Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PS4 85
Stray pro mě bylo docela příjemné překvapení. Já moc nesleduji herní novinky a jsem spíše retro-hráč, nicméně mi spoustu lidí říkalo, že Stray je fajn a musím si ho zahrát. Nejdříve jsem byl trochu skeptický, ale pak si ho koupil můj kamarád, se kterým společně sdílíme knihovnu na PS4 a protože sharing is caring, rozhodl jsem si to zahrát.

Přiznám se, že kočky obecně moc nemám rád. Já vím, teď jsem asi naštval pár lidí. Já proti kočkám nic nemám, ale zkrátka nepatří mezi moje nejoblíbenější zvířata. U téhle hry jsem měl však občas pocit, že svůj vztah ke kočkám snad i přehodnotím.

To, že se tu hraje za úplně obyčejnou kočku je hrozně zajímavé. Protože je celá hra vlastně postapo a odehrává se v budoucnosti, kdy vymřelo lidstvo a po světě chodí jen roboti, člověk by tak nějak očekával, že to bude nějaká robotická kočka nebo super kočka nebo bůhvíco, ale ne - je úplně obyčejná a normální kočka. Paradoxně díky tomu, jak moc obyčejná je působí v daném prostředí jako nějaká anomálie, jako něco, co tam nepatří.

Hraní za kočku je strašně fajn. Bylo zajímavé vnímat prostředí kočičím způsobem. Kočka se pohybuje s takovou lehkostí, skáče velice přesně, je mrštná, dovede projít různými úzkými průchody - např. mříží - a tak dále. Tvůrci šli dokonce tak daleko, že třeba nemáte možnost otvírat dveře a musíte na ně začít škrábat, aby vám je někdo otevřel. Nebo se můžete schoulit do klubíčka a zdřímnout si.

Celá hra je poměrně krátká a dohrál jsem ji asi za šest hodin. Většina hry je spíše relaxační, kdy jen chodíte, řešíte drobné logická hádanky - např. musíte něco shodit do větráku v šachtě, aby se to zaseklo mezi lopatkami a vy jste mohli projít. Pak jsou tu různé adventurní kapitoly, kde dostane takový menší open-world a tam plníte různé úkoly. Ty jsem si užil ze všeho nejvíce. 

Trochu méně jsem si užil různé drobné stealth mise. Ty sice dávají smysl, protože která jiná hra by měla mít stealth, než ta, kde hrajete za kočku, he? Nicméně stále nejsem úplně fanda tohohle herního mechanismu a též jsem moc nemusel ty akční pasáže, kde je úkolem utíkat před Zurkama. Nic z toho mě však nezaseklo na dlouho, takže pohoda.

Největší radost mi udělal příběh, který je většinu hry zahalen tajemstvím, ale nekonec je v něm určitá, řekněme, antiutopická a antitotalitní myšlenka. Fakt moc povedené, tleskám.

Je trochu škoda, že se na Stray malinko pozapomnělo. To je vlastně důvod, proč jsem se rozhodl sepsat review až teď. Čekal jsem, jak dlouho bude kolem hry hype a jak dlouho si bude držet pozornost. Přišlo mi, že se to vytratilo docela brzy - uběhl rok od vydání a o Stray už se vůbec nikde nemluví. Do jisté míry je to pochopitelné, protože Stray je taková jednohubka a nemá žádný vedlejší obsah, jako jsou nepovinné úkoly či nějaké DLC nebo něco takového.

No, každopádně jsem si Stray užil a jsem rád, že jsem mu dal šanci.
+18
  • PS4 90
Co to je zase za debilní hipsteriádu? byla moje první a jediná reakce na hru Stray v dobách, kdy o ní na internetech kolovaly první informace. O projektu jsem věděl, ale nechával mě naprosto chladným. Kategorické odsouzení a moje láska ke psům ale byly odsunuty na druhou kolej asi dva dny poté, co hra vyšla. Hype byl obrovský, internetem kolovaly memy, modifikace s vlastními mazlíčky a další roztomilosti. V momentě, kdy se hra objevila v jedné z padesáti verzí nového PS+, nebylo vo čem.

