Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Tulareanus (30.10.2018 14:26): jaký plot twist? Na žádný si nevzpomínám...

Imho klidně se to může jmenovat BG 3, protože ten příběh nemusí mít s bhaalspawnem nic společného. Když už je to jednou jméno města (které už nebylo ani ve dvojce), tak si můžou vymyslet jakýkoliv příběh.
@Vurhor (30.10.2018 14:56): Ja vidím z časti problém aj v tom, že keď sa pozriem napr. 15 rokov do minulosti, tak väčšina RPG mala nielen vlastný engine, ale aj pravidlá určujúce gameplay a tým pádom spôsob, akým sa to hralo a preto bolo častokrát aj náročné nejak definovať, čo je to RPG. Uvádzam to v porovnaní napr. s adventúrami alebo FPS, ktoré majú 2-3 archetypy hrateľnosti. V dnešnej dobe mám pocit, RPG si tiež stanovilo zopár týchto archetypov, ktoré sa tvorcovia snažia neustále cykliť. Ja by som fakt privítal zas niečo nové a iné.
Mně šlo spíš o to, jak DA vypadá po technické stránce. Příběh nebo souboje stranou. Ale moderní grafika, filmověji pojaté, postavy všechny nadabované, plus třeba se zachovalým systémem protagonistovi družiny, pozastavení atd., tohle všechno bych v nějaké potenciální FR hře velmi rád viděl. Já ty IE klony hraju rád, nicméně občas mi přijde, že jsou jejich tvůrci až příliš poblouzěni minulostí a onou nostalgií.
@Tarhiel (30.10.2018 14:16): Chcel som ťa odkázať na môj komentár a potom som zistil, že som k tomu žiaden nikdy nenapísal. :D

No mne tam vadilo viac vecí - zlý príbeh s príšerne nedoriešeným plot twistom. Veľmi zlá kamera, schizofrenické boje s katastrofálnym pathfindingom a AI, ktoré neboli ani veľmi zábavné (v dvojke sa to z môjho pohľadu zlepšilo). Veľké množstvo nezaujímavých klišé lokácii. V podstate hra mala pár fajn momentov a niektorých fajn spoločníkov, ale ani väčšina questov nepatrila do kategórie zaujímavých, kde som zvedavý, ako to vlastne v tom queste dopadne.

A súhlasim, lepšie ako BG 3, by bolo vytvoriť v podstate samostatnú hru vo Faerune. Problémom je, že marketing stojí na značkách a osvedčená značka ti priláka viac ľudí, než nová. Žijeme vo svete sequelov a rebootov.
To sa Vám ten Dragon Age až tak nepáčil? :)

Mne sa jednotka pozdávala, chcelo to jemne doladiť súbojový systém + odsúvanie postáv na bojisku, inak spokojnosť.

Ale dobre, s Vurhorom súhlasím, len by ma zuajímalo, o čom chcú (a kedysi chceli - BG3: Black Hound) robiť Baldur´s Gate 3, keď v dvojke príbeh ukončili, nie je potreba doň rýpať?

Nebolo by potom lepšie vytvoriť si nový príbeh na pravidlách DnD a nazvať si ho nejako inak, kľudne aj Black Hound?
Brian Fargo May Have Confirmed Baldur's Gate 3

Hhhhmm... novou hru ze světa Forgotten Realms bych bral všemi deseti, ale na jméno Baldura bych už nešahal. Bhaalspawn saga je už uzavřená, třetí díl se zcela jinou dějovou linkou a protagonistou by tak nějak divně vyčníval. Navíc já mám nostalgii sice rád, ale neutápím se v ní, popravdě bych mnohem více ocenil, kdyby se vykašlali na přelešťování stylu izometrických IE her, a udělali to ve fakt moderním kabátě, třeba podobně jako ve stylu Dragon Age.

A Beamdog ať od toho kouká dát ruce pryč.
@Jab (03.09.2018 16:23): To jsem nejdřív byl, ale i teď před rozhovorem s královnou není nikde k nalezení a královna je nesmrtelná. Na mapě už žádné jiné NPC není, takže nevím jak pokračovat. Nikde ani není třeba video, nebo diskuze, která by tohle řešila.
Hoj, potřebuji radu. Zkouším nově mód The White Queen a mám problém s dohráním konce, nevím, jestli jsem něco přehlédl, nebo něco nepochopil, ale Královna mi nejde zabít, na což mě v rozhovoru upozornila než mě napadla, když uteču, abych si to alespoň vyřídil s druidem ve vesnici, tak ten už ve svém stromu není a ani nikde po mapě není k nalezení a já nevím jak pokračovat.
Btw zkoušel jsem to po letech zase rozehrát. Pokud vám bude na moderních grafikách blikat obrazovka jako mně, tak vždy před hraním BG2 vypněte Vertical Sync a případně "trojité vyrovnávání" (triple buffering). Nebo kupte rovnou BG 2 EE, která snad půjde bez problémů a navíc je na ni dnes už většina nejdůležitějších modů.
@Flowerpot (26.07.2017 12:14): Jo. Mistři překladatelé to mohou překládat i takhle. Záleží, k jaké překladatelské škole se kloní. :)

@90210 (26.07.2017 11:53): Btw 12 ze 184 za 90% a více mi přijde v pohodě. V te sféře 75-85% mám pak přes osmdesát her. Což mi přijde taky úplně v normálu.

