Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Na pokračování příběhu o zaklínači Geraltovi jsem minulý rok dlouho a netrpělivě čekal. Vyhlížel jsem veškeré novinky a zajímavosti. Po překvapivě výborném prvním dílu se bohužel neposunula dle mého laťka o moc výše.

Příběh se ze začátku rozjede ve velkém stylu a v první části hry, skutečně děláte to, co je zaklínači nepřirozenější, lovíte netvory a příšery. Poté následuje menší stagnace děje a úplně mi nesedla prostřední část příběhu a spíše jsem se nudil. Nicméně svět zaklínače je na tolik působivý a přesvědčivý, že vás pohltí a hru musíte dohrát. Hra je plná emocí, nerozhodujete se mezi dobrem a zlem, ale většinou mezi menším a větší zlem, přesně tak jak stvořil Andrej Sapkowski zaklínačův svět. A právě tyto morální dilema jsou hnacím motorem pro dohrání hry.

CD Projekt RED vytvořil krásný realistický svět na funkčním enginu, který od začátku netrpěl tolika bugy jako v dílu prvním. Bojový systém je ze začátku zmatečný, ale každý si ho postupem času osvojí. Zaklínač se v lecčem posunul dál a zlepšil, ale na první díl (Rozšířenou Edici) zkrátka nemá. Doufejme, že třetí díl využije přednosti obou předchozích dílů a my tak budeme moci putovat dalších 60 hodin světem Geralta z Rivie.

17. dubna 2012 vychází xbox verze a s ní i velký patch pro PC verzi.

Pro: Engine, značka, podpora od vývojářů i dlouho po vydání, detaily světa

Proti: Zklamal mě příběh

+17 +22 −5
  • PC 95
Zaklínač je hra, ze které její kvality přímo bijí do očí. Samozřejmě, nic není bez chyb, ale zde jich je na dnešní poměry tak málo, že není vůbec vysilující přimhouřit oči a říci o téhle hře, že je dokonalá. Já jsem na to však moc líný a o hře to neřeknu.

Co se týče kladů, měl bych určitě ze začátku rozebrat příběh. Ten, je skutečně takový, jaký by měla mít každý hra, která nechce, aby její hráči odbíhali ke Call of Duty. Má správné intrikoidní podbarvení, které vás nutí nevytvářet si moc velký vztah k postavám, kromě těch, kteří jsou Geraltovi skutečně dobrými přáteli. Dost často se nedalo u postav určit zda jsou dobří nebo zlí. A díky tomu se po každém dialogu těšíte na nějaký ten zvrat. Jelikož je Geralt obecně považován za hrdinu, vaše ego při hraní vzroste, pokud mu dáte volný prostor, do neuvěřitelných výšin, a to je při hraní nadmíru příjemné. Následně je velmi zajímavé Geraltovo odhalování minulosti, Divokého honu a toho, jak se zná s Lethem a jakou roli hraje.

Následně bych do kladů započetl soubojový systém, ač tím půjdu přímo proti mnoha lidmi opěvovanému idolu dokonalého systému: Zaklínači jedničce. Tak panstvo, usaďte se, začíná má zcela emočně zabarvená, subjektivní přednáška o tom, jak se mi to v jedničce nelíbilo: Ještě než to napíšu, chtěl bych říct, že k jedničce jsem komentář nepsal, protože jsem na ní neměl moc napsatelný názor, zkrátka mi na ní přišel skutečně pozitivní jen příběh. Na soubojovém systému mi v jedničce vadila jeho pasivita, respektive má pasivita při jeho využívání. Bylo to jen o tom nadopovat se elixírama, přepnout na správný styl a poklikáním na nepřítele zahájit jakýsi "časový úsek, během kterého Geralt uděluje poškození". Zkrátka, mi připadaly ty souboje téměř neovlivnitelné. To vše v naší milé dvojce zmizelo a bylo nahrazeno (pro mě) velmi chytlavým AKTIVNÍM soubojovým systémem, který závisí jen a pouze na hráčových schopnostech využívat úskoky a znamení. Je to skutečně mnohem zábavnější a přidává tomu ještě fakt, že až téměř do konce hry vás může zabít i obyčejný řádový voják, bandita, či obluda, protože Geralt je skutečně papíráček. Naštěstí je zde znamení Quen, které vám vždy zachrání krk, já jsem vlastně používal pouze tohle znamení. Občas pak Aard, ale jenom, když bylo potřeba něco odstranit z cesty.

Takže, v následujícím odstavci si vybiju zlost v sobě pečlivě uchovávanou od doby, co jsem to dohrál. Takže: Ty zpropadený savy. Co to doháje je? Očekával bych, že kdyýžvám hra po nějakém dlouhém dialogu, nebo po těžkém souboji nenabídne možnost si hru přes f5 uložit, udělá vám alespoň autosave, abyste to nemuseli všechno absolvovat znovu. Ale ono né. Vy tam budete jak krypl plnit misi po desátý, jenom proto, že jste nesundali bosse na konci a ten vás killnul. To je první věc. Druhou je to, že nemůžete skákat, což mě osobně ve dvojce (narozdíl od jedničky) ani moc nevadí, protože svět je vcelku otevřený a hranice dostupné oblasti nejsou ohraničeny tak brutálním způsobem jako v jedničce, kde to byl drze plot. Tady, můžete kamkoliv, kde to není ohraničené skálami , údolím nebo hlubokou vodou. A poslední věcí, která mi výrazně vadila byla délka soubojů. Některé souboje byly i 20ti minutové. Vím že se to dá vyřešit modem, ale já tu mody neřeším.

