Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Jednoho krásného dne Josephu Seedovi přeskočilo, poněkud netradičním způsobem si vypořádal rodinné závazky a stal se mesiášem na full time. Protože mu followeři naskakovali jak vygumované blondýně na instagramu, rozhodla se čtveřice nesourodých policajtů, že by mu velice slušelo chytat se mříží zevnitř. Naprosto nečekaně se to však této čtveřici nepovedlo a Zelenáč je ten, který to všechno musí zachránit.

Na úvod bych měl říct, že moje hodnocení bude trochu odlišné od ostatních. Žádný z předchozích dílů jsem totiž nedohrál ani do poloviny. FC1 - moc hard, FC2 - moc respawnů a nuda, FC3 - věže a nutnost zabít 300 medvědů, abych si vyrobil peněženku, FC4 - nehrál jsem vůbec. Takže spousta věcí tu pro mě byla nových.

Po dokončení úvodního ostrůvku (a docela vtipného pomrknutí ohledně šplhání na věže) jsem se rozhodl nejdříve prozkoumat, jaké druhy vyžití skýtá tento kraj. Takže jsem si zarybařil, potýkal se s divokou faunou, prolezl pár prepperských doupat, zachránil několik lidí, projel se na člunu po jezerech a řekách, procházel se po lesích a kochal se prostředím... Hope County pro mě představuje jednu z nejlépe nadesignovaných map ve hrách vůbec. Je tu i přes slušnou velikost minimum hluchých míst, kromě krásného grafického zpracování je to i parádně nazvučené. Dokázal bych zde strávit spoustu hodin i kdyby tu žádná dějová linka nebyla a v podstatě jsem si většinu hry prošel pěšky, i když fast travel a všemožné dopravní prostředky tu samozřejmě jsou.

Peggies prozatím moc neotravovali, ale po nějaké době nastal čas k jejich postupné redukci, protože to obyvatelstvo se i přes hromadu silných řečí samo nezachrání, že jo. Příležitostí k tomu je hodně, protože respawn se tu využívá ve velké míře. V extrémním případě mi stačilo oběhnout chajdu a byli tam zase. K postupu příběhem je pak nutné plnit konkrétní úkoly. Tohle považuju za dobré rozhodnutí, protože kdyby se expilo za každou mrtvolu, šel bych po půl hodině na prvního ze sourozenců. Nejvíc mi asi sedlo osvobozování základen po tichošlápovsku. Nutno říct, že základny jsou na to vyloženě nachystané, protože vždy je poblíž nějaké vyvýšené místo, odkud se dá vše zmapovat a připravit si plán. Pro někoho to může být mínus, ale já u hry vyloženě relaxoval, takže pro mě ne. Peněžní bonus za prvotní deaktivaci alarmů taky nebyl zanedbatelný. Dalšími možnostmi je likvidace svatyň, sil, road blocků, náklaďáků, osvobozování unesených lidí... a jestli to bude rambo stylem nebo sabotážemi, to už záleží na momentální náladě. Paráda.

U každé oblasti jsou mezistupně, kdy už si záporáci řeknou, že by vás měli trochu vyklidnit. Vyšlou skript... tedy jakože elitní jednotku, která si nezadá s Jedi mastery, protože mě dokázali trefit pod vodou, zašitýho ve sklepě, v letadle nebo v tunelu. To byla první z věcí, která mě otrávila (doslova), holt ani open world není úplně open. John Seed dělá jen takové menší bububu, protože vždy na pohodu utečete. Od Jacoba se musíte prostřílet přes přeludy (nebo ne?) a Faith má o ráji představy jak Horst Fuchs, ta jen mele a mele a mele. Každopádně v poslední fázi už se jede naostro a boss fighty jsou relativně ok. Tady jsem taky při druhém hraní narazil na error, kdy po likvidaci Johna mi vedlejší postavy povídaly o smrti Eliho, jenže ten se ještě těšil plnému zdraví.

No a tohle je v podstatě celá náplň hry - nagrindovat dostatek bodů, zlikvidovat jednoho ze sourozenců a jde se na dalšího. Ani toto jako mínus neberu, protože tempo jsem si určoval podle nálady. Stejně tak plnění určitých věcí k získání perků. Zdaleka jsem nesplnil všechny a bodů bylo akorát tolik, abych si Zelenáče upravil k obrazu svému. Vedlejší úkoly jsou klasika (ubraň kostel, zlikviduj x aut, osvoboď tolik a tolik lidí), ale najde se i pár minipříběhů, kdy mi asi nejvíc utkvěl v paměti ten konspirační ufo pošuk :-) Hlavní linka se mi taky docela zamlouvala. Ano, je v ní děr jak v ementálu a logiku bych (nebo v chování postav) většinu času hledal marně, ale konec (ten nejdelší) nebyl vůbec špatný a přinutil mě pak nad hrou ještě chvíli přemýšlet. Jen škoda, že Joseph neměl víc prostoru, jeho postava by si určitě zasloužila víc vytěžit.

Jdeme pro změnu chvíli nadávat.
Všude se nachází příliš mnoho lékárniček, zbraní a munice (na střední obtížnost, na easy je to jako hrát s nesmrtelností). V kontrastu s tím zase dost dlouho trvalo, než jsem si mohl rozšířit arzenál zbraní alespoň na 3. Sice jsem si pár kousků vymazlil, ale stačí něco sebrat omylem a zjištění, že jdu na neškodného jelena s raketometem, místo s lukem, zrovna nepotěší. Alespoň, že různých zbraní je slušný výběr (a pocit ze střely je fajn) a dají se pořídit i u lovců v divočině, ne jen na základnách.

Crafting mi tu přišel trochu navíc a kromě výroby výbušnin jsem ho nepoužíval. A stejně jako u zbraní, nikdy se nestalo, že bych něco nemohl vyrobit, protože dílů se všude povalovaly mraky.

AI Peggies odpovídá jejich IQ, takže zmrzlá makrela. 5 jich postřílím, dalších 5 chvílí pobíhá okolo a huláká a po minutě to vzdají a vrátí se ke svojí rutině. A když už si mě náhodou všimnou, tak jen stačí mačkat spoušť, protože před hlaveň už naběhnou sami. Oproti tomu někteří z těch, kteří brání základnu, trpí jasnovidectvím. Protože několikrát se rozeřvaly alarmy i když jsem byl ještě půl kilometru daleko. Taky se evidentně množí dělením, protože skoro všichni vypadali stejně :-) A stejně "inteligentní" jsou i parťáci, kteří jsou schopni civět na granát pod nohama a ani se nehnout. Kromě prvního pokusu jsem je už dále nikdy nevyužil.

A poslední věc, hlavní linka se dá dohrát za 3 večery, včetně toho grindu.

