Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Ještě nedávno jsem občas zálibně koukal na krabici od Gothicu vystavenou u mě v pokoji na skříni. Krabici jsem už sice sundal, ale vzpomínky na tuhle hru už mi asi nikdo z hlavy nevymaže.

Gothic bylo mé první pořádné 3rd person RPG a musím se přiznat, že málokterý herní svět mi hned od začátku tak moc učaroval a vtáhnul do sebe tak intenzivně jako právě svět Gothicu. Tenhle svět byl uvěřitelný na první pohled krásný, ale při bližším pohledu dost prohnilý, se svými vlastními krutými pravidly. Plně zde platilo staré přísloví, že pomocnou ruku najde člověk vždycky na konci své paže, i když se během hraní našlo i pár postav, které neměly v úmyslu hlavního hrdinu v lepším případě okrást a v tom horším rovnou zabít. A tak ačkoliv byly moje první krůčky byly trochu rozpačité - ovládání, na které si musel člověk zvyknout, grafika která byla víceméně reálná, ale měla v sobě i jisté prvky zjednodušení - tak jse to vše překonal a odměnou mi byl zážitek, který se v budoucnu už málokdy opakoval.

V téhle hře není hlavně na začátku skoro nic zadarmo a i ty největší maličkosti je nutné si urvat, každý špatý krok mimo cestu může znamenat smrt. A tenhle stav vydrží hodně dlouho, v podstatě až v hodně pokročilé fázi hry se může dostavovat trochu takový ten hrdniský pocit "já jsem tady nejlepší". Nic pro zhýčkané hráče, kteří jsou zvyklí, že vše jde samo, o to větší výzva pro ty ostatní.

V podstatě jsem o hře skoro nic neřekl a to bylo i úmyslem, lepší než o tom číst je prožít to na vlastní "kůži", takže překousněte trochu zastaralejší vzhled a zahrajte si to, hra, která defakto vytvořila svůj vlastní žánr si to určitě zaslouží.

Pro: Úžasný herní svět, osobitá ale přesto pěkná grafika, dobré questy

Proti: Než si na něj člověk zvykl, tak ovládání, konec už dost linární

+41
  • PC 95
Děj se odehrává v magicky zapečetěné trestanecké důlní kolonii, dovnitř existuje jen jedna cesta - těžký zločin a ven se muklové nedostanou ani nohama napřed. V kolonii vznikla společnost drsných chlapíků, jejichž přátelství, ale i nepřátelství je třeba si tvrdě zasloužit. RPG s jedním hrdinou to je moje a ztotožnění se s hrdinou Gotika bylo jako obléci si oblíbenou flanelovou košili.

Pokud hráč náhodou splnil quest bez zadání, nebyl problém jej potom u zadavatele rovnou odevzdat. Jednoduchý a praktický systém dovedností nestaví mezi hráče a zážitek žádné bariéry. Schopnosti získáte velmi přirozeným způsobem u trenérů za úplatu a dovednostní body. Ve své době překvapily též speciální animace pro požívání nápoje, řezání dřeva a kování mečů. Sympatická je obtížnost získání zbroje, na kterou získáte po zaplacení nekřesťanské sumy nárok při postupu hlavní dějovou linií. Vítaným hard core prvkem jsou kreslené mapy bez GPS pozice a lokace kvestů popisované slovně.

Od Gotika jsem si toho zpočátku po skvostném Morrowindu mnoho nesliboval. Přesto se hra díky svým kvalitám dostala na roveň tohoto krále mého RPG žebříčku. Obě hry směle doporučuji všem, kteří je nehráli, i dnes, neboť zůstaly nepřekonány a stárnou pomalu. Skvělé principy Gothica jsou použity i v pokračováních prvního dílu (včetně Risen), žádnému se už ale nepodařilo navodit podobnou atmosféru jako zakladateli značky.

Pro: atmosféra, prostředí, příběh, souboje

Proti: menší rozsah

+32
  • PC 85
K mým nejoblíbenějším hrám patří RPGčka, ve kterých ovládáte jen jednu postavu a Gothic takovou hrou je. Ovládání více postav ve hrách typu Icewind dale, Baldurs Gate nebo Dungeon Siege totiž mým šálkem kávy zrovna není.

K prvnímu Gothicu jsem se dostal až po hraní dvojky, ale na atmosféru i samotné hraní to mělo pramalý vliv. Určitě Vás osloví dokonalý 3D svět, který si žije vlastním životem a kde většinou jen Vy rozhodujete o osudu všech jeho bytostí. Ze začátku Vás sice skolí každá menší příšera a máte málo magických nugetů, se kterými se tu obchoduje, ale postupně se zlepšíte natolik, že zabijete i ty nejlepší monstra ve hře a koupíte si, na co si vzpomenete, za nugety získané prodáváním najitých předmětů, vyjmutých trofejí a také kradením z truhel ostatních obyvatel Khorinisu. Můžete si vybrat ze tří táborů, z nichž každý má své plusy a mínusy. Já sám jsem se přidal k táboru bažinnému, protože se mi líbil pocit, že uctívám spáče:) Kontroverzní ovládání mi nedělalo moc velké problémy a za chvíli už jsem prováděl všechny možné i nemožné činnosti (jako třeba zabíjení mých nejoblíbenějších příšerek Krysokrtů, které opravdu dostávají svému jménu:)).

