Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

"Tombíci" se v mym okruhu přátel ve věku základky těšily velký oblibě a i mě chytly - nicméně nikdy jsem žádnýho nedohrál... tak až teď staženo na Switchi a znovu rozpařena dvojka!

A stejně jako @HolyMeatball: jsem s hodnocením zatim na 70%.

V něčem je to furt nadčasově zábavný, ale zároveň to fakt straašně zestárlo. Jj, ty původně pro nás tehdejší puboše vysoce krásný a atmosférický lokace jsou teď spíš legrační směsice papundeklovejch krabic a pixelů. Příběh, či spíš jeho náznaky, klišé na klišé se směšnym dabingem a naprosto jednorozměrnou (až na poprsí) Laru.

Vylepšenej vizuální kabátek u novejch lokací i tak mnohdy potěší, nicméně jak co se týče grafiky/osvětlení tak ovládání remaster všechno zvládá tak nějak polovičatě - takže u grafiky neustále přepínám mezi new/old rozhraním, protože v tom novym často vidim úplný h*** a u ovládání už se mi nechce vzdát se moderního luxusu hejbání kamery - jenže pak zase nemůžu dělat věci typu skákání do strany (pokud zrovna nestřílim). Ano, asi se odmítáním "tanku" ochuzuju - ale čekal bych, že remaster přesně tuhle věc vychytá a nabídne dobrý moderní ovládání BEZ kompromisu.

Btw koukám, že Tomb Raider 2 vyšel rok před Ocarina of Time, jejíž remaster/remake na Nintendu 3DS jsem nedávno dohrál - a pohled na TR2 očima roku 2024 mě nutí ještě víc ocenit jak asi byla Ocarina v roce '98 vynikající a revoluční hrou a zároveň jak dobře se jí povedlo zmodernizovat prostřednictvím remasteru - protože Okarínu jsem si před tím rokem (až na pár mušek) naprosto regulérně užil, s tombíkem dvojkou mi to přece jenom skřípe víc.

Btw2 - dohrál jsem i první level TR3 'Jungle', kterej se zdá bejt docela oslavovanej... mě teda spíš dost štval. Posun od TR2 mi z týhle ochutnávky celkově připadá dost minimální a pixelhunting mě několikrát donutil kouknout do návodu - hlavně ta páka ve stínu někde před koncem levelu, to je dost špatnej vtip.
Me na tom nejvic stve, ze ten remaster je hrozne tmavej, je tam jinak reseny nasviceni. Taky ty itemy jsou strasne malinky a najit sedivej klic na sedivy zemi, to je teda kumst :D

ale ta nostalgie je suprova. Uz jsem v jednicce skoro v atlantide, pomalu ale jiste.
@Paul (19.02.2024 19:07): To je pecka, ale už pri vydaní na release vlákne na GOG si niekto všimol, že celý ten warning je len .txt súbor, takže si tám môžeš napísať, čo chceš - a niektoré originálne kreácie stoja za to :)

Inak súhlasím s Charlizem - ak niekto robí remastery, radšej sa uspokojím s takouto hláškou (obzvlášť, ak je upraviteľná) než s cenzúrovaným obsahom, takže za mňa palček hore, že to vyriešili takto, než akokoľvek inak.
@HolyMeatball (19.02.2024 18:37): Zcenzůrovat si to netroufli protože čím dál víc nasteští začíná platit go woke go broke. Už jen kvůli tý hlášce si to některý lidi nekoupili. Mně osobně to že to tam je nijak nevadí, moc to neobtěžuje. A když už museli dát znát svoje cítění a nedokážou to bez toho, je to mnohem lepší než cenzura ve hře. Kdyby to takhle dělali všichni bylo by líp, když to zatím bez toho nejde.

Hmm :)
https://www.konzolista.cz/clanky/novinka ... -the-last-revelation
Ale největší prdel je, že do toho Crystaláci vrazili content warning, protože ta původní trilogie obsahuje necitlivé, hluboce urážlivé vyobrazení lidí a kultur, která jsou zakotvena v rasových a etnických předsudcích. Jedná se o zhola neomluvitelné a škodlivé stereotypy, s nimiž se morální hodnoty Crystaláků absolutně neshodují...ale stejně Vám je budem prodávat v hezky uhlazeném a přístupném balíčku, vieš ako.

