Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

1954 Alcatraz

24.01.2014
56
17 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Z Alcatrazu se ještě nikomu v historii nepodařilo uprchnout. Tedy kromě roku 1954, kdy je Joe odsouzen ke 40 letům ostrého žaláře za brutální loupežné přepadení. Venku na něj čeká jeho žena Christina, obtěžovaná Joeovým bývalým kumpánem Mickeym a také balík peněz, ukrytý na bezpečném místě. Joe bude při útěku potřebovat pomoc své ženy a doufá, že se jim peníze podaří vyzvednout včas a pak společně zmizí někam daleko. Jakoby se však celé město spojilo proti nim...

1954 Alcatraz je point-and-click adventura odehrávající se v Americe 50. let minulého století. Hráč v něm prožívá dobrodružství Joea a jeho ženy, mezi jejichž postavami se může kdykoliv přepínat. Hra má nelineární průběh a dvě možná zakončení, podle jednotlivých rozhodnutí hráče v průběhu hry. Ručně kreslená prostředí San Francisca a jeho okolí jsou založena na skutečných lokacích. Soundtrack ke hře vytvořil známý portugalský skladatel Pedro Camacho.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 65
Nejen proto že jeden z mých nejlepších kamarádů dva a půl roku seděl mě téma věznic a té neslavnější obzvlášť dost zajímá. Nevyhnutelně jsem tak jednou zapátral i po nějaké hře z tohoto prostředí a 1954 Alcatraz mě nakonec zaujal nejvíc. Dlouho mě ale odrazovalo místní slabé hodnocení i nevalné recenze a tak jsem se nakonec do hry pustil hlavně kvůli herní výzvě 2018.

Alcatrazu je hodně vyčítán vizuální styl který je sice trochu netypický ale mě se celkem líbil a k typu hry myslím sedí dobře. Navíc díky němu na první pohled postavy skvěle vyzařovaly své charizma. NPC vůbec byly vcelku dobře vymyšlené ale zároveň taky dost předvídatelné v dalším postupu s čímž byla spojená občas docela nuda. Podobné je to i s příběhem který je také víceméně jasně nalinkovaný a když už máte možnost o něčem skutečně rozhodnout nemá vaše volba na něj nakonec až takový vliv. Prostě si tak nějak nerušeně plyne bez zásadnějších nebo překvapivých momentů takže se hra rychle po dohrání vytratí z paměti.

S hratelností je to taky komplikované. Přestože nejsem žádný hardcore adventurista přišly mi některé hádanky, spojení atd. mimořádně lehké. Jiné úkoly byly zase ale dost těžké nebo nelogické takže průchod hrou byl jako na houpačce. Pasáže které odsýpaly střídaly nepříjemné záseky a párkrát tedy přišel na řadu i návod. I když to úplný horor nakonec nebyl tak hráčům začínajícím s adventurami bych Alcatraz asi nedoporučil.

Nerad v komentech kritizuju ale 1954 Alcatraz je spíše průměrnou hrou která sice má světlé momenty v podobě sem tam povedeného vtipu nebo neobyčejné grafiky ale taky dost temných zákoutí kde hrozí nehezký zásek nebo nuda. Já se tedy do Alcatrazu příště podívám raději s Clintem Eastwoodem ;)
+22
  • PC 60
Adventury mám rád a tak rád zkouším i ty, které třeba nemají ani kdoví jaké hodnocení. Co já vím, třeba to má nějaký důvod a třeba také ne. Zde si zrovna myslím, že hodnocení je výrazně kritické. 1954 Alcatraz si tak negativní hodnocení nezaslouží. Na druhou stranu konečně vím, co je to vysloveně průměrná adventura. Jestli je totiž někde promarněný potenciál s příběhem, pak je to zrovna zde. Pevnost Alcatraz je sama o sobě pojmem, který musí táhnout snad každého, kdo má chuť se do zajímavého adventurního příběhu pustit. Problém ale je, že i když tu hrajete za dvě postavy, příběh nijak zvlášť negraduje. Navíc má hra obrovský problém s tím, že na její stáří má pozadí krásně kreslené, ale postavy v něm pohybující jsou plně v 3D provedení…a ještě ne moc hezkém. Naopak, poměrně odfláklém. Tomu, se přiznám, úplně nerozumím. Přitom právě vlastnosti těch postav v tom příběhu příjemně fungují. Je ale škoda, když postava má udělat určitý pohyb, aby něco zvedla a ten pohyb neudělá. Vypadá to nedodělaně a to je to, co dělá hrou tak průměrnou. Navíc i postup hry a sběr určitých předmětů je mnohdy zvláštní. Chvílemi mi přišlo, jak kdybych v inventáři měl tisíc papírů, šanonů, příkazů a rozkazů a každý na něco jiného. Působí to také dost jednotvárně a vysloveně nezáživně. Nemyslím si ale, že by si tato adventura měla vysloužit cirka těch 40 procent, podle mě je ideálně na šedesát. Neoslní, ale fanoušek adventur nemá problém ji dohrát. Na svojí délku je adekvátní a nakonec i ten závěr víceméně potěší.

