Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Velká spokojenost. Hned, jak jsem si druhého Zaklínače rozehrál, nemohl jsem se od něho odtrhnout. Lidi z CD Projekt RED udělali zase pořádný kus práce.

Přestože můj počítač už není, co býval (zejména tedy grafická karta), i na absolutně nejhorší detaily, na které jsem byl nucen hrát, byl herní svět naprosto okouzlující a celkově bylo prostředí všech tří aktů hodně živé a uvěřitelné. Ten pocit doplňoval i fenomenální zvukový doprovod - ať už hudební nebo "přírodní".

Moc se mi líbil fakt, že si autoři vůbec neberou servítky s nějakou cenzurou, a tím pádem v tomto směru zůstávají věrní předloze. Výsostně jsem se bavil, když jsem poslouchal/četl mluvu trpaslíků se vším jejich klením a nadávkami :)

Příběh mě uchvátil. Netočí se kolem záchrany světa, jak je v poslední době zvykem, ale kolem prostého konfliktu, kde se neutrální zaklínač musí mnohokrát rozhodovat, komu věřit, komu nevěřit, nebo koho si radši nevšímat. Hlavní questy jsou tedy velice dobře napsané a ani těmi vedlejšími si hra nedělá vůbec žádnou ostudu.

Velice příjemně mě překvapilo množství textu obsažené v popisech různých potvor, postav a úkolů. Jelikož jsou tyto texty napsány z pohledu básníka Marigolda a zároveň jsou často napsány vtipně, je potom docela zábavné číst i o právě splněných questech. Když jsem u Marigolda, nemůžu nezmínit snad nejlepší hlášku celé hry: "Geralte? Vážně chceš, abych tam šel? Geralte?! Geral...no co, sukubu jsem ještě nešukal. :)))"

Trochu mě ale na druhou stranu iritoval inventář, ve kterém vidím ústupek konzolím. Není to zas tak špatné, jak to možná zní, ale prostě se mi moc nezamlouvá, že z celkového počtu několika desítek věcí před sebou vidím pouze 6, a tak musím scrollovat jako blbec. Paradoxně tomu moc nepomohl ani systém třídění, protože je, řekněme, lehce chaotický.

Často diskutovaným tématem je boj. Ač mi přišel systém z prvního zaklínače dostačující, je pravda, že nastalé změny velice prospěly dynamice všech bojů. Nemůžu tím pádem říct, že by mi systém vadil. Spíš bych ho charakterizoval jako hůře naučitelný, ale když už hráč získá trochu praxe, je radost sledovat boje i jako divák. Nedávno dokonce člověk z CD Projektu RED vydal modifikaci, která výrazně boj mění, takže pokud má s původním stylem někdo problém, může vyzkoušet upravený. Tomu říkám vstřícný přístup.

Jediné zklamání, které mi Zaklínač zprostředkoval, je jeho relativně krátká herní doba. V prvním díle jsem si lebedil, protože jsem jej hrál snad 60-70 hodin a kvalita byla stále nadstandardní. Druhý díl zachoval nadstandard, ale herní doba se pro mě tak o 20 hodin zkrátila - přisoudil bych to lehce odfláknutému třetímu aktu.

Zaklínač je každopádně moc povedená hra, kterou každý milovník RPG prostě musí zkusit. Těším se na třetí díl, který má být dle informací open-world. Zajímá mě, jak se s tím tvůrci poperou, ale věřím jim.

Pro: Příběh, grafické zpracování, žádná zpropadená cenzura, dospělá hra ve všech ohledech, zábavné questy (hlavní i vedlejší), množství textu v popisech monster, zaklínačský feeling po celou herní dobu

Proti: Určitě bych ocenil, kdybych v Temerii mohl zůstat o pár hodin déle

+25
  • PC 75
Při pohledu na moje hodnocení se určitě některým zapáleným příznivcům začne točit kudla v kapse (nebo spíš ocelový meč na zádech) a na úvod bych proto rád uvedl několik věcí.

Za prvé je potřeba říct, že nejsem skalní fanoušek zaklínačské ságy (na rozdíl od například Harryho Pottera, kde jsem přečetl každou knihu, a to několikrát, ale, pravda, hry zase v tomto případě stojí ani tak ne za starou bačkoru, jako spíš (dámy prominou) za hovno), takže nad některými věcmi zkrátka nedokážu přimhouřit oko tak snadno.

Na druhou stranu mě zaujal už první díl, a to v momentě, kdy jsem zhlédnul jisté gameplay video z E3. Taky jsem si u něj užil pořádný kus zábavy a kromě několika much (některé bossfighty, téměř nutnost návodu - např. u Havranovy zbroje) to byla vynikající záležitost.

Začnu proto rovnou jako kazisvět - když jsem začal hrát Witchera 2, nestačil jsem se divit, co všechno se oproti jedničce změnilo, a slovo „nepochopitelné“ mi přišlo na mysl hned několikrát.

První a zároveň zřejmě nejstupidnější úpravou je podle mě systém používání lektvarů. Ten se stal součástí meditace, jejíž provádění už sice není závislé na nalezení noclehu v krčmě nebo u ohniště, ale nelze ji vykonat během souboje. V kombinaci s popsaným mechanismem požívání lektvarů to znamená jediné - buď musíte pít lektvary preventivně pořád, protože co kdyby náhodou po tomhle dialogu přišel souboj, nebo je nepít a loadovat předchozí pozici v případě, že k bitce skutečně dojde, což je přibližně stejně chytré jako Putinovy výroky o homosexuálech.

Dalším podobně otravným prvkem je pohyb, který sice z valné částí působí stejně realisticky jako v předchozím díle, ale nemůžu se zbavit dojmu, že při jeho vymýšlení se zřejmě autoři drželi zásady „No tak, chlapi, něco na tom přece podělat musíme.“ Dlužno říct, že to vyšlo skvěle, protože přijit k okraji skály a muset několik vteřin čekat, než po levém kliknutí myší Geralt skutečně seskočí nebo vyleze, je mírně řečeno úsměvné, stejně tak jako skutečnost, že pokud se pokusíte seskočit v bojovém módu kotoulem, narazíte do jakési neviditelné překážky, jež vám v tom zabrání. V takových chvílích mívám dojem, že se herní vývoj vrátil asi o deset let zpátky, nicméně to zase není věc, kterou bych nebyl schopen překousnout.

Změn doznaly také souboje, což pochopitelně souvisí s přechodem do pohledu z třetí osoby. Ten mě upřímně řečeno nijak nepotěšil, jelikož jsem se dobře sžil s izometrickým pohledem, jejž jsem používal po celou hru. Zmizela tak řada úhybných manévrů, které člověk mohl provést, a bohužel neskončilo jen u toho. Osekány, a to solidním kombem hned několika úderů, byly totiž i souboje. Odstranění skupinového stylu by mi samo o sobě nijak nevadilo, lze ho v podstatě získat poměrně brzo z jednoho talentu, ale vzhledem ke značně omezeným možnostem obrany (blok + úskok) i útoku (levý+pravý klik myši) získávají bitky silně repetitivní nádech - občas jsem si připadal, jako bych hrál spíš Diablo. Rozhodně ale nechci tvrdit, že je to prachsprostá klikačka; postupem hry se odemykají nové schopnosti (i když ne vždy to považuji za úplně šťastný způsob - třeba smrtící rány, které mě tak bavilo provádět v prvním díle, když jsem někoho Aardem srazil k zemi nebo omráčil, jsem tady mohl zasadit jen občas, když se naplnil ukazatel adrenalinu), můžete házet dýky, očarovat si meče a blbnout se znameními, ale ve srovnání s prvním dílem je podle mého soudu boj zcela zbytečně zjednodušen a ochuzen a vyznívá tak velmi průměrným dojmem.

Tím jsem v zásadě vyčerpal zásobu žluči (snad s výjimkou absence možnosti fast travelu, která mě ale zdaleka nezamrzela tolik jako výše uvedené neduhy), a mohu přejít k tomu, v čem hra exceluje. Předně tedy musím vyzdvihnout příběh, který se po pár hodinách rozjede do vysokých obrátek a zakousne se do hráče až do samého konce, byť coby neznalci reálií zaklínačského světa mi spousta věcí unikla. Dialogy jsou výborně namluvené, je radost je sledovat a vést, a pokud se zrovna žvaní o něčem, co vás nezajímá, můžete je přeskočit a díky barevnému odlišení voleb se také případně nezdržovat otázkami, jež nejsou podstatné pro další postup. Škoda jen, že už se nám nedostalo českého dabingu, který mi v jedničce připravil spoustu legrace.

Grafický kabát hry je velmi slušivý, bohužel také pěkně nenažraný co do hardwarové náročnosti, v souvislosti s níž nemůžu opomenout mizernou optimalizaci, a to zejména rozšířené edice, jež běží na novějším enginu, který navzdory logice dokáže srazit FPS ještě o pár čísel níže. Postavy nicméně vypadají náramně k světu a v přírodě si na vás hra připraví nejeden dechberoucí výjev. Občas mi sice připadalo, že světelné efekty na obrazovce působí spíš kýčovitě, ale celkově působí hra po vizuální stránce velmi dobře.

Celkem vzato Zaklínače 2 pokládám za velice kvalitní hru, kterou bohužel částečně sráží do kolen některé nepochopitelné změny, jež si podobně jako v přechodu „San Andreas -> GTA IV“ nedovedu vyložit jinak než jako dobrovolné zhoršení hry odebráním prvků, které u předchůdce bez problémů fungovaly a bavily hráče. Pokud se ale třetí díl z těchto chyb poučí, mohla by nás zase čekat pecka, jak se sluší a patří.

Pro: Propracovaný a chytlavý příběh, výborný dabing, velice povedený soundtrack, graficky moc pěkné

Proti: Rozporuplné souboje a některé pohyby, odstranění kamery shora, pití lektvarů, občas bugy, špatná optimalizace

+25 +26 −1
  • PC 70
Herní výzva 2018: "Tehdy to začalo"

Tak jsem si druhé dohrání užil o mnoho víc než dohrání první. Může za to nejen odlišný průchod hrou, ale především čerstvá a hlubší znalost ostatních dílů a knih. I jsem si prostudoval před hraním bonusové materiály, což vřele doporučuji u všech dílů. Tentokrát jsem hru hrál na těžkou obtížnost vergenskou cestu, s polským dabingem, HD texturami a modem odstraňující váhy předmětů.

Obtížnost byla opravdu těžká, především ze začátku, když nemáte žádné talenty. Mnoho soubojů jsem strávil umíráním a chmurnými myšlenkami na snížení obtížnosti. O to větší byla radost, když jsem to dal. Je fajn, že jsem si nahrál pozici z jedničky, takže jsem měl slušné meče a hlavně zásobu olejů a lektvarů.

Vergen byl mnohem zajímavější než vojenský tábor, a to jak vizuálně tak hratelnostně. Viděl jsem konečně postavy a příběh i z druhé strany. Oblíbil jsem si tak mnohé postavy, které jsem znal jen z herních karet v trojce. Grafika je po vypnutí všech rozmazávacích efektů nádherná a srovnatelná s dnešními AAA tituly.

