Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Grand Theft Auto


Komentáře

< >
  • PC 95
Revoluční hra. První městská akce, takže vlastně všechny ty GTAčka, Mafia, Saints row a pod. jsou vlastně potomci tohoto díla a čerpají z něj. Svého času jsme si říkali, že rozlehlejší hra nebude.

Zajímavé je, že třeba ve 3 chybí motorky, když už v jedničce byly 2 typy, bike a superbike.

Pamatuju se jak šel slyšet ten zvuk když šli za sebou ti žlutí mnichové. Přejet je na jeden zátah mi působilo nesmírné potěšení.

V 1 bylo pár věcí, které bych uvítal i v moderních GTA.

Pro: Zábavné, revoluční hra

Proti: Mám ji doma, ale dnes už to nevydržím hrát dlouho.

+23
  • PC 85
Ve své době neuvěřitelně originální a také poměrně kontroverzní hra. Žádné prosazování zákona na veřejných pozemcích, či udržování pořádku v nočních ulicích, právě naopak! Ukradněte auto, jeho majitele jím rovnou přejeďte, splňte pár špinavých práciček pro mafii a pokud bude na ulici zácpa, vemte to zkratkou po chodníku přes hlavy civilistů! Zpočátku bylo GTA velice návykové, bylo originálnní svým konceptem, intenzivní hratelností a vyloženě nás nutilo odhalovat temná zákoutí herního světa. Škoda, že nadšení, které hra zprvu vyvolává, není pravidelně "refreshováno" i v pozdějších fázích hry, protože ač Liberty City, či San Andreas, vypadá i hraje se to hodně podobně. Ovšem stále vydrží na mnohem delší dobu, než drtivá většina jiných akčních her.

Pohled zvrchu je docela přehledný a grafika na svou dobu ucházející, jen bych měl možná menší výhrady proti fyzice aut, zejména při srážkách, ale to už jsou detaily...

HW: Minimum: 486 66 MHZ, 16 MB RAM, 1 MB SVGA / Doporučeno: Pentium 133 MHZ, 16 MB RAM, 2 MB SVGA

Pro: Výborná kombinace závodního simulátoru a akce, rozlehlý herní svět, chytlavá hratelnost.

Proti: Originalita časem vysychá, města i náplň misí mohly být více různorodé.

+20
  • PC 80
GTA otevřelo, dá se říct, nový herní žánr, který by se dal označit jako „akční volnost ve městě z pohledu ptačí perspektivy“. Totiž nejen ta volnost, ale i ta kamera byla věc pokud ne ojedinělá, tak málo vídaná.
Vlastně tím, co většinu hráčů na této hře fascinovalo, byla možnost se násilně vyřádit na jinak spořádaném životě ve městě. „Naprosto samozřejmé“ přivlastnění cizího vozidla obvykle předcházelo „chutnému“ přejetí několika chodců. Následovalo vrážení do jiných vozidel, kradení lepších vozidel, vyhledávání nájezdových ramp ke skokům ap. a u takového „blbnutí“ kdekdo dokázal vydržet dost dlouho.

Ze své hráčské a divácké „praxe“ mohu říci, že málokdo se zajímal o plnění jobů. Jakási úroveň snahy byla, to ne, že ne, ovšem plnit úkoly ve hře nesvázané pravidly se nikomu moc nechtělo. Svou „zásluhu“ na tom podle mě má také nemožnost ukládání, protože položit život vážně není těžké, stačí skončit ve vodě, a hráč má omezený počet životů.
Myslím si, že čtyři zbraně, když máte všechny, tak vlastně spíš tři, protože pistoli plně nahrazuje samopal, je málo a obzvláště v této hře, která na zabíjení a destrukcích staví, je to hodně vidět. Naopak jako pozitivum vnímám, že inkasování střely bez neprůstřelné vesty rezultuje v okamžitou smrt.

Na adresu architektury měst se pochvalně vyjádřit nemohu. Sám jsem měl problém někam zajet a vrátit se zpět, byť na startovní pozici, protože celé město se jeví stejně. Třeba alespoň minimapa by ten dopad zmírnila, ale ona není…
U málokteré hry si dovolím kritizovat grafiku, ale tady udělám výjimku. Na to, co nabízí Grand Theft Auto, se dnes bez sebezapření v tváři již prostě nedokáži dívat. A je na místě to kritizovat, poněvadž jiné hry mají grafiku ucházející i po letech… a není jich málo. Nejsem s to říct, jaké hodnocení grafika přijímala v době vydání, nicméně předpokládám, že o nadprůměr nešlo.
Po technické stránce bych vytkl ještě jednu vlastnost – stává se, že hlavní postava zůstane skryta za zdí vysoké budovy „vlivem nevhodně umístěné kamery“. Hodněkrát jsem se přistihl, kterak instinktivně vykláním hlavu doleva či doprava.

