Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Škoda téhle hry, zábavný bojový systém, ale strašně krátké, plus podání příběhu je dost hrozné (dle mě nejhorší možný způsob - pomalé nepřeskočitelné pasáže, pomalé všechny prvky UI, co s příběhem souvisí).
@Steve (17.02.2019 23:27): Ne, jako že kdybych si to překládal sám, tak délka hry nebude dejme tomu kolem těch 15 hodin, ale třeba 45 :). Protože už mám program na překládání rovnou z obrazovky, ale .. Některé části jsou tak malé, že bych to musel stejně přepisovat.

Jako jasně ve hře je příběh takovej nijakej, ale čeština tomu dodává šmrnc :) a díky tomu mě to i bavilo autor si dal záležet.
Hru kazí defakto skoro konec 4 elitní typci a pak záverecny boss, co cheatuje. Prostě vzdy, když dám mezernik na taktiku tak nic a místo na tahu je on a je to vzdy jen, když má umrít. A potom hru hraji po 5 letech díky češtině a povodně jsem přemýšlel o 85-95% ted to bude spíš kolem 85% :)
@FildasCZ (25.09.2016 18:36): Bastion měl celkem jasný příběh, přišlo mi. Rozhodně se nejednalo o nějaké "neurčité cosi"... vše poměrně jasně řečeno, definováno.

S tím Braidem už to bylo horší, vyprávěn formou všemožných metafor a nakonec z toho stejně vypadlo něco imo tak pitomého, že jsem se tomu musel v závěru téměř zasmát. A ta snaha působit strašně "alternativně" je z toho cítit na míle daleko.
@Megastar (25.09.2016 13:10): V mé poznámce jsem narážel pouze na nadužívané slovo hipster, na které jsem alergický. To, že něčemu nerozumíš, je zcela v pořádku. Všichni jsme jen lidi s odlišným vkusem. To však z Transistoru nedělá pozérskou hru, kterou si může vychutnat jen "hipster". Hra má třeba pro mě natolik dobrý a zajímavý gameplay, že se to vyplatí zahrát jen kvůli němu.

PS: je fakt, že kecy Transistoru jsou několikrát hodně zavádějící a nejasné, že to člověk nepochopí ani na tripu, ale když si ty pindy odmyslíš, tak je příběh vlastně tak prostý, jak si napsala v komentu :)
@Megastar (25.09.2016 13:10): "Ale osobně už mám tak akorát po krk toho, jak se místo příběhu servíruje neurčité cosi, co je zaručeně otevřené interpretaci a umožňuje hráčům zamyslet se nad otázkou života, vesmíru a vůbec. Bohužel mám pocit, že místo příběhu se indie hry raději uchylují k tomuto a pak to prezentují jako kulturní a filozofický přesah.
"

+1. Jak se mi to zprvu, když toho nebylo mnoho, docela i líbilo, začíná mi to taky poslední dobou lézt docela krkem. Občas je z toho až cítit, že ani autoři nevědí, o čem jejich dílko je, resp. co nám tím vlastně chtějí říci.

Ale zrovna Bastion mi nepřišel tak tragický, Braid určitě.
@BINGMAN (25.09.2016 07:37): Netajím se tím, že hře nerozumím. Ale osobně už mám tak akorát po krk toho, jak se místo příběhu servíruje neurčité cosi, co je zaručeně otevřené interpretaci a umožňuje hráčům zamyslet se nad otázkou života, vesmíru a vůbec. Bohužel mám pocit, že místo příběhu se indie hry raději uchylují k tomuto a pak to prezentují jako kulturní a filozofický přesah.

A vzhledem k tomu, že kromě soubojů zde nebyl žádný jiný obsah, jsem považovala příběhovou linku za důležitou. A mě to přišlo takové pozérské a vadilo mi to třeba i Braidu, ale tam asi míň než zde. Možná i proto, že Bastion měl z velké části zápletku velmi podobnou, prostě čeho je moc, toho je příliš.

Pokud ti zápletka Transistoru přišla logická, tak smekám, samozřejmě :)

Ale u hlášky "When everything changes, nothing changes. When everything changes, nothing changes. Do you understand?" jsem prostě měla chuť zařvat "Ne, nerozumím, ale můžeš to zkusit zopakovat ještě pětkrát, třeba to začne dávat smysl!"
@marwel (25.09.2016 00:41): Hipster je člověk, který má genetické předpoklady k vylepšenému vnímání a logickému uvažování. Chápe nechápané. Ví o všem dříve, než ostatní. Antropologové dodnes debatují nad tím, zda není hipster dalším milníkem v lidské evoluci. Homo Hipsterius.