Už je to nějaký dlouhý, tak to zakončím. Tématicky a zasazením se mi FC5 parádně trefilo do vkusu. Nádherný kus země obsazený militantními náboženskými fanatiky, to si říkalo o nákup naslepo. Sice vrchol nadšení přišel dost brzy po začátku (No one's coming to save you), ale i tak se mi povedlo si po většinu času ten entuziasmus udržet. A to i přes spoustu nelogičností, blbostí a chyb. K dohrání hry jsem se totiž kvůli zabugované AI dokopal až na druhý pokus, ale nelituju ani minuty a i když mám hlavní linku dohranou, ještě se milerád do Hope County vrátím.
+14
  • PC 70
HERNÍ VÝZVA 2021 -> Jménem zákona

Ačkoli v této hře policisté nepracují tak úplně podle protokolu, je to má jediná hra s policistou v hlavní roli. Sérii Far Cry od třetího dílu vnímám jako relaxační střelnici s nějakým tím jakože příběhem navíc. To víte, aby se neřeklo.

Líbí se mi variabilita dopravních prostředků, a to, že si je mohu vyvolat na kterémkoli určeném místě. Rovněž slušný výběr zbraní, přičemž jsou ve hře i zbraně, které se vám odemknou po odehrání určité mise. Například magnopulzar od šíleného vědce. Co se mi také velmi líbí jsou pomocníci, ve hře se jim říká „specialisté“, ale jejich AI je na úrovni desetiletého dítěte, takže pomocníci.

Co se mi na hře nelíbí je například celý koncept toho, že hráč je jakýsi vyvolený. A místo toho, aby vyvolený sebral letadlo a zmizel do jiného okresu, kde by mohl zavolat například armádu, tak dělá Ramba a z boje o celý okres dělá One Man Show. Kromě toho mě občas udivuje AI civilistů, kteří uhýbají jedoucímu vozidlu tím způsobem, že mu vběhnou do cesty.

Pro: vozítka, létací oblek a padák, kazetová munice, výběr zbraní, pomocníci

Proti: logika, AI

+14
  • PC 70
Páté Far Cry se snaží o inovace v sérii, kterou již někteří začali považovat za recyklaci sebe sama neboli "přeskinované Far Cry 3" (počítaje sem FC4 a Primal). Hned zpočátku si všimnete zcela odlišného prostředí, tentokrát se vydáte do amerického fikčního města Hope County, kterému vládne banda náboženských fanatiků.
Máte nově možnost vybrat si postavu - žena či muž - včetně oblečení. I když nic rozsáhlého, potěší to.
Nástup na scénu je epický, a snad nebudu spoilerovat, když zmíním, že je možné hru dohrát během prvních pár minut (stačí Johnovi nenasadit pouta). John - hlavní padouch hry - se zde představí v celé své parádě, a když k němu přicházíte, abyste ho sbalili, číší z něj jisté charisma a respekt. Ale objevuje se zde první problém - jméno postavy neexistuje a tak jej všichni oslovujou jako zelenáče nebo policistu atd. A stejně tak hlavní postava nemluví! Proč? To nikdo nechápe, spoustě událostí to ubírá na té správné atmosféře a Vy tak místo toho, abyste se vžili do role nějaké postavy, hrajete za někoho, kdo jen poslouchá monology druhých, případně dialogy druhých mezi sebou.
Přejděme k dalším postavám, většina z nich má svou roli a tak si u nich říkáte, že nejsou jen do počtu, to samé platí pro jejich i nepřátelskou UI, která je velice dobrá a parťáci konečně nejsou jen cvičným terčem (i když se pár takových situací objeví, je jich méně než ve spoustě jiných her). Postavy jsou vytvořené dobře a zapamatovatelné, jejich osud a vývoj je nepředvídatelný, příběh hodnotím jako nejlepší v sérii, zvláště při výběru konce mě mrazilo v zádech, neboť to, co přišlo, jsem ani náhodou nečekal.
Délka celé hry se pak odvíjí od toho, kolik vedlejších aktivit vedle těch hlavních splníte. Příběhové mise zaberou více než 12 hodin a jsou většinou zdařilé. Totéž platí i o těch vedlejších a FC5 ukazuje, že ne vždy se bere tak vážně, jak by se mohlo zdát.
Vaším hlavním úkolem pro celou hru je osvobodit celé Hope County, které bylo rozděleno mezi 4 členy "rodiny Seedových". U každé z těchto oblastí je třeba dosáhnout dostatečného vlivu, čehož dosáhnete díky misím z kampaně, ale i vedlejšákům jako zachraňování náhodných rukojmí, ničením majetku Porabáků atp. Každá oblast je o něco jinačí než ta předchozí a hlavně jejich lídři jsou zcela odlišní. Zde mi vadilo neustále se opakující zajmutí hlavní postavy, protože už se to časem stalo otravným.
S misemi se Vám odemykají i různá vylepšení, výzbroj, auta, čluny a nově i letadla a helikoptéry. Jejich řízení je zdařilé, jen u letadel, když jste naháněni, je to docela složité vymanévrovat.
Strom dovedností je zpracovaný jinak než v předchozích dílech a tak si neodemykáte hlavně různé druhy poprav, ale úplně jiné skilly jako např. rychlejší zotavení parťáka, rychlejší nabíjení zbraní, lepší zdraví, menší agresivita zvířat atp.
Při zmínění lovu zvířat se zde nově objevil rybolov a je zábavný! Avšak už zde ani zdaleka není kladen takový důraz na lov jako v předchozích dílech, protože výroba vylepšení zmizela. Zde se jen prodává a kupuje, vyrábí se max. výbušniny, což je trochu škoda, protože lov a sběr mě vždy bavil.
Aut ve hře není tolik, ale bohatě to dostačuje, neboť je jejich množství vynahrazeno jinými dopravními prostředky. Někomu by mohly chybět snad jen motorky.
Zato se zbraněmi je to horší, je jich zde spousta, lze je vylepšovat, ale když si najedete do kategorie např. pušek, mají téměř shodné statistiky (více než polovina pušek zcela shodné), což je dosti podivné.
Abyste byli motivováni k využívání různých zbraní, jsou zde výzvy, které Vás odmění novými zkušenostními body.
ZK lze také získat v úkrytech, jejichž polohy (stejně jako polohy jiných důležitých strategických míst) můžete zjistit od různých lidí potulujících se světem.
Grafická stránka hry je hodně vydařená, zvláště prostředí je naprosto famózní (jen vodu by to chtělo vylepšit), zato efektů oproti předchozím dílům ubylo, ale to už jsou spíše takové detaily.
Hudební ozvučení je pěkné a pomáhá již tak hlubokou atmosféru ještě více vygradovat.