Prej byla na stole i varianta to prostě cenzurovat. Já...já mám asi zas jen mrzounské období, ale takhle velkou pakárnu pro terminálně online spoluobčany jsem doposud opravdu ještě neviděl. Přeskočení tohoto varování, společně se všemi logy, je ale otázka jedné vteřiny, čímž pádem věřím, že hafo lidí to ani nezaregistruje.
@HolyMeatball (19.02.2024 08:55): Myslím ze Crystal Dynamics vlastní značku Tomb Raider, i když jsou pod Embracerem. Tedy aspoň jsem to četl někdy rok a něco zpět. Něco asi ve smyslu ze kdyby šli od Embraceru pryč, Lara by šla s nima.
Taky teď takhlenc zpětně dumám, proč v tom vlastně má Crystal Dynamics logo, když ti celou dobu razí aktivně proti klasikám a jejich fanouškům (určitě není náhodou, že v den vydání remasteru s klasickou ultra femme fatale Larou Crystaláci oznámili tu jejich novou Laru ála Disney princ s kozama), a remaster existuje jen protože značku koupil Embracer a pak na to najal Aspyr. Hodně práce na tom odvedli někdejší amatéři, kteří už léta vyrábí různé fanouškovské věci, protože je na ně najali. Což je na jednu stranu velmi sympatické, ale taky konečně chápu tu nehoráznou disparitu mezi některými levely. Některé dělali už dlouho předem fanoušci, některé se museli dodělat na koleni. :)
@Charllize (18.02.2024 17:24): Tak on to tehdy i na PC byl hit jak kráva, co si pamatuju. Snad každý score/level časopis měl nějakou recenzi, návod, whatever na Tomb Raidera a na přebalu se Lara objevila nesčetněkrát.

Mě teda remastery v podstatě vůbec nezajímají (před cca rokem jsem dohrál originály a přišly mi stále více než solidní), ale jsem rád, že to opět trochu oživí povědomí, že existovaly i nějaké díly před tím rebootem série (za mě osobně i třebas mnohem lepší, kór ta první trilogie + Last Revelation je asi to nejlepší ze série).
@HolyMeatball (18.02.2024 17:05): Ja myslím ze na konzolích to hraje mnohem víc lidi. Přeci jen to na konzolích kdysi bylo numero uno a těch lidi co mají kvůli tomu slzičku v oku bude víc. Jsem zvědav až řeknou nějaký čísla. Tipuji že by to mohlo být dost slušné.
V tuhle chvíli to jen na ps4 streamuje kolem 50 lidi. Což je dost podobné číslo jako když třeba vyjde nějaká AAA hra, kde to bývá mezi temi 30-80 streamy pár dni po vydání.
Jak jsem zhlasil, tak jsem zkvasil, a do konce týdne mám dohráno (bez datáčů). Abych si to opepřil, tak s nalezením všech secretů, bez léčení, a jedničku navíc jen s pistolemi. Hodnotím zde kvalitu poměru cena/výkon, nikoli souhrn tří her. I když, bez okuláru nostalgie bych po tomto opáčku možná musel razit a aktuální individuální hodnocení troche ponížit. :)

Největší perla dorazila na úplném konci. Za nalezení všech secretů ve trojce se po závěrečných titulích odemyká - a automaticky načítá - bonusový level, který původně měl být v Londýnské části, ale tvůrci jej tehdy vystřihli, bo byl prej 'až moc těžkej'. V původních verzích ovšem existoval bug spojený s počítadlem secretů, jehož důsledkem bylo nenačtení této bonusové úrovně. A hopsahejsa do Brandejsa, ani mně se All Hollows nenačetlo, a to jsem dokonce sebral i ten jeden dodatečný secret existující nad rámec statistik! Jsou to čtyři dny od vydání, žádný day one patch, a ze strany tvůrců se k tomuto stále nikdo nevyjádřil. A ani bych se moc nedivil, kdyby se tak samo nevyjádřili k nějakému tomu glitchi nebo doslova chybějící geometrii existující pouze v remasterované verzi, tedy jde o zcela nové problémy. A přitom stačí zmáčknout F1 a problém vyřešen, byť s kompromisem. Oceňuji příležitost zažít herně opět něco úplně nového.

