Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 40
Je vědecky podloženým faktem, že Grand Theft Auto 3 je jedna z nejvlivnějších her nejen 21.století, ale jedna z nejvlivnějších her vůbec. Produkt, který ukázal možnosti do té doby nevšedního open world designu, který se v časech budoucích stane běžný a dá za možnost vzniknout velkým značkám v nynějších dobách.

Byl to produkt, který nám poskytl virtuální pískoviště s volností doposud nevídanou, pojízdný vehikly , hromada zbraní, město s funkční dopravou, policií, hasiči, taxíky a obyvatelstvem na ulicích - ti se spolu s ostatními vlivy popsaných výše staly prostředky pro zábavný destruktivní chaos. Byl to úspěch, na novou značku nevídaně velký, ale hlavně to byl zárodek pro značku, která se později stala megagigantem jakým je dnes. Hergot, GTA V se prodává dodnes a ta čísla, která se kolem toho točí musí kdejakýmu kravaťákovi přivodit akutní případ korporátního priapismu.

Avšak, jak všichni víme, čas je neúprosná mrcha a pokrok, který open world design za takřka dvě dekády učinil je nemalý. Nyní GTA 3 vypadá jako studentský projekt z Ugandy nežli zábavná, nedejbože hezká hra. Nechápejte mě špatně, i přes svoje stáří má GTA 3 pořád svoje klady - Hra má spád, jdete od mise k misi a než se nadějete je konec a zvonec. Navíc ovládání vozidel není vůbec tak blbý, jak by se mohlo zdát. Autíčka se ovládají lépe než v Halo 4 nebo Mass Effectu (Mako). A navíc to celé má velice zvláštní atmosféru, která oplývá depresivní paletou barev a špinavými ulicemi. Leč vše ostatní - AudioVizuál, příběh, dabing, design misí a gunplay nezestárli zrovna s noblesou. A proto vznikla Definitive Edition.

Nyní se však nabízí otázka, vážení kolegové. Představte si, že jste boseem jednoho z největších studií na světe, máte prakticky neomezený rozpočet a pracovní sílu, jak by jste při oživení vaší nejznámější a nejvlivnější značky postupovali?

Vzali by jste jedno ze svých mnoha studií, aby detailně a pečlivě předělali celou hru na RAGE enginu, či jiné moderní technologii. Nebo by jste si najali neosvědčené studio, jenž v podstatě jen portovalo hry na mobily, vývoj hry nevidělo ani z rychlíku a jako bonus by jste na něj hodili všechny tři hry naráz? Nuže, odpověd již známe a výsledek onoho rozhodnutí byl, řekněme to diplomaticky, lehce prdelní.

Celá hra, respektive většina assetů z ní, byla portnuta do Unreal Enginu přes nějaký algoristmus, ale to je tak všechno. Hra vypadá technicky pochopitelně líp, ikdyž za cenu ztráty oné atmošky a několik detailů v originálu. Od textur a nasvícení, modelů aut a dohlednosti........ Aaaaale zde výčet všech pozitiv končí. Modely postav vypadají jako nestvůry z panoptika polygonů, na zvuk bouchaček/aut/výbuchů/dabingu/ambientu se nešáhlo. Stejně tak ani na umělou demenci a gunplay, který byl zastaralej už v roce 2001. I s updateovanou verzí je tu pořád hromada chyb, hra má tendenci se cukat i na rychlejších strojích, je tu pořád hojně bugů a celé je to pořád takové nedomrlé.

Obecně vzato z toho ale GTA 3 vyšlo s nejmenší újmou na zdraví, zřejmě díky svému nejmenšímu rozsahu. Vice City a San Andreas jsou na tom hůř. Což ale moc Fuckstar srát nemusí, neb prodejní čísla jsou i tak velmi slušná (přes 1O mega kusů) takže kokotporátní vymaštěnci nyní mají více času přijít na způsob, jak z GTA 6 udělat virtuální mega kasino pro retardy, gratuluji.
+35
  • PC 70
Definitivní edice GTA trilogie nemá zrovna moc dobrou pověst, i tak jsem se rozhodl si ji koupit a postupně si všechny tři oblíbené hry zahrát. Říkal jsem si, že mi grafické glitche obvykle nevadí, pokud tedy významně neovlivní hratelnost, ale hlavním důvodem koupě byla moje posedlost achivementy, které v původních hrách nejsou.

