Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Richmond (21.02.2013 16:55): Já jsem Dragonlance četl před hodně dlouhou dobou. Jasně že je to černobílé, jestli jsem to správně pochopil, autoři napsali fantasy na základě postav, které vytvořili (spolu s přáteli) při hraní AD&D. Od fantasy podobného typu nečekám nic intelektuálně světoborného, čekám, že se to bude dobře a svižně číst a že to bude patřičně hrdinské v intencích daného světa. První tři knihy (Draci Podzimního Soumraku ...) patří IMHO k tomu nejlepšímu, co je napsáno podle AD&D. Moonshea, Maztica ani Dark Sun mě Bůh ví jak nezaujaly.

Jak jsem psal níže, Amber je IMHO úplně jiná liga, ale na příkladu Fingona jde vidět, že nesedna každému.
@Bodkin (21.02.2013 17:23): To je mozny, ale je to velikan zanru podobne, jako je Zdenek Troska velikan filmovyho zanru ceskych pohadek. O jejich praci si pak uz muzeme myslet cokoli...

Ale mozna jsem uplne blbej a krome Tolkiena je dalsich 20 "velikanu" zanru fantasy a Feista vubec nikdo nezna, to fakt nevylucuju...
Fantasy je upadkovej zanr, obecne to nejsou moc kvalitni zalezitosti. Treba Tolkien se vymyka, je dobre napsanej i prelozenej, takze by me mozna bavil i ted, ale dal uz je to slabsi a to i vcetne velikanu zanru jako treba Feist. Konkretne Death gate jsem po dohrani taky zkousel cist, ale byla to nuda. Na druhou stranu je fakt, ze jsem z vejsky natolik znicenej, ze uz nejsem schopnej cist nic obsahlyho, vcetne beletrie. Z jakychkoli printu uz prectu akorat jednou tydne Reflex.
Mne ta Shannara prisla desne plytka. Ale uprimne, zkousel jsem cist i Dragonlance a tam jsem opet skoncil pri rozectene druhe knizce. Prislo mi to tak desne cernobile, tak ploche postavy, nemohl jsem to cist dal. Naopak, docetl jsem vsech deset dilu Malazske knihy padlych a to je naprosto jina liga, o nekolik trid vyse. Po jejim docteni uz mam asi dozivoten problem s klasickou fantasy :)
@Fingon (21.02.2013 16:17): Co se týče kvality opravdu nevím, ale ságu hlavně kvůli autorově smrti dokončuje jiný spisovatel (poslední díl snad ještě ani nevyšel). Údajně se po jeho smrti právě Terry Goodkind lekl, že kvůli zdravotním problémům nedopíše Meč Pravdy a raději jej urychleně dokončil.

Wheel of Time je jedna z nejlepších FPS, kterou téměř nikdo nehrál (podobně jako Clive Barker's Undying).
@Fingon (21.02.2013 15:22): jj, anglická verze Pána prstenů je opravdu z hlediska hmotnosti 2in1 (četba a posilování v jednom) :-)

Mág je hodně dobrý (četl jsem ale jen původní čtyřdílnou Ságu, první dva díly Odkazu, Královskou Krev a Bukanýra, dvě posledně jmenované knihy už mi navíc přišly slabší). Do Dragonlance jsem byl dříve zažraný hodně, nevím, jak bych to hodnotil dnes (podle mého už došlo vlivem počtu knih z tohoto světa k velkému rozmělnění). Nedám dopustit na Eddingsovo Elenium, to jsem četl alespoň 5x, nic z jeho dalších knih už mi nepřišlo tak ultimátní (ovšem velmi dobré byly i ty pozdější, to zase ano). Strašlivě dlouhý Meč Pravdy měl hodně sinusové tendence, některé knihy super, u jiných jsem lomil rukama, co to Goodkind potí za kraviny. Úžasný je Howardův Conan, takovým stylem se podle mého žádné Sword & Sorcery už nepodařilu napsat nikomu dalšímu. Další hodně dobrá věc byla původně trojdílná (alespoň u nás) Icewind Dale od Salvatora. A Samozřejmě cokoli od Sakpowského.

Na hodnocení Amberu se určitě neshodneme, kdybych měl jmenovat jednu fantasy ságu (třebaže to rozhodně není úplně klasické fantasy), tak jednoznačně právě Tajemný Amber. To je tak propracovaná záležitost s v zásadě metafyzickou zápletkou, že jsem nic podobného ve fantasy žánru asi nečetl. Ono v první knize jsem taky zatím dost nechápal, co se děje (a hlavně jak se to děje).

