Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Red (19.09.2020 13:17): Je to tak, pro mě je to velký zážitek a taky se tluču do hlavy, jak hloupý jsem byl, že jsem se nepokusil ten klíč na mříž použít. Já to zkoušel s tím klíčem na mříž v okolních tapisériích a podobně, jestli tam není skrytý zámek, ale kliknout přímo na mříž mě prostě nenapadlo. Člověk je zase do budoucna chytřejší :-)
@Ringo (19.09.2020 11:59): Obdivuju tvůj způsob hraní. Já se sice snažím bez návodu, ale většinou mi stačí se někde zaseknout na hodinu a už do něj koukám. Pokud na těch mřížích nebyl vidět zámek a obecně odemykání mříží ve hře není, tak mi to připadá jako podraz, ale pro tebe zase zážitek navíc :)
Tak konečně po cca 25 letech znovu pokořeno. V deníku jsem záznamem zatím skončil neskutečným zákysem, který mi ukázal, jak po tolika letech může člověk z řešení a postupů zapomenout naprosto vše a jít po tolika letech do hry s naprosto čistou hlavou, jako by pro něj byla nová, jako by jí hrál poprvé. Každopádně tahle hra je snad nejlepší kobka, co kdy byla stvořena, s nejlepší strukturou úrovní, jakou jsem viděl (a že jsem toho viděl hodně :-)

Teď ještě dopracovat finále deníku a můžu se někdy po letech vrhnout třeba na Ultimu Underworld 2 :-)

https://www.oldgames.sk/disc/ultima-underworld-dennik-hraca/
Žasnu nad stylem vedení konverzací v UU1, jako bych to snad hrál poprvé nebo co. A to dnes se jako žasne nad strukturou rozhovorů Mass Effectů a spol? Pchá. :-)
@Richmond (06.06.2019 17:47): Tak jsou to všechno původní assety, s těmi prostě nejde dělat zázraky a už vůbec ne bez zdrojového kódu. Samozřejmě, že originál bude vždycky autentičtější a vyladěnější zážitek, ale je snad jasné, že jestli ti vyhovuje dodnes, tak tě něco jako tenhle sourceport nemusí zajímat :) Já se třeba přes to ovládání původní hry prostě nedokážu přenést, zatímco u tohohle existuje nějaká šance, že bych si to mohl zahrát.
@Richmond (06.06.2019 17:47): No to vypadá strašně, ale předpokládám, že se na tom ještě pracuje? :)

