Ebb: Ta definice sice není přesná, ale je snad jasné, že pokud jsi vhozen do role vojáka, kterému někdo řekne, aby se 50 metrů plížil, prostřílel se domem a nakonec odpálil hlavní generátor, aniž bys měl jakoukoliv možnost udělat to jakkoliv jinak, než ti autoři nakážou, tak to rozhodně není RPG. V Civilization jsi prostě panovník, kterého se nikdo na nic neptá, jen vydává rozkazy a sám, jakožto samotná postava, se nijak neprojevuje (krom "rozhovorů" s ostatními panovníky). V Call of Duty jdeš naskriptovaným koridorem a stříliš, toť vše - buď stříliš a jdeš, anebo nestříliš, umřeš a vypneš hru. V Tetrisu ti padají kostičky a to je vše. V RPG můžeš běh věcí ovlivnit tak, jak si myslíš, že je to správně - třeba ve Falloutu 2 si můžeš dělat takřka co se ti zlíbí, ať už je to práce pro mafii v New Reno, pomoc nějaké osadě nebo jejich vyvraždění - to je RPG. Samozřejmě, že mnohé hry do takové hloubky nejdou, a Alpha Protocol je podle mě prostě role playing v rámci toho, že jsi prostě tajný agent a jde ti o to a to, jak to bude probíhat už je do značné míry na tobě. Teď samozřejmě nesrovnávám AP s Falloutem, jenom chci říct, co je dle mého názoru RPG. A to, jestli střelbu či hacking ovlivníš ty nebo tvoje statistiky, to už je na libovůli autorů. Můžou tě "omezit" na statistiky a nedat ti možnost udělat věci přesně jako bys to udělal ty, konec konců 100% čisté RPG by se mohlo omezit na pouhé vyplnění psychologického rozboru, a hra by se klidně mohla hrát sama, podle toho, jak by AI rozhodla, že se tvoje postava bude chovat.
Zkrátka, v RPG jsi postava, která má možnost ovlivnit, co dělá, a když už můžeš ovlivnit, co tvoje postava řekne, proč ne i to, jak budeš střílet? Myslím, že tady nejsou nikde přesně nastavené hranice, kdy to ještě RPG je, a kdy už ne.