Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Urban Runner

Urban Runner: Lost in Town

1996
50
5 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Ve hře Urban Runner hráč ovládá amerického novináře Maxe, který se v Paříži zabývá případem propojení politiky a organizovaného zločinu. Při "vyjednávání" s drogovým dealerem se dostane ve špatný čas na špatné místo, dealera nalezne mrtvého a Max se stává hlavním podezřelým z vraždy. Podaří se mu navzdory zkorumpované policii a nepříliš přátelsky naladěné zločinecké organizaci zachránit vlastní život, očistit své jméno a celý případ vyřešit?

Hra Urban Runner z dílny Coktel Vision, kteří za sebou v době vydání měli například populární sérii Goblins, je interaktivním filmem s prvky adventury, kdy se nafilmované scény s živými herci prolínají s momenty, kdy hráč může vstoupit do hry a ovlivnit příběh. Nejčastěji se tak děje formou statických obrazovek, kde je nutné sebrat nebo použít nějaký předmět, nejlépe v kombinaci s časovým limitem. Tento žánr byl v polovině 90. let na vrcholu popularity. Hra vyšla pouze na PC v rozsahu 4 CD.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 30
Začínám se pomalu dostávat k tomu horšímu, co žánr "interaktivního filmu" nabídl za tu poměrně krátkou dobu slávy. The Beast Within bylo po všech stránkách vyvážené a dost možná jde o nejlepší kdy vydanou adventura. Black Dahlia zaujala profesionálním zpracováním, propracovaností mnohdy až neřešitelných puzzlů a i samotnou délkou hry. Série Tex Murphy se bez problémů může stavět do stejné řady jako Monkey Island či King's Quest. A tím se více méně dostáváme ke konci výčtu toho lepšího. Jistě, je tu ještě celá řada titulů oscilujících na hranici průměru až nadprůměru v podobě série Journeyman Project nebo Spycraft: The Great Game, to však i tak nepřebije zástupy her na které si dnes nikdo s pocitem dobře stráveného času nevzpomene. Schválně, kdo má dobré vzpomínky na Psychic Detective či filmového Johnny Mnemonica?

A ano, jednou z her tohoto typu je i Urban Runner, ačkoliv se svou nekvalitu snaží zamaskovat přes řadu docela zajímavých prvků, díky kterým má toto dobrodružství určitou cenu na několik hodin podniknout, pokud se tedy zrovna nevěnujete jiné, zajímavější činnosti.

Prvotní dojem není vůbec špatný. Rozechvěná kamera, pocit intenzity děje a nutnosti jednat v co nejkratší době. Vcelku svižnou hratelnost podpořenou nízkou obtížností založenou na kombinaci dvou tři předmětů na jedné obrazovce však záhy střídá rozčarování nad tím, co se na obrazovce začíná dít. Ať už jde o knokautování zločince dobře mířeným kopem do meruny nebo podpálení malého koše před stolem recepční (o uškvaření člena gangu v olejové skvrně – do které si stoupl, ani nemluvě). Nejde o to, že by pár takových scén nějak výrazně kazilo zážitek – však téměř každá adventura má pár takových momentů. Zde to však Pařížské studio tak nějak přehnalo, což v kombinaci s tím, že příběh je generickou a nezajímavou kriminálkou béčkového zpracování, začne působit na hráče jako nechtěná komedie. Abych ale jen nekritizoval, potěší retrospektivní odvyprávění děje při cutscénách – takže je hráč ušetřen od přibližně hodiny zbytečných řečí. Což však vede k dalšímu negativu, a to tomu, že mluvenému slovu není v některých částech tak dobře rozumět díky menší kvalitě nahrávky (pod ScummVM).

Kdybych nevynaložil poměrně velké úsilí o sehnání hry, tak bych pravděpodobně závěrečné dílo Coktelů zabalil po patnácti minutách. Hru tak nedoporučuji prakticky nikomu – raději si zahrajte, pokud hledáte něco z kolekce "FMV hell" nápaditého Harvester spolu s druhou Phantasmagorií nebo sáhněte po daleko kvalitnějším Woodruffovi od nadaných francouzů.

Pro: přímá hratelnost, ovládání, intro

Proti: hudba i kvalita zvuku, příběh, scénář

+16
  • PC 60
Coktel Vision byla zajímavá vývojářská společnost zaměřená na adventury, která se k žánru pokoušela přistupovat originálně a nekopírovala pouze zaběhnuté postupy adventur od Sierra a LucasArts tak, jako třeba Revolution Software. To však, společně se skutečností, že nikdy nevydali opravdový hit, znamenalo jejich konec a Urban Runner je jejich poslední hrou. Po pokusech s kombinací adventury a vesmírného simulátoru (oba díly Incy, The Last Dynasty) se tedy vrátili ke koncepci rozpracované v jejich asi nejznámější hře Lost in Time, tedy k full motion videu s tím, že UR je tentokrát již typickým představitelem žánru interaktivních filmu, který byl sice tehdy ještě docela v módě. Coktel Vision ale hru vydali o něco později, než by bylo záhodno v situaci, kdy už těžko mohli někoho ohromit technickým zpracováním, FMV se stávalo normou a na pomalu skomírající adventurní trh se vracely poctivě kreslené adventury.

Větším problémem je ale fakt, že příběh UR je podprůměrný i na poměry počítačových her, myšleno samozřejmě her, které se o nějaký příběh seriózně pokouší. Proti rádobyfilmové ultrabéčkové stóry UR je jakýkoliv noname půlnoční videofilm s Dannym Baldwinem a Madchen Amick hotový Občan Kane. Story se točí kolem amerického novináře, který vpravdě investigativně shání info od drogového barona (autoři měli trochu přehnané představy o práci novináře), toho však najde mrtvého a rázem je mu v patách tajná organizace čítající dohromady asi 5 členů včetně negramotné gorily, plánující ovládnutí světa a vyvinutí nové, dokonalejší formy člověka. Nádhera. Vše vypadá jako nechtěná parodie, kterou dále korunují výkony některých "herců" s hlavním padouchem v čele. Příběh je evidentně směřovaný s cílem oslovit amerického hráče (patrně díky vlivu vydavatele Sierry), Francouzi tohle ale už tradičně vůbec neumí, tedy pokud se zrovna nejmenují Luc Besson.

I přes velmi slabý příběh jsem nicméně UR dohrál do konce a při hraní se docela slušně bavil, hra se dobře ovládá (ovládání je prakticky celé přejato z Lost in Time) a má ideální obtížnost, není ani úplně jednoduchá, ani frustrující a hráč si navíc může vypomoci použitím "jokera", tedy počtem omezených rad k určité části hry - opět stejný princip jako v Lost in Time. Hra navíc velmi slušně odsýpá, delší premýšlecí pasáže jsou střídány s momenty, kde je třeba v časovém limitu zareagovat pouze na několik podnětů a jsou tu i delší pasáže omezené časovým limitem, UR tak až do konce, který přijde bohužel nečekaně brzy, není nikdy stereotypní. Nebýt poloamatérského scénáře a stokrát ohraného a nedomyšleného příběhu by se mohlo jednat o opravdu solidní adventuru, takhle je UR jen poměrně zajímavou dobovou záležitostí, kterou by si neměl nechat ujít ten, kdo by si chtěl vyzkoušet opravdový interaktivní film - dnes již mrtvý žánr a slepou odbočku ve vývoji her v polovině 90. let.

Pro: hratelnost, spád, ovládáni, 90s feel

Proti: amatérský scénář, ohraný a nedomyšlený příběh, dialogy

+13