Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Dohrál jsem ještě neoficiální rozšíření Horror Back od Lothara. Jde o deset levelů a výsledný dojem se překvapivě od základní hry dost liší. Platí pouze vyšší obtížnost na začátku, chce to trochu výbavy a zkušeností. Zásadní rozdíl je v designu levelů. Velmi příjemná je absence pastí, v podstatě nehrozí instantní smrt, maximálně pád do lávy při nějakém skákání. Tempo hry a postup je díky tomu o dost vyšší. Samotná struktura je velmi prostá a lineární. Sice často narazíte na rozcestí nebo místnost s více východy, ale funkční je téměř vždy jen jeden a slepá ulička má maximálně pár metrů. To by nemuselo vadit, alespoň si lze užít svižnou akci odlišnou od opatrného postupu v originálu. Bohužel to platí i pro vzhled prostředí. Jde o prázdné (a dost rozlehlé) chodby a místnosti bez většího množství dekorací. Mírně se to zlepší v druhé polovině, je poznat postupné zlepšování autorových dovedností. Díky těmto prvkům je průchod celkem rychlý a po dosažení maximální úrovně postavy i bez problémový. Poslední tři levely jsem doslova proběhl s dostatkem kouzel, lektvarů a očarovanými zbraněmi. Ale už kvůli té jinakosti má smysl si toto jediné rozšíření série Witchaven zahrát, za ty zhruba tři hodinky to stojí.
@Jumas (13.06.2022 13:55): Rozhodně žádnou z nich nevylučuji, hlavně TekWar a Liquidator mám v plánu zkusit. Ale Witchaven jsem teď hrál kvůli high-voltage.cz kde byla jako hra měsíce. Jinak je seznam dlouhý a neustále narůstá, takže těžko říct. Ještě teď hraji neoficiální rozšíření Horror Back, musím dohrát FFVII Remake a zase by to chtělo něco do výzvy.
@Isair (07.06.2021 17:54): Jestli si pamatuju dobře, tak jsem dvojku hrál tak, že jsem měl jeden save na začátku levelu a druhý pak používal jako pracovní a ukládal do něj postupně průchod daným levelem (hrál jsem tak kdeco, co mělo manuální save). Tuším, že se mi párkrát podařilo někde zaseknout jel jsem dané kolo znovu (z toho záložního save), ale už si to skutečně přesně nepamatuju. Tolik problémů jako Han22 jsem s hrou každopádně neměl.
@Phoenix (07.06.2021 17:30): Já zase Hexena naopak za kouzelníka ještě nehrál, páč po Hereticovi jsem na něj už nějak neměl náladu :) (třebaže v Hexenovi má zase trochu jiná kouzla), jedničku jsem hrál za bojovníka, datadisk za Kněze a dvojku taky, takže kouzelník čeká na nějaké budoucí opakované hraní :)... je fakt, že se získáním vrhacího kladiva už se taktéž nejedná o úplně typickou melee hack and slash, ale má to k tomu docela blízko (sekera je pořád asi bojovníkovo number one a meč se získá až později a hodí se spíše na silnější skupinky nepřátel, neboť rychle vyžere manu).

A co ty všemi zmiňované bugy ve dvojce? Nejsou až příliš game breaking/rušivé?
Každopádně rád od někoho slyším, že to není špatná hra, oba Witchaveny mě vždycky hrozně lákaly :).
@Isair (07.06.2021 17:22): Já jsem dvojku hodně dlouho odkládal, protože ve Score dostala tuším 4/10, ale nakonec mi přišla srovnatelná s jedničkou. Určitě to nevidím tak, že by došlo ke kvalitativnímu propadu o několik tříd. Faktem je, že neobsahovala zrovna mnoho novinek, ale to ještě není důvodem k tomu, aby dostala o tolik nižší hodnocení (to je obecně problém kdejakého pokračování).

jj, s oběma Hexeny máš pravdu, jen je třeba je nehrát za kouzelníka (tak jsem hrál oba já), pak je z toho celkem typická "doomovka". Na druhou stranu Hexen II Mission Pack: Portal of Praevus je zase škoda nehrát za nové povolání :-)
@Phoenix (07.06.2021 08:38): Není zač (já na to přišel díky Zx Atari, který přidal do zajímavostí odkaz na první díl a vyskočilo mi to na úvodní stránce). Také marně nějaké hledám a Witchaveny mám v hledáčku již dlouho. Do jisté míry by se tam možná daly zařadit i Hexeny při hře za bojovníka/paladina, byť ty už jsou více, řekněme, "doomovské".

Jinač, koukám, že tu máš celkem dobře hodnocenou i dvojku, takže to není tak zlé?
@Isair (07.06.2021 03:06): Díky za upozornění, zrovna nedávno jsem si na to vzpomněl, protože jsem pátral po First Person Hack & Slash věcech.