Aby nezůstalo jen u slov chvály, tak Gothic samozřejmě není dokonalý a má i své mouchy, což jsou hlavně bugy. Hra mi občas vypadávala anebo mi nešly načíst savy, ale restart vždy pomohl. Dá se to zároveň považovat jako plus, protože jsem u hry trávil hodně času a tohle byly sice nucené, ale alespoň nějaké pauzy.

PS: Hru jsem hrál a dohrál již minulý rok, ale na napsání komentáře nebyl čas, a když už byl čas, tak nebyla chuť, proto jej přidávám až nyní.

Pro: příběh, dokonalý 3D svět, tábory, krysokrti:)

Proti: bugy

+22 +25 −3
  • PC 90
U her mě nejvíc zajímá příběh a ten serie Gothic rozhodně má a jednička je v tomhle ohledu před všemi ostatními díly. Rozdělení na kapitoly je povedené a herní svět, ideálně velký a ta jedinečná atmosféra okouzlující. Možnost přidání k 3 různým frakcím je vytvořeno na výbornou. Avšak někdy až směšná hratelnost je k naštvání a co mě opravdu nebaví je občasně chození přes celou mapu(zezačátku nejsou teleportační svitky) tam a pak zase zpátky. Jsem typ člověka co hraje většinou za mágy apod., ale v Gothicu mě tohle opravdu nelákalo, zdlouhavé používání run než vůbec použijete kouzlo je podle mne zbytečné. Celkově jeto hra s mnoha chybama, ale na to všechno jsem dokázal zapomenout díky tak skvělému příběhu a atmosféře, proto se není čemu divit, že jsem hru dohrál 6x, až tak mě vzala.

Pro: atmosféra, dokonalý příběh, mnoho možností

Proti: hratelnost

+13
  • PC 95
Gothic je RPG pro mě. Nemám rád stohodinová rpg plná dlouhých a nudných dialogů. Ale Gothic mi dovolí ovládat hlavní postavu klávesami, pustí mě do volného světa ohraničeného jen vlastními dovednostmi (jak jsem vždycky utíkal před vlky...pak je člověk rasí jednou ranou) a magickou bariérou, která dodává celé hře stísněnou atmosféru - zejména v noci.

Příběh je originální. Hudba dostačující a postavy výrazné...bohužel jejich výraznost se ztrácí ve druhém díle.

Možnost přidat se do jedné z frakcí nemá na hru žádný vliv, což je trochu škoda. Ke konci hry můžete povraždit prakticky všechny, stává se z vás skoro polobůh, což taky není úplně dobře.

Ale když se držíte příběhové linky, ta vás vede přes rozpadlá stavení a lidské intriky až k relativně netradičnímu závěru. Rozhodně skvělá hra. A i to ovládání se dá překousnout.

Pro: můžete tady hrát na kytaru u ohně, příběh, postavy, malé drobné detaily

Proti: ohnivé koule a šípy - prakticky se s nimi nedá nic trefit, hra za mága je dost těžká

+23 +25 −2
  • PC 100
Legenda všech legend. Neznám lepší hru nebo vlastně sérii než Gothic. Na svou dobu to bylo tak revoluční asi jako kdybyste vzali crysis a najednou byste to dali na Vokna 2000 ano až tak je to revoluční. Pamatuju si jak byl Gothic na Levelu a my s Dunemasterem sme ani nevědli jak zvednout meč později už sme to věděli ale hráli sme to typem že sme vyzabíjeli půlku starýho tábora a pak sme nemohli najít Bloodwyna:)... Jo jo prostě legenda. Jo a Xardasi to si ještě vyřídíme, mně posíláš k nějakejm zombíkům a pak místo toho aby si mi poděkoval tak tě klepne pepka a neříkej mi že ses probudil až když bylo po Spáčovi...

Pro: všechno

Proti: nic

-9 +8 −17
  • PC 90
Hra, ke které jsem se dostal čistě náhodou, když jí bratr jednoho krásného dne přinesl. Neměl jsem páru o čem to bude, ale už po prvních minutách hraní jsem věděl, že mě to bude prostě bavit.

Hned začáteční rozjezd dává tušit, že hra nebude nějakou stokrát omletou pohádkou a toho si na Gothicu cením právě nejvíce. Jelikož jsem příznivcem drsného světa, kde se potulují lovci, bandité, válečníci, případně různé variace zvířecí havěti na jejímž evolučním vrcholku stojí Ork, tak je Gothic mou krevní skupinou. Do té doby se všechny mnou hraná RPG topila v patosu krásných barev, ušlechtilých hrdinů s naleštěnou zbrojí, sličných princezen a jiného řeziva, a to vše prokládané tak hrozně správňáckými úkoly a rozhodnutími, že mi z toho bylo až zle.

