Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

< >
Včera jsem trénoval tankování za letu, manuálně samozřejmě. Zatím mám úspěšnost 50% že napoprvé zaparkuji F-22 pod tanker. Zdá se že klíčem k natankování je mít motory na 63% výkonu, těsně před tankerem (vzdálenost 0,1 míle) zbrzdit air brakes na cca 270-280 kts a tak se pomalu přiblížit pod tanker.

V tomto momentě je naprosto klíčové mít správnou výšku a být nasměrován pod trup tankeru (v ose s ním) a dělat pouze jemné a malé korekce joystickem, jakýkoliv prudký pohyb pákou znamená že se Vaše letadlo rozhoupe a Vy tak ztratíte šanci natankovat, v takovém případě musíte celou proceduru opakovat, tzn. vzdálit se a znovu si nalítnout pod tanker.

Plynovou páku nechat tam kde je (vůbec na ní nesáhnout) a velmi krátce se zbrzdit (pokud je to nutné) pomocí air brakes. Stačí 1-2 sec. air brakes pokud máte rychlost jen o něco málo vyšší než tanker. Zde je nutno dodat že i ty air brakes se musí použít velmi, opravdu velmi krátce, v opačném případě ztratíte příliš rychlost a jste ihned 100 ft za tankerem. Přesně z tohoto důvodu nesahám na plynovou páku, stačí přidat o 2-3% výkonu motorů navíc a máte rázem výrazně vyšší rychlost než tanker.

V okamžiku kdy jste pod tankerem a svítí 2 zelená světla (rychlost + výška správně) musíte chvíli počkat na pokyn Contact a následně Stabilize, to už máte tankovací ráhno připojeno a za pár minut plné interní nádrže.
V okamžiku kdy jste připojeni ráhnem můžete pustit řízení, hra automaticky udrží připojení. To je tak trochu nerealistické ale praktické, protože si dokáži představit tu frustraci virtuálního pilota kdyby se odpojil během tankování paliva.

Tato procedura chce pravidelný dril, člověk to musí mít natrénováno ale když to zvládnete je to skvělý pocit. Osobně mám raději tankování do koše, viz. EF2000, viz. můj pokus o deník na D.J. Oldgames.
Právě píšu z Windows XP SP3. :) Podařilo se mi zprovoznit originál Total Air War + patch D3D i s hudebním midi doprovodem. Ta hudba je tam fakt skvělá, dobře graduje atmosféru během letu.

Mimochodem víte, že s LGB GBU-24 můžete zasahovat nejen budovy, hangáry a jiné velké objekty na zemi ale i vozidla na zemi? Podobně jako ve Falcon BMS 4 lze i v TAW ničit stojící nebo jedoucí vozidla pomocí LGB.
Jediný problém je, že i když dáte zoom na LANTIRN display tak najít třeba stojící tanky na zemi z výšky 10000 ft je téměř nemožné. Dá se tomu ale pomoci, vyberete jinou AG zbraň (klidně kanon bez munice), na Attack MFD označíte cíl na zemi (vozidlo) a na stejném MFD přepnete na zobrazení LANTIRN. Poté stačí dát LANTIRN TRACK (lock cíle a ozařování laserovým paprskem) a už vidíte to locknuté vozidlo.

U originál F-22 TAW, na rozdíl od modifikace F-22 TAW 2.30, nevidíte ve virtuálním kokpitu obraz z LANTIRN na Attack MFD dokud se nepřepnete přímo na to MFD. To se dá ale obejít tím, že obraz si zobrazíte na IRST MDF kde si jej tlačítkem přepnete do LANTIRN. Obrazovka je sice menší ale pro orientaci zdali máte správný cíl a zbraň cíl zasáhla to stačí.

Úspěšně jsem takto vyřadil z provozu 2x Challenger pomocí 2x GBU-24. :)

Touto metodou se také dají efektně z výšky ničit ZSU-23 Shilky, které pod 10 000 ft dokážou člověku pořádně zatopit. V podstatě se s tím dá efektně vyřadit jakýkoliv SAM na zemi.
Začal jsem po delší pauze a létání v Falcon BMS 4 trénovat znovu zbraně v DID F-22 TAW.

Tréningová mise Bomb BAI je poměrně těžká (lítám na obtížnost HARD). Cíl (warhouse) brání 2x Shilka AAA, jejíž 23 mm kanony dokáží rozcupovat jakékoliv letadlo do 10000 ft. Shilka Vás lockuje i nad 10000 ft ale palbu zahájí až když míříte na ní a granáty naštěstí výše nedoletí.

V misi je nutné použít tzv. hloupé bomby Mk.82. V DID F-22 TAW je jediný implementovaný proti-zemní mód CCIP (ačkoliv v manuálu jsou zmíněný 3 způsoby bombardování), je tedy nutné vystoupat k 18000-20000 ft, a ve vzdálenosti asi tak 4-5 mil se spustit se shora (otočit letadlo hlavou dolů a spustit se na cíl) na ty Shilky a vyřídit je na jediný nálet. Těsně před nebo těsně pod 10000 ft to člověk musí začít vybírat směrem nahoru jinak ho než dopadnou hloupé bomby ty Šilky rozcupují na cimprcampr. Ta přehradná palba 23 mm granátů je masakr.
Že se TAW používá k demonstraci taktiky u letectva (na školách) jsem věděl ale, že se v roce 2018 najde člověk z "Turecka", který se dožaduje zdrojového kódu (a za který je ochoten utratit půl miliónu dolarů) aby na jeho základě mohl připravit military combat training platform (a tvrdí, že má možnost dostat se k reálnému F-22 Raptor) to mi hlava nebere, viz. odkaz. :)


"Dear mikew,

Yes, that's the idea but not for only TAI TF-X, stealth as a concept will be the future of air combat. SO, we will modify the project for instance for Japan FX-1, or any other stealthy aircraft in the future...You can reach to the introduction video of the project from . And when it comes to avionics and other aero dynamic features of F-22, the simulator perfectly reflects what's on the Raptor. 6 cray computers control avionics of F-22 and they are very realistically reflected on TAW 2.0. Those who could find an opportunity to fly with a Raptor like me may easily measure the level of reality of TAW 2.0. So, in the end it is not a matter of question to me the health of code of TAW 2.0 in terms of real technical details. For many, it is just a game, not for me, including its warfare AI for different components.

"
@mrazikcomp (15.09.2017 10:12): treningová mise začíná ve vzduchu nad mořem a ihned na tebe střílí SAM z lodi. Sotva se uklidíš nad hladinu, stačí vykouknout, dostat se do akčního rádiusu SAMu a je vymalováno. Změnit den na noc lze ale v noci nad mořem si koleduješ o náraz do země, i s NVG let těsně nad mořem bude o držku.
Tak jsem trochu potrénoval na tu druhou kampaň. No, musím říct, že zničit továrnu na zbraně s 12 kusy Mk.82 (230 kg neřízená bomba) je docela fuška. Obzvláště když cíl je chráněný dvěma ZSU-23 Shilka naváděných vlastním radarem. Jakmile se dostanu pod 10 000 stop, tak ke mě letí doslova přehradná palba (stěna) z 23 mm granátů, která mě obvykle naprosto spolehlivě rozcupovala na cimpr campr - mám pocit, že to slovo znám z nějaké moderní pohádky, jen si teď nemohu vzpomenout z které. :)
Mimochodem tuhle taktiku nepřetržité palby praktikovaly armády Waršavské smlouvy. Už chápu jak se asi cítili piloti západních zemí v Iráku.

Nakonec jsem tu tréningovou misi dal ale návnadou pro Shilky byl wingman, a já ve vysoké rychlosti pomocí CCIP, přibližně za použití 4-6 Mk.82 obě Shilky zničil. Pak už zničit továrnu byla hračka. No ukazuje se, že vyhrát kampaň s tím co mi naloží kampaňový generátor nebude žádná sranda.
Kde jsou ty časy, kdy jsem pohodlně z odstupu 10 km odpálil Maverick, který mě zcela zbavil jakéhokoliv nebezpečí ze strany AAA.

Ta tréningová mise je vůbec výživná. Pro jistotu se v oblasti krátce poté objeví 2x Su-35 a začíná být ještě více horko.

Super mise je také ta kde mám jen s pomocí pověšených raketnic s neřízenými raketami zasáhnou 3x SAM fregaty. Tuhle misi jsem na hard dosud nedal, nepomohlo mě ani letět 60 stop nad mořem, buď mě rozcupoval SAM nebo AAA.
Tak nastal čas pokořit druhou kampaň Urgent Shield. Tentokráte budu létat výhradně v kokpitu F-22 a budu používat i jiné A-G zbraně, nikoliv jen AGM-65 Mavericky. Dokonce přemýšlím nad tím, že bych používal jen default výzbroj, kterou mě vygeneruje kampaňový generátor, to už by bylo hodně hardcore.

Analyzoval jsem současnou vyhranou kampaň a zjistil jsem, že ne vše jsem dělal správně.
Po detailním přečtením všech příruček (včetně oficiálního průvodce kampaní) a souboru stratval.txt z odkaz jsem také zjistil, že není potřeba ničit všechny cíle ve městě ale jen ty, které odpovídají dané strategii!

Např. u strategie: To strike military targets (ARMY) dostanete body jen za zničení:
-ARMY_HQ
-BARRACKS
-MUNITIONS_BUILDING
-UNDERGROUND_BUNKER

Tím, že jsem se snažil zničit všechny budovy ve městě (typicky: MULTISTORY_OFFICE + RESIDENTIAL_BUILDING) tak jsem vlastně plnil současně strategii: To strike political targets (PIT), která mě ale byla naprosto k ničemu, takže jsem plýtval cennými Mavericky úplně zbytečně na cíle, které jsem vůbec neměl a hlavně nemusel ničit!
Jistě pokud by později velení řeklo, že je nutné útočit na PIT cíle, tak by se mě to hodilo. Takto jsem ale mohl navštívit jakékoliv město v Súdánu a ničit jen ty ARMY cíle výše a tak dost podstatně zvýšit svoji šanci na úspěch v kampani.
chlape nestastnaa, rikal sem USCHOVNA.CZ ne ulozto , , uschovna ma taky limit 2gb na soubor a je automaticka, po 14 dnech se to samo smaze a nemusis se o nic starat , plus oproti ulozto je tam plna rychlost stahovani, tohle mi bude trvat 36 min tou pomalou neplacenou rychlosti :)
Je zde nějaký zájemce co by si se mnou rád zalétal cooperativně kampaně z F-22 ADF a dat. Red Sea Operation? F-22 TAW 2.30 je totiž obsahuje a je možno je letět společně, což je lepší zážitek než s AI na pozici wingmana.
@mrazikcomp (16.03.2017 17:09): To můžu udělat ale nepomůže ti to. Musíš prostě AWAST vypnout pokud chceš hrát TAW. Windows Defender nebo Microsoft Security Essentials ten problém nemá.

