Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Harbinger

25.02.2003
65
35 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Harbinger je akční sci-fi RPG hra, která vás zavede do nitra stejnojmenné obří vesmírné lodi, kde spolu bojuje několik znepřátelených ras o nadvládu i o přežití. Zpočátku jsou vaše úkoly ve hře poměrně triviální, ale postupem času budete čím dál tím více zasahovat do celkového proudu událostí a určovat osud všech obyvatel gigantické lodi.

Co do hratelnosti je Harbinger klasickou lineární RPG rubačkou, kde veškeré dění sledujete z 2D izometrického pohledu. Na výběr máte celkem tři charaktery: lidského žoldáka, bojového robota a záhadnou mimozemšťanku Culibine, která je poslední přeživší členkou své rasy. Navíc má každý z těchto charakterů svou unikátní kampaň i mise, takže k úplnému dokončení hry je budete muset vyzkoušet všechny.


Poslední diskuzní příspěvek

@Drolin (25.03.2019 16:53): Upřímně jsem se si toho teď taky pustil. Ve své době mě to moc neoslovilo, ale teď jsem to rozjel a poměrně solidně to ubíhá. Není to vyloženě špatná hra, jen nenabízí moc možností, je poměrně stereotypní a nejvíc pociťuju absenci jakýchkoli skillů / kouzel. Prostě si vybereš postavu a je dost dané, jakým stylem budeš hrát, nějak to nejde upravit nebo něco vymyslet.

A Black Moon a Necromanii jsem hrál poměrně nedávno. Náhodou Necromanii jsem měl svýho času originálku a je to poměrně zábavná hra.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 65
Tak jsem se po dlouhé době rozhodl napsat komentář k tomuto RPG od Silverback Entertainment. Harbinger se objevil jako příloha na Level DVD 133, kde se objevila také čeština a nejnovější patch. Reprezentován byl jako "úžasné akční sci-fi RPG ve stylu Diabla". Vzhledem k tomu, že jsem Diablo nikdy nehrál a ani mě to nijak neláká, tak mě ani hraní Harbingeru moc nelákalo. DVD jsem si koupil kvůli UFO: Aftermath. Později jsem však dal Harbingeru šanci... A líbí se mi!

Děj je situován na palubu obří kosmické lodi Harbinger putující vesmírem, nyní se nacházející na orbitě planety Aegis 9. Její obyvatelé však zdegenerovali a zapomněli na původní účel letu. Navíc nabrali pár mimozemských ras a proměnili většinu lodě na skládku nepotřebného šrotu. Příběh je načrtnut celkem stručně a jeho jednotlivé střípky odhalujete během rozhovorů s několika málo bytostmi obývajícími "Torvusovu křižovatku", což je taková malá osada uprostřed všeobecného rozkladu. Intro je bohužel nanicovaté a nicneříkající. Zřejmě vzniklo z nápadu nafilmovat game designéra jak baští svačinu během sledování televize.

Na výběr máte ze tří různých charakterů z nichž má každý 4 vlastnosti (Boj na blízko, Boj na dálku / Radiální, "Speciální", Život) a mírně odlišný příběh, vzhled a pohled na svět:

Prvním "hrdinou" je lidský žoldák, kterému jde jen o prachy, které mu umožní z lodi vypadnout na příští obydlené planetě. Má nejlepší obranu, cynické hlášky a hodí se pro začátečníky a milovníky Arnieho. Často dostane zásah, ale způsobí mu jen malé zranění. Rychle postupuje hrou, jeho zbraně jsou silné, ale dlouho střílet nevydrží. Jeho speciálním skillem je Manipulace a speciálním předmětem jsou miny, kterých má v pohotovostním slotu až 5 kusů, ale většinu času nejsou třeba. Hodí se hlavně k likvidaci většího počtu nepřátel a bossů. K dispozici má kromě lékarniček (10 v zásobě) také různé "dryjáky" na posílení útoku (adrenalin) či ochrany (proti jedu, přehřátí apod.).

