Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Díky Enslaved: Odyssey to the West jsem si uvědomil, že místní Herní výzva je užitečná věc. Nebýt jí, hru bych si jen tak nezahrál, protože pořadníkem zapadla do temnějších míst mé Steam knihovny. A to by byla nakonec škoda, protože Enslaved je neskutečně zábavné dobrodružství, které jsem si užil daleko víc, než jsem čekal.

Příběh není složitý, ale je odvyprávěný poutavě a udrží hráčovu pozornost až do konce. Napomáhají tomu hlavně charaktery. Jak Monkey, tak Trip jsou jedny z nejsympatičtějších postav, které ve hrách pamatuji a chemie mezi nimi je fantastická. A když se do party přidá ještě tlouštík Pigsy, je o zábavu postaráno, protože kadence hlášek se v tu chvíli zvedne několikanásobně :) Zmínit musím také povedený dabing.

Postapokalyptický svět vypadá báječně, přestože má hra za sebou už pěknou řádku let, stále vypadá pěkně. Některé scenérie jsou velkolepé, hlavně New York je krásný a oči Trip ještě krásnější :)

Co se týče hratelnosti, je plynulá a nelze se nikde zaseknout. Hra prakticky střídá jen souboje, hádanky a lezení a skákání po všem možném, a čím je hráč dál ve hře, tím více tohle vše spojuje do jednoho. Skákání je mimochodem pohodové, chybu lze udělat jen málokdy, což přispívá k plynulé hratelnosti. Co k ní ale nepřispívá je několik pasáží, které mi moc nesedí – jsou to části, ve kterých hráč musí například prchat před mechanickým psem. Jedna chybička a konec, load. Opakovat, dokud si hráč nezapamatuje trochu cestu, mezitím load, load, load. A pak to najednou vyjde. Uff…

Jinak jsem si výraznějších chyb nevšiml. Ani malý počet typů nepřátel mi nevadil, stejně tak souboje mi přišly fajn. Tak snad jen to, že mi hra pokaždé při alt+tab spadla :)

Celkově tedy velmi dobrá zábava na nějakých 8-10 hodin.

PS: Premium Edition obsahuje také DLC Pigsy’s Perfect 10, které mi už tak zábavné nepřišlo, ale kdo má rád Pigsyho, může si přijít na své. Hratelnostně je úplně jiné než základní hra, protože Pigsy toho moc nevydrží a tak je vyžadován hlavně stealth postup. A DLC mi přišlo místy několikanásobně obtížnější, úmrtí bylo za ty 2-3 hodiny daleko víc než za celou základní hru :))

Pro: Pěkně podaný příběh, charaktery, grafika, hratelnost

Proti: Jen drobnosti

+30
  • PC 95
Vyhrát tuhle pohádku v poněkud netradičním postapokalyptickém světě mi udělalo obrovskou radost a o to větší radost to byla, když jsem se do hry ponořil.

Po epickém úvodu se probouzíte vedle, mimochodem moc pěkné, zrzky jménem Trip jako otrok a s úkolem chránit ji tak sledujete vývoj zprvu nepřátelského vztahu během cesty za jejím otcem. Příběh není nic extra, ale je tak úžasně podaný, že jsem hru nechtěl kolikrát vypnout a neustále mne hnal dopředu. Tohle se mi nestává moc často. Hra sleduje puhé tři postavy, a to hlavního hrdinu jménem Monkey, Trip a Pigsyho, která zaujímá pozici toho třetího do party, co sem tam něco podělá a hází jednu vtipnou hlášku zadruhou. (A pokud byste si ho užili málo, tak je mu věnované DLC)

Hratelnost se může zdát stereotypní, jelikož neustále skáčete, šplháte, sejmete pár robotů a zas dokola, ale opak je pravdou. Občas příjde oživení v podobě surfování na "Cloudu", projížďky na lodi nebo řešení puzzlů, které jsou ale taky spojené se šplháním a skákáním. Robotů je několik druhů a na každého platí jiná taktika, stejně jako na bossy. Plusem je i to, že souboje s nimi jsou dávkované ve zdravém množství a tak se nikdy moc nezdržujete. Zbraň je k dispozici jen jedna, a ta plní funkci jak zbraně střelné, tak i na blízko. Jde taky v průběhu hry upgradovat stejně jako jiné dovednosti hrdiny. Nutno podotknout, že hra neobsahuje QTE, což je, alespoň pro mne, velmi potěšující.

Grafická stránka není žádná špica, ovšem o to zajímavější je celková stylizace hry. Především zarostlý New York je moc pěkně navržen. A proti očekávání, že v postapokalyptickém světě budete procházet šedí a prachem, celý svět Enslaved hýří barvami a poletujícími květy. Stejně tak zajímavý je hudební doprovod, který je kombinací elektroniky, orchestru a jungle. Pochválit musím i dabing, a to především Andy Serkise. Ten se mimochodem ve hře objeví nejen jako dabér :).