Herní svět je krutý, s ničím se nepáře, vulgarismů je zde kopa, nahotinky se autoři ukázat nebojí a hra obecně je podle mě velkým úspěchem pro autory a nedivím se že k tomu mají "osobní" vztah. Jen aby jim to zůstalo i do převelkolepého uzavření trilogie.

Pro: || Příběh(jednoznačně) | Soubojový systém | Naturalističnost světa ||

Proti: || Savy | Nemožnost skákat | Občas neskutečně dlouhé souboje ||

+17 +18 −1
  • PC 90
Zaklínače 2 jsem začal hrát po dohrání jedničky. Musím říct, že dvojka mě velice nadchla snad stejně jako jednička. Příběh je jak jinak skvělý,napínavý a bavil mě od začátku do konce. Akorát mám pocit, že oproti jedničce tam bylo podstatně méně vedlejších úkolů. Co se týče voleb možností v příběhu, tak mi připadalo, že ve dvojkách byl jejich vliv na děj menší oproti jedničkám. Líbilo se mi, že oproti jedničce jsi mohl meditovat kdekoliv a už jsi nemusel hledat ohniště.
Souboje jsou jednoznačně lepší než v jedničce. Přibylo možnost krytí a úskoků do strany. Už to nebylo jen kliknout na podlahu, aby Geralt uskočil jako v jedničkách, což bylo mnohdy složité. Využití mutagenů mi přišlo jako celkem velmi malé až nulové. Co mě poměřně vadilo bylo to, že lektvar si musel vypít před soubojem.

Velmi jsem si užil grafické zpracování hry města, venkovní prostředí a různé jeskyně a doly a také grafické zpracování nestvůr. Tato hra mě opravdu velmi bavia a dávám jí proto zasloužených 90%.

Pro: Hlavně příběh a grafické zpracování.

Proti: Lektvary před bitvou,málo vedlejších ůkolů

+17 +18 −1
  • PC --
Tuto veleúspěšnou a veledokonalou hru jsem rozehrál už několikrát. Aktuálně jsem někde za polovinou - už asi půldruhého roku - a nemůžu se dokopat k tomu, abych to dotáhl až do konce. A proč vlastně? Vždyť TW2:AoK má jen samá pozitiva. Příběh je zajímavý, grafika je líbivá a Triss Merigold (v české verzi Triss Ranuncul) má pěknou pr-, ehm, postavu. Jenže... Jenže... Tady je výčet toho, co mi na druhém Zaklínačovi vadí:

1. Minihry a QET, neboli quick time eventy. Posunování čárečky myšítkem nebo mačkání správné klávesy v krátkém časovém úseku bych čekal u nějaké hopsačky-skákačky a ne u erpégéčka, které samo sebe prezentuje jako "dospělácké."

2. Běhání na místě. Zaklínač, toto ultimátní kráčející rypadlo zkombinované s drtičkou odpadu, nedokáže přeskočit překážku zvíci vzrostlého jezevčíka. Prostě se o tu překážku zasekne. Běží a běží - ale na místě. To samé se stane na nizounké verandičce., na jejímž okraji se zasekne o čirý vzduch. Ale běží. Na místě. To teda sorry, přátelé, ale takovéhle věci měly ošéfované už první dva Gothiky, jejichž (bezejmenný) hrdina nejen přeskakoval a seskakoval, ale dokázal i povyskočit, přitáhnout se a vylézt nahoru.

3. Prťavá písmenka. Hra mi stále něco sděluje, ale písmenka jsou tak mrňavá, že je nedokážu přečíst. Když jsem si snížil rozlišení, aby mi hra běhala plynuleji, zůstala písmenka stejně prťavá a navíc se rozostřila... Ani nechci mluvit o inventáři, který je stejně mrňavý a navíc nepřehledný Tohle není inventář, ale jeden veliký bor- ehm, nepořádek. Se slzou v oku vzpomínám na erpégéčka z počátku tisíciletí, ve kterých bylo přehrabování se v "inventory" a pročítání "journalu" opravdovou rozkoší.

4. Komprimovaný svět. Nevím, jestli jste si toho všimli, ale všechna tahle "moderní" erpégéčka s "pohledem přes rameno", počínaje Gothikem 3 přes Risen atakdále, jsou děsivým způsobem zahuštěná. Stará babička vás pošle do samého středu divokého a rozlehlého lesa. Vy uběhnete sto kroků (občas ty kroky počítám, je to taková moje posedlost) a jste tam. V samém středu rozlehlého lesa. Abyste však neměli pocit, že je to moc blízko, tak na vás během tohoto stometrového úseku útočí všemožná havěť. Bazilišci, ptakopýři, ghúlové, goblini a tak dále. Z tůní vylézají kapři, odpichují se ploutvemi a zahryzávají se vám do kotníků... Opět: kam se Witcher 2 hrabe na první dva Gothiky, ve kterých byl svět rozlehlý, logický a úžasně vymodelovaný. Byla radost ho prozkoumávat a hledat skrytá zákoutí. Podotýkám, že Gothic 3 už trpěl stejnými neduhy jako Witcher 2. Asi je to nakažlivé.

5. Zaklínač dvojka mi připadá spíš jako interaktivní film proložený "kydlícími" vsuvkami. Mám pocit že scény natočili s živými herci a pak je převedli do zjednodušené (jakoby) animované podoby. No, vydělali fůru peněz a jejich podnikatelský záměr byl tedy dobrý (výborný), jenže, naneštěstí, erpégéčko na tenhle způsob není blízké mému srdci.