UU by slušel remastr jako u nedávno vydaného System Shocku. I když původní verze také jde hrát (ale ovládá se hůře), jako původní SS, takže tu bych stále volil jako primární.
@Drolin (06.06.2019 15:48): Zas budu za škarohlída...Grafika se mi tedy moc nelibí, obličeje v dialozích rozplizlé, jinde zase extrémně ostré až to při té pixelizaci vypadá spíš směšně. Zdi rovný jak pravítko, hudbu (technickou kvalitu) radši nekomentuju. Předměty ležící na zemi - děs. Ale je fakt, že já jsem náročnej hráč na tyhle věci :)
Včera jsem zkoušel, jak pokročil ten source port do Unity a už mi to přišlo velmi hratelné. Podpora vysokých rozlišení, mouse look, kontextový kurzor (toho přepínání akcí bylo potřeba využít jen na začátku a konci soubojů), vyšší dohled a plynulý framerate to má, takže to je daleko pohodlnější než originál. Podle poznámek v readme to ještě není úplně dokonalé (zvukové efekty jsou z UU2, obchodování je zabugované), ale to jsou už jen drobnosti :)
@Richmond (18.11.2018 14:26): Já nějaké soundtracky k hrám také mám, ale skoro nikdy jsem si je nepustil. Ale já obecně moc často hudbu neposlouchám, byť pochopitelně krásnou muzikou nepohrdnu. Co se týče vypínání hudby ve hrách, já sám to dělal jen v Unreal Tournamentu a to hlavně v multiplayeru na internetu. Ono je vždy lepší slyšet, kde se pohybuje v duelu nepřítel, než se obdivovat umu skladatele :-)
@CeBrk (18.11.2018 13:59): Já u hry teda od hudby očekávám hlavně navození atmosféry. Představa temné jeskyně, kde mi bude vyhrávat symfonický orchestr...nevím nevím. To není o tom, jestli Pink Floyd budou hrát midi a nebo využijí maximálních technologických prostředků. Já obvykle poslouchám u her hudbu jen když mě baví a tu atmosféru navozuje, pokud ne, poslouchám u nich vlastní oblíbenou hudbu různých oblíbených kapel. A zatím jsem se přistihl u toho, že když je to smyčcová orchestrálka, kde melodie jakoby vypadla z 50ti jiných her, poslouchám kapely, když tam slyším něco podmanivého a klidně to mohou být beep tóny mrazivého charakteru, tak vypínám kapely a zaposlouchám se právě do toho a je mi vlastně jedno, jestli to je midi nebo waw nebo co jiného. Prostě to musí navodit atmošku a sedět to s tím prostředím. Občas mi bohatě stačí jen nějaké sporadické mrazivé cinknutí :-)
@Ringo (18.11.2018 13:38): Tohle je asi hodně věc vkusu a hlavně nostalgie. Mnoho hráčů má u her oblíbené ty atributy, které poprvé zaznamenal na začátku své herní cesty. Já jsem již odkojen CDčky, kam se technicky kvalitní hudba vměstnat dala. Pro mne jsou etanolem kvality například teskné melodie Planescape Torment, nebo fantastické hudební téma v Kuldaharu v Icewind Dale. A právě z těmito zkušenostmi vyžaduji od her jistou technickou úroveň, co se týče hudby. Kdyby například Pink Floydi hráli v MIDI, asi by se mi už nelíbili. Nicméně plně chápu, že to ostatní mají jinak. Mně se třeba vždy líbilo, když nostalgici vzdychají například nad starým Doomem a tvrdí, že je to nejlepší hra všech dob. Já si to ani zdaleka nemyslím, ale plně věřím, že oni to tak cítí a že z toho svého času byli stejně nadšeni, jako já ze svých oblíbených her. Je pochopitelně obtížné a tak trochu nevyhnutelné, že v recenzích jeden názor narazí na jiný, ale tomu se dá těžko vyhnout. Mne hudba UU neohromila, ale plně věřím, že mnoho lidí ji vnímá stejně kladně, jako já třeba hudebné téma při romanci s Fall From Grace.
@CeBrk (18.11.2018 12:55): Midi hudba ve mě umí vyvolat mrazení v zádech a neskonale podtrhnout atmosféru, zatímco ty dnešní orchestrálky jako přes kopírák mě vesměs nudí. Dodnes nezapomenu na úžasnou hudbu v Ambermoonu s pípavými tóny.
Tak jsem nakonec Ultimu Underworld dohrál, byť těžce lamáckým způsobem. Při odinstalaci jsem nesmazal savy, takže jsem mohl pokračovat v mé cestě do nejnižších pater vulkanické propasti, byť ruku v ruce s několika radami z internetu. Konkrétně jsem potřeboval celkem čtyři rady. Při pohřbívání kostí Garamona jsem dělal tu školáckou chybu, že jsem je přenášel na hrob, ale měl jsem je kliknutím použít a aplikovat na náhrobek. To by ještě nebylo tak zlé, protože jsem následně potřeboval poradit i se sháněním artefaktů. Dva mi totiž chyběly. Nevěděl jsem, kde mám zahrát na flétnu, abych získal pohár (melodii jsem znal) a protože jsem od Goldthirsta nedostal odměnu za zabití Gazera (zabil jsem ho, ale při rozhovoru o odměně jsem asi řekl něco špatně), nedostalo se mi později ani rady, kde získat prsten. V poslední řadě jsem také potřeboval poradit, že mám Garamonovi říci slovo "talisman", aby mi poradil, jak na finálního bosse. Jmenoval jsem mu jména všech talismanů, které jsem měl, ale to nestačilo :-)