Co se mi nelíbilo?
Za prvé samotné prostředí, už tam není tolik přítomná atmosféra slovanského fantasy středověku co mě uchvátila v jedničce. Vše se odehrává mezi mocnými v městech a samotné zaklínačství ustupuje vyšší politice. Příklon k tradičnímu fantasy je vidět jak na nepřátelích tak na architektuře. Aspoň že zůstala nesmlouvavá syrovost a dospělost světa a smysl pro detail ohledně šatů, postav či architektury.

Minihry. Páka je bez nápadu, pořád stejná a jednoduchá. Pěstní souboje spočívají jen v QTE mačkání kláves, také triviální. Největším zločinem je ale nové zpracování kostkového pokeru, docela přemýšlím jestli ho vůbec šlo udělat nějak hůř.

Příběh je dobře vymyšlený a komplikovaný, ale dost na překot vyprávěný. Najednou se v cutscéně objeví 3-4 postavy, které jste dosud neviděli, za minutu hrajete za jednu z nich a za další minutu je s Geraltem doprovázíte přes vyvolané bojiště duchů. Jestli tohle někdo na poprvé pobral tak všechna čest.

Celkově mi dává smysl pít lektvary jen v klidu, ale tvůrci tomu nápadu hází klacky pod nohy. Někdy mi hra důležitý souboj nesignalizuje a jindy Geralt sám varuje, ja nasadím své čtyřlektvarové kombo abych za rohem potkal jednoho mrchožrouta. Mnohdy je delší cutcéna v kombu s dlouhou a obtížnou bojovou pasáží (první souboj s Lethem). Takže i když můj Geralt byl ve hře zdrogován lektvary po většinu času, některé souboje jsem stejně absolvoval bez rauše. Když jsme u toho, zajímalo by mě jestli to někdo hraje jinak než Quen a kotoulování.

Absolutním zlem je inventář a sbírání všeho možného harampádí. S váhovým limitem už bych hru nehrál. Kdyby aspoň šlo věci normálně brát, ale s tím ovládáním často tančíte pro správný úhel, aby jste mohli mrtvolu obrat. Navíc je ve hře pár nedostupných truhel a jiných kontejnerů ke kterým jsem se nedokázal dostat ani tím nejšílenějším tancem.

Pro: grafika, příběh, dialogy, fajn rozuzlení

Proti: neslovanské prostředí, hromada harampádí, občas zmatečné ovládání a vyprávění

+25
  • PC 65
Předem se přiznávám, že nesdílím všeobecné nadšení, které, jak se zdá, ohledně druhého dílu Zaklínače na Databázi panuje. Přijde mi totiž, že trpí klasickým dialektickým prokletím druhých dílů úspěšných her. To spočívá v tom, že autoři, typicky malé studio, které se zatím moc neproslavilo a nemá velký rozpočet, vytvoří úspěšnou hru, která ale trpí drobnými neduhy, na jaké ambiciózní autoři s malým rozpočtem obvykle narážejí - bugy, místy neohrabaná hratelnost, slabší grafika, nevyváženost, příliš málo nebo naopak příliš mnoho questů atp. Na to se hra proslaví, autoři dostanou šanci stvořit druhý díl, tentokrát s větším rozpočtem, a s velkýma očima se rozhodnou na původním dílu "vylepšit" úplně všechno, i to, co vylepšit vůbec nepotřebovalo. Teprve u třetího dílu, je-li jim dáno, autoři přijdou na to, co bylo na originále tak atraktivní, a s trochou štěstí vytvoří odladěnou a střízlivou verzi hry tak, jak ji skutečně chtěli.

Druhý díl Zaklínače jedním šmahem likviduje většinu věcí, která se mi na prvním díle líbila. Téměř komorní a hlavně důsledně dotažené drama mezi relativně malým počtem velmi propracovaných postav, které byly vždycky o trochu zajímavější, než jak se na první pohled jevily, nahradil "epický" příběh o válkách a intrikách, který jednak nebyl moc zajímavý a jednak krkolomně vyšuměl vlastně do ničeho. Syrový a neokoukaný svět prvního dílu, který tak vynikal nad všechna fantasy RPG své doby, nahradil barevný a nezajímavý high fantasy balast, který jde ruku v ruce s nevkusným přebarveným a přesyceným vizuálem. V prvním díle bylo příliš mnoho kontraktů na zrůdy, takže člověk musel neustále běhat tam a zpátky, aby je všechny vyřídil, nemluvě o repetetivnosti; tady zase nejsou skoro žádné. Spousta věcí zůstala kdesi na půl cesty a spousta je vyloženě nedomyšlená. Vývoj postavy byl evidentně zamýšlen pro delší hru, protože člověk sotva nakousne některé skill trees a už je na konci hry. Není tu žádný zajímavý pocit z vylepšování výbavy, jako byl v jedničce - když člověk konečně sestavil Ravenovu zbroj, věděl, že přišel end game. Tady jen člověk střídal záplavu obyčejně vypadajících předmětů a najednou byl konec. Loot ve většině lokací byl ten nejběžnější bordel, který by v jiné hře nikoho ani nenapadlo sbírat - dřevo, ruda, kus hadru, kůže, dva oreny apod. Kapitolou samotnou pro sebe je pak soubojový systém, který je proti prvnímu dílu sice rozhodně krokem kupředu, ale trpí těžkopádností a vyloženě nasrávacími nedostatky, jako je pomalá reaktivita, nepřátelé, kteří vás dostanou do stunlocku ihned po skončení cutscény, čímž vám na začátek uberou polovinu životů v souboji, před jehož absolvováním musíte vždy projít dlouhý rozhovor, neomylně přesní kušiníci, kteří vám zničí štít, aniž byste s tím mohli cokoliv dělat atp. atp.

Pro mě, jakožto role-playera, je v RPG vždy nejzajímavější svět, jeho postavy a interakce mezi nimi. A tady je potřeba ocenit, že se autoři opravdu snažili, aby měl hráč při každém průchodu hrou jiný zážitek. Hra se bohatě větví na základě rozhodnutí hráče a celý druhý akt jsou v podstatě dvě různé hry podle toho, jak se hráč rozhodnul v aktu prvním. Ovšem je potřeba dodat, že je to vykoupeno přehršlem převážně plytkých postav, které mají podstatně menší hloubku než v prvním díle a jejich příběhy se v průběhu spíš mihnou než odehrají. Většina z nich nějak rozpačitě reaguje na vaše činy, ale v podstatě nijak neskončí, prostě jen "přestane" a zmizí ze hry. Pro mě osobně jsou lidské příběhy vždy daleko zajímavější než jakýkoliv boj o to, kdo se stane vládcem toho a toho území, a nedává mi smysl ani to, aby se do takové politiky s velkou chutí zaplétal Geralt, který tak ostentativně politikou pohrdá. Ústřední zápletka s královrahem se postupně rozplývá v moři vedlejších problémů, v druhém aktu téměř mizí a ke konci už mi byla celkem ukradená (Letha jsem nechal žít, protože jeho smrtí by se v tom bordelu už opravdu nic nezměnilo a jeho osud mi byl celkem fuk). Stejně tak slovanskou mytologií inspirovaný svět jedničky nahradily propracovanější, ale o to méně zajímavé a pustější vesnice v obecně fantasy světě, které ničím nezaujmou. Zkrátka nemohl jsem si pomoct, ale když jsem došel na konec hry, musel jsem se ptát, jestli tohle bylo opravdu všechno. Zdálo se, jako by hra měla původně měla být delší, ale autorům v nějaké fázi došly peníze.

Takže ve výsledku, ano, je to "hezčí" a vylepšená verze původního dílu, ale ukazuje se, že neotesanost originálu je kolikrát podstatně přitažlivější než uhlazená průměrnost pokračování.
+25 +27 −2
  • PC 95
Druhý díl trilogie Šedého vlka podle předlohy A. Sapkowskiho. Nuže, páni z CD Projektu, vedli jste si skvěle. Opět.
Nakolik mohou být dobrodružství zaklínače Geralta záležitostí zájmu hlavně evropského publika, i přesto se snaží polští vývojáři pozvednout meč a příhody mnohdy nepříliš taktního pobíječe nestvůr rozvinout i k širšímu publiku. A zpracováním se jim to rozhodně daří.

První díl byl možná takovým pokusem, jak by se to dalo provést. Dílko, po některých stránkách neopracované, temné a mnohdy uzavřené. Každopádně se podařilo a úspěch zaznamenalo. Dveře k pokračování byly tedy otevřené.
Dvojka mi snad přišla více prosvětlená, což ne vždy souhlasí s mou představou ne vždy šťastných dobrodružství Geralta, na druhou stranu tohle je dost dobře možná ta jediná opravdová výtka.
Příběh vás opravdu chytne a do konce nepustí, a co víc, najdete zde mnoho voleb, které skutečně ovlivňují další průběh hry. Opětovné hraní má tedy své opodstatnění a člověk je zvědavý, jak to bude vypadat, když "tentokrát půjdu tudy".

Vizuální zpracování je vážně krásné a mnohdy vás donutí se na chvíli zastavit a pokochat se sceneriemi. Samotná hra je spíše uzavřená v menších a tu větších koridorech, ale právě to jí kolikrát dovolí upoutat hráčovo oko.
Hudba je kapitola sama o sobě. Tak skvělý a poutavý dobový podkres se jen tak nenajde a baví stále dokola.
Hra opravdu působí jako celek. Vše zapadá do sebe, postavy jsou zajímavé a nejsou vám lhostejné.

Je zbytečné neustále vychvalovat tak skvělé provedení Geraltových dobrodružství. Do nich se dostanete neuvěřitelně rychle a snadno a tím spíš, pokud vám něco říká literární tvorba A. Sapkowskiho. A ať si říká co si říká, tituly CD Projektu dělají Geraltovi jen a jen dobré jméno.

