Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

To inak celkom odporúčam, lebo je to ako jedna z mála Paradox hier, ktorá nemá také kvantum DLC a aj z tých, ktoré ma je reálne podstatných (ale nie potrebných) len pár.
@Ringo (24.12.2018 15:53): No tak vtip je v tom, že ti řeknou, že se můžeš dostat ke starším verzím, ale musíš, v případě Steamu dohledávat v betách a po GDPR musíš k tomu mít speciální klíč, který získáš na Paradox účtu, aby ses konečně dostal k té své starší verzi. Zkrátka opruz.
Plus samozřejmě mody z workshpou nebudou kompatibilní, protože všechny aktualizovali na spučasnou a něco jako archív starých verzí Steam nevede.
Kéž by při vydání byla i GOG verze. Hned bych do ní šel...
@Ringo (24.12.2018 14:51): Jsem říkal, že ty změny budou brutální. :D

Líbí se mi to označení nové hry. Tím pádem já pořád hraju Stellaris I (1.9) z konce roku 2017. :D
Jako mně dosti vadí, že do toho takto zasahují v průběhu života. Víc by mě vyhovoval nastíněný model více dílů anebo kdyby prostě fungovali vedle sebe jako dva nebo více herních módů. Jeden starý, archivní, fungující na starých pravidlech, kde by už obsah byl finální, maximálně nějaké bugfixy a pak ty nové, kde by probíhal hlavní vývoj. Kritiku chápu protože tohle je podruhé za jeden rok, kdy udělali drastickou změnu základních konceptů hry. Nicméně plánuju odzkoušet tuto Stellaris III. Jen si první asi dohraju svoje rozehrané hry.

Malá zprávička pro neangličtináře na závěr. WhiteHorse, Tomiket a Phenixx se hecnuli a tento obrovský update o velkosti 174 normostran přeložili, takže čeština je nyní aktualizovaná i se všemi DLC. odkaz
Tak ty změny - nezvyk, ale v podstatě sedí a jdou směrem k větší realističnosti. Districty jsem pochopil, že nahrazují oblasti průmysl, energie, jídlo. Docela logické, už nejde o to postavit budovu, která zaplácne třeba 1/10 planety, což byl vlastně trochu nesmysl, ale rozhoduje se o tom, kolik povrchu planety zabere zemědělství, průmysl a elektrárny. V tomto tam stále fungují ty čtverce omezene velikostí planety. Naopak budovy se neplácají na ty čtverce, ale prostě se staví někde na planetě a jejich kapacita je omezena jen velikostí populace, taky velmi logické, lze postavit tolik budov, kolik jich je schopna populace obhospodařovat. Takže změněný management planet oproti základní verzi za mě ok.

S čím asi budu docela bojovat je koordinace v oblasti surovin, přibyly a jedny jsou závislé na produkci jiných. Už to není jen o krystalech a energii. Ale jako zajímavé mi přišlo, že člověk musí hlídat zaměstnanost, ta je schopna produkovat zdroje a další návaznost jsou suroviny vyráběné z krystalů .Takže už to není, že za krystaly napleskám všechno, ale část krystalů musím přetvářet na suroviny potřebné ke stavbě např. lodí. Těch změn je vlastně tolik, že by to bylo na dalščí komentář.

V podstatě nevím, jestli s touto politikou Paradoxu lze souhlasit nebo ne. Na jednu stranu je tu kritika, že si hráči koupili hru, kterou jim po čase autoři úplně změní. V podstaqtě by asi po staru měl Paradox vydat prostě druhý díl obsahující tyto velké změny.

Na druhou stranu mi vyhovuje, že mě Paradox každý rok nezahlcuje pokračováními Stellaris II, III atd. a já pak nebudu vědět, který hrát, takže jsem spokojen, že mi to servíruje rovnou ke hře, kterou už mám.

Takže vlastně spokojenost :-)
Tak jsem opatchoval na 2.2.2, doinstaloval Utopii a jsem z výsledku docela zmaten. Kromě překopání menu a jakési obrazové minimalizace se změnil management planet, přibyly tam jakési districty a opět se celé to okno s managementem planety zmenšilo, takže jsou to jakési blechy. Docela chaos, buď si na to zvyknu a najdu v tom nějaké zlepšení a nebo budu naštvaný, že mi pod rukama změnili hru, na kterou jsem byl zvyklý a z které jsem byl nadšený.
@davidjaho (26.11.2018 22:03): Jaký je OOB nevím, nedostal jsem se k němu.

@CorvusVonCorax (26.11.2018 21:46): Diplomacie ve Stellaris funguje velmi dobře, snad nejlíp z her od Paradoxu, byť je stále jenom takovým prodloužením štětce k map-paintování.
Byl bych rád, kdyby ještě více záleželo na interní politice a kdyby státy kolem více procházely nějakými vnitřními krizemi, které například ovlivní směřování jejich společnost, zahraniční politiky a podobně. Jinak jsou kvůli traitům a ethics rozdané akrty v podstatě už na začátku.

Proto se těším na Imperatora, který si z CK2 bere koncept postav (které to můžou ovlivnit více než dost) a zároveň popů ze Stellaris, což by mělo tvořit konečně ideál.
@Richmond (26.11.2018 22:22): Tak jsem neodolal a koupil na GOGu ve slevě. :-)
Jen škoda, že se k tomu nedostanu asi dřív jak na Vánoce. Sednút si a hezky v klidu osahat, naučit se. Ale hodně mně láká kampaň v Barmě a i samotná kampaň za Japonce.
@davidjaho (26.11.2018 22:03): Order od Battle zrovna dohrávám (Pacific), hraju poslední misi. Za mě naprostá bomba. Hodně variabilní, dobře kopíruje vývoj konfliktu v Pacifiku. Najdeš tam i "strom" vývoje technologií, letadla máš s torpédy, bombardéry, průzkumé Cataliny, v každé misi kromě primární i sekundární cíle, jejich splnění má buď okamžitý bonus (např., resource body) nebo dlouhodobější (např. pokud nesplníš sekundární cíl, budeš mít v jedné z dalších misí méně zásobovacích bodů atd.). Jak se postupuje v kampani, tak se i mění taktika Japonců (kamikadze). Mise jsou hlavně variabilní, někdy čistě námořní, jindy pozemní, ale většinou je třeba skloubit všechny 3 složky (tedy i leteckou). Skvěle podchytili autoři význam letadlových lodí, ty hrajou v těch námořních misích (Midway, bitva v Korálovém moři, New Georgia) naprosto kličovo roli.
Za mě tedy skvěl hra, který je důstojným nástupcem Pacific Generalu. Navíc ty DLCčka...Tarawa, Tulagi, Saipan, Guam! Kdo někdy četl a miloval Hubáčka, bude mít rád i tuhle wargamesu, a to i když to není úplně hardcore.

