Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

SpellForce: The Order of Dawn

28.11.2003
81
65 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Svět Fiara byl kdysi jednotný. Ovšem poté, co třináct mágů provedlo rituál zvaný Convocation, se svět rozpadl a přežily jen ty ostrovy, které byly zastřešené boží silou. Tito mágové také vytvořili runové kameny, ve kterých se skrývali nesmrtelní bojovníci, kteří budou na slovo poslouchat toho, kdo je vyvolal. Vy jste jedním z těchto bojovníků a váš mistr vás uvolnil z otroctví.

Toto je příběh SpellForce: The Order of Dawn, hry, která je kombinací RPG a RTS. Můžete ji hrát z 3rd person pohledu známého z RPG nebo izometricky ze shora. Jako v každém RPG, hráč získává nové úrovně, nové věci, kouzla a postranní questy a jako v každé RTS, buduje základnu, těží suroviny a staví armádu.

Ke hře vyšly dva datadisky The Breath of Winter a Shadow of the Phoenix a pokračování v podobě SpellForce 2: Shadow Wars.


Poslední diskuzní příspěvek

Koukám, že to tady žije, tak se zeptám, měli jste taky problémy se spuštěním Platinové Edice? Chce to po mně při vstupu do menu nějaký kod a na netu jich moc nejni. Dyžtak mi něco pošlete...

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
,,Tati, prosím, koupíš mi tuhle hru?"
Ještě si pamatuju své dávné dětské nadšení z toho, když jsem kdesi v obchodě viděl obal - meče, magie, orkové, elfové a veprostřed zadek špulící fešanda s vylézajícím ňadrem. Tu hru jsem prostě musel mít. Ale když se mi nakonec dostala do rukou, nebyl jsem schopný ji dohrát kvůli RTS částem. Hru jsem tedy odložil, ale nikdy na ní úplně nezapomněl. Teprve nedávno jsem se však rozhodl svou rozpracovanou práci dokončit. No regrets!

Spellforce byla dost pravděpodobně první hra, která mi dokázala, že cinematic intra počítačových her mohou být fakt nadupaně parádní. Pamatuji si, že jsem si jako malý pouštěl počáteční intro několikrát za sebou, protože jsem se té epické podívané nemohl nabažit. A pak je tu samotná hra...
Když to řeknu na rovinu, Spellforce jsem v posledních dnech hrál tak strašně moc, že to začalo vyvolávat problémy v mém reálném životě. No není to skvělý důkaz fakt dobré hry? Z grafického hlediska hra zestárla poměrně dobře, mapy vypadají pěkně, přičemž jsou často i dobře různorodé. Levelování a vývoj arzenálu hlavního hrdiny je dost uspokojivý, díky čemuž lze hře i odpustit fakt, že váš hlavní maník je poměrně bezcharakterní random guy. Samotný příběh není příliš působivý, je to hodně velké fantasy klišé plné zlých orků a nemrtvých, hodných elfů, atd. ALE! Má jeden dost hustej plot twist, přičemž čím déle nad ním přemýšlím, tím více se mi líbí. Za to velký plus. Od hry takového ražení jsem to nečekal, plus to hráče nutí se zamyslet nad účelem a cestou hlavního hrdiny.

Z gameplay hlediska je to standardní střídačka RTS a RPG žánru. V některých mapách je nutno vystavět si základnu a armádu, přičemž s ní následně jako vlna tsunami musíte vyhladit cokoliv ji přijde pod cestu, v jiných se musíte spolehnout pouze na sebe a partu několika hrdinů, kteří vám pomáhají. V takových situacích hra najednou dostane menší nádech Infinity engine her, což jsem samozřejmě nemohl neocenit. Pomocné hrdiny ale nenazývejte parťáky, jsou to fakt jen čistě užitečné prostředky pro dosažení vašeho cíle. Boje jsou ale uspokojivé v obou variantách kombinovaných žánrů. A připravte se, že budete chodit. Jakože hodně. Jakože FAKT hodně. Mapy jsou občas přemrštěně obří a přesun hrdiny (případně armády) někdy trvá neskutečně dlouho. Hra se rázem stane běžkovým simulátorem, během kterého si můžete jít uvařit kafe, případně nakrmit kočky.