Zkusím tomu dát ještě jednu šanci a budu si opakovat, že W2 není erpégéčko (jako první díl), ale akční adventura, v relacích tohohle žánru dost dobrá. Pak to snad půjde.
+17 +18 −1
  • PC 95
Geralta jsem si oblíbila hned jak jsem poprvé přečetla první povídkovou knihu. Na rozdíl od jiných RPG, které se "pyšní" tím, že volby mají dopad (ano dívám se na tebe Mass Effect 3), v této hře to tak opravdu je (ostatně jako v prvním díle). Tady nemají rozhodnutí jen kosmetický dopad, ale občas vás opravdu zabolí a dopředu nelze odhadnout, zda jste se rozhodli správně či dobře. V Geraltově světě není černá a bílá, jen šedá. Stejně jako v knihách. Autorům se dokonale podařilo navodit atmosféru knih a doplnili Geraltův příběh.
V druhém díle kompletně předělali soubojový systém, na což jsem si zpočátku nemohla zvyknout, ale ve výsledku je lepší než ten předchozí. Navíc mi hra přišla kratší než ta předchozí.

Pro: příběh, soubojový systém, Geralt

Proti: občasný bug, zvykání si na nový soubojový systém, kratší

+17
  • PC 90
Některé hry stárnou špatně a jsou v podstatě už nehratelné. Teď ani nemyslím technicky, že by nešly spustit, ale čistě hratelností. Druhý Zaklínač mezi ně rozhodně nepatří a i v roce 2022 je to pořád super zážitek s pár ale.

Ale číslo 1 - Steam verze padá. Píšou to i ostatní, takže chyba nebude na mém přijímači.
Ale číslo 2 - Pohyb po světě s nemožností překročení většího šutru, potůčku nebo přeskočení nízkého plůtku neskutečně irituje.
Ale číslo 3 - Inventář a přehrabování se v něm je opruz.
Ale číslo 4 - Minihry nezestárly dobře a jsou všechny tři hrozně nudný a lehký.

Jinak tomu nemůžu nic vytknout, takže 90% i po druhém dohrání zůstává.

Pro: příběh, postavy, atmosféra

Proti: technický stav, minihry, inventář

+14 +15 −1
  • PC 90
Zaklínač 2 byla jedna z nejočekávanějších her, pro mě zároveň i jedna z nejobávanějších. Hned na začátek řeknu popravdě, že jsem se hned nevrhl k počítači a neprojel ji jedním dechem.

Dlouhou dobu jsem sledoval každou novinku, která se k této hře objevila a postupem času mě tyto novinky začínaly děsit. Byl tam ten starý známý zaklínač, bylo tam pěkné prostředí ale bojové prvky, systém kostek... - to vše na mě působilo odpudivě a cize.

Úvod a novinky
Nakonec nám ale začátek uvádí docela slibnou hru. Na bojový systém si lze docela zvyknout a fyzika v kombinaci s dorážecimi filmečky, je velice vítaná. To co ale napáchá neplechu, to je ovládání. Nějakou dobu mi trvalo, než jsem si zvykl na přepínání znamení a mečů. stále jsem totiž mačkal na stejná tlačítka jako v jedničce.

Systém rozhovorů mi přišel také dosti sympatický, zvláště když do nich tvůrci zakomponovali i znamení. To co ale tento systém absolutně zazdívá je přehlednost. Hráč sice ví, co zaklínač asi řekne, když klikne na jednu možnost, ale absolutně nemůže tušit většinu následků. V tom mě docela naštvalo, že při výslechu úplně na začátku, jsem přeskočil půlku prologu Stačí označit jako první - Před klášterem jsme se rozdělili.

Přechod na jiné pohledy - izometrický... - mě také docela štvaly, protože jsem ve chvíli ztratil přehled o situaci, špatně klikl na tlačítko a místo útěku jsem se vrátil k nepříteli.
Další novinky - používání válečných strojů, zaměřování.... - to je všechno fajn ale pro lepší první dojem, bych uvítal kdyby všechny tyto věci byly dovysvětlené a ukázané ve férovém tutorialu Při střelbě z balisty a zaměřování dalekohledem, člověk nemá páru jak jej správně namířit, respektive míří do středu, což je špatně.

Hra se nám rozjíždí, je čas zabíjet.i
Dále hra jede ve velice slibném tempu, kdy sice naštve sem tam nějaký bug ale to hráč velkoryse odpustí. Možnosti volby jsou také velice příjemné, jenom mě trochu zarazilo, že opravdu klíčové jsou pouze dvě z nich (Od fráze - "Na konci se svět zaklínače může nacházet v 16 ti odlišných verzí." jsem čekal trochu více, než tu bylo naservírováno.)

Ze začátku mě opět zarazily všechny novoty, jako styl plnění zakázek. Člověk rozsekával jednoho nekkera za druhým ale až po chvíli si uvědomil, že na to musí jít jinak.
Konečně ale dostávají svoje místo elixíry, které jsou tentokrát důležité už na nižších obtížnostech.

Inventář, to je však šílenost. Filtry se sice snaží o přehlednost ale i tak zabere hledání spoustu času, zvláště pokud se těmi krámy probíráte a řešíte co vyhodit. Přehlednost a jednoduchost jedničky, je ta tam.

