Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Stronghold

Stronghold HD, Stronghold: Definitive Edition

21.10.2001
82
255 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Stronghold se odehrává v 11. století v království, jehož král podnikl invazi do barbarského území, kde byl ale zajat. V jeho vlasti se moci ujímají čtyři lordi, kteří si začnou dělit celé království. Pouze dva lordi zůstali věrní a vy v jejich službách se pokusíte nastolit opět pořádek a pomstít i smrt svého otce.

Stronghold se řadí mezi jedny z nejpropracovanějších strategií, na jedné straně je potřeba budovat silnou ekonomii a infrastrukturu, na straně druhé budujete silnou armádu. Těžíte suroviny jako kámen a dřevo, k zajištění potravy stavíte farmy pro obilí, chmel, jablečně sady, pekárny a další. Musíte se starat o náladu obyvatel hospodami a zvelebováním okolí, o jejich víru kostely, a o upoutání moci šibenicemi a mučírnami. Vyrábíte zbraně, budujete armádu, vybíráte daně, přidělujete jídlo, budujete opevnění do nejmenších detailů s padacími dveřmi, kotli s olejem, kůly, poléváte louky olejem k zapálení, k dispozici jsou i obléhací stroje, žebříky nebo možnost soupeři podkopávat hradby. V žánru se jedná o jednu z nejpropracovanějších strategiíí zaměřených na každý aspekt ekonomie, stavby i armády.

V roce 2012 byla vydána HD verze, která přinesla podporu vyššího rozlišení, možnost oddálit pohled a kompatibilitu s moderními operačními systémy.

V roce 2023 byla vydána Definitive Edition, která přinesla četná technická vylepšení (překreslenou detailnější grafiku, lepší animace, lepší nasvícení), upravené herní mechanismy (podpora vyššího počtu jednotek, shromaždiště jednotek, atd), novou kampaň The Jewel Campaign o 14 misích, a dalších 10 misí ve formátu Castle Trail, kde hráč obléhá či brání reálné historické hrady.


Poslední diskuzní příspěvek

@Fritol (05.02.2024 11:09): Kampaň prasete i vlka jsem očekával a těším se na to.
Trochu mi vadí, když se v misích nestaví hrad a jen bojuje. A takových bylo na můj vkus v nových kampaních až moc. Uvidíme, co teď.

Bude to stát 3€ + přidají zdarma "winter update" (nová ekonomická kampaň).

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Kdysi v době vydání jsem si Stronghold nainstaloval pln očekávání, kombinace RTS a tycoonu (budovatelské strategie) mne ale nakonec moc za srdce nevzala a hru jsem po jedné nedohrané misi odložil ad acta. Dnes, v době kdy jsou RTS graficky téměř dokonalé, jsem se k Strongholdu vrátil a v pravidelných dávkách pokořil vojenskou kampaň v přijatelné ´normal´ obtížnosti za nějakých 14 dnů (nocí) a nemohu říct, že bych se nebavil.

Hra je zasazena do středověkého prostředí, neodehrává se v žádné konkrétní zemi a její postavy mají mírně cartoonově stylizovanou podobu. Král země je zde držen barbary v zajetí, přičemž je za něj požadováno výkupné. Celé království je tak rozděleno mezi 4 zlotřilé pány: Duc de Puce řečený Rat (krysa), Duc Beauregard jako Snake (had), Duc de Truffe nazývaný Pig (prase) a v neposlední řadě závěrečný ´boss´ Duc Volpe alias Wolf (vlk). Grafickým ztvárněním nedělá ani jeden z těchto čtyř svému zvířecímu předobrazu ostudu. “Vlk“ a “Prase“ je v tomto směru úplně nejlepší a vzhledem k herní hierarchii protivníků si jich hráč užije daleko nejvíc (krátký vzkaz následuje prakticky každý proběhlý útok na vaši pevnost). Samozřejmě jste hádali správně, pokud svou postavu typujete na toho, kdo s těmito čtyřmi po právu zatočí a je to pravdou o to víc, že některých z nich stojí za vraždou vašeho otce...