PS. na fa. laptopu mám taky TAW a kvůli změně AV ho prostě musím vypnout jinak detekuje jednu komponentu, kterou neustále přesouvá do truhly.
@Rapier (16.03.2017 16:34): to sem tam cetl taky , ale neumim vastu rict at na to nekouka, proste zahlasi hrozbu a zmizi to do truhly , je mozny ze to taky nebylo stazeny cely, idelani by bylo hodit to na uschovnu jesli muzu poprosit

@mrazikcomp (15.03.2017 21:26): Ahoj večer se na to podívám. Ale pozor některé AV maji problém s jednou komponentou, která je v TAW 2.30 ale není to škodlivé jak říká AV, je to i zmíněné i v manuálu k modu.
ahoj, byl by mi nekdo schopny poslat 2.30 verzi pres uschovnu nebo sem snad videl i neco o 2.40 verzi , ja to zaboha nemuzu stahnout odnikud - bud se stahovani sekne , nebo to chce nejdriv naisntalovat nejaky malware aby me to pustilo ke stahovani , original cd mam ze staryho score/levelu, ale to samozrejme na w10 nemaka ,takze bez toho asi skoncim zas u vmware virtual pc , xp a originalky :(
mejl mrazikcomp@seznam.cz
V mém komentáři k F-22 TAW to nenajdete (neboť je to malá vada na kráse), ale protože v dynamických kampaních je nutné maximalizovat počet zničených cílů, které se nacházejí na Target Listu (požadovaných 60% ARMY cílů je opravdu obtížné splnit) tak z celé plejády AG zbraní (Mavericky, hloupé bomby, LGB, Harmy, neřízené rakety, clusterová munice) nakonec skončíte u univerzálního a ultra přesného AGM-65G Mavericku kterým prostě můžete zničit naprosto vše ve hře (včetně pomalu letících heli), s vyjímkou některých velkých nebo obzvláště odolných budov jako jsou např. ty velké a chráněné hangáry na letištích.

V tom je jeho předchůdce F-22 Air Dominance Fighter mnohem lepší, protože zde si skutečně užijete hloupé bomby, neřízené rakety, LGB, clusterovou munici a další AG serepetičky.

Endura sice psal, že používá i HARMy ale vzhledem k faktu, že Maverick má dostřel jako HARM tak je to zbytečné a hloupé bomby jsou prostě hloupé bomby, i s CCIP modem (kontinuálně počítaný bod dopadu počítačem) není snadné docílit 100% úspěšnosti v zásahu, rozhodně je to těžší než zásah řízenou raketou jako AGM-65 Maverick.

Taktéž v AA jednoznačně preferujete AMRAAMs před AIM-9, přesto, že Sidewinder je skutečný Fire & Forgot, na rozdíl od AMRAMMu, který musíte polovinu dráhy letu k cíli udržovat zaměřený na radary (aby jste zvýšili šanci na zásah a pak Vás nasralo jak efektivně na HARD obtížnost umí MiG-21 Upgrade vymanévrovat 1-3 AMRAAMs!), než se aktivuje radar v hlavici AMRRAMu a střela se tak stane skutečně autonomní. Jenomže protože nepřátel jsou kvanta, tak Vám nic jiného než používat AMRAMMy nezbývá, protože než se dostanete na dostřel AIM-9X Sidewinder (cca 10NM) tak bude nejspíš po Vás.

Nevím jak to dělá AI ale moje ESCORT F-18E ověšené celkem 4 AIM-9X jsou schopné vymanévrovat nepřátelské BVR rakety a dostat se tak na dostřel Sidewinderu.
Jenomže takový luxus si Vy dovolit nemůžete.

Schválně zkusím rozjet tu druhou kampaň a hrát ji tak abych používal i něco jiného než AMRAAMs a AGM-65 Maverick, no uvidíme.
Jeden postřeh z hraní TAW týkající se volby obtížnosti. Více chystám v návodu, který uveřejním v Zajímavostech.

Možná jste četli tento článek na Wiki TAW odkaz nebo viděli toto video odkaz kde virtuální pilot s pomocí TRACK IR relativně v pohodě vymanévruje Air to Air rakety ale je nutné si uvědomit, že článek i video popisují EASY + možná ještě tak MEDIUM obtížnost.

Z vlastní zkušenosti Vám mohu říci, že pokud si zvolíte HARD obtížnost tak na to můžete rovnou zapomenout! Pokud totiž na Vás vypálí např. MiG-21 Upgrade (jinak obstarožní byť značně zmodernizovaná stíhačka která typicky nese 2x přídavnou nádrž + 2x AA) Air to Air raketu R-77 "AMRAAMski" tak se můžete tak leda začít modlit a nejlepší metoda je okamžitě odhodit veškeré Air to Ground (AG), které máte pověšené pod křídly a okamžitě přepnout ENCOM Level na 1 nebo 2 (= radar off) aby jste tak minimalizovali vlastní emise.
Pak je nutné ihned zahájit únikový manévr = otočka o 180 stupňů a zamířit k zemi aby jste nabrali rychlost nebo obrat vlevo/vpravo o 90 stupňů k přilétávající AA raketě. Ten obrat o 180 stupňů je nutné udělat citlivě a to tak aby jste neztratili moc energie = rychlost, protože jinak Vás R-77 tak či onak dostane. A to mi věřte. Podívejte se na počet mých smrtí po dokončení první kampaně.

V případě, že na Vás protivník vypálí AA raketu, která není typu odpal a zapomeň jako AIM-9 nebo AMRAAM (po polovině své dráhy letu k cíli se aktivuje radar v hlavici rakety a ta sleduje cíl bez ohledu na Vaše letadlo) ale např. ruské R-27R (naváděné radarem) tak máte šanci přežít jedině v případě, že dostanete svého protivníka dříve než on Vás. Pokud ho dostane Váš AMRAAM dříve, tak se zruší radar lock a nepřátelská R-27R ztratí směr. To je jediná šance jak vymanévrovat R-27R naváděnou radarem ale pokud je to R-27T naváděná infra, tak máte problém. Nicméně infra raketu můžete zmást prudkým manévrem v dogfightu spolu s vypouštěním světlic (protiopatření) + také nezapomeňte snížit tah motoru z forsáže na 100% nebo méně.

Svoji šanci jak přežít BVR (vzdušný boj za hranicí vizuální dohlednosti) můžete maximalizovat za použití vašich wingmanů a to vhodnými manévry nebo využití doprovodné ESCORT letky, kterou navedete proti AA cílům.

Tak či onak, pamatujte si, že vymanévrovat AA raketu na HARD obtížnost je velmi ale opravdu velmi obtížné.
Teď jsem trénoval manuálně tankování za letu. V kampani jsem to nepotřeboval, protože jsem obvykle létal v 30 000 ft +, takže jsem max. šetřil palivo a F-22 díky schopnosti letu MACH 1,55 bez přídavného spalování (supercruise) neskutečně šetří palivo, takže jsem min. používal forsáž. To byl také důvod proč jsem nepotřeboval tanker ani při těch extrémně hloubkových misích. Obvykle to je ale wingman(-ni) kdo spotřebuje hodně paliva a to zejména ve vzdušném boji nebo stíhání.

Na 3 pokus po ne úplně hladkém přiblížení jsem natankoval manuálně. Jako v DID EF 2000 je nutné min. pohybovat joystickem a nikdy nepoužívat pedály ale nakonec se mi to podařilo! :)

Poprvé v historii jsem tak natankoval v pozici pod tankerem, upřímně tankování do koše jako je v EF 2000 je pro mě osobně mnohem jednodušší.
Gratuluji! A teď se nebudeš vymlouvat na TAW a budeš mít čas na BMS. :-)
@Rapier (12.02.2017 00:00): Wow tak tohle je fakt bomba, kdo to nehrál tak těžko pochopí. Nějaký Dark Souls jsou vedle tohoto casual klikačka, která se vyhraje sama na autoplay. Velká gratulace, poklona až k zemi a taky velká zavist. ;-) A výborný deníček, pokud si to už neudělal, tak doporučuji ty příspěvky zazalohovat i s obrázky do nějakého dokumentu, aby to nezmizelo v propadlišti dějin. Za pár let si to s chutí přečteš sám.
@Richmond (11.02.2017 23:51): Díky, výzva to tedy byla.
Hodně jsem si ji zkomplikoval v prvních 30 hodinách, ostatně stačí se podívat na Sortie Graph a Score Graph, tam jde vidět jak moc jsem se dalších 40 hodin musel sakra snažit abych vítězství zvrátil na naší stranu. Obtížnost HARD tomu taky zrovna nepomohla. Nejde ani tak o to, že by tam bylo více nepřátel jen všechny zbraňové systémy na bojišti byly max. přesné a realistické.

Neskutečný pocit vyhrát.

Digital Image Design pro mě osobně zůstávají navždy v mém srdci a patří zcela právem do síně slávy leteckých simulátorů.

Fantastické nedokáže vyjádřit všechny ty pocity co jsem těch 70+ hod zažíval. Brilantní letecký simulátor. Mistrovské dílo. The best of the best!
@jvempire (11.02.2017 23:50): Děkuji, velkým vítězstvím bych to tak úplně nenazýval bylo to fous....o pověstný fous a mohl jsem taky prohrát. Dokázal jsem ale všech doporučením navzdory, že F-22 TAW lze dokončit z kokpitu F-22, což mnozí co hráli přede mnou o mnoho let dříve nedokázali. O to více si toho vítězství cením ale byly to nervy, ne že ne. :)
@Richmond (11.02.2017 23:05): díky Všem co jste se mnou sledovali více než rok můj letecký deník.

Na závěr exkluzivně pro Databázi Her fotky z vítězství!

Nejprve fotka z nastavení simulátoru
odkaz

Fanfáry prosím! War Won!
odkaz


DAY 4 TIME 07:10 východního afrického času
Operation: Highland

Current Allied Strategy: To strike military targets (ARMY)

Duration:
Time spent under current strategy: 0 hours
Time remaining under current strategy: 1 hours

Damage:
Current damage level: 61%
Required damage level: 60% (kriste pane, já to dokázal, dokázal, dokázal!!!)

Intelligence Suggests Current Enemy Strategy:
To strike political targets (PIT)


Na tohle jsem čekal více než 70 hod... Victory!
odkaz
Bombááááááááá! Woooowwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww!

Podle srovnávacího grafu, se k závěru skutečně bojovalo až na krev.
odkaz

Score graf
https://s30.postimg.org/tv4jytfs1/DFS_Damage_Graph_War_Won.jpg" >odkaz

Damage graf
odkaz

Event Log
odkaz

Bojiště
odkaz

Seznam cílů
odkaz

Kampaň log
První kampaň úspěšně dohrána. Dokázal jsem to především jako pilot F-22 v kokpitu a částečně, hlavně na začátku jako AWACS commander!
Hned jsem dostal 5 hvězdiček takže mám odemčeny všechny originální kampaně!
odkaz

Aktuální Pilot Log
odkaz

@Richmond (11.02.2017 23:05):
@mazar1234 (11.02.2017 23:13):
Když jsem strávil tolik času abych vyhrál první a jednoznačně, podle mnohých zahraničních zdrojů, nejtěžší dynamickou kampaň Operation Highland (přesto, že ve hře podle počtu hvězdiček by to měla být kampaň nejlehčí, opak je pravdou) a to prosím na HARD obtížnost jen s 515 náboji do kanonu.

Mám opravdu radost, ještě nikdy jsem žádnou kampaň (natož dynamickou) v leteckém simulátoru nedohrál!

Přál bych Vám slyšet moje wooooooooooooooooooooooooooooooowwwwwwww i manželka se přišla podívat co se děje. Moje tvář v té chvíli mluvila za vše!
Boooooooooooooooooooobáááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááá!

Ještě teď tomu nemohu uvěřit, za to bych si zasloužil od Crashe nějaké ty bodíky, sice na výzvu nemám ale trpělivosti jsem v prokázal mnoho.

To je tak úžasný pocit něco dokončit, to se nedá ani popsat. Tento výsledek se navždy zapíše do mé virtuální kariéry pilota.

Zařadil jsem se tak po bok nemnoha pilotů po celém světě kteří dokončili alespoň jednu z dynamických originálních kampaní v F-22 TAW! A navíc na HARD obtížnost!

JÁ TO DOKÁZAL!
CNN Breaking News:

06:00 Evropského času (8:00 východního Afrického času)
Ženeva, Rada Bezpečnosti OSN
Generální tajemník OSN právě sděluje světu, že Spojenci zvítězili ve východní Africe a donutili Súdán (jenž byl označen všemi členy rady bezpečnosti za agresora protože napadl křesťany v Etiopii a Eritrei) zasednou k jednacímu stolu v Paříži s podmínkami diktovanými radou bezpečnosti OSN.

