Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Jab (07.01.2023 22:22): Jak se ti s tou novou kamerou hraje? Vypadá více vtahující, ale co jsem měl možnost vidět, tak bitkám to dost přidává na obtížnosti tím, jak ztrácíš přehled, co se děje za Geraltem.

Rozdíl mezi next genem a původní verzí je tedy výrazný i bez RT. Skoro jakoby první foto bylo uděláno v poledne a druhé při západu slunce :-)
https://i.imgur.com/JCc1r1Y.jpg
https://i.imgur.com/LfTwNpK.jpg

První obrázek stará verze (s mody na grafiku) vše max ve 4K (on si to imgur v kvalitě stejně ořeže). Druhý nová verze. Viditelně je těch změn více. I textury jsou přidané, nasvícení je jiné, Geralt má onu více "filmovou" pozici na obrazovce... Každopádně určitě teď na mém PC i Xboxu je tohle nejkrásnější hra. Nečape se pátá Forza Horizon, Cyberpunk ani třeba Red Dead Redemption 2.
caute, dohral uz niekto ten next gen? hram to na psku a dostal som sa do bodu pred finalnym bojom s honom, ale mam bugnuteho avallacha, ze sa s nim neda spustit rozhovor...neviem, ci to je aj na dalsich platformach a ak to niekto dohral, ze by ma zaujimalo, ci narazil na rovnaky problem a ak ano, ako ho vyriesil
https://www.cdprojekt.com/en/wp-content/ ... -presentation-en.pdf

Těch 20 milionů kopií Cyberpunku je určitě hodně. Ale vlastně také méně, než bych čekal. Tři Witcher projekty (z toho tam jeden nová trilogie přímo od CDPR). Dva outsourcované. Asi jedno karty tipuji a druhé open world RPG prý. A pak samozřejmě další Cyberpunk. A počáteční fáze nějaké nové značky. Jsem pro vesmírnou 4x strategii! :D
Dobrý den,po roce jsem stáhl zaklínače 3 na ps4 a když chci nahrát uloženou pozici tak mě to vyhodí,že mě chybí expansion pack na dlc a to mám hru kompletní nevíte kde je problém?
@Gordon (21.12.2022 07:37): Bohužel se musíme smířit s tím, že to tak je. Však se podívejme na výsledky CP2077. Bez DLSS nebo FSR ta hra nejede na 4k/60fps s RT ani na 4090 - novodobém thrači asfaltu - https://www.eurogamer.net/digitalfoundry ... graphics-performance
A a bez RT? :D:D:D 4080 - 37fps!!!! Ne 3080, ale opravdu 4080, karta za desítky tisíc - https://youtu.be/8RN9J6cE08c?t=1067

Takže bohužel to tak je, že čím dál tím více vývojářů, to bere jako standard a už to nebude bonus.
Na jednu stranu to má super pozitiva jak říkáš a pokud se většina těch neduhů daří odstraňovat (což se prý daří), tak je to super. Sám jsem byl skeptický, protože nativ je nativ, ale když jsem se dloubal v řadě screenů, tak nutno uznat, že ten obraz je paradoxně zrekonstruován mnohdy fakt lépe, jak nepřirozené zubatě nativ.

Ono v těch technologiích je opravdu síla. Mimo DLSS a FSR nový UE5 má vlastní řešení přímo v enginu a co jsem viděl nějaká videa, tak jsem nevěřil svým očím, jak to zvedá kvalitu. Šak i Matrix demo na PS5 co jsem testoval jede interně prej v šíleně malém rozlišení (snad 720p) a ten obraz není sice 4k kvalita ale je naprosto super.
Ale souhlasím s tebou, že se mi ta situace taky nelíbí a bojím se, aby vývojáři nezlenivěli a nepřestali optimalizovat. Na druhou stranu, co jsem viděl nanite, lumen nebo Forbidden West, tak se o budoucnost grafiky nebojím.
@Jab (21.12.2022 06:58): Nevím, jak tedy FSR, ale DLSS na Quality je vcelku zajímavé, protože to odstraňuje/vylepšuje určité neduhy, se kterými si klasické vyhlazování neporadí, například ploty v jiných hrách. Cenou za to ovšem jsou problémy v jiných aspektech obrazu, jako ghosting a situace, kdy DLSS neví, co má vlastně vykreslit, tak začně dělat pomalu mizející čáry za pohyblivými objekty, to se děje obzvlášť pokud má pozadí podobnou barvu, třeba v mlze, nebo problikavání hran objektů.