Shrnul bych to asi takto - "Zaklínač dvojka" nám přináší požitek, který se velice hodně podobá Sapkowského tvorbě. Svět a i celá hra jsou mnohem nebezpečnější a drsnější. Grafická stránka je také prim, i když se mi více líbilo zpracování jedničky. Po první kapitole si hráč konečně zvykne na všechny novinky a herní prvky, najednou se mu otevře komplexnost a zdařilost celého herního světa. I přes všechny svoje plusy však tento svět disponuje malým množstvím vedlejších úkolů a celkové tolik netáhne k vedlejším liniím, jako předchozí díl. Alespoň tolik nevykrádá Zaklínačskou ságu.

Hra je sice krátká ale zároveň i drsná a epická. Hlavní je to, že pokud si na ní zvyknete, nuda nepřichází v úvahu.
90% škoda jen, že nevytvořili český dabing

Pro: Plno akce, epických okamžiků. Bojový systém. Volby.....

Proti: Příběh je krátký, místy né tolik intenzivní. Absence řádného tutoriálu, který by objasnil všechny prvky.

+12
  • PC 85
Hra je moc hezky udělaná, ale ve srovnání s jedničkou na celý čáře prohrává ... Zparchantělý ovládání postavy, která reaguje se strašnym zpožděním a kolikrát si i dělá co chce, nehledíc na to, co jí zrovna "přikazuješ" (v boji). S tím souvisí pro mě nijakej bojovej systém - prostá klikačka ... a pak ty častý a DLOUHÝ videosekvence (na to už nás ale vlastně připravovali v závěru jedničky) .... No prostě celkem zklamání. V tomhle případku je to jak u filmů, kde většinou pokračování nějakýho titulu bejvá slabší ... A taky je to hodně krátký, oproti jedničce. U příštího pokračování se bojim, že už prakticky budu jen čumět na "film" a jednou za čtvrt hodiny do něj na pět minut vstoupim a trochu něco ovlivnim .... Ale už jen kvuli Triss ♥ se na to těšim :-)
+11 +14 −3
  • PC 85
Na začátku bych chtěla napsat, že jsem nehrála předchozí díl, nečetla předlohu a neviděla žádný z filmů. Zaklínače 2 jsem si zahrála víceméně kvůli velmi příznivému ohlasu třetího dílu, abych, než si zahraju i ten, měla představu, o čem přesně tato fantasy sága pojednává. A dalo by se říct, že jsem právě nyní po dohrání hry, nadšená.

Zaklínač 2 je výborná hra. Je výborná z mnoha hledisek, mezi které ovšem rozhodně nepatří hratelnost a mnohými zde opěvovaná grafika. Hratelnost je podle mě největší mínus téhle hry. Takže se rovnou pustím do záporů:

1) Nevím, jestli je to jenom moje chyba (přemrštěné nároky, rozmazlenost z Assassin's Creed série), ale když jsem poprvé hru rozjela, nebyla jsem schopna uvěřit, že Geralt z Rivie, podle všeho fyzicky úžasně zdatný člověk, který toho umí a vydrží daleko víc, než obyčejný smrtelník, je skvělý šermíř, zabíjí monstra atd. není schopen překročit půlmetrovou zídku! O šplhání někam do výšky ani nemluvím (není možné v 70% případů a pokud je, zmáčknete jen levé tlačítko a Geralt vyšplhá kousek v animaci), ale této postavě vadí téměř jakákoli nerovnost! Nejednou jsem musela obcházet rozsáhlé místo jenom proto, že hlavní hrdina není schopen někam sešplhat nebo vyšplhat, pouze jít po rovném povrchu. Na rok 2011 mi tato nízká pohyblivost u postavy prostě strašně vadí.

2) Neskutečně špatné mapy! Pokud se chcete V Zaklínači 2 někam dostat, můžete si rozvinout mapu, která je ale namalovaná tak zjednodušeně, že z ní stejně nejde nic vyčíst, pouze přibližný směr, který je ale vidět i na kompasu. Nelze na ní ani označit bod, kam byste chtěli dojít, aby se vám pak na kompase vyznačila cesta, takže strávíte desítky minut blouděním kolem dokola, vracením se zpátky a zjišťováním, že jste před třemi rozcestími měli zahnout vpravo místo vlevo. Obzvlášť ve druhé části hry v horách za Kaedwenským ležením, se možnost, že na první pokus dorazíte na místo, na něž dorazit máte, blíží nule. Účelem tvůrců zřejmě bylo protáhnout hru alespoň blouděním, když už nemá dlouhý děj, jinak si to neumím vysvětlit...

3) Příliš těžké souboje - měla jsem hru nastavenou na nejlehčí úroveň, ale hned při pobytu ve Flotsamu, kde jsem měla za úkol porazit Kajrana, jsem usoudila, že nehrát některé souboje několikrát, je věc zcela nemožná. Geralt se ani při šermování s obyčejnějšími protivníky neumí pořádně krýt, takže bodnutí do zad se vám mnohdy stane osudným. Občas nejdou sesílat znamení, až po několikátém zmáčknutí klávesy a i do lidí řežete mečem tak dvacetkrát po sobě, než umřou. No hrůza. Zvlášť, když nemáte, jako já, rádi neustálé opakování úkonů. Nakonec jsem si kvůli Kajranovi musela nainstalovat trainer a hra se stala hned lepší. :-)

4) a teď ty menší a ne tak závažné chyby - grafická stránka hry se mi zdá na dobu vzniku nic moc. V detailech je celkem hezká, ale textury jsou takové neuhlazené, obraz je až příliš kontrastní, v nočních pasážích pak není mnohdy skoro nic vidět. A několikrát se stalo, že postava sice mluvila, ale neotevírala ústa. Další technicky zaostalá věc je seřízení hlasitosti zvuku v dialozích. Neviděla jsem to ještě u žádné z her, kterou jsem před Zaklínačem hrála, ale tady se vám asi nikdy nestane, že by v dialogu mluvily obě postavy (resp. tři a více) stejně hlasitě! A je to tak výrazné, že jedna postava mnohdy skoro křičí a druhá, která jí odpovídá, téměř šeptá. Taktéž nejde z klávesnice ztlumovat zvuk při spuštěné hře. Před deseti lety standard, v roce 2011 zaostalost.

