Tzar - The Burden of the Crown je víceméně klasická RTS z fantasy světa stavějící na základech, které už dávno předtím položily hry jako Dune 2000 či Warcraft: Orcs & Humans, nicméně částečně se zde objevují i prvky RPG, které hru dokáží oživit a do zaběhlých mechanismů vnést něco nového. Příběh hry není příliš propracovaný a představuje téměř dokonalé klišé o dobru a zlu, které spolu kdysi bojovaly ve strašných válkách. Ovšem, kdo konkrétně a proč vlastně bojoval, to už zůstalo tajemstvím. Nosným prvkem pro hraní je pak příběh o mocném krystalu, který nesmí zlu padnou do rukou a hráč je jediný, kdo tomu může zabránit a zlo definitivně porazit. Rozvinutí a prohloubení příběhu přijde až s prvními misemi v kampani, ve kterých jde vesměs o jednodušší úkoly a teprve postupem času přicházejí ke slovu komplexnější mise a tvorba větších armád.
Hra nabízí kromě klasické kampaně o osmnácti misích, které vždy nabízí několik úkolů, také možnost vybrat náhodně zvolenou mapu, hru pro více hráčů (2 až 8), a co určitě potěší každého nováčka bez zkušeností s RTS je sedm výukových misí, které mají za cíl důkladně seznámit s herními mechanismy a postupy ve hře. Na výběr jsou tři různé herní strany - Evropané, kteří jsou k dispozici jako první, a později hráč dostane možnost hrát i za zbylé dvě strany - Araby a Asiaty. Strany se příliš neliší, co se týče budov a jednotek, ale každá z nich má k dispozici své unikátní jednotky (Evropané křižáka a golema, Asiaté samuraje a ninju, Arabové Džihád bojovníka a magický koberec). Celá ekonomika stojí na těžbě čtyř základních surovin - dřeva, zlata, kamení a jídla, a je možné s nimi v případě nutnosti také obchodovat.
Základní jednotkou je dělník, který obstarává těžbu surovin,
stavbu budov a získávání jídla. Za každou stranu je poté možno postavit cca 15 druhů vojenských jednotek a zhruba 20 různých typů budov. Celkový počet jednotek, které je možné mít najednou k dispozici, je 200 a toto číslo lze zvýšit vynalezením některých technologií na 250 až 300 - v závislosti na zvolené rase.
Jak už je naznačeno v prvním odstavci, hra obsahuje i některé RPG prvky. Každá postava může získávat zkušenosti, má své obranné i útočné číslo a některé důležité postavy mají vlastní jméno a musí pro úspěšné splnění mise přežít. Vlastnosti postav lze ovlivnit i možností sbírat magické předměty během hry a vybavovat s nimi své hrdiny. Je tak výhodné si lépe vytrénované jednotky dobře chránit.
Pro ty, kterým by nestačil obsah základní hry, je přítomen i přehledný editor vlastních misí, i celých kampaní.
Dohráli jste to někdo na obtížnost Normal? Skončil jsem v misi, kde je třeba ubránit hrad a zničit nepřítele za řekou, co se dá přestoupit dvěma mosty. Hrad jsem ubránil, ale mezitím ten nepřítel za řekou narostl do takových rozměrů, že ani jeden z nás není schopen udržet druhou stranu řeky dokud se tomu druhému nevyplýtvají zdroje - což je jediné řešení, ale docela úmorné...
Vůbec k tomu nepomáhá naprosto dementní pathfinding mých jednotek, dostat balisty přes most je nadlidský úkol atd.
Koukal jsem na záznamy jednoho YT, co zvolil podobnou taktiku, akorát to rozehrál na Easy a je tam vidět, že AI v této misi na tuto obtížnost nestaví kamenné veže a desítky kasáren.
Když jsem to hrál 20 let zpátky, tak si pamatuju, že jsem se dostal mnohem dál bez nějakých problémů, ale to asi tehdy byla jiná verze. :D
Vůbec k tomu nepomáhá naprosto dementní pathfinding mých jednotek, dostat balisty přes most je nadlidský úkol atd.
Koukal jsem na záznamy jednoho YT, co zvolil podobnou taktiku, akorát to rozehrál na Easy a je tam vidět, že AI v této misi na tuto obtížnost nestaví kamenné veže a desítky kasáren.
Když jsem to hrál 20 let zpátky, tak si pamatuju, že jsem se dostal mnohem dál bez nějakých problémů, ale to asi tehdy byla jiná verze. :D
Pro: Cena,Grafika, Konkurence, Zvuky, Délka, hrdinové.Technologický strom.
Proti: Žádná formace jednotek, Zasekávání jednotek, kamikaze jednotek, slabší příběh.