Až mi fantasy začalo u většiny knih připomínat jednu Anastasovu větu z recenze Hexx ("parta-hrdinů-se-vydala-porazit-zlého-kouzelníka"), tak jsem začal číst sci-fi, zejména P. K. Dicka, W. Gibsona a D. Simmonse (nicméně takový Stephensonův Sníh je bomba hiroshimského formátu, Sterlingův Schismatrix Plus taktéž), Clarka ovšem samozřejmě také, stejně jako pár věcí od Crichtona. Do budoucna určitě plánuju Nadaci a podobné fláky.

Jak se tak zamýšlím nad offtopicovostí posledních příspěvků, tak jsem samozřejmě četl i sedmidílnou Bránu smrti (až poté, co jsem dohrál Death Gate), nevím, jak bych to hodnotil dnes, ale tehdy to určitě patřilo k výrazně lepším kouskům.
Hm, fantasy uz pomalu ani nectu... LOTRa jsem v cestine cetl tolikrat, ze me to v anglictine ani nebavi (navic ma pritelkyne vsechny tri knihy v jednom svazku a dost blbe se to drzi v rukou:-).

Jinak co jsem tak z tech legendarnich fantasy serii cetl, tak uz me to nejak nenaplnuje jako driv - Mag od Feista, Dragonlance (tomu bych chtel dat sanci, bavilo me to, uz jsem to tu i s nekym resil, jestli jit do ceske nebo anglicke verze), od Ursuly K. LeGuinove prvni dil ze Zememori (cetl jsem anglicky, ale celkem nuda), cetl jsem jeden dil Amberu, ktery me nenadchnul, Shannaru jsem pouze hral...

Tak nejak me vic zajima science fantasy typu Darkover (tohle je lepsi cist v anglictine, ostatne u nas vyslo jen osm knih), pripadne sci-fi. Tak si rikam, Clarke stoji za adventurou Rama, Crichton ma taky par zarezu, co takovy Asimov nebo Heinlein (krome nekolika verzi Hvezdne pechoty:-)...
@Phoenix (21.02.2013 14:52): Ja jsem to necetl, ale je mozny, ze ty knizky zabil ceskej preklad podobne, jako treba knizni predlohu Callahan`s Crosstime Saloon, kterou jsem kvuli tomu prestal cist po par strankach.
@Richmond (21.02.2013 14:44): Já jsem přečetl první tři a pak je prodal do antikvariátu (to dělám opravdu výjimečně). Opravdu nechápu oslavování knižní Shannary, zejména v době, kdy už na našem trhu bylo poměrně dost opravdu kvalitních fantasy ság.
@Drolin (21.02.2013 01:03): Ona je to samozřejmě dost otázka osobního vkusu. Hoboken je ujetý až na půdu, komu nesedí superhrdinská tématika (navíc jako parodie) a kombinace adventury a (velmi lehkého) RPG, ten jej určitě příliš neocení.

Shannara byla svého času minimálně ve Score hodně srovnávána právě s Death Gate (obojí podle hutných fantasy ság), ale jak už tehdy psali, Death Gate má trumfové eso runové magie, zatímco Shannara Černého Petra nešťastných soubojů (IMHO to není tak hrozné, ale obešel bych se bez nich). Shannara se mi jako hra líbila výrazně více než jako kniha (velice špatně opajcovaný LotR).

Companions of Xanth beru jako svým způsobem předchůdce Death Gate, ačkoli se ještě nejedná o čisté fantasy (už kvůli začátku) a Death Gate rozhodně není parodie.

Já právě u her hledám něco úplně jiného než u filmů. Ve filmech mám velmi rád meditativní dlouhé záběry (zmiňovaná Space Oddysey 2001, Stalker, úchvatný Blade Runner, v poslední době jsem si takto přes nízké hodnocení na csfd užil Valhalla Rising). Jenomže u her čekám spíše než dlouhou animaci rozsáhlé možnosti interakce. To je asi také důvod, proč příliš nehraju adventury. Protože jsem jako hráč většinou závislý na jediném možném postupu, který autoři zrovinka považovali za správný. Proto mě z adventur zpravidla nejvíce nadchnou kousky, u kterých je možné se k řešení dobrat více způsoby (občas Kyrandie, geniální QfG, Omicron). Ale u Legends adventur mi to z nějakého důvodu nikdy nevadilo, možná proto, že jsem cholerik a tady nezdržuje dění žádná pomalu se ploužící postava :-)

ZPC je zajímavé vizuálně, ale z herního hlediska je to rozhodně slabý kus. Blackstone Chronicles ještě zkusím rozchodit, u Bad Mojo se obávám, že jsem zkoušel právě Redux verzi, ale stopro si jistý rozhodně nejsem.
@Phoenix (21.02.2013 00:53): Mě pro změnu moc nesedí Shannara, Xanth a z SLoH mě, co jsem dříve zkoušel, úplně také nevzal.