Je jich obecně dost málo, krom Witchaven jsem přišel jen na Arthur's Quest: Battle for the Kingdom, Crypt of the Serpent King, Dark Shadows: Army of Evil, Depths of Fear: Knossos, Heavy Blade, Kings of Lorn: The Fall of Ebris, Mask of Mists a série Warhammer End of Times a Zeno Clash. A možná ještě Ghostrunner (zatím jsem nehrál).

Nepočítám klasická First Person RPG, Immersive Sims typu Dark Messiah nebo mixy jako je Elderborn, šlo mi čistě o akční věci .... i když ve Witchaven jsou take EXP a levely.
Koukám, že jak druhý, tak první díl je oznámen na Steamu a asi to v den vydání dají i na GoG, neboť hry od téhož vydavatele na GoGu jsou (Diggles, Siege of Avalon), kdyby se jednalo o nějaký remaster/source port, mohli by si konečně poradit s těmi zmiňovanými bugy. Ale bojím se, že se bude jednat pouze o původní verzi v dosboxu. Ale kvůli jedničce z toho mám i tak radost, co se dvojky týká, zdejší komentáře dost odradily:), ale možná to časem risknu.
No popravdě originálku fakt nemám, hrál jsem to tudiž z myabandonware, kde se dá stáhnout ISO. Plus jsem si hned na začátku stáhnul patch 2.0g a ve finále zkoušel i ettingrinderův patch. Nic z toho nepomohlo na určité problémy. Hrál jsem samozřejmě s Dosboxem a musím říct že ač jsem přes něj na stejné mašině a stejném systému dohrál x prastarých her, tak takovýhle problémy jsem ještě nikdy s žádnou hrou neměl. Když se dívám na Score, tak jednička byla v 22, dvojka ve 30, to znamená vývoj hry +/- za 8 měsíců a logicky se to muselo někde projevit.
@Isair (07.10.2018 16:33): Na oldgames.sk zvyčajne majú tie najaktuálnešie verzie, ale ako pozerám, kloki38 hral práve verziu odtiaľ, lebo v komentároch tam píše, že tá hra bola šialene zabugovaná, tak si myslím, že ani Han22 nepreháňa. Škoda, normálne ma na ňu prešla chuť.
Iróniou je, že tie chyby tam sú napriek tomu, že zdrojový kód bol zverejnený.

EDIT:// Ha, a dokonca v samotnom readme k ETTiNGRiNDERovmu unofficial patchu je vysvetlenie tých bugov, takže chalani si nevymýšľajú :)

==============================================================================
Technical stuff: Why were these games so buggy?
==============================================================================
A question that's often asked about the Witchaven games is, how could they
even release them when they're such a mess? In the case of some of the worst
bugs, the rather interesting answer is that they lay dormant at the time of
release.

Some explanation: different computers run instructions at different speeds.
For consoles, programmers can count on standardized hardware; an NES runs at
the same speed as every other (official) NES. That allows programmers to be
"lazy" and not worry about putting in any special code to regulate the game
to a particular speed; if it runs at the right speed on the developer's
system, it runs right on the player's system too.

PCs, on the other hand, are an entirely different beast in this regard. There
is no one standard PC, and an increasing number of different CPUs that run at
varying speeds. This means that to make a game that runs reliably across a
variety of CPUs, special code to regulate the game speed is required. DOS
games from the 80s often didn't do that, which is why they run unplayably fast
without special settings to slow things down.

The Witchaven code is a bit of an oddity in this regard. In most places, the
code corrects the game to system speed as it should. Yet, there are a few
places where the programmers forgot to do this. Hence, those functions ran
OK on the developers' machine(s), and usually ran OK on players' machines at
the time of release... but run it on a much faster machine, and suddenly those
functions are all messed up. This is all the more insidious since for the
most part, the game is adjusted to the system speed, so you can't instantly
look at it and say "oh, it's running too fast". You just see that some parts
are bugged up. That is why you have problems jumping, and why autoaimed
projectiles go way off somewhere they shouldn't.

Some other bugs are of a more mundane variety, of course. In some cases the
programmers simply forgot to finish something (Onyx Ring) or to update it to
Witchaven II when they made alterations (Glass Skull). A few features,
especially in Witchaven II, appear to have been rushed, and not given the
polish they should have received. And some bugs are just plain and simple
oversights or typos.

If you want a more in-depth rundown of some of the bugs and issues that the
games suffered from, check this subpage of my site:
http://ettingrinder.youfailit.net/wh-bugs.html
Není náhodou Witchaven dosová hra? Tudíž předpokládám, že jí dotyční dnes hrají již pod dosboxem (v jiném případě ji na Vista+ ani nespustí) a tudíž by HW neměl dělat problémy, anžto Dosbox jej emuluje. Maximálně si zkusit pohrát s nastavením (CPUtype, Cycles, Core, memory), ale to si myslím, maximálně tak ovlivní rychlost hry/animace (a možná nějaké to padání hry při špatném nastavení), než cokoliv jiného. Spíš si myslím, že bude problémem nějaká blbá či neaktualizovaná verze hry (na abandonware webech se válí spousta mizerných a špatně funkčních verzí).