UPDATE: Zvolil jsem 3.obtížnost z 5 a asi jsem udělal dobře, protože některé mise jsem musel hrát několikrát po sobě, než jsem uspěl :) Tak půlku z těch všech misí byla na první dobrou, zbytek urputné boje a neustálke přizpůsobování strategie, protože mi došly moje chybné kroky.
@CorvusVonCorax (26.11.2018 22:05): Jo s těma jsem takhle zažil v end-gamu vesmírnou studenou válku. Myslím, že tu historku jsem tady dole již popisoval. Byl jsem materialitstická oligarchická technokracie a moje existence jim prostě nedala spát. Následovalo brutální zbrojení a ještě brutálnější válka.
Na druhou stranu člověk je pak vždycky strašně rád, když potká někoho se stejnou náturou. To se pak rychle dělají smlouvy až je jeden pro druhé ochoten jít do ohně. Už jsem takhle zažil několik her, kdy sem byl egalitářský-materialita ve vesmíru plném spiritualistů a autoritářů. Až pak se obejvil jeden národ se stejným étosem přesně včas než se do nás rozhodli jít.

A úplně nejlepší, když potkáš rasu s charakteristikou Fanatic Purifier. To teprv začne na galaktické scéně sranda. :D
@Ringo (26.11.2018 21:56): Díky za názor. Kdybych předtím nějaké 4X strategie hrál, mohl bych to porovnat. Pro mě je ale Stellaris první čili vidím diplomacii poprvé a tudíž je to pro mě lehké zklamání. Rád sleduji politiku i v reálu a tak jsem čekal asi trochu bohatší komunikaci a možnosti. Ale jak píšeš, může být mnohem hůř. Je fakt, že jsem narazil na "houby" a ty jsou přísní technokraté, takže mi říkají (to mě vždy pobaví) "jako ten váš spiritualismus dobrý, ale věřte nám, že náš směr je mnohem lepší!" :-D Líbí se mi na nich, že se ke mě ale i přes tento zápor (normálně mi nadávají do fanatiků!) postavili rozumně. Já uznal jejich území (teď mi vypadl termín), což mi nahnalo plusové body a protože mám fakt nadbytek jídla, posílám jim pár kůrek měsíčně a vztahy posilují. Zatím se ale bojím válečného paktu. Nerad bych na vojnu :-D kdyby se u nich něco zvrtlo.
@Shoggot (26.11.2018 21:15): Jako takhle mě tu herní dobu u HOI4 neuvěřtelně vyšroubovalo hraní Kaiserreichu, který ač trpí stále na technické problémy hry jako AI apod., tak je obsahem nabitý k prasknutí a fajnšmekr do historie, obzvláště té co by kdyby, prostě musí chrochtat blahem. RECLAIM THE BIRTHRIGHT!!! :-)


@Shoggot (26.11.2018 21:24): No už dlouho koketuju s myšlenkou pustit se do Order of Battle: WW2. Bylo by možné nějaké krátké zhodnocení? Vyplatí se do ní investovat, když je teď v těch slevách?


@CorvusVonCorax (26.11.2018 21:46): Tak ono i záleží jaký mají étos. Jestli jsou xenofobové anebo spíše podle tvého popisky křižáci za demokracii tak po tobě určitě půjdou. Ve hře je fakt dost osobností a mnohé se řídí podle: "Máš jiné názory, jdeš proti nám."
Já povětšinou hrával za izolacionalisty, takže nějakou diplomacii jsem takřka neřešil, dokud mě teda nezačal někdo ohrožovat. :-)
@CorvusVonCorax (26.11.2018 21:46): Vidíš to, a mně politika ve Stellaris přišla právě konečně jako šitá na míru, v žádné hře jsem vlastně politiku neřešl, až ve Stellaris. Pár postřeů, proč. Každá frakce má ve vínku dané předpoklady, proč se k tobě bude chovat tak, jak se chová. Všechny + a - si můžeš přečíst. Opravdu fungují aliance, kdy na mě někdo zaútočí, začne se to hemžit spojeneckými flotilami, které mi jdou na pomoc a naopak, pokud vstoupí do války tvůj spojenec, za jehož nezávislost ses zaručil, jdeš natvrdo do války. Ale ta automaticky končí po té, co tvůj spojenec uzavře příměří. Jsou národy, s kterými ani za boha neuzavřeš federaci a dle vlastností přesně poznáš proč. Podle mě to funguje právě parádně, pokud ne dokonale, tak pořád lépe než u jiných 4x strategií, kde můžeš jednomu lézt doslova do prdele a on ti stejně v jednom tahu vyhlásí totálně vyhlazující válku (Master of Orion všechny díly např., všechny Civilization atd.) Tím ty hry nekritizuji, zmínil jsem své modly mimochodem, ale Stellaris v tomto funguje prostě nejlépe. Ve Stellaris jsem zažil zatím nejvíce odvěkých nepřátelství, ale zároveň nejvíce přátelství za hrob vyústících ve federaci.
Mimochodem: byl by názor na Master of Orion z roku 2016? V porovnání se Stellaris? Čím víc info od zkušených hráčů, tím lépe. Díky, zvažuji koupi, dokud je -75% sleva.
@Shoggot (26.11.2018 21:31): Možná je to tím, že jsem pořád ještě na začátku a nemám tolik zkušeností, ale diplomacie + politika frakcí mi přijde ve Stellaris jednoznačně jako nejslabší místo celé hry. Připadá mi, že zde není moc možností... trochu mě to zklamalo. Ale uvidím jak se to vyvrbí dál... Uvedu příklad:

1) Natrefil jsem na Zaacplotskou alianci. První kontakt. "Doufáme v pokojné stavy."
2) IHNED na to: uzavření hranic.
3) IHNED na to: Casus belli, reputace v prdeli, otevřené nepřátelství
4) IHNED na to: téměř válka, výhružky.
5) Našel jsem vrak na orbitu hvězdy. Zjistil jsem, že je narvanej matrošem, ale že pravděpodobně patří této alianci. Samaritánsky jsem jim ho vrátil - projevili vděčnost. Nicméně výše uvedené trvá (vše v rudých hodnotách).