04:00 Amerického času
Washington DC, Bílý dům
Dámy a pánové. Prezident spojených států Donald Trump sděluje světu a všem svým krajanům, že jsme zvítězili a za pouhé 4 dny dostali Súdán na kolena. Válka je u konce. Pomohli jsme ochránit naše přátele ve Východní Africe i za cenu nesmírným obětí.

Ve všech velkým městech USA propukají mohutné oslavy. Evropa slaví také.
Rusko si oddychlo a Čína ta z toho bude tak jako tak profitovat.
CNN Breaking News:

05:10 Evropského času, Ženeva
Evropa se za hodinu probudí do nového rána. Generální tajemník OSN chystá mimořádnou tiskovou konferenci.

23:10 Amerického času, Washington DC, Bílý dům
Američané stále sledují CNN a čekají na zprávy z bojiště u Rudého moře. Prezident Donald Trump svolal mimořádnou tiskovou konferenci.
CNN Breaking News:

Plukovní Pavel "Rapier" Ondruch, US letecké eso (BTW pilot s československými kořeny, jehož rodiče v 68 emigrovali do USA!) se stává z 453 sestřely nejúspěšnějším stíhačem v historii a překonává tak legendární letecké eso Luftwaffe Ericha Hartmanna s 352 sestřely o 101 sestřelů a stanovuje tak nový světový rekord!

A to vše za pouhé 4 dny vysoce intenzivní letecké války.

Gratulujeme. Doufám, že budou nějaké body v mém komentáři k F-22 TAW.
Právě jsem přistál po dalším cca 40 min letu. Ve vzduchu bylo mimořádně horko, přesto že slunce se sotva vyhouplo přes obzor.

Letěl jsem 4* Interdiction Strike misi. Cílem bylo opět jedno z měst v Súdánu blízko Rudého moře. Už na zemi v kokpitu bylo na všech MFDs vidět množství cílů. Je jasné, že v sázce je naprosto vše. Vítězství nebo prohra. Vítěz bere vše.

Stěží mohu uvěřit tomu, že Súdán po tak masivních ztrátách je stále ochoten bojovat. Doufejme, že rozvědka ví opravdu naprosto přesně, že to Súdán zabalí jakmile dosáhneme 60% zničení ARMY cílů, protože už toho mám plné zuby.
V rádiu slyším jak AWACS navádí CAP hlídky na stíhaní a jak další Strike letky bombardují své cíle....vysílačka téměř nezmlkne. Tak je rušné. Do toho žádosti o povolení k rolování, povolení k najetí na runway a povolení ke startu nebo změny formací....

Je 06:23 východního afrického času když právě dostávám povolení k rolování. Hlavou mě lítají všechny možné myšlenky, vyhrajeme nebo prohrajeme? .... stále je to otevřená otázka, nejspíš letím poslední let, možná ještě jeden max. a pak jedu domů do států.

Pouhé 4 dny !!! vysoce intenzivní letecké války ze mě udělaly eso es. Ale nebylo to zadarmo, jen v letkách kterých jsem velel jsem ztratil 31 pilotů (+letadel) a to nemluvě o dalších desítkách ztrát (možná i stovkách ztrát letadel a pilotů celkově) US a našich Etiopských a Eritrejských spojenců.


Nepřítel musel ztratit minimálně mých 450 letadel + dalších několik stovek letadel, které zničily ostatní letky ve vzduchu a na zemi. Miliardy dolarů utracené za supermoderní zbraňové systémy nicméně ukázaly v prvním bojovém nasazení F-22 naprostou převahu na bojiště a ani ne tak z hlediska Stealth ale zásluhu na tom má především perfektní Situation Awareness (povědomí o tom kde je nepřítel a přítel na celém bojišti). Tohle je moderní válka 21 století, digitální bojiště.

Pravdou je že i Mig-21 Upgrade vyzbrojený R-77 Ammrammski je výzvou pro supermoderní F-22 Raptor o poměrně moderních a stále výkonných Mig-31 a Su-27 ani nemluvě. Z těch jsem měl respekt.

Letím opět v sestavě 2x ESCORT letka po 3x F-18E (jen AA rakety + jedna přídavná nádrž) a STRIKE letka 3x F-22 (AGM-65 Maverick + AMRRAMS + Sidewinders jako obvykle)

06:27 Iron 241 Clearence to departure.
Odlepím se z runway a za chvíli přes Bandit Help zapojuji obě ESCORT letky do boje s enemy Su-27 Strike Package která nám křižuje cestu.

Minu waypoint 2 a na MFD vidím že blízko cíle je CAP 2x Mig-21, opět zapojuji do boje obě ESCORT letky a ty je sundají z oblohy, nicméně na MFD vidím další enemy ESCORT letky doprovázející Antonovy An-70. Migy 21 a Su27. Po Bandit Hot - Help se obě ESCORT letky vydají vstříc nepřátelům a smetou je z oblohy.
Cesta k cíli je nyní naprosto čistá.

Po waypoint 3 hlásím Lead IP, two Running In, three Running In.
Zničíme všechny budovy ve městě a letíme zpět. Na MFD vidím +100NM jeden z těch Antonovů, takže dám wingmanům příkaž odhoď veškeré AG a letíme jim vstříc.
Věřte nebo nevěřte ale AN-70 vymanévroval 1x AIM-120R pak 1x AIM-120C a nakonec i z 3,5 NM odpálenou 1x AIM-9X takže jsem si ho nakonec vychutnal sotva ze 100m kanonem. Neměl šanci.

Pak už jsem to otočil rovnou na LAND a vystoupal do 30000 ft. Cestou zpět se mi na radaru objevila STRIKE package složená s mnoha Su-27. Dal jsem wingmanům příkaz Attack My Target a postupně jim tak přidělil všechny súčka.
Také ESCORT letky odpověděly Roger That na žádost Help Bandit Hot. Akorát, že byly asi 15 NM za námi takže nějakou dobu trvalo, než se dostaly na dostřel.... nicméně smetli jsme z oblohy celou STRIKE package.

Poté už následoval pohodový let na přistání.

Dostal jsem svůj osmý Distinguished Flying Cross (Letecký záslužný kříž).

Flight 1 Strike F-22
Rapier 2x Air Kills (Su-27 a An-70), 12 Statick Kills (budovy)
TWO 3 AK, 1 SK4
THREE 1 AK, 1 SK

Flight 2 ESCORT F-18E
LEAD 3 AK ale mrtvý, dostal to po cestě zpět.
TWO 3 AK
THREE 5 AK ! Borec

Flight 3 ESCORT F-18E
LEAD nic
TWO 4 AK
THREE 1 AK

Celkem jsme tedy zničili ve vzduchu 22 letadel při vlastní ztrátě jednoho pilota/letadla + 14 budov.

Fotky
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
Právě jsem přistál dalším cca 40 min letu. Ve vzduchu bylo mimořádně horko, přesto že slunce se sotva vyhouplo přes obzor.

Letěl jsem 4* Interdiction Strike misi. Cílem bylo opět jedno z měst v Súdánu blízko Rudého moře. Už na zemi v kokpitu bylo na všech MFDs vidět množství cílů. Je jasné, že v sázce je naprosto vše. Vítězství nebo prohra. Vítěz bere vše.

Stěží mohu uvěřit tomu, že Súdán po tak masivních ztrátách je stále ochoten bojovat. Doufejme, že rozvědka ví opravdu naprosto přesně, že to Súdán zabalí jakmile dosáhneme 60% zničení ARMY cílů, protože už toho mám plné zuby.
V rádiu slyším jak AWACS navádí CAP hlídky na stíhaní a jak další Strike letky bombardují své cíle....vysílačka téměř nezmlkne. Tak je rušné. Do toho žádosti o povolení k rolování, povolení k najetí na runway a povolení ke startu nebo změny formací....

Je 06:23 východního afrického času když právě dostávám povolení k rolování. Hlavou mě lítají všechny možné myšlenky, vyhrajeme nebo prohrajeme? .... stále je to otevřená otázka, nejspíš letím poslední let, možná ještě jeden max. a pak jedu domů do států.

Pouhé 4 dny !!! vysoce intenzivní letecké války ze mě udělaly eso es. Ale nebylo to zadarmo, jen v letkách kterých jsem velel jsem ztratil 31 pilotů (+letadel) a to nemluvě o dalších desítkách ztrát (možná i stovkách ztrát letadel a pilotů celkově) US a našich Etiopských a Eritrejských spojenců.


Nepřítel musel ztratit minimálně mých 450 letadel + dalších několik stovek letadel, které zničily ostatní letky ve vzduchu a na zemi. Miliardy dolarů utracené za supermoderní zbraňové systémy nicméně ukázaly v prvním bojovém nasazení F-22 naprostou převahu na bojiště a ani ne tak z hlediska Stealth ale zásluhu na tom má především perfektní Situation Awareness (povědomí o tom kde je nepřítel a přítel na celém bojišti). Tohle je moderní válka 21 století, digitální bojiště.

Pravdou je že i Mig-21 Upgrade vyzbrojený R-77 Ammrammski je výzvou pro supermoderní F-22 Raptor o poměrně moderních a stále výkonných Mig-31 a Su-27 ani nemluvě. Z těch jsem měl respekt.

Letím opět v sestavě 2x ESCORT letka po 3x F-18E (jen AA rakety + jedna přídavná nádrž) a STRIKE letka 3x F-22 (AGM-65 Maverick + AMRRAMS + Sidewinders jako obvykle)

06:27 Iron 241 Clearence to departure.
Odlepím se z runway a za chvíli přes Bandit Help zapojuji obě ESCORT letky do boje s enemy Su-27 Strike Package která nám křižuje cestu.

Minu waypoint 2 a na MFD vidím že blízko cíle je CAP 2x Mig-21, opět zapojuji do boje obě ESCORT letky a ty je sundají z oblohy, nicméně na MFD vidím další enemy ESCORT letky doprovázející Antonovy An-70. Migy 21 a Su27. Po Bandit Hot - Help se obě ESCORT letky vydají vstříc nepřátelům a smetou je z oblohy.
Cesta k cíli je nyní naprosto čistá.

Po waypoint 3 hlásím Lead IP, two Running In, three Running In.
Zničíme všechny budovy ve městě a letíme zpět. Na MFD vidím +100NM jeden z těch Antonovů, takže dám wingmanům příkaž odhoď veškeré AG a letíme jim vstříc.
Věřte nebo nevěřte ale AN-70 vymanévroval 1x AIM-120R pak 1x AIM-120C a nakonec i z 3,5 NM odpálenou 1x AIM-9X takže jsem si ho nakonec vychutnal sotva ze 100m kanonem. Neměl šanci.

Pak už jsem to otočil rovnou na LAND a vystoupal do 30000 ft. Cestou zpět se mi na radaru objevila STRIKE package složená s mnoha Su-27. Dal jsem wingmanům příkaz Attack My Target a postupně jim tak přidělil všechny súčka.
Také ESCORT letky odpověděly Roger That na žádost Help Bandit Hot. Akorát, že byly asi 15 NM za námi takže nějakou dobu trvalo, než se dostaly na dostřel.... nicméně smetli jsme z oblohy celou STRIKE package.

Poté už následoval pohodový let na přistání.

Dostal jsem svůj osmý Distinguished Flying Cross (Letecký záslužný kříž).

Flight 1 Strike F-22
Rapier 2x Air Kills (Su-27 a An-70), 12 Statick Kills (budovy)
TWO 3 AK, 1 SK4
THREE 1 AK, 1 SK

Flight 2 ESCORT F-18E
LEAD
6:01 východního Afrického času
Na spojeneckých leteckých základnách je mimořádně rušno. Velicí generál OSN právě udílí poslední rozkazy.