Orientovat se ve hře není díky postupnému přívalu novinek nijak těžké, klasické RTS postupy mají zde své uplatnění a sledovat množství mikro procesů je jednoduše zábavné. K obživě tak slouží lov, chování krav (tady je využití i pro koželužníka) kvůli sýru, pěstování obilí (sklizené obilí přijde do skladu, tam si pro něj přijdou z mlýna, namletý pytel mouky je odnesen zpět do skladiště, kde si jej vyzvedne pekař – teprve z pekárny jde hotový chléb k spotřebě obyvatelstvu hradu) a jablek. Pěstuje se tu ještě chmel, ten má ale poté co je sklizen a svařen uplatnění v krčmě, kteráž to má účel povzbudivý (když obyvatelstvu zavedete daně, musíte jejich nespokojenost kompenzovat třeba tímto způsobem nebo zvýšením dávek jídla – tady zabírá i různorodost stravy). K výcviku vojska potom musíte postavit různé dílny, na luky a kuše zvlášť (pracovník dílny si do skladu přijde pro dřevo, z něj vyrobí luk nebo kuši a tu přinese do skladu zbraní – v kasárnách potom můžete naverbovat lučišníka nebo střelce s kuší, u toho vám koželužník musí ještě do skladu přinést koženou vestu), zvlášť na meče, zvlášť na palcáty a kopí, zvlášť na brnění. K tomu můžete časem také vařit olej (inženýři si pro něj chodí k velké varné kádi a lijí jej z hradeb na nepřátelské šiky), stavět jámy s nabodávacími kolíky (pro nepřítele neviditelné, s velkou spotřebou dřeva), rozlívat smůlu před hradbami (a zápalnými šípy je při útoku zažehávat) nebo vykopávat hradní příkop, aby se k vám nepřítel nedostal tak lehce. Je toho prostě kvantum a vše má svůj logický a nezkrácený přínos.

Většina misí z celkového počtu jednadvaceti (bavím se o militantní kampani, můžete si ale projít i ekonomickou, kterou jsem zatím nezkoušel) má obraný charakter, těch pár, ve kterých musíte sami dobývat opevněný hrad jsou ale nejtěžší a představují skutečnou výzvu. Při nich si můžete vyzkoušet to, co nepřítel tak rád prováděl vám. Stavět buchary, dalekonosné katapulty (a s nimi střílet kamení nebo zdechlé krávy pro zamoření), zakopávat výkopy (obyčejně při velkých ztrátách na životech) nebo hloubit tunely pro boření hradeb.

Za další plus považuji realisticky pojatou přesnost zásahu. Jednou se vám voják trefí tak dobře, že nepřítel padá k zemi na první dobrou (ti méně vyzbrojení jako lučišník nebo kopiník), jindy jej chvilku ostřelujete. Svou úlohu má přitom vypuštěná salva třeba i na spolustojící jednotky (nejednou se mi stalo že ty padly dřív než ta, na kterou jsem apriori mířil).

Do toho vám hraje středověká hudba, občas zaútočí králíci, vlci nebo medvědi, sem tam vám zdechnou krávy nebo ztratíte úrodu. To je ale holt středověk...

Herní grafickou stránkou dnes už tento “archivní“ kus samozřejmě moc neuhrane (vidět hru v takovém faceliftu á la Warcraft 3, to by byly orgie), k jejímu výraznému plusu ale stále patří intuitivní hratelnost, při množství procesů příkladná jednoduchost a nestárnoucí zábavnost. A kdyby se k Strongholdu měli hráči vracet jen z nostalgie (na tu je dnes, 10. let po vydání ještě samozřejmě čas), co na tom? Dune II nebo první Warcraft jsou stále milníky žánru RTS, ke kterým lze bez problému zasednout v instantním módu. Není důvod, aby i dnes neměla tato hra komu co říct. Sám jsem toho důkazem...