Velice mě potěšila také překvapivě dost dobrá hudba. O to víc mě ale sere, že na některých místech z nějakého důvodu nehrála vůbec, plus na většině mapách hrála pouze ve dne. Noci tak byly podivně tiché, byly většinou slyšet jen práce dělníků v základně a pár vlků v divočině.
Vyzdvihnout musím především track Settlements of the Rune, začátek je jak něco od Terrence Malicka. <3

Ze záporů musím zmínit jeden velice nepříjemný aspekt, kvůli kterému jsem eventuálně byl nucen hru modifikovat - pokaždé když opustíte hru a následně si ji nahrajete, téměř veškerá prozkoumaná místa opět zčernají, jako kdybyste na nich ještě nebyly. Z RPG pohledu by se to ještě dalo vydržet, ale z RTS směru mě to fakt dost znevýhodňovalo a frustrovalo. Váš hrdina je navíc trochu debil. Na nepřítele automaticky zaútočí pouze v případě, že je jím sám napaden. Je to jediná hratelná postava, která se takhle chová. Mnohokrát jsem ho přistihl, jak jen stojí a čumí jako Bulhar do mlátičky, zatímco jeho rekové se vedle něho bijí o život. Ani kvalitu dialogů nemá hra příliš dobrou (hráno v angličtině), plus voice acting zejména u ženských byl v některých případech téměř nesnesitelně špatný.

Ta hra mě ale jinak fakt nesmírně bavila. Pocit počáteční nostalgie se následně přelil do poutavého nového dobrodružství, během kterého jsem se nemohl dočkat toho, až projdu dalším portálem na další mapu a zjistil, co mě tam čeká. Na svou dobu to byla překvapivě inovativní hra, která je svým způsobem chytřejší a zajímavější, než se může na první dojem zdát.
Asi se mrknu i na tu dvojku. :)

Pro: Grafika, gameplay, hudba, některé prvky v příběhu, atmosféra

Proti: zčernání prozkoumaných míst, občas moc dloooooooooooooooooooooooooooooooooooooooouhé pochody, kvalita dialogů, částečně voice acting

+24
  • PC 95
Ty krávo, to bylo času. U téhle hry jsem strávil celou angínu a teď i skoro půl dovolené. Je to neskutečně dlouhý. Ale dal jsem to. A to ani poslední dobou moc strategie nedohrávám. Vždycky mě tak nějak omrzí. U téhle hry se to ale nestalo.

Hned ze začátku mě ohromila grafika. Fakt hezká. Pěkná živá příroda. Co se jen tak nevidí jsou budovy v životní velikosti. No, v té době to musela být bomba. Hlavní tahák hry je ale hlavně hratelnost (co taky jiného) a návykovost. K tomu pomáhá geniální herní systém, kde za pomocí runových monumentů, hrajete vlastně za takového poloboha.

Skvělé skloubení strategie s RPG. Funguje to asi tak. Sakra to je nějak moc nepřátel, to sám nezvládnu. Nevadí, tamhle je monument. Postavím si vesnici. Vyrobím armádu. Probiji se a pokračuji. Strategie zde neslouží jako základní koncept hry, ale jako prostředek k dalšímu postupu. Kupodivu to funguje náramně.

Přispívá k tomu i zajímavý příběh, který táhne a příjemně se stupňující obtížnost. Kdy nedochází k nějaké frustraci ani hru neprojdete z prstem v zadku (hráno na normál). Super ozvučení. Jen tu hudbu jsem musel trochu ztlumit. Už jsem říkal, že hra dlouhá?

Trošku mi vadily zdlouhavé přesuny po mapách, nebo slepé vracení se do vyčištěných map za účelem splnění vedlejších úkolů. Třeba úkol najdi stíny. Ale kde? Už mám projetých 22 map. Každá mi trvala celé odpoledne. To je mam prohledávat znova? Až jsem si připadal jak blázen. Ale není snad tohle účel her? Bavit lidi co nejdéle. Je to hezké, ale zároveň i trochu děsivé.