Nedá se tedy říci, že bych hru konečně dohrál a pokořil, ale že ona pokořila mne :-)
@Richmond (13.11.2018 18:34): Přesně tak, ono je doslova radost si ty souvislosti v tom prostoru najít. Jenže dneska každý chce, aby u předmětu přibyl popis, kdo mu jej kde dal, komu jej má zanést a kde se dotyčný nachází. Takže takové to tajemno, co to vlastně držím v ruce a kde je osoba, které to mám donést, prakticky odpadá.
@Ringo (13.11.2018 17:05): Ono taky v UU nejde jen o "questy", těch tam mnoho není. Já třeba nevím, jak popsat to, jak se dostat třeba k Tyballovi. Tam přece existuje více řešení, to není klasickej quest, prostě jde o to, aby hráč pomocí indicií nebo i nápadů se k němu dostal. Podobných zatrolených "problémů" je tam poměrně dost a dost dobře si nedovedu představit, jak jinak (méně obtížně) to udělat. Přece nebude v inventáři k tomu klíčovému předmětu popis, co přesně to je a na kterém místě (což je další puzzle) to použít? To by tě fakt bavilo? Těhle spoustu "maličkostí" dělá tu hru relativně obtížný kousek po stránce adventurní. To je to, co BG (dvojku jsem hrál tak max hodinku, nemohu soudit, pouze jedničku jsem dohrál) dle mého chybí. NA druhou stranu je otázka, zda by něco podobného šlo vůbec udělat a zda by to pak mělo takový komerční úspěch :)
@CeBrk (13.11.2018 09:42): Z toho popisu, co jsi uvedl u BG2 mě opět napadá jedna flame věta, kterou občas provokativně rád napíši a čím dál více si za ní teda stojím. Že ta BG2 se vlastně tak trochu hraje sama. To se ti zapíše támhle, hodí ti to přesný popis tohodle, nakonec ti to ještě nahodí waypoint a bude to všechno :-) Jaký pak máš pocit atmosféry, když najdeš artefakt a ono ti jej to popíše, jako bys jej našel na výstavce v muzeu? Nene, UU je podle mě daleko sofistikovanější než kecací BG, kde se všechno okecá a popíše samo. Bohužel. A více kroků neznamená komplexnost, v podstatě se jedná o primitivní pošťáctví.
@CeBrk (13.11.2018 09:42): Jj ako v pohode ja s BG súhlasím, len som rozporoval tú absenciu nápovedy v UU, lebo to tam fakt je.

Holt absencia autodenníka atď je už iná vec, vtedy sa to tak robilo, čo už.

Ja si skôr myslím, že práve tá angličtina bude najväčší zdroj problémov.
@mazar1234 (12.11.2018 20:41): Ano, ale například v Baldurs Gate 2 bys měl v deníku a v úkolech napsáno, kdo po tobě co chce a nějaké vodítko by ti poskytl i popis předmětu. A v neposlední řadě bys mohl předmět předat kliknutím na nabízenou možnost v dialogu. V Ultimě Underworld si to musíš pamatovat, nebo si podobné věci psát. Nedovolil bych si ale tvrdit, že je to od BG2 úlitba jednoduchosti. BG2 obsahuje mnohonásobně více questů, předmětů a postav než Ultima Underworld, nehledě na fakt, že mnoho questů je i o dost komplexnějších a zahrnuje více kroků. Kdyby měla BG2 tak strohou nápovědu jako UU, těžko by to někdo dohrál.

Ultima Underworld hodně sází na takové to osobní ponoření do svého světa, což je trend, který mnoho z jejich tvůrců uplatnilo například v System Shocku 2 či Deus Ex. Co si v UU nedáš dohromady sám z jednoho dialogu, hra ti to většinou nezopakuje a znovu nepřipomene. Částečně to je trend tehdejší doby, z části záměr tvůrců a asi také i důsledek technických omezení. Ale možná je to jenom tím, že jsem to hrál moc lamácky a ta další vodítka ignoroval či je v angličtině nepostřehl :-)
@CeBrk (12.11.2018 09:52): "Ultima Underworld je vlastně o poznání jednodušší a její složitost a z ní vyplývající zádrhely spočívají spíše v absenci nápovědy." - s tymto vobec nesuhlasim, naopak hra ma napovedu (niekde aj dost neskor nez v momente ked si tam kde to je pouzitelne) v podstate ku kazdej malickosti, akurat castokrat tu napovedu ziskas ovela neskor.

Napr, jeden priklad za vsetky - v (tusim lvl 5) je typek co ma v inventory svicen (Candelabra), co je jeden z nutnych itemov hry aby sa dala prejst - Cabirusov item.

