Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Tak jsem neodolal a po pár arkádových úletech opět nainstaloval nějakou adventurku. Nechtěl jsem se pouštět do ničeho složitého a volba padla na Agenta Mlíčňáka, kterou v 90. letech měl asi opravdu každý a kterou všichni považovali za českou.

Ono není divu, ač je hra z Polska, ta se tváří jako typicky česká záležitost. A nejen humorem a dialogy ke kterým se ještě vrátím, ale i tím ostatním. Samotný příběh je typicky ujetý - tajná agentura si vybere za pomocí jasnovidky běžného teenagera Kevina, aby vyřešil podivné loupeže z bank, kdy peníze doslova mizí před očima (u nás se tomu říkalo tuším privatizace). Klučina projde ulítlým výcvikem a ocitá se v nějakém zapadákově, v jehož centru je vila hlavního podezřelého Pankráce Oblouka. Nechybí tu nic z podobně laděných českých adventur, tj. ulítlé postavičky, pokec se zvířátky, minimum lokací, pubertální balení holky a dementní záporák.

Zvláštní kategorií je humor. Animační gagy jsou kouzelné (bramboro-granát, ježek), na hláškách je poznat styl Andreje Anastasova. Těžko říct, jestli je to dobře. Andrej byl pro mě kdysi bůh, jenže to mi bylo náct. Tady mi hodně často přišlo, že si přidává na sílu hlášky, nadávky i české či vlastní lokalizace (odkazy na Depešáky a Oldfielda). Nejlepším running jokem je bezesporu série marných pokusů dostat se do vily, které končí vždy katastrofou a jejich rozuzlení :)

Jak se to hraje? Agent Mlíčňák má kupodivu moc pěknou grafiku, příjemné ovládání dvěma tlačítky myši (prohlédnout/použít), předměty se hlásí pod kurzorem, nejsou tu žádné slepé uličky. I ty úkoly jsou celkem logické. Jenže autoři si byli vědomi, že hra má málo lokací a byla by krátká a tak sáhli po celé škále drobných podrazů. Občas se stane neaktivní předmět aktivním, občas musíte něco použít dvakrát (poklop). A hlavně je tu pixelhunting a to v neúnosné míře. 100% zákysů plynulo z toho, že jsem si nevšiml něčeho naprosto nenápadného (páka v autě, papírek, díra ve dveřích atd..)

Agent Mlíčňák není špatná hra. Příjemně se ovládá, humor není špatný, jen je to přes polský původ typicky česká ulítlost, která se nemůže rovnat velkým adventurám té doby.

Pro: Příjemné ovládání, grafika, animační humor a víceméně i Andrejův překlad.

Proti: Opravdu otravný pixelhunting, spíše zábavná hříčka než pořádná adventura.

+30
  • PC 65
Po dlouhé době jsem si Agenta Mlíčňáka znovu zahrál, tentokrát legálně díky Gogu, kde tuto hru dostanete zadarmo při založení účtu. Tam je tedy v angličtině, takže mnoho vtipů je jiných (např. spousta dvojsmyslů založených na angličtině), ale pořád se mi hra zdála být velmi vtipná.

Příběh je správně uhozený, lokací není mnoho, ale jsou velmi hezky nakreslené. Kromě celkové vtipnosti musím pochválit především množství "in-game animací", tj. že když například použijete předmět, tak uvidíte velmi často krátkou animaci, jak ho hlavní hrdina používá, což je často ještě zakončené nějakým vtípkem (např. si dáte granát na provázek, abyste ho mohli odjistit zdálky - jenže granát nijak nevybuchuje, tak ho jde hrdina prozkoumat a vybuchne mu do ksichtu).

Bohužel má ale hra u mě dva velké mínusy. Zaprvé častou nelogičnost používání předmětů. Například vezmete prachovku, začerníte si ji v krbu a použijete ji na bramboru, která se změní ve funkční granát. Naštěstí se při popisu brambory naznačí, že "vypadá přesně jako granát", ale opravdu byla potřeba ještě prachovka...? Čímž se dostávám k druhé věci: Naprostý nedostatek nápověd. Brambora-granát je čestná výjimka, ale jinak se téměř nikdy nedočkáte nějaké nápovědy typu "myš mi pořád utíká, měl bych si na ni políčit". Přímo vám poradí pouze postavy při první a závěrečné části, kdy vám přesně zadají úkoly. Díky tomu je taky úvodní a finální kapitola to nejlepší ze hry, prostřední a nejdelší část je naopak částí nejvíce otravnou, protože se pořád vracíte na stejné lokace a nevíte přesně, na co byste se vlastně měli soustředit, a často ani nemůžete tušit, proč jste zrovna tohle udělali.