Jo, a ještě bych ocenil možnost řazení jednotek do formací. Bylo by to tím možná i víc strategické. Snad příště.

Pro: návyková hratelnost, originální koncept, grafika, hodně dlouhé, příběh

Proti: zdlouhavé přesuny po mapách, šílený žrout času

+22
  • PC 90
Strategie mají velký problém. Pokud chtějí vyprávět příběh, většinou to dopadá ve stylu "tady máš pár vojáčků a projdi mapu nacpanou nepřáteli." Strategie neumí vyprávět příběhy. Spellforce spojila strategii s RPG a dokázala to. Obojí je zábavné. Chvíli se vypráví příběh, chvíli se buduje a válčí.

Ke hře mě navedl kamarád, který o ní stále básnil. Měl jsem pochyby, jestli mě může německá strategie něčím zaujmout. Zkusil jsem ji a už mě nepustila. V každé nové misi jsem si říkal, že teď už určitě vývojářům dojdou nápady, teď už mě určitě něčím znechutí a přestanu hrát. Nestalo se to. V každé misi mě něčím překvapili, každá mise byla něčím zajímavá. Asi poslední tři mise už jsem pociťoval lehkou únavu ze stereotypu, ale dohrál jsem je. A rovnou jsem začal hrát datadisk s ledovým drakem Arynem, který mě zase chytil a nepustil až do konce.

Hra je skvělá, ale vadila mi na ní zdlouhavost. Všechno tam strašně trvá, silné jednotky se pomalu vyrábějí, armáda 80 vojáků padne za pár minut a vyrobit novou je na hodiny práce, suroviny dorůstají pomalu a urychlování času tu není. Počítač cheatuje jako zběsilý, má nekonečné zásoby všeho a to, co mu pobijete, má za chvíli zpátky. Přesto mě hra bavila. Někdy jsem nedělal nic, než že jsem běhal po mapě a díval se na tu grafickou nádheru, na západy slunce a světelné efekty. Hrál jsem za ženskou postavu - měla přirozené pohyby a úžasný hlas. Postavičky hrdinů se vystrojují jako v The Sims, byla vážně radost sehnat pěknou sexy róbu pro nějakou ženskou postavu, nebo zvlášť silné brnění pro válečníka. Všechno promakané do detailu. Tahle strategie dokázala, že němci opravdu umí.

Pro: propracovaná, zábavná, dobrý gamedesign, runy, parádní grafika, nízké nároky, zajímavé vedlejší úkoly

Proti: zdlouhavá, počítač cheatuje, málo surovin, prozkoumaná místa zase zčernají, jednotky v boji neposlouchají jak by měly

+16
  • PC 50
Hry, které kombinují více žánrů málokdy dopadají dobře, ale najde se i pár kousků, kterým se to daří. Jedním z nich je i Spellforce. RPG prvky jsou v mnoha strategiích, ovšem žádná se nedá hrát čistě jako RPG. Ve Spellforce si můžete vybrat jak hrát.

Pokud se rozhodnete hrát strategii objeví na nepřátelských stanovištích portály, z nichž se neustále vynořují nové jednotky. Časem je pěkná otrava omlacovat pořád dokola nekonečné množství nepřátel. Jediná možnost jak se portálů zbavit je zničit okolní budovy. Ovšem pokud si náhodou uložíte hru a program vypnete po nahrání mapa opět zčerná a to je při jejich rozlehlosti dost nesmyslné.

Jestli máte radši RPG pak si s vaší vytvořenou postavou můžete pobíhat po světě a sbírat lepší vybavení, učit se nová kouzla, vylepšovat statistiky atd. Jak kouzel, tak věcí je obrovské množství. Dále si můžete do své runové desky dát až pět spolubojovníků, jejichž výbavu máte taktéž pod kontrolou.

Většinou, až na pár map si budete moci vybrat jakým způsobem budete quest plnit. Questů je plno, ať už povinných či nepovinných. A dávají dohromady slušný příběh. Hudba je na můj vkus poměrně nevýrazná, ale překvapen jsem byl kvalitním dabingem.