SHRNUTÍ:
Far Cry 5 je odlišné od svých předchůdců, přesto si některé prvky zachovává, a to je dobře. Stejně tak je dobře, že se vývojáři nebáli zaexperimentovat a podívat se na hru zase z jiného úhlu. Tematika náboženských fanatiků byla, je a pravděpodobně bude aktuální, a FC5 ukazuje, co by se mohlo stát, kdyby to zašlo do krajních mezí.
Příběh je strhující, jeho rozuzlení skvělé, postavy výborné (obzvláště John Seed a jeho společníci, nejvíce asi Faith), ale hlavní postava a její neexistující jméno a k tomu přidaná nemluvnost hodnocení sráží, protože to nedává smysl a hře to ubírá na hutné atmosféře. Ostatní postavy jsou dobré až velice dobré, není zde snad žádná zbytečná, jejich UI je velice slušná.
Hratelnost opět chytlavá, vedle příběhových misí, zabírajících více než 12h je zde ještě spousta dodatkových, obojí stejnou mírou podařené a zábavné.
Prostředí krásně zpracované, prozkoumávat ho je radost, a to i díky spoustě dopravních prostředků, od aut přes lodě až po letadla a vrtulníky. Horší je to se zbraněmi, které mají ve stejné kategorii (např. útočné pušky) skoro stejné statistiky (leč je lze do jisté míry vylepšovat) a není tak důvod je všechny ozkoušet. Krom výzev.
Grafika je nádherná, ozvučení už tak vydařenou atmosféru hry skvěle doplňuje a prostě nemůžu jinak než říct, že se jedná o skvělou hru, jejíž neduhy spočívají spíše v maličkostech, a po čase už se může zdát zdlouhavá, a to i kvůli sekvencím, ve kterých je hráč každým ze 4 záporáků několikrát zajat, a ve kterých musí prchnout. Některé jsou podařenější, některé méně, ale určitě jich nemuselo být tolik.
A posledním bodem, který by někomu mohl vadit, je "poloviční" česká lokalizace, kdy jsou přeloženy "pouze" (avšak to nejdůležitější na hře) dialogy a zbytek hry je v angličtině.
Pokud ještě přemýšlíte, rozhodně FC5 zkuste, tematika hry je nesmírně zajímavá, záporák perfektní, a dalo by se s ním ještě pracovat v případných DLC či pokračování, možnost coopu a hratelnost opět "ještě jednu misi a končím...", "...no tak ještě jednu."

Pro: Grafika, snaha o inovace, prostředí, John Seed, UI, parťáci, postavy, délka hry, více dopravních prostředků, strom dovednodností

Proti: Halucinogenní mise, hlavní postava bez jména a nemluví, opakující se mise se zajmutím, zbraně, předchozí díly byly zábavnější, neúplná česká lokalizace

+13
  • PC 75
Výborná nenáročná zábava na dlouhé večery, čisté arkádové vyblbnutí a mizerná potřeba pokračovat v příběhu.

Přesně takhle by se dal pátý díl Far Cry ve zkratce popsat. Zdá se že po tolika letech nemůže zavedená značka ničím překvapit. Nemůže a vlastně možná ani nechce, je potřeba pokračovat v osvědčeném stylu a příliš neriskovat. Všichni už totiž tak nějak očekávají podobnou hratelnost jakou znají z dřívějška, jen v nových kulisách.

Série Far Cry trochu začíná přešlapovat na místě, čehož si jsou vědomi samotní tvůrci. Osvěžující je proto vyškrtnutí mechanismu lezení na věže pro průzkum oblastí a objevení úkolů. Namísto toho máte možnost vyrazit do boje s přátelskými NPC včetně psa.

Bohužel samotné příběhové mise jsou naprosto nudné a ničím vás neženou kupředu. Na rozdíl od celkem zajímavých vedlejších úkolů při hledání vstupů do tajných skrýší prepperů. Škoda.
Far Cry ale není špatnou hrou a místy dokáže příjemně překvapit protože sama sebe nebere příliš vážně stejně jako vše to co je v ní zobrazeno. Vše je totiž uvnitř dohnané do absurdních stereotypních představ o americkém vidlákově, které přidávají určitý humor a zároveň možnost výmluvy před samotnými hráči.

Pokud jste nehráli předešlé díly, bude se vám Far Cry 5 líbit ještě o něco více a můžete si tak v klidu přidat 10% navíc k mému hodnocení.

Pro: opakování se, hratelnost, možnost vyblbnutí

Proti: pouze opakování předchozích dílů v novém kabátu

+15
  • PC 65
Hehe. To koukáš, viď? Zase jsme Tě dostali. Napumpovali jsme do Tebe hromadu omamných látek a teď si s Tebou budeme dělat co budeme chtít… Jen si odskočím, nechám tu “omylem” položnou tu bednu ve které je pistol, což jako nevíš, a Ty tu na mě počkáš, jo? Dík…

Série Far Cry dnes neskutečně vykrádá sama sebe. Jako kdyby někdo v Ubisoftu neznal jinou verzi hraní her a otevřeným světem, než jak nám to předvádí Far Cry. Ne vše je tu ale nutně špatně.

Čím Far Cry 5 doslova ohromí je grafické zpracování, navíc s příjemným hudebním podkresem a fajn zvuky. Uvěřitelnost přírody, kde na vás útočí velmi povedený vizuál ukazující jak lesy, tak pole, hory, řeky, údolí, den i noc, je jednoduše veliká. Jestli jste nikdy nebyli v americké Montaně, tak po hraní Far Cry 5 budete mít pocit, že to tam znáte jak své boty. Vše je na svém místě, chatky, tábory, silnice, cedule upozorňující na zvěř.Tahle stránka věci je ve Far Cry 5 jednoduše skvělá a v tomto směru poklona směrem k autorům. Na Ultra nastavení ve vysokém rozlišení a s HD texturami vypadá hra velice dobře.

Pochvala také musí mířit směrem k pohybu prostředím, které je bezproblémové, gunplay je zábavný a hra, co se týká technické stránky věci, je jednoduše taková, jakou ji hráč očekává. Pohyb a akce v Hope County je na první pohled, pokud se podíváte na hru jako někdo kdo ji nezná, opravdu skvělý.

Bože, kde to jsem? To je zase nějaký sklep? Ach ne, to je zase bunkr jednoho ze sourozenců. Už zase. Další. Stejnej. Ach jo….

Problém u Far Cry 5 začne v momentě, kdy si uvědomíte, že jste to samé hráli i ve Far Cry 4 a to samé jste předtím hráli ve Far Cry 3. Někdo kdo je dostatečně vyšinutý dělá někde problémy, vy se tam nějak dostanete, obratem jste v situaci kdy musíte utíkat o život, poté jste zachráněni, poté se dostanete na obří mapu a postupně se před vámi začne objevovat co všechno můžete najít, dělat apod.

Hledali jste v předchozích dílech sošky? V pohodě, tady budete hledat staré LP desky. Dobývali jste pevnosti? Jo, tady budete taky. Lezli jste na stožáry? Tak tady je změna, ve Far Cry 5 téměř nemusíte. Přesto, v momentě kdy polezete na první stožár, protože vás k tomu hra donutí, tak posmívání se postavy ve vysílačce, že to musí být pěkně otravné se někam drápat, jakožto pomrknutí k předchozím dílům kde to otravné bylo, je střelba do vlastních chodidel. Ano, může to být vtipné, problém je ten, že to vtipné není. Protože přesně v tento moment vám dojde, že Far Cry 5, ať se tváří jakkoli, je opět sprostá kopírka předchozích dílů.

Hele, potřebuju tady všem okolo udělat pořádné steaky. A víš jaké jsou nejlepší? Z přejetejch jelenů. Jo, prostě musí to být pořádně sražené zvíře, jinak to nemá tu správnou chuť. Jo a vem si pořádně velkou káru, ať je to fakt maso...