Velitelé letek čtou rozkazy:
"Spojenečtí letci, za naše křesťanské bratry a sestry v Etiopii a Eritrei. Valné shromáždění OSN nám dalo ultimátum 2 hod do konce letecké kampaně. Nebudu Vám lhát, jsme na prahu vítězství nebo také prohry. Politici v Ženevě a Washingtonu se obávají narůstajících civilních ztrát na obyvatelstvu Súdánu a našich východoafrických spojenců -Etiopie a Eritrei. Je tedy jen na Vás, zdali dokážeme splnit daný cíl. Já Vám věřím. Hodně štěstí, bůh Vás provázej.

Podepsán velicí generál OSN"


04:01 evropského času. Ženeva, Rada bezpečnosti OSN
Pane státní tajemníku. Rusové a Číňané žádají okamžitě mimořádné hlasování. Chtějí zastavení bojů a předejít dalším ztrátám na Súdánské straně, mají také obavy aby bylo s kým jedna a Súdán nebyl uvržen do chaosu.


Čas 22:01 Washington DC, Bílý dům
Pane prezidente, zde jsou prohlášení k národu. Jedno vítězné a jedno, že jsme válku nevyhráli, i když jsme byli na prahu vítězství. Národ to pochopí pane, Vaše preference příliš neklesnou.
CIA říká, že rusové by nám dali více času... ale číňané mají v Súdánu své obchodní zájmy. Vidí velkou příležitost jak vybudovat ve válce zničeném Súdánu města a dodat vlastní zbraně. A pokud je příliš vybombardujeme tak nebudou mít s kým jednat. Země bude v chaosu.

Pane prezidente, ruský atašé si žádá okamžité slyšení, má čerstvé informace z Moskvy...

Zpráva dne
Plukovní Rapier má na kontě 451 letadel, ještě jedno letadlo a Hartmann je překonán o rovných 100 letadel. :)
@endura (11.02.2017 16:43): díky za radu Enduro. Je mi to jasné, návody na combatsim.com jsem četl několikrát, včetně Tvých i zahraničních zkušeností letců ve forech.
Jenomže já si nemohu pomoct a chci dokázat, že TAW je možné dohrát jen v kokpitu F-22. Zatím se mi to daří, byť je to bude zatraceně těsné (-á) vítězství (prohra).

Nicméně to zvážím. Myslím zdali spíše neodehrát ke konci kampaně tři 30 min. mise jako commander v AWACS. Hrozně rád bych viděl vítěznou obrazovku a text.

Jinak máš samozřejmě naprostou pravdu s těmi čtveřicemi.
@Rapier (11.02.2017 14:43): "já si vezmu jeden Interdiction Strike hluboko na území nepřítele" Bejt tebou, nedělal bych to, Jaromíre :-) Já bych vzal jednoznačně misi AWACS Command. Jako velitel AWACSu si můžeš mnohem účinněji ochránit své území před nepřátelskými Strike nájezdy. Ty pak způsobí zničení tvých letišť, následkem čeho již nelétáš ve čtverici jako na začátku kampaně, ale třeba pouze ve dvojicích.
Právě jsem doletěl jeden SCRAMBLE a jeden CAP u kterého jsem chtěl zničit Barracks v jednom městě relativně blízko hranice a SS-23 SCUD ale bohužel letěl jsem sám na CAP, pouze jedna F-18E jako druhá CAP letka. Cestou jsem musel odhodit všechny Mavericky to když se to hemžilo nepřátelskými letadly. Mám sice další x sestřelů ale ale nakonec jsem to obrátil na letiště. Na ten SCUD už letí náš Interdiction Strike F-16U a já si vezmu jeden Interdiction Strike hluboko na území nepřítele ale s doprovodem 2x ESCORT a WW letky.

Nicméně aktualizovali se výsledky

DAY 4 TIME 06:01 REMAINING 01:38 (už je den)

Current Allied Strategy: To strike military targets (ARMY)

Duration:
Time spent under current strategy: 53 hours
Time remaining under current strategy: 2 hours

Damage:
Current damage level: 59% (neuplynula celá hodina takže nejsou dosud započteny všechny výsledky, ve vzduchu jsou další 2 Allied Strike Letky)
Required damage level: 60% (začínám se modlit)

Intelligence Suggests Current Enemy Strategy:
To strike political targets (PIT)

odkaz
odkaz
odkaz
Když konstruktéři projektovali F-22 Raptor tak nejspíš nikdy nepomysleli na to, že by mohla někdy v budoucnu nosit protizemní munici. Podobně jako u předchůdce Raptora, vynikající F-15 kde heslo USAF znělo: "ani libru váhy pro pozemní boj" a všichni víme, že F-15E se stal jedním z nejúspěšnějších stíhacích bombardérů v historii. A slouží dodnes.

Koho by napadlo, že jednoho dne slavná USAF adaptuje své "neviditelné" F-22 a přidá moduly radaru pro protizemní boj aby se s čistokrevných stíhačů jako jsem já, plukovník Rapier stal bombarďák. :)

Nicméně historie se opakuje a, tak nyní už 4 den vysoce intenzivní letecké války nad Súdánem, Eritrií, Etiopií a Rudým mořem létám v supermoderní stíhačce F-22 Raptor ověšen jako vánoční stromeček max. kilogramy Air to Ground výzbroje (obvykle 12 vynikajícími AGM-65 Mavericky s infračervenou hlavicí).


DEN 4, Východní Afrika, Letecká kampaň dosahuje svého vrcholu.
Intel hlásí, že ve vzduchu je min. 7 Allied Strike package (složených obykle z 1 Strike, 2 Escort a 1 Wild Weasel letky) a to nepočítám svou Strike package, která právě přistála.


Čas 05:54 min lokálního času ve východní Africe. Spojenecké jednotky a taktéž nepřátelské jednotky se potřetí nadechly a ve vzduchu je vše co má křídla a je schopno letu. Letecká aktivita na obou stranách raketově stoupá. Mechanici, technici, personál i piloti jsou v jednom kole. Všichni už padají únavou, 10-15 min odpočinek a znovu do kokpitu na další misi.
Nastává úsvit čtvrtého dne intenzivní (totální) letecké války. Za chvíli bude svítat. Ještě naposledy uvidím vycházející slunce nad Východní Afrikou.

Čas 03:54 Ženeva, ústředí OSN
Statní tajemní OSN začíná být nervozní. V Ženevě se schází nejvyšší vedení OSN aby domluvilo příměří mezi Etiopií, Eritrií, USA a Súdánmem na mimořádném zasedání rady OSN. Rusko a Čína se zdržely hlasování. Velící generál OSN dostává poslední 2 hod na splnění stanovených cílů (60% damage To Strike to Military Targets - ARMY). Pak bude definitivně letecká kampaň zastavena.

Čas 21:54 Washington DC
Politici ve Washingtonu a generálové v Pentagonu jsou také nervózní. Prezident Donald Trump právě mluví k národu v CNN a pozdě večer svým spoluobčanům říká, že vítězství je na dosah ruky! Amerika to nevzdá. Tentokráte NE!
Je si vědom faktu, že USA ztratily příliš mnoho drahých letadel a pilotů ale nehodlá se vzdát. Nicméně kongres jej tlačí k okamžitému ukončení války, situace se stává neúnosnou.

Válka je příliš nákladná a Súdán klade příliš velký odpor. To není jako v Iráku v 1991 kde OSN pod vedením USA převálcovalo kolos (Irák) na hliněných nohou. Tady jde o vše.
Veřejnost doma v USA začíná být nervozní z narůstajících ztrát a jen dnes během demonstrací ve Washingtonu bylo zraněno asi 40 lidí. Lidé žádají stažení vojsk USA a návrat domů. Už prý padlo příliš hodně pilotů (aktuálně 31). Mnoho lidí doma si klade otázku za co vlastně naši vojáci tam někde ve východní Africe umírají. Za koho to vlastně bojují.

Zpráva dne:
Velitel letky, plukovní Rapier s 444 zničenými letadly ve vzdušných bojích a na zemi se stává nejúspěšnějším stíhačem všech dob a překonává tak nejúspěšnější WW2 eso Luftwaffe: Ericha Hartmanna s jeho 352 sestřely o téměř 100 sestřelů.


Právě jsem doletěl další 4* Interdiction Strike. Sotva hodinová mise. Startovali jsme v noci v 5:17 Afrického východního času a přistáli sotva po hodině v 5:50.
Cílem bylo jedno z dalších Súdánských měst. Noční nebe bylo plné letadel sotva jsem usedl do kokpitu své F-22. Mechanici, mě už nemají kde kreslit sestřely.

Jen na svých MFDs ve okruhu 200 NM mil vidím ve vzduchu hned několik enemy Strike Package, CAPs a dalších letek. Zahajuji startovací proceduru a zapínám motory.
Na Frekvenci 1 slyším v rádiu žádostí o rolování, povolení najet na runway a žádost o starty. Stejně tak v rádiu slyším jak AWACS intenzívně navádí ESCORTy a CAP hlídky na bandity. Dále slyším jak hned několik Allied Strike letek právě bombarduje své cíle...

V 5:17 jsem dostal povolení k rolování. O 4 min později jsem už ve vzduchu. Tentokráte jsem se rozhodl nebrat sebou žádnou Wild Weasel letku a místo ni 2x ESCORT: jednu letku s 3x Su-27 a AA raketami a druhou letku s 3x F-18E a AA raketami. Strike letka má 3x F-22. Už si ani nevzpomínám po jak dlouhé době máme po 3 letadlech na letku. Zdá se, že mechanici a zásobovači odvedli kus dobré práce.

Čekám na povolení ke startu (WOLF 326: Ready to Departure) a zatím se jedna z mých ESCORT letek (ta s Su-27) vydala vstříc nepřátelské Strike Package aby pomohla naší dvojici Mirage 2000 na CAP vyřídit všechny ty Su-27.

Jsem ve vzduchu (Clearence to Departure..) a na MFDs vidím, že moje Su-27 stále bojují na pomoc jim posílám příkazem Help-Bandit Hot (radary SU-27 mají skutečně velká dosah) potvrzuje ESCORT letka F-18E Roger That a útočí. Sundáme je všechny.
Tedy ESCORT letky, moji wingmani se chtěli zapojit do boje ale raději je držím zpět. Mám pocit, že se AMRRAMy budou ještě hodit později.

Let na waypoint 2 probíhá v 28000 ft relativně v pohodě ale na MFDs vidím, že blízko IP cíle hlídkuje dvojice Mig-21 CAP. Za chvíli nám letí vstříc a opět příkazem Help-Bandit Hot zapojuji obě ESCORT letky do boje. Oba Migy sundáme z oblohy jeden mých AIM-120R proletí už vybuchující koulí.....zbytečně jsem plýtval municí.

Po Lead: IP a Two: Running In, Three Running In se Wingmani snesou dolů a Mavericky zasahují své cíle. Já také a navíc zničím všechny budovy ve městě.

Už se chystám zpět když si všimnu, že letka Su-25 a Mig-27 (Strike Package) se chystá překročit hranice a je sotva 50 NM od nás. Měním kurz a spolu s Wingmany a ESCORT je všechny sundáme z oblohy.

Sotva dokončíme jeden vzdušný boj na radarech se objeví Strike Package s SU-27 only ale i tu nakonec sundáme společně z oblohy.
Na Control MFD projíždím stránku s Wingmany a zjišťuji, že jsem v boji ztratil dvojku. A sakra. Také jeden z pilotů F-18E se katapultoval.

Zpět letím přes 2 dobře zásobené nepřátelská letiště blízko našich hranich. Kanonem zničím všechna letadla na stojánce a během letu na druhým z nepřátelských letišť na mě odstartuje první Mig-21 SCRAMBLE a já jej vidím jak se odlepil z runway a posílám mu vstříc oba Sidewindery, jeden vymanévruje ale druhý ho zasáhne, naštěstí. Protože jsem kompletně bez munice ve vzdušném boji.
Než stihne trojka a ESCORT letky zasáhnout je po všem, pilot MiGu to narval do země.