A to jsou prosím pěkně MILITANTNÍ DEMOKRATÉ :-) Diplomacie mi připadá silně schizofrenní... nebo to tak ve skutečné politice chodí. Dnes je možné asi všechno. Mě to ale spíše zklamalo. Tedy zatím. Proakticky jen očekávám, kdy na mě vlítnou. Mají dvě vstupní hyperliny, takže tam mám astrobáze po zuby ozbrojené + flotilu :-D Jen tak, kdyby se jim zachtělo mi ukázat, cituji: "co to znamená demokracie, kterou můj lid nikdy nepozná, protože jsem prý diktátor" :-) JÁ?! Já, kterej pečuji o blahobyt jak jen to jde a svým spirituálním broukům stavím pěkně chrámy a mám žrádla nadbytek! :-D
@Shoggot (26.11.2018 21:31): No, tak já si napínavé chvíle zažil, když se na mě vrhli vetřelci a začali užírat mou mega říši a na pomoc mi přispěchaly flotily Fallen empire, které defakto tu krizi vyřešily, zatímco já jsem vedl válku s dvěmi letitými nepřáteli :-) Doslova mi ten příběh napsal knihu. A to je přesně to, čím mě ta hra uchvátila. Zatím žádná 4x strategie mi tohle nenabídla. Vždycky prakticky všechny byly jen o seek and destroy.
@Ringo (26.11.2018 21:27): To s tou fantazií sedí. Proto ať si Paradox hlídá tu svou manu :).

Stellaris má velkou výhodu v těch end-game krizích. Byť to teda nejdřív kvůli otřesné diplomacii a s ní spojenou AI bylo vždy spíš komický než napínavý. Snad to už teď opravili, těším se, až se k nějaké dostanu. Zatím teda vždy bylo při příchodu krize vcítění se ihned pryč.
@Shoggot (26.11.2018 21:24): Matrix hry mě nikdy nějak nelákaly. Já asi pořád hledám spíše takovou tu zábavu, která naplní mou fantazii, takže pořád je u mě TOP Civka a teď ta Stellaris. Zase do úplných hard core extrému popravdě nechodím.
@Ringo (26.11.2018 21:17): Jak se to vezme, Paradoxí hry jsou taky dobrou vstupní bránou do her složitějších, jako je třeba WitE nebo jiné hry od Matrix a Slitherine Games. A na ty pak už vůbec nedá dopustit, protože ty konkurenci nikdy nenajdou ani u Paradoxu.

Ale Paradox má jedinečný styl a dobrou péči o svoje hry. Našly nějakou fine line, po které jdou (byť jejich tituly hlavně zezačátku jsou map paintery a chybí jim flavour). Doufám ale, že Paradox ještě víc pohne a nedopustí, aby se z jejich titulů staly mana spendery a map paintery (u EU IV už to tak skoro je) a vsadí víc na vžití se do hry a mechaniky, které nejsou jen u buffech a maně. Doteď platí, že nejvíc ambiciózní bylo Europa Universalis: Rome, co se týče herních mechanik.
Koukám na Megacorps pro Stellaris s nadějí i obavou. Byť Stellaris dělá jiný tým než Imperator: Rome. Snad se nestane výše uvedené a snad se to opět nezhroutí pod vahou vlastních ambicí.
Paradox strategie jsou potvorstvo, ony dlouho vypadají jako že tohle ne, ale jak se do toho člověk ponoří, tak už nechce hrát jiné strategie, jakkoliv jich plno jiných měl člověk za modly :-)
@davidjaho (26.11.2018 20:53): U Crusader Kings 2 mám přes 400 hodin, Stellaris 150, Europa Universalis 4 taky kolem 400 hodin. U HoI 2 to bylo bezpočet hodin, stejně jako u EU 2.
U HoI 4 jen 70 hodin, ale tak po Man The Guns se do toho možná znova pustím.

Paradoxárnám u mě nejvíc konkuruje Gary Grigsby's War in the East, kde mám nějakých 370 hodin. Ale to už je vyšší dívčí :))
@Ringo (26.11.2018 18:33): Jo na paradoxárny klasické taxy. Já kdybych měl lovit statistiky Steamu tak:
Stellaris - 130 hodin
Hearts of Iron IV - 300 hodin
Europa Universalis IV - 111 hodin
Crusader Kings 2 - 47 hodin
Darkest Hour - 20 hodin
Hearts of Iron II - odhadem tak kolem těch 100 hodin

Ale ke všeckému by se daly přihodit eště desítky hodin v offlinu.
Jinak mě právě vyděsilo číslo, které jsem zahlédl na GoG Galaxy u Stellaris, kolik jsem nad ní strávil času. 240 hodin, opravdu??? :-)
@CorvusVonCorax (26.11.2018 17:37): ad flotila - manažér flotily ti neukazuje, kolik můžeš mít admirálů ve flotile, ale ukazuje ti, kolik lodí daného druhu můžeš do flotily nacpat. Nicméně já tohle nikdy moc neřeším, cpu do flotily jen ty nejsilnější lodě, které mohu zrovna vyrobit, takže pro mě jedinou kapacitou je celková síla dflotily, kterou mlže generál unést. Pokud je to 15 Battleshipů, tak se nesračkuji s nějakými managerskými nuancemi, abych to dělil, že mlže vzít 10 korvet, 10 Cruiserů a 5 Battleshipů.

Co se týče vylepšování star bases, nějak nechápu, v čem máš zádrhel. Jestliže souměrně udržuješ poměr technologií všech tří druhů, tak se herně plynule dostáváš k dalším stupňům Star Bases, nikdy jsem s tím neměl potíž a brzy se dopracuješ k Citadelám. Je jasné, že takový upgrade nemůžeš dělat hned na začátku hry, ony stojí 6 000 krystalů.
@SilentWolf (26.11.2018 18:13): Zrovna koukám, že na Steamu je Master of Orion Collector's Edition v parádní slevě - 75% za krásných 11,49€ (cca 300 Kč). S českými titulky. Takže asi nebudu váhat.

Jinak jsem také rád, že jsem našel diskuzi ke Stellaris. Je super pokecat si a svěřit se se zážitky :-)
@CorvusVonCorax (26.11.2018 17:54): Já jsem taky právě vždycky slyšel známé básnit o Master of Orion a třeba i o deskovce Twilight Imperium a vždycky jsem si chtěl něco podobného zahrát. Tak snad se do toho přes zimu pořádně ponořím.