Vidíte dobře, hře jsem nic nevytkl a nenašel jsem jediný bug. Dokonce i kamera, která je u většiny portů konzolových third person akcí problémem, zde byla ok. Takže nezbývá než doporučit a já zařazuji do mých top her vůbec. :)
+26
  • PC 90
Nenechte se zmást tím vysokým hodnocením. Sám jako první uznám, že ta hra vlastně není až tolik dobrá. Jenže...

Enslaved je akční platformovka, jakých vychází na konzole spousty (mám za to) a PC verze odpovídá standardu v tom ohledu, že má své mouchy a s gamepadem bych si hru nejspíše užil více. Není to ale taková hrůza. Co se hratelnosti týče, já skákačky moc nemusím, takže jsem ocenil výrazné zjednodušení celého systému - v podstatě nemůžete nikam spadnout a ve hře je jen velmi málo míst, kde vám při přeskakování hrozí nebezpečí úrazu. Ani základní akční systém není kdovíjak komplikovaný - převážná většina soubojů je kontaktních a vystačíte si kombinováním těch pár akcí, které se svou holí můžete provést, jen občas si pomůžete střelbou.

Není tedy divu, že zpočátku na mě hra nedělala nijak zvlášť silný dojem. Ale ona ta herní náplň začne posléze slušně variovat - tu a tam rychlá jízda na cloudu, souboj s bossem, který je těžší tím správným způsobem, nebo hádanka spočívající nejčastěji v odhalení nějaké patterny (tj. "v jakém pořadí zmáčknout tři čudlíky rozmístěné po místnosti tak, aby mi to otevřelo cestu dál", nic náročného). V žádném z těchto směrů hra neexceluje, což je škoda a myslím, že to bude důvodem těch relativně nízkých hodnocení tady i jinde. Na druhou stranu, krásně to plyne - obtížnost je dobře vyvážená a na tu střední jsem se zasekl jen párkrát v těch náročnějších pasážích, nikdy ale nešlo o nějaký nesmysl.

Proč to ale vlastně hrát? Prezentace. Zaprvé, ta hra má výborný vizuál. Jedná se tedy o post-apo, na vyprahlé pouště a šedé ruiny ale můžete po většinu času zapomenout. Svět Enslaved již dlouho bují vlastním životem a hned úvodní New York je tak obrostlý zelení. I "na papíře" nezajímavá lokace jako je skládka skýtá nejeden fantaskní pohled - možná proto, že je plná starých robotů, tzv. mechů. Většina těch stále funkčních vám pak bude stát v cestě. Mechové mají nejčastěji formu humanoidů, některé druhy jsou ale výrazně stylizované do podob zvířat nebo nějakých monster. Popravdě tenhle přístup, totiž vyměnit realističnost za nápaditost, docela oceňuji. Hra tak místy získává až pohádkový nádech.

Je to ale pohádka pro dospělé. A jaká! Po tom zklamání z několika her, které měly po stránce příběhu vysoké ambice, aby byl výsledek takový nijaký, působí Enslaved jako pohlazení. Protože ten příběh prostě funguje. Trochu mě sice mrzí, že se v polovině přestal držet té komornější roviny nastíněné na začátku, jinak to ale byla moc příjemná cesta a rád bych s Monkeym, Trip a Pigsym strávil více času. Je až zarážející, že jen se třemi charaktery si hra vystačí lépe než jiné, které jich na vás chrlí po desítkách. Příběh táhne zejména vztah ústřední dvojice, už jen kvůli svému ne zrovna příjemnému začátku - při útěku před otrokáři Trip zotročí dalšího uprchlíka, Monkeyho, aby jí pomohl dostat se domů. Dabing je perfektní, ale ještě více na mě zapůsobilo těch několik scén, kdy postavy tolik nemluví a jen se na sebe dívají. Nepamatuji se, kdy jsem naposledy něco podobného viděl v jiné hře. Dost možná na tom má zásluhu právě i to, že je hrají (tedy dabují i propůjčují pohyb) skuteční herci v čele s Andym Serkisem a že za psacím strojem seděl schopný scenárista (který se zjevně prosadil ve filmu). Jo, a scéna s akváriem mi skoro vyrazila dech.

Je to teď trochu hloupé napsat na konci oslavného komentáře, ale nejlepší je od Enslaved tolik neočekávat. Z hlediska těch objektivních měřítek (tj. hratelnost) to sice není žádný zázrak, ale ta hra má rozhodně svou duši jako málokterá. A mimochodem, troufám si tvrdit, že má blíže první Beyond Good & Evil než její chystané pokračování.

[ Pár screenshotů, ale zase ne tolik, abych to prospoiloval. ]
+24
  • PC 80
Enslaved, to je v zásadě jednoduchá leč zábavná hratelnost s výtečnou prezentací. Děj samotný není bůhvíjak zajímavý, nicméně postavy (inspirované čínským eposem) a svět, v němž se odehrává, rozhodně ano. Grafika je špičková co do výtvarné stránky; z technického hlediska ji po letech sráží (jen) konzolově rozplizlé textury (s nějakým hi-res packem by ale vypadala i 9 let od původního vydání stále fantasticky). Je to tedy poutavá zábava napříč tomu, že ve skákacích pasážích toho hráč vlastně moc nedělá (nejde nikam spadnout, vždy je naprosto jasně daná cesta) a souboje jsou velmi prosté (bez klasických komb).