Far Cry 5 je plný stupidních mechanik, chyb v designu a hlavně kolikrát do očí bijících nesmysl pramenící z lenosti tvůrců. Jedna z nejvíc pitomých aktivit je nahánění jelenů v kamionu, abych mohl donést maso ze sražených kusů v rámci úkolu. Nebo hledání sudů s pořádně uloženým alkoholem na dně jezera pro dámu, která stojí jak solnej sloup na jednom místě, neustále povídá jak potřebuje sudy pro rozjetí výroby nového pití kvůli receptu po tatínkovi, přičemž za barákem se jí odehrává přestřelka, všude se bojuje, ale dáma tam stojí jako kdyby se nic nedělo a čeká, až jí přitáhnete hromadu sudů s pitím.

Stejně jako u předchozích dílů nechybí unášení hráčovo postavy. Problém je ten, že postavu unese každý ze sourozenců + otec 3×. Takže dohromady je hráč unesený 12×. Dvanáctkrát vás dostanou, dvanáctkrát si vás nechají utéct, dvanáctkrát vás nechají vystřílet jejich army do posledního. A nic. Prostě nic. Každý ze sourozenců má XY šancí hráče v těchto příběhových předělech dostat, mučit, cokoli. A nedělají vůbec nic. Bububu, to nesmíš, TyTyTy, a to je všechno.

První dva únosy OK, pak to začne být už unavující. Největší peklo je ale, jak hráče unesou vždy v momentě, kdy se k tomu hra sama rozhodne. K únosu prostě dojde kdykoli a kdekoli. Jste uprostřed základny plné přátelských NPC? Nevadí. Odněkud zasviští šipka, hráč je uspaný a probudí se ve sklepě jednoho ze sourozenců dle toho, na jakém území se nachází. Jdete po louce, kilometr všude okolo vás nikde nikdo? Nevadí, zasviští šipka a šup, jste ve sklepě. Největší bizár ale bylo, když jsem udělal jednou výsadek do vzduchu, byl přes 2 km vysoko ve vzduchu, zasvištěla šipka a… probudil jsem se ve sklepě. Hra je v těchto a dalších věcech neuvěřitelně hloupá.

Vystřílíte osazenstvo čerpací stanice? Otočíte se, vydáte se proběhnout lesem za stanicí, vrátíte se a… všichni jsou zpět, jako kdyby se nic nestalo. Jedete po cestě z bodu A do bodu B? Zapomeňte na pohodovou jízdu americkou krajinou. Za každým třetím keřem, zatáčkou, stromem, šutrem na vás bude čekat partička frajerů čekající na svojí likvidaci. Všechny zlikvidujete, ale po chvíli až pojedete stejnou cestou znovu, budou zpět. Je to otravné, je to nelogické, je to stupidní.

Dostaň se do baráku, připrav tam nálože a já je na dálku odpálím jo? Co? Proč by jsi ty nálože měl po přípravě odpálit Ty, až je rozmístím? Hele, prostě je aktivuj a já je odpálím jo? Neřeš, že jsem na druhé straně regionu. Udělám to až mi řekneš že jsou ready. Jsou ready? Tak jo, 3… 2… 1….

Příběh je ve své podstatě zajímavý, ale hra sama sebe strhává dolů hromadou nesmyslů v rámci questů. Příklad uvedený výše mi ležel v žaludku dlouho. Měli jsme zaminovat barák. Ne, nemohl jsem to odpálit já, až to bude připravené, což by bylo logické. Měl jsem jenom připravit nálože. Jak jsem to udělal, do vysílačky se mi ozvalo něco o dobré práci a začal brutálně krátký odpočet. Chcípli jsme tam. Pokus č. 2 již vyšel. Ale pouze mě, oba moji UI parťáci zařvali v baráku. Celý do té doby aktivní barák se během vteřiny proměnil v neaktivní kostku. Okna, které ještě před vteřinou byla vyrvaná výbuchem, tak byla najednou zatlučená dřevěnými deskami. Dveře které vedli do baráku najednou přestali být aktivní. Prostě a jednoduše, barák přestal existovat jako barák a začal existovat jako vyhořelá dekorace do které nešlo vstoupit - během vteřiny po výbuchu. Poslechl jsem si slova chvály ve vysílačce jak jsem šikovnej a hotovo. Jede se dál. Hloupost a lenost vývojářů zde doslova ze hry křičela.

Jednou jsem prošel farmu, na kterou jsem náhodou narazil. A nikde nikdo. Doslova nikde nikdo. Poté jsem si aktivoval příběhovou misi, která mě, náhodou, poslala zajistit právě tuto farmu. Říkám si, nesmysl, teď jsem tam byl pět minut zpět, tam nic není. Ale dle ukazatele mise jsem na místo dorazil a všude stráže, střílny, zaparkované auta. Hra si jednoduše upravuje svět podle sebe, bez ohledu na hráče. A to je špatné, hodně špatné

Tyto omezení si uvědomíte, že tam kde jste ve Far Cry 3 zůstali na ostrově bez prostředků, a tedy se dalo vysvětlit že se nemůžete spojit s někým kdo vám pomůže, tak tady poměrně rychle získáte přístup k helikoptéře a co vám brání odletět a přiletět s pomocí proti zfanatizovaným sourozencům a otci? Správně, brání vám v tom hláška “Dostáváte se mimo zónu, vraťte se”. Kromě neviditelné zdi to nejvíce hloupé omezení, jak udržet hráče v určité herní zóně. Ach jo.

Hra umožňuje kooperativní hraní, bohužel postup mapou se zapisuje pouze hostujícímu hráči. Ostatní ve své hře po odpojení z koopearace žádný postup nevidí., Což byl také důvod, proč jsem Far Cry 5 nakonec s kamarádem v kooperaci nehrál. Opravu ani jeden z nás nestál o to, že nebudeme mít na mapě ve své hře žádný postup, byť v kooperaci ty samé místa budeme mít projitý.

Na Far Cry 5 se dá koukat ze dvou pohledů. Pokud jste nikdy nehráli Far Cry 3 a Far Cry 4, je veliká šance, že se vám bude Far Cry 5 opravdu hodně líbit, byť vás třeba mohou štvát perky pro zisk schopností, místo klasických XP bodů. Hra je plná aktivit, možná až přespříliš, má poměrně zajímavý příběh a nádherný audiovizuál. Na druhou stranu, pokud jste hráli předchozí díly, tak zjistíte že podání zápletky je stejné, aktivity jsou stejné, pobíhání po mapě a dobývání pevností je stejné a že je hra vlastně jeden velký grind plný hloupých mechanik.

Far Cry 5 je prostě a jednoduše stále to samé a i když má hra několik velmi pozitivních vlastností, hloupé chyby v návrhu, repetetivnost a nepříliš dobře podaný příběh strhávají Far Cry 5 dolů.