Jde mi jen o to, že ohledně takových her tu bývá vesměs ticho. Tak je fajn, že se tu teď sešlo několik hráčů Stellaris.
@SilentWolf (26.11.2018 17:39): Jo, tak přesně v této fázi jsem, řekl bych. Je mi skoro 40 a hraju už od dob Didaktiků. Nicméně 4X grand-strategiím jsem se vyhýbal. Hrozně jsem se bál micromanagementu a že to prostě nebudu dávat/stíhat. Nicméně všechny ty roky jsem o 4X snil. Vyloženě si vybavuji kamaráda jak mi vyprávěl o všech těch diplomatických možnostech a flotilách v Master of Orion z roku 1993. Už tehdy jsem slintal. Takže jsem rád, že jsem se do toho pustil. Když jsem viděl Endless Space 2, byl jsem nalomen. Potom přišla na Humble Bundle "on the house" Sins of the Solar Empire: Rebellion. Na té jsem si vyzkoušel, jestli mě to vůbec bude opravdu bavit, přímo při hraní. No a následně jsem viděl Stellaris (gamesplay Pecháčka/Homoly) a byl jsem definitivně ztracen. Instantní nákup se všemi expanzemi a DLC :-) A od té doby jsem na jinou hru nesáhnul...
Jsem rád že se tu o této hře začalo tak psát. Už se těším, až ji taky přestanu oťukávat a dostanu se do pokročilých fází.
@Shoggot (25.11.2018 18:45): Díky moc za odpovědi.

2) Na bod 2, čili všechno kolem velitelství a kapacit se budu muset zaměřit. Nicméně to C (velitelský limit) je opravdu zvláštní. Protože v záložce velitelé mám vyloženě vyčerpané všechny. Jinými slovy: co šlo najmout, to jsem najmul a dokonce mám jednu průzkumnou loď bez vědce, protože mi limit dalšího prostě nepovolí (čili mi je loď zcela na nic). Takže číslovka 9/20 u položky velitelský limit v záložce manažer flotily je pro mě zatím záhada, protože opravdu nemůžu mít dvacítku velitelů. Na to jsem až příliš na začátku hry...

3) Máš pravdu. Včera jsem ty holomky konečně zničil :-) a ihned se vrhnul na obsazení systému. Vyloženě mi rozdělovali říši na půl :-) Dlouho jsem se kradl kolem nich, což byla také legrace. Měl jsem totiž u lodí nastavený úhybný mód, čili jakmile spatřily nepřátelské drony, nechtěly letět dál :-) Změnil jsem jej tedy na pasivní a lítal těsně kolem do dalších systémů :-) Ale bylo to otravné. Drony měly sílu přes 700+ a to bylo na mě moc. Musel jsem spojit kompletně všechny 4 flotily fregat. Než jsem na ně vletěl, tak jsem vyzkoumal modré lasery (ihned jsem je vyměnil za magnetické vrhače) a forsáž. Co mi ale zachránilo vyloženě krk byl návrh vlastního designu lodí. Vůbec jsem netušil, že se tam ukrývá i další loď! Docela mi trvalo než jsem pochopil jak návrhy fungují, protože mi zpočátku vůbec nešel design uložit. Ihned jsem smazal návrhy vytvořené hrou (a veškerou automatiku) a navrhnul si svou fregatu a raketový člun (více toho ale stavět nemůžu). PROTO jsem se divil, že mé fregaty modrými lasery nestřílí, no bodejť, když měly p původním návrhu všude nasázené magnetyické vrhače. Takže magnetické vrhače šly pryč, všechny sloty jsem osadil výkonnými lasery, přidal forsáž a na raketové čluny navěsil lasery + jaderné střely. S tímto arsenálem jsem se na starověké drony vrhnul. Při pročítání parametrů nepřítele jsem zjistil, že jsi měl pravdu. Drony měly střední pancíř (já mám zatím pouze nejslabší "S"), silné řezací lasery a kolem nich se vznášela těžební stanice, která jim dávala zajímavý bonus, který stoupal, čím jich na bojišti bylo méně (dobrá sviňárnička). Epická, takřka 10minutová bitva. Vakuem svištěly lasery ze všech stran. Chvilku se solidně drželi, až jsem se z toho orosil, ale nakonec jsem je převálcoval. Moje první vítězství (piráty Crimson Commando nepočítám).

Jinak ale stále nemůžu vylepšit hvězdnou základnu. Ten postup mi je jasný: prozkoumám všechno v daném systému, přiletím se stavěcí lodí a na orbitu postavím základnu. Pokud jde o těžební systém, tak to nechávám jen takhle v základu, kvůli náročnosti na správu a energokredity (a vlastně i limit vylepšených hvězdných základen - už teď mám jednu navíc, ale zatím vše ufinancuji) atd. Když chci loděnici, tak základnu vylepším poprvé (odemkne se loděnice + tři moduly, kam mohu něco postavit). A tím to hasne, dál se nedostanu. Když chci základnu vylepšit podruhé, tak požadavek zní (přepisuji to doslova):

Cena: 525 krystalů
Čas: 720 dnů
Vyžaduje technologii KRYT (ikonka ozubeného kolečka)

Zkusím přihodit odkaz na obrázek: https://www.jpeg.cz/obrazek/Hrt6g

Čili si myslím, že bych měl projekt "kryt" vyzkoumat přes záložku výzkum, ale jak víme, tak zde jsou projekty náhodné... čili opravdu mám čekat až mi možnost vyzkoumat kryt padne nebo dělám něco špatně? Nevěděl bys? Jinak díky moc za rady. Jsem ze Stellaris totálně u vytržení a neustále na hru myslím :-) A hlavně nemám moc s kým sdílet zážitky, tak se trochu rozepisuji, no... :-)
@CorvusVonCorax (25.11.2018 18:30):

2)
a - Kapacitu flotily zvyšuje jedna z doktrín, modul na vesmírrné základně, dostáváš 0.1 za jednoho popa, skrz zkoumání technologii (jde zkoumat opakovaně), dále přes různé charakteristické rysy svého státu
b- Mrkni do manažeru flotily. Tam by měl být zakopán pes.
c - Jde o to, kolik postav můžeš narekrutovat. Velitelé jsou vědci, generálové flotil, guvernéři apod.
d - mělo by jít o ty vrhače, pokud máš vynalezené modré lasery a máš je na lodích, tak jednoduše střílí

3) Mají plasmové zbraně, ty fungují trochu jako laserové, ale předávají víc damage tělu lodi než armoru. Základem je mít dobré štíty a energetické/laserové zbraně. Jen bacha, někdy prostě mají velmi vysoký armor.

4) Je to přesně tak, jak říkáš. Populace roste, pokud má planeta nadbytek jídla. Čím větší nadbytek, tím populace roste rychlejí.

5) Tak nějak to je. Můžeš frakce uspokojit změnou nařízení (policies and edicts) a atraktivitu těch, které nechceš, snižovat různým utužováním goverment ethics (propaganda a budovy jsou na to, obojí bys měl najít jak v policies and edicts, tak u nařízení u jednotlivých planet).