Pokud tedy člověk něčemu nerozumí, musí to být pro hipstery.
Teda je to krásný, atmosférický a kouzelný... ale hrát to je pro mě velký utrpení. Ještě tragičtější hratelnost než u Bastion. Tam to zásadně táhla dál samozřejmě hudba. Tady taky, ale už to není úplně ono. Zřejmě nedohraju.

Možná tady má smysl letsplay :)
@Daemon (08.02.2015 13:07): Tiez som vela kombinoval, keby som to zhrnul, kombinoval som
1. Pretoze sa mi momentalna kombinacia opozerala a chcel som skusit nieco nove.
2. Pretoze som ziskal novu abilitu a chcel som ju skusit v praxi.
3. Pretoze som sa zasekol v boji a musel som skusit novu kombinaciu.

3. sa stavalo malokedy, zvacsa pri boss fightoch a najdenie kombinacie trvalo tak 5 minut, z toho 4 som sa zoznamoval s abilitami a zvysok som hladal combo.
Mě je v celku jedno jak si kdo co hodnotí. Mě jen trápí, že tu někdo šíří takovou zhovadilost, jako že stačí spamovat nejsilnější funkci a je to nejlepší herní řešení. A pak na základě toho odsoudit soubojový systém. To je mi až k pláči.
@Maximus (08.02.2015 13:27): A Chuck dal 45 % Deus Ex :-)) Smiřme se s tím, že dokud nebudeme umět definovat kvalitu hry, tak se bude vždy jednat o subjektivní záležitost, byť na ni má vliv zkušenost hodnotitele (jak v pozitivním, tak negativním slova smyslu, zkušený hodnotitel pozná podprůměrný kus, protože má s čím srovnávat, na druhou stranu je "unaven", neb "vše tady již bylo").

Hodnocení her je pořád spíše blízko hodnocení krasobruslení a ne sprintu na 100 m.
@emxd (08.02.2015 11:58): Díky za odkaz. Jeden z nejlepších a nejúdernějších článků o filozofii herních mechanik (co je hra, co je gameplay, gameplay vs toyplay, co je a co není herní prvek z hledika gameplay) co jsem zatím četl. Dávám hodně přednost gameplay, ale samozřejmě chápu, že hodně lidí to může mít úplně jinak.
U mě naoapk jde o nejhorší hru jakou jsem za poslední rok hrál, a to jsem hrál i "Thiefa" :). Ovšem měl jsem to čekat, Bastion u mě vyhrál cenu za to nejhorší roku 2011.
@emxd (08.02.2015 12:53): To já teda v průběhu hry často našel způsob, jak vylepšit efektivnost. A i když jsem v pozdější části měl už dané rozvržení tří funkcí, co jsem používal a které jsem jen drobně obměňoval, boj samotý byl s využíváním těch funkcí (v tahu i mimo něj) sakra zábavný.

Už začínám mít s téhle diskuze nutkání zahrát si Transistor znova...
@emxd (08.02.2015 11:58): Až na to, že v Transistoru stačí spamovat jen jednu nejsilnější schopnost na nejlehčí obtížnost. A ani to není nejefektivnější způsob, jak nepřátele porazit. To není o vytváření si vlasních cílů a způsobů hraní. To je využivání toho, co hra sama nabízí. Jen někteří hráči jsou zmatení z neobvyklého prvku, že mají více možností nastavení hratelnosti a to nastavení není v hlavním menu.
Ach, ok, rozpisem to.
Aky vyznam ma v Transistore kombinovat schopnosti, ked mi staci zobrat tu najefektivnejsiu a spamovat ju?
Aky vyznam ma v Hitmane skusat rozne sposoby prejdenia, ked mi staci pouzit ten ocividny a najlepsi? (accidents)
Ani jedna hra ta dostatocne nemotivuje hladat ine riesenia, existuje len meta-motivacia, t.j. hrac samotny sa k tomu motivuje, pretoze chce aby kazdy playthrough bol iny alebo chce hernu logiku zlomit, alebo chce hru prejst na 100%, alebo je to hrac, co chce vytvorit realisticky vyzerajucu dedinku v Simcity a nie tie genericke megamesta, ktore su ale z herneho pohladu efektivnejsie, alebo....