Pro: hratelnost, jednoduchost, vypracovanost procesů

Proti: nepřítel útočí vždy ze stejného místa (dopředu označeného)

+23
  • PC 75
Dlouho jsem k RTS hledal vztah, tak nějak všechny RTS preferovaly iniciativní agresivní přístup. No a já byl založením spíš budovatel, bavilo mě čekat, s čím přijde nepřítel a tak nějak tajně jsem i doufal, že nepřijde a dobrovolně se vzdá. Do dneška si vzpomínám, jak jsem byl po recenzi na Age of Empires II natěšený na možnost hradeb a jak hořké zklamání jsem tehdy zažil. Hradby se obtížně stavěli a byly to jenom zdi bez možnosti umístění jednotek, vedle toho fungovaly budovy typu věže, co magicky střílely projektily.

Stronghold je splnění mých tužeb. Překvapilo mě, jak se prostřednictvím vojenské a ekonomické kampaně intuitivně seznámíte s jednotlivými prvky. Aspoň co se týče obrany a ekonomiky je tak seznámení se hrou nenásilné a s každou misí jsem tak doplnil skládačku vědomostí potřebnou ke zvládnutí mechanik hry. Audiovizuálně se mi hra také moc líbí, hrál jsem HD verzi, tedy s vyšším rozlišením.

Ekonomická část hry je propracovaná. Na rozdíl od mnohých RTS zde funguje jakýsi logistický řetězec - tedy že nestačí jen kácet stromy, ale těžená surovina je zdrojem pro výrobu dalších výrobků. Je tedy nutné počítat se vzdálenostmi mezi jednotlivými dílnami a skladem. Sklad je tu fyzický a není neomezený, takže při špatném plánování vaše výroba stojí. Je moc pěkné, že na budovách vidíte jak se tam pracuje, můžete tak tento produkční řetězec sledovat, farmář zaseje, sklidí, donese obilí do skladu, ze kterého si to vezme mlynář, ten z obilí udělá mouku, tu zase donese do skladu ze které si ji vyzvedne pekař a upeče na ní na peci v pekárně chleba.

V obraně tu nejsou magické obranné budovy či katapulty bez posádky, naopak na všechno potřebujete lidi, kterými hradby obsazujete a je třeba plánovat jejich efektivní přístup na ně (stavěním schodů můžete i v některých případech překonávat přírodní překážky). Samotné stavění budov i zdí (i jejich případné bourání) je dosti zjednodušeno, což beru jako ústupek nezábavné realitě. S dostatkem kamení a dřeva tak můžete rovnou popustit uzdu své fantazii a téměř v mžiku postavit kompletní hradby. A jednou z potěch hry je vidět, jak si o ně nepřítel rozbíjí hubu. K tomu jak už jsem řekl, potřebují hradby lidí. Plus minus to funguje tak, že potřebujete vyrobit výbavu a podle této výbavy své lidi vyzbrojíte, tedy například vyrobíte 3 luky a už můžete 3 vesničany poslat do zbrojnice a následně na hradby. Kopiníci, rytíři a další už potřebují sofistikovanější vybavení, třeba meč a zbroj.

Do výrobního systému trochu hází vidle budova tržiště, kde můžete prodat a koupit cokoliv. V příběhové kampani je často nedostupná nebo omezená, ale i tak mě ve hře štvala. Respektive mohla by být zajímavým prvkem, pokud by hráč musel řešit dodávky a obchodní cesty, ale v této podobě akorát kazí ekonomickou část hry. V některých misích tak prostě stačí vyrábět spoustu jídla, přebytky prodávat a nakupovat za ně zbroj a kuše.

Další slabinou hry je AI a pathfinding. Zezačátku je komické exploitovat útočící nepřátele, dělat jim příkopem a hradbami cestičky a potom škrtnout sirkou a celou cestičku pomoci nasáklého oleje zapálit a zničit tak celou armádu. Mnohdy ani nemusíte vytvářet uzavřený hrad, na mapě máte vyznačeno, odkud nepřítel přijde a tak namísto pěkného hradu uděláte pár hradeb kolem tohoto prostoru. Ještě horší je, když se octnete ve stejné situaci vy, kdy máte něco dobývat. Vzpomínka na překonávání příkopu nepřítele jak moji bojovníci místo kopání zmateně pobíhají mezi ohněm a šípy mě vytáčí ještě teď.

