Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

Thief: Gold

  • PC 80
Thief je legenda a právem. Myslím, že až na nějaké drobnější problémy s ovládáním hra může v pohodě obstát i dnes, přestože grafika pochopitelně zestárla. Kouzlo si ovšem hra nepochybně zachovala a největší podíl na tom podle mne má zvuk. Ať už se jedná o dabing, pohvizdování strážných, zvuky kroků a další zvuky v prostředí nebo různé doplňující, i spousta dnešních her by se od této mohla učit.
Co mě nejvíc mrzelo, že potom, co mě hra namlsala řadou skvělých zlodějských misí, tak zejména v druhé části servíruje takové, kde neustále bojujete s monstry, a ty už mě zkrátka tolik neoslovily, přestože i zde se najde pár skvělých momentů.
Jsem rád, že jsem se k prvnímu Thiefovi vrátil (hrál jsem kdysi pouze třetí díl) a už se těším na pokračování Metal Age.

Pro: zvuky, dabing, atmosféra, interakce s prostředím, skvělé zlodějské mise

Proti: příliš mnoho nezlodějských misí, občas nemotorné ovládání

+18

Pentiment

  • PC 70
Z Pentimentu mám velmi rozporuplné dojmy. Je to nepochybně unikátně vypadající hra, navíc doprovázená krásnou hudbou a velmi kvalitně napsaná.
Na můj vkus to ale dost často není úplně hra a veškerá interakce se omezí na odklikávání dialogů (kdyby se alespoň přepínaly automaticky, mohl bych to sledovat jako film).
Pasáže, ve kterých je vyšetřování, patří k nejsilnějším částem hry, kdy opravdu hrajete a máte možnost ovlivnit příběh. Bohužel nemám úplně rád u detektivních her, když pachatel nelze jasně určit, a zároveň jste nuceni někoho odsoudit k smrti, přestože tušíte, že za tím stojí někdo jiný.
Příběhově je to ale velmi silné a zejména se mi líbilo velké množství postav s různorodými osudy, jen bych to možná chtěl celé víc hrát nebo naopak to mít celé jako animovaný film.

Pro: vizuální styl, hudba, nelineárnost vyšetřování, mnoho postav se zajímavými osudy

Proti: příliš mnoho neinteraktivních pasáží, nutnost určit viníka, přestože není nikdy daný a zároveň víte, že za tím stojí někdo jiný

+6

Medusa's Heart of Stone Chapter 01

  • PC 60
Hrát za Medusu je fajn a doufám, že vývojáři tuto hru rozšíří a vylepší. Líbil se mi styl grafiky a dialogy, jsem zvědav kam se příběh posune dále.
U boje jsem nejdřív vůbec nechápal, jak se má ovládat, stejně tak u stealthu není na 100% úplně jasné, kdy jste vidět a kdy ne, nicméně po chvíli mi stealth pasáže přišly jako nejzábavnější část hry.
Adventurní část je velmi přímočará, takže zde by bylo fajn přidat rozhodně více úkolů, více možností v dialozích a také by nebylo na škodu zvýrazňovat všechny aktivní prvky, protože některé nejsou úplně zjevné.