6) eh, záleží na tobě. Některé bonusy, které zrovna tvůj císař má, ti můžou být dost na hovno pro tvou celkovou strategii, tak je můžeš opomenout.
Zdravím, jsem tady úplně novej. Měl bych několik otázek ohledně Stellaris. Celej život jsem vášnivý PC hráč a roky jsem (už od dob prvního Masters of Orion a Galactic Civilization) pomrkvál po 4X startegiích. Ale zároveň se jich bál jako čert kříže, protože si dobře pamatuji, jak mi nešel micromanagement v Sim City či Pharaoh apod. laděných hrách. Nicméně Stellaris mě natolik uchvátilo, že jsem zakoupil kompletně se všemi datadisky. Rozjel jsem hru za svou civilizaci brouků :-) a od tédoby u hry sedím denně. A od '90 je to poprvé, co jsem schopný pařit do čtyř do rána :-) Měl bych ale pár dotazů, protože jsem v 4X nováček a nikde nemohu najít nějakou radu (i přes zapnutý tutorial):

1) JAK UPGRADOVAT HVĚZDNOU STANICI? Na mé aktuálně vygenerované galaxii figurují v mém okolí již 3 objevené rasy, mám 3 kolonizované planety a 4 hvězdné báze s loděnicemi apod. = nejsem na úplném začátku. Mám předsunuté stanice vylepšené na loděnici a mohu vyrábět úplně základní fregaty (teď už s vylepšenými zbraněmi, pohonem apod., ale pořád JEN fregaty). Nemohu absolutně docílit dalšího vylepšení báze, která by mi umožnila tvořit silnější lodě + otevřela další moduly ke stavění. Požadavek upgredu je totiž jakési technologický projekt KRYT. Jenže mám vyzkoumanou už řadu projektů a kryt mi ne a ne padnout, abych jej výzkumáku zadal :-( Čili okolní říše sílí a já mám jen fregaty. Jak na to? Dělám nějakou chybu?

2) KAPACITA LODÍ - V manažeru flotily vidím několik parametrů, ale hra mi absolutně nevysvětluje JAK a KDE mám ovlivnit tyto paramtery:

a) kapacita lodí - všimnul jsem si, že ji mám v červených číslech + že ostatní rasy mají kapacitu lodí vyšší úrovně - jak to řešit a čím docílit lepší kapacitu fregat?
b) posílení flotil - vůbec nechápu o co jde. Hra mi říká, že např. 4 flotily potřebují posílit o 10 lodí za tolik a tolik krystalů - jak? A hlavně o co jde?
c) velitelský limit - mám na 9/20 a vůbec nevím o co jde.
d) modrý laser - přest, že mám na fregatách v současné době instalované modré lasery + magnetické vrhače, v bitvách střílí sporadicky a vidím spíše červené. Jde jen o chybnou vizualizaci nebo mají magnetické vrhače červený paprsek?

3) DŮLNÍ DRONY - V jednom ze systémů jsem objevil důlní drony s malým vojenským doprovodem a těžební stanicí (nevyznačují se jako rasa). Jakmile se k nim přiblížím, tak automaticky zaútočí. Říkal jsem si, že s důlními mašinkami nebude problém. Ehm. Rozsekali mi kompletně CELOU flotilu fregat. A to i přes upgrade na modré lasery a vyrobením dalších letounů. V tomto systému tedy nezkoumám a jen se rychle protáhnu na okraji do dalších končin. Jak ej možné, že mě těžební mašiny totálně zničí celé vojsko?

4) NÁRŮST POPULACE - Chápu dobře, že obyvatelstvo "nevyrábím", ale že se na kolonizované planetě za určitý čas "jakoby" narodí nová populace. Čili stavím na čtvercích elektrárny, farmy, chrámy apod. a obyvatelstvo postupně přibývá? Mám totiž poměrně dost budov, ale nefungují/neodvádějí energokredity/krystaly atd., protože na políčku nemám své broučí obyvatelstvo...

5) FRAKCE - Vznikly mi dvě frakce. Jedna spirituální (spokojená, protože mám spirituální brouky :-D ), ale druhá je militantní a ta se mi nějak začala roztahovat a mít požadavky vojenského charakteru. Čili jsem je neuznal a potlačil = určitá čás obyvatelstva je nespokojená (zatím ale nevyvolali nepokoje). Chci se zeptat: vyjednávání s frakcemi je okleštěné skutečně jen na tyto tři možnosti (víceméně přijetí / podpora / potlačení)? Případně, jak mohu zvednout náladu těchto nespokojených soudruhů? :-, když tuto politickou verbež nechci podporovat?

6) VLÁDCE - Můj císař má určité nadání (bonusy pro něco) - rozumím tomu dobře, že když má jakýkoliv vládce (ale třeba i vědec) nějaký talent pro něco (například můj císař má -20% na cenu výstavby modulu astrobáze), tak mám stavět v tu chvíli práve astrobáze (než mi umře a jeho nástupce bude mít úplně jiný talent)?

Opravdu děkuji moc za rady. Jsem naprostý nováček v grand strategiích a neskutečným způsobem mě to chytlo. Nejvíce mě frustruje bod 1 a 2, protože jen smutně koukám na letku fregat a i ta má problémy s kapacitou a velením. Vůbec netuším, co dělám špatně. Díky všem za rady.
@davidjaho (24.11.2018 19:34): Je to furt Clausewitz engine, s Jomini navíc akorát. Podle PDX běží lépe než předchozí tituly.

Dá se asi doufat, že to bude jako Stellaris a ne jako HoI 4. Každé DLC navíc je super, ale i holá kostra je dobrá (byť bych dnes do holé Stellaris nešel ani omylem).
@Shoggot (24.11.2018 19:03): No na Imperatora jsem taky strašně zvědavý, ale mám u něj mnoho otazníků.
Že poběží na novém enginu je příslib toho, že snad konečně bude šlapat trochu líp a využije víc jak jedno jádro. Spíš se bojím jaký zvolí obchodní model. Jestli to bude plnohodnotná hra nebo poloprázdná čekající na DLC za tučné peníze.
@SilentWolf (23.11.2018 20:29): Myslím si, že se ti to bude líbit i bez DLC.

Každopádně je to všechno jen taková legrace na zkrácení čekání na Imperator: Rome od Paradoxu, což doufám už sesadí EU IV :)). Na to bude velká těšba, protože Europa Universalis: Rome mělo ty herní mechaniky velmi, velmi dobré v teorii, škoda, že to bylo tak technicky zmrvené.
@Ringo (23.11.2018 23:15): No co tehdy při vydání vykládal hlavní překladatel WhiteHorse, tak prý ti roboti jsou lautr stejní jak organici, akorát mají na všechno jinak technicistně popsané. Plus teda těch pár odlišností, ale prý, žádné propastné rozdíly. Jediné co mně tak láká jsou spíš Leviatans a to jenom kvůli War in Heaven krizi.