Opravdu ale nechci, aby se to stalo standartem, kdy je mít zaplé DLSS/FSR prakticky nutností, jako tomu nyní je u Darktide, který jinak na 4k nejde hrát.
@Rapier (20.12.2022 22:00): Myslím že můžeš ztlumit svoje nadšení o optimalizaci. Důvod, proč ti to jede "tak dobře" hledej v těchto řádcích:
FSR 2
Kvalita FSR Výkon 
Nastavení "performance" doslova znamená, že jedeš na čtvrtinovém rozlišení :) Viz https://gpuopen.com/fidelityfx-superresolution-2/#quality
Tím nijak nesnižuji přínos těchto technologií, při vyšších kvalitách je to prakticky perfektní anti-aliasing s bonusem výkonu.
Jen jsem chtěl vyvrátit, že by za tvým výkonem stáli nějaké optimalizace z CD Projektu.
@Rapier (20.12.2022 22:33): niežeby som súhlasil s gordonom, ale pre akékoľvek porovnanie akýchkoľvek hier by bolo vhodné...si tie hry najprv naozaj reálne zahrať, než sa len kochať úvodnou lokáciou, ktorá je navyše najmenšia. Inak je to súdenie knihy podľa obálky...
@Gordon (20.12.2022 22:26): jsi úplně mimo milý Gordone. Tutoriál lokaci mám už dávno za sebou, ty pozére. :)

Co se týče diskuze TES Skyrim vs TW3 je to složitější, obě hry mají své plusy a mínusy, na mě osobně lépe působí zpracování v TW3, než v TES Skyrim ale ano souhlasím, zmíněný denní režím, bydlení, atd má své kouzlo.
V rozhovorech si nemají TW3 se Skyrimem co vyčítat, trvám na tom, že v TW3 působí rozhovory realističtěji. Jistě, že vím, že Sapkowski nedělal na designu mapy a chápu omezní enginu v obou hrách.

PS: pokud hodnotíš technický stav TW3 kvůli propadům fps s ray tracing máš na to právo a chápu zklamání.
@Rapier (15.12.2022 14:59): "vím, že jsi fanda TES Skyrim, nápodobně" - Ne nejsem.
"dokonce je tam více lidí, zvířat, atd. než v tom prvním městě ve Skyrimu co je nedaleko za kopcem. " - A to že každé NPC ve skyrimu má denní režim, někde bydlí, pracuje, ignoruješ? Witcher ty NPC doslova jen generuje náhodně do cest, dokonce i ty rozhovory jsou většinou naprosto totožné.
"Živost u TW3 dělá jednoznačně podobnost s reálným světem, Sapkowski v tomhle je prostě mistr. " - Tyjo, nevěděl jsem že spisovatel designoval mapu...
Takže celá tvá zkušenost se hrou je tutoriál lokace, na kterou si čekal pět let. To je prostě pózerství.

A ne, to že Witcher na stejné nastavení běží hůř, než předtím není technický zázrak, ale technická katastrofa.
Opravdu nestačím zírat jak skvěle technicky TW3 next-gen upgrade v CDP zvládli! Nejsem chlápek z Digital Foundry ale dal jsem si tu práci, a otestoval jak běží TW3 next-gen PC update (s hotfixem) na 3+ roky starém laptopu HP Elitebook 840 G5. 
Laptop není žádný výkřik moderní techniky a jako všechny HP Elitebooky, i přes konstrukci z hliníku, trpí na špatně provedené chlazení s jednou měděnou heatpipe + jedním ventilátorem, jenž musí zvládnou uchladit v výkonné CPU Intel Core i7 8650U Kaby Lake Refresh (15W TDP, 4 cores/8 threads, ve své době byl tento model nejlepší v nízkonapěťových CPUs) plus dedikovanou GPU AMD Radeon RX 540X (architektura GCN 4.0, TDP 50W, 2GB GDDR5), což je na tenký laptop a nepříliš dobře provedené chlazení (nestíhá odvést teplo z CPU a GPU) velmi špatná kombinace!

Před upgradem TW3 na verzi 4.00 laptop nebyl schopen běžet na max. výkon v rozlišení 1360x768 a medium/low detailech. Jak CPU, tak GPU byla pernamentně podtaktovávána. U CPU to až tak nevadilo, krátkodobé propady z max. boostu neměly téměř žádný dopad na fps, problém byl u dedikované GPU, která v TW3 dokázala dlouhodbě držet max. hodnotu VRAM (1500 Mhz) ale takty jádra GPU spadly po 10-30 sec. hry z 1000 Mhz bežně na 300 Mhz, respektive níže a to mělo významný dopad na fps, které spadly z +/- 40 na +/- 15 fps a hra tak byla reálně nehratelná.