Za bezvýznamnou lenost považuji sjednocení údajného OG vzhledu. Ty hry nevypadaly na PS1 stejně, stejně jako nebyly na mnoha místech tak černočerně tmavé, jakož je prezentuje remaster. V životě jsem při hraní původních dílů nepotřeboval tolik světlic.

Za významnou lenost považuji to, jak doočíbijícně je zřejmé, kde si dali hafo práce, a kde naopak jen nalepili nový tapety a trochu upravili osvětlení (někdy k lepšímu, někdy k výrazně horšímu, viz. srovnávače níže). Ale zdaleka nejzřetelněji se vyřádili na posledním levelu trojky, což mi jde sobecky dost po srsti.

Celkově jsem rád, že to existuje, a že to dnes na steamu hraje současně 5K hráčů. Jsem přesvědčen, že to bude pro shareholdery naprosto směšné číslo, ale samotnému mi přijde, vzhledem k nátuře produktu, poměrně slušné. Zároveň mi ale těch 30 éček ve finále přijde docela troufalé, a celkový produkt bych označil - vzhledem ke všem těm velkým jménům, která se k tomu podepsala - za striktně dostatečný. A ze všeho nejvíc by mě zajímala statistika, kolik z těch hráčů nikdy nehrálo origa, a jakožto na nové hráče to na ně dělá dobrý dojem. Asi si to úplně neumím představit. Kór když tou nejsilnější modernizací prošel toast .

Teď to chce proper remake čtyřky, už jen ku propojení těch menších backtracking levelů do jednoho, a proper remake šestky, už jen ku obnovení a doplnění všeho, co bylo původně vystřiženo. Pětka nechť hnije dál, tu už dekády zastupují fanouškovské výtvory, a že stále jedou.


Srovnávače TR2:
OLD NEW   
OLD NEW   
OLD NEW   
OLD NEW   
OLD NEW   
OLD NEW   
OLD NEW   
OLD NEW 

TR3: 
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW                                   
OLD NEW  
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW 
OLD NEW
Tak přeci jen tam tu ukládání přes krystaly nakonec je :)
 Když dokončíte jednotlivé hry, můžete si je zahrát na režim New Game+, který přináší několik zajímavých zvratů. Jednak vám zůstanou všechny nahrané zbraně, ale také nepřátelé jsou na tento režim agresivnější, více vydrží i dávají větší poškození, no a vrací se v něm i krystaly ve hrách Tomb Raider I a III pro léčení a ukládání, jako tomu bylo u originálů.

I když přes NG+ to je trochu kokotina a mělo to jít hned od začátku.
@Charllize (16.02.2024 12:45): V nastavení jsem to nikde nenašel, nicméně naštěstí jsem našel aspoň vypínač na ten vykřičník. Hádám ale, že to vskutku možné nebude. Kdyby bylo, jistě by za to byl mezi těmi 269 nějakej ačív. Místo toho je tam ačív za posbírání všech 95 krystalů v trojce (a pouze v trojce a co jsem zkusil jen první level, tak už dokonce nejsou ani zelené léčivé, nýbrž striktně pouze collectibles) a pak další za uložení méně pozic než 86. Holt moderní gaming, mno. :)

Ale stejně je to svým způsobem absurdní, jak se to má jakože "zavděčit modernímu hráči originály netknutému", přičemž reálně nic hodnotného to nepřidává, moderní ovládání - i když si odmyslím tu tristní absenci preciznosti - je tak či tak ještě větší voser si osvojovat, takhlenc v grid based světě, než původní tank, a + tedy ctěný bílý vykřičník, mno. Pro PCčkáře na tom není absolutně nic přístupnějšího.

