Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Stronghold

Stronghold HD

83
229 hodnocení Platformy
Žánr:
strategie > real-time strategie *
strategie > budovatelská strategie
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
21.10.2001 PC
Vývojáři:
Firefly Studios
Oficiální stránky:
http://fireflyworlds.com/games/stronghold/
Stronghold se odehrává v 11. století v království, jehož král podnikl invazi do barbarského území, kde byl ale zajat. V jeho vlasti se moci ujímají čtyři lordi, kteří si začnou dělit celé království. Pouze dva lordi zůstali věrní a vy v jejich službách se pokusíte nastolit opět pořádek a pomstít i smrt svého otce.

Stronghold se řadí mezi jedny z nejpropracovanějších strategií, na jedné straně je potřeba budovat silnou ekonomii a infrastrukturu, na straně druhé budujete silnou armádu. Těžíte suroviny jako kámen a dřevo, k zajištění potravy stavíte farmy pro obilí, chmel, jablečně sady, pekárny a další. Musíte se starat o náladu obyvatel hospodami a zvelebováním okolí, o jejich víru kostely, a o upoutání moci šibenicemi a mučírnami. Vyrábíte zbraně, budujete armádu, vybíráte daně, přidělujete jídlo, budujete opevnění do nejmenších detailů s padacími dveřmi, kotli s olejem, kůly, poléváte louky olejem k zapálení, k dispozici jsou i obléhací stroje, žebříky nebo možnost soupeři podkopávat hradby. V žánru se jedná o jednu z nejpropracovanějších strategiíí zaměřených na každý aspekt ekonomie, stavby i armády.

V roce 2012 byla vydána HD verze.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Kdysi v době vydání jsem si Stronghold nainstaloval pln očekávání, kombinace RTS a tycoonu (budovatelské strategie) mne ale nakonec moc za srdce nevzala a hru jsem po jedné nedohrané misi odložil ad acta. Dnes, v době kdy jsou RTS graficky téměř dokonalé, jsem se k Strongholdu vrátil a v pravidelných dávkách pokořil vojenskou kampaň v přijatelné ´normal´ obtížnosti za nějakých 14 dnů (nocí) a nemohu říct, že bych se nebavil.

Hra je zasazena do středověkého prostředí, neodehrává se v žádné konkrétní zemi a její postavy mají mírně cartoonově stylizovanou podobu. Král země je zde držen barbary v zajetí, přičemž je za něj požadováno výkupné. Celé království je tak rozděleno mezi 4 zlotřilé pány: Duc de Puce řečený Rat (krysa), Duc Beauregard jako Snake (had), Duc de Truffe nazývaný Pig (prase) a v neposlední řadě závěrečný ´boss´ Duc Volpe alias Wolf (vlk). Grafickým ztvárněním nedělá ani jeden z těchto čtyř svému zvířecímu předobrazu ostudu. “Vlk“ a “Prase“ je v tomto směru úplně nejlepší a vzhledem k herní hierarchii protivníků si jich hráč užije daleko nejvíc (krátký vzkaz následuje prakticky každý proběhlý útok na vaši pevnost). Samozřejmě jste hádali správně, pokud svou postavu typujete na toho, kdo s těmito čtyřmi po právu zatočí a je to pravdou o to víc, že některých z nich stojí za vraždou vašeho otce...

Orientovat se ve hře není díky postupnému přívalu novinek nijak těžké, klasické RTS postupy mají zde své uplatnění a sledovat množství mikro procesů je jednoduše zábavné. K obživě tak slouží lov, chování krav (tady je využití i pro koželužníka) kvůli sýru, pěstování obilí (sklizené obilí přijde do skladu, tam si pro něj přijdou z mlýna, namletý pytel mouky je odnesen zpět do skladiště, kde si jej vyzvedne pekař – teprve z pekárny jde hotový chléb k spotřebě obyvatelstvu hradu) a jablek. Pěstuje se tu ještě chmel, ten má ale poté co je sklizen a svařen uplatnění v krčmě, kteráž to má účel povzbudivý (když obyvatelstvu zavedete daně, musíte jejich nespokojenost kompenzovat třeba tímto způsobem nebo zvýšením dávek jídla – tady zabírá i různorodost stravy). K výcviku vojska potom musíte postavit různé dílny, na luky a kuše zvlášť (pracovník dílny si do skladu přijde pro dřevo, z něj vyrobí luk nebo kuši a tu přinese do skladu zbraní – v kasárnách potom můžete naverbovat lučišníka nebo střelce s kuší, u toho vám koželužník musí ještě do skladu přinést koženou vestu), zvlášť na meče, zvlášť na palcáty a kopí, zvlášť na brnění. K tomu můžete časem také vařit olej (inženýři si pro něj chodí k velké varné kádi a lijí jej z hradeb na nepřátelské šiky), stavět jámy s nabodávacími kolíky (pro nepřítele neviditelné, s velkou spotřebou dřeva), rozlívat smůlu před hradbami (a zápalnými šípy je při útoku zažehávat) nebo vykopávat hradní příkop, aby se k vám nepřítel nedostal tak lehce. Je toho prostě kvantum a vše má svůj logický a nezkrácený přínos.