Pro: Grafika, příběh, volby, zpracování soubojů, atmosféra

Proti: méně temné zpracování než u prvního dílu

+24 +25 −1
  • PC 95
Protože jsem s hraním dvojky začala hned po dohrání jednička a tak jsem měla problém zvyknout si vlastně na vše, což nebyl dobrý úvod, ale byla jsem na to připravená, protože jsem hru hrála už dříve.
To, jak svět působí, se mi mnohem více líbilo v prvním díle. Moc se mi nelíbí až neonové barvy, které svět má (hlavně v noci). Geraltovy hlasy ve tmě úplně září. Také mi přijde, že hra přišla o něco z atmosféry, která v jedničce byla, ale nedokážu specifikovat přesně o co. Co se mi naopak líbilo je to, že spousta NPC postav má jméno. Není to voják, nebo kurtizána, ale „najít jména“
Dvojka je oproti jedničce opravdu hodně odlišná. Až tak, že by bylo jednoduší psát, co zůstalo stejné, než to, co se změnilo. Soubojový systém mi dával na začátku opravdu zabrat, ale určitě se v něm lépe ukáží schopnosti hráče. Jen bych ocenila nějaký signál, že už nemám moc zdraví (šedivění obrazovky, apod.). Často jsem byla překvapená tím, že Geralt padl mrtvý na zem, protože jsem nesledovala ukazatel zdraví. S tím souvisí i nemožnost vzít si lektvary kdykoli během boje. Často jsem nutně potřebovala Vlaštovku, ale meditovat uprostřed souboje není možné.
Při každém zapnutí hry jsem si musela zvykat na pro mě nepříjemný pohyb kamery. Pokud se rychle rozhlížíte, okolí se rozmaže a to mi dost vadilo.
Pozitivně hodnotím změnu v minihrách. Je fakt, že se tvůrci hry snažili o inovaci. Máme nově páku a pěstní souboje se odlišují od normálních soubojů. Trochu zbytečná mi přišla možnost stealthu. Ten mi moc povedený nepřišel a ani nebylo moc možností, kdy jej využít. Vlastně jsem brzy úplně zapomněla, že ve hře taková možnost je. Já jsem sice stealthový hráč a většinou volím tento způsob hraní, ale v této hře to vlastně většinou ani nejde.
Když jsem hru hrála poprvé, tak jsem měla problém s obtížností. Na střední jsem se přes některé protivníky nemohla dostat. Nedokázala jsem jim dát ani malé poškození. Nakonec jsem byla tak zoufalá, že jsem snížila obtížnost na jednoduchou. Najednou mi ten samý protivník nesahal ani po kotníky. Potřebovala jsem něco mezi. Nyní, při druhém hraní, jsem začala s pokročilou obtížností jako návaznost na jedničku, kde jsem také hrála na pokročilou obtížnost. Hru jsem zvládla a tak jsem spokojená (a dost překvapená). Rozhodně musím pochválit možnosti změnit obtížnost během hraní. Občas se to hodí.
Nelíbila se mi změna hlasu Triss, na tohle jsem citlivá. Naštěstí Zklínač zůstal stejný, změnu jeho hlasu bych určitě nerozdýchala.
Příběh hry byl zajímavý, originální a moc se mi líbil. Došlo k hezkému navázání na první díl. I vedlejší úkoly mi přišly dobré. Došlo k zajímavému vylepšení zaklínačských zakázek. Místo zabijte 10 příšer, jsou zakázky vylepšené. například je třeba zničit nekkeří hnízda, aby se nevraceli. Chyběla mi možnost zůstat neutrální. Z čeho jsem ale byla rozhodně potěšená, byly komiksový styl vyprávění Geraltových vzpomínek.
Obchodování ve hře mi přišlo trochu hloupé. Při porovnání nákupních a prodejních cen je jasné, že všichni obchodníci berou Geralta na hůl. To se dělo i v prvním díle, ale tady mi rozdíly cen připadají ještě větší. Pochybuji, že by si to Geralt nechal líbit.
Bohužel musí říct, že první díl Zaklínače mě oslovil mnohem víc, než druhý, ale určitě jde o velice kvalitní hrou, kterou stojí za to si zahrát.
+23
  • PC 90
Původně jsem chtěl komentář napsat hned po dohrání, ale nakonec jsem nechal vše asi týden uležet a vykvasit, abych se k psaní dostal s trochu čistší hlavou. Zaklínač 2 je totiž jedna z mála nových her, na které jsem se opravdu těšil a to dokonce tak, že je to první (a na dlouhou dobu asi i poslendí) hra, za kterou jsem dal plnou zaváděcí cenu.

Nebudu dlouho chodit kolem horké kaše a hned vyslepičím, že jsem v zásadě spokojen a utracené sumy nelituji. Nový Zaklínač je bezesporu dobrá hra, i když k dokonalosti má pořád daleko. Co praští člověka do očí jako první je samozřejmě grafika. A ta je v tu rozhodně parádní. Avizovaným ódám na to, jak je Z2 celkově nejhezčí hrou, jsem moc nevěřil a o to víc mě udivilo, že prakticky nemůžu nesouhlasit (z her, které jsem hrál/viděl konkuruje vlastně jen Crysis). Tady se tedy CPR se svým vlastním enginem opravdu vytáhli. Ani náročnost není tak hrozivá a na mém PC zhruba střední třídy (core i3, geforce GTX 275, 8GB ram) vše krásně svištělo na plné detaily. Byl jsem rád, že na hudební stránce se podílel člověk se zkušenostmi z prvního Zaklínače (kterýžto soundtrack miluju) a nutno říct, že se opět jedná o skvělý poslech. Byť v porovnání s prvním dílem se možná nenajde tolik zajímavých a nápaditých melodií. Příběh se od začátku pěkně rozjíždí a i prolog je zpracován vcelku neotřele. Žádný velký tutoriál, ale vhození hráče přímo do hry beru jako velké plus. Navíc v pěkných kulisách a s ne zrovna snadnou obtížností. Zkrátka první dojem opravdu špičkový, tak jak se na hardcore RPG patří...

Druhý dojem není o nic horší. Prolog i s hlavním padouchem vzal za své a Flotsam je i se svým okolím parádní. Prostředí je zajímavé, zaplivané městečko obklopené divočinou prolezlou monstry a veverkami. Na atmosféře přidává i skrytá rasová nenávist a nemožnost dostat se pryč díky mořské příšeře... První kapitola také obsahuje asi největší koncentraci vedlejších úkolů, které jsou zajímavé a rozhodně nepůsobí dojmem, že jsou jen do počtu. Obtížnost zdaleka není jednoduchá a v případě přečíslení je smrt na denním pořádku. Základem úspěchu je dobrý meč, správně zvolená taktika a využití olejů, bomb a elixírů. Souboje jsou svižné a mně osobně nový systém úderů/krytí/znamení vyhovoval. Tempo si stále v největší míře určuje hráč. Zde už se také začíná projevovat skvělá vlastnost, kdy se hra nedělí na "dobrou" a "špatnou" cestu, ale je třeba dělat rozhodnutí, které jsou "někde mezi" a volíte spíš "menší zlo". Paráda.

Ani další kapitola v ničem nezaostává. Stále je tu kupa vedlejších questů, extrémně zajímvé prostředí, atd. atd. Na řadu už ale přichází ve výrazně větší míře politikaření a motání stále složitějšího a složitějšího příběhu. To je dovedeno do extrému v poslední kapitole, kdy se člověk musí opravdu snažit, aby se ve víru kolem svištících událostí neztratil (a taky aby si prostředí aspoň prohlédnul)...

Jak vidno, tempo hry se z počátečního mírného mění v pořádnou lavinu. Příběh graduje, vše spěje do finále, ale na můj vkus až moc rychle a zbytečně po hlavě. Člověk pak ve víru událostí opravdu nestihne lokace ani pořádně prošmejdit, natož objevit všemožné fičůry a schované questy či předměty. Nu co, alespoň důvod zahrát si hru znova (a třeba si vyzkoušet jak hru ovlivní jinak volené zásadní rozhodnutí). Bohužel se najdou i větší trny v patě. Inventář, přestože není úplně tragický, je docela nepřehledný. Vzhledem k omezené nosnosti je třeba si čas od času dát tu práci a prohrabat se všemožným bordelem, který za hru nakřečkujete, a nepotřebné věci prodat či zahodit. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby však pro nepotřebné krámy existoval vlastní filtr... Další věcí, která u mě ovace nesklidila je využitelnost alchymie, potažmo craftování. V první kapitole mají bomby, oleje i elixíry docela význam, ale s postupujícím čase ho naprosto ztrácí a během druhé a třetí kapitoly jsem je prakticky již nebyl vůbec nucen použít. A když už jsem je použil, tak spíš jen abych opět uvolnil hmotnost v inventáři. Výroba mečů či zbroje se tváří dobře, ale většinou je možné srovnatelné (nebo i lepší) kusy najít v průběhu putování. Asi poslední věc, kterou bych mohl (neoprávněně) vytknout, je absence "slovanského" prostředí, které se mi tak líbilo v jedničce. Bylo super procházet se krajinou, která jako by z oka vypadla tomu, co je všude kolem nás. A tak i když je ve dvojce prostřední parádní, tohoto se bohužel nedočkáme (což je samozřejmě zapřičiněno geografickým zasazením ve hře, takže to těžko lze brát jako chybu).

Resumé je, že mě Zaklínač 2 opravdu bavil, i když má své mouchy. Jedná se pořád o parádní hru, která, ač v mých očích předchůdce neporazila, ostudu své značce rozhodně neudělá.

Pro: audiovizuální zpracování, příběh, většina herních mechanismů

Proti: závratné tempo konce hry, nedotažená alchymie, inventář

+22
  • PC 85
Druhý díl mé srdcové záležitosti, od které jsem očekával velké věci...

• Pokračování maratónu na dlouhou trať. Witcher 2 svým dospělým příběhem sahá mezi mé pomyslné herní špičky. O jeho stylu vyprávění později.
• Alfa - Dialogy a charaktery postav. Trefná vulgarita mi nesčetněkrát vytvořila přiblblý úsměv na tváři (např. posel od Talara), nebo údiv nad nějakou moji pošetilou volbou odpovědi (ano, jde zemřít i během dialogu). Nejvíc si cením toho, že jsem se od srdce dlouho u obrazovky takhle nezasmál. Pro mě největší přednost toho kousku. Velký podíl na tom také polština, jakožto můj rodný jazyk.
• Omega - Grafika. Není to tak dávno, co jsem si tajně přál ryzí RPG v CryEngine. Tradá, polští mistři vytvořili něco, co mi jednoduše shodilo čelist na klávesnici. A co víc... Neznám hru, která by lépe ždímala možnosti hardware.
• Výprava, kostýmy, modelování, nasvícení... Pastva pro oči. A je zde opět viděl práce někoho výtvarně nadaného. Stejně tak těžba z prvků slovanské historie je tu znát.
• Souboje. Jsou sice zběsilejší, ale narozdíl od prvního dílu minimálně zabugované. A je potřeba si na systém mačkání tlačítek zvyknout.
• Animace. Úžasný timing a vyčištění klíčových snímků.
• Minihry a hra za jiné postavy, než Geralt.
• Questy. Jsou variabilní, s nečekanými zápletkami a v jistých ohledech i originální (třeba sběratel harpyjích peří).
• Audio stránka. Hudba opět autentická, zvuky velice přesvědčivé. Dabing a lipsynch špičkový.
• Návaznost a reakce na předchozí díl díky možnosti nahrání její pozice.

∙ Interpretace komplexního příběhu je velice těžký oříšek. Ne, že by byl scénář nezvládnutý... To ne. Jak jsem psal, mezi herními kousky je rozhodně v dalekých výšinách. Já se v příběhu ale místy ztrácel. Některé reakce postav pro mne byly nepochopitelné a vývoj v jistých pasážích zmatený (vesměs veškeré dění v mlze...). Snad druhé dohrání změní můj pohled.
∙ Mimika mírně strnulá, některé reakce byly trošku přiškrcené. V tomhle zatím BioWare vede, nicméně CD Projekt RED je v těsném závěru.
∙ Inventář. Znám horší a nepřehlednější, ale tento by potřeboval méně experimentování. Klidně jednoduchost a vlastně i přiblížení k realismu, jako tomu bylo u Witchera 1.
∙ Minimální využití obchodníků a získaných orénů. Výsledek receptů a návodů mi nepřišel až tak užitečný (i když sem tam se něco našlo). Kvalitní zbroj jsem našel, meče stejně tak. Hru jsem skončil s něco přes 6k orény v měšci.
∙ Monstra jsou geniálně nevrhnutá a ještě věrohodněji se pohybují, ale je jich málo. Tak málo, že zde pomalu nejde využít potenciál Geraltova povolání. Nějaké přípravy a uvažování nad taktikou zabití jistého druhu příšery je kde tam.