DLC Pigsy's Perfect 10 (které je defaultní součástí PC verze) naopak neodpustí žádnou chybu, přináší ovšem velmi odlišnou hratelnost než základní hra (stealth, taktizování a ostřelování) a také naivně dojemný příběh, u nějž mi sem tam něco spadlo do oka.

Pro: výtvarná stránka,postavy,příběh, DLC

Proti: low-res textury, někdy až moc jednoduchá hratelnost, zlobivá kamera

+20
  • PC 80
Enslaved bola vždy jedna z hier, ktoré som konzolistom závidel a neskutočne ma sralo, že to na PC nevyšlo. Aj po rokoch som bol preto portom na počítače veľmi potešený.

Enslaved to po grafickej stránke stále sluší, prostredia sú pekné a niektoré scenérie sú monumentálne. Postavy sú v animačkách veľmi podarené a Trip bola tak pekná, že som z nej nemohol spustiť oči :)

Gameplay je zložený hlavne z častých súbojov a z platformingu. Súboje sú zábavné, ale nepriateľov je veľmi málo druhov a ku koncu ma už bavilo to bojovanie stále menej. Platforming mi sadol veľmi, ľahký, dynamický, presný, nekonajú sa žiadne smrteľné nepresné skoky ako v hrách od Ubisoftu (série Prince of Persia alebo Assassin's Creed). Scenár je napísaný dobre a slovné prestrelky medzi sympatickými postavami sú často úsmevné (Pigsy a Monkey, Monkey a Trip alebo všetci traja).

Pigsy: not even in my wettest dreams
Trip: What?
Pigsy: Not even in my wildest dreams
Monkey: thats not what you said.

Síce som čakal po hernej stránke ešte o niečo viac, ale tých 9 hodín som sa bavil dobre.

Pro: Pekné prostredia, sympatické postavy a humor, krásna Trip :)

Proti: veľmi časté súboje, málo druhov nepriateľov

+17
  • PS3 95
tak sem tu nadheru dohral

pribeh super, nemam k nemu ani zble, prostredi je taky paradni, i kdyz za tech par let asi dost zestarlo, kdyz jsem tenkrat v dobe vydani hral demo tak mne oslovilo ale pak nejak hra sla mimo mne. parkrat jsem si na ni vzpomnel ale porad ne a ne se k ni dostat. no a ted konecne sem ji sehnal a dohral.

pribeh odsypa prijemne a nemam k nemu jedinou vytku, akorat mne parkrat neprijemne prekvapilo prostredi. umiral jsem jenom nedokonalym doskokem nebo ovladanim. tezko rict jestli uz je to zastaralyma ovladacema nebo opravdu optimalizaci hry. dostkrat se mi stalo ze se hra pri cutscenach mirne sekala pri vertikalnim posunu. nejdriv jsem si rikal ze to asi bude tim ze mam ps3 napojenou prez starodavny kino ale neni to tim, ted jsem vytahl Killzone 2 a ta na tom bezi uplne plynule.

nektery pasaze byli diky tomu frustrujici, nekolikrat opakovat pasaz diky spatny optimalizaci mne dost mrzelo, bohuzel pro mne ja jsem z tech co daji dost na pribeh a provedeni je az druhy v rade takze hra ma za mne 95 procent.

jinak jak jsem psal jinde tahle hra asi byla jako inspirace pro Horizon Zero Dawn protoze prostredi a namet spolecne s hlavni akterkou jako by z bluraydisku vypadl originalu :)

muzu doporucit, jedna se o velmi prijemnou hru

Pro: Pribeh, prostredi, hlavni hrdinove

Proti: Uz je trosku starsi, par bugu

+11 +12 −1
  • PS3 85
Zapomenutý klenot, který měl všechno, proč dnes milujeme příběhové hry, ale buď přišel ve špatnou dobu nebo se zkrátka nedokázal tehdy v silné konkurenci jako nová značka prosadit. Skoro se zdá, že Enslaved nepřímo vyšlapalo cestičku jiným titulům, ať už se bavíme o herních mechanismech (série Uncharted, nový Tomb Raider), nebo pojetí prostředí (The Last of Us, Horizon Zero Dawn). Kdo neměl to štěstí a hra ho minula, přičemž ho baví zmíněné kousky, ten by si měl určitě doplnit vzdělání. Jistě, hra už trošičku zestárla (přeci jen vyšla před dekádou), ale když to porovnám například s Alan Wake, je tu mnohem nadčasovější design i interakce postav. Pecka, která je mimochodem dobrým argumentem pro existenci letité zpětné kompatibility Xboxu, protože jinak už si ji dnes na nové konzoli člověk nezahraje.
+10