Většina misí z celkového počtu jednadvaceti (bavím se o militantní kampani, můžete si ale projít i ekonomickou, kterou jsem zatím nezkoušel) má obraný charakter, těch pár, ve kterých musíte sami dobývat opevněný hrad jsou ale nejtěžší a představují skutečnou výzvu. Při nich si můžete vyzkoušet to, co nepřítel tak rád prováděl vám. Stavět buchary, dalekonosné katapulty (a s nimi střílet kamení nebo zdechlé krávy pro zamoření), zakopávat výkopy (obyčejně při velkých ztrátách na životech) nebo hloubit tunely pro boření hradeb.

Za další plus považuji realisticky pojatou přesnost zásahu. Jednou se vám voják trefí tak dobře, že nepřítel padá k zemi na první dobrou (ti méně vyzbrojení jako lučišník nebo kopiník), jindy jej chvilku ostřelujete. Svou úlohu má přitom vypuštěná salva třeba i na spolustojící jednotky (nejednou se mi stalo že ty padly dřív než ta, na kterou jsem apriori mířil).

Do toho vám hraje středověká hudba, občas zaútočí králíci, vlci nebo medvědi, sem tam vám zdechnou krávy nebo ztratíte úrodu. To je ale holt středověk...

Herní grafickou stránkou dnes už tento “archivní“ kus samozřejmě moc neuhrane (vidět hru v takovém faceliftu á la Warcraft 3, to by byly orgie), k jejímu výraznému plusu ale stále patří intuitivní hratelnost, při množství procesů příkladná jednoduchost a nestárnoucí zábavnost. A kdyby se k Strongholdu měli hráči vracet jen z nostalgie (na tu je dnes, 10. let po vydání ještě samozřejmě čas), co na tom? Dune II nebo první Warcraft jsou stále milníky žánru RTS, ke kterým lze bez problému zasednout v instantním módu. Není důvod, aby i dnes neměla tato hra komu co říct. Sám jsem toho důkazem...

Pro: hratelnost, jednoduchost, vypracovanost procesů

Proti: nepřítel útočí vždy ze stejného místa (dopředu označeného)

+21
  • PC 90
Dej teto intuitivni RTS se odehrava ve stredoveke Anglii, kde po unosu krale vladne chaos a vyhnanstvi. O moc totiz spolu vede lity boj hned pet vudcu. Krysa, Had, Prase, Vlk a samozrejme vy. Cilem hry je projit vsech jednadvacet misi a sjednotit Anglii pod vasi vlajku. Nez vsak dospejete ke zdarnemu konci, ceka vas rada rozmanitych ukolu v jedinecnych misich.

Hra nabizi v zanru RTS intuitivni prvky. Uz nestaci jen klikat na budovy a stavet armadu. Abyste ve hre vubec prezili, musite se naucit pracovat s propracovanym systemem surovin a jejich provazanosti. Napriklad ze ziskaneho obili (ktere musite samozrejme posekat) vyrobi mlynar mouku, z mouky pote pekar upece chleb, kterym nakrmite hladove a vecne nespokojene obyvatele. Toho muzete docilit i sberem jablek. Sladek obili vyuzije pro vareni piva v hospode, ktera slouzi i jako zabava pro obyvatele vaseho mesta. Krava vam dava syry a v pripade jejiho zabiti ziskate kuzi, kterou vyuzijete pro vojsko v podobe brneni.