Okamžitě nabírám výšku a letím domů. Neuplyne ani minuta a ze stejného letiště startuje další Mig-21 SCRAMBLE ale ten už obě ESCORT letky po příkazu Help-Bandit Hot sundají.

Věděl jsem, že letět přes tyto již dříve tak 40 hod zpět zničené letiště bude riziko ale chtěl jsem nepříteli způsobit max. ztráty během letu zpět. Už si ani nepamatuji situaci kdy bych se vracel úplně prázdný.

Po přistání Debriefing a vidím, že jsem právě dostal svou čtvrtou Medal of Honour!
Já dostal 10 letadel a 12 budov. Dvojka 4 letadla a 1 budovu a trojka 3 letadla a jednu budovu. Bohužel dvojka padla v boji.

ESCORT letka F-18E dostala celkem 6 letadel ale jeden z nich se musel katapultovat.
ESCORT letka Su-27 dostala další 4 letadla beze ztrát.
Celkem tedy 27 letadel a 14 budov za 1 ztrátu pilota, 1 katapultovaného a 2 letadel.

Podle Target Listu jsem město zničil na 100% protože není v seznamu cílů.



DAY 4 TIME 05:54 REMAINING 02:05

Current Allied Strategy: To strike military targets (ARMY)

Duration:
Time spent under current strategy: 53 hours
Time remaining under current strategy: 2 hours

Damage:
Current damage level: 58% (neuplynula celá hodina takže nejsou dosud započteny všechny výsledky, ve vzduchu je 7 allied Strike Letek)
Required damage level: 60% (kriste pane to bude sakra těsné)

Intelligence Suggests Current Enemy Strategy:
To strike political targets (PIT)

Fotky:
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
@Crash (31.01.2017 12:55): tak jo Crashi to jsem rád. :) Zítra mám v plánu dokončit tu kampaň. Možná ještě poletím ve ČT, záleží zdali dáme ty 2% s ostatními Interdiction Strike letkami najednou. Bude to těsné.
@jvempire (31.01.2017 15:07): tak začít hrát letecké simulátory je lehčí, než se zdá.
Stačí si vybrat správný letecký simulátor, nejlépe takový, který není příliš study sim (tzn. že nejprve musíš přečíst 350+ stránkovou bichli a naučit se ovládat všech 15 módu radaru abys vůbec mohl uvažovat o kampani), pak zakoupit joystick nebo HOTAS od Trustmaster mezi 700 Kč až 1200 Kč a začít hrát.

Třeba na začátek bych si určitě vybral nějaký lehčí letecký sim jako např. ze starších F-22 TAW, Red Baron 2 nebo Janes WW2 Fighters , z těch modernějších asi IL-2 Sturmovik 1946, Lock On, Strike Fighters 2 Europe/Israel/Vietnam nebo First Eagle 2.

Zvolil bych si pochopitelně nižší obtížnost než já HARD, klidně easy nebo medium, přečetl bych si alespoň jednou ten 100 až 150 stánkový manuál a pustil se do tréninkových misí nebo volných letů abych se naučil ovládaní a zbraně. Pak je ideální čas zkusit nějakou tu kampaň klidně na EASY obtížnost.

Taky jsem nějak začínal. :)
@Rapier (31.01.2017 12:52): No hrál bych rád, letecké simulátory se mi líbí, ale jsem na ně dost levej. S tím čtením tě chápu, taky nevím jestli někdo čte můj report výzvy na profilu. Ale i když to potěší jen jednoho člověka tak je to fajn. Takže jen tak dál, držím palce.
@jvempire (31.01.2017 08:40): jsem rád, že to čte i někdo jiný než Richmond. :) Díky za podporu. Osobně se mi zdá, že většina lidi na DH to nesleduje, docela by mě zajímalo kdo to čte a zdali se to chystá zahrát.
Oprava: těch 432 letadel protivníka jsou pouze mé sestřely, ráno me do došlo, že se započítávají pouze mnou sestřelená nebo zničená letadla a vrtulníky na zemi. S ostatními letkami které byly součástí mých package by to bylo odhadem tak 500-550 letadel.
Takže jsem srovnal rekordy německých leteckých es z WW2. :)

Čerstvé zprávy z fronty. Právě jsem přistál po další misi.

Musel jsem vzít jeden z těch 2 Interdiction Strike - 5 hvězdičkový (nejtěžší) do kterého šlo vstoupit jedině přes tlačítko Take Off, tzn. žádná možnost upravit letadla, zbraně, prostě jen to co bylo v dané chvíli k dispozici. Nevím zdali tak hra simuluje, že docházejí zdroje, což je dost možné, obzvláště po takto intenzivní letecké kampani, která už mimochodem trvá 4 den a já sestřelil neuvěřitelných 432 vesměs moderních letadel převážně ve vzduchu a něco málo i na zemi!

Takže letěli jsme ve složení STRIKE 2x F-22 (AA typicky ale tentokráte jen 12 hloupých Mk.82F bomb), WW 2x JSF (CAS), 2x ESCORT po 2x F-18E (AA + 3 přídavné nádrže). No mohlo to být horší.

Opět jsem startoval v noci v 3:58 ráno local time a po obvyklé proceduře jsem a startu jsem poslouchal na Frequenci 2 jak AWACS navádí stíhače....ve vzduchu opět bylo dost rušno. Letecké aktivita, jak ofenzivní, tak defenzivní - nejspíš v předtuše konce - stoupá na intenzitě. Ne nadarmo se hra jmenuje Total Air War.

Cestou k cíli jsem proletěl mezi CAP 2x Su-27 které hlídkovaly nad 3 nepřátelskými letišti blízko naší hranice a CAP 2x Mig-21, který jsem posledně nesundal z oblohy neboť to nebyl primární cíl.

Let k cíli v 38000 ft byl naprosto v pohodě. Dlouhý ale bez potíží. Zajímavé to ovšem začalo být po Lead IP a odpovědi Wingmana Running In, který Mk82F netrefil svůj barrack, takže jsem ho zasáhl jednou pumou já a pak minul ten svůj. Po dalším náletu jsem opět minul asi o 5-10 m svůj cíl - Barrack ale po třetím náletu jsem oba cíle zasáhl. Nedošlo mě totiž, že už nemám podvěšený AGM-65 Maverick, jehož výbušná hlavice zničí téměř všechny budovy nebo mosty ale jen 250Kg hloupé bomby, takže na cíl je nutné dopravit min. 2 ks.
Tudíž jsem už pak dostal jen jednu z dalších budov.

Cestou zpět jsem letěl po trase příletu protože jsem na MFDs zachytil, že ve vzduchu je transportní zásobovací letka Mil Mi -26 v doprovodu jednoho Mig-31 (to bude maso) a v 35 000 ft po příkazu wingmanovi odhoť zbývající AG akceleroval na MACH 1,55 (supercruise) a do 10 min Wingman sundal všechny Mi 26 a já vyřídil ten Mig-31, ovšem tady mě šlo o krk, protože MiG na mě vypálil radiolokační raketu a já tak musel okamžitě přerušit útok, už jsem se viděl v lepším případě na padáku, naštěstí ho dostal můj AIM-120C AMRRAM dříve než on mě. Ale bylo to o fous a na rovinu, měl jsem srdce v kalhotách. Jak jsem uslyšel varování v kokpitu, že na mě letí ani ne s 21 NM raketa tak se ve mě krve nedořezalo....bože díky, že jsem to přežil.
V předcházející CAP misi mě vycvičily 2 Su-27 a ty jejich výkonné radary + rakety tady nepomůže ani ENCOM 1! Jak Vás locknou tak jedině manévr ve správné chvíli + protiopatření mohou být spásou. Ovšem to je tak trochu sázka do loterie, která může ale taky nemusí vyjít.

Nakonec jsem nechal radar zapnutý (ENCOM 5) a namířil si to domů s tím, že smetu z oblohy ten CAP 2x Mig-21 vyzbrojený jak jinak R-77 (ruská obdoba AMRAAMu). Do boje jsem příkazem Help - Bandit Hot zapojil jednu z ESCORT letek s F-18E a nakonec jednu z Mig-21 dostal až můj AMRAAM.

Pak už následoval pohodový let a přistání na mateřském letišti.

Výsledek mise: + 6000b (score + 70 000b),
Dostal jsem Mig-31 + Mig-21 a 3 budovy
Wingman dostal všechny 4 Mil Mi-26
Ledna F-18E ESCORT sejmula ten druhý Mig-21
A je z toho už moje čtvrtá Air Medal! :)

Mnohem důležitější je celkový progress na bojišti a ten je značný.

DAY 4 TIME 05:11 REMAINING 02:48 (za chvílí nám bude svítat)

Current Allied Strategy: To strike military targets (ARMY)

Duration:
Time spent under current strategy: 52 hours
Time remaining under current strategy: 3 hours

Damage:
Current damage level: 58% (tak to je bomba!)
Required damage level: 60% (kriste pane to bude kur.. i tak hodně těsné)

Intelligence Suggests Current Enemy Strategy:
To strike political targets (PIT)

Takže pokud počítám dobře 58% : 52 hod = 1,1154 % za hod! Zatím jsem tedy stále ve hře! Bože, jestli tuhle leteckou kampaň vyhraji tak budu skákat 3 metry radostí do výšky. Tohle je samotné peklo na zemi. Proti tomu i Dark Souls a všechny cRPG jsou pařba pro náctileté.
Požadováno je 60% : 55 hod =1.091 % za hod.

odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz

Mrkněte se kolik je 3 hod před koncem kampaně ve vzduchu letadel! Všimněte si F-117A na Interdiction Strike misi! To se nevidí často.
odkaz

odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
Tak teď jsem se marně snažil vybrat jednu ze 3 dostupných Interdiction Strike a letět, ačkoliv jsem si vše nakonfiguroval dle svého přání po kliknutí na OK jsem byl zpět v Mission Rosteru. Vypnutí, zapnutí hry nebo restart PC nic nevyřešil. Pamatuji si, že už jsem to myslím jednou zažil a prostě v této misi nelze vybrat manuálně nic ale pokud to nechám jak to PC vygeneroval tak můžu letět. To mě sice netěší, nevím proč tomu tak je, jediné vysvětlení mám, že prostě dochází zdroje (letadla a munice) nebo to je bug hry, opravdu nevím.

Těch ušetřených 30 min jsem se snažil využít na CAP s tím, že zajdu bombardovat jedno z měst na Target Listu, bohužel jsem se dostal ověšen 12x AGM-65 Mavericky (tzn. s max. RCS = viditelný) do akčního rádiusu radaru 2x Su-27 a přes veškerou snahu jsem dostal zásah, takže Eject. :( A sakra.

Poté v Mission Rosteru přibyli 3x Interdiction Strike mise ale všechny měly výše popsaný problém. Co ale vím, že jsem ztratil celých 23 min, nicméně se započetly všechny výsledky takže...

Operation Highland
DAY 4 TIME 04:04 REMAINING 03:55

Current Allied Strategy: To strike military targets (ARMY)

Duration:
Time spent under current strategy: 51 hours
Time remaining under current strategy: 4 hours

Damage:
Current damage level: 56% (naděje ŽIJE, malá ale žije!)
Required damage level: 60% (kriste pane to bude kur.. těsné)

Intelligence Suggests Current Enemy Strategy:
To strike political targets (PIT)

Takže pokud počítám dobře 56% : 51 hod = 1,098 % za hod! Zatím jsem tedy zpět ve hře!
Požadováno je 60% : 55 hod =1.091 % za hod.
V životě bych nevěřil jak v leteckém simulátoru budu vzpomínat na matematiku a statistiku a modlit se k bohu abychom těch 60% dali.