Nebýt několika hloupostí mohlo být Spellforce ještě lepší. Takhle je to jen dobrá hra.

Pro: možnost výběru, jakým stylem budete hrát, příběh, dabing

Proti: AI podvádí, zpočátku složité, odhalené mapy znovu zčernají

+13 +14 −1
  • PC 100
Tahle hra mi fakt sedla. Zpočátku jsem nevěděl o co jde, vypadalo to na jakousi poklidnou adventůru, chození s jednou postavičkou. Ale po prvních minutách tutoriálu už je jasné, že se jedná o bojovou RPG. A po skončení tutorialu vím, že půjde i o válečnou strategii ve stylu Warcraft. Na začátku si vyberete svého Avatara, zvolíte disciplíny které bude mistrně ovládat, rozdělíte počáteční schopnostní body a jde se na věc. Je pouze na vás, jestli budete válečník, lučištník, mág, nebo nějaký "mix" od všeho. Ve hře máte k dispozici opravdu přehledný inventář, kde můžete vidět vše důležité o svém Avatarovi, prohlížet sesbírané předměty, měnit svou výstroj, modifikovat své runové bojovníky, editovat knihu kouzel, či prohlížet právě aktivní úkoly. Hra obsahuje úkoly hlavní a vedlejší. Za vedlejší nepovinné můžete něco získat, nějaký předmět, peníze, nebo zkušenostní body - ty vás posouvají na vyšší úroveň - za každého mrtvého se také připisují zkušenostní body. Postupně se váš Avatar rozvíjí a zdokonaluje. Vše je zasazeno do světa Fantasy, takže ve hře narazíte na různé bytosti a národy viz. Tolkienův svět. Mezi nejvýznamější rasy, které máte možnost i ovládat, patří 3 světlé (human,elf,dwarf) a 3 temné (orc,troll,dark elf). Můžete budovat jejich osady a využívat v boji jejich sílu a magii. K jejich aktivaci je ale potřeba mít příslušný runový kámen a najít monument - to je malá svatyňka, která slouží k jejich vyvolání a ty jsou ve hře jen na daných místech. Takže ne vždy se na ně budete moci spolehnout. Ve hře je dál možné vyvolávat vaše runové bojovníky. Opět k tomu slouží monument (jiný) a před jejich aktivací je opět potřeba mít runové kameny. Je jich desítky a záleží pouze na vás, jakou partu bojovníků či kouzelníků si poskládáte. Předmětů a kouzel je tolik, že je dodnes nemám všechny vyzkoušené. Mapy jsou dlouhé, někdy trvájí i hodiny. Občas obsahují tajemná zákoutí s nějakým překvápením, např. dráček střežící poklad atd. Zvukové efekty jsou vynikající, postavy dobře namluvené, hudba ve spellforce je opravdu koncertní a zasluhuje zvláštní pochvalu. Ve Spellforce se mi ještě hodně líbí ten zásahový systém, při zásahu se nad bojovníkem objeví číslo odebrané energie, jako na nějaké automatovce. Podle barvy čísla jde poznat, zda to byl zásah zbraně, nebo nějakého kouzla. Proti mám jen pár připomínek a sice k chování bojujících jednotek. Když jsou poblíž nepřátel, občas se vrhnou do útoku aniž by jste zrovna chtěli. Při útočení na nepřátelskou osadu nevydrží stát na místě, nabíhají hlouběji do nepřátelských řad, vylákají další nepřátele a většinou vzburcují celou základnu, útok je chaotický. Prostě máte co dělat, aby jste to myší celé uhlídali a útok vedli nějak systematicky. Pak ještě vlastní Avatar se nebrání např. útoku lučištníků, nechá kolem sebe projít nepřítele, pokud není napaden z blízka nedělá nic, taky chyba. Ale to je asi tak všechno...

Pro: Kombinace dvou herních stylů, grafika, hudba, efekty, dobré ovládání, přehledný inventář, runový bojovníci

Proti: Trochu chaos při dobývání táborů

+12