Na závěr ještě jeden menší mínus: Dialogy. Hlavní hrdina si sice s každým pokecá a to taky často patřičně vtipně, ale dialogy jsou poměrně krátké a nejde se k nim vracet. Takže ani zde nehrozí, že by vás postavy navedly nebo vám poradily. Zvlášť já mám rozhovory v adventurách rád, protože skrz ně si můžete postavy doopravdy oblíbit a třeba si je i na dlouhou dobu pamatovat (zatímco zde si třeba hlavní hrdina pokecá se svoji femme fatale pouze třikrát a velmi krátce).


Celkově se jedná o velmi sympatickou adventuru, která může i dnes okouzlit svou grafikou a pojetím, ale bohužel se v rámci adventurního žánru řadí k těm slabším kusům.

Pro: Grafika, animace, humor

Proti: Nelogické používání předmětů, nedostatek nápověd a rozhovorů

+23
  • PC 80
Moje první počítačová hra. Nádherně jsem se u této humorné adventury pobavil a vzpomínám na ní dodnes. Zvláště na skvělé hlášky ("Kdo krade, má za tři."), bezedné kalhoty a zajímavé lokace a postavy.

Příběh je poměrně jednoduchý a přímočarý: Z největších světových bank mizí zlato přímo před očima a tajná vládní organizace "Hurvínkovo spasení" je v koncích. Najme si proto vědmu, která má označit jedince, který jako jediný může celé záhadě přijít na kloub. Tím jedincem je Kevin Hofstedt, obyčejný teenager, který se jen tak potlouká po ulici a kope do plechovky, když tu náhle je nedobrovolně naverbován do výše zmíněné organizace. Předtím, než bude poslán do akce však ještě musí absolvovat tři zkoušky ve výcvikovém táboře.

A právě v této fázi přebírá odpovědnost za Kevinovy činy hráč, na kterého tak čekají tři lokace o několika obrazovkách s peknou řádkou hádanek, které vyžadují netradiční, avšak ve většině případů logické a vtipné řešení. Celá hra je navíc krásně ochucena vtipným českým překladem od Vochozka Trading. To vše doplněno ke hře padnoucím hudebním doprovodem a zvuky.

Největším záporem hry je její délka. Lokace jsou celkem tři (výcvikový tábor, okolí padouchovy vily, interiér padouchovy vily), což bohužel není mnoho. Hra však působí kompaktně a žádná místa mi nepřišla hluchá či zbytečná. hra vyšla již v roce 1995 na třech 3,5" disketách o velikosti 1,44MB a je to na ní znát. Přesto se k ní rád vracím, protože představuje krátký a zábavný oddych od starostí všedního dne.

Pro: Humor, grafika, češitna, funguje i pod Win XP

Proti: Krátká herní doba

+16 +17 −1
  • PC 70
Agent Mlíčňák je asi první klasická point & click adventura, kterou jsem kdy hrál. V té době jsem si díky ne tak vídanému českému jazyku myslel, že hra pochází od nás, ale její originální původ je u našich severních sousedů z Polska. O samotný legendární český překlad se pak postaral neméně legendární herní novinář Andrej Anastasov. Tento překlad bohužel není dostupný pro GOG verzi, kde si lze tuto hru zahrát pouze v angličtině nebo v polštině. Nyní jsem si ze zvědavosti zahrál anglickou verzi a až nyní jsem tak zjistil, že spousta dialogů byla překladatelem značně změněna. Vznikla tak spousta více i méně vtipných hlášek, které ale původní autoři vůbec nezamýšleli. Co ale u překladu nechápu je to, že došlo i ke změně jmen postav. Hlavní postava se tak místo originálního Mark Hopeh jmenuje v CZ Kevin Hoppef (ale později sám o sobě říká, že je Marek zelenáč !!!), hlavní záporňák se zase jmenuje v CZ Pankrác Oblouk, v originále John Noty (což je nejspíše schválně foneticky stejně znící jako 'naughty').

A o co vlastně ve hře jde? V jedné bance z ničeho nic zmizelo beze stopy všechno zlato a to přímo před zraky strážců. Protože si s daným případem neví nikdo rady, dostala jej na starosti tajná vládní organizace RGB. Co ta zkratka znamená je tajné (v češtině se organizace jmenuje Hurvínkovo Spasení (???)). Tato organizace si následně najala kartářku, která na základě svých schopnosti vybrala v telefonním seznamu právě našeho hlavního hrdinu Marka. Ten na nabídku kývne především proto, že na tajné agenty přece letí všechny holky. Před nasazením do akce však nejprve zamíří do tréningového tábora, kde má místní kapitán za úkol z něj udělat tajného agenta.