Pro: Nádherný audiovizuál, možnost (ale ne nutnost) mít parťáky, zábavný gunplay, možnost kooperace

Proti: Hromady hloupých úkolů, neustále se opakující aktivity, kooperace je špatně udělaná, neustálé restartování nepřátel

+24
  • PC 80
V podstatě to bylo Far Cry 5, které mě přimělo vůbec uvažovat o tom, že bych nejdříve dohnal starší díly a pak se vrhnul právě do posledního dílu, který mě zaujal z celé série svým zasazením asi nejvíc.
Americký vidlákov obsazený fanatickou militantní skupinou, hlásající konec všech dní, je podle mě něco, co je asi tak nejblíž mé představě tomu, co se skutečně může stát, i když jsem musel uznat, že charizmatický diktátor utržený ze řetězu měl taky něco do sebe. Ale nenechte se mýlit, nehledám nějaká pojítka s realitou, jen mi to prostředí prostě více sedí. Nemusím čistě tropy, nemám rád sníh ve hrách, takže mírné středozemní pásmo někde v Americe mi vyhovuje.

I když je pátý díl do značné míry posunem v sérii, pár vyloženě otravných prvků zůstává, už to není tak šíleně okaté, ale i tak, například ústřední téma točící se kolem drog, kdy jsem věčně sjetý a věčně mě někdo sjíždí a sjetý honím divou zvěř, která je taky sjetá a ještě ke všemu jsme všichni tak sjetý, že už vlastně nikdo není ani tím čím by měl být a do toho se všichni sjedeme i samotným koupáním ve vodě, mi už přijde trochu extrém. Nehledě na to, že jsem z příběhu splnil skoro všechny ujetý a přesjetý questy, ale ten jediný, kdy likviduju drogový konvoje, jsem nedodělal, protože ke konci zjevně už bylo všechno dostatečně sjetý a tak asi konvoje nebyli potřeba, tedy nebyli k nalezení.
Příběh mě tentokrát taky nijak zvlášť nechytl za srdce. Žádný z hrdinů mi vyloženě neutkvěl, jako v předchozích dílech a k tomu všemu ty dialogy byť se snažili mít kdovíjakou hloubku, tak byly prostě hrozně dlouhý a kolikrát jsem měl co dělat, abych prostě neusnul.
I tak, ale v jádru je to stále fajnová akční jízda, kterou teda sice doplňuje slabší příběh, ale zase mapa se tentokrát extrémně nezaplní, jako ve čtyřce, kde to byl fakt extrém. Jako jo, je tady toho stále dost, ale jde to. Byť se mnohé předměty které sbíráte vyznačují jako otazník na mapě, je potřeba minimálně vyzdvihnout jednu činnost, která mě ani jednou neomrzela a to hledání Prepperských skrýší. Hele na tomhle si fakt dali záležet a defakto se žádná nějak zásadně neopakovala. Některé byli i fakt vtipné, takže tohle se musí ocenit. Zbytek jsem vynechal.

Užil jsem si to, bavil jsem se, proběhnu DLC a budu na to vzpomínat, jako na oddech, kde jsem si to svoje našel.

Pro: akce, prostředí, hudba, prepperské skrýše

Proti: příběh, drogy, drogy, sjetá zvířata, sjetá voda,

+13
  • PC 80
Herní výzva 2020 - 1. Parťák (Hardcore)
Far Cry. Když se název této známé FPS série jen vysloví, každý hráč ví, co si představit. Ohromný naprosto otevřený svět, hromadu všemožných zbraní a hlavně pamětihodný záporák. Tak se tomu traduje již od druhého dílu Far Cry 2 z roku 2008... (Ano skutečně je druhý díl starý již 12 let!) Ovšem u pátého dílu není hodnocení tak lehké, jak se může zdát. Co je vlastně jinak?

Na jednu stranu zde stále hráči celé série budou jako doma, toho není třeba se bát. Ihned jak se chopíte ovládání hlavní postavy, víte co dělat. Zkrátka.. objevovat, ničit a znovu objevovat. První věc, které si ale každý všimne je patrná již na začátku. Tentokrát nehrajeme za předpřipravenou postavu, ale můžeme si vytvořit avatara dne svých představ. Zda-li je to krok správných krokem, těžko říci. Na jednu stranu je svoboda volby věc hezká, na druhou stranu veškerý ,,dosavadní příběh,, postavy si musíte vymyslet sami, co je horší věc. Postava nemluví?!? Kdo si vzpomněl na Metro Exodus získává zlatého bludišťáka... Naštěstí to zde nedělá až takovou paseku, jak by se mohlo zdát. Následně se tedy vydáváme do samotného světa, kde si všimneme hned další změny. Tentokrát se nenacházíme v Africe, na zapomenutém ostrově nebo někde poblíž Himalájí, ale v poměrně dobře známé Americe, přesněji řečeno Montaně. Zpracování Montany samotné je opět něco neskutečného a naprosto uvěřitelného, že i člověk, který tuto část "zelené" ameriky nenavštívil, se zde bude cítit, jako by ji znal od nepaměti. Grafické zpracování nekonečných lesů, vysokých hor je opravdu něco, na čem vývojáři strávili velkou spoustu času. Fajn, co je ale dalšího tak moc rozdílného? Co třeba možnost Co-Op. Tentokrát se nemusíte po celém širém herním světe promenádovat sami, stačí si pozvat kamaráda a vyblbnout se společně na jedné herní mapě. Zní to dobře? Také, že je. Přeci jen je překonávání obrany kempu o něco zábavnější, když jeden bojuje u vstupní brány, zatímco druhý jej z dálky kryje odstřelovací puškou, než si celý útok odbýt sám. Skutečně je tedy možné takřka celou hru projít ve dvojici, což rozhodně osobně doporučuji. Samozřejmě je zde také cesta, jít sám, ale to byste se zbytečně ochudili o spoustu zábavy. Příběh je zde poměrně zajímavý, ačkoliv ne zrovna originální. Záporák, aka Joseph Seed a jeho spousta kumpánů, působí v sérii poměrně tradičním dojmem alá na jednu stranu s ním dokonce i soucítíte, na druhou se těšíte až bude viset , ale co když ne?
Co tedy hře ve výsledku opravdu vytknout? Ano, je tomu tak jako takřka u každého dílu. Výrazná repetetivnost úkolů. Tohle znič, vystřílej, zachraň, odvez a opakuj donekonečna. Nejčastější problém nových her se vyskytuje bohužel i zde.
Nejedná se o hru pro každého a pokud máte s kamarádem jen pár chvilek volného času, raději zvolte něco s lepším příběhem, co třeba A Way Out?. Ale když hledáte hru, na zpříjemnění zimních večerů, kde strávíte klidně i desítky hodin, plus minimálně první DLC také stojí za to, určitě neuděláte krok špatným směrem s pátým dílem série Far Cry. Stejně tak jako vývojáři neudělali chybu s volbou prostředí zalesněné americké Montany.

Hodnocení: 80%

Pro: Grafické zpracování, otevřenost světa, záporné postavy, možnost Co-Op

Proti: Repetetivní hratelnost

+17
  • PC 70
Herní výzva 2020: Parťák Hardcore

Parta policistů se rozhodne zatknout šíleného vůdce sekty, co by se mohlo pokazit? Od tohoto pokračování série jsem měl jistá očekávání, bohužel nenaplněna. Ale i přesto je to dost dobrá hra.