Kdyžtak můžu navést na stránku, kde mají recenze všech DLC a i na ostatní paradoxoviny: odkaz
@davidjaho (23.11.2018 22:22): Já co teď mám rozjeté na opbtížnost 2 jsem už porazil krizi, ovládám více než polovinu galaxie a v podstatě dobýt poslední dva národy, které jsou spolu ve Federaci, ale jeden z nich mě nenávidí a druhý doslova miluje bude asi formalita, nicméně jsem jim otevřen ze dvou stran a zatím si nejsem jistý, zda bych stíhal přesuny armád dle toho, kde pošlou na mě nejkritičtější síly. Vojensky jsou se mnou srovnatelní, respektive mají ve dvojku lehčí převahu. Z počátku jsem si myslel, že mě nebude bavit dohrávat po vyhodnocení, případně po poražení krize, ale baví, protože ta hra umí předložit další zajímavé politické situace :-) Bapř. jsem byl nucen vyhladit dva mé dlouholeté spojence, které jsem xkrát zvl do federace a kdykoliv na ně někdo zaútočil, vždy jsem výrazně pomohl, i jejich územnímu zisku. Ale do federace nikdy vstoupit nechtěli. Pro přímý přístup k nepřátelům jsem ale potřeboval jejich planetární systémy, tak jsem se na ně vykašlal, zpřetrhal všechny svazky a pobral jsem jedoho po druhém :-) Mně se na té hře prostě líbí, že opravdu píše plnohodnotné příběhy. Není to jen o tom - tamhle jsem nazbrojil, všechno to tam poslal a rozsekal nepřítele na maděru :-)

Jinak z DLC mě překvapivě nejvíce láká to jedno, které umožňuje hrát za robotickou rasu. Ty další, co tak čtu, co obsahují, tak bych se v podstatě asi obešel.
@Shoggot (23.11.2018 20:17): No u HoI4 bych s tím zcela nesouhlasil, na druhou stranu bych řekl, že Stellaris je spolu s CK2 nejlépe hratelná paradoxovina bez vlastnění žádného DLC z poslední generace.

@Ringo (23.11.2018 20:35): Já jsem do Utopie šel až teď po nějakých 120+ hodinách a musím říct, že začátek zatím bez větší změny. Jediných rozdílů, kterých jsem si všiml jsou nové eventy a perky povznesení, které si můžeš vybrat po dokončení jedné větve tradic. Takže stále čekám co bude dál.
Mimochodem pokračování předem nastíněné historky mého vědeckého driektoriátu. Asi 50 let od začátku hry do předu jsem narazil na pár dalších národů, převážně také egalitáři jak já, všechno super pohoda a zrazu objevím, že víc jak půlku galaxie už zabírá jeden fanatický xenofóbní militant, který má sílu větší jak my všichni dohromady a srovnatelnou s Fallen Empire. No dal jsem se všema spřátelenýma smlouvu o výzkumu a začal těžce zbrojit, protože tohle bude ostré. Možná se nebudu bránit ani té federaci... :D
@SilentWolf (23.11.2018 20:29): Mám to podobně, do Crusaders i EU se mi nějak nedaří dostat, jakoby hra ode mě očekávala nějaké kroky a já naopak čekal, kdy mě hra k nějakým vyzve a ona nic. Prostě tak nějak samovolně běží. Ve Stellaris jsem měl u první Paradox hry pocit, že mám ovládání ve svých rukou, vím co dělám a vím, co chci dělat. A zatím jedu bez DLC a jaksi mi v podstatě nechybí, hra mě baví královsky i tak, samozřejmě minimálně Utopii jako velké komplexní DLC si jednou pořídit chci, ale zatím není vůbec potřeba.
@Shoggot (23.11.2018 20:17): do nich se mi ještě nechce vrážet prachy, nejdřív se zkusím tu hru pořádně naučit a uvidím jestli to klikne nebo to nebude pro mě. Začátek dobrý, neodradilo mě to jako Crusaders.
Ono už je to konečně po dvou DLC a několika balíčku obsahů i dost sranda hrát. Dokonce už i HoI 4 lze hrát bez vzdychání a je to dost zábava.

Rozehral jsem Stellaris shodou okolností po dlouhé době právě dnes (se všemi DLC) a musím říct, že ty změny se mi dost líbí.
Koupil jsem jen základ. Není to zas takový masakr se do hry dostat. V Crusader Kings jsem vůbec nevěděl, co dělat. Zde to začíná průzkumem a rozšiřováním hranic, což je snesitelné a jednotlivé prvky jsou postupně dávkovány.
Tak už aktivně vyhlížím nějakou super slevičku. Snad se brzo dočkám. :D Na dlouhé zimní večery by to mohl být fajn kandidát.
Tak Stellaris mi píše nový příběh. Vztah s jedním národem mě zatáhl do války, trochu mi to připomnělo smluvní vztah Francie s Polskem. Jedu teda obtížnost Captain a jelikož jsem nad tím strávil už dva dny, doufám, že to půjde uhrát. A musím opět říci, že mi hra připravila opět situace, jaké jsem v žádné jiné 4x strategii nezažil. V obtížnosti Captain je zajímavé to, že oproti základní obtížnosti, kde nepřítel nemá žádné výhody a je to 1:1 je to taková okopávaná a člověk je rád za každičký systém, který uzme. V základní obtížnosti jsem to dost válcoval sám a beze strachu. Tady dost přemýšlím, jestli okopnout silnějšímu soupeři, soustřeďujícího se na mého spojence, kotník a nebo jej raději nechat být a nechat spojence krvácet, zatímco mě si nepřítel nevšímá :-) Samozřejmě v rámci Fair Play jsem ten kotník okopnul a protiofenzíva nepřítele mi zokupovala 4 systémy, ale na pátý, kde mám těžce vyzbrojenou Star Base si už netroufnul a to mi dodalo sebevědomí a dělám drobné protiútoky :-) To vše se děje na pravé části mého impéria. Na levé části zatím probíhá pohodová kolonizace nových planet a prvotní kontakty s dosud neobjevenými civilizacemi :-) škoda, že hře nejde dát více než 100% :-)

Edit, je to neuvěřitelné, ale soupeř, který měl oproti všem mým statistikám Superior a u armády Overwhelming přišel v můj prospěch nakonec o jeden planetární systém, následoval moment, kdy skončila válka a mám územní zisk, v který jsem ani nedoufal, díky tomu, že soupeř neuplatnil claims na nic, co mi okupoval, tak on nezískal nic. Euforický pocit!
@Ringo (27.10.2018 19:50): To je pravda. Příběhů by se dalo napsat stovky. I když se většina anomálií začne brzy strašně opakovat, tak i dokáží překvapit. Třeba když jsem už po x-té dělal event s keramickým objektem na oběžné dráze (mimochodem parodie na Russel's teapot :-)) tak místo klasického selhání mně při posledním průchodu vyšlo, že žádný objekt tam ve skutečnosti není a je to jenom projekce z jiné dimenze. Získal jsem solidní bonus k fyzice a také zrychlený výzkum o 15% na rok. No hleděl sem na to jak vyoraná myš. :D