Druhým hrdinou je Gladiátor. Robot, do kterého jedna z hlavních postav přenesla vědomí zemřelého příbuzného, který filosofuje o životě a hledání jeho smyslu. Má o něco nižší obranu než člověk. Málokdy ho zásah zraní, ale když už, tak to znatelně pocítí. Pohybuje se pomalu, tudíž špatně uhýbá letícím projektilům, ale na rozdíl od člověka má oddělenou zbraň a dálku a na blízko, díky čemuž má lepší útočné schopnosti. Má taktéž 10 lékárniček v zásobě (respektive baterií), ale z pochopitelných důvodů nepotřebuje ochrany proti jedu apod. Jeho speciálním skillem je "Ruční ovládání" (override), které mu umožňuje řídit menší robůtky různých druhů včetně minometu a kamikadze, který útočí radiálním útokem (stejně jako Culibine) a likviduje většinu nepřátel poblíž. Dle mého názoru jde o nejméně užitečný speciální předmět, protože na rozdíl od min můžete mít v pohotovostním slotu jen jednoho a nosit další v inventáři není vzhledem k jeho velikosti to pravé ořechové. Navíc až na výjimky nejsou robůtci nijak zvláště účinní a v boji dlouho nevydrží. Navíc hrozí, že vás zabije zbloudilý nepřítel, kterého jste přehlédli či se vám schoval, protože při ovládání robůtka, nemůžete ovládat sebe. Pro milovníky RoboCopa a Cylonů jasná volba.

Třetím a podle mě nejzábavnějším hrdinou je Culibine, již lze spatřit na krabici. Tali a Liara v jediném kyberpunkovém balení. Poslední svého druhu. Podrobnosti o ní (stejně jako střípky příběhu) lze získat v určitých vedlejších misích, které jsou ale náhodně generované a s největší pravděpodobností na ně nenarazíte, což je škoda. Jejím speciálním skillem je Soustředění (Focus), které jí pomáhá ovládat až 6 amplifiérek (dronů), které kolem ní poletují a chrání ji před zásahy nebo naopak útočí na nepřátele, kteří se příblíží příliš blízko. S amplifiérky souvisí nejhorší bug této hry (který se žádnému patchi nepodařilo opravit): nefungují obranné amplifiérky, takže lze používat pouze útočné, což v případě Culibine znamená zásadní oslabení obrany, protože na rozdíl od člověka a Gladiátora, nepoužívá žádnou zbroj či výzbroj. Pouze speciální rukavice, které jí umožňují využívat okolní energii a radiaci, díky které si dobíjí zásoby energie a v rukavicích, ampiflikátorech a urychluje regeneraci jejích životů (má v zásobě jen 1 lékárničku).

Na rozdíl od rozmanitosti charakterů, je okolní prostředí celkem monotónní. V podstatě jsou to jen stěny a prázdné chodby, někdy vyplněné hromadami šrotu, generátory apod. V bednách se nalézají různé předměty pro různé postavy, které jsou náhodně generované a málokdy opravdu užitečné, především zbraně. Ty mohou mít až 8 různých druhů útoků, 4 na dálku (Plazma, EMP, Elektřina, Dissruption) a 4 na blízko (Koroze, Melee, Toxin, Hnití). Kromě vás se v chodbách nalézají už jenom nepřátelé. Těch jsou 4 druhy a každý má své vlastní slabiny: 1. Vantirové jsou v podstatě sliz napuštěný do svých Hi-Tech zbrojí. Jsou slabí vůči plazmě (na dálku) a korozi (na blízko). 2. Roboti se vyskytují nejčastěji v blízkosti Vantirů. Jsou slabí vůči EMP (na dálku) a mlácení z blízka (Melee). 3. Cimcidae jsou v podstatě hmyzoidi a jiná zvířena vyskytující se hlavně v přehřátých oblastech. Zranitelní jsou Elektřinou (na dálku) a Toxiny (na blízko). 4. Scintillané jsou energetické bytosti, které po dostatečné dávce radiace zmutují na něco lepšího a drsnějšího. Jsou zranitelní pouze Dissruption (na dálku) a Decay (na blízko).