◦ 3 akty a kraťoučký epilog?! Největší zklamání. Neskutečně krátké.
◦ Alchymie jde oproti předchozímu dílu strmě dolů. Málo variabilní (vytratily se sekundární substance) a navíc v 90% hráč musí loadovat pozici před zaskočením od nepřítele, aby do sebe něco nalil a polepšil si ve statech.
◦ Interakce pomocí včasného zmačknutí tlačítka. Bossové tak nebyli výzvou po stránce kombinace a volby elixírů/vylepšení, ale častého loadu kvůli pochopení toho, které tlačítko (a někdy i zcela náhodně - útěk přes most před drakem, šplhání po zříceném mostu na krajana) po nás vývojář chtěl zrovna zmáčknout. Naopak v pěstních soubojích není co pokazit.
◦ Oproti Witcherovi EE dle mého málo autentický svět. Nedokážu vysvětlit v čem přesně, ale výrazové prvky světa Zaklínače tu jsou... Jiné.
◦ Nemožnost zachovat Geraltovu neutrálnost. Ach ich...

Galerie screenshotů (3200x1800 downsampling, REDkit, (polar)panoramas)

Statistiky 1. dohrání: Okolo 30 hodin hry, 32 level, Triss nejvíc blízká Geraltovi, rozhodnutí pro Vernona, zabití Henselta, zničení Shealy, ušetření draka, zabití Letha (ačkoliv se z něj vyklubal solidní "záporák"). (ver. 1.3)

Statistiky 2. dohrání: Okolo 42 hodin hry, geniální úprava Full Combar Rebalance 2.0, 30 level, Triss nejvíc blízká Geraltovi, rozhodnutí pro Yorwetha, ušetření Henselta, ušetření Shealy, ušetření draka, ušetření Letha. (ver. 3.4 EE)

Kdo by měl zájem tweakovat nastavení, zde jsem vypsal jednotlivé funkce nastavení ini souboru (včetně porovnávacích screenshotů a dopadu na FPS).


Pro: Alfa (dialogy a charaktery postav) a Omega (grafické zpracování) | Optimalizace

Proti: Interpretace příběhu | Krátká herní doba | Malá variabilita monster

+22 +24 −2
  • PC 90
Zaklínač 2 pokračování mé oblíbené hry, tolik očekávání, přání a iluzí jsem si o hře vytvořil. Bohužel první díl nepřekonala. Přesto ale má druhý díl co nabídnout. Navazuje na jedničku, i když import savů ovlivní opravdu pramálo, což je škoda.

Prolog je pěkný, sice se Geralt nachází v roli to které těžko pasuje, ale co. Zde opět vidíme cit autorů pro nádherné brnění a zbraně rytířů kteří zde svádí nelítostnou řež. Soubojový systém doznal změn k lepšímu, je více propracovanější a nabízí více možností v boji. Plus parádní dokončovací údery. Strom dovedností je taky pěkně košatý, a zapomeňte na to že byste měli všechny schopnosti, zde ani na konci hry nebudete mít kompletní jedno odvětví. Zbraně a brnění má Geralt běhěm svého putování různorodější a častěji je bude měnit než tomu bylo minule. Za to inventář je mizerně udělán. I alchimie a lektvary a její nákresy mi přišla takové těžkopádnější. Stejně tak uplatnění vydělaných peněž je trestuhodně nevyužito.

Ohledně příběhu který je tahounem celé hry, smrdí až moc na můj vkus politikou. Zatímco návštěva Flotsamu je baladou a závanem staré dobré práce Zaklínače, lovení nestvůr, otázka nenávisti vůči nelidem, hrozící nebezpečí ze strany útočných jednotek Sco´iatel, které se skrývají v lese, a lidské chamtivosti která dopadá na přístavní městečko. Flotsam je navíc i nádherný co se týče vegetace, toulat se v lesích a obdivovat krásu nedočtené přírody má své kouzlo, a taky ukazuje jak je graficky hra parádní. Bohužel druhá kapitola rozjede již politikaření na plné obrátky, do toho se objevují přízraky a prokletí. Hra je sice stále hratelná a dobrá, ale ztrací hodně ze své atmosféry z předešlé kapitoly.

Rozhodnutí jsou zde opět takové šedé, nic zde není v zásadě dobré a tak to má být. Autoři opět předvedli dobrou práci ohledně postav, takže si hráč nektěré oblíbí, jiné bude nesnášet, ale hlavní je, že v příběhu jsou zapamatovánihodní, že zde nechají odkaz a jsou výborně nadabování a pěkně vypadají. Díky volbám nabízí Zaklínač dobrou znovuhratelnost, přesto ale mám pocit že souvislosti si hráč musí dávat dohromady z více zdrojů, jelikož strana kterou si vybral nezodpoví všechny otázky.

Zaklínač 2 je výborné RPG o tom žádná, přesto ale má své chyby, nabízí jednu z nejhezčích grafických orgií, Sapkowského svět nyní plný politiky, parádní postavy, souboje a nádhernou krajinu. Přesto ale není pokořitelem výborného původního dílu. Tak snad třetí díl bude ještě lepší.

Pro: Nádherná grafika, souboje, postavy, dabing a soundtrack, zbraně a zbroje, RPG strom, Sapkowského svět

Proti: Zbytečně moc politiky, kratší herní doba, méně subquestů, uspěchaná třetí kapitola

+22 +23 −1
  • PC 75
Zaklínač 2 už od začátku solí jednu novinku za druhou. Hráče silně upoutají zásadně působící rozhodnutí, či bravurně zpracovaná Triss Ranuncul - hlavně po detailním průzkumu jejích křivek. Sice už od počátku drhnou průchody dveřmi, Geralt naštve když namísto omráčení stráže, zapálí pochodeň ale co.

Druhý Zaklínač si dobře vede v nově pojatém systému skillů, atraktivních soubojích a v objevování všech novot. No jo, ale v polovině první kapitoly to začíná drhnout. A tím nejhorším je zpracování mapy a orientace. Uznávám, navádění v prvním díle bylo pro mimina, ale dvojka přišla s opačným extrémem. Zvlášt Flotsamský les je bludiště, neorientuji se v něm ani po třetí hře, co teprve hledat nekkeří hnízda, nebo přechod do řeky.

Celkově mi chybí prostor k seznámení s jednotlivými npc. Až na Cedrika nikdo nic moc nepoví a úkolů je pár. Z miniher ale musím pochválit formu pěstních soubojů, na druhou stranu omezit poker na jediné kolo, byla chyba a páka, to už je tak trochu balast.

Hra je drsná, hlavní postavy jsou živější a uvěřitelnější. Tři kapitoly jsou ale málo a rozdělení druhé kapitoly tomu nepřidává. Spontálnost prospívá atmosféře ale někde je to na škodu. Hru vlastně natahují jen záseky při plnění vedlejších úkolů.

Zaklínač 2 je bezpochyby nadprůměrná hra, která ale úplně nedostojí tomu, co bych očekával od nasledovnika prvního dílu. Dává důraz na inovace, lepší grafiku ale už není tím táhnoucím se rpg s ekonomikou, kdy si lze nahrábat a vše pořídit. Pro mně tak zůstává slabší vyplní mezi prvním a třetím dílem.
+22
  • PC 85
Vzhledem k tomu, že je tu mnoho lidí, kterým se nechce číst sáhodlouhý komentář jen vše bodově zhrnu do pozitiv a negativ.
Co mě na hře bavilo:
+Graficky je to nádherná hra, kterou jsem rozjel ihned po prvním dílu a ještě dlouhou část hry jsem se dokázal kochat tím nádherným zpracováním
+Prostředím zábávnější než např. bažiny v jedničce, kde po pátem vrácení do bažin už se dostavoval pocit monotónnosti, zde vzhledem k střídání lokací si hra v tomto ohledu držela stále své tempo
+Postavy - Asi není co vytknout, Roche mi padl do oka a z Letha se nakonec vyklubal záporák, kdy asi každý musel chviličku přemýšlet jestli bojovat, či ho nechat jít.
+ Volby a větvění děje, řekl bych značné zlepšení oproti jedničce, mnohokrát jsem nad volbou dlouho váhal a nebo i načítal předešlé savy, abych tuto volbu udělal jinak. Tak to má být!
+Vynikající předklad titulek do češtiny (dobrá práce Comgad), celkově skvělé dialogy vč. animací dialogů
+ Maličkosti typu: Možnost meditovat kdykoli, kdekoli, možnost importovat savy z předchozích dílů
+Páka a souboje, celkově asi vedlejší questy až na ten v poslední kapitole.
+ slušná optimalizace

Ovšem zápory nejsou malé a dost sráží mé výsledné hodnocení
-Nemožnost skákat, i když svět má být více otevřenější, nejde to ani tak znát, neboť vás stále vede po jediné cestičce, z které nelze odbočit ani seskočit, naopak občas hráče překvapí možnost někam vyskočit, kde by to člověk nejméně čekal
- Boj - I když ke konci jsem jej již solidně ovládal, ze začátku jsem z něj byl značně nesvůj, kdy hra mi něžně musela naznačit, že jsem absolutní dement a slušně mi nabídla, abych hru hrál na nejnižší obtížnost, s pokorou jsem tedy přijal... k tomu bych ovšem přiřadil také nevyváženou obtížnost, kdy s bossfighty jsem neměl problém (na easy stačí taktika "klikačka"), ale proti většímu počtu nepřátel se obtížnost se značně ztížila.
- Pití lektvarů při meditaci? To znamená načítání předešlého savu, abych si mohl před bossfightem dát lektvar? Dost nepovedené provedení. Stejně tak mě i mírně zamrzely zkrácené lhůty účinnosti olejů, brousků atd.
- Co mě dosti štvalo je, že ačkoliv jsem hru zkoušel i na nejnižší obtížnost, tak jsem nedokázal doplnit ani jeden oddíl schopností ze 3! A to jsem vyplňoval pouze jeden + základní, zkušenostních bodů je pramálo, což si myslím, že alespoň při nejlehčí hře by tak být nemělo.(dostáhl jsem 34. úrovně) Je to asi jako v Diablovi vylepšovat jen sílu a žádné jiné atributy, k čemuž nakonec steně zjistíte, že ani tak jste sílu neměli na max.
- Ačkoliv příběh nebyl špatný, odvrací se tak nějak od Geraltova neutrálního života zabijáka příšer a začíná řešit politikaření.
- Chybí moje láska Shani :(
-Špatná navigace a nepřehlednost mapy
- Krátké, rozhodně v porovnání s prvním dílem
-Katastrofální grafické zpracování pokerových kostek.

Nebýt těch chyb, mohla hra v mých očích dopadnout mnohem líp, zvlášt ten RPG systém, kde, abyste hru hráli 4x, abyste si vyzkoušeli všechny možnosti.. Bohužel, jinak parádní hra, která dosti zabaví, ovšem trpící na takové maličké chybičky, které když se nasčítají, jsou až otravné

Pro: grafika, větvění děje, postavy, překlad, vedlejší questy a celkově i hlavní mise.

Proti: stále pevně určené trasy, nevyrovnaná obtížnost, absolutní nedostatek zkušenostních bodů, kostky, lektvar před bojem..

+21
  • PC --
Před rozehráním dvojky jsem si ještě jednou střihnul jedničku s těmi samými rozhodnutími jako při prvním hraní, jen abych získal savy a příběhový progress takový, jaký mi nejvíce vyhovuje – to vše jen proto, abych zjistil, že savy z jedničky sice importovat do dvojky můžu, ale dopad na příběh je nulový a ty nejlepší získané věci z W1 jsou tady jakousi alternativou k základní výbavě dvojky. Jinými slovy effort k ničemu.

