(následující text vychází z příběhové předmluvy příručky k MM6 a manuálu k MM2. Myslím.)
Základem je mimozemská rasa Ancients, která má po vesmíru rozeseté biotopy, ve kterých sleduje vývoj života. Tato rasa bojuje s rasou Kreegan, známou později jako Ďáblové. Jeden z androidů první rasy, Sheltem, se vzbouří a začne dělat blíže neurčenou neplechu, k jeho zneškodnění je vyslán jiný android jménem Corak. (V outru sedmičky za světlou stranu se ukáže, že to není jméno, ale vývojový typ). V patách Coraka přichází družina a veškeré jejich výsadky se odehrávají v oněch biotopech, což jsou vpodstatě planety, na kterých existuje typická feudální fantasy společnost.
Na konci pátého dílu je Sheltem konečně zničen (aspoň myslím) a rasa se z většiny planet stáhne, čímž začíná epocha Velkého ticha. Na jednom z těchto světů, jehož jméno si nevybavuji, ale nacházejí se na něm kontinenty Enroth, Erathie a Jadame, vypukne válka mezi místními panovníky. Vítězem se (kanonicky) stane lord Ironfist, který Enroth po poražení svých nepřátel sjednotí a nastane mír (HOMAM). Až zemře, o korunu se porvou jeho dva synáčkové, Roland a Archibald (HOMAMII). Kanonicky uspěje Roland, nechá bratra zkamenět v hradní knihovně, ožení se s Catherine of Erathia a mají spolu synka Nikolaie. Pak zaútočí Ďáblové, se kterými spolupracuje kult Baa.
Zatímco Roland jede s armádou napříč svou zemí do vesnice Sweet Water, kde Ďáblové objevili, Catherine je (podle jedněch vylákána do Erathie, podle druhých se vydá zařídit pohřeb svého královského otce) taky pryč a v momentě, kdy se v MMVI dostává na scénu hráčova družina (přeživší z vyhlazené Sweet water, zachránění mágem Falagarem), je na trůnu pouze Nikolai. Jediným stvořením, které ví, jak na démony (králova armáda byla zdecimlována a Roland sám unesen neznámo kam), je Oracle ve městě Free Haven. Hráč přesvědčí místní radu (tím, že splní úkoly pro jednotlivé šlechtice v zemi), aby jej k Oracle pustila a zjistí, že je to počítač. Ten je ale v nouzovém režimu a potřebuje čtyři paměťové krystaly, které rozkradl ještě Archibald. Hráč vymlátí čtyři hrady plné nepřátel, přinese krystaly a Oracle začne klopit. Proti Kreeganům pomáhají pouze energetické zbraně, které jsou dole v ovládacím středisku, ale tam se nedá dostat bez ovládací kostky. Jediná na Enrothu se nachází v Hrobce VARN, což je pyramida/(goauldská) loď. A pak už to jede - ve středisku jsou roboti, s blastery a s blaster riflemi se může jít do Úlu zlikvidovat královnu a tuším i reaktor? Kdyby ten bouchl, vzal by s sebou komplet celou planetu, takže je potřeba kouzlo, které by tuto energii pohltilo, a to zná jen Archibald, takže je odkameněn a poté odejde neznámo kam.
Mezitím bojuje královna Catherine s Ďábly i v Erathii (HOMAMIII) a po úspěšném dobytí království zavládne klid, ale spory s elfím královstvím Avlee trvají, takže v době MMVII je vše zaděláno na válku, ze které by nejvíc profitovali nekromanti z Deyi. Zhruba v téže době přistane v moři u Avlee vesmírná loď s původními hrdiny z MM1-5. Pohádají se, rozdělí si ovládací prvek k lodi a jdou dělat poradce do Oblačného města a do Jámy. V Jámě momentálně sídlí Archibald, ale je brzy vyhnán a kontaktuje družinu s tím, že musí zachránit Rolanda, kterého démoni vězní poblíž.
Obě frakce potřebují krám z potopené lodi, takže družina jednu půlku dostane, druhou musí vybojovat, musí i získat přístup do lodi, což se rovná zabití jednoho z nepřátelských poradců k získání ovládací kostky. Řečený krám z lodi poté Světlá strana použije k opravení telekomunikačního zařízení a pomocí portálu se dostane mimo planetu, kde narazí na nového Coraka a pokusí se kontaktovat tvůrčí rasu (Ancients).
Temná strana naopak řečený krám použije na obnovení Nebeské výhně a začne tvořit blastery pro armádu, s jejichž pomocí chtějí dobýt svět. Toto měl být údajně kanonický konec, následován městem Forge v HOMAMIII.
Osmička sci-fi prvků moc nemá, jen tam lítá Decathon od planety k planetě, rozpoutá živly a snaží se zjistit, jestli se s tím místní obyvatelstvo dokáže vyrovnat.