Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Tzar: The Burden of the Crown

Tzar: Břemeno koruny

22.03.2000
71
27 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Tzar - The Burden of the Crown je víceméně klasická RTS z fantasy světa stavějící na základech, které už dávno předtím položily hry jako Dune 2000 či Warcraft: Orcs & Humans, nicméně částečně se zde objevují i prvky RPG, které hru dokáží oživit a do zaběhlých mechanismů vnést něco nového. Příběh hry není příliš propracovaný a představuje téměř dokonalé klišé o dobru a zlu, které spolu kdysi bojovaly ve strašných válkách. Ovšem, kdo konkrétně a proč vlastně bojoval, to už zůstalo tajemstvím. Nosným prvkem pro hraní je pak příběh o mocném krystalu, který nesmí zlu padnou do rukou a hráč je jediný, kdo tomu může zabránit a zlo definitivně porazit. Rozvinutí a prohloubení příběhu přijde až s prvními misemi v kampani, ve kterých jde vesměs o jednodušší úkoly a teprve postupem času přicházejí ke slovu komplexnější mise a tvorba větších armád.

Hra nabízí kromě klasické kampaně o osmnácti misích, které vždy nabízí několik úkolů, také možnost vybrat náhodně zvolenou mapu, hru pro více hráčů (2 až 8), a co určitě potěší každého nováčka bez zkušeností s RTS je sedm výukových misí, které mají za cíl důkladně seznámit s herními mechanismy a postupy ve hře. Na výběr jsou tři různé herní strany - Evropané, kteří jsou k dispozici jako první, a později hráč dostane možnost hrát i za zbylé dvě strany - Araby a Asiaty. Strany se příliš neliší, co se týče budov a jednotek, ale každá z nich má k dispozici své unikátní jednotky (Evropané křižáka a golema, Asiaté samuraje a ninju, Arabové Džihád bojovníka a magický koberec). Celá ekonomika stojí na těžbě čtyř základních surovin - dřeva, zlata, kamení a jídla, a je možné s nimi v případě nutnosti také obchodovat.

Základní jednotkou je dělník, který obstarává těžbu surovin,
stavbu budov a získávání jídla. Za každou stranu je poté možno postavit cca 15 druhů vojenských jednotek a zhruba 20 různých typů budov. Celkový počet jednotek, které je možné mít najednou k dispozici, je 200 a toto číslo lze zvýšit vynalezením některých technologií na 250 až 300 - v závislosti na zvolené rase.

Jak už je naznačeno v prvním odstavci, hra obsahuje i některé RPG prvky. Každá postava může získávat zkušenosti, má své obranné i útočné číslo a některé důležité postavy mají vlastní jméno a musí pro úspěšné splnění mise přežít. Vlastnosti postav lze ovlivnit i možností sbírat magické předměty během hry a vybavovat s nimi své hrdiny. Je tak výhodné si lépe vytrénované jednotky dobře chránit.

Pro ty, kterým by nestačil obsah základní hry, je přítomen i přehledný editor vlastních misí, i celých kampaní.


Poslední diskuzní příspěvek

Rozehráno poprvé v dospělosti :D Je to už velká řádka let, kdy jsem to hrál naposledy. Musím ocenit, že Steam verze funguje na nových Windows a, že lze stále sehnat původní češtinu :)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Hrou se proplétá poměrně zajímavý a rozsáhlý děj, točící se kolem souboje dobra (reprezentovaného hlavním hrdinou Sartorem, synem zavražděného krále Roana) a zla (mocný čaroděj prahnoucí po magické kouli, s jejíž pomocí by ovládl svět). Sartor je zachráněn kouzelníkem Ghironem a s jeho pomocí se vydává znovu osvobodit Keanor, porazit zlého čaroděje a najít magickou kouli.

Ve hře jsou tři stupně obtížnosti, i na nejnižší je však hra poměrně obtížná. K vítězství je potřeba značná dávka taktického myšlení, vtipné využívání terénu a výhod či nevýhod jednotlivých jednotek.

Každá jednotka má svou úroven/level, která/ý se zvyšuje úspěšnými souboji. Jednotka je pak odolnější a silnější např; rozdíl mezi skupinou veteránů na úrovni 5 a stejně početnou skupinou zelenáčů je vidět na první pohled.

Ve hře se občas vyskytují předměty, které mohou jednotky sebrat a později použít. Většinou se jedná o magické předměty – knihy kouzel, lektvary atd.

Je třeba zdůraznit, že je tam technologický systém, který vám umožní specializovat se z jedné ze čtyř větví ( někdo to zná pod pojmem svět divů, který vám dá jisté výhody ), představující válečnou/bojovou guildu, náboženské centrum, obchodní centrum a mágovu věž/magickou věž. Investování do jedné ze čtyř unikátních staveb, vám umožní např na výběr ze unikátních jednotek či magické síly.

Hra má velmi detailní textury, doplněné s živými barvami, co jsem tak sledoval tak lepší než w2. Není to jen z mého pohledu.
Dalo by se říci, že grafika je mix Warcraft II a TA: Kingdoms, ale s nedostatkem 3D vylepšených efektů.

Zvuky jednotek a boje s meči jsou dobře udělané, bohužel hra postrádá dabing.
Není tam žádná formace, která by dělala kontrolu velkých armád, což je poněkud nepříjemné.

Jednotky často uvíznou a budete muset často obcházet daný objekt , u kterého se zasekly.

K velkému neštěstí se kolikrát stane, že z vaší utvořené jednotky kupříkladu lučeštníků - pár opilých jedinců kamikačně zaútočí a nechá se usmrtit. Tohle mi třeba dělali hrdinové.


Hra dohrána za 24 hodin.

Pro: Cena,Grafika, Konkurence, Zvuky, Délka, hrdinové.Technologický strom.

Proti: Žádná formace jednotek, Zasekávání jednotek, kamikaze jednotek, slabší příběh.

+14 +15 −1
  • PC 95
Tzar - další hra mého mládí. Společně s Kupci a rytíři patří jednoduchým a líbivým strategiím. Škoda jen, že se v Tzaru nemluví taky tak krásně česky :) (spíš se tam nemluví vůbec, ale ona vlastně stačí jen čeština psaná ). Velmi se mi zamlouvá přednastavení hry, zvláště pak "náhodná mapa". Člověk si může hru zpříjemnit nebo znepříjemnit, aniž by měnil obtížnost - možnost chtění/nechtění těchto věcí: útesy (zk* překážka. Jednotky je obcházejí těmi nejroztodivnějšími směry), "černota" na mapě, "mlha"... (je to asi i u jiných her, ale u téhle mi to utkvělo v paměti). Pojmenovávání vojáků a nevolníků bylo také zábavné.
Trochu zamrzelo maximální množství jednotek, které může hráč postavit... Je jich opravdu málo (při hře za Araba nebo Asiata - teď nevím za koho - se dá zvýšit, ale i tak je to málo) Člověk má všude nevolníky, posádky dolů, obranných hradeb a když chce vrhnout armádu na nepřítele, musí je všechny sehnat dohromady. Další věc je, že brána se dá stavět jen horizontálně, což je v případě dlouhé vertikální hradby nevkusný problém řešitelný jen "zubem" nebo úplnou absencí brány.

Pro: příjemná (byť zastaralá) grafika, jednoduchost, nenáročnost, čeština

Proti: občas umělá inteligence, málo jednotek

+5