Stray je jiný. Paradoxně právě indie charakter, který mě na hře odrazoval, mohl nakonec za to, že jsem si hru nehorázně užil. Vtáhla mě během prvních momentů. Jen nelida by nesoucítil s kočkou, která vinou osudu přijde o svoji smečku a ocitne se v dystopickém stísněném světě plném červených potvor.

Jelikož jsem nevěděl co od hry čekat, překvapilo mě na ni úplně vše. Prostředí, forma dialogů, NPC, gameplay. Nezažíval jsem to, co zažívám u každé AAA hry, tedy takovéto "jojo, takže tady mám safehousy, tady mám obchody, tady jsou tyhle vedlejší mise, támhle jsou tamty vedlejší mise", ale byl jsem vtažen do lineárního zážitku, který v takto parádním kabátku nemá obdoby. Indie her je spoustu, ale toho bohdá nebude, abych rozehrával různé pixelartové podivnosti. Takovouhle grafiku chci od moderní videohry.

Z charakteru hry jsem očekával nějaké složitější puzzly a hlavně nějaké dovednostní disciplíny, u kterých budu trpět jako dítě hrající The Lion King. Vývojáři ale asi dobře vědí, že moderní hráč je neschopný a líný, a hra je vesměs taková přímočarovka s pár pasážemi, kde je občas potřeba trochu pozornosti. Mně osobně dělaly největší problémy dvě místa, na kterých mi nedošlo, že jsem přece kočka, a mohu ten plot před sebou prostě podlézt. Linearita mi vůbec nevadila. V jeden moment se hra otevře do jakéhosi malého hubu, kde je prostor i pro plnění vedlejšího questu, což je příjemné (ale ne povinné) zpestření. Tam jsem si vzpomněl na Kingpin: Life of Crime.

Stray mi ale nejvíc připomíná Beyond Good & Evil. Věřím, že pro hodně 12letých hráčů a hráček bude Stray to, co je pro mě právě BGaE. Roztomilá pocitová hopsačka z nepříliš růžové budoucnosti, která má velice silný, i když prostý příběh.

Přeji tvůrcům, že se hra stala hitem a doufám, že kvůli Sony passu moc nevykrváceli. Klidně bych si dal nějaký sequel, ale obejdu se i bez něj. Herní zážitek to byl krátký, ale rozhodně silnější, než u random ubi open world game number 51.

Zážitek umocňuje také parádní ost.

Pro: hudba, grafika, vizuál, level design, příběh (po delší době mě příběh skutečně zajímal), impozantní konec

Proti: sem tam bug, ale ne fatální

+28
  • PS4 80
Zahrál bych si Stray, kdybych v ní nehrál za kočku? Patrně asi ne. Není to tedy jeden velký vymňouklý gimmick? Je to možné, ale čert to vem. Bylo to roztomilé a zábavné.

Když si na chvíli představím Stray, ve které bych hrál třeba dejme tomu za robota s amnézií, jednalo by se v mých očích o dobře zvládnutou hru s příjemnou atmosférou, která ale vlastně ničím extra zajímavým nevybočuje a já bych za půl roku patrně nevěděl, že jsem ji hrál.

Hlavní hrdina/hrdinka a gameplay s touto postavou spojený je absolutní středobodem hratelnosti i zážitku. Maniakální potřeba mačkat tlačítko mňoukání kdykoliv je to jen trochu příhodné, touha využít každého vhodného místa ke krátkému šlofíku, nebo skórování s basketbalovým míčem do odpadkového koše. To jsou ty pravé herní zážitky, které si ze Stray odnáším.

Ale abych si z toho nedělal jen srandu. Podání příběhu, ač neoplývá přílišnou originalitou, je za mě s ohledem na náladu a atmosféru hry dobře zvolené, hráč přirozeně proplouvá lokacemi a plynně prochází hrou až do konce, aniž by se někde zasekl. Myslím, že se může jednat o ideální hru, na které hráč může ukázat svému nehrajícímu okolí, jak v dnešní době třeba taky vypadají ty "ošklivé videohry" a trochu tak změnit ten stále někde zakořeněný náhled.

Neoznačím Stray za zážitek roku, nicméně jedná se o velice příjemný zážitek, který může působit jako fajn psychohygiena do stresujících dní.

