Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Mě bavil Morrowind i Gothic. Btw Gothic nemá úžasné ovládání, na které je jen třeba si zvyknout. Gothic má dementní ovládání, na které je třeba si zvyknout. :)
Nicméně když člověk překousne všechny jeho chyby, tak jde o velmi fajn hru se zajímavým nápadem.
Spíše mě zaráží oblíbenost druhé dílu a (zejména!) jeho datadisku.
Me bere TES a Gothic 3 :D Ja jsem obecne pomerne dost liberalni a to, ze hre dam treba 7/10, vubec neznamena, ze jsem se u hrani nebavil. Gothic 1 me hodne odradil ovladanim (jak jsem tu uz nekolikrat rikal), hrat v roce 2001 RPG jen na klavesnici a jeste k tomu ne zrovna sikovne (remapovat na klavesnici+mys jsem zkousel nekolikrat, nikdy s valnym uspechem) mi neprijde zrovna stastne. Na druhou stranu jsem rad za vsechny, kdo si to uzili :)
Falagar: No něco na tom bude. Jen bych ale dodal, že Gothic má také velké množství módů (hlavně druhý díl na který stále ještě vychází nové módy) i když samozřejmě asi ne až tolik jako TES.
S hrát/nehrát u Gothicu to je velice jednoduché. Z DH asi vím o jediném člověku, který si užil jak TES tak Gothic (akorát už nevím, jestli to byl Paul nebo Karas, ale skoro bych vsadil na Paula), jinak platí obecná závislost, že pokud se vám líbí TES, nelíbí se vám Gothic a naopak.

Z diskutujících nehodnotil TES snad jen Isair, ostatní si snadno udělají obrázek. Tulareanuse ani MickTheMagee Gothic nebral, bral je TES. Pipboye a mne moc nebral TES a bral nás Gothic. Pokud máte zkušenost s jedním, dokážete tedy odhadnout, jak vám padne to druhé. To je prostě fakt, smiřte se s tím a neplýtvejte s časem na to druhé.

Mám jen částečné zkušenosti z posledních TES, ale pro ty, co nehráli ani jedno mne napadá cca podobné srovnání:
- svět: TES = otevřený sandboxovský, G = uzavřený s danou příběhovou linkou
- hrdina: TES vylepšuje to, co zrovna používáš, G to, do čeho vrazíš body
- monstra: v TES potkáš na 1. levelu medvěda - a medvěd má taky 1. level; když se totéž stane v G, medvěd tě první ranou pošle na onen svět = medvěd je vždy ten samý medvěd, co se mění, je úroveň postavy hráče
- inventář: TES má omezenou nosnost, G neomezuje nijak (chceš s sebou tahat 1000 mečů, můžeš)
- v TES mi přišlo propracovanější prostředí, historie, knihovny apod., G tohle nemá, víc se točí kolem hráče samotného
- modovatelnost: TES má milion modů, G minimum

Dle tohoto výčtu si vyberte, co je vaše, s druhou hrou neztrácejte čas, opravdu to nemá smysl...
Ja tam ty rozdily vidim, jen je proste nepovazuju za negativa. V nekterych aspektech - obzvlast co se dialogu tyce - spis naopak.
Mick: Však ja to vravím vo veľmi relatívnej rovine, momentálne som rozohral The Dig (prvá hra po cca troch mesiacoch, však vieš) a kým ja to dohrám alebo rozohrám niečo ďalšie, tak určite pretečie ešte veľa vody. :)

Johncz: Tak nik od toho zas tak veľa (dúfam) nečaká, ale keď je to na pomerne slabej úrovni, tak je predsa logické, že to budem(e) rozoberať ako negatívum tej hry. Však už len z princípu je to nemalá zložka RPG, navyše ak dialógov nie je zas tak veľa, logicky mali autori väčšiu možnosť nahustiť tam to dobré, miesto dialógových stereotypov/archetypov a robotickej výplne.
pipboy: Ano, negativní příspěvky na oblíbenou hru se vždycky blbě čtou... no po té době co tu setrváváš, by sis už mohl pomalu začít zvykat;).

Každopádně díky za shrnutí, alespoň si udělám lepší obrázek.
Isair: Mě se dialogy líbily. U jedničky jich moc nebylo, ale od dvojky se dle mého názoru úroveň dost zvyšuje. Ale Zaklínače nebo Deus Ex nečekej. Vývoj postavy je stejný (a výborný řekl bych), možná jen více mečů, různých zbrojí a guild je víc. Souboje jsou u dvojky trošku jiné a řekl bych lepší. Nejvíc mě vyhovovaly asi právě ve dvojce, které je Risen v mnoha ohledech podobný, ale je samozřejmě modernější.