Ovšem to je již historie. 

S next-gen update TW3 na stejné konfiguraci v nastavení:
rozlišní 1360x768 (celá obrazovka)
VSYNC on
Hardwarový kurzor zapnuto
FSR 2
Kvalita FSR Výkon
Dynamické škálování rozlišení Vypnuto
Zastínění okolim v rozsahu obrazovky Zapnuto
Odrazy an obrazovce Nižší
Efekty jako Rozmázání pohyb apod. Vypnuto s výjimkou Světelných parsků a Efektu čočky kamery na Zapnuto
Nvidia Hairworks Vypnuto
Detaily jako Počet postav pozadí, Kvalita stínů, krajiny, vody, viditelnost listoví, atd.. na Vyšší

Hra nyní dokáže bežet v DX12 s 28fps nebo více dle scény (snížení detailů na Střední, viz poslední řádek zvýší fps na +/- 40) díky tomu, že engine výrazně odlehčí dedikované AMD GPU (za to vděčíme implemtnaci technologie FSR 2) a nyní GPU držít takty jádra na hodnotě okolo 830-850 Mhz, překvapivě s vyšší teplotou +/-87°C (před updatem max. 73°C). DX12 engine s FSR 2 očividně výrazně snížil nároky na TDP a GPU tak dokáže dlouhodobě držet takty vysoko (vytížení 98 až 100%). CDP také opravili použití overall, nyní opět funguje MSI Afterburner.

Bravo! Smekám kloubouk za to jak je hra dobře optimalizovaná! Ať Vás ani nenapadne zkoušet hru s DX11, pokud Vaše GPU umí HW DX12. Po přepnutí hry na DX11 mi klesly fps na hodnoty před next-gen update a hra se tak stalo okamžitě nehratelnou.

EDIT: testováno na upgradovaném OS Windows 10 Pro na verzi Windows 11 Pro. Všechny ovladače: poslední dostupné verze.

Technicky je TW3 nejlepší next-gen upgrade jaký jsem viděl za dlouhé roky. Kdyby byla zde na DH anketa o technologicky nejlépe zpravovaný next-gen update, hlasoval bych bez váhání pro TW3!
Hotfix u mě opravil padání při změně nastavení RT ingame a trochu zlepšil CPU výkon v novigradu (ale ne natolik abych tam s RT udržel 60 všude, hlavně fish market je furt brutální).
@PRIVATE MARTIN (19.12.2022 19:55): Máš několik variant - můžes si nechat svojí stávající instalaci, pokud sis jí někde zazálohoval. Nebo si můžeš stáhnout tu verzi z GOGu. Nebo si na Steamu můžeš dát verzi 1.32 přes beta branch. Nebo můžeš hrát nextgen verzi v DX12 bez RT. Nebo můžeš hrát nextgen verzi v DX11 bez RT a DLSS.
Při každém zapnutí hry se mi, s novým updatem, pokaždé hodí nastavení do default. Hodně otravné. Doufám, že to brzy ošetří nějakým patchem. (PS4Pro)
S dovolením se vrátím k @Charllize: výroku o tom, že generace PS4/PS4Pro/XOX byla zbytečná, respektive, že nová generace XSX/PS5 je vlastně jen Pro verzí číslo 2.

A použiji proto, zde tak oblíbená srovnávací videa, zde v čase 0:26 https://youtu.be/BWkktgDA7HA?t=26 jde krásně vidět rozdíl mezi novým HW PS5 a starým HW PS4/PRO. Z téhle konkrétní scény by se dalo konstatovat, že RT není game changer, protože next-gen update vypadá dobře už v Performance mode.

Každopádně první co do očí udeří, je jasně viditelný výrazně menší rozdíl v kvalitě mezi PS4-PS4Pro a PS5-na zvoleném modu nezáleží. Uznávám, že zrovinka v téhle scéně RT lze vidět jen na Geraltovi (vlasy, meč, atd.), stínech všude okolo obecně (tráva, stromy, atd.) a vodní hladině v pozadí. Bohužel je RT verze PS5 vykoupena v pozadí o něco nižší kvalitou textur/rozlišení, na fps mě upřímně osobně nezáleží. Raději obětuji fps za vizuální kvalitu. Tahle hra není Battlefield v MP ke se počítá s každou milisekundou odezvy.