Kladné stránky hry:
1) Příběh a jeho pojetí. Tady není nad čím uvažovat. Zaklínač 2 je příběhově jedna z nejsilnějších her, které jsem kdy hrála. Ačkoli je zápletka v pravdě jednoduchá - Geralt se snaží vypátrat vraha krále Foltesta - dějová linie se stává neustále složitější, čím dál Geralt ve svém pátrání postupuje. Provedení příběhu je úžasné, většina animovaných sekvencí, kde hráč nehraje, vypadá jako z filmu. Nechybí jí poetika, velkolepost a umělecké záběry. V záblescích z Geraltovy minulosti a v částech, které vypráví Marigold jsou dvě úplně jiná grafická pojetí, než má hra jako taková. Kreslené části vypadaly výborně. Hra je chytrá, promyšlená, spletitá a navíc s dobrými dialogy.

2) Postavy. Geralt z Rivie není samozřejmě jedinou postavou ve hře. Bohužel mi připadalo, že je postavou skoro nejméně propracovanou a nejméně zajímavou. Zatímco vedlejší postavy (Vernon Roche, Iorweth, Letho, několik králů, Sheila de Tancarville) měly kladné i záporné vlastnosti a to je dělalo plastickými a uvěřitelnými, Geralt nemá vlastnosti skoro žádné - je cool a je flegmatik. Nic jiného mě nenapadá. Naštěstí je vedlejších postav všude dostatek. Mnohdy je velmi těžké určit, zda je ta která postava spíš dobrá nebo spíš špatná, protože každá má v příběhu svůj rozumný důvod konat činy, které vykonala a umí se před Geraltem velmi dobře hájit. O to jsou potom rozhodnutí o jejich osudu těžší a já osobně jsem dvakrát načítala předchozí uloženou hru, abych své rozhodnutí změnila.

3) Nejednoznačnost, zvraty v ději. Další úžasná věc v Zaklínači 2 je fakt, že nikdy nevíte, zda jste se rozhodli udělat krok dobrým či špatným směrem. Především kvůli již výše zmíněným postavám, si v hlavní dějové lince i ve vedlejších úkolech mnohdy myslíte, že víte, jak se nějaká událost odehrála, ale po delším pátrání zjistíte, že se celá událost možná odehrála úplně jinak a musíte rozhodnout, kdo z vyzpovídaných lidí vám lhal. Ne vždycky se trefíte správně a ne vždy vám hra dá vůbec jasnou odpověď, jak to bylo doopravdy. Což je velmi realistické.

4) Atmosféra středověku. Ať už procházíte ulicemi Flotsamu mezi obyčejnými obyvateli království v jejich každodenní lopotě, brodíte se v blátě Kaedwenským vojenským táborem mezi vystrašenými vojáky nebo diskutujete s politickými špičkami v polorozpadlé tvrzi Loc Muinne, všude na vás dýchá neskutečně silná dobová atmosféra. Lidé ve všech možných lokacích žijí, pokřikují na Geralta, baví se mezi sebou o obyčejných věcech. Jsou neohrabaní, nevzdělaní, drzí, nechutní, ožralí, oplzlí, ale především jsou uvěřitelní. Zaklínač 2 se nesnaží Středověku "ohlazovat hrany" jenom proto, aby měl hráč vždy příjemný a pohodový zážitek ze hry. Naopak představuje Středověk takový, jaký zřejmě byl. Nevzdělaná, špinavá lůza pije, pokřikuje vulgarity, ulice se prostitutkami jen hemží. Vraždy, rabování a znásilňování při obléhání měst, při válkách, ale i mimo ně, nejsou nic, čemu by se hra vyhýbala. Doba Geralta z Rivie je temná, je studená, špinavá, nepohodlná, krutá a je v ní jen málo chytrých, umírněných, vzdělaných lidí se svědomím a smyslem pro spravedlnost. A právě tato syrová realističnost povyšuje Zaklínače ještě o stupeň výš.

Abych to shrnula. Zaklínač 2 je i přes své nemalé technické nedostatky výborná hra se spletitým dějem a nečernobílými postavami. Je to hra, která vás zaujme a nepustí. Hra, u které litujete, že je tak krátká. Hra která vás motivuje zjišťovat si o světě, v němž se odehrává, víc a víc informací z různých zdrojů. Hra, na kterou nezapomenete a hra, po jejímž skončení chcete okamžitě pokračování.

Proto mých 85%

Pro: Příběh, provedení příběhu, Vernon Roche, další postavy :), realističnost doby, hezká hudba

Proti: Hratelnost, grafika, délka hry (hra je příliš krátká)

+10 +14 −4
  • PC 85
Po nějakou dobu hyzdilo Zaklínače 2 mé hodnocení 30%. Prvně jsem ho hrál hned po vydání (namlsaný ze hraní W1). Ze hry jsem byl tak neuvěřitelně zklamaný, že jsem nedohrál ani prolog a následně všude hlásal, jak je W2 špatná hra a rozčiloval se nad zdejším zeleným hodnocením. Pár let uběhlo a vyšel W3. Po všudypřítomné mediální masáži jsem si řekl, proč nedat téhle hře ještě jednu malou šanci. A udělal jsem dobře...

