Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Dawn of Man

01.03.2019
18.12.2019
kompatibilní
73
15 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Dawn of Man je ďalšou hrou od vývojárov Planetbase. Samotný titul vás postupne prevedie cez paleolit, mezolit, neolit, medenú dobu, bronzovú dobu a železnú dobu.

Vašou úlohou je vybudovať civilizáciu a pomáhať prežívať svojim ľudom v tomto nehostinnom období. V prvom rade sa teda musíte starať o ich základné potreby, to znamená, aby mali čo jesť a kde bývať. Svoju cestu pravekom začínate iba s hŕstkou ľudí a vašou úlohou je postupne rozširovať celú osadu, brániť ju pred nepriateľskými nájazdmi a urobiť ju sebestačnou.

Na mape vám pomáha zorientovať sa takzvaný Primal Vision, ktorý vám odhaľuje potrebné suroviny, či divé zvery. Na získavanie surovín, či pestovanie potravy však potrebujete nástroje a na lov zase zbrane. Všetko si teda musíte ručne vyrábať a súčasne musíte počítať s tým, že časom dochádza k nevyhnutnému opotrebovávaniu. Aby ste mohli používať lepšie technológie, potrebujete sa posúvať vpred po krivke doby. To sa deje plnením rôznych výziev a časom sa vám tak sprístupňujú ďalšie a ďalšie možnosti, vrátane domestifikácie zvierat, či stavania svätýň. Nechýba ani povestný vynález kolesa.


Poslední diskuzní příspěvek

@Jessy (08.06.2021 21:42): Rozepsal jsem se o tom více v komentáři - ta stanová etapa (nebo spíše epocha) trvá mnohem déle než všechny mladší (pozdější) období dohromady. Ale pokud tě to baví, určitě hraj dál.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Bác ho! Tedy dohráno!

Tedy dohráno... Dohrál jsem jeden scénář a v dohledné době další nejspíše rozehrávat nebudu, protože schází motivace - Dawn of Man je totiž poměrně plochá hra. Přesto bych nad ní nelámal hůl, svou přidanou hodnotu rozhodně má.

Předně celá ta idea provést své lidičky od paleolitu až po dobu železnou je skvělá, byť samozřejmě v mnoha ohledech dochází ke zjednodušením (stěží předpokládat, že lidé zůstanou po celou dobu na tom stejném místě, přinejmenším před zemědělskou revolucí), které mají za následek některé úsměvné situace - človíčci tak můžou klidně žít přes tři různá období, s vynálezem zpracování mědi dochází nejen k posunu do další epochy, ale mamuti z fleku vymírají atd.

Co hra simuluje vcelku dobře, tak určitě to, že se v době kamenné fakt nic pořádného neděje a i když z hlediska šesti nabízených období zabírá "pouze" polovinu (nepočítám-li dobu měděnou), subjektivně se vleče přibližně stejně dlouho, jako tomu bylo doopravdy - a to navzdory možnosti změny běhu času, kdy i při nejvyšší rychlosti má hra stále tempo poklidné procházky.

Největší problém Dawn of Man je v obsahu, tedy v jeho nedostatku. Je pravda, že příčinou je i zdrojový materiál - ostatně co jiného byste chtěli v pravěku stavět než stany, později chatrče, dále chatrče, kde se skladuje jídlo a také materiál pro stavbu jiných chatrčí a úplně nakonec trochu lepší chatrče (rozuměj méně chatrné chatrče). Na druhou stranu, každá postavená chatrč je zejména zpočátku takovým malým vítězstvím - a to nejen kvůli tomu, jak se hra ovládá, ale k tomu se dostanu později.

Herní náplň zpestřuje střídání ročních období, kdy každé má svá specifika, která se ještě k tomu v průběhu mění - po domestikaci hospodářských zvířat tak řešíte i zásoby slámy na zimu, aby vám během ní nevychcípala atd. Ona domestikace je vůbec zábavný prvek už od prvního vlčete, které s vámi (tedy s vašimi lidmi) posléze vyrazí na lov. Problém je v tom ovládání, kdy hra sice umožňuje přidělovat jednotlivé úkoly individuálně (i vybraným skupinám), většinou je však takové počínání značně kontraproduktivní a pokud nejde vyloženě do tuhého (rychle dochází maso a je třeba skolit pár mamutů támhle za kopcem), ideální je zkrátka zadat úkol a nechat na hře, ať jej někomu spravedlivě přidělí - a kdo jiný by se měl tahat s tím obrovským menhirem než tady stařeček a jeho družka, koneckonců jej potřebujeme k dostavbě pohřebiště.