A kupodivu byl můj herní zážitek u trojky dost podobný, jako u původní hry. Něco vypadá hůř, něco zase líp. Občas je auto mírně ve vzduchu, někdy při nasedání do auta projde postava dveřmi. Jindy zase skáče závora, jakoby to byla loutka na provázku. Taky se mi stalo, že se v jednom místě zasekla textura Clauda a když jsem misi opakoval, tak tam prostě stál. Nebo mi jednou zůstal název úrovně přes celou obrazovku. Naopak mi přijde, že prostředí vypadá o něco lépe. Lepší textury postav, lepší odlesky, lepší skla, apod. Otázkou je, jestli na něco podobného či lepšího nestačí nějaký fanouškovský mod, to jsem nezkoumal.

Potěšilo mě, že si hra déle pamatuje okolí. Nestávalo se mi tak často, že bych se rozhlédl kolem a přijíždějící auto ze strany by najednou zmizelo, když se na chvíli kouknu jinam. Naopak jsem třeba i po deseti minutách jízdy po celém městě viděl mé předchozí auto zastavené přesně tak, jak jsem ho tam předtím nechal. Také zmizely načítací obrazovky při cestě mezi ostrovy, přejezdy tak působí plynuleji. Potěší i možnost přímého opakování mise při neúspěchu. 

Co mi ale přišlo oproti originálu divné, byla jízda na vodě, kdy mi auta klouzala o něco víc, než si pamatuju. Pak také rampage mi přišly nějaké pokažené. Prostě jakoby tam někteří ti pouliční gangsteři jen stáli jako tvrdé Y čekající, až je postřílím.

Díky v úvodu zmíněné pověsti jsem od hraní neměl přílišná očekávání. Můj plán byl skočit do hry, získat všechny achievementy a jít od toho. Ty jsem celkem bez větších problémů získal, ale současně jsem nepochopil, proč do Steamu nezakomponovali všechny z RockStar SocialClubu. Každopádně jsem si hraní dobře užil a nebál bych se říct, že to byl jen o něco málo horší zážitek než za starých časů. Jsou tu chyby, ale nic, co by mi to hraní totálně zhnusilo.
+18
  • PC 70
Po posledním updatu, který odstranil většinu bugů, upravil textury postav blíže k originálu a přidal atmosférické nasvícení jako z původních her (a který se objevil jako zjevení, který už nikdo nečekal) jsem se rozhodl zakoupit definitivní trilogii za 25€ během slevové akce na Steamu. Měl jsem v plánu hlavně zahrát Vice City a San Andreas, ale řekl jsem si, že když je v balíčku her i trojka, tak že bych mohl nejdříve prubnout ji.

Přiznám se, že ačkoliv mám městské akce velmi rád a GTA, Mafie, Sleeping Dogs ale i Yakuza i Judgment (které jsem jen nakousl a jejich dohrání mě teprve čeká) jsou moje velmi oblíbené herní série, tak jsem originál GTA III nikdy nedohrál, ba co víc, ani nikdy kloudně nerozehrál. Hrál jsem to jako malej kluk spolu s Vice City a jen blbnul ve městě s auty, přejížděl chodce a občas si i zastřílel. Moc mě to ale nebavilo, auta nic nevydržely a často explodovaly, do toho po mě pořád někdo střílel; takže na pouhý ježdění mi mnohem víc vyhovovala první Mafie, která měla naprosto nadčasové zpracování jízdního modelu vozů, neboť se jednalo de facto o simulátor řízení amerických veteránů. To mě naplňovalo víc a tak jsem GTA III odložil na neurčito.

O patnáct let později jsem přemýšlel, že bych si hru znova zahrál, ale velmi mě odpuzovala herní grafika, která už neskutečně zestárla. Navíc, jako bývalý fanoušek jednoho známého herního streamera jsem moc dobře viděl, jak hra vypadá, ale i jak zestárla v celkovém ovládání. Tak jsem si řekl, kdepak, do toho nejdu. O několik let později vyšel definitivní bundle, které upscaloval grafiku, modernizoval ovládání a gameplay prvky jako navigaci na minimapě a možnost volby opakovat jednoduše misi, když něco poděláte. To mě nahlodalo, že bych si remastery zakoupil a zahrál, ale odrazovala mě od toho jejich nedodělanost. Definitivka se tehdy vůbec nepovedla, byla vydána v rozpracované fázi a upřímně, v té Unreal realistické grafice to hrám opravdu neslušelo. Vytratila se z nich jasně rozpoznatelná atmosféra a co víc, hry potřebovaly dodělat a opravit.