Co se týče hratelnosti, hra je chytlavá a zábavná. Ovládat se dá čistě myší, ale je lepší, když se naučíte využívat i klávesové zkratky pro efektivní využívání vlastností vaší postavy během soubojů. Na 2D grafiku se hezky kouká, bossové zajímaví a i souboje s nimi jsou zábavné, hudba je pěkná, ale nezapamatovatelná a nevzpomínám si, že by hrála, ale skutečně hraje, hlavně při soubojích. Zvuky tu však jsou. Pokud hledáte prosté odreagování v pobíjení záplavy nepřátel bez nutnosti používat mozek, je to jasná volba. Časem se však hra (hlavně při delším hraní) stává monotónní a místy i nudnou. Naštvat vás mohou i bugy, které se i přes 5 malých patchů nepodařilo odstranit. Je jich jen pár, ale zásadně ovlivňují hratelnost. O nefunkčních amplifiérách jsem již psal u Culibine. Dále tu je možnost zasekávání u rohů, zaseklé dvěře v jedné vedlejší misi... Druhým nejhorším bugem je však možnost zmizení Balasterova klíče během save/load, což vede k nemožnosti dohrání hry. Naštěstí se to stává vzácně. Pro jistotu, ale proběhněte daný level na jeden zátah.

Celkově lze napsat, že Harbinger je celkem povedená lehce nadprůměrná hra s několika (ale o to zásadnějšími) bugy. Při bližším zamyšlení a dohrání za všechny postavy jsem dospěl k názoru, že je to promarněná šance, která nakonec svým tvůrcům zlomila vaz. Hra měla rozhodně navíc, ale autorům očividně něco scházelo. Chtělo by to opravit bugy, dodat hudbu a hlouběji popsat životy, cíle i motivace jednotlivých charakterů a bossů. Příběh měl být rovnoměrně rozdělen mezi postavy a hráč by jej celý spatřil až dohráním všech třech postav, z nichž by si pak vybral jednu na závěrečný souboj. Každá postava by tak měla kratší, ale komplexnější příběh, který by ladil s dalšími dvěmi a zapadal do celkového příběhu.

Pro: Zajímavé prostředí a nápady, hezká grafika, chytlavé, odlišní hrdinové.

Proti: Bugy, nezapamatovatelná hudba, promarněná šance.

+18
  • PC 70
K Harbingeru jsem se dostal přes známého, kterému jsem na letní brigádě sháněl hry (miloval Diablo a sháněl absolutně všechny jeho klony, jinak bych se o něm nikdy nedozvěděl.) a při té příležitosti jsem si tak nějak udělal jednu kopii i pro sebe. Harbingera jsem nainstaloval, vyzkoušel a hrál něco jiného. A pak na něj úplně zapomněl. Před nějakou dobou o něm mluvil Lukáš Grygar na rádiu Wave (ten známý se o Harbingeru dozvěděl právě z jeho recenze ve Score) a já zrovna přemýšlel, co bych si na svém starém herním notebooku na služební cesty zahrál. A tak jsem doma pohledal CDčko.

Harbinger by se dal charakterizovat jako takové chudé sci-fi Diablo, ale tak jednoduché to s ním zase není. Jistá inspirace tam je, stejně jako snaha autorů se svézt na jisté vlně hladu po takových hrách a jejich úspěchu. Začněmě ale od začátku, kdy si vybíráte postavu a přidělíte jí jméno. Na výběr jsou tři - člověk, robot a jakási mimozemšťanka. Zajímavé je, že všechny postavy mají úplně jiný HUD, menu, inventář, ale i mise a vlastně celou kampaň. Já hrál ale jen za člověka a hrát to za další postavy mě ani neláká.

