There is no friendship in the Zone.
Lidstvo by rádo vytěsnilo z paměti události sobotního rána z 26. dubna 1986, kdy tmu proťala exploze, jež odhodila víko reaktoru, což následoval požár a roztavení jeho obsahu. Druhá, silnější exploze následně vyvrhla do okolí vysoce radioaktivní směsici grafitu a trosek, které zamořily blízké okolí. Do atmosféry se rovněž dostal radioaktivní mrak, jenž vlivem proudění vzduchu procestoval takřka celou severní polokouli. Třetí exploze o dvacet let později a vznik černobylské uzavřené zóny plné paranormálních anomálií a bizarních stvůr nic jako zapomnění nedopustí.
Anomálie v zóně vytvářejí útvary záhadných vlastností, jakési artefakty, které nositeli propůjčují nadpřirozené schopnosti. Díky tomu se rychle staly ceněnými artikly známými daleko za hranicemi oblasti. Zájemci jsou za ně ochotni slušně zaplatit, někteří i zemřít při jejich hledání. Jste jedním z mnoha stalkerů lidí obývajících zónu, denně nasazujících své životy ve snaze najít další artefakty, ale také odhalit tajemství celé zóny. Ta s rozlohou 64 čtverečních kilometrů skýtá široké možnosti průzkumu. Každý jsme strůjci svého osudu, tady však musí odvážným štěstí přát, aby se při svých výpravách nezařadili do nekonečného zástupu pohřešovaných duší.
Druhý S.T.A.L.K.E.R. nezavrhuje mechaniky hratelnosti známé z předešlých tří titulů, naopak, v mnoha ohledech působí jako aktualizovaná verze Shadow of Chernobyl (2007) a datadisků Clear Sky (2008) a Call of Pripyat (2009). Musíte tedy mimo jiné opět hledět na hlad, žízeň, spánek, krvácení a radiační ozáření. AI protivníků se přizpůsobuje vašemu stylu hraní. Zejména zmutované kreatury se vyskytují v několika poddruzích. Největší výzvou mají být návštěvy jejich hnízd, v nichž se vás ve značné přesile pokusí kooperativně ulovit. Dynamický denní cyklus a reálné ztvárnění herního světa plně využívá schopností Unreal Engine 5. Režim více hráčů je zamýšlen, k jeho uvedení má však dojít až po vydání Heart of Chernobyl.
No, nedávno jsem to dohrál, začal jsem na 1.2, ale většinu odehrál na 1.3.1 a imo A-life není problém, pokud se v tom člověk nevrtá a nesnaží se to rozjebat. Párkrát jsem se dostal do situace, kdy jsem viděl skupinku vojáků se spawnovat a despawnovat na limitu, když jsem šel stejným směrem, ale to se za těch 130 hodin stalo možná 4x ? Trochu to mrví sniping, ale že by mi long-range engagements nějak bytostně chyběly, to se říct nedá - hra je kolem toho celkem rozumně navržená. Maximálně se mi stávalo, že po quickloadu se skupinka, která mě poslala do kytek, neobjeví, i když pokračuju plus mínus stejně jako posledně. (A to mě teda asi nikdy moc nemrzelo.)
Výjimkou je finální Pripjat, kde to opravdu hapruje a npc/monstra se v některých oblastech spawnujou fakt moc rychle. (+ pár míst v oblasti Cooling Towers, ať nežeru.) A obecně teda Pripjat by snesla trochu víc učesat, ale pokud člověk není já a nesnaží se před koncem vybrat každej stash, co má na mapě...
Jinak hra mi párkrát za session spadne - nic, co by nejistil quicksave, ale jeden gamebreaking bug jsem měl: Někde failnul trigger a neotevřel se mi Spark bunker. Nakonec se mi povedlo ten trigger spustit přes konzoli, ale byl s tím solidní ojeb...
Upřímně řečeno, čekal jsem to o dost horší. Za mě je dneska STALKER 2 po technický stránce relativně v pohodě a sice občas spadne, ale nebýt toho jednoho bugu, tak je jednoznačně v lepším stavu, než KCD2.
Výjimkou je finální Pripjat, kde to opravdu hapruje a npc/monstra se v některých oblastech spawnujou fakt moc rychle. (+ pár míst v oblasti Cooling Towers, ať nežeru.) A obecně teda Pripjat by snesla trochu víc učesat, ale pokud člověk není já a nesnaží se před koncem vybrat každej stash, co má na mapě...
Jinak hra mi párkrát za session spadne - nic, co by nejistil quicksave, ale jeden gamebreaking bug jsem měl: Někde failnul trigger a neotevřel se mi Spark bunker. Nakonec se mi povedlo ten trigger spustit přes konzoli, ale byl s tím solidní ojeb...
Upřímně řečeno, čekal jsem to o dost horší. Za mě je dneska STALKER 2 po technický stránce relativně v pohodě a sice občas spadne, ale nebýt toho jednoho bugu, tak je jednoznačně v lepším stavu, než KCD2.
Pro: Atmosféra, gunplay, grafika, hudba
Proti: bugy, slabší příběh, bugy, nefunkční stealth, bugy, spawn nepřátel, bugy, minimální inovace mutantů, bugy, optimalizace, bugy.