Ale v lvl 6 ti niektory mag povie info,. ze Zack ma moj Kandelaber... atd.... takto to tam je.
@Richmond (12.11.2018 17:47): To už je bohužel taková klasika. Hra bude údajně úplně stejná jako její slavní předchůdci, až na to, že doba se za dvacet a více let "trochu" změnila a tak to dost nejde (nehledě na to, že překonat cokoli legendárního je problém v jakémkoli odvětví). A pak to dopadá restartem vývoje jako v případě remake System Shocku nebo úplným odklonem od série jako v případě Thiefa. Nicméně z toho, co jsem zatím viděl, mi bude stačit, když to bude vynikající immersive sim, nemusí to být za mě úplně nutně RPG (ale jako backer bych byl pochopitelně naštvaný, protože to odklon od série je).

Mimochodem, nehráli jste někdo tu verzi jedničky na PSX?
@CeBrk (12.11.2018 13:51): Tak to by se Ti možná mohlo líbit. Problém je, že autoři se Ultimou Underworld neustále zaštitovali v kampani, takže zklamání lidí, kteří do toho šli s tím, že tu bude UU3, bude asi veliké. Já backer nejsem, takže uvidím, až to bude na Gogu (i když prý na Gogu to jen tak nebude).
@Richmond (12.11.2018 13:43): Protože jsem fanda prvních dvou Thiefů, zas tak by mi to nevadilo, pokud by to byla dobrá hra. Umím se ponořit do hlubokého transu a meditace a oprostit se od toho, že nějaká hra není taková, v co jsem původně doufal :-). Nicméně mám obavu, že Ascendant nebude dobrá hra, ať už to bude jakýkoli žánr. Hodně se těším i na Scorn, ale to už je hodně jiný žánr :-)
@Richmond (12.11.2018 12:45): Jen bych ke svým předešlým slovům dodal, že Ultima Underworld v sobě obsahuje jistý prvek "pomalé chůze". Jako hráč jsem měl radost se jen tak pomalu ploužit vpřed, pečlivě zkoumat každou zbytečnou hromádku haraburdí, sem tam si přerovnat inventář, prozkoumat mapu a tetelit se nedočkavostí a chvět se obavami, co mne asi čeká za dalším rohem. Netvrdím, že je to styl čistě jen této hry, ale zde tento způsob hraní dle mého soudu hodně vynikal.

Ano, máš pravdu, lehce jsem narážel na zdejší slavnou řevnivost mezi kobkaři a Infinity hráči. Nerad bych zde ale plácal nějaká osvícená moudra. Dle mého soudu mají oba druhy hry své úžasné klady. V každém případě ale oceňuji, že Ultima Underworld disponovala automapou. Po pravdě řečeno, bez té bych to nedal vůbec. Mám totálně otřesný smysl pro orientaci v prostoru a ztratím se v podstatě kdekoli. A dělat si mapu sám, to by mi přišlo až moc úmorné.

Jsem docela zvědavý, jak se povede Underworld Ascendant, ačkoli první ohlasy se nezdají moc optimistické.
@CeBrk (12.11.2018 09:52): Pěkně sepsáno (až na to nesmyslné sebemrskačství). Absolutně nechápu, proč by se ti měl někdo vysmívat. Řekl bych, že spousta lidí by se bez návodu do osmého patra nepodívala. V podstatě si téměř dohrál hru, takže komentář klidně můžeš napsat a bude to naprosto vypovídající. Jsem hrozně rád, že se hra líbila, protože ona opravdu má své drobné i větší mouchy (zjednodušené souboje, vývoj postavy je divný, kdy spousta statistik nemá vůbec dopad ve hře). Ale jak jsi trefně poznamenal, má v sobě něco, co člověk přiková k monitoru a nutí ho se tou propastí prokousávat.