V podstatě je to s PS4/Pro/PS5 jako s PC, kdo na to má a je ochoten utrácet, může si koupit jakoukoliv GPU a dopřát si tak kvalitu dle svého gusta. Mě osobně mrzí jen fakt, že vývojáři nesmyslně skrývají grafické volby na konzolích, jako PC hráč bych si klidně pohrál s detaily stejně jako na PC.
@Jab (15.12.2022 20:23): videa jsem neprohlížel, taky má oči a nemám problém cokoliv připojit k 4k monitoru nebo 4k TV. Pokud nejsou na XSX/PS5 by default 4k textury tak je to k pláči, konzole by to v pohodě zvládly.

@Say (15.12.2022 21:34): před chvíli jsem to testoval na 3 roky staré sestavě (viz profil), naprosto plynulé za každých okolností v QHD nativ s AMD FSR na Quality, samozřejmě vypnutým dynamickým snižováním rozlišení, VSYN ON, 60fps lock, a detaily na Nejlepší+, vše ostatní na max. Zcela bez problémů, zcela plynule v DX12. Za mě se port podařil.

Stejně dobře to funguje na mobilní Nvida T500 (DX12), akorát tam už jsem nějaké propady fps zaznamenal, což je pochopitelné vzhledem k výkonu GPU, ale stále to bylo v pohodě hratelné.

@Paul (16.12.2022 01:18): aha takže RT shadow nepoblikávají jen na konzolích. :)

@SilentWolf (16.12.2022 09:40): jakých 50 za PC?! Na CP77 na max. nebo TW3 na max, stačí v QHD úplně v pohodě pokud nemusíš RT něco jako RX 6600XT/6700XT nebo RTX 3060/Ti. Mám GPU na úrovni současné RTX 3060.

EDIT: a mimochodem nejsem sám kdo se vypekl s instalací na PS5, Zdeněk se hezky o tom rozepsal na Vortexu 2 dny zpět, a ještě to jsou schopni PS fans obhajovat jako, že to je OK.
Sony by se mělo podívat k Microsoftu jak vypadá bezproblémové ovládání konzole. Než jsem na PS5 přišel na to jak odinstalovat TW3 PS4 verzi tak mě málem trefil šlak. :) Na Xbox, intuitivně vyvolám menu na hře a dám uninstall.
Koukal jsem na RTX 4090 ve 4K na max a nejnižší fps co tak po ruznu jezdil hrou 33. To je jak návrat do roku 2015 kdy to většině lidem běželo podobne. Přitom to zas takovej rozdíl není při porovnání.
A lol, spotřeba 400+ W :)
Na DLSS 3 lepší ale ten obraz mi přišel o dost horší.
@Paul (16.12.2022 15:55): V hustých lesích a některých interiérech mi klesají snímky pod 50, do Novigradu jsem se nedostal, skončil jsem v tom prvním hostinci a okolí. Takže asi srazit slidery ještě bude třeba, no, ale to už si říkám, jestli nejet radši se vším na plno a bez ray tracingu. :D Jinak právěže hraju na 1080p, tudíž jsem očekával trošku lepší výkon.
Jestli patchem dokáží na RTX kartách vytáhnout obecně aspoň 10 FPS nahoru, tak je ray tracing jasná volba, nádherně prozářil exteriéry a vytesal prostor v interiérech. Ale přece jen mi to na RTX 3060 Ti dělá citelné fps dropy i přes hraní si se slidery. :/
@Gordon (16.12.2022 14:32): neřekl bych že mezi PC hráči s RT kartama bude mnoho těchto mýtických casuálů co si nejsou schopni nastavit detaily ve hře. A pokud se někdo takovej najde, tak od toho má internet aby se zeptal :)
@Paul (16.12.2022 13:36): No, problém to určitě není pro tebe, nebo pro mě, ale pro casuala hráče už celkem jo, ten prostě dá nějaké to přednastavení, jako v ostatních hrách.
@Gordon (16.12.2022 12:52): zase bych z toho nedělal kdovíjakou vědu - posunout pár sliderů není kdovíjakej problém, jen to prostě chce najít ideální nastavení pro individuální sestavu. Že je RT v týhle hře brutálně náročný, víc než ve většině jiných, je pravda, ale asi to dává smysl když na to ta hra nebyla vyvíjena. Snad se jim to podaří ještě dodatečně nějak zrychlit, hlavně po stránce CPU.
@Paul (16.12.2022 01:18): No právě teď už mám Ryzen 9 3900X, Vsync jsem taky vypl, protože vím, že u Darktidu to dělalo problémy. Jestli to fakt potřebuje takové vylaďování, tak je něco špatně, protože hráči budou hrát bez toho, kromě toho, ta hra je i bez toho tak o 200 % náročnější, nechápu.
Rad bych pripomnel, ze existuje rada jinych technik, ktere u urcitych her muzou mit lepsi vysledky (pomer cena/vykon) nez path tracing. Napriklad realtime radiosity nebo lze GI simulovat i pomoci klasicke rasterizace. Odlesky zase muzeme simulovat pomoci reprojekce do cubemap, planar reflections atd. Jsou to vsechno metody, diky kterym jsme dnes schopni napodobit path tracing bez takoveho dopadu na vykon. Musite mit ale kvalitni programatory a vedet, co delate. Dneska chce vetsina plug&play reseni a Nvidia RTX i DX12 ray tracing jsou proste jednodussi na pouziti. Dnes uz skoro nenajdete alternativni metody a vse je bud fejkovano pomoci screenspace metod, nebo ray tracingem. U RT bohuzel stale s obrovskym dopadem na vykon a ve vysledku i na obraz – potreba resit denoiser atd.
@SilentWolf (16.12.2022 09:40): Fajn, ale hromadu takových her můžeš udělat i s konvenční technologií. Dynamické stíny i odrazy nejsou nic nového, RT to jenom dělá mnohem realističtější. Pak samozřejmě RTGI je nejzajímavější, tam pravda by to mělo asi velký dopad na hororové hry, na druhou stranu i toto se dá řešit různými předrenderovanými technikami.

