Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Zajímavosti

Vývoj

Už v tištěném manuálu k datadisku EF 2000 TACTOM (Tactical and Communication Upgrade) DID slibovali, že již brzy vydají TFX:F22, který přinese nový real-time WarGen kampaňový systém, jehož první verzi bylo možné vidět v EF2000. Nicméně během vývoje TFX:F22 DID čelili problémům s vývojem dynamických kampaní (pozn. je zajímavé, že ty se nakonec povedly a na rozdíl od Falcon 4.0 trpěly min. chyb!). To je také důvod proč TFX:F22 alias F-22 Air Dominance Fighter neobsahoval slibované dynamické kampaně ale ručně vytvořené mise poskládané do kampaní.

Podle zahraničních zdrojů, tzn. tehdejších redaktorů, vývojářů a marketingových specialistů, tedy všech kteří se nějakým způsobem podíleli na vývoji nebo distribucí a reklamě TAW, na Total Air War pracovalo max. 4-5 lidí z celého vývojářského týmu a zbytek DID dělal na lehce "kontroverzním" simulátoru bojiště Wargasm.

Původní data disk k již vydanému F-22 Air Dominance Fighter se nakonec z rozhodnutí managementu prodával za plnou cenu a to vyvolala rozhořčené reakce vlastníků F-22 Air Dominance Fighter, kteří už za hru jednou zaplatili a cítili se podvedeni. Bez ohledu na kvality, TFX značku a dobré recenze, simulátor přišel na svět v nelehké době (+/- v té době byly vydány konkurenční tituly: Jane's Combat Simulations: F-15, Falcon 4.0, Flanker 2.0, Jane's Combat Simulations: F/A-18 Simulator) a stal se tak labutí písní původního DID týmu, který stál za dodnes legendárním titulem EF2000.

Naneštěstí F-22 Total Air War se prodalo méně, než 50 000 kusů, DID zvolili v simulaci primárně, tehdy stále vyvíjený, F-22 Raptor především proto, že největší americký trh by ryze evropské letadlo nepřijal, což ukázaly prodeje EF2000 v2 (s US výsostnými znaky namísto britských v původním EF 2000) určeným především pro americký trh.

Zdroj: archivní fórum na combatsim.com
Topic: DiD: Beginning of the End
Total Air War původně vznikal jako datadisk k F-22 Air Dominance Fighter. Tomu také odpovídal počet lidí kteří na projektu pracovali. Kompletně celý systém dynamických kampaní byl navržen a naprogramován za 9 měsíců pouhými dvěma programátory!

Jeden z těchto dvou klíčových programátorů je Steve Hunt, který stále pracuje v herním průmyslu.

Tvůrci

Na kampani spolupracoval tehdejší plukovník letectva USAF - John A. Warden III, tvůrce letecké strategie USAF v Operaci Pouštní Bouře. Nebudu zabíhat do úplných podrobnosti, protože to bylo na samostatný článek ale alespoň stručně. Případné zájemce odkazuji na knihu The Air Campaign.

Warden vybral v každé úrovni státního zřízeni body zranitelnosti (COGs - Centers of Gravity). Definováním těchto COGs byla zvolena letecká strategie jak dosáhnou rychle a efektivně cíle, na rozdíl od Vietnamské války.
Představte si kruh který se skládá z několika kruhů uvnitř (směr z největšího na střed). Největší kruh jsou Ozbrojené síly, pak následují Populace, Infrastruktura, Základní součásti válečné ekonomiky a uprostřed je nejmenší kruh Politické a vojenské vedení = Wardenův pěti kruhový model protivníka. Na každé úrovni je dále možné tento kruh rozložit na další 5 kruhový model a tak najít COGs daného kruhu. Eliminací těchto COGs lze donutit protivníka ke kapitulaci.
Cílem tedy není zabít a zničit co nejvíce vojáků, letadel a tanků protivníka ale cílem je identifikovat ty pravé COGs a jejich zničením dosáhnout vítězství v letecké kampani.