I když nedostatků má hra dost, lze je odpustit… zejména s ohledem na to, že se jedná snad o první dílo takto zaměřené. Mé hodnocení dost zvyšuje multiplayer.

Pro: originalita, svoboda, volné zabíjení a ničení, multiplayer

Proti: malý důraz na joby (systematické hraní), grafika, nemožnost ukládání

+20
  • PC 75
Jako dítě jsem GTA hrál s cílem udělání největšího chaosu ve městě a pro přestřelky s policií (cheat na všechny zbraně a tank, a jede se). Na mise jsem jazykově neměl. Povedlo se mi hru rozjet znovu, tak jsem byl zvědavý na své dojmy po tolika letech.

Základní smyčka hratelnosti je skvělá. Jezdění šílenou rychlostí po městě a provádění gangsterských akcí, pak unikání policii, je perfektně zábavné. Hudba je výborná, rádia v autě dodávají hře autentické kouzlo.

Bohužel v dnešní době je už k tomu až příliš mnoho ale. Auta jsou dost neovladatelná, a krátký dohled je často smrtelný. U aut mi "tankové ovládání" zas tak nevadí, ale při chůzi pěšky (a taktéž při střílení) je to opruz. Člověk dost často zemře jen proto, že špatně odhadne, kam je zrovna panáček otočený. Informace na pageru jsou v nečitelně malém okénku, které fakt nejde při jízdě městem sledovat, a hlavně člověk často mine, že vůbec něco přišlo. Úplně zásadní problém ale, alespoň u mě, jsou příliš složité ulice velkoměsta a nefunkční navigace (žádná mapa, a šipka neukazuje cestu ale směr vzdušnou čarou, tzn. často přes vodu). Motat se poslepu v krkolomných uličkách je frustrující a často i smrtící, takže je nutné znát město nazpaměť (včetně umístění garáží), nebo minimálně jako já hrát v okně a vedle mít zobrazenou mapu města. No a konečnou tečkou je nemožnost ukládat, což už u hráčů-rodičů fakt nejde dát.

Každopádně, ačkoliv jsem negativ vyjmenoval hodně, hra pořád je v jádru dobrá a zábavná. A věřím tomu, že ve své době to byl opravdu výjimečný kousek. Pro současného hráče to ale spíš bude kousek pro oživení nebo doplnění herní historie, tak jako u mě.
+18
  • PC 70
Nemožnost ukládání, na kterou jsem si původně stěžoval, se nakonec ukázala klíčovou vlastností, která mě u hry udržela až do konce. Se "sejvováním", by totiž GTA značně ztratilo ze své herní výzvy. Po nepovedené akci bych hru prostě nahrál znovu a záhy by mě to přestalo bavit. Takhle jsem si ovšem nejenom počet životů, ale hlavně vysoký násobič skóre, hlídal jako oko v hlavě.

Cílem hry v každé její fázi, je totiž dosáhnout předem stanoveného a poměrně vysokého výdělku. A pokud tu nechcete strávit mládí i se stářím dohromady, tak právě násobič skóre je vaším pokladem. Za každou splněnou misi se vám násobič zvýší, další možností jsou bedny, ve kterých se kromě běžné výbavy, nachází i větší poklady jako např. životy a nebo právě zvýšení omílaného násobiče. V této souvislosti pak skoro více než ztráta života, bolí zatčení policií, protože to vám okamžitě srazí násobič na jeho polovinu (pokud nemáte velmi důležitý klíček od vězení)!

Možná si říkáte, o čem to tu vlastně píšu, vždyť GTA bylo v první řadě o bezhlavém řádění v ulicích města. Možná, nicméně to není úplně mým šálkem kávy, a tudíž mě to přestalo bavit po pár minutách. Zato chuť dosáhnout toho požadovaného balíku peněz a posunout se tak do další části hry, mi vydržela mnohem déle. A nebylo to tak úplně lehké. Obtížnost některých misí zvyšovalo ne úplně přátelské ovládání střelby a řízení. Takže o nepovedené mise nebyla nouze.

Nakonec jsem musel začít taktizovat, začal jsem pracovat s mapou, kam jsem si zaznamenával polohu beden, a doplňoval popř. opravoval polohu autoservisů (originál mapy mají v několika případech jejich polohu zakreslenou špatně). Práce s mapou zvýšila výrazně moji schopnost orientace ve městech, což zase přinášelo příznivější herní dojmy, neboť jsem nemusel slepě následovat žlutou šipku, ale vybrat si výhodnější trasu. Což zvláště u časově omezených misí, přinášelo své ovoce.