I zbytek bývalého Sigilu (včetně přidružených ochočených zviřátek z brahmíny) to má odstupňováno logicky a žádné extrémy nevidím.
@Jab (26.07.2017 11:41): Tohle ja naopak nikdy nedelam, proc taky? Krome toho, ze jednou dohrany hry uz nikdy nehraju, tedy az na par vyjimek typu Dune nebo prave tady Baldurovy Gatě.

Ve finale to dopadne tak jako u tebe, kdy jsi dal jen 10-ti hram hodnoceni 90% a vyssi, coz je IMHO trochu divny a vim, ze podobne to tu ma hozeny vic velmistru ze Sigil.cz. ;0)
@CeBrk (25.07.2017 22:24): Presne tak, I ja by som odporučil Witchera hrať od prévho dielu, pekne, chronologicky a prenášať si savy.
NIe je to dlhá séria a diely vyšly v relatívne krátkom časovom rozostupe (v porovnaní s klasikami ako Wizardry alebo Ultima), teda na preskakovanie nie je dôvod.

BG 1 zatiaľ nemám dohranú, no vzhľadom na to, že vyšli len 2 hry (+ SoD), určite by som potencionálnemu záujemcovi odporúčal zahrať si BG ságu od jednotky.

@Jab (26.07.2017 11:41): Toto ja napríklad nerobím, beriem to tak, že v tom čase som mal určité skúsenosti a isté hry dohrané, a podľa nich hodnotím, že to vypovedá o danom čase a o daných skúsenostiach. Len asi dvom hrám som v priebehu 1 mesiaca po dohraní zmenil hodnotenie (zvýšil).
@90210 (26.07.2017 11:34): Dělám to tak, že hodnocení her měním. Častěji směrem dolů. Nedělá mi problém sestřelit nějakou klasiku svého mládí, jako jsem to před pár lety udělal po dohrání s Isharem 2. Pokud v tomhle někdy dojde na Planescape, tak učiním to stejné. Ale tam o tom dost pochybuji. A to byť jsem snížil hodnocení třebas i The Longest Journey či KotOR a mnoha dalším. Naopak jsem boostnul Alphu Centauri třebas.
@CeBrk (25.07.2017 22:24): Dnes uz by te to treba tolik nebavilo, Planescape by ti prisel trapnej, naivni a hrajici si na neco, co bylo nad scenaristovy sily. Je rozdil jestli neco hrajes ve 20-ti nebo 30-ti.

S Witcherem jsem to mel tak, ze jsem jako pripravu shledl polsky serial (dostupny na YT), kterej se sice nesetkal s moc priznivym, ale velmi dobre nastinuje to o cem Sapkowskeho svet je a hlavni hrdina btw vyborne zahranej. Na zaklade toho jsem byl pripraven odehrat prvni dil. Pote jsem si sehnal prvnich par knih (konecne doslo k jejich opetovnemu vydani v pevne vazbe s prebalem), precetl prvni 2, ktere jsou super a podle kterych serial vznikl, a Bourkovou sezonu, ktera byla slabsi, ale pripravilo me to na Witchera 2, ktereho jsem dohral loni. Na trojku se chystam po precteni zbylych knih, mam uz pres rok 3., 4. a 7. dil a nedavno jsem s tim zacal, takze to vidim na pristi rok. Urcite to ale doporucuju a to od prvniho dilu.
@7c (25.07.2017 23:31): Imho souboje jsou jednoduché i v BG2. Obdobně "open world" je dost i BG2 a také plníš tuny questů mimo hlavní linii. S nižší variabilitou bych souhlasil. Witcher 3 moc není na nějaké "buildy", holt v tomhle budou DnD hry kralovat (BG2, NWN 2). I přes možnost zahrát si hru znovu a volit jiné dialogové možnosti tak bude mít Witcher 3 nižší replayabilitu než BG2.Tohle byl i důvod, proč jsem si po letech ve svém osobním žebříčku posunul KotOR o něco níže.
@CeBrk (25.07.2017 22:24): Tak neříkám, že je W3 vyloženě špatná hra (to stejné v podstatě i W1 a W2), jen se skládá z více částí a způsob jejich prioritizace nemusí každému vyhovovat.