Hra se hraje jedna báseň. Přes všechny klady, kterých je opravdu spousta, bych se ale rád zaměřil spíše na zápory, které hra má. Konkrétně třeba linearitu hry. Ta mi zrovna u zaklínače nepřijde jako dobrý tah. Dočkali jsme se vlastně jenom 3. malých lokalit, mezi kterými nejde přecházet. Chápu, že z hlediska utváření příběhu je linearita vhodná, proč to ale u jiných her šlo i bez ní? Je to trošku škoda, protože právě díky linearitě herní doba zaklínače klesla na neuvěřitelných 22 hodin. A to mi přijde na RPG a ještě k tomu takový titul zatraceně málo! Další věcí, která mi vyloženě pila krev byl inventář. To, že s sebou furt musím nosit tunu receptů a prostě všeho, mě neskutečně otravovalo. Pořádně se vyznat v tom, kde co máte, když něco hledáte, bylo hrozně otravné. Přitom to šlo vyřešit i trochu jinak, kdy by si Geralt recept po prvním přečtení prostě zapsal do deníku a bylo by to. Nemluvě o úkolových předmětech, které tam jsou jen na to, aby vám dělali bordel v inventáři a nemůžete se jich zbavit.

Mezi trošku menší mínusy bych zařadil styl boje. To byl právě největší důvod, proč jsem před lety W2 opustil a byl jsem tak zklamaný. Od W1 se liší opravdu markantně a vlastně až do konce hry mi pořádně nesedl, ikdyž jsem si na něj začal pomalu zvykat. I přesto bych upřednostnil boj W1 (ikdyž rozumím tomu, že na dnešní dobu už je trochu zastaralý) a nebo styl boje více podobný AC. Taky mi moc nesedla neustálá nutnost pít lektvary a patlat oleje na meče. Jsem spíš hráčem, který si rád buduje strom abilit a následně jen porovnává čísílka u zbroje a zbraní. Nejvíc mě dokázalo vytočit, když jsem si například vylepšil meč a za pár minut našel nějaký daleko lepší. Ten starý jsem tedy mohl zahodit a byl mi k ničemu. Stejně tak mě štvalo patlání olejů, které mají omezenou životnost. Ale beru to tak, že to je prostě zaklínač a je to jen můj osobní boj ;)

Z čeho jsem byl ještě na vážkách, bylo oblečení... konkrétně prokletá kapuce, kterou si nemůžete sundat. Z celkového 22. hodinového hraní jsem prvních 14. hodin strávil se zbrojí s kapucí. Jaké bylo mé potěšení, když jsem konečně našel dobrou zbroj bez kapuce. A asi poslední věcí je jakékoliv omezení romancí. Kromě pár d*vek (samozřejmě, že dívek) v táboře a Ves nemůžete spát vůbec s nikým. Což mi ve hře celkem dost chybělo. Zatlačuji slzu, když si vzpomenu, jak jsem v W1 několik hodin hledal luční kvítí jen proto, aby mi ta ženská z domu na rohu dala...

Jinak jsem si hru velice užil. Grafika je super. Příběh, úkoly, dabing a design, jakbysmet. Jmenovat se vlastně nějak jinak, než Zaklínač, tak jí dám hodnocení asi ještě větší.

Tak a teď už se můžu jít konečně učit...

Pro: příběh, grafika, Geralt, dabing, úkoly, design, hudba, krásné ženy

Proti: linearita, krátká herní doba, inventář, styl boje, kapuce, málo romancí, hrál jsem ho místo toho, abych se učil na zkoušky

+10 +11 −1
  • PC 90
Witcher 2: Assassins of Kings je výborná hra od CD Projektu. Niektorý hráči hovoria že je to najslabší diel trilógie. Ja toho názoru nie som. Má prepracovaný príbeh. Hrateľnosť a level design sú veľmi dobré. Keď som si ho kúpil cítil som veľkú radosť, je jednou z najlepších hier dovolím si povedať tohto storočia, ale to je len môj názor. Môj kamarát ktorý je tiež na databázy, ma nahovoril aj na knihy zaklínača. Práve dnes som prví diel kníh zaklínača dočítal. Ale naspäť ku hre, veci ktoré sa mi v tejto hre nepáčili boli elixíry, preto som ich moc nepoužíval. Ale inak my nič nechýbalo. Hral som to za obe strany ľudí aj elfov , a môžem povedať že obe sú úplne vynikajúce. Celá hra ma veľmi bavila a rád by som si ju zahral ešte raz ( aj dva, tri.... ).
Tak toto bolo moje ohodnotenie Witchera 2: Assassins of Kings.