Tím srovnáním s BG2 předpokládám, že narážíš na tu "kultovní" debatu u BG, že? :) Tam ale myslím nikdo netvrdil, že UU je komplexnější nebo propracovanější hra než BG2. Pokud jsem něco já kritizoval, byla to právě absence těch aspektů, které jsi sám umně uvedl. Tedy že hráče "nutí" uvažovat, dělat si poznámky, kombinovat, přemýšlet. Tím nemyslím hned, že každý na každý quest musí hráč vypálit x hodin, aby ho vyřešil. Stačí i třeba prohrabání inventáře, náhled do zápisku, mrknutí do mapy a najednou to docvakne. Tohle mi prostě v BG hrách chybělo takřka úplně. Proto jsem (asi nevhodně) užil věty, že Baldursovky v podstatě nejdou nedohrát. Obě hry je možné si užít, pokud k nim člověk nepřistoupí s nějakým přehnaným očekáváním.

A k tomu nedhrání...Sám se snažím taktéž vytrvale hrát bez návodu, ale v tomto případě stačilo vnést sem dotaz na drobný hint nebo třeba náznak či potvrzení toto,že to a to je/není dobrá cesta. Škoda, mohlo být i finále a bylo blízko! :)
@CeBrk (12.11.2018 09:52): Tak hlavně je to zcela jiný gameplay než BG2. Nicméně, takto pochválit hru a nakonec ji odinstalovat s tím, že jsem v ní na něco nepřišel....jsou momenty, kdy považuji za lepší variantu se na nějaký ten hint v návodu mrknout :-)
Předpokládám, že se na mou hlavu snese hněv i výsměch místní komunity, ale Ultimu Underworld jsem nepokořil. Je to škoda, protože hra je to vskutku výtečná, atmosférická a svůj status legendy si bezpochyby zaslouží. Prošel jsem ji takřka celou. Bezpečně jsem dosáhl maximálního levelu, měl všechny runy, drtivou většinu z osmi pater jsem prolezl a Tyballa jsem seřezal jak žito. Pochopitelně mnoho questů jsem z těch či oněch důvodů nesplnil, mnoho dalších ano. Nezdolatelnou překážkou mi nakonec byly asi kosti a má hrdost. Protože má znalost anglického jazyka je tristní, dost jsem ve hře tápal a nebyl si ničím zcela jistý, ale pokud jsem to pochopil dobře, měl jsem pohřbít Garamonovy kosti v jeho hrobě, aby mi pomohl dostat se k tomu démonovi, který se pravděpodobně nacházel v osmém patře v té budově uprostřed mapy. Kosti jsem našel, jeho hrob také, ale jen tak je sem pohodit asi nebylo dost uctivé :-). Zkoušel jsem vše možné, ale nic nepomohlo. Ne, nežádám vás o radu. Hru jsem již odinstaloval, protože do návodů se zásadně nedívám a když hru nedokáži dokončit bez cizí pomoci, tak ji prostě nedohraji.

Jak jsem již zmínil, hra to byla parádní. Recenzi na nic psát nebudu, protože jsem ji nedohrál, ale pár postřehů zde zmínit mohu. V té hře se mezi pavučinami a pachem staroby vznáší zvláštní kouzlo, které hráče nutí a ponouká k dalším krokům a odhalování tajů těchto míst, jenž se vynořují ze tmy jako dávné a zapomenuté záhady. Hra má pochopitelně i své neduhy, který vyplývají z jejího stáří, ale ty jsou jako prach na staré lakované krabičce, kterých vás rozkašle, když odhalujete její krásu.

Paradoxně si ovšem nemyslím, že by byla Ultima Underworld komplexnější a propracovanější než třeba Baldurs Gate 2 či jiná RPGčka následující generace. Ultima Underworld je vlastně o poznání jednodušší a její složitost a z ní vyplývající zádrhely spočívají spíše v absenci nápovědy. Zde není žádný deník s poznámkami a úkoly, kde by vám hra vše sama sesumírovala a připomněla. Zde předměty nemají jasné popisy, které vás upozorní, jak moc je ten předmět důležitý a kde a jak ho máte použít. Zde si musíte vše potřebné pamatovat či zapisovat a případné návaznosti si dát dohromady sami. To je jistě o poznání realističtější a v jistém smyslu to hráče nutí se do hry více ponořit. Na druhou stranu to má i svá omezení. Hru se takto nedá udělat až tak komplexní, protože by se v ní ztratil úplně každý a ne jen jednodušší jedinci mdlého myšlení, jako jsem já :-)