Podle obrázku bojiště je nezvykle rušno. Jen my vyslali několik letů Interdiction Strike, tak doufám, že z toho bude těch 60% damage.

odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
Zrovna jsem pročítal znovu manuál. Tvůrci hry to vzali skutečně vážně a říkají, že bez ohledu na vojenskou strategii a úspěchy na bojišti jsou to politikové kdo tahají z nitky. V tom samozřejmě mají pravdu. Ukázal to Vietnam, ukázala to Pouštní Bouře a ukazují to jakékoliv další letecké kampaně.
Takže nejenže vám říkají co je třeba udělat (jaké cíle prioritizovat) ale pro jistotu Vám na to ještě dají časový limit aby Vaší lidé doma nenabyli dojem, že válka je moc drahá, ztráty jsou moc velké a výsledek v nedohlednu. Z toho plyne, že to klidně mohou vzdát pár hodin před celkovým vítězstvím pokud nebude dostatečně efektivní....a místo abych dokončil svou práci tak dost možná hodinu před vítězstvím v kampani se stáhneme z boje. To bude zajímavé.

Ještě jsem neviděl letecký simulátor kde je kampaň limitována časem. Total Air War není skutečně jen obyčejný letecký simulátor ale vyhrát leteckou kampaň znamená být také výborný velitel na bojišti (AWACS commander) a snažit se splnit cíle as soon as possible ...

Jen létat mise a doufat že vyhrajete nestačí. Tvůrci to ostatně přiznávají v manuálu.
Pro maximální autenticitu, když letím v noci tak mám zhasnuto v pokoji a jen zbytkové světlo z chodby mě pomáhá šetřit oči jak na mě lišácky pomrkávají všechny ty MFD.
Pak to vypadá asi takhle....poslední foto už za světla :) Ono ta Nokia 930 sice fotí fajn i s HDR ale světlo je světlo....a kdo to má udržet v ruce naprosto nehnutě, že? :)

odkaz
odkaz
odkaz

PS: měl bych se vnitřně začít smiřovat s tím, že tohle asi nevyhraji....i když :) Držte mi palce!
Právě jsem předčasně ukončil další Interdiction Strike misi..... :(
Měl to být relativně pohodový let ale přesně jak říkal Endura, protivník necelých 5 hodin před koncem letecké kampaně ožil a vrhl se do posledního marného boje. Tolik letadel protivníka jsem už na MFDs dlouho neviděl...

Opět jsem letěli v noci asi v 2:30 v noci. Měsíc nikde, černočerná tma a na MFDs se to hemžilo červenými cíli: několik letek Su-27, Su-25 a Mig-27. Také na naší straně bylo ve vzduchu hodně letadel a narozdíl od minulé mise, teď bylo skutečně živo. Po startu v rádiu slyším jak AWACS navádí CAPs na cíle, které právě překračují nebo se chystají překročit hranici. Už před povolením ke startu vidím na MDFs, že jedna z enemy Strike Packages mě protne dráhu letu a tak jsem opravdu rád za doprovodné 2x ESCORT po 2 F-18E (jen AA) a WW letku (CAS). Tuhle package jsme nakonec minuli ale do cesty nám mezitím přiletěla další enemy Strike Package ve složení 2x Mig-21 ESCORT, 2x SU-27 WW, 2x SU-25 Strike a 2x SU-27 ESCORT. Dostali jsme je společně s F-18E ESCORT všechny, osobně jsem si na konto připsal 2x Su-27.

Poté jsem udělal rozhodnutí zkrátit si cestu a letět z waypoint 2 rovnou na waypoint 4 a ušetřit tak skoro hodinu letu. To se ukázalo být správným rozhodnutím, proletěli jsme ve 41500 ft cca 50+NM od enemy CAP 2x Mig-21. I když mě svědil prst na spoušti, tak jsem dal přednost primárnímu cíli a to zničení Barracks v dalším Súdánském městě.

Let k cíli do 30 min a pak jsem pohodlně zničil všechny budovy ve městě, včetně Barracks spolu s wingmanem. Letmý pohled na MFD mě prozradil, že wingman má ještě stále 7 AGM-65 Maverick takže na nedalekém, vyřazeném letišti byly spousta letadel na stojánce jako cílů. Sklopil jsem zrak na Attack MFD a začal označovat wingmanovi manuálně cíle ať odpálí všechny Mavericky.

A pak se to stalo.

Warning, Too Low....ježíši, já v tom stresu zapomněl zatáhnou vzdušnou brzdu a s motory na IDLE 50% jsem ztratil nízko nad zemí vztlak a už to nebyl schopen srovnat jakmile mě došlo, že to je critical situation...., takže jsem v kokpitu F-22 doslova se propadl na zem a proměnil se v ohnivou kouli....

Né, že by mě ta zbytečná smrt tak mrzela, score jaké mám mě dovoluje dělat chyby ale misi jsem měl skvěle rozjetou a těšil jsem se jak s wingmany a ESCORT letkami zpět sundáme ten CAP Mig-21 a pak beztak nějakou enemy STRIKE Package co se bude vracet.

Školácká chyba ale i ty se ve válce stávají....tímto vám oznamuji vážená paní plukovníková, že Váš muž, plukovní Rapier hrdinně padl v boji :) Čest jeho památce. K poctě zbraň. Pal, pal, pal....

Ve finále mě to nevadí (ušetřil jsem min 30 min času na další misi, vnímám to tak trochu jako čít ale teď se mi každá minuta navíc hodí), cílové město Asoteriba jsem srovnal se zemí, dle reportu 100% damage, ano mohlo to být na další, v pořadí už čtvrtou Medal of Honour nebo Silver Star přinejmenším ale nebude...zkrátka podělal jsem to. Tohle se mi za těch 66 hod ještě nestalo. Zkrátka bojová únava se musela někde projevit.

Důležité je, že jsem zničil cíl a navíc jsem dostali společně jednu kompletní enemy Strike Package, které byly na cestě k našim Allied cílům.

Operation Highland
DAY 4 TIME 03:40 REMAINING 04:19

Current Allied Strategy: To strike military targets (ARMY)

Duration:
Time spent under current strategy: 50 hours
Time remaining under current strategy: 5 hours

Damage:
Current damage level: 54% (naděje ŽIJE, malá ale žije!)
Required damage level: 60% (kriste pane to bude kur.. těsné)

Intelligence Suggests Current Enemy Strategy:
To strike political targets (PIT)

Takže pokud počítám dobře 54% : 50 hod = 1,08 % za hod
Požadováno je 60% : 55 hod =1.091 % za hod.
Tzn. jsem ještě ve hře ale bohužel momentálně níže než jsou požadavky HQ. Moje zničené město se zatím nezapočítalo, protože je 04:19 hod a v každou 0,5 nebo 1 hod se aktualizují výsledky.

Já snad dnes ani neusnu. Ještě nikdy se mi nestalo, že bych tak moc chtěl nějakou hru dohrát a hlavně vyhrát. Po nezměrném úsilí to snad ještě dokáži enemy letkám navzdory!

PS: dnes jsem pro Vás co to čtete dodal i jedno foto z kopitu, což mě stálo nemožnost se pak do mise vrátit z W8.1, takže jsem si to hezky vše zopakoval....

Slíbená foto z kokpitu, tady to ještě není tak vidět ale o 15 min později se obrazovky hemžili červenými cíli a to jsem byl sotva chvíli ve vzduchu..
odkaz

odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
@Richmond (28.01.2017 14:13): může normální člověk dohrát cRPG?

Asi tak, min. Endura to zde na DH dokázal, a má vyhrané všechny kampaně.

Ber v úvahu, že já hraji - dle zahraničních sim webů - hned první a nejtěžší kampaň vůbec. Navíc abych si ji ulehčil tak ji hraji na HARD obtížnost. :) Na začátku kampaně jsem také udělal mnoho chyb a byl mnohokrát sestřelen = nesplnil cíle.
Je pravda, že DID to trochu s obtížnosti první kampaně trochu přehnali. 60% damage ARMY military targets je opravdu hodně vysoko nastavená laťka. Zajímavé je, že v kampani je v souboru kde jsou conditions zmíněno, že zvedají vývojáři v rámci balancu hry na 60%! To zní jako špatný vtip.

Pokud bys to hrál na normal nebo easy obtížnost měl bys vyšší šanci na výhru, protože enemy zbraně by nebyly tak přesné a tvoje by byly účinnější než normálně.
Musím se opravit a omluvit tvůrcům. Samozřejmě, že lze manuálně označit cíl pro Wingmana na zemi jako AAA, SAM, nebo jakýkoliv mobilní cíl a pak mu dát příkazem rozkaz k útoku na pozemní cíl! Co nejde a co odlišuje F-22 TAW od Janes F-15 je fakt, že v plánovači mise nelze vybrat manuálně cíl pro wingmana (nebo já na to nepřišel) a hlavně vybrat i ostatní statické cíle např. další budovy ve městě. Taktéž během letu já mohu v LANTIR módu FREE vybrat a locknout jakýkoliv cíl např. most nebo cokoliv dalšího na zemi ale když dám wingmanovi příkaz Attack My Target tak odpoví unable to proceed nebo tak nějak. Prostě nejde mu dát ve hře rozkaz znič ostatní statické cíle což by mě ohromně pomohlo v plnění tech 60% damage army cílů.
Tak mám za sebou další let. Startovali jsme v 1:26 hod v noci místního času a přistáli v 2:23 hod v noci. Byla jasné noc, spousta hvězd na obloze, žádná oblačnost a krásně viditelný měsíc. Proto jsem ani jednou nepoužil noční vidění, stejně jako minulý let.

Už probíhá 4 den vysoce intenzivní letecké kampaně, ve které jde o čas a fakt, že musíme zabránit Súdánským pozemním ozbrojeným silám překročit jižní hranici a napadnou Etiopii s Eritreou. K tomu naše celková politické a vojenská strategie říká, že když dostatečně poškodíme C4 (Command, Control, Communication and Computing) cíle (15%) a dostatečně zredukujeme jejich letecké síly - Air Force o 20%, takž že pak máme šanci na to zničit 60% jejich ARMY cílů (vojska) abych zabránili Súdánu vést pozemní ofenzivu proti našim africkým spojencům v regionu.
Díky jednostrannému vyhlášení války Súdánem máme podporu OSN, jakž i zbytku západního (a zdá se, že i východního) světa a hlavně USA, které se v regionu dlouhodobě po fiasku v Somálsku v minulém století angažují.

Tentokráte jsem letěl (překvapivě :) ) opět Interdiction Strike 5 hvězdičkou misi (nejtěžší). Cílem bylo opět jedno ze Súdánských měst, kde jsme měli zničit Barracks a další budovy ve městě. Cíl byl opravdu hluboko v nepřátelské území, poměrně nedaleko od hranice s Egyptem. Protože dle plánovače byl cíl chráněn SAM tak jsem zvažoval zdali Wild Weasel letku Su-27 vyzbrojit WW (WIld Weasel) nebo jako CAS (Close Air Support), nakonec jsem se rozhodl po dobrých zkušenostech pro CAS konfiguraci, tzn. ruskou obdobu AGM-65 Mavericku.

Letěli jsme jako Strike Package složená z STRIKE 2x F-22 (s typickou sestavou AA a AG raket jako obvykle), WW 2x Su-27 (CAS), ESCORT 2x Su-27 (AA only) a další ESCORT 2x F-22 (AA only). Krásná noc, nasvícená runway, pojížděcí dráhy, navigační světla na letadlech....ideální pro romantiky. :)
První odstartovala ESCORT Su-27, pak WW Su-27 a pak překvapivě STRIKE dostal povolení ke vzletu. Překvapivě proto, že druhý ESCORT F-22 zůstal z nějakých důvodů na zemi.