Gothic je skutečně výjimkou v RPG právě svým drsnějším zobrazením světa, vše je takové pochmurné, zbroje se tolik nelesknou jelikož jsou prověřené bojem, všichni jsou oblečeni v tlustých kožešinách a mají Big Fucking Weapons, které jsou již řádně otupené a zkorodované pro lepší zážitky z boje (doporučuje 4 z 5ti řezníků) a většine jde jak jinak než o lásku...,lásku k penězům. Celý svět je skutečně velký, osobně jsem si užíval jen tak běžet do lesa a těšil jsem se co na mě bude čekat a co případně objevím, v tom má Gothic také své kouzlo, nabízí volnost, tehdy celkem nevídané. Skutečně jsem si užíval prozkoumávání odlehlých částí světa. Interaktivita s prostředím je báječná, není nad to si po zabití nějaké potvory upéci maso, stahovat kožešiny, vytrhávat zuby a drápy a na blešáku pak dělat machra. Výroba a vylepšení vlastních zbraní byl výbroný nápad a dnes stále dost nevyužitý, svět Gothica zkrátka nabízí spoustu možností interakce s prostředím.

Vývoj postavy je dosti jednoduchý, levelování neni žádný problém, ale ne každý si bude libovat v pobíhání divočinou a zabíjení potvor pro zkušenosti. Osobně také nejsem fandou systému, který vám nedovoluje úspěšně se utkat se silnějšími protivníky na vyšším levelu i když jsou vaše schopnosti jako hráče třeba ty nejlepší na světě. Ovládání bylo i pro mě trochu překvapení, ale byla to jen chvíle než to člověk dostal do ruky a pak už to bylo v pohodě, stále si takového systému většího vlivu na boj samotným hráčem cením více než jen obyčejného klikání myší, trochu opruz to byl asi jen v inventáři. Zbraní a zbrojí sice moc není, vlastně jich je dost málo, ale tehdy jsem to vůbec neřešil stejně jako mizernou grafiku, která byla opravdu stará ale i přesto kupodivu líbivá, vše vykompenzovala pozitiva a nebyl tedy čas řešit, že se mi to nelíbí. Hudební doprovod byl supr, hudba správně dobrodružná a doplňovala atmosféru celého světa.

Z příběhu si už moc nepamatuji, ale vím, že těch několik dějových zvratů a závažných rozhodnutí bylo skutečně skvělým zážitkem, gradace atmosféry a příběhu v samotném závěru neměla chybu. Oceňuji především možnost řešit hru jako padouch i hrdina ač je to jedna rodina.

Pro mě tehdy rozhodně skvělé překvapení a zábava, která nebyla hned tak k vidění.

Pro: atmosféra, příběh, rozlehlý svět, hudba, interakce s prostředím

Proti: nemotorné ovládání inventáře, starší grafika, systém levelování

+23
  • PC 100
[SPOILER: Totálně zaujatý a neobjektivní komentář.]

Gothic byl mou bránou do světa RPG. Žádné Baldur's Gate, žádné Diablo, žádné Elder Scrolls. Gothic se pro mě stal modlou herního žánru, vzorem, jenž by měla konkurence následovat.

Atmosféričtější hru nenajdete - tedy, vyjma Gothic II - a o tom to myslím celé je. Ten svět, který Piranha Bytes vytvořili, ty postavy, které do něj zasadily, ty úkoly, kterým jej vyplnily... fe-no-me-nál-ní.

A s remcáním ohledně ovládání mi každý může vlézt na záda. :)

Pro: atmosféra, atmosféra a ještě jednou atmosféra... pak také herní svět, postavy, questy, kouzelná prezentace, spoustu neotřelých nápadů

Proti: technicky nejdokonalejší hra to není

+18 +21 −3
  • PC 80
Gothic selhává v některých ohledech jako RPG. Například možnost vylepšit ovládání zbraní jen dvakrát, nutnost určité úrovně na to, abyste vůbec zraňovali některé nepřátelé atp. Nicméně čím velmi zaujme jsou poměrně ponuré barvy a velmi dobrý nápad uzavřeného světa, kde se život jednotlivce zakládá na postavení v žebříčku "klovacího řádu" (neznalí nechť užijí googlu). Jen ti nejvýše postavení pak skutečně mohou vychutnávat plody své moci (například mají ženské, a to se fakt počítá, když jich je v celé hře asi 6).

V takovém místě je přirozeně jen málo věcí zadarmo. O to více vás však potěší, když se nad místní poměry vyšvihnete svou první róbou mágů ohně a zaživa upálíte několik nýmandů, kteří vás dříve bez potíží proháněli po půlce mapy.

Je to skutečně nádherný svět, když sebevědomým vstupem do jednoho tábora lehce skončíte jako doživotní roznašeč vody, lovec švábů do polévky místního kuchaře (jíst se musí) či věčně zhulený člen Bratrstva, jež uctívá "boha" se snad ještě více pohodovým a uspávacím jménem - Sleeper.