Gothic 3 je trochu jiná hra. Svět zůstává, dialogů je více, stejně tak postav. Svět je obrovský. Souboje jsou překopány a stávají se pohou klikačkou, ale ty jsou díky zajímavé fyzice stále dost zábavné. Snad jen ke konci (asi od 80% hry) začínají být trochu repetivní, ale to je dáno nedomyšleným světem - resp. množstvím nepřátel v něm.

Risen je vyladěný Gothic 3 s nádherným prostředím, výbornou hratelnost, menší rozlohou (ku prospěchu věci) a pitomým koncem. Ale je to skvělý zážitek.

A jak říká pipboy, pokud chcete debilní dialogy, hrajte Arcanii :D
Ešte, že si do diskusie prispel tak osvetným príspevkom. :)) To, že tam ty nevidíš rozdiel, neznamená, že tam nie je.
Achjo, kdo ma cist tady ty sracky o mizernych dialogzich a vyvoji postavy?

Vyvoj v G2 je cca shodny s tim v G1, v G3 je slozitejsi, ale rozbity. V Risenu ma bliz k tem z G1/2 a rozbity je jen v nekterych vecech.

Souboje jsou v G2 stejny jako v G1. V G3 jsou rozbity. V Risenu se ze zacatku zdaj byt o nicem, ale je to o zvyku. Lepsi nebo horsi si netroufnu rict bo jsou relativne jiny.

Dialogy jsou plus minus stejne dobry ve vsech hrach a uprimne receno vytahnete hlavy z prdeli bo na nich nic spatnyho neni. Jestli chcete blby dialogy bezte si zahrat Arcanii.
Pred časom som rozohral Risen a hoci to má celkom pekné prostredie, atmosféru a hudbu, tak ma zarazilo, že dialógmi, dizajnom a animáciou postáv to opäť pôsobí ako vývojárska prvotina...

Aj Icewind Dale má lepšie dialógy a to vôbec nie je na dialógy zameraná, alebo KOTOR, NWN, Albion, Final Fantasy, Jade Empire...
Btw, ty dialogy určitě nejsou "tak" špatné (na poměry rpg her). V tomto ohledu vybočuje snad jen PST, F1/2, Ultimy a Vampires.
Mě osobně nejvíce láká tedy Risen, který sice kvalitativně asi nebude o moc lepší, no alespoň bude koukatelný a tak stále nějak doufám, že určité věci budou více doladěné (viz. třebas to ovládání).

Gothic 2 s datadiskem mi tu také visí, hmm... pokud se někdy odhodlám k dohrání jedničky, tak bych ho asi také zkusil.
No nevím, zda-li je nejlepší nápad začínat dvojku a troju když se ti první díl nelíbil (zvláště když je považován za nejlepší se série). Minimálně dialogy jsou podle mě ve všech dílech stejné kvality.
Ja chcem ešte niekedy skúsiť poriadne Gothic 2 (hral som len chvíľu) a Gothic 3. Je to celkom paradox, že celú sériu vlastním v originále (nerátam ten pseudoGothic 4).
"Ja sa zas priznám, že ma pekne otravovali napríklad tie psychodrámy a romantické gestá v DA:O."

Tohle mi též vadilo v podstatě u všech novějších RPG od Bioware počínaje Kotorem, přičemž s každým dalším kouskem se to snad ještě více stupňovalo. Zlaté BG 2.

Avšak přesto raději to, než formu dialogů použitou v Gothicích. Byť věřím, že mu ještě někdy dám šanci. Avšak věcí, které mi na něm vadí, je spousta.
Hm, hral som to s prekladom, sloh teda hodnotiť nebudem. A ak ide o nemčinu, tá znie roboticky úplne celá, to je fakt.
Ani to som nehral.:) Z moderných hier ma už máločo zaujme (sakra zniem ako dôchodca :D). Ale inak z toho čo som videl máš asi pravdu, že DA:O sa snažilo ísť prehnane patetickou teatrálnou cestou, ako to bežní amíci(TM) majú vo filmoch strašne radi. V Gothic nešlo o strohosť a mlčanlivosť ale o to, že dospelí trestanci mali psychológiu a dialógu na úrovni slohu zo základnej školy, navyše ešte dosť robotické (nie dabingom, ale textom) vety, ktoré budili všeličo len nie dojem prirodzenosti. :)
Ja sa zas priznám, že ma pekne otravovali napríklad tie psychodrámy a romantické gestá v DA:O. Strohí a mlčanliví hajzlíci z Kolónie boli občas celkom fajn. :-))
Valcik: Ach tak, ani F3 ani F:NV som nehral, takže neviem. Tak najväčšie (A pre mňa asi jediné) plus Gothicu bol herný setting a prvé kroky, skôr než to tam človek spoznal, pretože tá hra v podstate nemá žiadne postavy, tá hra má len niečo na barter, niečo na questy a niečo na zvyšovanie skillov, ale nazývať to postavami, to by som asi urážal skutočné herné postavy. :)
Tul,
drag&drop je fajn, kritizoval som ten ošklivý, zjednodušený a konzolistický systém v Fo3 a FoNV. (V Morrowinde to ešte fungovalo výborne, tam bol inventár ako treba.)