Pro: Hratelnost, kostumizace zbraní

Proti: jízdní model

-2 +5 −7
  • PC 65
Na cestě k poznání budou ovečky trpět neboť Bůh nás obdařil respawnem a stíhačkami - Slovo Ubisoftovo, verš 4.

Vlastně nevím, jestli jsem někdy věnoval tak rozporuplné hře takový množství času. Steam hodiny se zastavily na až neuvěřitelné číslovce 30. Čas se s Far Cry 5 zabíjí krásně, obecně jako v každé open world hře. Tentokrát mě ale nedržela příběhová linka nebo skvělý gameplay. Myslím si, že kdyby hra nebyla zasazená v mém oblíbeném prostředí severní Ameriky a kdybych nebyl na neschopence, asi bych to zabalil po pár hodinách.

Úvodem jsme dostali po třetí to stejné jak přes kopírák. Hlavní záporák Joseph si zotročil kus země, vydáte se mu vstříc, něco se podělá, někdo vás zachrání, vylezete na věž, UI nestíhá blikat, aby vás upozornilo na všechno, co budete muset ve hře sbírat, zkoumat, klikat, běhat, střílet a craftit a jde se osvobozovat. Už na začátku se mísí různé pocity. Hra je nádherná. Když jsem poprvé vylezl od Dutche z bunkru, jenom jsem čučel a rozjímal. Šlohnu první pistol a samopal a zjišťuju, že zvuky výstřelů a zásahů jsou hutné, gunplay je typicky farcryovsky intuitivní. Tutoriálový mini ostrůvek prolítnu jak prd a jsem dostatečně navnazenej na Johnův revír.

A tady začne to peklo. Není keř, zatáčka, strom nebo sloup, u kterýho by nestáli tři vidláci, nespotli vás na 100 metrů a nezačli po vás zběsile střílet. Přejet z prvního stanoviště k další misi je utrpení. Nemám žádné vyexpené perky, žádné peníze, vydržím 3 rány, pokud náhodou seženu neprůstřelnou vestu, stačí 2 hity a je pryč. No a jakmile si protrpíte pár genericky osvobozujících misí, přijde peklo v pekle.

Stíhačky. Tak idiotsky vymyšlenou mechaniku jsem ve hře snad ještě nezažil. Jdu k bábě vzít příběhovou misi a uprostřed povinného gulášového obkecávání mezi nás spadne bomba, protože stíhačka. Po druhé mi to stihne doříct, tak vyjedu džípem a za minutu vyskakuju se zlomkem života ven, protože mě rozstřílela stíhačka. Po pár pokusech o sestřelení zjišťuju, že je lepší (a levnější) se prostě nechat zastřelit, protože při respawnu stíhačka zmizí. Obecně nekonečné spawnování nepřátel je hodně kontraproduktivní, protože nutí k používání fast travelu (nebo minimálně v pozdější fázi hry vrtulníku). I tak se mi jich podařilo zabít 1766.

Co se týče idiotských mechanik, nesmím opomenout unášení. Až teprve u Jacoba (kterého jsem hrál naposled) mi došlo, že je v tom dokonce systém. Během hry vaši postavu unesou asi tak 12x. Klidně uprostřed stanoviště mezi 10 přátelskými NPC nebo ve chvíli, kdy se blížíte k další misi, protože máte nějaký plán, jak je plnit, ale toto vám to krásně przní. S tím souvisí dobrej a zároveň blbej příběh. Záporácká rodina mi přijde vesměs hodně zajímavá, především Joseph a Faith jsou pěkně prokreslené a tak nějak chápu jejich motivaci. Co ale nechápu, proč vás někdy mezi 5. a 8. uvězněním už dávno nezabili, když vidí, jak jim nemilosrdně rozkládáte jejich fanatické impérium pod rukama. Obhajování, že MUSÍTE POCHOPIT nebo že posloužíte jako zbraň proti přátelům tu prostě neobstojí. Působí to tupě.

Stejně jako celý setting. Ve FC3 to působilo relativně věrohodně. Přece jen neznámý ostrov uprostřed oceánu, hlavní záporák financovanej narkobaronem. Ve FC4 to už začne skřípat, vymyšlená země v Himalájích a podrobení tamního lidu působí divně. Ale FC5 je v tomto ohledu sci-fi. Vím, že se o američanech říká, že jsou hodně hloupí, ale nechat si v zemi, kde může mít zbroják snad i pes, takto vzít svobodu, jde mimo moje chápání. Působí to nevěrohodně. Nicméně konec je kulervoucně depresivní a vytahuje hodnocení o dost výš.

Mise jsou taková všehochuť. Od předchozích dílů ubylo stanovišť k osvobození, přibylo více vedlejších questů. Některé jsou vtipné (býčí koule, kopání "zombíků do ohně), některé debilní (přejíždění jelenů, obecně zabíjení zvířat nemám moc rád ve hrách, některé frustrující (bránění čehokoliv na čas), ale já si nejvíc užíval ty hikingové. Lezení po skalách nebo procházky lesem za nějakým cílem byly pro mě zážitkem (pokud mi to nekazila zasraná stíhačka). Šmatlání v přírodě tu má svoje kouzlo.

Asi jsem už přišel, proč se mi tak líbí FC3, ale dalším dílům nemůžu přijít na chuť. Byl prostě první, který přinesl tuto formu gameplaye a zároveň je relativně uvěřitelný. New Dawn určitě vynechám a FC6 by se mělo vrátit nohama zpět na zem. Jak přepáleným settingem/příběhem, tak množstvím událostí, které se na hráče hrnou z každého kouta. A i když hodnotím lehce nad průměrem, je pro mě FC5 vlastně hrozný zklamání. V nejlepší formě se tu vrací gunplay, immersive audiovizuál, skvělá hudba, zajímaví záporáci. Zbytek je ztráta času.
+27
  • PC 90
S Far Cryem by to mělo být poměrně jednoduché hodnotit, jelikož poslední díly tak nějak drží svoji zavedenou herní linii a až na detaily si ty hry jsou podobné skoro jako vejce vejci. Ale to není výtka, Ubisoftu se podařilo najít recept na solidní zábavnou střílečku, tak se jej drží. Nicméně právě u pětky musím poznamenat, že tenhle koncept dobrousili, vyhodili nějaké hráčsky otravné záležitosti a naopak nějaké zajímavé věci přidali, takže člověku to ani nepřijde, že už stejný koncept hrál a královsky se baví.

