Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

UnderRail

  • PC 85
Říkali jste si při hraní Falloutu 1 a 2, že jsou to supr hry, ale byly by ještě lepší, kdyby vás při každém boji autoři opakovaně mlátili kladivem do koulí? Pohrdáte moderními herními vymoženostmi, jako jsou in-game mapy, milosrdné RPG systémy a přijatelná rychlost pohybu vaší postavy? Vyžíváte se v minmaxování craftingu a několikahodinovému obcházení obchodníků doufaje, že se jim v inventáři na stopadesátý pokus konečně objeví ta jedna součástka, co potřebujete? Jestli ano, máte štěstí, Underrail je hra pro vás!

No, tohle ode mě není úplně fér. Ačkoliv mám k Underrail své výhrady, pořád jsem se u něj výborně bavil skoro celých 92 hodin, co mi ukazuje Steam. Je to velmi solidní RPG, které částečně pokračuje v dědictví prvních dvou Falloutů, ale na druhou stranu si jde dost vlastní cestou. Nabízí extrémně velkou pestrost buildů, která se bez problémů vyrovná Falloutům i klasikám jako System Shock 2. Chcete být psionický boxer dopující se při každém boji drogami? Můžete. Chcete být plíživý kušiník využívající všemožné pasti? Můžete. Chcete se obléct do té nejtěžší zbroje, co vyrobíte, nakráčet mezi hlouček nepřátel, zapnout štít a kosit je dávkou z assault rifle? Můžete. Chcete od každého trochu? Brzděte, co si myslíte, že hrajete, Skyrim? Underrail sice nabízí velkou volnost ve tvorbě postavy, ale musíte aspoň rámcově vědět, co děláte. Pokud si naslepo naklikáte nějaké skilly, pravděpodobně se daleko nedostanete a problém je, že váš build nefunguje, můžete zjistit klidně až po 15 hodinách, což je na můj vkus trochu moc, takže pokud se tomu chcete vyhnout, musíte věnovat nějaký čas projíždění fór a čtení tipů od zkušenějších hráčů.

Souboje jsou těžké. Nepřátelé mají k dispozici všechno, co vy - pokládají pasti, házejí granáty, léčí se, dopují se povzbuzováky, používají štíty, jejich zbraně dávají stejný damage jako vaše, snaží se krýt mimo váš dosah a vždycky je jich velká přesila. Obtížnost mi ale skoro nikdy nepřišla tak akorát - buďto jsem procházel lokace s prstem v nose nebo jsem musel desetkrát loadovat vysloveně jen proto, že jsem čekal na ten ideální nepřátelský turn order. Na druhou stranu, ani na konci hry jsem si nepřipadal jako zvlášť OP borec, což je oproti většině RPG docela svěží pocit.

Pokud máte rádi exploraci, v Underrailu se vyřádíte. Při průzkumu tunelů metra rozpínajících se do všech směrů můžete v klidu zabít celé hodiny, kór když se v nich ztratíte, což díky absenci mapy není vůbec těžké. Zkoušel jsem to hrát po paměti, ale velmi brzo jsem zjistil, že to není moc reálné, buďto si mapu budete kreslit sami nebo sáhnete po mapě nějakého dobrodince, který ji dal na internet. Nutnost prozkoumávat je taky podpořena nepovinným oddity systémem, se kterým levelujete ne zabíjením nepřátel, ale nalézáním unikátních předmětů poschovávaných po herním světě. K Underrailu to sedí úplně parádně a nedokážu si představit, že bych to hrál s klasickým XP systémem.

Co mě vysloveně štvalo, byl crafting, který je nedílnou součástí všech schopnějších buildů. Pokud si chcete udělat pořádné vybavení, nestačí mít vyskillovanou příslušnou dovednost, ale musíte doufat, že se nad vámi smiluje random generátor a snese vám z nebe tu jednu konkrétní součástku, co potřebujete a k tomu navíc v dobré kvalitě. Nezbude vám nic jiného, než každé dvě hodiny reálného času obejít všechny obchodníky ve hře a zkontrolovat, jestli se u nich konečně objevila ta Insulated Vest s kvalitou aspoň 120, jestli ne 130. Nejlepší craftovací materiál se navíc dá získat jen tak, že roztavíte nehoráznou sumu prachů ve výhni a hodinu čekáte na výsledek, který díky rozpětí kvality může být totálně k ničemu. Sorry, tohle prostě není zábava.

Příběh je oukej. Slouží spíš k tomu, aby vás protáhl všemi důležitými lokacemi herního světa, i když některé questy jsou celkem zajímavé (jako frakční válka v Core City nebo špionážní questy pro Abrama a Jacka Quicksilvera). Nelíbilo se mi, že na konci na vás hra vychrlí spoustu otázek a odpovědí se nedočkáte od žádného NPC, které jsou jedno tajemnější než druhé, případně vás v rozhovorech s nějakými otázkami rovnou pošlou do háje. Prostor pro sequel, kterého se dočkáme pravděpodobně někdy tak v roce 2023, si tvůrci sice udělali pěkný, ale není to moc uspokojivé zakončení.

Asi by se slušelo vyjádřit k Deep Caverns, nejvíce kontroverzní části Underrailu. I mě tahle extrémně nepřátelská lokace skoro znechutila hru natolik, že jsem ji skoro dal k ledu, ale nakonec jsem ji vybavený mapami po těch nejkratších cestách proběhl za tak 10 hodin. Dokážu si představit, že bez nich bych tam bloudil několikanásobně dlouho, čímž bych chtěl poděkovat tvůrcům map a wiki. Problémem téhle lokace je, že na vás toho prostě vrhne moc bez toho, aby dala nějakou výhodu vám - hodí vás do spletitého komplexu lokací s velmi vágními instrukcemi, co vlastně máte dělat, po pár minutách strávených v exteriérech se na vás sesypou nejtěžší potvory ve hře, které se navíc neustále respawnují a vy nevíte, jak tomu zamezit a když už se trochu zorientujete, můžete zjistit, že jste si oba přátelské tábory svými rozhodnutími v průběhu hry dokázali nasrat. Řešení jistých puzzlů je taky přinejlepším uhozené - zajímalo by mě, koho bez návodu napadlo, že pro postup v Mushroom Caves se musí nechat zfetovat houbičkami do míry, ke které se normálně skoro nemůže dostat. Četl jsem komentáře hlavního vývojáře Underrailu, Styga, který o Deep Caverns řekl, že sice původně nezamýšlel, aby byly tak příšerně otravné, ale že je rád, že se mu povedlo vytvořit endgame, na kterou hráči nezapomenou a pokud to část donutí k ragequitu, je to jen dobře. S tím se asi dá těžko polemizovat, ale nazval bych to spíš nezájmem než ragequitem.

Underrail je složitý, zdlouhavý, zmatený a ubíjející. Taky je nesmírně variabilní, plný napínavých soubojů a má rozlehlý, zajímavý svět. Je to výborná hra, kterou mi je zatěžko někomu doporučit - ale stejně mám pocit, že tady jsou nějaká doporučení zbytečné, protože pokud jste její cílová skupina, tak už o ní dávno víte. Pro nováčky žánru RPG je pořád lepší zahrát si staré Fallouty, Underrail na vás počká.
+25