Každopádně výběrem postavy si určíte i styl hraní, jakým budete hrát. Hra jaksi neobsahuje žádná kouzla, skilly, ani variabilitu zbraní. Člověk má k dispozici pušku a tak je jasné, že budete pobíhat po úrovních, střílet nepřátele, uhýbat jejich střelám, sbírat vybavení a vracet se na základnu. Sice je možné bojovat i na blízko (kdy některé pušky obsahují bajonet, podobně jako v Incubation: Battle Isle Phase Four), ale je to taková velká nouzovka. Jako když střílíte po nepřátelích, všechny je zabijete, ale ten poslední se k Vám s polovinou zdraví dostane a Vám zrovna dojde energie, už ho tím bajonetem dorazíte. Ale založit na tom herní styl nejde. Hra je v tomto ohledu strašně minimalistická - v inventáři máte jen zbraň, brnění a helmu. Sice můžete všechny tyto části doplňovat bonusovými gadgety, ale víc toho ve hře není. Což mi ale vůbec nevadilo, bylo osvěžující konečně v diablovce neřešit boty, rukavice, prsteny, opasky, amulety, nárameníky atd. Stejný minimalismus platí i pro levelování. Při získání nové úrovně dostanete tři body, které rozdělíte do čtyř vlastností - Melee, Ranged, Rigging a Health, přičemž ten Rigging je jakási technologická úroveň postavy, která jí umožňuje používat pokročilejší zbraně a zbroje. Osvědčilo se mi cpát všechny body do Ranged, občas pár bodíků do Rigging, pokud jste narazili opravdu na dobrou zbraň, která vyžadovala Rigging na určité hodnotě. Jinak věci např. levelem omezené nejsou. Věci jsou ale omezené postavou, za kterou hrajete, což mi přišlo jako největší nedomyšlenost hry. Pokud má hra tři postavy a každá má úplně jiné mise a jinou kampaň, pak moc nechápu, proč Vám neustále padají předměty pro všechny tři postavy. Můžete je sice prodávat, ale nevyužijete je a i když hra obsahuje truhlu, tak sdílet mezi ostatními postavami předměty nejdou.

I když ono to s tou truhlou není tak žhavé. Ve většině případů budete vybavení nechávat buď na zemi nebo se pro něj naopak pořád vracet a rozprodávat ho. I když získané peníze zase není moc za co utrácet. Inventář je totiž malý a brzy se zapojí. Truhla, která Vám přenese vybavení z mise do základny se totiž objeví jen v málokteré misi, a tak slouží spíš jen jako odkladiště pro věci, které se Vám sice hodí, ale ještě na ně nemáte Rigging.

Koncept hry funguje tak, že se na začátku objevíte ve Vaší lodi, odkud se teleportem přenášíte na různé předdefinované mise. V misi vždy něco seberete nebo někoho zabijete a vrátíte se zpět. V základně je jedna postava, která Vám dává úkoly a pak jeden prodavač. V první třetině zachráníte jednu velmi vyvinutou slečnu, která se na Vaši loď připojí, takže úkoly, které budete dostávat, budou rozprostřeny mezi postavy dvě. Rozhovory jsou sice nadabované, i když přímočaré a obsahují vždy jen dvě tlačítka - pokračování v rozhovoru a konec rozhovoru. Velmi zřídka se objeví i třetí možnost, jako když Vám dá maník za splnění 300 peněz a Vy můžete uhádat 350. Vzhledem k tomu, že už po první misi jsem byl za prodávání materiálu asi na 9 tisících, má to velký význam (to byla ironie). Nebo Vám prodavač řekne, že uvařil guláš z housenky a že ho můžete ochutnat, tak tam vzácně přibyde třetí tlačítko, kromě Trade a Exit možnost ho ochutnat, což mi přidalo asi 20 HP. Takových situací je ve hře ale zoufale málo a spočítali byste je na prstech jedné ruky. Na druhou stranu to opravdu podporuje přímou hratelnost - vůbec nemusíte číst, co se po Vás chce a nemusíte se bát, že vyberete špatnou možnost, něco si zablokujete nebo se na Vás postava třeba naštve.