gameplay vs toyplay sa v tychto armchair gamedizajn kruhoch riesilo uz viackrat, ak mas ucet na somethingawful tu mas o tom thread> http://forums.somethingawful.com/showthread.php?threadid=3402982

ak nie, tak tu aspon hodim OP> http://postimg.org/image/8tbbuounp/4ad4209d/
@Phoenix (07.02.2015 19:49): Ty souboje jsou přece hlavní náplní hry a to, co v ní děláš většinu času. Nelíbili se ti, OK, ale nějak nechápu tvé srovnávání s interaktivním filmem a řečmi o nulové interaktivitě kvůli chvílím mezi souboji. To každou hru, která má cutscény, přirovnáváš k interaktivním filmům?
@orromis (07.02.2015 19:23): L.A. Noire je asi nejlepší interaktivní film, jaký jsem zatím hrál. Jedna z mála her, kde motion capture dává smysl (protože podle toho člověk pozná, jestli někdo lže či nikoli). Hra, která střídá hledání stop, vyslýchání podezřelých/svědků, automobilové honičky, střílecí pasáže + člověk může dělat nepovinné úkoly (nedělal jsem) + výborné podání příběhu.

V Transistoru mám k dispozici po hodině prudce nudné boje, "would be" filosofickou zápletku (jinými slovy kecy jako z náhodného generátoru projevů) a krom bojů nulovou interaktivitu (a jako bonus se mě autoři snaží přesvědčit, že podobný přístup jako z neblaze proslulého období interaktivních filmů je vlastně děsně super). Takže ne, opravdu to podle mého není totéž, čímž bych asi tuto debatu uzavřel, protože se evidentně nemáme na čem shodnout.
@Phoenix (07.02.2015 18:29): " Doom 1/2 (minimálně některé epizody či kola) je také hratelný pouze za použití pistole, ale není to jediný zábavný způsob, jak jej hrát." Takže u Dooma to odpustíš a u Transistoru ne?

Třeba L.A Noire si ohodnotil 100%. Herní design "repeat(cesta autem -> hledání stop -> zatknutí) je teda taky slabý ne?
@Phoenix (07.02.2015 18:29): Ano, můžeš si dát Doom 1/2 na nejlehčí obtížnost a dohrát ho v klidu jen s pistolí nebo spíš třeba s brokovnicí/rotačákem. A ano, není to jediný zábavný způsob, jak jej hrát a rozhodně podle mě ani nejzábavnější. Jak se to liší od Transistoru? Jen větší pestrost zbraní a nastavení obtížnosti. A abys tu pestrost měl, k tomu se hodí právě to levelování. Vzhledem k tomu, že se tím všechno odemyká, tak rozhodně není zbytečné.
@Daemon (07.02.2015 18:17): Pokud by byla FPS nadesignovaná tak, že by byla bez problémů jednoduše dohratelná s jedinou zbraní a zajímavá by byla pouze po dobrovolném ztížení obtížnosti a záměrném nepoužívání této zbraně či častým používání jiných slabších zbraní (aniž by ono ztížení k něčemu herně bylo, na rychlosti vývoje hlavní postavy Transistor nestojí a nepadá), prostestoval bych úplně stejně a nebál bych se to označil za designérský fail. Ano, Doom 1/2 (minimálně některé epizody či kola) je také hratelný pouze za použití pistole, ale není to jediný zábavný způsob, jak jej hrát.

@orromis (07.02.2015 18:15): Rozhodně nepovažuji svůj názor za "jediný správný", nicméně herní design "repeat (uzavřená aréna -> prázdné kecy) until end" mi přijde slušně řečeno dost slabý.
Celkový účinek toho nejsilnějšího útoku se dal cca zdesetinásobit vhodnou kombinací s jinými funkcemi. Pokud každou funkci porovnáváte jen podle damage, tak se nedivím, že vám to přijde všechno stejný a jedna silnější.

Mě osobně třeba ke konci druhého playthrough bavilo experimentovat s Jaunt. To byla lahůdka, co se dalo vytvořit.
@Phoenix (07.02.2015 17:59): Pokud jsi to hrál celou dobu tímhle způsobem, tak se nedivím, že tě to nebavilo. To je jako dohrát FPS jen s jednou zbraní. V Transistoru je právě zajímavé nastavovat si limitery na hranici svých možností a pak zjišťovat, že i zdánlivě zbytečná funkce ti může zachránit život, když jí díky experimentování správně použiješ.