Pokud mate jiz zabehnutou ekonomiku a populaci, muzete si dovolit vybirat dane od obyvatel a davat jim vetsi porce jidla. Ale beda, pokud se vam zachce ozebracit obyvatele uplne o vse. Seberou se, odejdou a v pripade utoku na vas nebude mit kdo branit vesnici. Tvorba armady vyzaduje tezbu dreva, kameni, kovu, odpovidajici a vzrustajici populaci a neustalou spotrebu jidla. Cim silnejsi jednotka, tim samozrejme nakladnejsi na cenu a pocet potrebnych komodit. Vyhodou je, ze v pripade prebytku jedne komodity ji muzete prodat a nakoupit tu, ktere mate nedostatek. Pocitejte vsak se zidovskymi cenami v pomeru okolo 1:4 minimalne. Cas od casu vasi urodu zplundruji divoci kralici, zautoci na vas vlk nebo medved. Proste stredovek na kazdem kroku.

Mise jsou rozmanite. Zpocatku se vyhradne branite utokum nepratel, ale ke konci hra graduje a vy sami se budete davit ve vlastni medicine. Dobyvani hradu je beh na dlouhou trat, kdy vyuzivate katapulty na zniceni hradeb a lucistniky nebo kusijniky na ostrelovani nepratelskych strazi strezicich hradby. Musite vsak pocitat s pastmi jako je rozlevani oleje, horici sipy, prikopy s ostrymi hroty a podobne. Zaverecne miste vas notne proveri a rozhodne si u nich casto zaloadujete. Hudebni doprovod se meni v zavislosti na dane situaci. Kdyz je klidek, hudba hraje klidne, ale jakmile na vas utoci nepritel, hudba zrychluje a je dramatictejsi. Stonghold je i po letech kvalitni hra o cem svedci i vydani HD remaku po letech.

Pro: propracovany system obzivy, ekonomicka stranka mesta, stylovy hudebni doprovod, atmosfera hry, typy jednotek

Proti: nepritel utoci porad ze stejneho mista

+15 +16 −1
  • PC 100
Tahle hra je prostě nejdokonalejším "tower defendem" co znám. To vše obohaceno o taktické prvky, ekonomiku, krásnou grafiku. Celý dojem pak umocňuje naprosto bravurní hudba(poslouchám ji dodnes), kterou je hráč po celou dobu hry doprovázen.

V kampaňi pak zvláště obdivuji proměnlivost a zpracování map, možnosti využívat terénu ve svůj prospěch a to jak při aktivní, tak pasivní obraně. Za úsměvné pak považuji to, že charakterní rysy vašich úhlavních nepřátel odpovídaly jejich jménům a vzhledu(Krysa, Prase, Vlk)

Pro: Grafika, nápad, soundtrack: (CastleJam, SadTimes, Under an old tree, The Maiden, The Chant))

+14
  • PC 95
Středověk, a s ním spojené budování, obléhání a dobývání hradů mě vždy fascinoval a docela citelně mi v žánru strategií chyběla hra, která by se věnovala hradům v širším měřítku. A přitom i ve strategiích, které vyšly před Strongholdem, šlo stavět hrady, jenže zpravidla to byla jedna budova postavená během pár sekund, která sloužila k ochraně základny. A v tomhle je Stronghold jiný. Základnu zde představuje pravý středověký hrad se svými zdmi, věžemi, budovami, obyvateli a zákonitostmi. Ekonomická část hry není zbytečně složitá, je snadná na pochopení a v rámci možností i zábavná(vedlejší ekonomická kampaň), ale to nejlepší co Stronghold nabízí je pro mě jednoznačně bojová část. Hra sice nenabízí závratné množství jednotek, ale vůbec mi to při hraní nevadilo. Pro někoho bude asi nejzajímavější hlavní bojová kampaň, která rozhodně má co nabídnout - je zábavná, dlouhá a humorněji pojatá(hlavní protivníci Krysa, Had, Prase a Vlk:)). Já mám ale nejvíc v oblibě mód obležení, u něhož jsem strávil spoustu času. Obrana a dobývání hradů je ve Strongholdu zpracováno naprosto výtečně. Obléhací stroje jsou samozřejmostí, ale velmi mě potěšilo podkopávání hradeb, hloubení vodního příkopu(zvedací most je parádní) a jeho zasypávání v případě útoku, pasti s kůly, olejové skvrny, které přemění zápalné šípy v ohnivé peklo nebo možnost lití vroucího oleje z hradeb na hlavy nepřátel. Při obraně malého hradu s pár desítkami vojáků, na které útočila mnohonásobná přesila za hraní zlověstné hudby, jsem slintal blahem. Editor je taktéž skvělý a dá se v něm do sytosti vyřádit a postavit si hrad podle svého gusta. Sečteno podtrženo, u málokteré strategie jsem se bavil tak jako u Strongholdu, a právem se řadí nejen mezi moje nejoblíbenější strategie, ale i mezi nejoblíbenější hry vůbec.