Pro: kočičí život a všechny jeho slasti a strasti, originálně pojatý hudební doprovod, friendly atmosféra pro celou rodinu

Proti: nečekat od toho hardcore zážitek

+15
  • PS4 80
No a co to je? Ještě jsem ji neviděl, nikdo ji neviděl, ale myslím, že Stray je hra, kde se zhostíte role toulavé kočky. No a co to je? Ještě jsem ji neviděl, nikdo ji neviděl, ale myslím, že Stray je hra, kde se zhostíte role toulavé kočky. No a co to je? Ještě jsem ji neviděl, nikdo ji neviděl, ale myslím, že Stray je hra, kde se zhostíte role toulavé kočky. No a co to je? To byl jen fór.

Ne, Stray není zacyklený Kocour ze seriálu Červený trpaslík. Ale ano, je to hra, kde se zhostíte role toulavé kočky. Děj hry je zasazen do blíže nespecifikované doby. Stylizace světa je oděna do cyberpunkového kabátku a zvláště pak na pc musí být radost hrát ve 4k a 60fps. A tohle je právě jeden z důvodů, proč jsem se rozhodl napsat další komentář. A to i přesto, že komentářům nijak neholduju a mám jich jak šafránu. Hru jsem totiž odehrál na starší generaci konzolí, tedy na ps4. A musím říct, že i když se s tím holka poprala srdnatě, byl přeci jen znát její neodvratný konec. 1,82 tflops je dnes už proklatě málo, a tak se hra v pokročilých fázích solidně cukala, fps padaly pod 30 prakticky nonstop a textury doskakovaly jak o závod. I tak se ale dalo hrát celkem bez problému. Za celou dobu jsem nepotkal žádný závratný bug, který by mi znemožňoval postup hrou nebo nějaké větší glitche, které by narušovaly zážitek ze hry. Jen ve měste mi levitovala bunda před obchodem s oblečením a v jedné cutscéně jsem stopl hru, zvuk dojel celou scénu a při pokračování zbytek scény už proběhl bez něj. Prkotiny. Jinak se s tím babča vypořádala slušně.

Co se týče hry jako takové, původně jsem tomu nevěnoval moc pozornost a nějakým způsobem se mi v hlavě usídlil dojem, že se bude jednat o typologicky jiný druh kočičího života. Jak šel čas, začal jsem hru vídat čím dál víc a zalíbila se mi představa, že někoho umňoukám k šílenství. Po prvotním prozření, že se hra zaobírá jinými věcmi, jsem se během hodiny do hry plně dostal. Mňoukací čudl jel jak o život a já se přiblble usmíval. A to kočky nijak nežeru. Ani tak, ani tak. Ale tenhle malý chomáč chlupů mě bavil natolik, že jsem se k němu pravidelně vracel celý týden. Času na hraní mám poměrně málo, takže mě i tak krátká hra zabrala tolik času. Že se jedná o kratší titul napoví už cenovka. A kočičákovat někde 30 hodin asi opravdu nechcete. Čím jsem pokračoval dál a dál, tím víc mě překvapovala rozmanitost prostředí a nápady tvůrců. Ti samozřejmě nezapomněli na kočičí podstatu, a tak dostanete třeba jeden achievment za to, že skočíte na stůl do rozehrané šachové partie nebo že 9x zemřete. Příběh není nikterak složitý a díky pomocnému dronu komunikujete s prostředím. Většinou se jedná o hledání nějakých postav nebo předmětů, popřípadě o přesun něčeho někam, abyste se pohnuli dál. Taková klasika, takže zase žádná herní revoluce to určitě není. Hrozně moc bych uvítal třeba misi, kdy musíte pro někoho chytit otravnou myš nebo utéct před lovci toulavé zvěře. Bohužel se ničeho takového ve Stray nedočkáme a celkově je těch ryze kočičích aktivit spíše poskrovnu.

Celkově ale musím uznat, že mě kočičí indie dobrodružství vážně bavilo a to až nečekaně. Dokonce natolik, že v srpnové nabídce PS plus her vyzkouším Little Nightmares. Kdo ví? Třeba se mi tímto otevřel svět indie her.

Pro: nezvyklý protagonista, grafická stylizace, mňoukací čudl

Proti: málo ryze kočičích aktivit

+14