Jinak mně právě ten neobvyklý mix plánování tahu a akce sednul dost. Tah naplánovat tak, abych nadělal co nejvíc škod, většinou silným útokem, a mimo tah pak využít čas co nejefektivněji rychlými útoky a přitom pohotově skákat mimo nebezpečí, abych přežil. Ono během toho tahu o nějakou extra taktickou nebo strategickou hru nejde, nic složitého. To je dobře, tah se dá naplánovat rychle, hra si tak udržuje slušné tempo.
@Phoenix (07.02.2015 17:59): Jeden útok samozřejmě používat nemusíš (a není jeden jediný útok OP). Já za první dohrání vyzkoušel určitě víc jak deset konfigurací fcí a se všemi jsem byl schopen hrát (a vždycky se mi změnil gameplay). Designově je Transistor prostě geniální.
@Daemon (07.02.2015 17:13): Ano, přesně ten útok jsem měl na mysli. Bez ohledu na to, že se nabíjí déle než ostatní, je o tolik silnější, že nemá prakticky smysl používat nic jiného. Po dobu jeho nabíjení holt člověk obíhá obvod arény.

Mohl bych si hru "zpestřit" tím, že budu do omrzení kombinovat různé typy útoků, ale vzhledem k principielně velmi podobným až stále stejným bojům v tom jaksi nevidím smysl (což je IMHO špatně, protože nic jiného než souboje z hlediska hratelnosti hra nenabízí). Jediný moment, kdy jsem cíleně používal jiný typ útoku, byl po smrti v souboji až do dalšího checkpointu (kde jsem zase přehodil na původní).

V Bastionu byl jiný bojový systém, řekl bych až klasicky rubací (nic proti tomu, Bastion byl slušný, jen mi narozdíl od většiny hráčů nepřišel geniální). Tady se z toho borci snažili vyrobit nějakou taktiku/strategii, jenomže nic, nad čím by musel člověk nějak přemýšlet (počítat, co se vyplatí a co ne), ve hře jaksi není.
@Phoenix (07.02.2015 17:02): Když máš hodně silný útok, nemůžeš ho používat moc často. A aby se opravdu vyplatil, chce ho správně nalajnovat, aby zasáhl víc než jednoho nepřítele. I tak když se nahromadí větší množství slabších nepřátel, jsou účinější způsoby, jak se s nima vypořádat.

Experimentování se nejen vyplatí, ale je to hlavně zábava. Samozřejmě nejde jen o funkce, ale taky o limitery. Ta hra je taková, jakou si jí uděláš. To bylo skvělé už v Bastionu, tady to Supergiant rovinuli ještě dál.
@Steve (07.02.2015 16:44): Stále hraji (jsem asi v polovině). Ten systém mi přijde dost nepovedený, respektive příliš (na pohled) překombinovaný - je pěkné, že můžu kombinovat střelu s tím, že se nepřítal stene přítelem na nějaký čas atd., ale těch možností a odlišností zase nevidím tolik, aby to bylo po více jak 30 minutách stále zábavné, když arény a souboje v nich jsou skoro stejné. Celá hra navíc působí nějak zvláštně, v negativním smyslu. Rozehrál jsem jen kvůli soundtracku který je docela dobrý - a trochu jsem čekal, že mi negativa popsaná Phoenixem nebudou vadit. Ale vadí :).

Nicméně jako sbírka artworků je Transistor pěkný.
@Steve (07.02.2015 16:44): Aby v tom Drolin nebyl sám. Transistor představuje podle mého trestuhodně promarněný potenciál, souboji počínaje. Bez ohledu na to, jak moc člověk experimentuje s různými funkcemi. Ty jsou si až na výjimky podobné jako vejce vejci a jakákoli jiná bojová činnost než spamování nejsilnějšího útoku pořád dokola je zhola zbytečná.
Mě ty souboje bavily i během druhého dohrání... Nebyl jsi jen líný experimentovat s různými funkcemi?
@Daemon (06.02.2015 23:13): Ano, také jsem si rozdílných preferencí všiml :). Ačkoliv dle tvého hodnocení adventur nejsem schopen přijít na to, co je pro tebe určujícím prvekem pro užití si hry, adventury.
@Drolin (06.02.2015 20:42): Po své nepříjmené zkušenosti se špatnou adventurou The Lost Crown na konci roku si začínám víc všímat, jak moc rozdílný herní vkus proti mě máš. Budu se muset podívat, jaké hry ti po hratelnostní stránce vůbec nesedli, mohli by se mi hodně líbit :-)
Transistor má zatím našlápnuto k nejhorším, nejnudnějšám, soubojům jaké jsem zatím hrál v rámci RPG žánru. Oproti Bastionu to sice vypadá značně lépe, ale v celku velmi nepovedená hra.