Pro: Skoro všetko

Proti: Elixíry

+10 +15 −5
  • PC 70
No když jsem poprvé dohrál Zaklínač 1 tak jsem dvojku neočekávaně vyhlížel dvojku a když jsem se dozvěděl o vydání dvojky tak jsem skákal dva metry do vzduchu, ale asi po první hodině mě to prostě nějak přestalo bavit a řekneme si proč.
Jako první řeknu klady pěkná grafika, soubojový systém, prostředí, příběh postavy a dabing, a nechci se dal rozepisovat teď řeknu co mě zklamalo jako první nepochopím proč autoři do hry nepřidali sprint během hry kdy jsem probíhal z jedné strany mapy na druhou tak to prostě bylo zdlouhavé jako další nemůžete seskočit z nějakého menšího srázu, to můžete jenom když to máte označený teď si můžete říct ale to nešlo i v prvním ale to byl první díl této série tam mi to nevadilo protože jsem si řekl v dalším díle to bude.
Jako další tu je nemožnost pití elixíru během boje to v první díle šlo ale tady můžete pouze během meditace takže jste v souboji a máte málo životu v jedničce byste se napili a pokračujete dál ale tady s tím musíte počítat před že dostanete na prdel ale i když si ho před nějakým bossem vezmete tak vám třeba vyprchá a další si dát nemůžete a o proti jedničce to je o dost kratší.
Ale i pár další kladu tu je na začátku jsem vám je psal je jich ještě pár navíc třeba rozhovory vylepšování výbavy a postavy no ale to je vše co mě napadá. Neberte to špatně hra je to dobrá ale pro mě to bylo, celkem zklamání dohrál jsem ji a byla, fajn dal jsem jí 70% a hodně lidí ale i kámošů mi to vytýká je to prostě můj názor. Jak jsem řekl je to dobrá hra za 70% myslím, že to bude bavit hodně lidí ale muže to i zklamat ale trojka je jiná liga.

Pro: Příběh, grafika, prostředí, rozhovory, soubojový systém, vylepšování zbraní a postavy.

Proti: Nemůžete sprintovat a díky tomu zdlouhavé běhání po lokacích, nemožnost seskakovat z menších srázů, nemožnost pít elixíry během boje jen při meditaci, krátké.

+10 +15 −5
  • PC 80
"Odrin! Where are you!"

Druhý díl zaklinace je stále velmi kvalitní dílo. Je pravda, že s porovnání s ostatními díly může působit jako slabší, ale být slabší v konkurenci s tím nejlepším, co bylo vytvořeno, zase tak špatne není. Stále velmi zábavný počin, který mě donutil občas k velmi hlasitemu smíchu.

Pro: Odrin, příběh, rozhodnutí

Proti: Inventář, kamera, les

+10 +14 −4
  • PC 80
Po odehrání několika hodin si neodpustím okomentovat technické zpracování. To mi totiž kazí dojem ze hry. Nejde o grafiku (proti té bych snad ani neměl připomínek), ale o možnosti spojené s ovládáním postavy. Nevím, jestli se na ovládání tak moc podepsala konzolová verze, každopádně někdy je to takříkajíc vopruz.

O co jde. Předně by mě zajímalo, který pako napadlo, že se tlačítka myši budou používat nejen pro boj, ale zároveň i pro několik akcí. To je třeba možná u ovladače, ale na klávesnici je tlačítek dost a klávesy jako F či Space jsou de facto nevyužité, nebyl by problém je použít. S tím souvisí další věc. Čas od času se člověku stane, že se musí kolem nějakého předmětu motat tam a zpátky, než mu hra nabídne kontextové menu akce. Libovka zejména při zneškodňování pastí. Další věci je trapné lezení, které je pomalé a na mnoha místech jsou uměle nasekány převisy, jen aby autoři ukázali "podívejte se, jak cool jsme vymysleli lezení". V reálu by asi těžko byla nějaká římsa v prostřed vyšlapené cesty a to lezení je všechno (především pomalé), jen ne cool. A s lezením souvisí asi poslední věc, lineárnost cest. Geralt se čas od času zasekne bez zjevného důvodu o sebemenší kámen v místech, kde byste v jiných hrách prošli úplně normálně. Což je jednak matoucí, ale hlavně otravné.

Edit: Další věc, umělá inteligence společníků, které občas vyfasujete... Je na úrovní her o pět a více let starších. Společníci se vám pletou pod nohy, občas se na vás tak nalepí, že vás zaženou do kouta (třeba když sbíráte co popadalo z mrtvol) a tupě stojí. Pročež je těžké se kolem nich vymotat. A konec konců, umělá inteligence nepřátel taky neni z nějsilnějších. Tu a tam se někde zaseknou, tu a tam vás zpozorují při plížení, pročež se zcela v klídku vydají k vám a teprve metr od vás tasí zbraň. Celkově asi nejflegmatičtější nepřátelé co jsem zažil ever.

To, že z hry smrdí nascriptovanost každým coulem, o tom se snad ani nemá smysl rozepisovat. Vidíte nepřítele na kilometr, vidíte, že vás pozoruje, ale směrem k vám vyrazí přesně ve chvíli kdy se dostanete na konkrétní vzdálenost. Při bitvách se tu a tam dostanete do situace, kdy rubete do nesmrtelné nepřítele, který se vám nevěnuje a na tom konkrétním místě je jen proto, abyste nemohli projít.

Dále nelogičnosti. Například patrně nejlepší zbroj v druhé kapitole. Schéma si můžete koupit již od začátku, jenže je drahé a nemáte všechny suroviny. Ve chvíli, kdy získáte finální surovinu, tak už ale nedostanete možnost si schéma koupit. WTF?! Občas mi prostě přijde, že autoři nepřemýšleli.

Sečteno podtrženo, ač to tak z mého komentáře třeba nevypadá, Zaklínač je velmi dobrá hra. Má spoustu kladných stránek, které tu však popsali jiní a nemyslím si, že je nutné je opakovat. Ale technické zpracování mě občas přivádí k šílenství a rozhodně mi to kazí požitek ze hraní.