Co si podle mě zaslouží velkou pochvalu, je stylizace, která mi připomínala Fallout Tactics: Brotherhood of Steel . Vím, že to nemusí sednout každému, ale já tuhle hru prostě miluju. Co se vývojářům povedlo, je variabilita prostředí a nepřátel. Ať už bojujete v kosmické lodi, temných kobkách, nějakém broučím hnízdě, na písečné planetě nebo na jakési vyvřelé hornině, prostředí vypadá kouzelně. To samé platí i pro nepřátele. Což je možná věc, kterou autoři plánovali jako jednu z mála věcí, u které by hráč musel nějak přemýšlet nebo se jí aspoň nějak zaobírat. Nepřátel je totiž mnoho druhů, útočí různými útoky a naopak na ně platí jiná munice. Po pár experimentech na začátku jsem ale přišel na to, že se vyplatí se soustředit jen na Plasma střely, a tomu všechno podřídíte. U zbraně budete řešit jen to, jestli má Plasma útok a na jaké ho má úrovni. Narvete ji rovněž jen gadgety, které přidávají bonus do Plasmy. Plasma je totiž univerzální a nemusíte ji vůbec řešit. Působí na všechny a dobrý plasmový útok sejme všechno. Na někoho působí hodně, na někoho méně, ale sundáte s tím všechno. Naopak třeba Corosion střely jsou opravdu skvělé na nepřátele s těžkými zbrojemi, ale nepřátelům beze zbroje neudělají nic. Poison útoky jsou skvělé na insektoidy a takové ty scifi psy, ale mechanickým nepřátelům neudělají nic. Na ty jsou naopak skvělé energetické střely, které ovšem zase nepůsobí na nic jiného. Elektrické střely jsou skvělé na statické věže, relativně i na živé cíle, ale jinak taky nic. A tak bych mohl pokračovat. Je to asi zajímavý nápad, ale při hratelnosti, s jakou se Harbinger hraje, to úplně postrádá smysl. Kor když nevíte, co Vás v následující misi čeká a museli byste to řešit buď metodou pokus omyl, nebo se buď hned vracet a pak to řešit nebo naopak pečlivě číst veškeré dialogy, které Vám napoví, kam se na další misi vydáte a co by Vás tam mohlo potkat. V řadě misí naopak funguje teleport jen jako vstup do mise a vrátit se jím nejde. Něco jako portál zpátky do základny ve hře není a Vy se tak prostě musíte prostřílet od teleportu Entrance do teleportu Exit.

Hře je často vyčítán stereotyp a jistá unylost, což mě před polovinou hry taky docela potkalo, pak jsem ale získal dobrou zbraň a měl Ranged na takové úrovni, že mě fakt bavilo všechno krájet a prokousávat se hrou dál. Hra to není určitě špatná - neobsahuje žádné bugy, glitche, mikrotransakce, slepá místa, zákysy a není ji problém nainstalovat a na první dobrou spustit ani na Windows 10, pokud najdete původní CDčko. Bohužel ale jaksi neobsahuje jaksi nic navíc. Ono pak záleží, jak to máte nastavené. Někomu vadí, že nepřináší nic nového, nic originálního, nic převratného a zapamatovatelného a dá jí nízké hodnocení. Mě ale docela její přímočarost sedla a absenci některých vopruz mechanik z Diabla jsem vyloženě uvítal - žádná stamina na běhání, předměty se ani nerozbíjejí ani neidentifikují, nestane se Vám, že se Vám vysypou všechny lektvary z opasku, že Vám zrovna došly svitky na teleporty nebo identifikaci, skončíte kdy chcete a kde chcete, nepřátelé se nerespawnují, atd. A jelikož nejsem náročný hráč, tak mi tohle ke spokojenému hraní docela i stačilo.

Pro: Atmosféra, stylizace, variabilita nepřátel a prostředí, přímočarost

Proti: Stereotyp, chudost základny, chybí teleport na základnu

+15
  • PC 80
dost dobrý sci-fi a rpg navíc, cyberpunkový androidi,cyborgové či jiné roboty mají nádech opravdové futurizace, příjemná izometrická 2d grafika, dobrá animace. Ovládá se také dobře i když někdy mi nestačí prostor k odstraňvání těchto nepřátel ale to asi není mínus spíš to bude mnou, někteří nepřátelé jsou dost tuzí jako např takový fosforový stvoření s kterýma je třeba si chvíli hrát a honit se s nima. Příběh celkem v pohodě, s češtinou jsem měl trochu problémy ale nakonec jsem ji tam nainstaloval. Hrál jsem za lidského žoldáka a že kampaň za něho vydrží poměrně dlouho. Další postavy jsem nezkoušel. Pro příznivce žánru rpg by to mohla být i třešnička na dortu a jestli jste zvyklí pouze na fantasy rpg nebojte se podívat do budoucnosti jako vesmírný futuristický kovboj. Vylepšování postavy je trochu moc jednoduché ale dostačující. Různých armorů a podobných věcí na ochranu vaší postavy před údery nepřátel je však dostatek.

Pro: hezká starobylá 2D grafika, ovládání ,roboty, délka hry

Proti: problémy s češtinou, jednoduší upgrade postavy

+5