Pro: ručně kreslená grafika, dialogy, stealth, zajímavá hlavní postava - Medusa

Proti: neintuitivní ovládání boje, stealthu, nejasné aktivní prvky

+6

Lost In Play

  • Switch 90
Ohromné překvapení a jedna z nejlepších adventur, co jsem kdy hrál. To, že hra bude skvělá po audiovizuální stránce, jsem tak nějak očekával podle obrázků a trailerů, i když stejně stojí za to podtrhnout, že veškeré interakce ve hře mají unikátní propracované animace. Co mě ale velice překvapilo, byla hratelnost.
Adventurní pasáže mi dávaly skoro vždy absolutní smysl, což je něco, co se zdá být triviální, ale hrál jsem opravdu hodně klasických adventur, a i ty nejlepší z nich toto nezvládají a občas v nich zkrátka musíte použít papouška na trampolínu, abyste zapálili pochodeň, přestože je vedle vás svíčka. Toto se zde prakticky nevyskytuje, vždy jsem přesně věděl, co potřebuji získat, takže šlo jen o to kde a jak.
Další skvělá vlastnost této hry je její tempo a střídání adventurních pasážích v měnících se prostředích, s různorodými hádankami. Ty nejsou vždy originální - najdete zde variaci na Sokobana, dámu a další klasické hry, ale jsou dostatečně odlišné a za mě trefují správnou úroveň obtížnosti, kdy nejsou úplně triviální, aby je šlo vyřešit s prstem v nose a zároveň jsem se na nich nezasekl a hra mi příjemně utíkala.
Jediné, co bych hře vytknul, je, že jelikož jsem hrál na gamepadu, tak se mi několikrát stalo, že jsem se během některých pasáží "uklikl", jelikož ovládání nebylo úplně intuitivní, případně interaktivní prvky byly příliš blízko u sebe.

Pro: perfektní animace, různorodé netriviální hádanky, tempo, hudba

Proti: na gamepadu občas neintuitivní ovládání

+12

Outlast

  • Switch 80
Outlast je velmi vyladěný horrorový zážitek, který stále funguje i po 10 letech, nicméně dnes už horrorové hry umí lépe rozdělovat explorační pasáže a střety s nepřáteli. Zde musíte občas dělat oboje naráz a tak během toho, co utíkáte o život, musíte ještě hledat cestu kudy dál a kde případně sebrat dokumenty, což může být místy frustrující, jelikož například nevíte ani které z mnoha dveří se dají otevřít, dokud k nim nedojdete a tak to musíte dělat pokus/omyl, což vás někdy stojí život.
Také jsem měl pocit, že jsem až moc závislý na kameře, což zjevně dělá hra schválně, aby vás donutila ji používat a pocítit to, když ji na nějaký čas ztratíte, ale dostal jsem se i do situace, kdy jsem neměl baterky a musel chodit po tmě, což nebyla moc zábava.
Jinak je Outlast silný atmosferický zážitek, který umí naservírovat fajn skriptované momenty v pravý okamžik a exploraci různých sekcí blázince až na pár zmíněných výjimek jsem si užil.

Pro: Audiovizuální stránka, atmosféra, kamera, otevírání dveří

Proti: kombinace střetu nepřátel s explorací, možná až příliš mnoho tmy, absence puzzlů

+8

BioShock 2

  • PC 60
Hraní pokračování atmosférické pecky Bioshock mi kazil především technický stav - je pravda, že můj herní PC není nejsilnější, ale běží mi na něm bez problému mnoho novějších her, kdežto Bioshock 2 mi cca po každých 30 minutách hraní až hodině padal. I přesto jsem se rozhodl to překousnout, často ukládat a projít to.
Když dám toto stranou, ani první díl mi nijak neučaroval hratelností a tady je to v podstatě to samé. Hra vám neustále připomíná, že potřebujete ADAM, bez kterého to bude později opravdu těžké, ale přitom nejtěžší část hry mi přišlo získávání onoho ADAMu, kdy pokud se rozhodnete zachraňovat Little sisters, tak musíte absolvovat mnoho pasaží, kde musíte opakovaně porazit vlny nepřátel bez smrti, a jako odměnu si pak můžete nakoupit spoustu schopností, které jsem měl pocit, že ani nemůžu pořádně využít, protože stejně mám jenom omezené množství Eve, takže mohu každou schopnost využít velmi omezeně. Mimo souboj schopnosti až na výjimečně případy nevyužijete vůbec.
Ano, svět Bioshocku je i v druhém díle pořád zajímavý, ale bohužel už nenabízí moc nového, a měl jsem pocit, že je ještě mnohem víc ukecanější než předchozí díl a neustále vás zdržuje od hraní, dokud si nevyslechnete všechny průpovídky, které už na mě neměly ani tak velký dopad.