A taky ... smeknu klobouček nad tím, co zrobili s Benátkami ve dvojce. To je pastva. Nicméně pozdější lokace už jaksi zase nic 'navíc' nemají, a textury vypadají jako AI generated. Vono celkově kdyby řekli, že komplet celý projekt má na svědomí umělá inteligence, a ručně do toho vlezli maximálně pro optimalizaci, tak tomu věřím. Ručně upravená žádná textura stejně není. :)
@PRIVATE MARTIN (16.02.2024 05:29): Bílej vykřičník, když stojíš na/velmi blízko něčemu interaktivnímu. Což je na jednu stranu totálně směšnej přídavek, neb co je interaktivní v tý hře prostě víš, od toho to má barákovej tutoriál, ale na druhou stranu s moderní grafikou je mnoho itemů vcelku nepochopitelně zmenšeno, hromada pák je oproti origu zahalena do stínu (daň za lepší osvětlení nebo co, první srovnávač v mém posledním příspěvku je ještě tím štědřejším příkladem), a jako párkrát už ten vykřičník docela bodnul.

Jinak nic. :)
Čoveče tak jsem to zapnul, že si jen tak zablbnu, a dopadlo to tak, že na tři šluky jsem si tu jedničku sřihnul rovnó celou. Po osmi hodinách, jen s pistolkama a bez léčení, ať je aspoň prdel. Všech 45 secretů jsem si stále pamatoval i po nějaké té desítce let od posledního hraní. Marný, jak člověka absolutně nebere hrát cokoliv nového, ale u něčeho, co zná nazpaměť, zabije celej den. :)

A pořídil jsem aj pár srovnávačů, kde mě ten atmosférický rozdíl obzvláště zaujal. Ještě víc mě ale zaujala skutečnost, že byť si dali práci s úpravou hromady modelů, vyřešit textury zdí a stropů, aby to nebyla taková doočíbijící sekaná, už asi byla přes čáru.

1 2 
1 2 
1 2 
1 2 
1 2
1 2
1 2
1 2

Beru každopádně zpátky myšlenku, že to nebudu hrát. Do konce týdne to bude hotovo. Obzvlášť se těším na Mařku Dořku a Londýnské metro. :)
Mne ako laikovi, ktorý v podstate Laru nehral, sa ten remaster páči, príde mi, že sa s ním vyhrali podobne ako Nigthdive so svojimi remastermi.

Včera som ju nainštaloval a vyskúšal a zatiaľ som teda nadšený, akurát by som bol rád, keby quicksave bol naozaj quick (nemusím pokaždé vidieť animáciu otvárajúceho sa inventáru, pasu a následne ich zatváranie, to si nechajte pre manuílne savy, prosím - string v rohu obrazovky s textom "game saved" by mi úplne stačil) a úplne zatiaľ nepoberám ovládanie, ale to je problém na mojej strane - nevedel som sa dostať do toho prvého secretu hneď v tej úvodnej miestnosti.

Promptne opravili chybu s offline savovaním a idú daľej.

Dúfam, že takto zremasterujú aj daľie 3 hry, ak nie zvyšných 6 (inak čudujem sa, že Last Revelation rovno nehodili do tohoto bundlu a neurobili z toho Quadrilógiu - príbehovo by to dávalo zmysel. A neurazil by som sa, ak by chceli urobiť aj ten kedysi plánovaný Gold update (dataddisk) pre TR4 alebo to dali urobiť nejakým šikovným leveldizjanérom).
Jako je to pěkný, ten vizuál. Jsem rád hlavně, že je to remaster a zachoval i to precizní nemilosrdný ovládání. Ale tedy z těch obrazů v Lařině sídle nemůžu. :D Jako jedna věc je v originále mít nezřetelné portréty, které lze duplikovat, ale duplikovat tady jako nějaké tisky fotografie děl starých mistrů, nejznámější a jako pěst na oko Vermeerovu Dívku s perlou - což je level profláklosti cca Mona Lisa -, to je solidní lobotomie. Až se nedivím, že z toho Laře m**á.
Poslušně hlásím, že moderní ovládání na k+m je absolutně tragický, hádám, že s padem to nebude o moc lepší. Tyhle hry stojí na preciznosti každého ťuku, a toho se jaksi nedostává. Zároveň si ale moc neumím pádně představit, jak líp to mohli udělat. Zakomponovat myš i do meníček ale určitě mohli, a na to už se jaxi vysrali.