Probouzím se v posteli s Triss, kterou jsem v prvním díle poslal k šípku. Nutno dodat, že ve druhém díle už to není taková nafrněná pitcha, ale sympatický obal na pochvu o několik let mladší a hlavně empatičtější. Tak aspoň tak. Scéna v elfích rozvalinách nemá chybu, jen škoda, že toho klácení je tady tak poskrovnu.

Příběhově se chytám ještě v prvním aktu, ve druhém už děj začíná nabírat bestiálního objemu a v záplavě jmen konspirátorů, zrádců, sviní a těch ostatních se mám problém vyznat. Hlavně je průser to, že si rozhovor nemohu ze záznamu přečíst znovu. Celkově by neuškodilo narovnání děje do srozumitelnější roviny a důraz na menší tlačení hráče dopředu.

Přitom se autoři v té herní části uchýlili ke zjednodušování snad všeho – celá hra je dělaná na ovládání na gamepadu, k míchání lektvarů už nepotřebuju alkoholový základ, toxicita nemá žádné kritické účinky, není kde zabloudit, není co prozkoumávat a největším šokem byl pro mě inventář, protože něco tak prasáckého jsem za svou sedmnáctiletou herní kariéru ještě neviděl.

Zklamáním je i obtížnost. Začínal jsem na Normal, kterou jsem ve druhém aktu přepnul na Hard abych třetí akt doklepal na Easy. Né že by hra byla nějak zvlášť tuhá, ale dávám přednost plynulejší hratelnosti. Nechtěl jsem prostě být rušen frustrujícím mlácením. Souboje s bossy jsou generické a většinou se odehrávají v malých prostorách, což vede k nutnému učení se sekvence úderů a úskoků. Musím ale uznat, že se mi celý soubojový systém proti klasickým nepřátelům zamlouval více než v jedničce. Hlavně pak nepřátele se štíty jsem miloval :-)

První kapitolou jsem prolétl ani nevím jak, druhá byla nejdelší, nejotevřenější a nejzábavnější, ale celá věc s přízraky padlých a kletbou mě spíše iritovala (příliš mnoho nadpřirozena na jednom místě) a třetí akt už je rychlovka na pár minut, pokud se člověk nesoustředí na vedlejší úkoly.

Ano, W2 vypadá famózně – tak detailní kostýmy, brnění nebo róby jsem ještě neviděl. Korony slunce při západech a východech mají neskutečnou sílu a detailní prostředí člověk nasává plnými doušky až do chvíle, kdy dostane facku a probudí se do sice krásného, ale naprosto ohrazeného světa. Tenhle kámen nemůžu přeskočit, tady mezi těma dvěma postavami nemůžu proběhnout, tady to křoví nelze projít, tady o ten deseticentimetrový patník se zaseknu, když uskakuju a tady sice můžu vyskočit, ale už neseskočím zpátky. Celý feeling světa jde v tu chvíli do háje.

Mám chuť si W2 zahrát znovu, ale to je díky rozhodnutím, které mění celý druhý a třetí akt. Zklamání, které mě naplnilo po dohrání W2 se dá jen těžko popsat. Věřil jsem mu natolik, že jsem si jej koupil ještě před vyzkoušením, což nikdy nedělám...

---------------------------------------------------------------

OK, tak dohráno na Dark Mode obtížnost.

- obtížnost je opravdu krutá, obyčejně stačí 1 až 2 rány od obyčejného zřiganého Nekkera a Geralt jde do kolen…

- nové sety brnění jsem si ani neosahal, protože cena za pořízení výrobních nákresů, materiálů a jejich výroba byla natolik nákladná, že jsem si ji nemohl dovolit.

- bez Quenu bych se nikam nedostal. Dle mého názoru toto znamení autoři předimenzovali v tom, že vstřebává veškerý utržený damage. Tím pádem nemám potřebu zlepšovat si brnění. Vstřebávalo by-li pouze určité procento, měl bych alespoň nějakou motivaci si hledat lepší zbroj. Každopádně Quen je nutnost.

- cesta za Iorwetha je mnohem lepčejší, než za Rocheho. Vergen je malebnější než zasmrádlý vojenský tábor, vedlejší questy jsou delší a zábavnější, obrana Vergenu v hlavní linii byla ultimátní a hlavně s trpaslíkama je sranda. Při hledání nesmrtelníku jsem párkrát nad neustálými prupovídkami tří little-manů občas i koutkem škubl.

- poté, co jsem nahlédl i na druhou stranu příběhu, oceňuji jeho rozvětvení, členitost a několik různých pohledů na celý konflikt. Upřímně nepamatuju, že by nějaká hra měla děj takto vymakaný. Je tam hromada nedůležité omáčky kolem, která dělá v hlavě ještě větší sračku, ale celkově už jsem se orientoval mnohem lépe.

- pasáž s nekonečnou bitvou je bez určitých šermířských schopností neudělatelná. děláš si ze mě prdel, CDPR?

- problémy s patchem 2.1 a vlastně i 2.0 mě opravdu neskutečně vytočily, zvlášť, když má člověk volný den a ví, že je kousek od konce.

***/5
+20
  • PC 70
Nebudu se obšírně rozepisovat o tom, co tu už zaznělo a v čem The Witcher 2 exceluje. Grafika je naprosto parádní, stejně tak soundtrack. Atmosféra ztratila dost na své unikátnosti, ale pořád ještě ujde. Docela zajímavý politicky laděný příběh mi nijak přeplácaný nebo neuchopitelný nepřipadá, a to jsem měl o Sapkowského univerzu opravdu jen základní povědomí nabyté převážně z polského TV seriálu a prvním dílu. Je pravda, že si hra na podobně handicapovaném hráči nárokuje o trochu větší pozornost a aktivnější přístup, než je většinou obvyklé, ale je to mnohem menší problém, než by být mohl. Autoři si tohoto byli patrně dostatečně vědomi a zapracovali na více než nadstandardním ingame deníku. Úkoly jsou v něm velice podrobně rozepisovány a nechybí ani opravdu rozsáhlý popis všech hlavních i vedlejších postav.

Oproti většině lidí větvící se děj a možnost rozhodovat spíš nevítám. Zcela logicky tak hra marně kyne do šířky a ztrací na hloubce a délce, pročež veškeré pokusy o epiku vyznívají uspěchaně a mlátí se v nich příliš vysoké ambice s vynucenou komorností. A je to cítit opravdu hodně, obzvlášť na uštvané třetí kapitole.

Vynikající první dojem, který dával tušit jednu z největších RPG událostí poslední doby, je bohužel dezintegrován v cuku letu, hra si hází v jednom kuse sama sobě klacky pod nohy a já zhruba od druhé kapitoly nestačil vycházet z rostoucího rozčarování. Tak třeba zpočátku velice slušně se tvářící bojový systém, kde skutečně jakože záleží na schopnostech hráče a hra je díky tomu určena pro dospělejší publikum a bla bla - tak ten jde do kytek hned jako první.

Hrál jsem na obtížnost hard a už od druhé kapitoly vše, ale naprosto vše, od party banditů po trolla jako hora, vybíjím stylem diablovského klikfestu, což se rychle ukázalo být jako zdaleka nejúspěšnější "strategie". Krýt se není potřeba. Vlastně jsem tak docela i rád, když do mě buší, protože sign Quen mi zajišťuje tak jako tak nesmrtelnost, vrací zranění zpět (navíc namnožené až třem enemákům) a ještě mi utěšeně doplňuje adrenaline bar aneb jakýsi god mód zastavující čas.

Když už se cítím jó znuděně, tak Witchera jen kutálím kolem a posílám neštastníky pod drn tím zbytkem směšně přeboostovaných kouzel. Ale není to potřeba. Více než monstra hrozí mému mutantovi kameny na cestě a neviditelné zdi, o které se s oblibou zasekává, anebo hráč kostek, který mě po prohrané hře nechává stát na ohništi. To byla mimochodem zřejmě nejoriginálnější smrt, neboť po nahrání uložené pozice s hořícím postavou dochází k instantní smrti.

Witcher 2 je vůbec prošpikován nejrůznějšími bugy a otravnými nedodělky. Samy o sobě nejsou nijak vážné, ale když je posčítám, tak je to jak to pověstné hejno komárů, které zabilo krávu. Výpadky AI, kdy nepřátelé jen tak civí a nechávají se masakrovat. Porouchané střídání počasí a denních dob, kdy tady je noc a deštivo a o metr dál už svítá a na nebi ani mráček. Podivné ovládání, někdy hypersenzitivní (snažím se seknout mečem ale postava se snaží utkvěle interagovat s objektem za cílem), jinda zace necitlivé skoro vůbec (snažím se sebrat předmět a motám se kolem něj jak korouhev),... Witcher vbíhající do dveří působí dojmem dokujícího vesmírného korábu. Do otevřených dveří navíc nelze vejít, pokud si je neotevřete sami. Už jsem takto čekal i na procesí čtyř NPC, dokud na mě ve frontě nepřišla řada. A na to, aby někdo zmrvil takovou banalitu jako je save/load, to už musí být vskutku talent od přírody. Uložené pozice nelze mazat a pokud chcete hru uložit, vždy se vytvoří save nový bez možnosti přepsání starého. Pokud to děláte často, hře pak trvá dlouhé sekundy, aby vůbec seznam savů načetla. Za zabíjení nestvůr Geralt v podstatě nedostává zkušenosti, zatímco za splnění každého většího úkolu instantně povýší o dva tři levely. Nechápu. Nechápu, jak někdo může na Witcherovi 2 blahořečit smysl pro detail a propracovanost a nemít přitom klapky na očích. Já na kiksy, do očí bijící kompromisy a větší či menší nesrovnalosti narážel na každém kroku, přičemž s blížícím se koncem hry jich jen přibývalo.

Kapitola pro sebe je inventář, který je zmrvený přímo epochálně. Je zmatený, nepřehledný, špatně se s ním manipuluje. Při prodeji předmětů se přes něj převalují oznámení, na jejichž zmizení musíte dlouhé vteřiny čekat. Inventář v podstatě zabíjí celý jeden strom skillů, a sice alchymii. Nemyslím si, že je alchymie až tak nepotřebná. Vlastně by nemuselo být nezajímavé na to vývoj postavy specializovat a nepochybuju o tom, že zdánlivě nevýrazné a nepotřebné lektvary jsou nastavené záměrně tak, aby se jejich síla projevila až v kombinaci s příslušnými skilly. Naneštěstí nemám natolik božskou trpělivost, abych u každého receptu a každého předmětu čekat deset sekund, až se naskroluje jeho kompletní popis.

Achich ouvej. Byl to od začátku do konce boj mezi 70 a 80 procenty, nakonec se střízlivě přikloním k tomu nižšímu. Forma nad obsahem mě zkrátka dokáže přesvědčit jen málokdy. A tohle není ten případ...

Pro: grafika, soundtrack, výprava, příběh, obsáhlý deník

Proti: ovládání, inventář, bugy, (anglický) dabing, bugy a nedodělky

+20 +24 −4
  • PC 90
První Zaklínač vydělal bezesporu spoustu peněz. A CD Projekt naštěstí neusnul na vavřínech. O pokračování nebyl pochyb. Poláci se dušovali, že Zaklínače jen a pouze vylepší, zatímco nebudou zasahovat do osvědčených mechanismů. A ono se jim to i podařilo! No, docela...