Ve srovnání s BG 2 jsou tu například v zásadě zbytečné boje (s extrémně nízkou obtížností), chybí tu větší semknutost příběhu (daň za "open world") a celkem pochopitelně i variabilita (povolání - kombinace nízké obtížnosti a možnosti kdykoliv změnit "build" - a pochopitelně družiny - když žádná není). Navíc je tu (volitelně) hodně velké množství questů/úkolů, které ač kvalitní, tak už jen díky tomu množství využívají stejné mechanismy (což vede - přes kreativitu autorů - ke stereotypu). Jinak jde taky samozřejmě o "trochu" jiný žánr, ehm.
@7c (25.07.2017 21:02): Shadowrun se zdá jako dobrý tip. Už jsem ten název slyšel, ale dosud se pořádně nepodíval, o čem to vlastně je. A na první pohled se to zdá zajímavé.

@Jab (25.07.2017 21:11): Až si Witchera 3 zahraji, jistě vnesu do této problematiky světlo porozumění a má moudrá a osvícená slova donutí tebe a 7c si padnou v slzách do náruče :-)

@90210 (25.07.2017 21:42): To máš nepochybně pravdu. Herní začátky jsou skoro pro každého hráče úžasné období, kdy stačilo jen málo, aby nás to dostalo do extáze. Občas si říkám, že by bylo fajn si nechat vymazat paměť s pomocí ledu řeky Styx, jako ten chlápek z Planescape, který chtěl opět zažít to okouzlení ze senzorických kamenů (nebo jak to tam vlastně bylo?). Nicméně sám dobře vím, že správné je jít vpřed a právě ty nostalgické vzpomínky jsou stavební kameny, na kterých stavíme chrám našeho charakteru. A ten můj charakter, jak vidíte, má slabost pro patetické myšlenky :-)
@CeBrk (25.07.2017 18:37): Jednak ty hry mas spojeny s detsvim a prijemnymi vzpominkami, kdy jsi klidne mohl hrat celej den, druhak byl na prelomu milenia zlaty vek pocitacovych her a Tretiak uz okolo tricitky a po tricitce neni mozny hrat hry jako driv, uz to proste neni ono, je to spis zabava pro deti a tenagery. Ja hry uz hodne let hraju malo, spis o nich rad kecam a proto chodim sem, i kdyz tady ty debaty jsou bohuzel v podstate chciply.

Verim, ze novodoby RPG jsou skvely, Elder Scrolls, hry od Bioware, Witchera 1 a 2 jsem dokonce dohral, ale takovou hru muzes hrat jednou za rok.
@CeBrk (25.07.2017 18:37): Po BG II už tu asi žádná (hodně) podobná hra není. Návazné produkty od BioWare nepřekročily vlastní stín (v podstatě jen iterace, kterým chybí znovuhratelnost i díky trendu nabízet všechno najednou).

Paradoxně nejlepší RPG byl (v západním stylu) The Secret World, ale ten bohužel skončil v roce 2015 (nevýhoda MMO) - resp. ještě tam byly nějaké posmrtné křeče, definitivní konec až letos.

Witcher 3 je variace CDP na TES, v něčem dobrá, v něčem špatná - IMO stejně jako předchozí díly chybí dotaženost, a na rozdíl od W2 je slabý (a naředěný) příběh (literární předloha jako koule na noze).

Vlastně (paradoxně) bych mohl doporučit Shadowrun (Returns, Dragonfall, Hong Kong) sérii - sice je na hrůzostrašném Unity engine, a boje na BG II zdaleka nemají - ale i vzhledem k (aktuální) ceně je to docela dobrý počin.
@Jab (25.07.2017 19:50): Jo, o kvalitách Witchera 3 slýchám ze všech stran a přiznám se, že mne ta hra zpočátku nijak nelákala, ba přímo naopak. Rovněž připouštím, že od Sapkowského jsem také nic nečetl. Nicméně jsem asi poddajný jedinec, protože mne nakonec tlak okolí zlomil a já už nějaký čas přemýšlím, že bych si to zakoupil a zahrál. Ostatně tvůj koment u této hry je velice lákavý. Mezi veliké plusy řadím i fakt, že se Zaklínač dá koupit v edici se všemi datadisky a je v češtině. Rozhodně řadím Witchera 3 do svého seznamu her hodných zahrání a má GTX950 do seznamu úhlavních nepřátel :-)
@90210 (25.07.2017 17:09): O hřebínek strach nemám :-). Každý kdo mne zná, ví, že jsem až patologicky sebekritický a skromný člověk, ale nechtěl jsem zde tuto svou charakterovou strunu moc prezentovat a riskovat, že mi někdo vyčte falešnou skromnost :-)