Mimochodem scénaristům se nedá upřít kreativita ani humor. Například se mi takhle stalo, že sem měl výzkumnou stanici nad planetou s primitvní civilizací (myslím zhruba ve starověku) a najednou mi vyskočil event, že vědci se na té stanici jednoho večera tak ztřískali, že ze srandy začaly laserem vyrývat do polí obrazce. A teď co s posádkou udělat. Tak či tak daný národ se stal více náboženský. Vědcom jsem sebral plat a pokračoval dál. Za nějaký půlrok později se situace opakovala, udělali si opět pařbu a jeden z nich byl tak v dobré náladě, že sestoupil na zemi, prohlásil se za boha a nechal si postavit pyramidu. A teď jsem měl na výběr zrušit celý projekt, zničit pyramidu a všechny co s ní přišli do styku anebo nechat vše tak jak je s možností, že daná civilizace poskočí do další éry, ale zase s možností, že se z nich stanou fanatičtí spirutualisti.
A ještě jeden vtipný přihodím. Pokud nehrajete za lidi a nestartujete ve Sluneční soustavě, tak můžete ji ve hře najít i se Zemí a to v různých stádiech vývoje.
Můj nejoblíbenější je zničená Země po jaderné válce, kdy jsou dominantním druhem na planetě šváby. A které můžete navíc pozvednout. :D
@davidjaho (27.10.2018 19:10): Ze Stellaris by se dalo napsat několik sci-fi knih. Asi budu kacíř, ale po Stellaris mi všechny předchozí 4X vesmírné strategie přijdou tak nějak bezobsažné :-) Jako jo, Birth of the Federation třeba má třeba díky Star Trek Universa jakýsi nádech příběhu, který si hráč v hlavě odehrává dle filmů dle toho s kým bojuje, ale po pár hrách je to vždycky tak nějak na stejno. Totální vyhlazovací válka dle toho, jak kdo stihnul nazbrojit.

U té Stellaris jsem vždycky plný napětí, s kým se setkám a jak se ke mně bude chovat :-) Kde co ve vesmíru objevím, jakáý objev mně kde nakopne, jak kde povedu kolonizaci planety, zda tam ponechám ty divné medvídky a začlením je do civilizace a nebo je vystrnadím....i sledování primitivních civilizací na úrovni doby bronzové na některých planetách je zajímavé :-) To je více Star Trek než celá Birth of the Federation :-)
@Ringo (27.10.2018 17:55): Jako ono hodně záleží i jaké má protivník vlastnosti a ideologii. Ona má hra totiž docela velkou plejádu osobností pro UI. Jde je zjistit v diplomacii hned vedle státního zřízení. A každá má jinak nastavené priority utrácení, kolonizování, agresivity nebo i odvahy řekněme. Já jsem si takhle užil srandy, když jsem narazil na hegemonické imperialisty a jejich jediná cesta k expanzi vedla přes jednu hyperlinku do jiného ramene galaxie a můžeš hádat kdo tam měl zrovna svou planetu. :-)
No neváhali rychle se dozbrojili a šli do mňa. Zezačátku byl boj sice vyrovnaný, ale brzy se ukázalo kdo má výkonější ekonomiku a dokáže rychleji nahrazovat ztráty. No nakonec sem si urval čtvrtinu jeho území a expandoval jsem já. :-)
Nebo když jsem narazil na křižáky za demokracii. Vzájemné vztahy brzy po setkání s mou oligarchickou militantní technokracií ochladly a následovala vpostatě vesmírná studená válka. V galaxii už byly jenom čtyři velcí hráči a dva malí. Já jsem dal rychle pakt s další technokracií, on zase s fanatickými spiritualisty. Vesmír se doslova rozdělil na dva bloky a začaly závody ve zbrojení, které trvaly dobrých padesát let. Nakonec jsem vyšroubováním kapacity lodí na max a vybudování mnoha bitevní lodí do toho kopnul. A k mému úžasu nastal příklad níže popsaný, kdy jsem musel dělat okružní lety, protože flotilu mého spojence nemilosrdně zničili a moje síla byla nižší než obou říší dohromady. Díky těmto okružním linkám, dobýváním planet druhou flotilou a nájezdy torpédoborců třetí flotily na těžařské stanice se mi nakonec podařilo jejich flotily rozdělit a v momentě, kdy byly nejdále od sebe, jsem zaútočil. Relativní síla křižácké flotily byla pořád, vyšší nicméně vsadil jsem na mé výkonnější štíty. Sázka se vyplatila a bitva se stala rozhodujícím obratem války.

Mimochodem rozehrál jsem teďka první hru i s Utopií a nevypadá vůbec růžově. První soused, kterého potkám militantně-xenofóbní Fallen Empire. A na druhé straně ramena starověcí droni o síle 4K. To expanzi velmi zabrzdí. :D Už se ale nemožu dočkat až se dostanu k perkům povznesení. Ještě sem se nerozhodl jakým směrem se vydám, ale jelikož hraji za materialistickou technokracii, tak to bude buď genetická nebo syntetická cesta.

Kurňa s takovou tady možem za chvílu začat psát reporty. :D

Jinak také hraji civilizaci vždy na prince. Už se mi podařilo vyhrát i na vyšší, ale to jen díky totálnímu zaměření na technologii.
@davidjaho (27.10.2018 16:53): Souhlas, podvádění s tím, že někdo vynalézá a vyrábí rychleji také neuznávám. Takže je teď na UI, jestli umí suroviny využít či nikoliv. Pokud ne, tak ještě ok, ale ve Stellaris je využil soupeř parádně, prostě mě smetl a ta převaha byla znát, už když jsem jej potkal, měl 3x větší území než já a to jsem své zdroje já využíval na max, takže bylo zjevne, že on také a nebylo to tak, že tupá AI neumí se zdroji zacházet a proto je třeba ji nechat cheatovat. Samozřejmě třeba Civ V a VI nebudu hrát na nejlehčí obtížnost a jdu na střed, abych neměl výhody ani já, ani soupeř. Ale Stellaris je nastavená tak, že tu výhody pro hráče nejsou, už nejlehčí obtížnost je tu s počítačem 1:1, ostatní obtížnosti už jen zvýhodňují soupeře.