Jako malý jsem hru a její překlad zbožňoval. Dnešníma očima mi ten překlad nepřijde zase tak moc vtipný, ale z čisté nostalgie přivřu obě oči. Samotná hratelnost je intuitivní pro všechny hráče klasických point & click adventur. Příběh není nijak světoborný, sází hlavně na humor, toho se bohužel týká i řešení některých problémů. Grafice nemám co vytknout, co ale musím hodně vyzdvihnout je hudba. Často se mi stává, že si na některé melodie vzpomenu a začnu si je pobrukovat.

Pro: Hratelnost, Hudba, Český překlad z pohledu teenagera v 90. letech

Proti: Český překlad z pohledu dospělého v dnešní době

+16
  • PC 85
Tohle byl návrat k jedné z adventur, kterou jsem dříve hrál pouze jednou a byl jsem i docela blízko k jejímu dohrání. Přesto jsem se zasekl těsně před koncem, kdy jsem nebyl schopen vyřešit jeden problém, bez kterého jsem nemohl pokračovat dále. Ten problém byla v Pankrácově vile knihovna, ve které byla kniha otevírající tajnou skrýš. Tehdy jsem nepřišel na to, jak skrýš otevřít, a tak jsem po několika pokus se hrou skončil. 

Hra sází především na svůj humor, který je velmi povedený a v českém překladu se to opravdu dobře čte. Občas je to sice trochu více ulítlé, než by to muselo být, ale přesto jsem se několikrát zasmál. K dobrému příběhu a jednoduché hratelnosti se povedlo i grafické zpracování, které i dnes vypadá celkem dobře.

Jediné negativum, které pro mě z této hry vyplývá je krátká herní doba. Ovšem na druhou stranu natahovat takový příběh, který hra má, by asi nejspíš nedělalo úplnou dobrotu.

30/31 - Opravdu povedená humorná adventura, u které jsem se dobře bavil. Už dlouho jsem nehrál takhle zábavnou hru, u které bych se u téměř každého dialogu alespoň trochu nepousmál.

Pro: Humor, grafika

Proti: Krátká herní doba

+16
  • PC 75
Jedna z prvních adventur, co jsem kdy hrál a strávil u ní opravdu hodně času. V těchto dobách jsem si užíval každý postup hrou. Co na tom, že byl třeba jen jedenkrát za dva dny. Krásný příklad toho, jak se kdysi hrálo, si můžete přečíst na jednom známém sk webu:

...Až som prišiel asi ku najtvrdšiemu zaseku, s ktorým som si celý vikend nevedel rady...Ked ste sa potopili do jazera, jasne ste videli na dne kotvu.klikal som na nu ako sialeny, ale nic. Mlíčnak to mal na haku, preplaval nad nou, kotva nebude. Po dvoch dnoch skoro nonstop bludenia a skusania vsetko na vsetko som sa odhodlal ku jedinemu rieseniu ktore ma napadlo. Otvoril som časopis Riki a medzi inzeratmi som nasiel niekoho, kto Agenta mlíčnaka mal ako originalku a predával ju. Bol som z KE, on z BA (a vtedy sa tusim medzimesto uctovalo vyssie) no aj tak som mu zavolal. Vysvetlil som mu, že som našiel jeho inzerat v časaku a aj keď bohuzial nemam zaujem hru od neho kupit, z toho ze ju mal som usudil, ze ju aj hral. A teda ze by si nevedel spomenut ako sakra tu kotvu z dna dostal.Viete si predstavit nieco take dnes?? Mozno tak by ste mu poslali spravu na fb :). Ale co bol uplne neuveritelne, po chvilke uvazovania mi povedal ze kotvu zoberie ak sa na nu klikne HNED po tom co sa obrazovka prepne na podvodny pohlad a mlicnak je uplne na zaciatku obrazovky... Myslite že to fungovalo? Jasne že ano. Takze do pošty pre teba ho síce nepozvem, ale aspon tuna slusne dakujem aj ked netusim vlastne komu :). A sakra...bola to krajšia doba, howgh

Pro: Humor, Grafika, "Česká" atmosféra

Proti: Obtížnost, občas Nelogičnost

+13 +14 −1
  • PC 75
Ve své době byl Agent Mlíčňák výbornou adventurou. Výborné hlášky a humor typu, když jsem kliknul na jednu vránu, a Kevin řekl "Ta je nebezpečná jako Jackonovo Dangerous", poté kliknu na druhou a hláška "Ta je nebezpečná jako Roxetťácké Dangerous" me opravdu pobavila. Podobných slovních hříček, nebo i humoru kresleného, je hra plná. Grafika příjemná. Hrálo se to prostě dobře, jedna z her mého mládí.