Mám doma z GOGu i druhý díl, jenž je dle zdejšího hodnocení ještě lepší. Věřím, že za nějaký čas se i na toto pokračování podívám a slavně mu podlehnu :-)
Musím přiznat, že to hledání modrých kamenů v dolu pátého podlaží pro kouzelníka, který se snaží tvořit zlato, či co, mi hodně připomnělo Pac-mana :-). Není bez zajímavostí, že v pátém patře Strážcovi tvrze v datadisku k BG2 hráč rovněž hraje hru ve hře, kde ovládá pomocí příkazů postavu posedlou duchem válečníka. Asi by bylo příliš konspirační a iracionální v tom hledat nějakou souvislost a odkaz jedné hry na druhou, ale zajímavé to je.
@CeBrk (31.10.2018 21:33): Tá Neangličtina, môže byť dosť velký problém, ak to teda nehráš s návodom (čo nie je nijaká hlúposť), tá hra má ku každému nutnému kliknutiu myši niekde nejakú nápovedu, ale v Angličtine.
@CeBrk (31.10.2018 21:33): Tak hlavní je, že tě to (zatém) baví :) To jestli jsou hádanky a puzzly srovnatelné s Infinity hrami je vedlejší (a spíš na posouzení na konci hry, mimochodem doufám ,že jsi dával v prvním patře moc dobrý pozor! :))
@mazar1234 (31.10.2018 21:16): Ano, o legendárnosti Ultimy Underworld pějí bardi písně natolik líbivé, že je musely zaslechnout i hráči Diabla. Prozatím si nedovolím vynášet soudy a recenze, ovšem je fakt, že to hraju jako lama lamovitá. Nicméně prozatím jsem nenarazil na žádný zádrhel, jenž by mi dělal větší potíže. A to mne trochu překvapilo. O této hře jsem toho před hraním mnoho nevěděl, ale tipoval jsem, že tu bude více zapeklitých puzzlů a naopak méně dialogů. Zkrátka jsem si ti představoval jako obrovské bludiště, kde budu na každém kroku řešit něco s nějakýma páčkama, šiframa a portály, ale nikdo se tu se mnou bavit nebude. Hra je tedy trochu jiná, než jsem čekal, ale vůbec to není na škodu. Největší obtíže jsem měl pochopitelně při řešení questu s ještěřím jazykem a němým vězněm. Ale problém byl spíše tom, že skutečně neovládám angličtinu, takže jsem dost tápal. Jinak zde zatím nejsou questy a hádanky o nic náročnější, než například v Infinity RPGčkách. Ale to se pochopitelně ještě může změnit. Hra mne baví, ale nemohu zaručit, že ji dohraji. Jakožto velice chabý angličtinář zde mohu kdykoli zakysnout na nějakém lingvistickém problému.
Jakožto dungeony příliš neposkvrněný jedinec jsem se před nějakým časem rozhodl poprvé rozehrát tuto legendami opředenou hru a teprve nyní, když se nacházím ve čtvrtém podlaží, jsem shledal, že prsteny nemám nasazeny ve slotech pro prst, ale v těch pro zbraň a štít. Samotnou zbraň a štít jako kouzelnice už nějaký čas nepoužívám vůbec. Je to skutečně zvláštní případ slepoty. Prostě normálně hraju, ustupuju a metám magické střely na pavouky a když po boji trochu odpočívám a kochám se inventářem, najednou mi přijde, že ty prsteny mají podobný tvar jako ty dva nenápadné kroužky u prstů mé postavy. Nikdy jsem neměl takovou chuť si připlácnout dlaň na obličej.

Předpokládám, že hráči této slavné hry, jakožto správní kobkaři, přes den odpočívají ve svých rakvích a sarkofázích, takže se v nich nyní mohou začít otáčet na znamení, jak jejich oblíbenou hru przním. Ještě že to tu nečte Ringo. Asi by poznamenal něco v tom smyslu, že další jednoduchý hráč Baldurs Gate nepochopil skutečné a pořádné RPGčko, které je nad jeho mdlou mysl :-)
@ugraugra (02.04.2018 15:03): Však jo, neobjektivnost je to poslední z čeho bych ho obviňoval. Já mohou posloužit akorát srovním s PoR a osobně bych dal výše UU1. Těší mě ale, že ani Chet nedal UU1 bez kouknutí do cluebooku :)