I přes tyto chyby se Stronghold řadím mezi špičku žánru. Pokud jste podobně jako já nějakým zázrakem Stronghold v době vydání minuli nebo se obáváte, že vám znovuhrání pokazí vzpomínky, nemáte se čeho bát.

Pro: grafika, hradby, hudba, obrana, logistika

Proti: tržiště, AI

+22
  • PC 75
Po dlouhých 20 letech jsem se konečně dostal k tomuto titulu, abych si ho vyzkoušel. Dostal jsem se asi do půlky kampaně, takže mám myslím docela dobrou představu o hratelnosti.

Stronghold mě dost překvapil. Čekal jsem téměř výhradně akční složku, kdy buduji hradby, bráním se před nepřáteli, provádím výpady, atd. Ale polovina náplně je naopak ekonomická, kdy si musíte zajistit dostatečnou produkci surovin a pak celý výrobní řetězec až k finálnímu produktu (ať už je to chleba nebo luk), a pak samozřejmě balancovat dle priorit. V tomto směru mi to příjemně připomnělo The Settlers. Pokud podceníte ekonomickou stránku hry, tak poté bude vaše armáda a hrad horko-těžko vzdorovat nepříteli. A k tomu je nutné hlídat i vaši oblíbenost, jinak vám začnou utíkat poddaní. Příjemné překvapení, oceňuji.

Hodně se mi také líbilo, že člověk potřebuje strategizovat u návrhu svého města/hradu, protože pokud budou farmáři a řemeslníci chodit z jednoho města na druhý, tak udělají polovinu práce, než když mají potřebné budovy hned vedle sebe. Zároveň vás ale limituje ráz krajiny v ideálním rozmístění budov, a samozřejmě naprostou prioritou je udržení obranyschopnosti hradu, takže opět musíte vyvažovat, zda tady na tom ideálním místě postavit hradby a věže, ačkoliv vám to zkomplikuje ekonomický řetězec. (Stavění městečka a občasné komentáře rádce mi také trochu připomněly Majesty, ačkoliv je to samozřejmě jinak o dost jiná hra).

U stavby opevnění si člověk vyhraje. Je potřeba využívat výškovou výhodu, vymýšlet, kde lze přehradit různé průsmyky, udělat takový tvar zdí, aby mohli lučištníci z věží/hradeb dobře střílet, atd. To se mi moc líbilo. Ale je v tom poznat stará hra, kdy často lze velmi špatně poznat, která místa jsou průchozí a která ne. Často terén vypadá jako neprůchozí skála, a pak zjistíte, že to jen brání výhledu, a je tam ve skutečnosti někde průchod. Případně postavíte zeď, co vypadá jednolitě, ale ve skutečnosti lze mezi některými "čtverci" do úhlopříčky projít. Také jdou prvky opevnění (věže atd) stavět jen do 4 směrů místo 8, což dost často člověku vůbec nevyhovuje.

Souboje mi přišly takové standardní, mumraj malých lidiček, u kterých mám víc pocit chaosu, než že bych je ovládal :-) Vojáci mají nějaké své uvažování, ale občas mi dalo práci přesvědčit je, že mají útočit na někoho jiného. Zároveň je dost snadné se překliknout a místo na hradby/věž je poslat pod hradby, a tak. Když se ale člověk dívá na tu hromadu jednotek a dění na bojišti, tak se to sleduje moc pěkně.

Celkově to byl tedy příjemný zážitek. Nechytlo mě to natolik, abych u toho strávil dalších 10+ hodin a hru plně dohrál, ale s odehranou polovinou hry jsem spokojený.