Každopádně díky za ten koment, už jsem se pomalu zase cítil jak lama, že hraji strategii a dostanu na hard výprask :-)

Jinak UI ve Stellaris je podle mě solidní, protože jsem si vyzkoušel na té nejnižší obtížnosti, jak se bude chovat slabší nepřátelksá flotila, která mi útočí na systémy, když na ni pošlu silnější flotilu a UI to fakt sledovala a stáhla se mířila v planetárním systému k jinému skoku do systému, který jsem tak bráněn neměl. Poslal jsem tedy svou flotilu tam, kde mířil nepřítel tentokrát a on své rozhodnutí změnil, otočil a mířil zase jinam, tam kde já ne a tak jsme hráli na solidní honěnou, dokud jsem na něj neposlal další svaz lodí, který jej obklíčil z jiné strany.
@Ringo (27.10.2018 14:27): Já vždycky hraju na normál, protože neuznávám zvýhodňování UI. Pro mně je to prosté podvádění. Pokud větší obtížnost tak jedině složitostí chování. Bohužel tomu se ve strategiích téměř nedostává.
Pokud bys chtěl výzvu spíš bych doporučil navolit si více UI s pokročilým startem, případně zkusit Ironmana.
A ti honimíři, co tvrdí, že jedině na nejvyšší obtížnosti stejně potom využívají chyb UI. Já jsem tak například v jedné válce dělal desetkrát okružní jízdu mou hlavní bitevní flotilou po mém území a mnohonásobně silnější nepřítel ji poslušně stále pronásledoval. Jelikož jsem měl rychlejší hyperpohon, tak mně nikdy nedohonil. Mezitím jsem se svojí druhou flotilou hezky dobýval jednu jeho planetu za druhou.
Jinak jak je to v této hře s obtížností? První hru jsem dal samozřejmě na té základní, u které je napsáno, že nepřátelé nemají žádné výhody. Teď jsem to rozjel s tím, že si to dám trochu jako výzvuu, ať to všechno jen tak neválcuji a dám si Commander obtížnost, což je obtížnost 3 z pěti a je u ní uvedeno, že je hard a že soupeři mají 50% k surovinám. Tak si tak v pohodě hraji, v dojmu, že se mi daří, trochu i zbrojím, na začátku hry se mi povede mimo expanze zainvestovat i do nějaké té flotilky o síle 500 dohromady. Jenže první střet mi ukázal, co znamená pro soupeře těch 50% k surovinám, všichni jsou oproti mně ve všech aspektech overwhelming a navíc na mě jeden zaútočil a hned třemi flotilami o síle 2000, 1600 a 1700. No a tím jsem s tou svou ušmudlanou flotilkou o síle 500 skončil, padá mi jeden syxstém po druhém a můžu to rozjet znovu, tentokráte zkusím teda jen obtížnost Captain, což je jen 25% k surovinám pro soupeře, snad jeho výroba nebude tak drtivá jako u obtížnosti Hard. Samozřejmě mě docela frustruje číst zahraniční diskuse k této hře, kde se hráči holedbají, že jedině na nejtěžší obtížnost, tedy tu pátou, jinak to prý není žádná zábava. No nevím teda :-) Jak přečůrat nepřátelskou flotilu, která má automaticky při zisku 10 krystalů automaticky dalších 5 navrch? Chápu, že AI by měla být blbější než člověk, ale tady to jsou docela jednoduché počty a když počítač může vyrobit ty lodě, protože má z čeho, tak to prostě udělá a na nic nečeká a zaútočí s tím :-) Na to nepotřebuje kdo ví jakou geniální lidskou inteligenci :-)
Já včera dobyl celý zbytek galaxie, i za cenu poražení Awakened fallen empire (překvapivě velmi snadno i přes jejich neskutečnou technologickou a armádní převahu, asi jsem je s vlastnictvím 3/4 galaxie prostě převálcovat už musel) a nakonec jsem bohužel musel zradit i federálního spojence, protože jsem si chtěl vyzkoušet ten pocit, kdy přebarvím celou galaxii do svých barev a jedné říše pozemśťanů :-) Ale to jen kvůli zkoušce, při příštím hraní bude federální spojenectví mým primárním cílem. Vyhlazovat vše, na to tu mám Master of Oriony a spol :-) Na Stellaris mě strašně bavilo s druhými koexistovat :-) I ty malinkaté jednoplanetární pronárody v době bronzové mě bavilo sledovat a studovat, místo toho, abych tam přistál a vyhladil je :-)
@Red (20.10.2018 02:21): Souhlasím, že dřív to bylo všechno univerzální. Včil v rámci napakování kapes všechno hezky do DLC. Nejvíc tím trpí právě HOI4. I ta EU4 byla na začátku právě takhle univerzální, pak ale přišel Art of War a nakonec Common Sence do toho už těžce řízl a pak se přešlo čistě na národní DLC a ve výsledku do toho naroubovali i focusy z HOI.
Ale takový Crusader Kings je podle dobře hratelný i bez DLC. Bez Way of Life se sice člověk ochudí o rozsáhlé možnosti role-playe, ale společně se Stellaris mi přijde nehratelnější bez DLC.

Možná natočím pár videí ze starších verzí a bez DLC. To pak budou vidět rozdíly.

Ale jsem hodně zvědavý, jak na tom bude chystaný Imperator. Bohužel s pokračující nenažraností Paradoxu bych to růžově neviděl.
Jinak k té krizi, myslel jsem, žeje to beznadějné, ale dokopal jsem se k jakési chabé obraně a povedlo se mi dokonce zničit nějaké osamělé svazy nepřátel. Prastarý národ mi značně pomohl, podíl jeho likvidace vetřželců je přes 2000, můj podíl je někde na 500. Samozřejmě ani tato krize mi nezabránila se lidsky zachovat jako svině. Přes červí díru na mém území se vetřelci dostali přímo do srdce říše mého federálního spojence a pěkně jej tam vyhladil. Získal jsem pod vedení jednu jeho silnou federální flotilu (nevím, na jaké zákonitosti tohle přenesení vedení jeho flotily probíhá, ale občas se to stane, že mám na jeho území najednou flotilu jeho lodí ve svém vlastnictví. Prostor jsem s pomocí prastarých vyčistil a jelikož zůstal prázdný, tak už tam mí konstruktéři stavějí star bases, čímž získám území svého federálního spojence :-) Pěkná prasárna. Jinak zároveň probíhá úspěšné vyhánění alienů z mých prostorů a vypadá to, že se beznadějná situace zvrátila v můj prospěch. Škoda jen asi 6 vyhlazených planet.

Edit - krize zažehnána. Rozpoutaly se teď rivality a války mezi nádory jako dříve, tak teď snad dobudu zbytek galaxie. Doufám, že nebudou chodit krize další, než ovládnu vše :-)