ano, některé hinty byly fakt nejasné, ale také nebylo účelem hry přijít na všechny tajné místnosti. Koneckonců já jsem jich dost nenašel. Obtížnost hry je asi subjektivní, já jsem hru dohrál na hard a počet loadů byl fakt velký :)) Dovedl bych si představit o něco menší obtížnost. Takto i ke konci hry byl občas problém, když mě obklíčilo více potvůrek a nešlo uniknout - např. zombie.
Teda, dobrej hárdkór venku po prošmejdění krystalovejch dolů. D:

Pomalu se blížím k finiši a je mi z toho už teď smutno. :C
Nejlepší je zahnat jej do kouta a nedat mu šanci. Hlavně aby si nevytvořil ty své otravné kopie, štíty apod. (bez nich mu ubývá hp docela rychle) Hodně se mi osvědčily ty léčivé krystaly co healují celou partu (ty jsem si po celou hru šetřil).

Jeden uživatel na oldgames.sk s tím měl také velký problém a svůj triumf popisoval nějak takhle: "Jak som to dopisal, tak som sa tak nasral, ze som to znova spustil a na prvy sup ho dal dolu. Nechapem to, tento suboj totalne popiera cely doterazjsi priebeh hry. Ziadna jemna taktika, odstelovacie manevre, uhybanie sa, vyuzivanie terenu, nic! Proste nabehnut a mlatit a mlatit a devastate a meteor shower a fireburst a zatlcit ho do kuta a mlatit a plytvat flaskami a krystalmi."

I tak to však není nic lehkého, o nějaké ultimátní strategii nevím a na rozdíl od prvního fightu, je toto druhé setkání s ním opravdu mnohem obtížnější.
Porazili jste někdo i IM ? máte někdo nějaký tip jak na něj? Bylo docela překvápko že se objevil a to mi dal předtím ten ošklivej skřítek docela zabrat takže lektvarů mám už minimum:-/