Takže se pokusím hru tak nějak přímo porovnat s prvním dílem. Jen krátce zmíním příběh - nezaostává ani trošku oporti předchůdci, zejména v dynamice vyprávění. Navíc působí závažněji a dalekosáhleji, je dospělejší a mnohem více se míchá do politiky. Pryč je ten neutrální Geralt z prvního dílu. Jednotlivé postavy dostali více prostoru, jsou barvitěji vykresleny a všechny jsou zapamatovatelné. Dialogy drží nastavenou laťku, popravdě na nich nebylo ani moc co vylepšovat, tento aspekt zvládal perfektně již Zaklínač první. Cutscény rozhovorů jsou lepší, plynulejší, ale té "zkostnatělosti" se úplně nezbavily. Vaše rozhodnutí jsou v kritických chvílích skutečně důležitá, můžete kompletně změnit celou následující fázi hry.

Nedočkali jsme se ani žádného zjednodušování hry, ať už mluvíme o akčních pasážích, minihrách, nebo volbách rozhovoru. Zaklínač vás bere jako dospělého, chová se k vám tak a vyžaduje to samé od vás. Tvůrci věděli, co chtějí a vyvarovali se jakýchkoli slepých míst. Herní design je komplexní a vyvážený, od grafického stylu po QTE (dle mého názoru jediná hra, kde jsou použité na rozumných místech a v rozumné míře).

V boji již nepoužíváte tři různé styly, teď záleží jen na vašem meči a levém a pravém myšítku (rychlý-slabý útok nebo pomalejší-silnější). V tutorialu se nedozvíte o žádné kombinaci, kterou vyzrajete na soupeře, musíte si na to přijít sami. I když na nižší obtížnosti občas stačí jen zběsile klikat, pokud budete správně časovat údery a jejich kombinace, budete odměněni. Alchymie zůstala zachována ve všech ohledech. Rozdělování talentových bodů bylo zobecněno jen do tří kategorií (plus základní výcviková). Za trochu větší botu považuji nutnost orientovat se jen na jeden talentový strom, jinak na hlavní skilly nadosáhnete. Hra prostě nepokryje dostatek levelů, abyste Geralta rozvinuli na maximum a upřímně nechápu proč. Zkusil jsem si udělat hybridní build mezi šermířství a magii a dostal jsem se v každém stromu na cca 75% - a to jsem navíc některé talenty přeskakoval. Strom alchymie považuji za zcela zbytečný.

Doba účinkování elixírů byla extrémně snížena, což vedlo k jedné velmi nepříjemné záležitosti - musíte odhadovat, kdy budete bojovat. Na druhou stranu je to vyváženo možností meditovat kdykoli a kdekoli, ne výhradně u ohniště. Zmizela také nutnost kupovat knihy, abyste mohli získávat z bestií důležitější ingredience. Ty sice nemůžete sbírat hned, ale Geralt se může o potvorách naučit jejich porcováním =) (ale knihu si i tak koupit můžete). Zápisky do deníku o postavách a místech zůstaly zachovány, navíc se rozšířil popis questů na téměř samostatné vyprávění o každém z nich, psané přímo Marigoldem (Dandelionem, chcete-li).

Výtku si Zaklínač zaslouží za ne zrovna ideální optimalizaci. Nemám na mysli nějaké grafické bugy, stabilitu hry apod. Vizuálně je hra úchvatná a často budete jen tak s otevřenou tlamou slintat a procházet se po lese, ale najít stabilní framerate byl oříšek. A ty neskutečně dlouhé loadingy po smrti... To bylo taky utrpení, a že jsem žral hlínu často... Naštěstí ukládat můžete zcela libovolně (což dnes nepovažji za samozřejmost, ale téměř za raritu).

Jako u komentáře k prvnímu dílu - mlít bych tu mohl ještě hodiny a stejně by to bylo k ničemu, přesvědčit se musíte sami. Znalost událostí prvního dílu navíc není úplně nezbytná, ale zážitek je o něco lepší, když si prvního Zaklínače zahrajete. Na absolutní hodnocení to dle mého názoru není, trošku mi chyběl ten pocit velkého a otevřeného světa (i přesto, že prostředí bylo zpracované famózně a získalo téměř nový rozměr), ale je to definitivně krok dál a správným směrem. Moc se těším na Wild Hunt a věřím, že do třetice to bude opravdu ultimátní zážitek.
+20
  • PC 95
Tak jsem zdárně prošel i díl druhý. A prakticky není co dodat, je to naprosto suverénní a skvělé pokračování prvního Zaklínače.

Začnu grafikou, která je asi tím největším rozdílem. Pryč je zastaralost a stáří dekády prvního dílu, hra je plná fantastických a detailních efektů. Grafika je úžasná, a teda taky pěkně náročná :-) Jsem si na notebooku suverénně nastavil plné detaily, a co jsem dostal? Slideshow. No nic, tak detaily dolů, nakonec jsem musel skončit na druhém nejnižším stupni. A ještě se to občas zadrhne. Na to, že GTA 5 mám na vyšší střední, a jde mi to naprosto plynule, a to je to novější hra...no ale nevadí, i na tyto snížené detaily je grafika parádní.

Ke zvuku také není co vytknout. Orchestrální hudba perfektně drží atmosféru, dabing tentokrát není česky, ale anglický je opravdu povedený a k tomu jsou pečlivě udělané české titulky.

No a to hlavní, příběh, ten je opět skvělý. Navazuje na první díl, dokonce je možnost i použít save z jedničky, takže hra naváže na rozhodnutí, které hráč učinil. Dokonce jsem měl i Havraní zdroj, kterou jsem získal na konci předchozího dilu. To potěší, že je příběh takto ucelený, a hráč si jej může prožít celý. Opět máte možnost volby, ke komu se přiřadíte, hra servíruje i několik nepříjemných rozhodnutí, kdy nechcete jít ani jednou cestou, nebo naopak splnit obě, ale jste donuceni vybrat si pouze jednu. Dodává to na dramatičnosti.

Co se hodně změnilo, je způsob boje. Zatímco v prvním díle se z menu na straně obrazovky vybral potřebný styl (rychlý, silný či skupinový), a levým tlačítkem stisknutým ve správný čas se tvořily komba, a pravé seslalo znamení, tak ve druhém díle je levé tlačítko rychlý útok a pravé silný. Úplně to mění způsob souboje. A asi je způsob ve dvojce jednodušší, nicméně v předchozím díle jste si souboje víc užili, protože bylo nad nimi třeba trochu přemýšlet. Ve dvojce většinou stačí zběsile klikat oběma tlačítky a výsledek se dostaví (hrál jsem na nižší obtížnost, chtěl jsem si užít hlavně příběh). Můžete si pomoct i pastmi a výbušninami, ale ty jsem já moc nepoužíval.

Tvorba vlastností a dovedností je více ikoničtější a jednodušší, a lépe se mi v tom orientovalo. Jen trochu nezvyk, ze lektvary se pijí při meditaci, je tedy nutno si je vzít před soubojem.

Zaklínač 2 je perfektním pokračováním, a hře není téměř co vytknout, opět propracovaná špička. Málokdy je vidět takto konzistentní pečlivost, jako u autorů Zaklínače.

Pro: Grafika, zvuk, české titulky, senzační příběh

Proti: Vyšší HW náročnost, zjednodušení některých principů oproti prvnímu dílu

+20
  • PC 80
Príbeh hry pre človeka, čo nepozná zaklínača, môže byť trošku neprehľadným. Niekedy pri rozhovore zaznejú príliš veľa rôznych mien, až sa človek stráca kto s kým, kto proti komu. Z priamočiarej úlohy chytiť „kráľovraha“ sa stane tak trošku bordel, že sami neviete na ktorej strane vlastne stojíte a ešte k tomu Geraltova amnézia a máte zaručený recept ako odradiť nových potencionálnych fanúšikov zaklínača. Našťastie tam máme encyklopédiu, ktorá to ako tak trošku sprehľadní.

Linearnosť sveta je ďalším neduhom zaklínača. Vždy určená cesta kadiaľ ísť tiež moc neosloví hráčov. Inventár dosť neprehľadný, že niekedy budete mať problém nájsť danú vec čo ste zobrali alebo odmenu za nejaký quest. Čo sa mi hlavne nepáčilo, že hra Vás niekedy zahltí toľkými questami, že zostanete stáť dezorientovaný a neviete čo máte robiť. Kam prídete, tak Vám hneď hodia na nos nové questy. Potom sa stane, že niektoré nevedome nespravíte a to len kvôli tomu, že ste neboli upozornený, ktoré mate riešiť skôr a ktoré nie.

Súboje mi prídu oveľa lepšie ako v prvom diely. Viac akčnejšie a prístupnejšie k širšiemu publiku. Zo začiatku pomerne ťažká hra, ale postupne si vlastného Geralta vylepšíte tak, už len zopárkrát sa stane, že zomriete počas boja. Znamenia mi prišli o mnoho užitočnejšie ako v prvom diely. Už som bol nútený používať aj iné znamenia ako len Igni. Lektvary som používal hlavne počas vedľajších questoch. Pri hlavnej línií sa mi často stávalo, že som ich nemohol použiť, keďže Geralt potrebuje kľud na svoj rituál a veľakrát sa som bojoval s tuhým nepriateľom bez nich. Ekonomika v hre bola o ničom, potreboval som nejaké tie „orény“ na výstroj a v truhlici som mal nejaké predmety pri ktorých mi ukazovalo že majú vysokú hodnotu a keď som ich išiel predať dostal som za to s prepačením hovno. NPC modely postáv sa opakovali ako v predošlom diely, možno nie tak často.

Možno som napísal až moc hejtu ale akože hra ma i tak veľmi bavila a hlavne je znovu hratelná vďaka rôznym cestám v príbehu po ktorých môžete ísť. Odporúčam!
+20
  • PC 80
Dlouho jsem zahrání si druhýho Zaklínače odkládal, první díl mě kdysi moc nenadchl a od druhého jsem toho taky nečekal příliš. O to překvapenější jsem byl, když jsem do něj pustil. I tolik let po vydání mě mnohdy druhý Zaklínač fascinoval, a to zejména v oblasti příběhu, který se povedl na jedničku. Stejně tak příjemně prokreslené charaktery postav, různé mise, ať už hlavní nebo vedlejší, a jejich dopad na budoucí vývoj, a samozřejmě samotné příběhové volby, které nejsou jen černé a bílé. A když jsem hru dohrál, tak jsem jen nevěřícně koukal na to, jak to vlastně celé skončilo. Pochválit také musím grafickou i zvukovou stránku hry a ani minihry nejsou špatné.
Vytknul bych snad jen po čase už otravný respawn nepřátel na místě, kterým už jste během deseti minut prošli minimálně dvakrát a vyčistili ho, kratší herní dobu, poměrně hodně jednoduché souboje, neustálé pobíhání sem a tam a haprující technickou stránku. Minimálně dvakrát jsem musel načíst vzdálenější checkpoint, protože nějaká chyba zabránila v postupu v příběhu (např. ochrana Aedirnu, ve kterém vojáci přestali šplhat po žebříku a byl nutný restart, nebo pravidelné zčernání obrazovky po zapnutí úkolů/inventáři/mapy, což vyřešilo také načtení poslední uložené pozice).

