Komentáře
Star Wars Jedi: Fallen Order
Machinarium
Málokdy se mi stane, že i na pouhé hlavní menu koukám pár minut a sleduji každý detail, každý pohyb, každou postavičku co přiletí, když se nic neděje. To samé během hry, kdy hlavní postava vzpomíná na děj předcházející samotné hře. Právě vyprávění příběhu je úžasnou stránkou hry, protože nepřítomnost textu ani na minutu nevadí. Na druhou stranu, občas se mi stalo, že jsem nevěděl co přesně jít udělat dál, resp. jsem věděl, ale nevěděl jsem jak. K tomu se váže malá stížnost na ostatními uživateli zmíněná aktivní místa, na které můžete klikat. Je škoda, že na některá zařízení lze klikat pouze (!) pokud jste u nich relativně blízko. Nějaké projíždění myší po vámi zajímavých předmětech a jejich proklikávání občas opravdu nefunguje. Ale postup ve hře není tak složitý, hlavolamy také ne.
Přesto nemůžu říct, že bych nepoužil návod. Použil jsem ho a občas se mi stalo, že chyba byla v mé orientaci (stál u dveří a nevšimnout si tlačítka, na které jsem měl cvaknout občas naštvalo:)). Hádanky samotné mě rozhodně bavily, jsou jednoduše řešené a v 95% je jejich smysl ihned jasný, občas je však nutné se trochu zamyslet (teď čtu, že tam byl nějaký návod za minihrou, tak to si ještě jdu najít:)). Právě nutnost myslet v poměrně širokých souvislostech neustále přístupného světa robůtků je zajímavý aspekt, na který se hráč musí rychle přizpůsobit. Je však skvělé, že autoři se nebáli vložit do hry i další minihry, ať automatovky jako Alien Invaders. Přesto všechno je finále hry trochu slabší a herní doba vcelku průměrná. Osobně bych tipoval, že jedno delší odpoledne na dohrání bude stačit. Určitě bych si ale ochutnal přídavek...
PS: cena hry začínala na nějakých 25 dolarech, dnes se dá sehnat za stovku (nejen v trafikách) a poměr cena/výkon tu asi nemusím příliš zmiňovat:)
Pro: Vizuální úroveň prostředí a postav, hudba, bubliny, hlavolamy, minihry a nadhled, přítomnost návodu, Češí umí:)
Proti: Občas není jasné, jak pokračovat dál, jednotný vizuální styl občas ztěžuje orientaci mezi aktivními věcmi, závěr
Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers
Je hrozná škoda, že i přes počet karet v balíčcích neobsahuje hra databázi karet, která by mohla z této "rookie" ochutnávky skutečného potenciálu udělat hru, na kterou by člověk nezapomněl a vracel by se k ní velmi, opravdu velmi často. Znamená to čekání na pokračování nebo snad na datadisk? Nezlobil bych se, protože možnosti tu jsou, audio-vizuální ztvárnění hry nemá chybu a počítačové hry jsou pro značku M:TG stále zajímavým, ale neprozkoumaným místem.
Pro: Grafika a provedení, "tvořeno pro začátečníky", slušné balíčky, rozšíření přes stažitelný obsah
Proti: "tvořeno pro začátečníky", pouze připravené balíčky, bez databáze karet, občasný bug AI
Magic: The Gathering
Pro: Možnost tvorby vlastních decků, karty, "nejstarší" edice karet, nostalgie
Proti: Pravidla?, audio-vizuální provedení, nepřístupnost ne-hráčům karetní hry
StarCraft II: Wings of Liberty
Zásadním plusem je rozhodně optimalizace hry na horší sestavy. Já na 2 a půl roku starém notebooku s c2d T7300 2,1Ghz, 2GBRam, 8400GS hrál SC2 jen na minimální detaily (a středními texturami a modely) bez jakéhokoliv HDR a podobných vychytávek a byl jsem graficky spokojen. Nejsem hráč, který si chce hodiny prohlížet jak rostou kytky pod nohami jeho jednotek, ale jde mi o čistou účelnost, krom toho, vzhled ve stylu nejlepších detailů War3 je prostě stále dostatečný (Btw vylétávající ptáci ze stromů, když projdou jednotky jsou hezký detail:)). Díky tomu je hra výjimečně přístupná a připomíná mi např. CaC: Tiberium War, které bylo podobně doladěné. Nesmím také zapomenout na úchvatnou audio stránku, od hudby až speciálně k efektům jako jsou zbraně a různé zvuky. Má 2.1 logitech soustava mě díky brilantnosti tvůrců vtáhla do děje bezchybně, stejně jako staré/dobré hlášky jednotek(kterých je dostatečné množství).