Nevkusnej bílej vykřičník vypnout nejde. Obecně to má snad ještě skromnější okna nastavení, než origo.

Fotorežim je v tom vyloženě navíc, takřka žádné funkce a vlastně jsem ani nevykoumal - neb to rozhrání nikde nezmiňuje - jak vlastně foto pořídit.

K mému naopak velmi milému překvapení zde však fungují i původní cheaty a speedrunnerské bugy (co jsem zatím ozkoušel). Tipuju, že nějaký magor si moderní ovládání naopak osvojí a najde úplně nové finty, kterak ten seniorský engine lámat až rozbíjet.

Nativní česká lokalizace včetně titulků, kdy ty hry původně neměly titulky ani anglické, je ovšem solidní bizár. Každopádně, pokud to snad někoho zajímá kvůli příběhu, tak body zřejmě k dobru. :)

Celkově ale neskutečná nostalgická facka hned v prvních minutách. Netuším, jestli to reálně budu hrát, ale těch 25 éček rozhodně nelituju. Nicméně za tenhle brutální downgrade někdo zaslouží vlhkej prst do ucha, to je úroveň umělé inteligence před rokem. Té zadarmo.
@Paul (13.02.2024 19:40): Achyo, to není ono, jak má teď otevřené dlaně místo zafixované pěsti z minulosti. Už si nebudu moct představovat, jak se všeho drží jen za nehty. :C

Ale jinak se těším nesmírně, už dlouho jsem si chtěl původní díly zopáknout. Jen mě mrzí, že remaster neobsahuje i čtyřku.

EDIT: A taky doufám, že v tom updatovaném režimu půjde vypnout ten nevkusný vykřičník.
DF analýza, vypadá to fakt pěkně. Já z těch starejch dílů hrál kdysi jen dvojku a nikdy jí nedohrál, ale tohle bych časem zkusil.
No z dvojky nebo trojky mně nejvíc utkvělo v paměti, že BÍLÍ MUŽI V OBLECÍCH DUPAJÍ. Skrze další dekády životních zkušeností jsem však seznal, že to není pravda, neboť dupají i bílí muži, kteří v obleku nejsou, např. kolega Flowerpot. :))
@Charllize (13.02.2024 13:04): standardní předpřiposranost. Ale zase lepší než, kdyby nějaký obsah vydali. I když je otázka jestli to tak ve finále nedopadne když na to tak hezky upozornili.

btw: co že se v těch hrách děje tak strašného? Umírají tam postavy z poligonů? Mají tam některé postavy na hrudi špičaté jehlany? Raději si to ani nekupujte :)

Zase se budou řešit tyhle sragory místo aby se řešila hra.

Mimochodem včera jsem na stemdecku chvilku hrál Tomb Raider Aniversary a tedy překvapilo mě, jak je to grafický nic moc. A to jsem si to pamatoval jako celek pěkně. Vlastně mi připadá, že úroveň grafiky je dost podobná jako u téhle remasterů.
@Charllize (13.02.2024 13:04): To je od nich moc hezké, že tak myslí na blaho a vyspělost západní společnosti :D. Určitě to nebude tím, že by potencionálně nesmyslně odstraněný obsah museli něčím nahradit, nebo hry upravit... a to už je další práce, že ano.
Tak co tak koukám jde plynule přepínat mezi původní verzi a remasterem. Takže to je opravdu 1:1. Ukládání kdekoliv, což asi plno lidi potěší, mně moc ne. Ze save krystalů jsou collectibles. Ale nevím jestli to nejde zvolit jaký ukládání hráč chce.
Ono je to koukám i s datadiskama. Což je asi jediná možnost jak je v dnešní době nějak normálně legálně pořídit.
To mě docela překvapilo, vlastně nechápu, proč je nedali už k těm classic verzím, měl jsem za to, že mají nějaký problém s právy a hle, v remasteru to jde.
Už se to blíží. Mimochodem potvrdili ten foto režim. Což není zas tak podstatný ale fajn že tam je.

I když pořád nevím jestli mně to bude po těch letech bavit, hlavně proto že jsem to žánrově už opustil. Ale mít bych to asi měl. A asi bych udělal stream, když by byl zájem .