Ale abych obrátil stránku od kapitol hodnocení komentářů. Před nějakým časem jsem podlehl slevám na GOGu a koupil si Enhanced edice prvního a druhého dílu Baldur's Gate. Jsem zvědavý, jestli si je někdy zahraju, protože mám pocit, že jsem si je koupil spíše jako fetišistický sběratel a nostalgický milovník. Neříkejte mi, že jste jiní :-). Dnes už moc hry nehraji (byť nedávno jsem překvapivě poprvé dohrál stařičký Unreal a Far Cry), ale věřím, že jednou se dokopu k tomu zkusit novodobé trio izometrických RPGček v podobně Pillars od Eternity, Tyranny a Torment: Tides of Numenera. Jsem zvědavý, jestli mne ještě nyní na stará kolena může něco tak okouzlit, jako svého času Infinity hry. Zatím jsem nenarazil na člověka, který by svého času Infinity hry hrál a miloval a ta novodobé trojice by ho bavila ještě více, nebo alespoň stejně.
Jsem rád, že můj komentář sklidil kladné reakce. Byl výsledkem náhlého hnutí mysli a nostalgické vzpomínky, která vytanula z hloubi mé paměti na povrch a já pocítil nutkání ji zaznamenat co nejvěrněji. V podobném duševním rozpoložení se píše snadno. Ostatně jak zmínil jablek, vysoce kvalitních komentářů je u této hry požehnaně a jistě nebudu daleko od pravdy, když vyslovím hypotézu, že za to může mimořádně vysoká kvalita Baldur's Gate 2. To právě příjemné vzpomínky na BG2 nutí hráče ždímat svůj prozaický talent.
@CeBrk (komentář): Výborný komentář! Trochu jsem se bál, že ho bez instalace BG nedočtu do konce :D. Myslím, že má potenciál dostat se mezi ostatními na špici. A že jich tu je...
@Jab (24.07.2017 09:58): Máš pravdu. Tak to dopadá, když někdo píše "recenzi" mnoho let poté, co hru naposledy hrál :-). Nicméně svou chybu asi ve svém textu nechám. Alespoň zkušení hráči dostanou šanci si jí všimnout a budou mít příjemný pocit, jak dobře hru znají :-)

Edit: Tak jsem nakonec vyměkl a svou chybu opravil. Alespoň si budoucí generace nebudou myslet, že chválím hru, o které nic nevím :-)
@Old Branch (komentář): K BG2 jsem stejne jako ty o poznani kritictejsi, nez k jednicce, kterou mam radsi, ale i ty dvojce nemuzu dat jiny hodnoceni, nez 100%, i kdyz s tebou v zasade souhlasim.

- Volna krajina a celkove volnost me tam taky chybi, ale v BG2 se supersilnou druzinou by v krajine asi jen tak neco neohrozilo, uz to proste neni ta low-level druzina, ktera se proste muze jen tak nekde poflakovat. I v tom je cela serie fajn, mezi BG1 a BG2 je celkem zasadni rozdil i v prostredi a je bez debat, ze prvnich par dni v Alkhatle je dokonaly herni zazite, neustale se neco deje a mesto opravdu vypada, ze zije. Po case ty predscripovane sceny dojdou, ale i tak je to fajn, byt nektere lokace se IMHO moc nepovedly, treba CIty Gates vypada nedodelane a misto dalsi lokace, ktera by pripominala slum, je to divna minilokace, kde se v zasade nic nedeje.

- S tou inflaci zbrani a penez to autori fakt trochu prehnali, wtz.

- Ohledne clenu druziny taky vicemene souhlas a stvalo me, ze v jednicky nevybrali jine postavy, i kdyz zrovna Jaheira mi nevadila a vetsinou jsem s ni hral.

- Jaky neprehledny lokace mas na mysli? IMHO je tam spis problem v tom, ze mesta a osady nevypadaji moc realisticky, je to spis zvlastni splacanice vseho moznyho.
@MickTheMage (23.07.2017 16:14): Jojo, to vím. Já měl na mysli spíše počátek dějin humanoidních (elfoidních?) ras. Jinak to docela hezky nastiňuje první Neverwinter Nights, kde se mluví o nadvládě světa draky a následně tou ještěří rasou Sarrukh, kteří tam vstupují jako hl. záporáci.
@Vurhor (23.07.2017 07:56): Vo Forgotten Realms, aspon co viem ja, bola na zaciatku dominancia drakov, elfovia prichadzaju az po tom :) Btw. lore FR sa ciastocne meni spolu s ediciami DnD. Nieco sa retconuje, nieco neplati, nieco je uplne inak - zalezi od edicie :) Najvacsi bordel v tom spravila (podla toho co viem) 4e a 5e sa teraz snazi vsetko zehlit.

Isty cas boli kanon dokonca egyptsky bohovia, resp. ich avatarovia (aj ked to mozno plati do dnes). Len si uz teraz nepamatam, ktora cast FR to bola.