První zastávku asi typicky udělám u grafiky, ta je u FC vždycky dobrá a pětka není výjimkou. Krásné scenérie, obří plocha, ve které se hráč pohybuje, je velmi povedeně a hlavně uvěřitelně navržena a vykreslena. Lesní plochy, městečka, osamocené domy – nikdy jsem v pravé Montaně nebyl, nicméně klidně věřím tomu, že to tam takto vypadá. Efekty jako výbuchy, střídání dne a noci, vodní plochy, vše vypadá opravdu dobře. Ale jsou i věci, které na grafice nejsou úplně skvělé, a to jsou třeba postavy nepřátel. Vykreslení v pohodě, nicméně nemohu se ubránit tomu, že „otec“ má asi schovaný i klonovací stroj, protože postavy nepřátel jsou si strašně podobné, jako bych dokola zabíjel furt jednoho a toho samého dokola. A menší výtku mám i k autům, zvenčí vypadají asi celkem normálně, nicméně po nastoupení si člověk nemůže pomoct, ale ta palubka je prostě nehezká. Já chápu, že to není Project Cars, abych čekal fotorealistické interiéry, nicméně by mohly vypadat trochu lépe.

Ke zvukům a hudbě asi nemám co vytknout, co člověk očekává, to slyší, takže za mne zcela bez výtky.

A teď k tomu, jak se to celé hraje. Hodně dobře. Jako arkádová střílečka bylo Far Cry vždy zábavné, nicméně pětka je opravdu dobře vyladěna. Zmizelo otravné odkrývání mapy po desetinkách lezením na desítky stožárů, dobývání stanovišť zůstalo a stále baví. Pohyb po mapě je snadný, až už poměrně rozsáhlým rychlým cestováním, nicméně můžete naskočit do jakéhokoli funkčního vozidla (po mapě jich je pořád hromady), či doletět vrtulníkem nebo letadlem. Nejotrlejší to dají pěšky :-) . Nicméně dokud není oblast vyčištěna, narážíte na každém kroku na nepřátele. Možná až moc často. Postavu si můžete díky bodům zkušeností vylepšit či naučit nové triky. Hra není RPG, ale potěší to.

Gró takové hry jsou záporné postavy, protože ty dávají celému snažení hráče pointu. A zde jsou opravdu povedené, nejde je nenávidět – a to všechny čtyři. Každý vás žere jiným způsobem a opravdu vás nutí se těšit, až je donutíte sklapnout. Dokonce jsem začal pomalu nesnášet Only You (kdo hrál, ví :-) ).

Poslední velkou novinkou jsou NPC spoluhráči, které odemknete hraním. Dokonce můžete mít časem dva naráz. Jsou opravdu užiteční a použitelní, a velmi realisticky zpracováni, protože si k vám sednou do auta/letadla/vrtulníku (dokonce jim můžete přikázat řídit/pilotovat), mluví na hráče a komunikují mezi sebou (a ne univerzálně, oslovují se jmény a reagují na své charaktery. Pokud se nevejdou na vozidlo, nebo jim ujedete, tak vás sledují a často si k tomu vezmou vlastní vozidlo na místě. Jenže ač to působí takto úplně bezchybně, bohužel pár připomínek by bylo. Pes Boomer – výborný společník, nicméně neumí si sednou k hráči do auta (nevím proč autoři nedali animaci, aby postava otevřela dveře a pes si nesedl na sedadlo spolujezdce či si nenaskočí na korbu) – takže vy jedete autem a pes běží za váma. Působí to divně. A rozhovory postav k hráči či mezi sebou – fakt skvělý nápad, jak působit realističtěji, jenže to by ty postavy neměly říkat prakticky jednu (!!!) větu (max dvě věty) stále dokola a pokaždé! To už pak spíš jen štve.

Hra nabízí spoustu dalšího, jako rybaření, dostávání se do skrýší s poklady atp. Nebudu popisovat každou maličkost. Nicméně shrnuto dohromady - FC5 se drží posledních dílů, nicméně spousta detailů byla upravena k lepšímu, takže tu máme opravdu skvělou a zábavnou arkádovou střílečku. A to rozhodně není málo.

Pro: Zábavnost, pěkná grafika i zvuk, rozsáhlost

Proti: Opakované konverzace společníků, příliš podobní nepřátelé

+18
  • PC 90
Far Cry 5 jsem si pořídila v zimních steam slevách a ničeho nelituji. Jedná se u mě o historicky první hru s otevřeným světem, kde jsem skutečně splnila všechny, jak hlavní, tak vedlejší úkoly. Neboť jejich rozmanitost a různorodost mě stále bavila a neutápěla jsem se v jednotném opakování, jako u jiných her. A to i přes to, že za to na steamu nejsou žádné achievementy. :D
Graficky i příběhově, mě to také nesmírně bavilo. Musím tedy přiznat, že předchozí díly jsem nehrála. Pouze kdysi dávno jedničku. Jen konec mě trochu překvapil.
Ve hře se dá pohybovat pod vodou, na vodě, souši i ve vzduchu. Vyskytuje se zde mnoho typů jednotlivých vozidel, plavidel, letadel a vrtulníků. I zbraně jsou velmi rozmanité, můžete je i různě modifikovat, jak přidáváním tlumičů, zásobníků, tak různých barevných skinů. Na vše se dá celkem v pohodě vydělat.
Pokud vás nebaví jen střílet nepřátele, můžete si vyrazit na lov divoké zvěře, jejíž druhorodost je také rozmanitá od skunků přes jeleny až po bizony. Či si jít jen zarybařit, případně hledat tajné skrýše se zásobami.
Hru tedy hodnotím velmi pozitivně.
+18
  • PC 90
Tak když Ubisoft poprvé Far Cry 5 ukázal tak se mi to moc nelíbilo, ale po první hodině hraní jsem si říkal, že jsem si tu hru nekoupil už dřív podle mě je hra téměř dokonalá. Už od třetího dílu na tato série servíruje skvělé záporáky ve trojce to byl Vaas ve čtyřce Pagan Min a tady to je Joseph Seed a jeho rodina opět to byl záporak které ho jsem si zapamatoval už o první minuti kdy jsem ho viděl, ale teď si řekneme i jiné klady kterých má hra hodně. Jako první tu je Krásná grafika, která se sice od svého předchůdce moc neliší ale nádherné scenérie Hope County se mi nikdy neomrzely to je i druhy klad hry prostředí které je prostě nádherné a dost velké na vyblbnutí s tím se taky pojí i vedlejší mise které mi poprvé v sérii přišli hodně zábavné a rozmanité, takže pecka.
Jako další tu je příběh ten sice není bůh ví jak převratný, ale díky záporákovi je skvěle podaný. Pak tu jsou i pořádný boss fighty konečně, a ne žádný quicktime event. To je hodně velký plus. Pak tu jsou parťáci, které si můžete přivolat mate tu například medvěda, odstřelovače, letce a je jich víc těch hlavních je asi 9. Pak tu je velká škála zbraní a jejich úpravy a svojí hlavní postavu si pochopitelně také upravujte ale není to dovednostními body které jste získávali za zkušenosti, ale tady máte talenty, které dostáváte tím, že třeba mate zabit 10 lidí útočnou puškou a nebo zabití někoho potichu těch možností je fakt hodně. Pak se mi hrozně líbil pocit ze střelby ten byl skvělý, a hlavně to ozvučení jak braní, tak i té hudby která byla skvělá a pak tu máte velký vozoví park od letadel, aut, lodí a vrtulníku to je fakt bomba.
A jako zápor tu mam jen jednu věc a to že hlavní hrdina nemluví to mi prostě brání dát teto hře 100% ale jinak to je skvělá hra kterou jsem si užil a pokud máte rádi Far Cry a ještě jste pětku nehrály tak to udělejte podle mě nebudete litovat těch novinek tu je fakt hodně 95%.