Pro: svět, nové zbraně

Proti: pády hry, nedostatečné využití schopností, příběhově slabší než první díl

+3 +4 −1

Super Mario Odyssey

  • Switch 90
Moje první zkušenost s 3D Mariem byla velmi příjemná, hra umí dobře dávkovat nové prvky hratelnosti, takže jakmile by něco mohlo přestat bavit, už na vás chrlí další a další nápady. Po dohrání několika her s tuhými bossy jsem zde ocenil že bossové zde jsou snadnější - většina se dá dát v pohodě na první nebo druhý pokus, ale zároveň na každého se musí použít trochu jiná taktika. Druhá část hry po pokoření Bowsera mi přišla jako nejzábavnější, kdy má hráč svobodu cestovat mezi všemi světy, hledat další měsíce a přitom objevovat spoustu dalších miniher a nápadů. Jakmile jsem se ale dostal někam cca za polovinu měsíců, už jsem byl celkem nasycen a přišlo mi, že už potkávám pouze variace téhož. Což mi přijde pořád skvělé na nějakých 30+ hodin, ale nejsem z toho zase tak nadšen jako většina, abych měl potřebu vysbírávat všechno.

Pro: střídání gameplay stylů, kamera, hudba, vyvážená obtížnost boss fightů

Proti: v závěrečné fázi hry (>500 moons) už mě nic moc nepřekvapovalo a opakují se i nudnější pasáže

+5

Maid of Sker

  • PC 75
Hloupě napsaný příběh s hloupými dialogy ovšem ve velmi atraktivním prostředí v hotelu ve Walesu s relativně velkým množstvím adventuření na tento žánr (není to pouze walking simulator). Střety s nepřátely mohou být tradičně občas otravné, nicméně mechanika zadržování dechu se mi velmi líbila.

Pro: prostředí, design úrovní, hudba, relativně hodně adventuření, mechanika zadržování dechu

Proti: hloupý příběh, střety s nepřáteli

+1 +3 −2

Remember Me

  • PC 80
Prvotina Dontnodu pro mě byla překvapením, přestože mám rád všechny jejich hry. Zajímavý svět (vyobrazený především v první části hry) v kombinaci s originálním soubojovým systémem pro mě znamenal velmi uspokojivý zážitek. Frustrovalo mě pouze ovládání u těch pár pasáží, kde se remixují něčí vzpomínky, což bych si klidně dal ve hře i častěji, kdyby to ovšem bylo jinak zpracováno.

Pro: prostředí neo-paříže, unikátní soubojový systém

Proti: ovládání u remixovacích pasáží, sterilnost prostředí v druhé půlce hry

+6 +8 −2

Syberia: The World Before

  • PC 75
Úchvatný čtvrtý výlet do alternativního světa Syberie sice oproti předchozímu dílu vylepšil ovládání (i když občas působí stále problémy) a řešení většiny úkolů je jasné, ale z velké části až příliš jasné a spousta částí působí téměř jako vizuální novela s pár interaktivními prvky. Což mi přišlo jako velká škoda, protože svět, ve kterém je hra zasazena je opravdu nádherný, nahuštěný silnou atmosférou a bylo mi v něm příjemné trávit čas od začátku do konce. Přitom k tomu, abych to vnímal jako opravdu skvělou hru nechybělo příliš - stačilo např. puzzly vymyslet trochu nápaditější (postup u většiny byl "přečti si někde číslo/sekvenci obrázků a to zadej do zámku") a když už jsou zde dialogová rozhodnutí, tak jim dát trochu větší význam.

Pro: Audiovizuální stránka, atmosféra, worldbuilding

Proti: Často málo nápadité hádanky, občas ovládání, nemožnost ovlivnit příběh ani jeho části

+6 +7 −1