První díl se svými temnými barvami a atmosférou bezvýchodnosti vyniká v něčem, v čem naprosto propadá další díl. Gothic I je totiž opravdu schopen dostát svému názvu a po cestě navíc ještě velmi slušně pobavit. Například lokace Old Mine zvedá sama o sobě hodnocení o 10%. Když jsem v dálce slyšel klapání nohou a posléze se objevil jeden z místních šestinohých obyvatel, tak to se mnou celkem hnulo. Obecně fauna plná neúprosných dravců a mrchožroutů velmi pěkně odráží vztahy mezi místními lidmi. Pokud dokážete ocenit nápad této hry a způsob provedení, tak vám pravděpodobně nebude vadit, že Gothic v některých ohledech působí značně lacině. Koneckonců mnoho lidí propadlo jakési iluzi o kvalitních NPC, přestože rozhovorů zrovna závratně není a kvalitou taktéž nevynikají.

Nechte to na sebe působit a pobavíte se. Hledejte chyby a najdete jich přehršle...
+29 +34 −5
  • PC 85
Věříš ve spravedlnost? Svobodu pro všechny? Lidská práva? Pokoj mezi lidmi?
Nejsi spokojen s tím jak se věci mají a chceš to změnit?
A máš MOC na to, abys vnutil světu své názory?
Jsi proti otroctví?
A kdo ti bude veslovat na tvých galérách? Kdo bude dřít na tvých polích?
Realista, který přijme věci jak jsou a neřeší je, se prý dostane dál, než nějaký snílek,
který sní o svobodě pro všechny, ale nemá představu, jak to udělat.

Možná bys rád změnil tenhle násilnický vězeňský mikrosvět, ale napřed musíš být NĚKDO.
A i kdyby se ti povedlo stát se velkým šéfem, co chceš vlastně dělat? Kázat vězňům o morálce?
Ty tuhle kolonii NEZMĚNÍŠ.
Možná bys rád viděl ženu, kterou shodili mezi vězně chvíli před tebou. Ale nula jako ty nemá šanci.
Až s ní Gomez skončí, přihraje ji dalším. A na úplný konec, se možná dostaneš na řadu. Jasné?
To je nejvíc, co můžeš chtít. Že s tím nejsi spokojený?
A co s tím uděláš, když nedokážeš porazit ani nejslabšího z Gomezových strážných?
Když jsi jen bezvýznamný vězeň, kterého zmlátí i poslední kopáč?
Můžeš jít vlastní cestou, být lovcem a sběračem.
Budeš samostatný, ale budeš nula navždycky.
A nejenže nedokážeš zakroutit tomu hajzlovi Gomezovi krkem, ty ho ani vůbec neuvidíš, protože nejsi důležitý.
S nickami on se nestýká.
Pokud chceš být někdo, nejenže si nemůžeš vybírat. Ty se MUSÍŠ doprošovat Gomeze, aby tě vzal mezi své nejnižší poskoky!

Vládne nejsilnější a ostatní fanaticky poslouchají a řvou "heil Gomez".
Vřaď se do hierarchie a buď tam spokojený. Dostaneš přesně tolik moci a práv, kolik si vydobydeš svými schopnostmi.
Svět nezměníš sněním o spravedlnosti a krásnými řečičkami. Jen prací a silou, i když jen o trošku.
Gothic je hra, která nic nedává zadarmo.
Postup na vyšší úroveň je zdlouhavý a hráč občas musí dělat věci, které nechce - stejně jako v životě.
Dá se říct, že Gothic je o něco zábavnější forma chození do práce.
Tento tvrdý realizmus může být na škodu. Většina her dává hráči postup skoro zadarmo.
Hráč bojuje s nepřáteli, na které stačí - i když někdy jen s potížemi.
V Gothic je hráč vržen mezi silné hned a musí se podřídit.

Je potřeba říct, že jsem Gothic nedohrál.
Skončil jsem na začátku, syrová realita tohoto světa mi nesedla a nechtěl jsem sloužit Gomezovi.
Nedokázal jsem se prostě vyrovnat s faktem, že v tomto světě nejsem hrdina, který to tu má spasit.
Když jsem si uvědomil to množství práce, které mě čeká, vzdal jsem to.
Vždyť je to jen hra a hra má dávat člověku ten klamný pocit, že něco ovlivňuje. Aspoň někde, když už nejste ředitelem zeměkoule.
Gothic tohle hráči možná dává, ale rozhodně ne hned a zadarmo. Někomu to může vyhovovat, někdo radši sáhne po lehčím kousku.

Gothic je 3D hra viděná z pohledu třetí osoby, odehrávající se ve vězeňské kolonii Khorinis, která je chráněna magickou bariérou.
Cokoli může dovnitř, ale nic živého nemůže ven. Vězni uvnitř vytvořili vlastní svět, kde vládnou jejich zákony.
Těží vzácnou magickou rudu, kterou král nutně potřebuje a za odměnu dostávají vše potřebné.
Za každý přestupek jde zločinec do dolů Khorinisu, aby se už nikdy nevrátil.
A jednoho dne tam hodili i nás.

Ovládání hry vyžaduje, aby si je hráč vypsal na papír a tak půlhodinu cvičil jak na to. Pak mu ovládání nedělá sebemenší potíže.
Pokud to neudělá, trpí a nervuje se. Ovládání není standartní a je potřeba se ho naučit. Intuitivně to nepůjde.
Grafika na můj vkus poněkud šedá, neuškodily by pastelovější barvy, ale to je nejspíš důsledek optimalizace pro starší počítače.