Pro: Grafika, humor, ulítlost.

+12
  • PC 80
Klasicka point-and-click adventura, ktera v kombinaci s vybornym prekladem od Andrewa pobavila na nekolik veceru. Na nektere hlasky a lokace vzpominam dodnes. Nezapomenu take na bezedne kalhoty hlavniho hrdiny, do kterych se mu vesla spousta kramu od motorovky az po zebrik :-).

Pro: Humor, spravna ptakovina :-)

Proti: Nektere lokace mohly vypadat lepe.

+10
  • PC 85
Jedna z mála těch her v té době, která nebyla česká, ale mluvila česky! Tím pádem mě jako malýho caparta okamžitě zaujala a mastil jsem jí dokovaď jsem se nedopátral konce. Andrej Anastasov hru tehdá přeložil naprosto geniálně a hlášek zde bylo nepočítaně. Samotný příběh také určitě dokázal zabavit. V tehdejší době to prostě byla geniální žánrovka, u které můžeme právě my, češi na co vzpomínat. Bůhví, jak v oblibě byla v jiných zemích. Tady to s ní vyšlo a můžeme za to děkovat lidem, kteří hry milovali, a stále milují, stejně jako my, hráči.

Pro: Geniální překlad způsobil, že hra v České republice zazářila.

Proti: Neexistuje žádné proti. Tehdá to byla špička. Snad jen anglická verze, která tu až na překladatele, nikoho nezajímala.

+10
  • PC 80
Jedna z nejlepších "českých" adventur. Ta hra je tu tak známá, tak skvěle přeložená a hlavně - chápaná jako od Čechů, že jediné co na ní české není je místo výroby. Heh, pěkně jsme si jí čechyfikovali. Brr, to je divný slovo.

Andrej je můj long-time hero (od doby co jsem ho zaregistroval při čtení SCORE do doby co se zkazil) a jeho recenze patřili mezi ty nejlepší. Ostatní zkrátka zaostávaly. Proto jeho překlad musí zákonitě být dobrý. A on je.

Jedna ze tří krabicových Adventur, co táta koupil od Vochozka Trading (TOO, 7D7N jsou ty další). No co, že jsem se tenkrát ani nemohl dostat z první části (1/3), ale i tak jsem byl nadšen.

Zajímavé prostředí (výcvikový tábor se moc často neviděl) a i ten konec potěšil. Logické hádanky byly vcelku logické (což se o strkání psa do elektrické zásuvky nedá říct, že ano 7 dní a 7 nocí). Ručně kreslená grafika celkem ujde, hudba je už horší, stejně jako zvuky. Příběh ? Ten je vlastně průměr.



^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
KDY (poprvé/naposledy) -------- 1995 (2006)
KOLIK (hodin circa) ----------- 15
DOJEM (ano/hmm/ne) ------------ ANO
OBTÍŽNOST (pokud je/pamatuji) - N/A
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

+8 +10 −2
  • PC 90
Tak tady začala Vochozkova cesta slávou. Marně hledám zábavnější českou hru, než je Teen Agent. Ze série Poldy jsem zkusil druhý a třetí díl a pravda, Sobotův Pankrác nenudil, jenže tohle je gejzír černého a pubertálního humoru. Ty zápletky, ta grafika, ty hlášky!

Pro: Humor, rébusy

Proti: Krátká herní doba

+6 +8 −2
  • PC 85
Zrovna jsem to po letech zase nainstaloval a zahrál :) Na jeden zátah jsem to hrál asi hodinu a půl. Příjemná hra, příjemná atmosféra a ta nostalgie. Vtipné dialogy a ten příběh k nezaplacení :) A s drsným závěrem, který jsem nečekal :)

PS: Celkem se mi líbila i hudba v pozadí :)

Pro: Vše bylo řečeno, grafika, animace, hudba

+6 +7 −1
  • PC 75
Co této hře vytknout? V dnešní době až na humor asi všechno. Když se ale přeneseme do disketových časů, jedná se o jednu z nejlepších adventur své doby. Hlášky jsou nezapomenutelné.

Pro: Všechno

Proti: Nic

+1 +3 −2