Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Dark Sun: Wake of the Ravager

1994
73
6 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Wake of the Ravager (niekedy tiež aj "Dark Sun 2") sa opäť odohráva v púštnom svete Athas. Príbeh hry pokračuje tam, kde jeho predchodca – Dark Sun: Shattered Lands – skončil. Odohráva sa v okolí mestského štátu Tyr. V úvode sa dozvedáme o Drakovi a jeho generálovi, ktorí plánujú dobitie Tyru.

Príbeh začína pomerne jednoducho. Vaša družina je oslovená dievčinou, ktorá vás požiada o pomoc. Avšak skôr než vám toho môže povedať viac – umiera zasiahnutá šípom...

Pre herný systém tu platí to isté, čo pre prvý diel: Hra využíva top-down pohľad na svet. Veľký dôraz je tu kladený na rozhovory a interakciu s ostatnými charaktermi. Boje prebiehajú na ťahy a väčšinou je v nich nutné používať istú dávku taktiky. Formácie a rozloženie kúziel bývajú veľmi dôležité, obzvlášť keď vo väčšine prípadov čelí vaša družina mnohonásobnej presile a útokom zo všetkých strán. Dark Sun taktiež obsahuje niekoľko unikátnych elementov, ktoré sa viažu práve na svet Dark Sun – ako sú rasy Mul a Thri-kreen, či používanie psionických síl.


Poslední diskuzní příspěvek

@Richmond (21.12.2017 08:23): přesně tak, já mám k MM1 vytvořenou aplikaci i s makrama. Jen kliknu na tlačítko a blikne mi potřebná mapa, stejně tak si jde udělat přímo odkazy v mapách, které mě jedním klikem z venkovní mapy přenesou hned na mapu třeba města, dungeonu atd. Samozřejmě než excel je pak ještě lepší použít DJův dungeon mapper, hlavně díky menu se zdmi,, dveřmi a dalšími prvky, které v excelu člověk musel vždycky naklikávat ze speciálního menu, tenčí čáru, tlustší čáru atd. :-) Ale pořád lepší než papír.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
Závěrem bych hru snad doporučil pouze zatvrzelým hráčům dungeonů, kterým ke štěstí stačí role doručovatele kouzelných artefaktů v šíleně komplikovaném příběhu. Ostatním radím, aby s touto hrou neztráceli drahocenný čas.

Toto příkré hodnocení zveřejněné v časopise Excalibur v rubrice Sayrayt možná tenkrát odradilo od hry některé hráče, ale spíš o tom pochybuju, protože v té době už časopis připomínal spíš název té zajímavé rubriky...Přesto v recenzi lze souhlasit minimálně s jedním názorem - technická stránka hry zaostává o míle za všemi ostatními složkami hry. Vzhledem k mé alergii na dabing postav a naopak lásce k MIDI hudbě, jsem se rozhodl pro instalaci přímo z mých originálních disket. Problémy s hrou se dlouhou dobu projevovaly jen občasných zatuhnutím v dlouhotrvajícím souboji a pak všeobecně známou trhanou (nebo naopak překotně zrychlenou) animací pohybu postav. Bohužel bugy naplno udeřily v posledních fázích hry, které mi notně ztížily souboje včetně toho finálního. K tíži technického zpracování bych přidal i nešťastný způsob zobrazení postaviček, kterýžto se mi ale vůbec nelíbil.

Pokud ale se podíváme na samotnou hratelnost a odmyslíme si výše zmíněné, pak tu já osobně vidím jasného kandidáta na stovkové hodnocení (bylo by moje první). Hra mi totiž poskytla naprosto v míře nebývalé momenty, které se mi navždy vyryly do paměti a které už zřejmě vždy budou měřítkem pro další podobné rpg. Posuďte sami z pouhého výčtu:

- hra je plná textu (leckdy i vtipného) se spoustou dialogů, které občas nabízí nelehké odpovědi
- možnost přidat se na jednu z více stran v několika konfliktech
- hra obsahuje velké množství malých bonusových questů (s odměnou v podobě expů / peněz / předmětů)
- hra disponuje obrovským portfoliem kouzel včetně používání (pro svět Dark Sunu tak typických) psionických schopností
- hra reaguje na následky smrti NPC, které zemřou po vašem boku v soubojích (přičemž ta jejich smrt není naskriptovaná, prostě souboj byl s velikou přesilou a přes veškerou snahu se nepodařilo toho či onoho zachránit, takže se s tím musí ostatní NPC vypořádat)
- hra oplývá plnohodnotnou adventurní částí (s potěšením jsem několik hodin strávil v podstatě jen pobíháním ve 3 lokacích, kdy jsem vyšetřoval jeden tragický incident a přitom jsem nepodstoupil jediný souboj)
- hra je velmi obtížná právě po stránce adventurní (kdy a jaký předmět použít, jak a kdy provést stealth akci atd.) a logické (vlastně nevím, které jiné cRPG ne-dungenového typu má tolik puzzlů)
- hra poskytuje chtivému hráči naprosto bombastické tahové souboje (tohle je dle mého největší klad, který ale nevyužijete na výchozí úroveň obtížnosti, proto STOPROCENTNĚ volte obtížnost HARD)
- hra dokonce umožňuje v průběhu souboje použít předměty, které mohou rozhodnout souboj, ačkoliv to nejsou ani zbraně, ani magické předměty, ale jen obyčejné...víc neřeknu!
- hra se odehrává v nehostinném světě Athasu (doporučuji předtím přečíst trilogii Dark Sun, který vyšla i v češtině a která, ač nemá co do činění s příběhem ve hře, tak seznámí hráče se spoustou pojmů i postav ze hry, a přidává pověstnou třešinku na dortu atmosféry hry.
- hra zprostředkovává dialogy skvělou formou, kdy je vidět obličej NPC postavy a řekl bych, že snad krom některých zvířecích typů, je každý obličej jiný
- hra pracuje i s časem (takže některý quest může se vyřešit sám bez vaší pomoci)

Tento výčet mne snad opravňuje udělit tak vysoké hodnocení i když vím, že jsem projevil značnou shovívavost, přivření očí a kus toho selektivního zapomínání při udělování mínusových bodů.

Mimochodem půlčíci jsou v Dark Sunu lidojedi! A magie je nečistá! A přeměna v draka hodně bolí!

Pro: památné souboje, roleplaying, příběh, atmosféra, kouzla, psionické schopnosti, detektivní práce

Proti: bugy, trhání při pohybu postav, hrůzný scrolling, občas nedokonale vyřešené následky rozhodnutí

+26
  • PC 80
O Dark Sun: Shattered Lands by se dalo tvrdit, že šlo o prehistorického předka Baldur's Gate. Pokračování zachází o celé míle dál a ke klasikám od Bioware/Black Isle mu vážně už chybí jen ten Infinity Engine. Dark Sun 2 je delší (a to jakože dost, u hry strávíte pěkných pár dní), větší, rozmanitější, ukecanější - zkrátka po všech stránkach coolovitější.

Je překvapivé, že se SSI tentokrát nedrželi moc na uzdě a hra pozbyla velkou část své osobité pouštní atmosféry, která byla obětována na oltář rozmanitosti prostředí za každou cenu. Po úvodu v městském státě Tyr se vydáte za brány a hle! I když by mnohý očekával poušť a dvě seschlé palmy, ocitnul jsem se ve Středozemi plné hobitů a podobné havěti. Přehlídka různých druhů prostředí nicméně pokračovala: od klasických dolů, přes tajnou základnu proradných Illithidů, po vyhaslou sopku s ještěřím národem. Jednotlivé epizody jsou zábavné a některým z nich bych z fleku ohodnotil 95 %, ale dohromady neutváří příliš kompaktní příběhový celek.

Soubojový systém zustává věrný turn-based tradici a je to jen dobře. Čeká na vás spousta delikátních bitek, nechybí celé pasáže bez možnosti si odpočinout a nakoupit zásoby. Místy proto roste obtížnost Dark Sunu 2 do nebes, na čemž ale samozřejmě není nic špatného. Mám rád výzvy a RPG, u kterých musím přemýšlet, ne dnešní interaktivní filmy.

Obrovským problémem Dark Sunu 2 je bohužel časový tlak, který vydání hry provázelo. Hra je nepříjemně zabugovaná. Nechci teď mluvit o drobných maličkostech typu "mrtvý nepřítel zablokuje dveře." Hra dokáže hráče potěšit mnohem zákeřnějšími nástrahami. Když mi například po příchodu do lokace zmizely všechny NPC postavy, několik hodin jsem zaraženě obcházel kolem a ptal se, co se to hergot děje. Nakonec jsem se v čirém zoufalství vrátil ke staršímu savu a vše bylo v pořádku. Proto prosím, ukládejte, ukládejte a ještě jednou ukládejte... :-)

Shrnuto a podtrženo, pokud milujete Baldur's Gate, Icewind Dale i další jejich rodinné příslušníky a shodou okolností vám Dark Sun 2 unikl, ani chvíli neváhejte. Budete odměněni rozsáhlými a dobře napsanými dialogy, náročnými souboji a celkově působivým RPG ze staré školy. Předpokladem samozřejmě zůstává, že se dokážete přenést přes nepohodlí, způsobené plejádou bugů.

Pro: dialogy, DÉLKA, náročné souboje, turn-based, zajímavé questy, soundtrack

Proti: bugy, křečovitá snaha poskytnout co nejvíc různých prostředí

+19