Pro: zajímavý svět, zajímavý příběh, originální na poli RPG

Proti: technické zpracování, level design, umělá inteligence, některé nelogičnosti

+7 +10 −3
  • PC 95
Se sérií Zaklínač jsem začal poměrně nedávno a za těch pár měsíců už mám přečtené všechny knihy a dohrané první dvě hry, takže není potřeba říkat, že se ze mně stal fanatik.

Hra je důstojným nástupcem prvního dílu a je to vidět. Svět je detailní, souboje brutální, monstra výborně zpracovaná. Příběh je podle mého názoru od minulého dílu slabší, ale hra to vynahrazuje všude jinde.

Pro: Detailnost, Postavy, Questy

Proti: Nepřehledný inventář a Triss všude kam se podíváš

+4 +8 −4
  • PC 40
The good:

- Grafika, do krátkej vzdialenosti nádherná, do väčšej ešte krajšia, škoda len, že celkovo väčšina lokácii má veľmi krátky line of sight. Loading je primerane rýchly, lokácie su veľké a hra beží plynule na najvyšších detailoch pokiaľ máte aspoň mid-range PC.
- Interface funguje tak ako v RPG má. "M" otvorí mapu, "J" otvorí denník, atď, 1-9 prepína zbrane a signy, veľmi pohodlné.
- Súbojový systém je výborný, rýchly, trošku skákania okolo na vyššej obtiažnosti, ale to k tomu patrí. Mne aj postava veľmi rýchlo reagovala, nerozumiem z akého dôvodu je "slow responsiveness" najčastejšia výtka na U.S. fórach, možno väčšina nepochopila, že ich postava nemôže blokovať a používať signy keď nemá action pointy, alebo bohvie, možno na nejakých zostavách je to opodstatnené, mne to však reagovalo okamžite.
- Celkovo mi hra veľmi pripomínala Gothic 2. Samozrejme W2 je lineárnejší, ale pocit z hrania, pace-ovanie, design lokácii a atmosféra mi prišla takmer totožná.


The bad:

- Bloom je premrštený. Aj keď ho človek vypne, všetko extrémne a nereálne svieti, -ťahá to oči, a skôr to zhoršuje grafiku ako zlepšuje.
- Klobúk dole, CDP sa podarilo pokaziť tak jednoduchú minihru akou bol kockový poker. Hracia doska je braná z divného uhla, z ktorého je omnoho horší prehľad, hádzanie kociek je nezvládnuté, stači trošku viac pohnúť myškou a kocky vám vyletia (čiže najlahšie ich je len pustiť), a samotné kocky majú podivné symboly okolo rímskej číslice, ktoré zbytočne mätú a chvílu trvá kým si na ne človek zvykne - pričom aj po čase to trvá istú dobu presne odsledovať čo vlastne padlo z toho divného uhla. K tomu mi celú dobu podivne akcelerovala myška pri pokri. Frustrácia.


The ugly:

- Úplne nepochopiteľný scrolling v inventáry. Do konca hry som nepochopil či autori naozaj mysleli, že mám vždy počkať 10-15 sekúnd kým sa mi nascrolluje popis k itemu až na koniec, pričom keď ste chceli niečo vyrobiť tak predmety mali práve zoznam komponentov úplne na konci. Človek musel čakať 15 sekund na scrolling pri každom predmete zvlášť len keď sa chcel pozreť čo ešte potrebuje, ak náhodou nebol v meste.
- Pästný súboj, podobne ako poker, o dve triedy horší od toho ako bol spracovaný v jednotke. Kdežto v jednotke si táto minihra vyžadovala istú zručnosť -- minimálne človeku chvílu trvalo kým sa to naučil -- dvojka ide v šlapajách Mass Effectu: minihra pre cvičené opice. Ukáže vám to jedno zo štyroch smerových tlačítok a vy máte približne 3 sekundy na to aby ste to stlačili a potom sa už len pozeráte na cut-scénu. Som presvedčený, že podobný systém sa používa aj pri cvičení opíc.
- Dej je úplne mimo. Prvý chapter sa ešte ako tak drží a máte celkom dobrú predstavu o čo ide, v ďalších kapitolách sa spustí lavína mien, kde každy intriguje s každým, všetci chcú zabiť všetkých, k tomu desiatky mini príbehov a subquestov - ktoré sa tradične nakopia na začiatku každej kapitoly a ďalej prehlbujú dojem z celkového dejového chaosu, jedným slovom, pre mňa ako nefanušíka Sapkowskeho tvorby -- frustrácia a preklikávanie dialógov. Fanušíkovia jeho kníh to zrejme majú ako plus.

Napriek tomu, že som spomenul viac negatív než pozitív, som mal z hrania v konečnom dôsledku skôr dobrý dojem. V svojej väčšej časti ma hra bavila a to je hlavné.
+2 +17 −15
  • PC 40
Velké zklamání. Oproti jedničce je to hrůza.

Plusy:
Rychlé načítání a ukládání. Můžete meditovat kdekoliv. Boj na dálku.

Mínusy:
Geralt, Triss, Zoltan, Marigold vypadají jak blbci. Ty nejlepší zbraně a zbroje v jedničce jsou tady jedny z nejhorších. Nepřehledný inventář. Ze soubojového systému se stala jen klikačka. Chybí tu styly - klidně vás zabije pět utopenců. Lektvary - dobrá zvětší se ti o 10% regenerace energie, ale ztratíš 50% zdraví. Pití lektvarů pouze při meditaci.

Pro: viz. komentář

Proti: viz. komentář

-29 +4 −33