Takže za mě osobně obecně. Pokud bych měl hodnotit systém Civek:
Civilization 1: Top z hlediska přínosu, nic lepšího v tomto směru tehdy nebylo. Tento díl se bude hodnocením vymykat prakticky všemu, protože grafika je stařičká, přes to dýchá atmosférou a vzbuzovala v hráči spoustu fantasie a Civka tak byla přesně taková, jak ji chtěl hráč vidět.
Civilization 2: Pro mě velké zklamání ohledně honby za nabobtnalostí základních mechanismů. Zúrodňování na 2x díky modernizace bych ještě chápal, duplicity jednotek obzvláště v moderní době, kdy se stejně vyplácelo vyrobit tu lepší, přes to vám v krátké době technologie nabídly třeba dvě růyné pěchotní jednotky, to už bylo zbytečně navíc. Ve strategické hře tohoto globálního charakteru nejde o druhy jednotke jak někde ve Steel Phanters, astačí dělení na pěchotu, mechanizovanou a tank... Graficky mi ani na svou dobu moc nesedla, podivné zbarvení všeho, filmové xichty...bylo to celé chladné, už jsem tam necítil tu atmosféru. Aby to nebylo vše, hra byla schopna mapu přehltit jednotkama tak, že čekání na hráčův tah bylo úmorné, stejně jako jejich vybíjení. Přes to všechno to byla ve své době stále vynikající hra, i když jsem raději zůstal více herně u jedničky.
Civilization 3: Po dlouhých letech to chtělo opravdu Civku, která nebude jen grafickým upgrade s nějakými jen jednotkami navíc, chtělo to trochu oživit zásahem do systému. Což se povedlo surovinami. Sice hra už nebyla tak svobodná, ale dalo to hře nový zábavný rozměr. Trochu nelogicky byl vyřešen systém korupce a revolt, místo strategického aspektu navíc to bylo spíše otravné. Graficky na první dobrou ok, s odstupem času si hráči všimli jakési vyblitosti barev a začali vytvářet grafické módy, které Civ 3 udělaly skutečně pěknou.
Civilization 4: opravdovou revolucí je až tento díl, z mého pohledu klidně dva předchopzí přeskočím a Civ 1 jako základ - > Civ IV jako pokračování je naprostý ideál. Zůstal systém suropvin, ale přibyly možnosti konečně oddělit politiku od ekonomiky, což jsem si přál už v 90. letech po stovkách hodin odehraných v jedničce, kdy mi na mysli začaly vyvstávat nápady, jak by to mohlo být ještě lepší. Co trojka načala, čtverka splnila prakticky do puntíku. 3D grafika překvapivě hru nezruinovala, naopak byla použita s rozumem, kouká se na to dobře, ošklivou Civ 2 a trochu studenou Civ 3 překonává hravě.
Civilization 5: Myslel jsem, že si už do konce života vystačím s Civ IV a další díly nebudu potřebovat a nemají šanci přinést nic nového. Ale mýlil jsem se. Civ 5 už sice není úplně čistá Civ jak ji známe, čtverce se změnily v hexy a už nejde stackovat jednotky, jen jedna jednotka může okupovat jedno políčko. Předmět kritiky mnoha skalních fandů, mě se ovšem tahle změna velice rychle zalíbila a považuji ji za parádní taktický aspekt, hra tak kombinuje Civku trochu naprosto geniální válečnou Romance of the Three Kingdoms 11. Po x odehraných hodinách Civ V jsem se dokonce přistihl při úvahách, zda se budu umět vrátit k dílům, kde na jednom čtverci může stát jednotek neomezeně. Ale Civ IV samozřejmě neobětuji :-) Graficky je hra již pseudo 3D, oběkty půsopbí prostorově, ale už to není 3D mapa jako v Civ IV, což ale nevadí. Překypuje pěknými detaily a navozuje skutečný dojem rozmachu civilizací a zahcovává kreslený charakter. (modlím se, aby jednou v pozdějších Civkaách nepřišla mapa třeba fotorealistická, ale zatím se bát nemusím, protože loni přišel jiný extrém.....
Civilization VI: co oproti Civ 4 a 5 ještě změnit? Systém měst. Najednou už musíte počítat, že políčka města jsou osazovány typovými districty, v kterých stavíte určitý typ budov a obětujete tak třeba louku vedle města, která by šla zúrodnit. Takže je třeba takticky uvažovat, jaké políčko města k čemu využít. Zajímavý nápad. To je ale zatím jediná zajímavost, kterou shgledávám u této Civky za pozitivní. Graficky nastal ten extrém, že je hra komixová, cartoonová, políčka jsou zasazeny do chudé palety barev do svělezelena a celé to působí jako komix bez stínování, jednotky působí směšně. Údajně zjednodušení a úlitba pro dotykové displaye. Takže jak byly konzolové spinoffy Civ Revolution 1 a 2 zjednodušené pro konzole a mobily, tak tady to vypadá na zjednodušení pro Tablety, iPady a pod. Zdráhám se to tedy zatím považovat a plnohodsnotnou Civilizaci.
Můj žebříček základní série:
1. Civilization IV
2. Civilization V
3. Civilization I
4. Civilization III
5. civilization VI
6. Civilization II
Civ 6 stále nechávám ale prostor a šanci přeskočit v žebříčku Civ 3, doufám, že Civ VI bude ještě obohacována o vylepšující balíčky a ve finále může jít sice oproti pětce k zjkednodušenému dílu, ale zároveň překonávající principy Civ III. Civ I jsem dal vysoko proto, že byla první, strávil jsem u ní v životě nejvíce hodin, neměla na svou dobu chybu, ale z herního hlediska už po ní člověk sáhne asi málokdy, vždy dá přednost některému z pozdějších dílů.