Tak fajn, letíme jen hodně hluboko do nepřátelského území, cesta je více méně čistá, nepřítel až na jednu STRIKE package složenou s ESCORT 2x Mig-21, STRIKE 2x Su-25 a WW 2x Mig-27 nemá prakticky nic ve vzduchu v okruhu 200 námořních mil. Tu enemy package bych rád po cestě smetl z oblohy ale bohužel byli asi 100+ NM daleko mimo mou vytyčenou cestu. Tak snad jindy.

Ihned po vzletu jako obykle dávám Wingmanovi příkaz přelaď si na radio frekvenci 2 (kde jsou ostatní letky a AWACS) a pak Go to Card formation. Wingman odpoví jako obvykle two a zařadí se na pozici. Ignoruji jako obvykle autopilota a stoupám do 40 000 ft, abych max. šetřil palivo. Mimochodem, je možní si výšku letu stejně jako waypointy upravit během plánování mise a dokonce i přímo v letu díky pokročilé avionice F-22 a datalinku s ostatními letadly. Nicméně to obvykle nedělám a prostě letím po vytyčené trase ale mnohem výše než určených 15 000 ft. Jednak plně naložen AGM-65 Mavericky na externích závěsnících STRIKE F-22 letí cca MACH 1,08 (ve výšce ne při zemi pochopitelně), dále mám výškovou převahu nad protivníky a SAMs o AAA nemluvě. A to se vždy hodí. V neposlední řade jak už tu padlo šetřím palivo pro případný vzdušný boj kvůli kterému musím nyní hodně měnit směr aby bylo na co střílet, protože nepřítel je takřka uzemněn.

Po cestě k waypoint 2 a 3 jsem přemýšlel co se asi tak stalo s ESCORT F-22, že neodstartovali ale chyba oni odstartovali až po nás a dalších STRIKE package složených s EF-2000, JSF, F-18E, takže překvapivě cestou k cíli nás náš druhý ESCORT dohnal a předehnal (aby taky ne když nesli jen AA rakety, s těmi mohli letět klidně MACH 1,2-1,3)
takže nad cílem jsme byli kompletní.

Už jsem tak drzý, že radar ani nevypínám po většinu letu a před a nad cílem si klidně dovolím mít zapnutý radar, tzn. ENCOM na 5 (Emmision Controll) kdy o sobě dávám všem vědět hodně dopředu ale na druhou stranu získám z radaru max. informací o vzdušných i pozemních cílech. Takto jsem cestou na waypoint 4 odhalil přes LANTIR, že se po kolejích pohybuje nákladní vlak naložený tanky. Z města do dalšího města k jižní hranici.

Přesně podle předpokladu byl těsně u cíle SAM (raketa země vzduch) SA-6, kterou ale zaregistrovala WW SU-27 a ruskou obdobou Maverciků jej vyřídila bez ztráty jediného letadla.

Pak po hlášce Lead IP nasledoval můj a wingmanův útok AGM-65 Mavericky do budov v cílovém městě. Jako obvykle jsem vystřílel všechny Mavericky a zničil všechny budovy ve městě.

Cestou zpět jsem vždy nastoupal na 35 000 ft abych šetřil palivo, wingmanovi jsem dal rozkaz ať odhodí všechno AG, a pak 2x klesl pod 1000 ft to abych zaútočil na ten pohybující se vlak naložený tanky a pak u nedalekého letiště zničil alespoň jeden transportní Mil Mi-26.
Následně jsem to otočil přímo na 3 letiště protivníka, která byla schopná provozu a zmíněný ENEMY strike package Mig-21, Su-25 a Mig-27 se vracel zpět. Zahájil jsem ve 40 000 ft stíhací jízdu ale ani s Mach 1,55 jsem nebyl schopen se dostat na dostřel AIM-120R AMRRAM (60 NM), protože jsem byl příliš daleko. Sakra, unikli sestřelení. Mít tak 15 min letu navíc dostali bychom je všechny parchanty.

Let zpět jsem provokativně nechal celou dobu zapnutý radar, ENCOM 5 abych vylákal stíhače protivníka k odvetě ale Súdánci se evidentně k ničemu neměli. Smutný, protože jsem nic ve vzduchu nesestřelil, jsem si to namířil domů. Bohužel už jsem neměl náboje do kanonu ani jinou AG výzbroj, takže nebylo čím zničit letadla na zemi. A že jich tam bylo...na těch třech letištích, které jsem někdy okolo 40 hod kampaně vyřadil z provozu.
Strašná škoda, že v tomto simulátoru nejde využít Wingmama během letu nebo přiřadit mu více pozemních cílů v plánovači misi. Když totiž útočíme tak Wingman zničí jen cílovou budovu, zbytečně na ní vyplýtvá 3-4 Mavericky a pak zbylé AG má jen pro případ Engage Hostile (tzn. AAA nebo SAM) ale na pozemní cíle včetně mobilních prostě nezaútočí!
To mě hrozně štve, protože wingman má obvykle 12 AGM-65 Maverick jako já a mohl by tak klidně zničit další město nebo jakýkoliv další pozemní cíl, klidně i ty letadla a vrtulníky na stojánkách když přelétáme nad letišti nepřítele.
Tohle v Jane's F-15 jde! Tam můžete všem přidělit jejich cíle. V F-22 TAW nejde manuálně vybrat v cílovém městě např. 5 budov pro wingmana před letem, vždy jen jedna. Během letu když označím pozemní cíle (jiné než AAA a SAM) a dám je na target list a wingmanovi příkaž Attack my target, tak řekne, že to nejde. Škoda, 2x škoda, tohle by ohromně pomohlo. Přitom ve vzdušném boji lze přidělovat cíle a jejich prioritu.

Ne, že by mě ničení pozemních cílů nebavilo ale oproti nepředvídatelnému vzdušnému boji je to tak trochu nuda ano nutné zlo aby člověk vyhrál kampaň.

Po přistání, jsem dostal další Silver Star Medal, svou 13. :) Tentokráte to na Medal of Honour zkrátka nestačilo.

Podle reportu ta druhá pozdě odstartované ESCORT F-22 se někde ztratila hluboko v území Súdánu, tipuji, že ji dostali SAMy, kterých tam bylo více v okolí a tenhle druhý ESCORT z nějakého mě nepochopitelného důvodu zaletěl ještě dále, dle mapy na území SAMs, tam nějakou dobu nezávisle na mě operoval, přesto že jsem už dávno letěl zpět. Tak tohle nějak nechápu.

Výsledkem je, že podle reportů máme 2 na 100% zničená města z Target Listu ale výsledky asi ještě nejsou započítány, protože je 5:13 a výsledky se aktualizují co 30 min, takže musím počkat do 5:30 ale to už budu v misi.

Každopádně klesla mi výkonnost aby taky ne, když cíle jsou tak daleko od hranic, respektive letišť. No nevím nevím jak udržím tohle tempo. Nemůžu být všude, teď bylo v Mission Roosteru 4 nebo 5 Interdiction Strike missions ale teď tam není žádná, takže si nastuduji kde že jsou sakra ty SS-23 SCUD a půjdu s Mavericky a typickou AA raketovou sestavou lovit SCUDY nejlépe 2 za jednu misi abych zabil co nejvíc much jednou ranou. Ovšem to bude značně obtížné neboť cíle jsou hodně daleko od sebe, takže to možná spojím s nějakým městem co je na Target Listu. Asi obětuji i 4x AMRRAMs výměnou za 2x AGM-65 Mavericky abych jich měl celkem 14 (12 na externích závěsnicích) a tak mohl zničit co nejvíce pozemních cílů. Sice pak budu s min. AA raket ale budu spoléhat na to, že nepřítel stejně nic moc do vzduchu nepošle.
Luxus v podobě čekání na další Interdiction Strike misi si asi nemohu dovolit. No uvidíme.

Je neskutečné, že to ti súdánští balící ještě nezabalili a nezasedli k jednacímu stolu OSN. Sakra fix. Když se podíváte na obrázky níže a grafy kolik jsem toho zničil na území Súdanu tak si řeknete, že to není snad možné, že to ten Súdán nevzdá. Parchanti jedni. Až na krev.
Nemají už pomalu s čím létat ale furt vedou válku! Mají už 52% (po aktualizaci výsledků za 13 min herního času by to snad mělo být min. 54% ARMY cílů) zničených Military Cílů a oni ne a ne se vzdát. To mě připomíná Německo za WW2. Do posledního dechu.

Tak či onak, šance na to že splníme co HQ požaduje tedy za 55 hod dát 60% damage ARMY Military Targets asi nedokážu(-me). Pokud se nestane nějaký zázrak nebo nedostanu více času. :(

Zde obrázky z průběhu mise a kampaně.
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
Včera jsem letěl další misi, report podám později. Přemýšlím nad tím kdy a jak tahle letecká kampaň skončí. Měla by totiž skončit celkově po 72 hod = 3 dnech a to je právě to zvláštní. Já už totiž začal 4 den a včera přistál v 2:23 hod herního času.
Podle toho co jsem četl na http://taw.wikia.com/wiki/Creating_your_own_Dynamic_Campaign by měla teoreticky už dávno skončit. Mě ale stále zbývá 5:15 hod herního času, grafy se rozšířili na 96 hod a asi se mi nepodaří udělat těch 60% damage za pouhých 55 hod. Vážně jsem zvědav co se bude dít.
Právě jsem doletěl další 4* Interdiction Strike. Tentokráte byl cíl, další město hodně hluboko v Súdanském území. Podle plánovače cíl vzdálený 1326 NM, 2:39:24 ve vzduchu, nad cílem za 1:23:02.

Startovali jsme ve složení Strike 2x F-22 (AGM-65 Mavericky, AIM-9 a AMMRAMMs) a 2x Escort F18 E + WW F-18E. Waypoint 3 jsem schválně posunul na 2 nepřátelská letiště kde se měly nacházel dva konvoje s SS-23 SCUD.

Bohužel pro mě, ve vzduchu byly další F-18E doprovázející F-22 Strike který celou dobou mířil k waypointu 3 a než jsem tam se zpožděním cca 20 min doletěl tak ať jsem hledal na radaru SS-23 jako zběsilý, žádné už jsem v cílové oblasti nenašel. Je otázkou zdali je ta letka vyřídila nebo se mobilní SCUDY prostě přemístily, tipuji spíše to první protože už dříve jsem na obou letištích zničil všechny AAA a SAMs.... to by naznačovalo, že je dostali kolegové ze sousední letky.

Abych si spravil chuť tak jsem nejprve vyřídil jedno AAA (Shilka) a pak i SAM (SA-6), na jednom z letišť zničil 2x transportní Antonov AN-70 a také Control Tower aby už z toho letiště nikdy nic nevzlétlo.

Pak jsem to otočil na waypoint 4 po kterém následoval útok na naše cílové město. Tady se stala ve hře chyba (už jsem to jednou zažil), že zničeho nic těsně před cílem se finální waypoint posunul nad waypoint 3. Naštěstí jsem měl správně zafixovaný směr a dostal cílový Barracks kdesi v dalším z mnoha měst v Súdanu. Zbývajícími 6 Mavericky jsem zničil ostatní budovy už v částečně zničeném městě.

Poté jsem na MFD zahlídl nahlášenou zásobovací letku Mil Mi-26 takže jsem letěl zpět zkratkou přímo nad letišti protivníka která byla aktivní. Dostal jsem všech 6 Mi-26 a doprovodné letky F-18E ESCORT vzápětí dostali všechny Su-27 (6 súček), které se vraceli nebo letěli na Interdicion Strike. Dříve než stihl můj wingman zaregovat, já už měl jen 2x AIM-9x a úplně bez munice do kanonu, takže začalo být ve vzduchu mírně horko.

Nicméně všechny Su-27 šly k zemi do 2-3 minut a my pak na MACH 1,55 bez forsáže bez problému doletěli a přistáli.