Jinak takovéto momenty na mě působí i ve hrách, proto se mi líbí monumentální a zdánlivě pusté a i neinteraktivní Mysty (obzvláště geniální Riven) s Obsidianem, či snad "pouze" odklikávací Umineko.

Jj, nicméně v ZPC není o moc co stát, a Blackstone není tak dobré, jak jsem čekal (no, já čekal jednu z nejlepších adventur vůbec, takto to je "jen" po všech směrech zdařilá adventura). Bad Mojo si ale jistě zahraj, možná by pomohla Redux verze.
@Drolin (21.02.2013 00:30): jj, Vesmírná Oddysea 2001 je jedna z nejlepších scifáren vůbec, asi nejlepší existující filmové hard sci-fi. Nicméně co funguje ve filmu nemusí vždy fungovat ve hře (kde mě ve filmu fascinuje patnáctiminutový záběr na chodbu s pískem, tam bych podobnou hru vyhodil z okna), já jsem si u Legendů zvykl na určitou perstrost a barvitost a asi prot mi MIssion Critical úplně nesedla (příběh byl výborný, o tom žádná).

V CCS jsem úplně na začátku, kdysi jsem to hrál a dohrál asi do čtvrtiny, ale save už nemám.

Zatím se vyhýbám double instalaci OS, třebaže je jasné, že Virtual PC není (tak jak je zatím naprogramován) plnohodnotná náhrada reálného OS (už kvůli nedostatečné emulaci grafiky, která zpravidla stačí na první Win95 only věci, ale to je asi tak všechno).
@Phoenix (20.02.2013 23:52): Pravda, mým jedním z nejoblíbenějších filmů je však 2001, takže tu atmosféru a reálnost jsem jen ocenoval (škoda toho konce). A uděláš dobře, a kde nyní v CCS si? Jinak doporučuji kouknout na CP, do kterého se zapojil i Josh Mandel.

A všechny tři hry jsem plně rozchodil na XP, takže možná bude třeba nainstalovat XP na část disku :). Jinak Bad Mojo je i DOS, že?
@Drolin (20.02.2013 19:36): Na Mission Critical mi vadilo hlavně to, že spousta lokací (pravda z hlediska zasazení celkem logicky) vypadá úplně stejně (sterilní ničím nezajímavá chodba nebo kajuta). Callahan's Crosstime Saloon mi úplně nesedl stylově (což je zvláštní, protože je to takový mix Stopaře a některých Zelaznyho knih, a to dost můžu obojí) a herní mechanismus "panorama" mi přišel matoucí, nicméně dám tomu ještě šanci (před několika dny jsem se náhodou rozhodl, že to konečně dohraju).

Blackstone Chronicles, potažmo další hry vyžadujícíc Quicktime (ZPC, Bad Mojo) jsem nerozjel ani na Virtual Machine s Win XP.
@90210 (20.02.2013 19:56): No je pravda ze bol number 1 v rebricku requestov, a navyse to bola mega-vyzva co sa tyka zorganizovania.... kedze za dlhe roky sa to nikomu ani neprisnilo sprovoznit na predaj, ako achievment diplomacie je to pre GOG velky zarez to je fakt.
@Drolin (20.02.2013 19:46): Hmm, potrebujou prodavat a tyto adventury uz nikdo nezna. Na druhou stranu to ale nemuze byt zadna velka prace a investice, proste jen kontaktujou drzitele prav, domluvi se s nim na delbe zisku (tech 1000$ za rok pul na pul), nekdo z GOG teamu za hodinu udela installer a voila.

@mazar1234 (20.02.2013 19:48): Nevim, o SS1 asi nebyl takovej zajem. Predpokladam, ze se tam jednou objevi, ale ja uz ho mam z oldgames.sk.
@90210 (20.02.2013 19:44): No snad tam pribudne aj Turrican (1. diel ale) :-) Uz fakt verim vsetkemu po System Shocku.