Pro: Grafika, příběh, prostředí, postavy, vedlejší mise, vliv na svět, ozvučení

Proti: Respawn nepřátel, jednodušší souboje, občasné bugy

+20
  • PC 70
Hru jsem dohrál v rámci herní výzvy 2021


Dlouho jsem přemýšlel jak a co tady napsat. Problém nebyl v tom, že bych úplně nevěděl co, ale spíš jak a proč.


První věc kterou je třeba zmínit je čas kdy jsem hru hrál. Je rok 2021 a videohry jdou stále kupředu a proto nejsem schopen hru ohodnotit, tak jak bych jí hodnotil v době kdy vyšla a neměl bych zkušenosti jako mám teď.

Věřím, že W2 v době svého vydání byla úžasná videohra. Odvažuji se říct, že až revoluční.

Problém však je v tom, že jsem již hrál xx novějších her a ty byli ve všech ohledech daleko lepší a proto všichni kdo se budou divit mým poznámkám nebo mínusům - vemte v potaz stáří hry.


No abych začal. W2 je oproti prvnímu dílu zcela jistě dobrým krokem kupředu. Vynechává staré zbytečné a již nudné věci a nahrazuje je novým lepším stylem. Problém je však ten, že přidává i spoustu nových a kolikrát špatných.


Co musím hře dát za velký plus je grafika. Když vezmu v potaz stáří hry, tak i na dnešní poměry vypadá velmi dobře. 

Dalším velkým plusem je nový combat systém. V prvním díle se jednalo jen o tupou klikačku ve správný čas, ale druhý díl se již pustil do klasického nového systému a skutečně je to během hraní znát. Můžete se do hry daleko lépe vcítit a když dostanete od někoho mečem po tlamě, tak si příště rozmyslíte jak to udělat lépe.

Dalším menším plusem je Triss a s ní spojené sexuální scény. Ano mám kvalitní pornostránky, ale proč se během hry nepodívat na pěknou zrzavou čarodějku s krásnýma pevnýma… ehm… botama.


Bohužel tím mé plusy v podstatě končí a začíná ta horší část.

Obrovskou kravinou pro mě byl systém lektvarů. Je super, že si můžu vycraftit různé lektvary a všelijak se posilnit, ale ta mechanika, že si musím lektvar aktivovat jen během meditace? Proč? Tato mechanika mi nedávala absolutně žádný smysl. V praxi jsem proto lekvary nepoužíval vůbec a to je škoda. Bohužel abych je mohl používat musel bych buďto v každém boji umřít - vrátit se zpět naházet si lekvary a teprve pak jít do boje. Nebo samozřejmě je možnost mít věšteckou kouli a vědět přesně kdy kde a jaký boj se odehraje. Pokud jste již v boji, tak meditovat nemůžete a jelikož jdou lekvary vypít pouze v tuto chvíli, tak nic nevypijete.


Dalším mínusem jsou minihry. Těšil jsem se na boxerské zápasy, ale realita byla taková, že jsem dostal jen tupý styl quicktime eventu a nic víc. V praxi jdete do souboje a jako robot mačkáte tlačítka, tak jak vám hra řekne. Opět. Proč?

Obtížnost během turnaje byla také směšná. Ani finální soupeř neměl sebemenší šanci a to jsem skutečně nehrál na easy.

Nebo taková páka. Obtížnost těchto soubojů byla až směšná.

Jediné co bylo fajn jsou staré dobré kostky. Ano jsou to kostky a zde hraje velkou roli štěstí.


Dalším a asi největším mínusem pro mě byl příběh samotný. Ne že by byl vyloženě špatný, ale upřímně mi přišlo, že někdo omylem vyhodil pár stran s jeho obsahem.
Ve chvíli kdy mi přišlo, že hra skutečně nabírá obrátky a že se skutečně děje něco zásadního a zajímavého - bum byl konec. Přišlo mi to jak kdyby někdo psal příběh a ve chvíli kdy se začal rozjíždět si řekl, že to vlastně už stačí a zbytek si necháme na příště. Podle toho vypadá i herní doba, která je ještě menší než u prvního dílu.


Celkově sečteno a podtrženo. Dle mého Witcher 2 není rozhodně špatnou hrou, ale spíše nedodělanou. Věřím, že v době vydání to byla pecka a hodnocení tomu i odpovídá, ale v dnešní době prostě od hry očekávám víc než klikání tlačítek během boxu a příběh který v tom nejlepším skončí. Pro fanoušky bych řekl, že je W2 povinnost, ale pro člověka co na Geraltovi až tak neujíždí? Klidně skipněte a běžte na W3. V podstatě o nic nepřijdete.

Pro: grafika, oproti 1 nový soubojový systém, triss a s ní spojené scény

Proti: klikačka během boxu, nulová obtížnost během turnaje, příběh který v tom nejlepším končí

+19
  • PC 95
Budu asi jeden z mála, co nehrál první díl, takže nemůžu srovnávat, ale možná mi to dá trochu jiný pohled na věc. Se Zaklínačem jsem se jako fanoušek fantasy setkal už mnohem dříve a na herní zpracování jsem byl hodně zvědavý. První věc, která mě mile překvapila, je grafika. Zaskočilo mě, jak kvalitní je poměr cena/výkon. Nemám žádnou extrémně nabušenou sestavu, ale výsledek je víc než koukatelný. Je pravda, že vše působí barevněji, než jak by si člověk představoval pochmurný svět pana Sapkowského.

To vše se ale změní s příchodem do druhého aktu, kde se dá večerní deštivá atmosféra ve flotsamském lese krájet. Nic nevidíte, nasloucháte a pak na vás vyběhne pár ošklivě se šklebících zrůd. Naprosto skvělé jsou pohyby postav, monster, apod. Vše sedí a působí velice přirozeně, nikdo nejezdí po zemi jako v mnoha jiných hrách, ale opravdu chodí. V tomhle jsem si tento engine zamiloval.

Příběh začíná relativně nenápadně, ale jak se nám pak pěkně košatí! Máte opravdu reálnou možnost výběru a ono se něco stane. A to do takové míry, že se ubíráte v podstatě jinou dějovou línií, kde potkáváte jiné postavy, plníte jiné úkoly, i když jsou některé modelově stejné, jen v trochu jiném provedení. Každopádně ve vás bude hryzat pocit, "co by se stalo, kdybych se rozhodl jinak?". A to je pro mě součástí RPG a tak často chybí jinde. I když velkou část tvoří úkoly najdi, zabij nebo najdi, přines, i tak jsem se bavil, protože to není jen černobílé klikání. Stejně tak jsou silnou stránkou postavy a interakce s nimi. Rozhovory jsou chytlavé, dobře napsané a hlavně parádně nadabované. Také musim smeknout před opravdu poctivě odvedeným překladem do češtiny. Dalším zpestřením jsou pak různé minidisciplíny jako kostkový poker, páka nebo souboje. Nechybí ani možnost si pročíst něco o historii světa, monstrech, apod. V neposlední si můžete i něco vyrobit z nalezených, koupených nebo vyhraných plánků a to od bot, až po meč. Většinu zbraní či brnění, které jsem ve hře nosil, byly právě vyrobené.

Teď se dostáváme k další části. A tou je variabilita soubojů, kdy nestačí jen co nejrychleji uklikat myš k smrti. To tady nefunguje. Vždy je dobré být připraven, využívat různé schopnosti, které vám hra nabízí. Máte v podstatě 3 hlavní stromy dovedností + 1 základní a ty si vylepšujete s každou další úrovní. Některé z nich můžete dokonce vylepšovat získanými mutageny, což je jakási "buňka", která zmutuje schopnost v lepší. Drobnost, ale příjemné zpestření. Ty 3 hlavní stromy dovedností pak rezprezentují šermířské, alchymistické a "kouzlící" dovednosti v podobě známení. Systém byl pro mě přehledný, lehce uchopitelný, takže nebylo těžké si vybrat, na co měl člověk zrovna chuť. Soubojový systém mi taky sedl. Máte sympatickou možnost "zpomalení" času, kdy si můžete v rámci možností vybrat zbraň, znamení a zkrátka se připravit. Bohužel není možné aktivně během soubojů vypít nějaký lektvar, jak je zvykem. Můžete si je pouze připravit/vypít v jakémsi meditačním režimu, do kterého pochopitelně vstoupíte jen někde, kde je klid. Obtížnost hry mě překvapila, protože tolikrát jsem ve hře už dlouho neumřel. Každý větší souboj je pak výzvou a to nemluvím o soubojích s hlavními monstry či postavami. Obzvlášť souboj s Kajranem je chuťovka, která není zadarmo. Občas jsem byl nucen si obtížnost i snížit, abych prošel dál.

Hudební doprovod jsem moc nepostřehl, což je možná i dobře, protože mě nerušil, ale ukazuje na to, že jde o průměrnou záležitost. Neurazí, nezaujme.

Hodně jsem to tu chválil, protože je pro mě Zaklínač 2 hrou roku, aspoň zatím. Ale má jednu drobnou vadu, kterou přisuzuji tomu, že herní prostředí může vypadat tak, jak vypadá a tou je otevřenost světa. Opravdu až moc často chcete jít dál přes keřík, kámen, prohlédnout si víc, ale není vám dopřáno. Zkrátka je průchod světem opravdu pevně nalinkován, ale to prostředí je tak pěkně vymazlené, že to hře odpustíte.

Zaklínač 2 je skvělá hra a pro fanoušky RPG povinnost. Krásně totiž můžete vidět kvalitní práci týmu, který za tím stojí a to je v dnešní době poloproduktů, kdy stahujete dalších xGB přes steam, vzácnost.

Pro: grafika, engine, příběh, propracovanost svět, postavy, rozhovory, dabing

Proti: otevřenost světa

+18
  • PC 70
„Udowondnileś, żeś najlepszy. Muszę ćwiczyć. W końcu jesteśmy nejemnikami i nigdy nie wiadomo, kiedy staniemy po przeciwnych stronach barykady.“ -      


je věta, která má pro mě význam více než-li symbolický. Charakterizuje totiž vztah, jaký ke druhému Zaklínači mám. Rozporuplnost je dozajista velmi trefné slovo. Důvod, proč jsem si výše napsanou větu vybral, pochopíte po přečtení.  