A tady se mi stala nemilá věc. Místo uložení obrázků z reportu jsem po pár z nich klik na ukončení mise a tak přišel o detaily. Nicméně něco jsem uložit stihl.

Za tuto misi mě HQ vyznameno mou třetí The Medal of Honour. :)

Zbývá mi 06:40 (hod/min) času pro zničení požadovaných 60% To Strike military targets (ARMY).
Damage
Current damage level: 52%
Required damage level: 60%

Pokud počítám dobře 52% damage : 48 hod = 1,1083 % damage / hod - hm klesá mě výkonnost nebo nejsou zatím započítány všechny výsledky, ve vzduchu totiž bylo nezvykle rušno, spousta našich letek bombardovala cíle!
Požadováno 60% damage : 55 hod = 1,091 % damage / hod

Co mě ale překvapilo, je fakt že v Damage Graphu, přibyly další hodiny. Najednou je tam až 96 hod. Uff takhle kampaň asi jen tak neskončí. No uvidíme.

odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
Právě jsem doletěl další, tentokráte 4* Interdiction Strike (neboli Deep Air Support). Protože město Barbar (ne, to není vpit, viz. obrázky níže :) nehraji árpíďí) leželo poměrně hluboko v nepřátelské území, tak tahle mise byla ohodnocena výše. Stejně už pro mě není kam v této kampani povýšit.

Startovali jsme ve složení Strike 2x F-22 s typickou sestavou a 2x Escort F18 E + WW F-18E. Blízko cíle byly AAA chránící další infrastrukturní cíle (rafinerii). WW letce jsem naložil CAS (Mavericky) a Strike letce Mavericky a AA jako obvykle. Opět jsme letěli za úplné tmy, ovšem tentokráte nebyl ani vidět měsíc.

Dnes jsem odstartoval za pouhých 7 min od podání žádosti k rolování! Už na zemi mě AWACS ukazoval na všech třech MFDs, že ve vzduchu je Strike nepřítele složený s Su-27 a Mig-27, docela jsem se těšil na vzdušný boj ale bohužel pro mě, letěli opačným směrem!

Cestou k cíli nebylo ve vzduchu jediné súdanské letadlo. Nad cílem klid, nechal jsem zapnutý radar (ENCOM 5) abych na sebe upozornil všechny AAA/SAMs. Na Defence MFD skutečně se rozsvítil nejprve jeden symbol AAA (Shilka) a pak i druhý symbol AAA (opět Shilka). Po zničení primárních cílů ve městě (já potom zničil všechny budovy dokud mě nedošly AGM-65 Mavericky) jsem dal wingmanovi příkaz Engage Hostile a postupně mu označil obě AAA. Wingman odpověděl Running In a bez jakýchkoliv problému obě Shilky dostal Mavericky z 10 km vzdálenosti.
Už během letu jsem si totiž všiml na Situation MFD, že letí blízko mého cíle další allied Strike Package složená s Mirage 2000 a Hawků. A z Target Listu a Mission Roosteru jsem věděl, že míří na to místo, které chránily ty 2 Shilky neboť jsem o té misi uvažoval ale z důvodu, že bych letěl déle jsem si vybral jinou. Takže jsme našim klukům usnadnili práci.

Já si mezitím odskočil na nedaleké letiště a postupně kanonem dostal jeden Antonov 70 před chráněným hangárem, jednu Su-27 na stojánce a další 2 Mil Mi-26 na stojánce, až mě nezbyla žádná munice do kanonu. Pak jsem to otočil na únikový bod a v 37 000 ft bez problému doletěl domů. Wingman měl palivo už ve žluté (warning stupnici), takže bylo nezbytně nutné nabrat výšku a v řídkém vzduchu šetřit palivo. Já měl paliva více než dost i na případný vzdušný boj.

Po cestě zpět jsem vzdáleně, na MFDs a v rádiu na frekvenci 2 poslouchal jak ten Strike bez problémů zasahuje cíle. Dobrý pocit z dobře odvedené práce!

Noční vidění jsem během letu využil jen zřídka a to spíše v cílové oblasti. Během letu raději obdivuji nasvícení industry (továrny, rafinérie) a města a pochopitelně letiště. Grafika je prostě úžasná. Pamatuji si, že v roce 1998 mě to úplně vyrazilo dech.

Opět jsme se vraceli všichni s plným nákladem AA raket a doprovodná Wild Weasel letka i s plným nákladem AG raket. Po cestě zpět jsem si to namířil nad nepřátelská letiště ale CAP který před startem AWACS zobrazoval na MDFs byl bohužel už pryč, takže jsem si nezastřílel. Nebylo totiž na co. :)

Mise Success, dostal jsem třetí Silver Star a statisticky mi už zbývá jen 9 hod v kampani a můj progress je, že jsem dosáhl 51% damage ARMY cílů z 60% požadovaných. Podle srovnávacího grafu je nepřítel mimo hru zatímco naše ofenzíva (zatím) nabírá obrátky.

Damage
Current damage level: 51%
Required damage level: 60%

Pokud počítám dobře 51% damage : 46 hod = 1,1087 % damage / hod - můj výsledek!
Požadováno 60% damage : 55 hod = 1,091 % damage / hod

Zatím se tedy stále držím ve hře o vítězství. To bude sakra těsné.

Všimněte si na obrázku s Target Listem, že tam jsou blízko sebe 2x SS-23 SCUD (Strategic Value 8) a jedna hloubková Interdiction Strike mise (Strategic Value 7 - město někde opravdu hodně hluboku v území Sudánu) letí přibližně tím směrem, takže si určitě v příští misi udělám malou odbočku (ehm malou = na cca 20-30 min letu) a dostanu další 2 cíle i za cenu, že nezničím celé město ale jen určený Barracks a pár dalších budov na které mě snad zbydou Mavericky. Jsem si jistý, že SCUDY budou chráněny minimálně AAA v podobě 23mm Shilky, možná i SA-6/11 což bude o hubu.

V příští misi bude hodně horko.
Rudé horko.

Plukovník Rapier krok před!
Pane Generále, plukovník Rapier na Váš rozkaz, zde pane.

Generál právě bere do ruky Silver Star.....
Plukovníku Rapiere: jménem vlády Spojených Států Amerických a OSN Vám tímto gratuluji za skvělé velení v poslední misi (a v letecké kampani celkově) a také za skvělé rozhodnutí pomoci spřátelené Strike Package (kdo ví kolik Mirage a Hawků by bylo sestřeleno nad cílem), stejně jako za proaktivní zničení zásobovacích letek s Antonovy A-70 a helikoptérami Mil Mi-26. Skvělá práce, jako vždy pane plukovníku!

Děkuji generále! Sloužím vlasti, americkému lidu a OSN pochopitelně. Jsem rád pane, že mohu pomoci utiskovaným křesťanům, pane. A navíc miluji létání, pane.

Póóózor! Vlevo hleď.....velící generál odchází. Zdar, zdar, zdar pane generále. :)


odkaz
odkaz
odkaz
odkaz

Všimněte si jak Allied Offenzive stoupá vzhůru! To jsme my! My! Nejlepší letka na světě. :)
odkaz

odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
Dnes jsem konečně letěl další misi v kampani. Opět 3* Interdiction Strike, relativně kousek za hranicemi, cca 30 min letu k cíli a 30 min zpět. Poblíž Súdanského města Ed Damazin, bylo letiště chráněné AAA/SAM a nedaleko řeka s mostem chráněná SA-11.

Letěli jsme 4 letky po 2 letadlech v sestavě: 2x F-22 Strike (Ammramms, Aim-9x + Mavericks), 2x F-22 WW (4x Harm + Ammramms), 2x F-15E Escort (Aim-9 + Ammramms) a 2x F-14 Escort (Amramms).

Pozorovat dění na letišti bylo úžasné. Na dotaz věže kdy mohu očekávat take off jsem dostal odpověď, že za 2 min (což je normální čas). Protože jsem ale evidentně vzlétal z velmi frekventovaného letiště tak jsem čekal celkem od 22:02 (podaní žádosti) do 22:21:31 než jsem dostal You are cleared to take off...

Nejprve odstartovaly Escort F-14 + F-15, pak WW a nakonec čekající spřátelený Strike F-16 a jejich doprovodu, tzn. dalších F-16U....a já čekal hezkých 19 min v kokpitu ...
Inu provoz na letišti je provoz na letišti a ATC to má zjevně pod kontrolou.

Po nudné cestě k cíli (už si připadám jako typický frontový stíhač/dříč co to musí stůj co stůj odlítat) WW letka dostala obě hrozby (AAA+SAM) s relativním přehledem dříve než jsem vletěl do zóny ohrožení. Nicméně podle reportu jsem přišel o jednu F-22. SAM udělal své.

Pak jsem s wingmanem na Lead IP zahájili útok, zničili AGM-65 Mavericky Barracks a já pak všechny ostatní budovy ve městě dokud mě zbyly Mavericky (12ks). Nakonec jsem na blízkém letišti přepl A-G na kanon a na zemi dostal Su-27 + AN-70. Podle Target Listu, viz. obrázky, jsem město úplně zničil.

Poté jsem to otočil hlouběji do území Sudánu a dříve než jsem se dostal na dostřel AIM-120R AMMRAMMS tak moje doprovodné ESCORT ten MiG-31 na CAP dostali.

Cesta zpět byla úplně v pohodě takže jsme si s wingmanem přivezli zpět plný náklad A-A raket.

Mise success, dostal jsem další, sedmý, DFC (Záslužná letecký kříž).

A tady jsou obrázky z mise
odkaz
http://
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
odkaz
Nastal čas oprášit joystick a dokončit první kampaň po 3 měsíční pauze. Alespoň jednu hru za rok bych mohl dohrát i když jen jednu 72 hod kampaň to se dá směle počítat za plnohodnotný titul typu Zaklínač 3 o tom, že jsem tu kampaň rozehrál potřetí, 2x jsem začal špatně než jsem pochopil že stylem John Wayne na férovku 1 proti 16 to nepůjde, raději ani nezmiňuji...
@Roolf64 (20.09.2016 19:05): to záleží jaký máš HW a verzi Windows.

Originál CD (bez posledního oficiálního patche, který opravuje vše podstatné bych to ani nezkoušel hrát) lze použít pokud máš Windows XP 32bit. V opačném případě si stáhni celou hru odtud http://community.combatsim.com/topic/20202-f-22-total-air-war-230-final-released/" >odkaz Můžeš si zvolit novou grafiku nebo zapnout tu původní.

Návod jak rozjet F-22 TAW 2.30 najdeš zde na začátku diskuze, funguje to pod W7/W8.1 stejně jako pod Windows 10. Kdyby sis nevěděl rady tak se ozvi.
ještě jeden dotaz,mám původní cd,nebude problém s instalací nebo se samotným hraním?díky
zdravím a díky za odezvu...to že čeština nikdy nebyla mě mrzí,ke kdejaké blbosti se udělá a k tak skvělé hře ne...tak dám na rady a zkusím se do toho zase zakousnou..:)
@Roolf64 (19.09.2016 20:09): Ahoj. Je skvělé slyšet, že se stále najdou zájemci o TAW. Taky doufám, že Tě tu nevidíme naposledy. Krásný popis toho jak lze TAW propadnout. Úplně to vidím. :)

Myslím si, že bez základní znalosti angličtiny lze TAW pochopitelně dokončit ale budeš to mít těžší. Na druhou stranu k TAW existuje PDF manuál, elektronický manuál a dnes máš odkaz. Není nic jednoduššího, než zkopírovat text a přeložit si to pomocí google překladače. V manuálu je zmíněno vše včetně komunikace lze si to přeložit.

Jak vyhrát kampaň a jak na to si můžeš přečíst zde v diskuzi. Začni od začátku (odspodu) a když tak se zeptej zde v diskuzi.

Čeština do TAW pravděpodobně nikdy neexistovala, nikdy jsem o ní neslyšel.