Celkové hodnocení: Výborná
+18
  • PC 90
Dej teto intuitivni RTS se odehrava ve stredoveke Anglii, kde po unosu krale vladne chaos a vyhnanstvi. O moc totiz spolu vede lity boj hned pet vudcu. Krysa, Had, Prase, Vlk a samozrejme vy. Cilem hry je projit vsech jednadvacet misi a sjednotit Anglii pod vasi vlajku. Nez vsak dospejete ke zdarnemu konci, ceka vas rada rozmanitych ukolu v jedinecnych misich.

Hra nabizi v zanru RTS intuitivni prvky. Uz nestaci jen klikat na budovy a stavet armadu. Abyste ve hre vubec prezili, musite se naucit pracovat s propracovanym systemem surovin a jejich provazanosti. Napriklad ze ziskaneho obili (ktere musite samozrejme posekat) vyrobi mlynar mouku, z mouky pote pekar upece chleb, kterym nakrmite hladove a vecne nespokojene obyvatele. Toho muzete docilit i sberem jablek. Sladek obili vyuzije pro vareni piva v hospode, ktera slouzi i jako zabava pro obyvatele vaseho mesta. Krava vam dava syry a v pripade jejiho zabiti ziskate kuzi, kterou vyuzijete pro vojsko v podobe brneni.

Pokud mate jiz zabehnutou ekonomiku a populaci, muzete si dovolit vybirat dane od obyvatel a davat jim vetsi porce jidla. Ale beda, pokud se vam zachce ozebracit obyvatele uplne o vse. Seberou se, odejdou a v pripade utoku na vas nebude mit kdo branit vesnici. Tvorba armady vyzaduje tezbu dreva, kameni, kovu, odpovidajici a vzrustajici populaci a neustalou spotrebu jidla. Cim silnejsi jednotka, tim samozrejme nakladnejsi na cenu a pocet potrebnych komodit. Vyhodou je, ze v pripade prebytku jedne komodity ji muzete prodat a nakoupit tu, ktere mate nedostatek. Pocitejte vsak se zidovskymi cenami v pomeru okolo 1:4 minimalne. Cas od casu vasi urodu zplundruji divoci kralici, zautoci na vas vlk nebo medved. Proste stredovek na kazdem kroku.

Mise jsou rozmanite. Zpocatku se vyhradne branite utokum nepratel, ale ke konci hra graduje a vy sami se budete davit ve vlastni medicine. Dobyvani hradu je beh na dlouhou trat, kdy vyuzivate katapulty na zniceni hradeb a lucistniky nebo kusijniky na ostrelovani nepratelskych strazi strezicich hradby. Musite vsak pocitat s pastmi jako je rozlevani oleje, horici sipy, prikopy s ostrymi hroty a podobne. Zaverecne miste vas notne proveri a rozhodne si u nich casto zaloadujete. Hudebni doprovod se meni v zavislosti na dane situaci. Kdyz je klidek, hudba hraje klidne, ale jakmile na vas utoci nepritel, hudba zrychluje a je dramatictejsi. Stonghold je i po letech kvalitni hra o cem svedci i vydani HD remaku po letech.

Pro: propracovany system obzivy, ekonomicka stranka mesta, stylovy hudebni doprovod, atmosfera hry, typy jednotek

Proti: nepritel utoci porad ze stejneho mista

+16 +17 −1
  • PC 100
Tahle hra je prostě nejdokonalejším "tower defendem" co znám. To vše obohaceno o taktické prvky, ekonomiku, krásnou grafiku. Celý dojem pak umocňuje naprosto bravurní hudba(poslouchám ji dodnes), kterou je hráč po celou dobu hry doprovázen.

V kampaňi pak zvláště obdivuji proměnlivost a zpracování map, možnosti využívat terénu ve svůj prospěch a to jak při aktivní, tak pasivní obraně. Za úsměvné pak považuji to, že charakterní rysy vašich úhlavních nepřátel odpovídaly jejich jménům a vzhledu(Krysa, Prase, Vlk)

Pro: Grafika, nápad, soundtrack: (CastleJam, SadTimes, Under an old tree, The Maiden, The Chant))

+14