Většinou takový hry doplatí na to, že je to i tak moc náročný (bez RT) nebo se to vývojářům nechce připravovat.
@Bursoft (15.12.2022 22:14): Nemá význam? Na realistickém vrhání stínů a odrazů by šel určitě postavit i gameplay, nejen vylepšit vizuál. Díky zrcadlům se dělá snad polovina kouzelnických triků IRL. Minimálně horrorový žánr by to dokázalo hodně posunout. A napadá mě mnoho dalšího. Je to budoucnost a těším se, až to bude standard. Ale zatím to asi nemá moc smysl řešit, jak píše Tul. Protože si myslím, že když nechám přes pade za stroj, aby utáhl RT u Cyberpunku, tak si užiju jen ten Cyberpunk a u další hry smůla. Kdyby to byla technologie typu "Tak, a teď ti to půjde ve všech hrách stejně", tak do toho jdu určitě.

Možná si teď spíš zacílím na dobrý poměr cena/kvalita, a za pár let, při dalším upgradu, až bude v roce 2035 vycházet nový TES, si udělám radost Ray Tracingem. :D

Zas je otázka, na kolik je to záležitost optimalizace. Pokud to jsou teď jen nějací průkopníci a zkouší se to a pak najednou přijde nějaký geniální týpek a upraví to tak, že to bude o polovinu méně náročné, tak by to mohlo být super. Ale vůbec tomu z technického hlediska nerozumím.

Taky by mě zajímalo kolik je pak životnost toho stroje. Když jede na nic moc výkon a utáhne hru na maximální detaily a najednou zapnutí RT vystřelí ventilátory a zní to jako na letišti po celou dobu hraní, jestli pak ten HW nemá třeba jen 25% životnost. Což je třeba můj laický odhad, že by tak klidně mohlo být.
@Gordon (15.12.2022 23:57): jestli máš furt ten ryzen 1600 tak ten to brutálně brzdí. Jinak 60fps v kombinaci s RT vyžaduje trochu úprav. Vypnout vsync a frame limit ve hře, a zapnout vsync a 60fps limit v nvidia control panelu, pak ve hře jsem si nastavil 1440p (přes dsr), DLSS performance, zapnul RTGI, RTAO a RT Reflections, vypnul RT Shadows (maj hroznej pop-in a všelijak poblikávaj...to bude potřeba dopatchovat). Vypnul hairworks, a dal background characters, shadow quality, foliage visibility a grass density na ultra (zbytek ultra+).
S tímhle nastavením mám všude správně framepaced 60, kromě toho Novigradu, kde bohužel neexistuje CPU, které by zvládlo stable 60.