Shrnu li tedy na závěr své dojmy, tak musím říct, že hra je to vcelku povedená. Jen mám pocit, že chvíli trvá, než člověk objeví i jiné její přednosti, než jen párminutové vyblbnutí, lítáním zběsilou rychlostí po obřím městě a zabíjením všech.

Pro: Slušná nelineární hratelnost; Celkem výzva díky nemožnosti ukládání; Obří města

Proti: Ovládání hlavně u střelby; SAVE & EXIT by se ale fakt hodil; Občas jsem netušil co se po mě v misi chce

+17
  • PC 70
U prvního GTA jsem nestrávil tolik herních hodin, jako tomu bylo u jeho mladších bratříčků, což je způsobeno asi tím, že jsem ho hrál až po třetím díle. Přesto mě však překvapilo, že se zde nacházejí motorky, které se znovu objevily až ve Vice City.

Za vše tu dostáváte peníze. Za přejetí majitele vozu, který jste před chvílí ukradli, za samotnou krádež vozu, za přejetí chodců na chodníku, za bourání do ostatních vozů, ale nejvíce se dá v prvním GTA vydělávat na přejíždění nebo střílení policistů.

Zvuky zde jsou opravdu líbivé a ještě zlepšují skvělou atmosféru, a tak mě jen zamrzelo chybějící rádio v autě, které by určitě zlepšilo herní zážitek. I když si první díl této slavné série už asi nezahraji, ostatním jeho vyzkoušení vřele doporučuji, protože na odreagování je tato dnes již freewareovka zcela ideální.

Pro: motorky, zvuky, hratelnost, zábavnost, atmosféra

Proti: dnes již to není ono, chybějící rádio

+16
  • PC 95
Vynikající a dodnes nepřekonaný díl této slavné série. Špičková hratelnost zajištěná nápaditými misemi a skvěle propracovanými městy. Mé tehdejší nadšení z hry se nedá slovy popsat... btw Pamatuji si jak jsme s kamarádem debatovali jaký by to byl nážez, kdyby někdo jednou udělal tohle ve 3D :)

Pro: Všechno, nápad, zpracování, násilí, honičky s policií, spousta aut, vymakaná města, KIIIIILLLL FRENZY!

Proti: Snad jen, ten automatický save až po každém "levelu"

+14
  • PC 90
Existují hry, u kterých jsem si bohatě vystačil s demem a tím je právě GTA. Na druhou stranu jsem rád za to, že jsem mohl okusit i plnou hru. Vždyť GTA je, pro mě, a věřím, že nejen pro mě, hrou revoluční. Zvláštní, že jsem nedávno v časopisu Score četl, jak vzpomínali na to, co tehdá napsali a právě Grand Theft Auto trošičku hodili do průměru, ne hodnocením, ale spíše zájmem hru prosadit u veřejnosti. Já si zase pro změnu pamatuju, jak jsme demo tehdá všichni pařili. Všichni ho chtěli a všichni se ho nemohli nabažit. Ukrást si Lambo a rozrasit ten chodník se tenkrát prostě muselo.

Pro: evoluce násilí ve hrách, pohled shora, ohromné město - nepřeberné množství možností

Proti: demo mělo délku jen 300 vteřin :-(

+12
  • PC 85
Hra prolezlá černým humorem až na půdu a s atmosférou, na kterou můžou poslední díly jen zbožně koukat. 3D prostě ne vždy znamená lepší a první GTA je toho důkazem.

Pro: Spousta možností co dělat, volnost, spousta "rozmanitých" úkolů, pohled shora

Proti: Nepřehlednost měst, chtělo by to mapu...

+11 +14 −3
  • PC 75
Tento starý dobrý způsob nazírání na hru se mi zamlouvá asi nejvíc. To nejlepší z rodiny GTA.
+4 +9 −5
  • PC 90
kde se vzala tu se vzala, pro cloveka kterej nehral na Atari N.Y.C. the big apple (jsou tu nejaci pametnici ? ? ), jedna z nejoriginalnejsich her konce milenia

Pro: ZABAVA, vyborna i demoverze

-2 +8 −10
  • PC 90
Všichni šílí z IV, San Andreas etc., ale tohleto úplně první GTA má také něco do sebe. A je toho dost. Grand Theft Auto je naprosto revoluční hra, která určila směr- jistěže, milujeme na San Andreas rozmanité a skvělé mise- ale z 80% jsou to jen vykrádačky misí, které byly v prvním GTA.

Pro: všechno

Proti: nic :-)

-2 +6 −8
  • PC 100
První GTA u kterého jsem strávil spoustu času.Nejvíc mě bavily honičky s policajtama,přestřelky a celková hratelnost.

Pro: Vynikající hratelnost,přehlednost,nenáročnost na PC

Proti: Jen asi nekompatibilita na nových PC

-7 +4 −11