Pro: Grafika, prostředí a velikost, záporák a díky tomu příběh, parťáci, zbraně a jejich úpravy, pocit ze střelby, ozvučení, hlavní i vedlejší aktivity, dopravní prostředky, boss fighty,

Proti: Hlavní hrdina nebo hrdinka nemají dabing.

+21
  • PC 60
FC5 úspěšně pokračuje v likvidaci základního stavebního kamene celé série a původně čistou střílečku přetváří v uzoufání nudný kolovrátek volno časových aktivit a misí založených na plnění nesmyslných výzev. Více než plnohodnotný díl působí hra dojmem narychlo spíchnutého DLC. Obzvlášť ve srovnání s nedávno vydaným Assassins Creed: Origins od stejné firmy je FC5 jen chudý příbuzný. Prostě obyčejné pískoviště, kde někdo bezmyšlenkovitě rozházel hračky.

DLC vejvaru odpovídá i nezajímavý a špatně vyprávěný příběh s triviální zápletkou a nulovými zvraty. Po slibném úvodu příběh jakoby usne a většinu herní doby se vůbec nic neděje. Dochází pouze k postupnému odhalování osobností a motivací hlavních záporáků. Vedlejší postavy prakticky nejsou. Vesměs jde o známosti na jednu noc, které něco zablekotají a pak se po nich slehne zem.

To, co bylo dříve ve hrách přítomno automaticky hned od začátku, je nutné v FC5 získat přes otravný systém perků. Chceš mít v kapse více než jednu zbraň? Vezmi lopatu, zabij 10 krtků a za odměnu dostaneš body, za které si můžeš odemknout zázračnou super schopnost Nosič dvou zbraní. Nebo tří, když zabiješ krtků dvacet. Vopruz, který ale jednoduše odstraňuje čít Já chci všechno hned.

Když však přijde na střílení - je to zábava. AI nepřátel sice vyvádí psí kusy, ale obléhání a dobývání nepřátelských pozic nabízí mnoho možností, jak se vyřádit. Lokace jsou pokaždé zajímavě navrženy a skrývají nejedno překvapení. Bohužel intenzivní akce trvá zhruba 3 až 5 minut a pak spadne řemen. Hratelnost nemá žádné tempo, chybí spád a závěrečná gradace se nekoná. Díky neustálým únosům hráče z herního světa do neznáma je herní zážitek zcela rozbitý.

FC5 názorně ukazuje, jak nudné a života pusté jsou otevřené herní světy, pokud se nejedná o plnohodnotné RPG. Designérská zoufalost a neschopnost naplnit svět kvalitním a zábavným obsahem je vidět na každém kroku. Někomu možná stačí ke štěstí chytat lelky, mě ne.
+34 +37 −3
  • PC 70
Od již pátého dílu Far Cry jsem příliš nečekal, vlastně jsem se až docela nedávno dozvěděl o jeho motivu a zasazení. Poměrně kritické recenze a názory, které šlo po vydání nalézt snadno a lehce, ovšem mají často naopak nádech naléhavosti si takovouto hru vyzkoušet na vlastní kůži - takže na rozdíl od čtvrtého dílu, který jsem vynechal vzhledem k jeho blízkosti k FC3 a minimálním rozdílům, jsem se pátý díl rozhodl vyzkoušet bez časové prodlevy. A ono sláva, ono jde v jistém smyslu k návratu ke druhému dílu - vedle Operace Flashpoint a Vietcongu mé nejoblíbenější videoherní "střílečce".

Pozitiv bezprostřední po dohrání vidím dostatek, a myslím, že tento velmi kvalitní zážitek není jen chvilkový, ale i přetrvá. Netradičně musím začít od hudby a zvuků, které mají lví podíl na smyslovém prožitku a společně s vynikajícím vizuálním zpracováním tvoří výraznou kombinaci. Dan Romer dokáže navodit specifickou atmosféru, která je zde v rámci série asi nejpovedenější (When the Morning Light Shines In, We Will Rise Again). Shodou náhod jsem ve stejném čase narazil na tři díla zabývající se náboženským kultem ve vyspělé, moderní, společnosti. Jedná se tedy o Far Cry 5, Outlast II (u kterého se už nezbavím dojmu, že jde o hororovou variantu na Far Cry 5) a také Murakamiho 1Q84 - v jistých ohledech tak mám na toto téma odlišné pohledy a to myslím ještě o nějaký kus zvyšuje výsledný zážitek. Příběh, který je recenzenty často kritizován, jsem si užil a Josepha Seeda samozřejmě oblíbil (o poznání než oblíbeného Vaase z FC3), ačkoliv jeho role je spíše minimální. Stejně tak jsem se bavil u samotného hraní. Jako celek je vše kompaktní, nic nepřibývá, nic nechybí. Jde o klasický princip sandbox hry, kdy záleží jen a jen na přístupu. Mně například vyhovovalo hrát v menších úsecích, ale v častějších intervalech. Stereotyp typický pro hry od Ubisoftu se nedostavil ve větší míře, nicméně jasně musím přiznat, že bych FC5 po dokončení nějaký čas nezapnul.

Hratelnost je zcela typická pro sérii, mnoho možností v poměrně se opakujících akcích a úkolech. Stále mně však překvapuje, že i v tomto konceptu dokáží tvůrci přicházet s něčím ne tak okoukaným a oživovat zavedené postupy v game designu. Využití vzdušeného prostoru a silné inklinaci k parťákům jen schvaluji, stejně jako nápad jasného konceptu tří regionů, a sbírání bodů za plnění rozličných akcí. Nicméně i vůči bezproblémové a zábavné hratelnosti u mě hrál prim příběh, respektive některé jeho nuance, které bez pochyb mohou působit i například hloupě až nepatřičně (citáty hlavních postav, pár více bizarních úkolů, celé poselství a jeho podání...) tak já jej naopak přijal jako hlavní bod titulu. Ač tedy v mírně sebe parodizujícím oparu. Dokonce i čtyři "záporáci" jsou zde (ovšem znovu, jen v omezeném čase) vykresleni logicky a důvody, proč to či ono dělají (v rozšířeném konceptu war - famine - pestilence - death) jsou patrné. Jako určitý komentář k pomyslném úpadku civilizace není FC5 vůbec tak špatné, jak je někdy popisované. Naopak.

Silná osmička, s tím, že jde o velmi povedenou hru, která mě utvrzuje v tom, že Ubisoft se v AAA prostoru snaží často o trochu více než konkurence a jiné "střílečky". Povedený dojem podtrhují i malé HW nároky (a tedy plynulost hraní) a ideální hrací dobu okolo 15 až 20 hodin. Navíc, nemohu najít něco, co by mě na Far Cry 5 přímo vadilo - naopak je mi celá hra sympatická.

Pro: hratelnost, příběh, hudba a zvuky, game design, perky

Proti: drobnosti

+52 +53 −1