Netroufám si Gothic hodnotit, když jsem ho nedohrál.
Snad ho někdy dohraju a napíšu místo této úvahy lepší recenzi.

EDIT 24.9.2010 -----------------------------------

Tak jsem právě dohrál Gothic. Můj prvotní komentář, lehce autocenzurovaný, který se - mírně řečeno - nesetkal s pochopením, přesně popisoval moje pocity po dohrání několika prvních úrovní. Očekával jsem, že celá hra bude taková, jako tyhle první úrovně. Nic víc jsem už od ní nečekal. Můj dojem ze hry byl takový, že hraje proti mě.

Nedohraná hra mi ležela na disku a pěkně mě štvala. Říkal jsem si, jak je možné, že ji tolik lidí vychvaluje a já se v ní tragicky topím. Ano, sbírání bylinek a lov zvěře, obchodování atd mě bavily. Ale pořád jsem měl při hraní silné a nepříjemné mrazení v zádech. Nejsem u her zvyklý na to, že mi berou víru. Já jsem přestal věřit, že se někdy budu moct nerušeně projít po okolí, nevěřil jsem, že si někdy vydělám na pořádné zbraně, nevěřil jsem, že někdy dokážu porazit číhavce, nebo stínovou šelmu. Nevěřil jsem, že někdy dokážu porazit Gomeze a jeho lidi. Bylo logické, že nějaká cesta výš být musí, je to jen hra, ale ta cesta bude nejspíš tak těžká, že se to nevyplatí hrát. Tak jsem uvažoval.

Po nějaké době mě zase zlákala a šel jsem se do ní na chvilku proběhnout. A začaly se dít věci. Bylo to, jako bych začal hrát úplně jinou hru. Teprve teď ten těžký začátek začal dávat smysl. Utrpení a těžká práce na začátku, se změnilo v zábavné objevování tajemného fantasy světa.
Co se asi schovává v těch zříceninách na kopci? Kdo bydlí v té věži na obzoru? Dokážu se tam probojovat, nebo aspoň proplížit? Co hlídají ty potvory v jeskyni? Zvládnu už zabít skřetí hlídku, nebo zabije ona mě? Co ta šelma, co na mě vyjukla v noci za stromem, div mě netrefil šlak? Není už čas oplatit jí návštěvu? A co mě na té hře vlastně nebavilo?

Běžné hry hráče docela šidí. Hráč bojuje s nepřáteli, na které vždycky stačí a hra mu soustavně pumpuje do těla pocit uspokojení. V Gothic je to jinak. Hodí vás do vody a plavte si jak umíte. Před silnějšími se musíte sklonit, jinak vás zmlátí a oberou. Na začátku hry si na vás dovolí každý kopáč. Ale o to silnější je pocit zadistiučinění, když se vrátíte jako mocný mág, nebo bojovník a plazit se před vámi budou pro změnu oni. Prvních několik levelů jsem vůbec nevěřil, že skutečně existuje nějaký důl, kde můžete poctivě pracovat a kopat nugety. Ve většině ošizených her by prostě vůbec nebyl, sice by se o něm mluvilo, ale hráč by si ho musel domyslet. Gothic je poctivá, do detailu promyšlená hra, kde můžete skoro všechno, pokud na to máte. Potřebujete třeba mapu? V jiných hrách by vám ji někdo dal, nebo byste ji někde našli. V Gothic si ji kupte. Nemáte na to peníze? Ta žádná mapa nebude. Potřebujete třeba někoho najít? Tak se musíte zeptat lidí, nebo hledat a pamatovat si. Tak jako v životě.

A to vůbec nemluvím o propracovanosti celého herního světa. Zvířata se chovají tak přirozeně, jako by to byl nějaký simulátor nespoutané divočiny. Nepřátelé na vás jdou ze všech stran, obkličují vás, taktizují, uhýbají ranám. Celá mapa krajiny, je v paměti bez loadu. Byl jsem u vytržení, když jsem omylem spadl do vodopádu na skřetím území a hra mě plynule a bez loadingu vyvrhla v bažině sektářů.

Úkoly, které se mi na začátku hry silně příčily a měl jsem k nim vyloženě odpor, se postupně měnily a byly čím dál zajímavější a zábavnější. Od poloviny jsem si pak připadal jako v tom skřetím vodopádu - úkoly mě chytily a už jen táhly a nepustily.
Během hraní jsem se setkal se dvěma nepříjemnými bugy, které mi bránily v dohrání, ale naštěstí pomohl Marvin mode. Ovládání je zvláštní a je potřeba se ho naučit, protože samo to nepůjde. Koho by napadlo, že se potápí klávesou alt, že akce je ctrl+šipka, nebo že se zboží přesouvá v nabídce po deseti kusech pomocí ctrl+alt+šipka.
Docela by mě zajímalo, proč se o tom nikde v nastavení nepíše a musel jsem si to sám dohledat na netu. Nepříjemný problém představovalo zasekávání o hrany, ale zase jsem díky tomu snadno porážel zaseknuté nepřátele, kteří by ze mě jinak udělali sekanou. Občas se mi samovolně stočila kamera, právě když jsem to nejméně potřeboval, většinou těsně před skokem, takže následoval pád.