Pro: Bojová část hry, výborná kampaň, osvěžující hratelnost.

Proti: Návykovost.

+13
  • PC 95
Osobně bych neřekl, že se jedná o jednu z nejlepších her vůbec, spíše o jednu z nejlepších her ve svém žánru. Odkojen AoE 2 jsem Stronghold poprvé hrál teprve někdy před 2 lety a nestačil se divit. AoE 2 proti této strategii právem působí jako chudý příbuzný. Skvěle propracovaná ekonomika, hospodářství a vojenská část hry, to je to co mě dostalo vedle oku lahodícímu grafickému zpracování. Tahle hra je hlavně geniální v tom jak je její propracovanost jednoduchá, žádná kvanta nic neříkajících ikonek, pojmů apod. vše je jednoduché a přehledné a přitom propracované.

Je potřeba se strat o příjem do pokladny, o potřeby svých poddaných, rozmnožovat zástupy svých oveček, neustále do své sýpky lifrovat kvanta potravin všeho druhu a nakonec zajistit dostatečnou sílu ke své obraně či útoku. Vzpomínám si jak jsem byl vyvalenej když mi správce svým britským přízvukem oznámil, že mi byl ukraden skoro všechen chleba, pochcípaly mi krávy či nálet kobylek na mou úrodu a vše v době maximálního rozmachu, kdy byla spotřeba enormní. Případy kdy skoro celé město lehlo popelem kvůli absenci studní byly také k pokukání. Těžba surovin, pěstování plodin všeho druhu k následnému zpracování, to vše je nádherně promakané a přehledné, město zkrátka žije, každý má svou úlohu a úkol, výjimkou jsou snad jen nemakačenkové válející se u ohně co čekají na přidělení povolání. Líbí se mi ten život v celém městě, nesmrskává se jen na odnesení hroudy zlata nebo košíku jahod do pár metrů vzdálené budovy jako v AoE, jelikož nelze stavět budovy jen tak cik cak jak se to zlíbí. Každá surovina má svou danou pouť městem než se promění v něco užitečného, např. kráva na farmě kromě sýra dá i kůži poté co jí koželužník porazí a stáhne, vyrobí zbroj a společně s kuší, pro kterou jsou nutné další suroviny je teprve možné rekrutovat vojáka. A tak je to s každou surovinou. Stavba opevnění a budov je rychlá a přehledná, a to je to co bych možná vytkl, vše je co se týče staveb instatní, žádné stavení budov od základů po finální vzhled, ale okamžité umístění budovy což mi úplně nesedí, jelikož mě baví sledovat ten shon než se budova postaví např. po vzoru Settlers.¨

Vojenská část hry je také kvalitní, od pěšáka s kopím, který je úplně k prdu dobrý tak akorát na porážku nebo výkop příkopu přes ultimátní rytíře kráčející jak terminátoři po obléhací stroje nebo pasti nalíčené na cizí armádu, zde bych vyzdvihl svůj oblíbený olej, nic nekřičí tak hezky jako armáda vojáků na rozpáleném oleji. Tady bych zkritizoval snad jen absurdní systém kdy vojáci nabíhají na vaše pozice z míst označených značkou, překvapení ze zálohy se tedy nedočkáte. Zvuky, decentní hudba a grafika jsou jak už jsem řekl naprosto výborné, miluju zvuk zabodnutých šipek v rytířské zbroji : ) Bitvy mají grády, a účastní se jich stovky a stovky vojáků.

Od té doby co jsem hrál Stronghold se můj pohled na AoE2 lehce změnil, ale hrát tyto hry v opačném pořadí, asi bych se na AoE2 díval naprosto jinak.

Pro: grafika, zvuky, geniálně jednoduchá propracovanost, bitvy

Proti: pevná místa útoku, možná výraznější dobová hudba

+12