edit: Dialógy v Gothicu nepatrili práve k najlepším, to je fakt. Asi najviac sa mi páčila tá drsná povaha herného sveta, podobná ako v Arx Fatalis. Človek si dvakrát rozmyslel, či naštve trola. :-))
Na mačkání akčního tlačítka + šipky dopředu kvůli každé krávovině (sebrání itemu, použití etc.), načež by bohatě stačilo pouze to jediné tlačítko, opravdu nic dobrého nevidím. Pročež to považuji za jasný přehmat autorů. Nehledě na spoustu jiných věcí (viz. již zmíněné lezení po žebřících, sbírání některých itemů, haprující kamera etc.), které nemám aktuálně náladu více rozebírat.

Samozrejme nejde len o ovládanie, ale i to, že scenár a dialógy sú ako od školáka a tak. :) Každopádne to ovládanie sa na nič iné než na boje podľa mňa nehodí a v tých ostatných úkonoch bolo dosť uživateľsky hlúpe.
Valcik: Tak určite by sa to dalo spraviť i inak s prenášaním viacerých predmetov. Celkovo ale neviem, čo je na klasickom systéme drag & drop také zlé.
Mě teda taky ovládání přišlo v pohodě. Ano, je neobvyklé a jiné, ale po pořádném osahání vyjde najevo, že je dost promyšlené.

Jen je teda nutno přenastavit některé klávesy, které jsou defaultně blbě navoleny.
Tul, Isair,
mne ten systém ovládania začal po určitom čase pripadať pekne premyslený. S každou vychytávkou, ktorú som tam objavil, sa mi páčil viac a viac. Presúvanie predmetov z inventára po desiatkach, stovkách či tisíckach kusov; to bola napríklad oproti spackaným a otravným inventárom v Bethesďáckych Falloutoch úplná paráda.
Valcik: Samozrejme, že sa dá zvyknúť, ale to, že si na niečo zvyknem a naučím sa to akceptovať neznamená, že to zrazu začne byť dobré.
To já si na soubojový systém zvykl hned. Sotva jsem sešel z kopce. Mě ten soubojový systém přijde zajímavý. Ale je pravda, že každému sedne něco jiného.
valcik: tak Gothica jsem taky několikrát rozehrál, je ale fakt, že způsob ovládání se mi líbí asi se k němu zas vrátím a snad rozehraju na delší dobu. Morrowind mě nechytl vůbec a nevím proč. Prostě hned mě začal nudit.
..treba si na to len zvyknúť. Tiež som to po prvom pokuse okamžite odinštaloval, rozohrával som to na trikrát, práve kvôli tomu neobvyklému ovládaniu.