Hra by měla mít automatické ukládání, protože ukládat je tady potřeba pořád, docela to zdržuje a svádí to k ukládání do jediné pozice. Pak stačí jen omylem uložit nepovedenou akci a můžete hrát znovu. Ke konci hry je docela hodně zdlouhavého běhání, ale zase jdou koupit lektvary rychlosti.

Gothic je kus poctivé práce, ke které je ovšem poněkud těžké se prokousat. Gothic jsem opouštěl jen neochotně pozdě v noci a vracel jsem se k němu, jak jen byla volná chvilka. Už dlouho se mi nestalo, abych hrál nějakou hru do čtyř do rána.

Takže jaký je Gothic? Je to truhla s herním pokladem, do které se ale dostane jen ten, kdo projeví námahu a dokáže se prokousat zámky, které nepustí dál každého.

Pro: Objevování světa plného tajemství, propracovanost, promyšlenost, příběh.

Proti: Ovládání není řádně popsáno, bugy, velmi těžký začátek hry, zasekávání o hrany, kamera často uhýbá.

+8 +18 −10
  • PC 100
Ovládání? Nic moc...Se z toho všeci nepokaďte. Trvalo mi 2dny příjít na to, jak něco prodám nebo koupím čí jak vyberu truhly. Ale co byl jsem herní nováček, tak jsem to víceméně čekal. Ještě jsem nebyl rozmazlený ničím lepší tak jsem si rychle zvykl.
Bugy? Ale prosím vás, já to dohrál 2x a neobjevil jsem ani jeden. Nekecám. Asi jsem hrál opathovanou verzi nebo co.
Jinak tohle je podle mě nejlepší hra, co jsem kdy hrál. Myslím, že kdybych měl vypsat vše, co se mi líbilo, tak bych tu seděl ještě dlouho. Nepřekolnali ji ani zaklínač a gothic3 do kterých jsem vkládal takové naděje a o oblivionu ani nemluvě.

Pro: Atmosfera, příběh, hudba....

Proti: V manualu bylo špatně vysvětlené ovladaní, ale když se pochopí.

+1 +8 −7
  • PC 95
Když jsem tuhle hru zkoušel kdysi dávno poprvé, vůbec jsem netušil, co čekat. Hra měl ale naprosto pohltila a to dokonce takovým způsobem, že jsem sepsal podrobný návod. V čem je hra tak skvělá?
Přiznejme si to, ovládání stojí za starou belu, grafika také nepatří ke špičce a najde se i pár chybek. To ale není nic ve srovnání hra nabízí. Gothic je protkán skvělými dialogy, příběh si budete pamatovat až do smrti a s každým dalším questem a potkanou postavou budete mít stále větší chuť hrát dál. Svět Gothic považuju za jeden z nejlepších, jaký byl v PC hře dosud vytvořen.

Pro: Skvělý příběh, poutavé dialogy, prozkoumávání světa a všechno ostatní.

Proti: Neohrabané ovládání, několik drobných chybek.

+26
  • PC 95
Jedno z nejatmosferičtějších RPG co jsem kdy hrál. Přiznám se že první půlhodinu jsem přemýšlel, jak se ta hrůza vlastně ovládá, než jsem konečně zabil brouka krumpáčem, ale pak už bylo všechno jenom lepší. Svět Gothicu je příjemně rozlehlý a plný originálních zákoutí, rpg prvky fungují skvěle a atmosféra živoucího světa je jednoduše kouzelná - kolikrát jsem se zastavil cestou z Old Campu, jen abych se pokochal noční oblohou a loučemi osvětlenou cestou dolů do bažin. Grafika už není nejnovější, ale pro kouzelné scenérie pořád ještě stačí. Questy nepůsobí jako vata, všechno do sebe přirozeně zapadá.
Jedinou výtku bych opravdu mohl mít k ovládání, které bylo ve druhém díle doteženo k dokonalosti, ale tady je holt až příliš odlišené od klasického klikacího systému. Pořád ale platí, že když zvládnete ovládání, máte v ruce jeden z nejlepších soubojových systémů pro přímý boj chladnými zbraněmi.

Pro: atmosféra, příběh, rozlehlý svět tvořený se smyslem pro detial, radost z jeho prozkoumávání

Proti: ovládání je třeba se naučit

+52
  • PC 50
Jednou z klasických čŕt rozdeľujúcich RPG je tvorba postavy, alebo jej absencia. V prípade hier, kde si vyberáme vzhľad, pohlavie, rasu, povolanie a podobne ide častokrát o menej lineárne a menej osobné záležitosti zatiaľ čo také, kde je editácia postavy minimálna alebo žiadna sa očakáva silnejší, osobnejší ponor do príbehu, kde je hráč ako postava pasovaný do určitej špecifickej úlohy a herný svet ho v nej vníma, spoznáva. Gothic by sa mal radiť do druhej kategórie, predsalen bezmenný väzeň, ktorý sa hráčovi dostáva do rúk žiadnu editáciu neponúka. Problém ale nastáva po prvých pár hodinách hry: hráč si uvedomí, že tu nejde o žiadne výraznejšie previazanie s príbehom. Postava nedostáva priveľa možností, kde môže zaujať stanovisko, dialógy nie sú ani košaté ani obohacujúce, ale len spĺňajú klasickú questovú rutinu: jednoducho majú slúžiť ako akýsi argument (nechcem napísať motivácia) k tomu, prečo má hrač splniť určitý quest. Vo výsledku je tak táto postava bez mena len dizajnérskym ústupkom Piranha Bytes, jednoducho znamenala menej práce, ako keby išlo o nejaké možnosti.