BTW preco vlastne nezacali prvym System Shockom? Tak su tie prava a copyrighty este kokotskejsie zamotane alebo co? To uz snad ani nie je mozne aby boli.
@90210 (20.02.2013 19:29): Mě to trvalo asi rok, poté se počítač umoudřel. Nyní bych se to však znovu nainstalovat asi také bál, ale podobný problém mám i u řady jiných (Blue Heat, Noir, Timelapse a další skvělé adventury, které si již asi nezahraji).
J.S. Blackstone Chronicles jsem taky nerozjel a pekne me to sere. Uz leta cekam, kdy se objevi na GOGu...
@Phoenix (20.02.2013 16:10): U adventursitů jsou obecně nejvíc ceněné právě CCS a Mission Critical :). Nicméně Blackstone by se ti měl podařit rozchodit, at už v nějaké emulaci nebo s XP a instalací QT3 - za tu snahu výsledek stojí.
@Fingon (20.02.2013 15:56): Nejsem žádný velký adventurista, ale Legends s Shannarou (ty boje se dají přežít a jinak je to krása), DeathGate, SuperHero League of Hoboken a Companions of Xanth jsou totální špička. Mission Critical ani Callahan's Crosstime Saloon už mě tolik nechytly, John Saul's Blackstone Chronicles nejsem schopen na dnešní mašině rozjet.
Tedy, Death Gate je narez... zatim jsem se dostal do ohniveho sveta a vazne nedokazu pochopit, proc jsem se Legendim hram nevenoval vice (dohral jsem jen Shannaru pred mnoha lety a rozehral Spellcasting 101, ale ten me snad ani tolik nebral)
To slyším prvně, že by někdo byl spokojen s koncem The Dig :). Celá hra se nese v mysteriózním duchu a pak.... to stejné MC. U DG mi konec nevadil, protože od konců fantasy her se nic převratného nedá očekávat.
4Drolin - S koncem Mission Critical i the Dig (tam jsou btw konce dva, o tom druhym jsem se dozvedel az pozdeji a vubec netusim, jak se k nemu dalo dojit, i kdyz jsem se o nej behem hry pokusil, protoze vypliva z deje) jsem byl spokojen. Naopak trochu vic jsem cekal od Death Gate, vzhledem k ty neuveritelny vypravnosti pribehu.
No jo, nedošlo mi, že se to u nás jmenuje Brána smrti :). A nevypadá to špatně.

Co si pamatuji, tak se mi v poslední době vyložně líbil konec jen u DreamWebu (ač mi bylo jasné, že to tak skončí. Ale celkem mě mrzí když výborné hry jako MC nebo Dig mají tak neodpovídající konec. A pokud narážíš na konec Ve stínu havrana, tak to je samozřejmě úplně jiná liga :),
Death Gate v cestine je uz dlouho, tusim ze dokonce cela serie, ale necetl jsem to.

4Drolin - Me se konec Mission Critical libil, mam jiny kandidaty ka spatnej konec.

U Pythonu je treba docela dost narazek na tehdejsi BBC a britskou politickou scenu, coz je pro nasince asi trochu nepochopitelny.

Vsechny hry od Legendu pro me byly zazitek, Blackstone Chronicles jsem nerozjel, jinak jsem dojel vsechny a na vsechny rad vzpominam. Mrzi me, ze zalezitosti typu Spellcastingy, Gateway nebo Eric the Unready delali v tom silenym prikazovym enginu, kterej proste neskousnu.
Osobně bych řekl, že jejich nejlepší adventurou je Mission Critical (konec byl ale více než nepovedený) a i Blackstone Chronicles (který je ale vcelku rozdílný od jejich produkce).

Nejdůležitější je ale zahrát si GK2, jako jednu z nejlepších adventur :) Těch kvalitních adventur je jednoduše celá řada.
A já zas hodím své dohrání Xanthu. Natočil jsem to vlastně hlavně proto, že v té době (3 a půl let zpět) nebylo žádné Xanth video. Tedy na youtube. Tak kdybys byl někdy zaseknut, můžeš hledat zde.