Hra je hodně o lidech (každý má jméno, zpočátku opravdu počítáte každého jedince), ale trochu jí schází lidský rozměr - nikdo nezastává nějakou konkrétní funkci, takže nikdo není náčelník, nikdo není obávaný válečník nebo zručný řemeslník. Tak nějak všichni umějí všechno. Já vím, je to opět zjednodušení, ale troufám si tvrdit, že zrovna tohle by (spolu s nějakými random eventy) dalo Dawn of Man ten potřebný další prvek pro znovuhratelnost.

Jediné dvě události, které se opakují, jsou návštěva obchodníka (občas se hodí) a útoky nájezdníků (tedy pěších nájezdníků). Ty naštěstí nebyly nijak náročné - byť v některých dalších scénářích zřejmě přituhuje - a v podstatě jsou tu jen od toho, abyste investovali i do stavby opevnění. A asi je to dobře - představa nějakého náročnějšího válčení je při daném ovládání poměrně divoká (tím "křičím a nadávám na vše, co se děje na obrazovce" způsobem divoká).

Jsem každopádně moc rád, že jsem si Dawn of Man zahrál. Až na těch pár adrenalinovějších okamžiků je to vlastně příjemná (občas) budovatelská strategie, u které se vcelku dobře relaxuje. Pokud vám dané odbobí připadá dostatečně atraktivní, rozhodně bych po hře v nějaké slevě skočil; nic podobného (přinejmenším prozatím) totiž zřejmě neexistuje a i ta jediná cesta od pazourku k oceli za to stojí.

[ Screenshoty: Byla jednou jedna osada. Haf! ]
+25
  • PC 80
Zima:
Túto zimu zas musíme zarezať psov. V diaľke sa síce potuluje mamut, ale kto by to riskoval? Naša záchrana sú rybári, ešte že to zvládajú aj v tej kose.
Jar:
Medveď zabil jeleňa, pol dediny sa tam rozbehlo ako zmyslov zbavená, posledný pes to prežil, chvála Matke je to suka, mám ju celkom rád, v zime sa držala mimo dediny ...
Leto:
Prišiel obchodník, ponúkol nám nejaký nezmysel z kože za strašne veľa dreva, ktoré mu máme doniesť. Nech radšej zabudne ...
Jeseň:
Konečne máme napratané bruchá. Všetci oberajú ovocie. Ja hľadám tú suku a dúfam, že ma dosť šteniec ...
+13
  • PC 75
Hra co pro me ma na prvni zahrani vyborne kouzlo a stoji za to, myslim, si ji alespon jednou zkusit.
Prvni zahrani vede na hodne silnych pribehu (kruta zima, prvni setkani s najezdniky, prerod v zemedelskou spolecnost,...), ktere v obrysech budou u vsech asi stejne a vychazi hlavne z mechanismu hry, zaroven vsak budou pro vase spolecenstvo silne osobni a zpravidla budete vedet, ze za drsne chvile muze nektere z vasich drivejsich rozhodnuti :D

Prislo mi, ze hra krasne umoznuje poznat zivot prvnich civilizaci a treba sama o sobe ukazuje vyhody i nastrahy zemedelstvi (napr. velka populace diky polim je super, pokud teda z nejakeho duvodu nemate problem sklidit a pak prijde zima a vsichni zacinaji hladovet).

Vasi velkou vyhodou, krome toho, ze tento kruty zivot zazivate z pohodli moderniho domova, jsou manazerske nastroje, kdy vas hra vybizi k tomu nedelat mikro management, ale jen obecne zadavat ukoly (sbirejte chrasti!) a resit co jsou spravne limity ci kolik by idealne na dany ukol melo byt lidi.

Bohuzel vsak nektere ukazatele jsou nedotazene a treba zjistovat, kde vsude je rozdelana a zadana prace jde tezko pokud se nejedna o "pracovni oblasti". Budete mit jen problem s velkym mnozstvim prace na malo lidi a pretizene vesnicany.

Taktez jsem zduraznoval "prvni zahrani", nebot technologicky strom stjene chcete prozkoumat cely a pokud se pustite do dalsi hry, nic moc noveho vas neceka ale opet vystaveni vsi od piky s tim, ze ted uz vite lepe, kam a jak ji smerovat, aby prezila (napr. lepe branitelne misto hradbami :)). Avsak zatimco pri prvnim zahrani bylo tempo hry mozna zajimave na uklidneni, pozorovani jak se vasim lidickam dari ochocit prvni psy, a moznost se naucit herni prvky, pri dalsim hrani mi uz i osmi nasobna rychlost prisla az pomala.

Herni vyzva 2024 -  Cesta do pravěku

Pro: realisticnost, vznikajici pribeh, nastroje spravy

Proti: nekdy nuda, nastroje spravy

+8