Jeden příklad za všechny: Waršavská smlouva s 12 000 tanky a 25 000 obrněných vozidel se měla převalit přes Německo až ke kanálu. Účelem letecké kampaně by nebylo zničit všechny ty tanky ale najit COGs a v tomto konkrétním případě to byly konce potrubi s pohonnými hmotami ve východním Německu. Zničením těchto několika desítek uzávěrů potrubí by celá Sovětská motorizovaná armáda do 2 až 3 dnů vyčerpala veškeré zásoby pohonných hmot a masy tanků by zůstaly stát neschopné dalšího boje (podobně jako Hitlerovy tanky v Ardenách 1944/45).

Zpět k simulátoru. DID implementovali tento model ve své hře a tudíž v kampani ničíte COGs, nikoliv jen tanky, letadla a SAMy neboli ozbrojené složky protivníka.

Tento kampaňový systém se jmenoval Wargen I v EF-2000 (kde se mise vyhodnocovaly po přistání), jeho dokonalejší verze Wargen II byla v F-22 Total Air War, kde se výsledek mise vyhodnocoval už během samotné mise, tedy nikoliv po přistání jako v EF2000.

Nutno dodat ze ani Falcon 4.0 a jeho pokračování (Falcon BMS) nemají tak promakanou kampaň jako EF-2000 nebo F-22 TAW od DID. Byť Falcon 4.0 má také dynamickou kampaň a v mnoha ohledech se přibližuje.

Později programátoři z RAGE (bývali DID) udělali ještě jeden letecký simulátor a to Eurofighter Typhoon (který je bohužel co se týče simulací zbraní a avioniky značně zjednodušen), kde byl implementován Wargen III a tam se skutečně už úplně vše vyhodnocovalo online během probíhající mise. V F-22 TAW byly některé věci skriptované.

Hardware

TAW obsahuje skvělý MIDI soundtrack. Naneštěstí, pokud zvolíte během instalace music, obvykle hra spadne během spuštění, nebo při vstupu do 3D.

Na to aby jste mohli spustit MIDI bez pádu hry pod 32 bit Windows XP nebo Windows 9x (95,98,Me) je nutné:
1. nainstalovat hru z originál CD/ISO pod 32 bit Windows

2. V Ovládacích panelech, v Zvuky a zvuková zařízení vybrat namísto Výchozího zařízení pro přehrávání hudby MIDI (kde je obvykle by default po instalaci MIDI konkrétní zvukové karty) Microsoft GS Wavetable SW Synth a výběr potvrdit tlačítkem.

Pokud necháte ve výběru MIDI Sound Blaster nebo jinou Realtek integrovanou, hra se vůbec nespustí a zaloguje se chyba se spuštěním MIDI tracku.

3. Spustit hru, a dříve něž vyberete profil pilota je nutno počkat než se rozehraje MIDI muzika, cca 1-2 minuty, jakmile se rozezní druhý motiv první skladby. Teprve poté můžete potvrdit výběr pilota a pokračovat v načítání hry.

Pokud potvrdíte výběr pilota dříve než se rozehraje druhý motiv, tak hra o chvíli později vytuhne ve 2D menu nebo ihned po spuštění 3D, opravdu je třeba trpělivost a počkat.

Pozn. ve 2D menu hry, v sekci option lze zvýšit nebo snížit hlasitost music ale, na rozdíl od F-22 Air Dominance Fighter, nezáleží na tom jakou nastavíte hlasitost, midi bude hrát stále stejně hlasitě.

Ostatní

V roce 1999 byl DID Total Air War vybrán USAF k simulaci leteckých válečných her. Jedná se o jednu z mála tehdejších komerčních her, které se dostaly do úzkého výběru USAF pro výcvik důstojníků (svého času TAW jako jediná letecká simulace). USAF vyzdvihovalo taktickou a operační úroveň hry, sledování letecké války z pozice řídícího AWACS a v neposlední řade zmínilo, že simulace přináší stejný zážitek jako letecké cvičení Red Flag na osobní počítače.