Mám tento Legend engine rád. Callahan už mi byl doporučen a na Shannaru radostně koukám též. Hoboken, hm, hm, to je složitější. Není tak přímočará jako ostatní hry a přijde mi složitější. Musím té hře ještě přijít na chuť. Death Gate z nich vychází nejlépe, co ?
Jo jo, ale zase nemůžeš chtít aby se toto (specifické britské a americké puny) hráč kvůli hře učil. Třaba nyní jak hraji CCS, tak ze začátku je třeba doplnit tabulku deseti skupin podle slovních hříček. Problém ale je, že znám pouze Rolling Stones, Led Zeppelin a Aerosmith :).

A to je zase pravda, máš recht. Pythoni dokážou používat Britštinu na maximum. Rozumět tomu jde, ale hluboké pochopení je horší. No asi jako s tím Xanthem.

Tuším že v recenzi na Companions někdo napsal, že se mu nelíbí chytit kapky kašle z Kašlovníku. A to je právě věc, která se mi líbí hodně. A nebo když musíš požádat Nagu Nadu aby si dali vlasy do účesu "bun" => sausage bum = hot dog => doslova hot (lávový) dog (pes). Mě tohle dostává.

Dneska by takový hra nevyšla, nebo vyšla, ale jen s extra malým rozpočtem a jako fanouškovský projekt. Nedokážu si představit komerční úspěch podobně extrémně zaměřené gamesy.
Řekl bych, že začátek tak pozorně ani číst nemusíš, přeci jen to hra plyně dávkuje v průběhu děje. Death Gate nebylo přeloženo, ale také mám řadu knih ze světa FR, Dragonlance, Birthright a Dark Sun. Ale prý ani není vhodné prvně číst knihy z cyklu Death Gate, a až poté hrát hru.

Však to můžeš střídat, alespon ti DG vydrží déle.

Jo a koukněte na povedenou videorecenzi.
No a hlavně se mi zdá, že aby se člověk dostal přes začátek (tedy aby pochopil informace co mi ten šéfík říká), aby pochopil background story, musí umět plynně číst.

Nedokážu si představit člověka, co by na louskání těch stovek řádek textu šel se slovníkem :)

I když jsem od Margarew Weis četl hodně knih (Hvězda strážců - 3 knihy, Dragonlance - asi 15 knih, všechno česky), Death Gate neznám. Je to asi trochu nevýhoda, ale chytám se rychle. Začíná to být zajímavé.


...a tahá mě to od Zaklínače 2. To je dilema, 1994 vs 2011.
No, knihy Xanthu si nechám možná až po dokončení hry. Ale předně chci dokončit Shannaru, Calllahana a Hoboken z jejich grafických adventur.

A u Pythonů, tak tam jde předně o ty slovní hříčky, které někdy nerozluští ani rodilý Angličan.

A co se týče textů ve hrách, nejvýšše bych postavil Ultimu VII. Co věta to perla.
///"As you know, heart-runes must be complete to function. They sustain us, protect us. They are like circles..."///

No jo, není to moc těžké. Moje první anglicky čtená kniha byla Zeměplocha, Zloděj času. Už nevím jak to bylo anglicky, nikdy jsem jí nedočetl, protože na mě byla moc těžká. Nejvíce ten Nietzsche-ovský začátek :-D

Ale Pythoni ? Ti mi moc těžcí nepřijdou. Třeba Parrot Sketchi, tam rozumím snad všemu. Je fakt ale, že všude používám titulky.


Zkus knihy Xanthu, to je záhul (kvůli slovním hříčkám).
Tak konečně jsem začal Death Gate hrát. Po nějakých těch 17 letech co jí znám (ano, díky recenzi v Excaliburu ... 35-45, jeden z nich).

Nyní když umím velmi dobře anglicky (přijde mi to jako kdybych četl češtinu) si hru dokážu užít. Protože je hodně, ale fakt hodně ukecaná. Typicky Legenďácky, to už mi dokázal Xanth.

Hehe, já věděl, že se mi celoživotní studium a vášeň pro angličtinu vyplatí :-) ale ne, že takhle.
THX: Parádní koment. Už se těším až si projedu některé Legendí adventury :)
Můžu jen potvrdit výstižný komentář. Excelentní adventura, kterou jsem dlouho odmítal hrát kvůli recenzi v Excaliburu (tuším), kde odrazovaly slabší angličtináře. Ovšem ta hra mi poskytla natolik jiný typ hraní než většina her, že mi to stálo za občasné podívání do slovníku :) Tenhle typ adventur mi brutálně chybí a nevidím ani slaboučkou naději na oživení legendích herních mechansmů.