Pro: Dobré téma pro adventuru, hraní za dvě postavy, krásně malované pozadí

Proti: Zvukový minimalismus, na rok výroby 3D animace jak z pomocné školy

+18
  • PC 70
Adventúry od Daedalic Entertainment sú pre mňa tak trošku už povinnosť. Mám rád ich hry, prinášajú mi dobrú dávku zábavy a pritom od toho nemusím nikdy očakávať nejako extra veľa. a "1954 Alcatraz" možno nevyzerá z ich hier najlepšie, ale na druhú stranu má niekoľko veľmi dobrých elementov, ktoré podľa mňa skvele fungujú.

V prvom rade je super, že hra sa síce otvorí s našim hlavným hrdinom Joeom v Alcatraze, no v tej dobe ešte ani nevieme, že v tejto hre bude mať veľkú rolu aj jeho manželka Christine, ktorá je našou druhou hrateľnou postavou. A môžeme sa medzi nimi striedať a sledovať jednotlivé nitky príbehu v rôznych miestach. Je trošku škoda, že v určitých bodoch je to trošku naskriptované za koho musíme hrať, aby sme sa mohli s inou postavou pohnúť ďalej (príklad: keď Joe skončí na samotke, musí Christine skrz doklady vybaviť, aby ho mohli pustiť naspäť medzi väzňov), ale zase je to o to zaujímavejšie, že sa nám tým hra oveľa viac otvára. Prostredie si neužijeme len v Alcatraze ale máme možnosť si obzrieť aj San Francisco. A tu toho máme sprístupneného oveľa viac.

Mimochodom vedľajšie postavy v hre ma bavia rovnako. Sú veľmi zapamätateľné, mnohé veľmi vtipné a dokážu dať hre poriadnu dávku energie. Obzvlášť postava "autora". Neviem čo mám k nemu povedať iné, než - spoznajte ho sami. A pochopíte. V rámci point click adventúr mi príde táto jedna z tých jednoduchších. Je tu možno pár miest, kde sa dá trošku zaseknúť, ale v prípade, že si nahliadnete všetky aktívne miesta a využijete aj možnosť preskúmania, nemali by ste sa tu stratiť. Všetko je podľa mňa celkom jasné. Kombinovanie predmetov nepôsobí nelogicky, riešenia situácii nie sú v nijakom momente absurdné alebo stupídne. Takže celkovo to funguje.

Hra možno nevyzerá najlepšie, ale to mi v prípade takýchto titulov nikdy nejako nevadí. Podstatné sú tu iné veci. A z toho čo som si to odohral to bolo dobré. Takže ak máte radi point click adventúry, pokojne si to pozrite. Myslím si, že za tých pár hodín času tento titul stojí.

Pro: príbeh, postavy, logické riešenia situácií

Proti: slabé animácie, ku koncu začne byť moc akčné.

+14
  • PC 65
Jedna z nejznámějších a možná i ta vůbec nejznámější věznice Alcatraz je vděčné téma mnoha filmů. Já z nich mám asi nejraději Skálu, kde Cage na konstatování "Chlape, právě sis zrušil Ferrari." odpoví "Nebylo mý!" Na herní scéně to ale s Alcatrazem už tak slavné není. I když několik her vzniklo, žádnou díru do světa neudělaly a nic na tom nemění ani 1954 Alcatraz.

Dvě hratelné postavy jsou fajn a já si z nich více oblíbil Christine, ale za tu úplně nejlepší považuji spisovatele Evana Camfielda, který píše na stroji i během míření revolverem. Dobrá je i vzájemně budovaná důvěra mezi oběma hlavními protagonisty a ještě lepší je možnost nevěry či zrady. Celkem je zde tak pět rozhodnutí, která mají vliv na zakončení, ale ten vliv není nijak zásadní a navíc jich většinu lze učinit až v úplném závěru. Vyzkoušet si tak lze několik různých zakončení a není třeba kvůli tomu opakovat celou hru. Pokud tedy hráč svůj postup průběžně ukládá.

Většina úkonů je logických, ale občas se objeví nějaký, co tak úplně smysl nedává (například výroba ozubeného kolečka z kartáče na vlasy nebo porušení vodovodní trubky tak, aby voda během chvilky odplavila obrovskou hromadu sutin). Téměř všechna aktivní místa, u nichž jsem si myslel, že by mohla k něčemu sloužit, mají své využití, když ne hned, tak o něco později. Je tak dobré uložit si je do paměti, aby nedocházelo k občasným zákysům. I když lokací není zase tolik, aby se tím nepříliš dlouhá herní doba nějak výrazně natáhla.

1954 Alcatraz není úplně špatná adventura a milovníky žánru nejspíše neurazí. Dalo se z toho však vytřískat daleko více a je ohromná škoda, že tomu tak není. Mód 1954 evokující staré filmy (včetně prasklinek a nečistot na filmové pásce) je však super a měl jsem ho zapnutý celou dobu. Jen párkrát jsem jej vypnul, abych se na některé lokace podíval v plné barevné paletě. Nic jsem od hry nečekal a dostal vcelku solidní kousek, který za to Euro ve slevě na Steamu určitě stojí.

Pro: Alcatraz, dvě hratelné postavy, Evan Camfield, rozhodnutí, mód 1954

Proti: občas nelogické úkony, málo lokací, promarněný potenciál

+12