A to se od půlky letošního listopadu konečně povedlo. Jasně, ještě sem tam člověk na nějaké drobné bugy narazí, ale nic už není "game breaker", který by vás přesvědčil o tom, že máte hru vzít a zahodit do koše. Takže po nakoukání několika videí, kde byla celá trilogie rozebrána, jsem si řekl, že si počkám na akci a definitivku zakoupím.

Jak bych tedy ohodnotil třetí díl této série? Příběhově je to průměr. První třetina hry v Portlandu byla připomínka starejch dobrejch časů a rychle si vybavil rozložení ulic, ale příběhově to byla víceméně nuda. Až do chvíle, kdy na váš pager (taková ta věc na přijímání zpráv před příchodem SMS do mobilů, co se u nás v devadesátkách moc nechytla) přijde zpráva o náhlé změně a jste seznámeni s Asukou z Yakuzy. V tu chvíli začíná opravdová zábava, kdy se poprvé dostávám na Staunton Island a později i Shoreside Vale. Rád bych ale zmínil, že právě Asuka je váš nejlepší spojenec za celý průchod hrou, nikdy vás nepodrazí ani nepodezřívá a její osobnost a vystupování je vysoké úrovni. Nějaká Maria se může jít bodnout, nesahá ji ani po kotníky. Tak proč ji musím na konci hry zachraňovat? A proč mi Catarina musela odkrouhnout v předposlední misi právě Asuku a nemohla prostě zabít Mariu, jejíž osobnost je plytká a nicneříkající? Ani za ukápnutí slzy by nestála... Aspoň, že ta bláznivá Catalina už leží na dně spolu s vrtulníkem.

Co se týká gameplaye, tak hra mě mile překvapila. Na to, že jde pořád znát, že jde jen o reskin původní hry běžící na RenderWaru (tímto zdravím kluky z Criterionu) a Unreal Engine je jen grafická nadstavba, tak hra se hraje i vypadá velmi dobře. Hrál jsem ji jen na klávesnici s myší v ruce a i na počítač je takto hra dobře optimalizována. Gameplay vytahuje celou hru i celkový zážitek na nadprůměr. Zamrzí jen chybějící skrčení za objekty, ale to neměla ani původní hra, takže jsou přestřelky o to více náročnější, ale dají se v klidu odehrát. Gunplay je ale vylepšený a vy můžete konečně se zbraněmi běhat jak je libo. Ovladatelnost vozů je typicky arkádová a velmi příjemná. Hra běží bez problému jak na 60 FPS, ale i více, záleží jen na výkonu vašeho počítače a obnovovací frekvenci vašeho monitoru. Já jsem tedy hru odehrál na 75 snímků za sekundu a byla to paráda. Potěšilo i moc pěkné nasvícení okolí, kdy už hra nevypadá tak přehnaně realistycky a konečně dostává stylistický nádech. Dále potěší, že se mapa načítá jako celek a tak z jednoho ostrova vidíte na protilehlý ostrov, nicméně mlha pěkně rozmaže detaily. Plus odpadly načítací obrazovky během přejezdu mezi ostrovy.

Za mě můžu první díl trilogie tedy jen doporučit. V některých aspektech hra jde s dobou, v jiných zase otevřeně přiznává, že je prostě přes dvacet let stará - tedy horší scénář příběhu, hlavní hrdina Claude nemluví a neumí plavat ani v jezírku. Hru tedy doporučím především mladší generaci hráčů; ale i těm starším, co hráli před dvaceti lety originál, dokáže hra vykouzlit nostalgický úsměv na tváři, kdy si řeknete "takhle si tu hru pamatuju!"

Pro: Grafika a její stylistika, vylepšená ovladatelnost, snadné replaye zpackaných misí, lepší gunplay, podpora vyšších FPS

Proti: Nemluvící protagonista, na začátku nudný příběh a jeho závěr

+11