Je důležité si uvědomit, že Blizzard nekoncipuje StarCraft2 jako vrchol originality, ale jako výtažek toho nejlepší z legendy i jiných her (trocha Warhammeru 40K, trocha filmového stylu Mass Effectu, "krabice" z CaC, snaha přidat více rpg prvků např. do ovládání spec. jednotek jako je Jimi a jeho granáty ve skryté misi, potažmo na minimální detaily hra vypadá jako klon War3 atd.). Co mě nepotěšilo je kromě mírného zklamání na konci kampaně rozhodně vynechání systému zkušeností (exp.), alespoň na základní úrovní ve stylu třeba zmíněného Command and Conqueru (když máte Spectru s 350 killy a nově vyrobená s nulou je stejně silná, je něco špatně). Elitní jednotky lze zakoupit pouze jako mercenary (placené elitní jednotky určitého typu s +XX% damage/life navíc) a to ještě přiletí ve stylu výsadku z Warhammeru 40k:DoW. Přesto je otázkou, zda je to špatně, že se velký Blizzardi více inspirovali než sami vymýšleli. Možná ne, protože systém rts je docela choulostivý a přidávání neodzkoušených postupů může vést ke ztrátě hratelnosti, na které podle mě hra z největší části stojí. Poslední výtku bych směřoval na UI. Je to už hodně let, co se mi SCV dokázaly zastavět, ale v roce 2010 je to také potřeba? To mě poměrně zklamalo stejně jako někdy nesmyslné chování jednotek hledajících postavení pro střelbu (a neustále chodí sem a tam). Můžu tu dál zmínit ještě menší atentát ghosta na sebe sama, když je schopný bez řečí hodit atomovku 3 centimetry od sebe, ale tuhle chybu beru na sebe já:) Nevšiml jsem si... Poslední věc jsou drobnosti, vymazlující hru oproti konkurenci jako třeba měnící se televizní reportáže s podtextem na obrazovce v kantýně, tancující elfka, reklama na ipistol a další... tohle prostě potěší.
Sečteno a podrtženo, SC2 splnil očekávání, protože se zase na pár let stane nejhratelnější strategií počítačového světa. To vše zásluhou promyšlené "vývojářské strategie" propojit různé (nové i staré, potažmo cizí) prvky hry do jednoho fungujícího celku s vybalancovanými stranami bez patrnějších slabin. Do příští části tu však zůstane stín menších nedokonalostí, jako je UI, zkušenosti nebo menší odvaha překvapit v příběhu.
Pro: atmosféra, animace, vylepšování (upgrade/lab), hratelnost a vyváženost, hudba a efekty, Sarah:)
Proti: UI má stejné chyby jako v jedničce(?!), většina novinek je odjinud, slabší závěr kampaně, rozdělení do tří her
DEFCON: Everybody Dies
Pro: systém přehlednost jednoduchost měnitelná rychlost a zničíte svět
Proti: po čase stereotyp
Virtua Tennis 3
Pro: Zábava prvních pár hodin, grafika, jednoduchost, módy (minihry, kariéra), licence (hráči, turnaje)
Proti: Stereotypní, hodně arkádové, kariéra v pozdější fázi nepřináší novinky, zápasy při vyšší obtížnosti
Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy
Pro: Jsou to STAR WARS, hudba, grafika, fyzikální model, možnosti volby postavy a zbraní
Proti: Občas slabší mise, nic překvapujícího v příběhu,
Project I.G.I.
Pro: Atmosféra, prostředí, zbraně, komplexní nároky na hráče
Proti: mise na jeden zátah, časté opakování, stres a přemýšlení o každém detailu
Doom 3
Pro: Neuvěřitelná atmosféra, grafiak ve své době, prostředí, design, peklo
Proti: Konec, během dne slabší zážitek, relativně krátké...
Sacrifice
Pro: grafika, příběh, rozmanitost, originalita, atmosféra, multiplayer, hudba a zvuky
Proti: pro někoho právě originalita a netradiční taktika
Pro: Svět Star Wars, finální rozsah využití síly hlavní postavy, lokace a momenty (AT-AT,...), hádanky, poslední lokace a finále hry
Proti: Obtížnost je občas zbytečně vysoká už na 2 nejnižší, některé prvky hry uživatel zjistí náhodou nebo z internetu, velice časté skriptování a jeho problémy (některé bosy se díky tomu dalo i snadno porazit), deluxe edice (už) postrádá smysl