První Zaklínač má neochvějné místo v mém srdci, oplývá mnohým zapamatovatelným a jedinečným – příběhem, zdáním velkého světa, povedeným soubojovým systémem, skvělým dabingem, slovanským středověkým prostředím s prvky fantasy…  

To druhý díl obrací naruby. Ze Zaklínače se stal Wiedźmin, ze středověkého slovanského prostředí s prvky fantasy se stalo fantasy s prvky středověku, z vybalancovaného „stylového“ klikacího soubojového systému se stala zběsilá klikačka s parakotouly bez funkční alchymie, z prostorného prostředí se stal klaustrofobický koridor. To vše hozené do přestřeleně saturovaných filtrů, že by i Instagram bledl závistí. Jeden prvek ale přebije vše ostatní…  

A to je naprosto příšerné uživatelské rozhraní. V žádné jiné hře - a to podtrhuji červeně – v ŽÁDNÉ JINÉ hře jsem se nesetkal s tak nepopsatelně zpraseným uživatelským rozhraním. Práce s inventářem je noční můrou a stávalo se mi často, že jsem se ho bál jen otevřít, abych se nemusel zase zlobit a zdržovat patetickou snahou v něm najít, co potřebuji, či nedej bože, porovnat si statistiky zabraní a zbrojí. Vzpomínáte ještě na krásně zpracovaný inventář, encyklopedii a záložku s alchymií a talenty z prvního dílu? Vzpomínejte dál a trpte. Nikdy by mně nenapadlo, že zrovna něco podobného mi natolik otráví hraní a že u toho budu tolik klít. A už vůbec by mě nenapadlo, že to bude zrovna u Zaklínače, kterého jsem vždy považoval za učebnicový příklad nápaditosti a kreativity. Tím to bohužel nekončí. Druhý díl to u mě měl složité i z absencí dabingu, na který jsem byl u Geralta zvyklý. Proto, než jsem vůbec začal hrát, vybíral jsem si, jaký dabing budu poslouchat. A to s úmyslem, že angličtinu ne. Nakonec vyhrála polština a dnes mohu říct, že to byla asi nejlepší volba, protože Geralt prostě zní jako Geralt (to je hlavní) a ne jako nějaký šeptající anglosaský drsoň, kterých ve hrách slýcháme desítky. Krom toho to mírně kompenzuje tu absentující slovanskost.  

Dabing je ale o zvyku a nijak v mých očích zážitek nesnižoval, další prvky už ano. Ten, který mě zklamal velmi, je samotná hratelnost. Můžu hře odpustit konzolovost a z toho vyplývající neintuitivní ovládání na které jsem si dlouho zvykal, ale soubojový systém a alchymii už nemohu. Ze začátku jsem se snažil hrát hezky takticky, ale někde v půlce hry jsem to zabalil a jen klikal… a uskakoval. Tudíž první, do čeho přednostně investujte všechny své velmi omezené dovednostní body, je délka kotoulů. Kotouly vám totiž vyhrají souboje i celou hru, tak prachsprostě jednoduché to je. Ale mnoho-účelnost kotoulů neguje často samotné herní prostředí. Již jsem zmiňoval, že ze hry je koridor. Tudíž i „arény“ jsou velmi prostorově omezené. A to tak extrémně, že často nemůžete ani efektivně manévrovat, či alespoň někam popoběhnout, abyste na sebe rychle nahodili Quen, nebo položili Yrden. Ani těch několik drahocenných vteřinek si pro sebe neukradnete. Ještě teď mi není dobře po těle, když si vzpomenu na první souboj s Lethem v elfských ruinách. To byly velice frustrující momenty a nebyly bohužel poslední svého druhu. Poněvadž jsem hrál na vysokou obtížnost (příště to už určitě dělat nebudu), hra mi při podobných situacích nic nedarovala. A stejně jako v jedničce jsem hledal spásu v alchymii. Ale dostal jsem jen další lepanec. Elixíry jsou zde jen pro psychologickou podporu, protože jinak jsou naprosto nepoužitelné. Umíchám si Havrana a za jeho vypití dostanu +10% působeného zranění – to je opravdu velkolepé! A Vlaštovka, tolik nedocenitelný lektvar z prvního dílu, přidává neskutečných +1 k hojení a regeneraci energie - nekupte to. Jen snad Petriho Filtr, který jsem naproti tomu nepoužíval v jedničce, se zdá být trochu použitelný. Na ostatní lektvary jsem zanevřel okamžitě potom, co jsem viděl, že výhody hlavně ubírají, než přidávají. Tudíž: začínal jsem se třemi základními elixíry, končil jsem se třemi základními elixíry a nikdy jsem nedostal alespoň pocit, že by mi, krom placeba, poskytly byť sebemenší výhodu. Elixíry se navíc nedají pít během boje, chybí jakýkoliv typ lektvaru, který by vám ihned doplnil část zdraví a nejhorší ze všeho – lektvary mají trvání pouhých deset minut! Za tu dobu obvykle neskončí žádný větší souboj a hra vám meditace v takových situacích zakazuje. Ještě horší je to s oleji, které vydrží jen směšných pět minut, ale alespoň se dají používat během boje. Nedává to smysl, když se nad tím zamyslíte. Co je naopak veliká výhoda, jsou petardy, pasti a hlavně vrhací dýky, ale často je nemáte čas ani použít, protože jakmile je chcete vrhnout, obvykle vás hned něco kousne, nebo někdo sekne. Kladné statistiky lektvarů a olejů se sice dají vylepšit pomocí dovednostního stromu alchymie, ale zkušenostních bodů je tak zoufale málo, že si musíte zvolit zaměření jen na jeden dovednostní strom. Ty jsou celkem čtyři, z nichž jeden je základní. Já volil pragmaticky soubojový strom a trochu magický, kvůli Quenu, tudíž mi na nějaké bylinkaření nezbyly body. Takže ani na konci samotné hry se mi nedostavil onen uspokojivý pocit, že jsem už opravdu zkušený, trénovaný drsňák, co ho jen tak nějaký souboj nerozhází. Naopak až do samotného závěru jsem měl stále stažené půlky, což není nic proti ničemu, ale já nechtěl Dark Souls, nýbrž Zaklínače.  

Tak si alespoň napravím chuť nějakou skvělou výbavou, pomyslel jsem si. Ano, oproti jedničce se nám výběr zbraní a zbrojí mnohonásobně rozšířil, ale znovu ho zde sráží systém, nastavený hrou. Opravdu velmi dlouhou dobu jste nuceni používat jen nějaký podřadný verk, který si navíc musíte nechat zhotovit z komponent, které nalézáte všude kolem (nejotravnější práce s inventářem). Lepší výbava je ale závislá na velmi unikátních předmětech a k těm se jen tak nedostanete. Takže mnohdy hodně dlouho čekáte, než naleznete onu kýženou surovinu, načež zjistíte, že jste po cestě už dávno sebrali něco lepšího. To se vše změní v poslední kapitole, kde unikátní předměty a recepty doslova sbíráte ze země na každém kroku a je jich najednou tolik, že nevíte který si vybrat dříve. Bohužel… trochu s křížkem po funuse. To vše ale stojí velkou hromadu orénů a ty se tu vydělat prakticky nedají, neboť dobře placených zakázek na potvory je málo. Jediná možnost, jak přijít najednou k větším penězům, je páka, konkrétně s Adamem Pangrattem. Tím jsem si vydělal na recept k Draugově zbroji (asi nejlepší zbroj ve hře) a ještě jsem si něco přivydělal na runové recepty. Suma sumárum, s Adamem jsem se kvůli financím přetlačoval asi čtyřicetkrát. Od té doby už umím jeho hlášku (vypsanou na začátku) po prohraném mači vyšišlat z paměti skoro foneticky dokonale a zvolání: „Muszę ćwiczyć“ mi už asi z hlavy nikdy nevymizí. Kromě páky jsou zde i kostky, co už byly v jedničce, ale tím si opravdu nic nevyděláte. I když hrajete s tím nejvěhlasnějším karbaníkem, stále se zůstává u počáteční sázky deseti orénů. Navíc už kostky nejsou vůbec zábavné. O pěstních soubojích už ani nemluvím.  

Když ještě připočtu, že hra mi hardwarově přijde náročnější, než třetí díl a s velikou oblibou často padá (hlavně při ukládání a načítání), nevychází z toho druhý Zaklínač vůbec dobře. ALE… stále je to prostě Zaklínač a to má stále hodně do sebe. Dokonce tolik, že to druhý díl vlastně zachraňuje, jinak bych řekl, že se nejedná o dobrou hru. Příběh, jeho dynamika, charaktery a skvělé zosobnění Sapkowského světa, je zde ještě lepší než v prvním dílu. Zatímco jednička byla především fanservis, zde už jsou kalkul a pokřivenost Sapkowského světa vyobrazené dokonale. Pořád někdo politikaří, pletichaří, vydírá, uplácí, vyhrožuje, lže, manipuluje, hraje to na obě, někdy až na tři strany a mezi tyto mlýnské kameny jste vrženi vy, respektive Geralt, jako poskok krále Foltesta, který se o svou roli královského ochránce nikdy neprosil a nejraději by se o nic nestaral. Geralt je ještě morousovitější a kousavější, než v jedničce, neustále má ke všemu otrávené poznámky, ale přitom vždy všechno vyřeší – musí, protože se jako vždy do všeho namočí. Není prostě možné jeho neotesanému šarmu odolat. Ostatní charaktery vůbec nehrají druhé housle a je radost s nimi interagovat a spolupracovat. Každý charakter ve hře má svou hloubku a působí živoucím dojmem i uvěřitelnou povahou. Hodně jsem si oblíbil třeba Roche a Ves. Ze záporáků mi utkvěl v hlavě zejména slizký Detmold, nebo čarodějka Sheala. Ve velmi jemné romantice je nám zde i prezentován milostný vztah Geralta s Triss, mezi kterými po celou dobu panuje silné erotické (a přitom nevulgární) napětí. Moc se mi rovněž líbil nápad, jakým způsobem se zapisují úkoly. Zatímco v jedničce si deník píše jakoby sám Geralt, zde nám příběh vypráví sám mistr trubadúr, Marigold. Všechny úkoly jsou tedy napsány jako balada, vyprávěná Marigoldem. A dělalo mi radost si číst Marigoldovu verzi dané události, protože jeho přepis událostí, které ve hře zažíváte, je mnohdy přestřelený, nadsazený, nebo rovnou slouží jako vyvyšování jeho osoby. Marigold zkrátka zůstává legračním, nafoukaným šaškem, přičemž jeho psychiatrický rozbor Geraltovi halucinace, je geniální. A nikdy bych si, vzhledem k všeobecné pověsti, nepomyslel, že někdy řeknu, že polský dabing je ve hře naprosto skvostný. Nečekal jsem, že mi ke hře až tak sedne. Nesmím opomenout ani báječné ozvučení a výbornou hudbu Adama Skorupy, která ale dosáhla geniality až ve třetím díle. Neznamená to ale, že by ve druhém nějak zaostávala. Některé kousky jsou opravdu epické.  

Když to tedy shrnu: kvůli hernímu zážitku nemá smysl hru hrát, protože jako hra prostě není příliš povedená, ale prožít její příběh a být na chvíli součástí jejího krutého a přitom tolik atraktivního světa, stojí za každou minutu, co s ní strávíte. Dobře promyšlený svět a jeho charaktery hru vyvyšují. Ale z těch dosavadních tří dílů zůstane (alespoň pro mě) ten druhý nejhorší. Když se mne jednou jeden známý, který na druhém a třetím díle externě spolupracoval, zeptal, co si o druhém dílu myslím, odpověděl jsem: „Je to takové tech-demo ke třetímu dílu.“ Z jeho úsměvu jsem pochopil, že asi tak daleko od pravdy nebudu.  

Rád jsem si druhý díl znovu po letech prošel, ale současně jsem rád, že už ho mám zase za sebou. To je ona jeho rozporuplnost, která dvojce už zůstane.

Pro: Dynamický příběh - mnoho zvratů, pletich a následků rozhodnutí, charaktery

Proti: Uživatelské rozhraní a práce s inventářem (!!!), koridorové, nezábavný soubojový systém, nefunkční alchymie

+18