edit:
Súboje v Gothicu boli celkom zábavné, pravá nuda čaká v Morrowinde. :-))
V súbojoch to nevadilo, horšie bolo, že ten systém bol pri všetkých ostatných úkonoch a také lozenie po rebríkoch, to by jeden potratil. A nejaké pekné kombinácie boj sotva poznal, keď sa dalo v podstate útočiť len troma rôznymi údermi.
konvice,
zatni zuby a pekne sa s tým súbojovým systémom potráp. Od postavy na prvej úrovni nemôžeš čakať žiaden zázrak, ale neskôr sa dajú bojové údery pekne kombinovať a sú i omnoho rýchlejšie.
(Hm, v jednotke bol i vymakaný systém na páčenie zámkov, podľa mňa najlepší z celej série. Pakľúče mohol používať každý, ale bez potrebnej znalosti sa lámali jedna radosť.)
Ta moje nejde. Ale ještě raději bych byl, kdyby šla a já měl možnost vyšší obtížnost zatrhnout, jak psal pipboy.
JohnCZ: Mně to především totálně zbouralo hru. Opakuji onen příklad, kdy jsem se vydal s lovčím do místního lesa, kde naběhl do smečky vlků, která ho za pár sekund sežrala. V základní G2 by se tohle nestalo. Ergo obtížnost datadisku jest prasárna a je mi úplně jedno, že to někomu připadá "ne zas tak těžké". Pokud bych hru znal jak své boty, tak by mi to tak možná také přišlo. Nicméně k čertu s takovým uvažováním.
Novy obsah z datadisku je fajn, ale tu obtiznost meli udelat dobrovolnou. Samotny G2 patri mezi ty tezsi rpgcka, s datadiskem mistama vazne nevim, jestli se da jeste mluvit o zabave. (Jestli se dobre pamatuju, tak toho ledovyho draka jsem nakonec jeste nejak zdolal, ale pri predstave, ze tam ted budu lovit jesterany a buhvi jake to bude dal, jsem se na to vysral s tim, ze nic novyho tam uz stejne nebude.)
Jab: Proč? Mě to zas tak těžké nepřišlo... Líbilo se mi, že nebylo nic zadarmo. Až teda na ten úplne konec, ten byl hodně tuhej.
Taky souhlas, samozřejmě. Jednička kvůli nápadu uzavřeného světa a přináležející atmosféře stála za zahrání i přes chyby, kterými disponuje. Dvojka má stejné chyby a navíc jde o jedno velké klišé, kde mi nadto totálně zprasil obtížnost datadisk (proč já vůl si tu gold verzi za šest stovek tenkrát kupoval).
Já tedy také raději jedničku. Ač má své chyby, dává hra celkový smysl. Dvojka chyby částečně opravila, ale drží se stejných principů, což je ve venkovním světě poněkud podivné. Vrcholu to dosáhlo v Risenu, kde tě jedna strana ihned bezeslov (nepočítám: "Stůj! Zastavte ho!") nabere mezi sebe, protože akutně potřebuje lidi a zařadí ho do výcviku, který si dotyčný musí sám platit!

Ok, unesli jste mě, ale budu vás poslouchat. Ok, učte mě. Ovšem, potřebujeme nové schopné lidi. Bude to 100 zlatých. Cože? Ale já přeci... dělám pro vás, ne? Nechceš nic umět? Neplať. Tvoje smůla! Ale vy přece chcete, abych pro vás bojoval? Vy mě chcete vycvičeného ve vašich službách! Blbost. 200 zlatých ty sráči, jinak neposoupíš!

Není divu, že tam bylo TOLIK noviců, co tam jen postávalo. Čekali, až začnou pršet zlaťáky a oni si zaplatí výcvik. Pěkná pitomost, že ano? :)
Já se nehádám :) Jen z mého pohledu je první Gothic nejlepší ze série a ačkoli dvojka mě sem tam bavila, jedničku jsem hrál několikrát a ta atmosféra blikající bariéry v noci nemá chybu.
Dvojka nejenže má bugy, ale ještě navíc se musí instalovat (TNofR).
Já s Kubulusem naprosto souhlasím. Všechny bugy včetně toho s padáním hry díky zvuku na konci se mi také staly. Zajímavé je, že to Piraně nebyly schopny opravit. Zejména ty pitomé bugy se žebříky. Lineární je to hodně, ale na mě až neskutečně působila atmosféra kolonie a neskutečně jsem se do hraní vžil a žil tou hrou. Magická bariéra na mě působila strašně melancholicky a magicky. Po herní stránce je ale dvojka bezpochyby lepší. Piranha Bytes je známá tím, že neumí konce. Snad u všech Gothiců a vlastně i Risenu stál za prd. Ale za ten atmosférický zážitek předtím to imho stojí.
Walome: Když jsem se zde na DH zaregistroval, udělil jsem Gothicu 90%. Nedávno jsem se rozhodl, že opráším druhý díl, na který jsem vzpomínal především - ten mě bavil velmi i teď. Rozhodl jsem se rozehrát tedy i díl první s tím, že to bude podobný pocit - ale ten mi připadl opravdu o mnoho (!) horší. Všechny mé výtky v posledním odstavci jsou ve dvojce vyřešeny - plus mně samotnému připadá New World jako mnohem krásnější lokace (včetně dalšího, co upřesním v komentáři, pokud se k němu tedy odhodlám). Co mě ale nemile překvapilo a co jsem tenkrát asi příliš nevnímal, to je ta (neuvěřitelná) linearita. Krom možnosti, do jakého táboru se přidám, plus pár protiquestů v celkem svobodné první kapitole je to celé neuvěřitelně nalajnované - skoro jako nějaké GTA, kdy se sice volně mohu pohybovat po určité ploše, ale s jasně danými instrukcemi. V tomhle mne, spolu s těmi bugy, hra zklamala nejvíce.
No to bych musel dávat mínusko všem komentům u druhý Mafie a to by mi strach nedovolil :)