Od postavy k príbehu: príbeh ako taký sa síce tvári, že ponúka možnosti, ale v zásade ide len o to, ku komu sa hráč pridá ako k prvému, lebo hráč počas samotnej hry vystrieda všetky tri tábory, ako ponožky. Setting ako trestanecká kolónia oživuje a obzvláštňuje klasickú rutinu o vyslobodení sa a "pradávnom zle". Za malé plus sa dá považovať i fakt, že sa tu nezachraňuje celý svet ani kráľovstvo. Smutné však je, že napriek tomu je spracovanie pomerne béčkové a je poznať, že ide o vývojársku prvotinu. To napríklad dokazujú NPC postavy, kde jedna je tlačená do pozície mentora, druhá do pozície kamaráta kúzelnika, ďalšia do pozície mocného mága, či týpka čo vás nemá rád.

Naschvál som napísal "tlačená", pretože tento vzťah je umelo vytváraný a všeobecne mi v hrách vadí, keď som s niekým obrovský kamarát alebo veľmi ľahko si rozprávame najtajnejšie zážitky bez toho, aby vlastne prebehla nejaká poriadna interakcia medzi postavami. To, že ma niekto zachráni, povie teplú vetičku, pošle na jeden quest dvoma vetami a za prachy trénuje, to sotva môžem považovať za hĺbku NPC. To isté aj Xardas, je až smiešne ako dlho sa o ňom nehovorí a spôsob akým neskôr komunikuje nie je priveľmi odlišný od toho, keby som po ňom napr. našiel denník a čítal ten. Preto mi pripadá veľmi úsmevné ak niekto niekam napíše, že jeho obľúbená postava z RPG je práve Xardas. Je to podobné ako hľadať oscarové herecké výkony v juhoamerických telenovelách. V zásade tak Gothic neponúka žiaden zapamätateľný charakter, teda ak nemáte pamäť na mená, ale dať postave meno Diego a nechať ju 90% hry sedieť na jednom mieste s jednou, dookola sa opakujúcou vetou ma fakt oslniť nedokáže.

Vo viacerých komentároch sa pri tejto hre spomína detailnosť a dôraz na menší svet. Problém je, že svet je až priveľmi malý a ani z ďaleka nie tak detailný, ako by byť mohol. Príde mi celkom smutné, že hra obsahujúca cca dva dungeony má dosť problém s tým, aby prišla s niečím iným ako tunel, tunel, väčšia miestnosť, dve jaskynné chodby s dverami a väčšia miestnosť. Stačí sa pozrieť na nejaké staršie Might and Magic VI: The Mandate of Heaven, ktoré malo tých dungeonov cez 50, alebo aj iné hry, fps s lepším leveldizajnom a podobne. Dokonca aj TES, ktoré fanúšikovia Gothicu neradi skloňujú, majú so svojimi xy dungeonmi, oveľa lepšiu atmosféru. Niekto môže ukázať prstom na dizajn neskorších hier od Bioware, ale treba mať na pamäti, že tam to nahradili iné veci, v ktorých Gothic nemôže konkurovať (NPC, dialógy, príbeh, lore).

Akú takú dôstojnosť Gothica tak zachraňujú asi len starý tábor a tábor v bažinách, ktoré dokážu ponúknuť celkom pekný pohľad i atmosféru. Problém nastáva, že hernú plochu hráč prirýchlo preskúma a odhadne a zrazu iba ako batožinový somár poslíčkuje z jedného konca na druhý, občas čosi pozbiera a zabije, čo sa pochopiteľne deje v asi každom rpg, len tu je to akosi fakt na kope, akoby sa jednalo o malé pieskovisko, len tak nejak horko-ťažko uťapkané dokopy.

O tom svedčí aj ovládanie, ktoré sa snaží aktívne zapájať hráča do smerovania úderov, problém je, že údery sú tri, ale dá sa na to zvyknúť. O dosť horšie je, keď musí hráč rovnakým systémom ovládať aj nebojové činnosti a celý zvyšok hry včetne otvárania bední, či lezenie po rebríkoch. S tým súvisí ďalšia nemilá vec ako zostreľovanie lukmi z rebrikov, čo väčšinou končí nepríjemnou smrťou a nepriatelia to robia pomerne radi. Zároveň sa mi stávalo, že moja postava sa o nejaký ten rebrík zasekla a nemohla ani z neho ani pokračovať v lezení. Celkovo hra obsahuje nespočet bugov, padanie do windowsu, zasekávanie sa, čierne obrazovky, nutnosť naloadovať staršiu pozíciu pre neotvoriteľné dvere a podobne. To všetko mi strpčovalo hranie so železnou pravidelnosťou napriek tomu, že som mal najnovšie oficiálne patche.

Preto sa vlastne čudujem, prečo je ten Gothic v našich končinách tak populárny. Žiadna jeho zložka nie je ani dostatočne komplexná, ani kvalitná oproti bohatej konkurencii a zážitok, ktorý ponúka je sotva unikátny. Hra pôsobí celkovo ako dosť osekaný produkt. Ako keby mali vývojári na začiatku veľké oči, čo by mohla hra obsahovať, ale nakoniec na to nemali ani čas, ani peniaze, ani schopnosti. Na druhej strane je to však hra, v ktorej sa človek nemá kde stratiť, či už z hľadiska ovládania a vývoja postavy alebo hernej plochy. Raz som kdesi čítal názor, že Gothic je hra pre ľudí, ktorí sa už nasýtili Diabla, ale ešte nedospeli ku komplexným RPG. Možno je to tak.

Pro: prvých pár hodín hrania, snaha o zaujímavý setting...

Proti: ..ktorá však priveľmi nevyšla, veľa bugov, zlé ovládanie, slabší príbeh a nezaujímavé generické dialógy, hra v ničom neexceluje, málo, veľmi sa opakujúcej hudby

-16 +17 −33
  • PC 90
Když se člověk přenese přes ovládání, najde v Gothicu parádní herní zážitek. Ač malá herní plocha, je nacpaná až k praskuntí výborným obsahem.

Pro: příběh, atmosféra

Proti: gesta postav při rozhovorech

-13 +3 −16
  • PC 95
Perfektní příběh, super atmosféra skvostný nápad, dobré zpracování a strašilvé ovládání. To je, dle mého názoru, Gothic. Asi žádná hra mě nikdy neudržela tak dlouho. Třikrát. I přes, v dnešní době, slabou grafiku se Gothic stále dá hrát. Obzvlášť pokud si pamatujete ovládání ;) Stále si pamatuju tu půlhodinu, kdy sem se snažil přijít na to, jak se dá použít krumpáč jako zbraň :)

Pro: Příběh, atmosféra, perfektní nápad, kvalitní dialogy

Proti: Ovládání, pár bugů

+8 +12 −4
  • PC 60
Super atmosféra, na svojí dobu celkem pěkná grafika, zajímavý příběh, bez fantasy klišé....ale to OVLÁDÁNÍ. Lide z Piranha Bytes zodpovědní za ergonomii a funkčnost ovládání by si zasloužili vsazení za bariéru ostova Khorinis :)
-18 +4 −22
  • PC 95
Důkaz toho, že i Němci umí parádní RPG. Překonáte-li počáteční bariéru v nepříliš user-friendly ovládání, tak se Vám Gothic odmění špičkovou atmosférou, která Vás nenechá vydechnout. Časem si na netradiční ovládání zvyknete a bude pro Vás naprosto intuitivní záležitostí. Během průzkumu propracovaného světa narazíte občas na dost nepříjemný bug, který ale hře hned odpustíte díky uvěřitelným a vcelku originálním questům. Systém vývoje postavy pomocí trenérů ("učitelů") má jistě něco do sebe a hře přidává na pomyslné "realičnosti".

Pro: Atmosféra, krásné prostředí, questy, ...

Proti: Než se Vám dostanu pod kůži tak ovládání, bugy, nepříliš přehledný "interface"

+16
  • PC 80
Série Gothic je hned po sérii Fallout moje nejoblíbenější. Co díl, to perla. V jedničce trochu zlobí ovládání, ale jak si na něj člověk zvykne, nechtěl by jinak :)

Jen s ta linearita by ze hry nemusela tak křičet. Hrát se to dá sice dokola, za různý tábory apod. ale v podstatě jde pořád o to samý.

Pro: Příběh, částečná znovuhratelnost

Proti: Ovládání

-9 +6 −15
  • PC 90
Gothic 1 sice není tak rozlehlý a propracovaný jako Gothic II, ale z celé série ho mám asi nejraději. Pěkná atmosféra po pádu do bariéry, první seznámení a přátelství, poznávání Gothic světa. Velmi rozdílné 3 tábory, po připojení k jednomu z nich budete mít opravdu pocit, že jste jeden z členů - i když tak trochu výjimečný...:) Od začátku jasné mantinely kam můžete (mrchožrouti atd.) a na co ještě ani zdaleka nemáte (stínová šelma) - respekt ze silných zvířat, které vás rozcupujou během chvíle. V každém Gothicu (snad kromě trojky, to sem ale nepatří) si svět dokonale zapamatujete, protože je tvořen s velkým citem pro detail. Soubojový systém nemusí sednout každému, ale poté co jsem si zvykl, tak bych asi neměnil - na klávesnici bez myši jsem poté hrál i dvojku, která už to nevyžadovala.

Pro: propracovaný svět, frakce, rozhovory, soubojový systém

Proti: sem tam nějaký bug

+36 +37 −1