Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

SpellForce: The Breath of Winter

25.06.2004
81
16 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
rozšíření
Multiplayer
ano

První datadisk ke hře SpellForce vás zavede do snežné části země Fiara, kde na vás čeká zbrusu nový příběh, který je nezávislý na příběhu původní hry. Jde v něm o to, že se probudí ledový drak Aryn a vaším úkolem je utišit tím vzniklý chaos.

Kromě nového příběhu přináší Breath of Winter skirmish mapy, kooperativní mód a něco kolem 150 nových předmětů pro vašeho hrdinu.


Poslední diskuzní příspěvek

Možná je to tím, že jsem předtím hrál za mága živlů a teď to zkouším za bojovníka, nebo jsem sešel následkem zhýralého života.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Ach, kde jen jsou ty časy starých dobrých datadisků z nultých let, jejichž délka a obsah by se v dnešní době rovnaly pěti DLCčkům, každé za přemrštěnou cenou...

První datadisk si udržuje ono sympatické kouzlo původní hry, přičemž přináší další extrémně návykovou jízdu, která bude tentokrát hodně přeelfována. Hlavní příběh je vcelku slušný, i přestože je vlastně dost předvídatelný, ale tak co na tom. Dyť je to hrdinská fantasy! I hlavní hrdina je zde povedenější, na rozdíl od hrdiny z původní hry už není tak mdlý a má více emocionálních dialogů. The Nameless One nebo Geralt z Rivie to sice není, ale od minula to je rozhodně změna k lepšímu.
Z hlediska hratelnosti je Breath of Winter v podstatě stejnou pochoutkou jako původní hra. Ovšem tvůrci si tentokrát s mnoha lokacemi pohráli, aby hratelnosti dodali trochu více inovační nádech, který by se neskládal z pouha pouhého "vybuduj základnu, znič tu nepřátelskou". Díky tomu se například dočkáme částečné eskort mise, během které musí hráč do určité doby držet jednu pozici, dokud nebude nucen nevyhnutelně ustoupit na další, nebo i mise, ve které se mu uprostřed jednou za čas vyrojí nepřátelské přízraky. (Ta mi trvala nejdéle a byla frustrující jak prase. Jakože fakt hodně. Málem mě to přimělo s hrou skončit.) Jinak má datáč opět skvěle zvládnout atmosféru, která se projevuje v podmanivém prostředí a samozřejmě hudbě, která je zde taktéž parádní.
Obzvlášť tento track je boží. Ten začátek! <3

Zápory jsou v podstatě stejné jak u původní hry. I když je hlavní hrdina povahově lepší, stejně se opět neobtěžuje sám od sebe zapojit do bitvy, dokud ho někdo nenapadne, případně pokud ho o to slušně nepožádáte. Stejně tak se zas musí hráč připravit na úmorně dlouhé túry po obrovitanských mapách, během kterých si nejen stačíte udělat kafe, ale možná i koupit ve večerce nějaký to pivo. Plus jsem zaznamenal, že je občas problém i se zvukem. Mnohokrát se mi stávalo, že jsem zaslechl zcela nezaměnitelný zvuk upozornění z Windows XP. Ty vole. To to nikdo netestoval? Vždyť to je docela ostuda, chlapi.
Ve výsledku jsem u toho ale zase seděl dlouhé hodiny a nemohl se odtrhnout. Breath of Winter je zkrátka důstojným dátačem, který by si žádný fanda původní hry neměl nechat ujít.
A to tam je ještě jeden!

Pro: nové nápady misí, hratelnost, hudba, atmosféra

Proti: ignore hlavního hrdiny, opět občas běžkařský simulátor

+21
  • PC 90
Tak mam za sebou další nášup tohoto skvělého strategického RPG. Datadisk toho moc nového nepřinesl. Jedině snad nových věcí do inventáře přinesl hodně. Hlavně dřív opomíjené bodné zbraně tu dostali pořádnou záplatu. Pak je tu pár nových kouzel. No, a nová kampaň. To je vše. Vše ostatní při starém.

Původní hru jsem chválil do nebe. Tady platí úplně to samé. Takže bych se pro změnu mohl rozepsat o věcech, které mi během dlouhého hraní začali vadit. Tak převším je to nemožnost zrychlit si hru. Někdy je hra pekelně zdlouhavá. Hlavně ke konci hry, kdy strávíte spoustu času už jenom výrobou armády. Postava je pomalá a mapy velké. Nešikovný autosave. Umřete a při znovuobjevení a odpočtu zkušeností se hra autosejvne, a když jste zapoměli ručně uložit, tak smůla.

Magické jednotky mají sebevražednou vlastnost. Po vykouzlení many chytí hůlku a běží se nechat zabít vtváří vtvář nepřítelem, místo toho aby v bezpečí počkali až se jim dobije. Hrdina se nezapojuje do boje. Klidně si nechá nakládat od jednotek na dálku a nic nedělá. Jednotky nejdou dát do formací. Dalo by se tím určitě víc taktizovat v boji. Skirmish mapy jsou nudné a zbytečné. Vypadá to, že jsou tam jenom aby se neřeklo. Dají se hrát jedině postupně, podle toho co Váš hrdina zvládne (jejich úrovně se zvětšují). Akorát u toho chybí příběh.

Jinak je datadisk opět skvělá, návyková a časově náročná hra. Hratelnost se nezvrhla do stereotypu. Je tu spoustu nových, svěžích nápadů. Kratší délka je jí ku prospěchu. Pořád je to dost dlouhá hra. A ještě je tu jeden přídavek.

Pro: nová kampaň, nové nápady, nepolevující zábava

Proti: nemožnost zrychlit hru, nečinnost hrdiny, sebevražedné sklony některých jednotek, zbytečné skirmish mapy

+11
  • PC 70
Série Spellforce se odehrává se ve fantasy světě Eo, který byl po strašlivé válce mágů rozerván na kusy a zbyly z něj jenom osamocené ostrovy. Jediné spojení mezi ostrovy, zajišťují cestovní brány, které po katastrofě postavil Rohan, poslední mág, který válku přežil. Po celém světě, jsou kromě rozpadlých ruin, zamořených různými přízraky a příšerami, rozesety i pozůstatky po dávné moci mágů, kteří používali runové otroky jako vojáky a sluhy a postavili zde proto runové monumenty, kde lze tyto služebníky vyvolávat. Kromě toho jsou zde i menší brány, pomocí kterých se lze rychle přemisťovat z jedné strany ostrova na druhou.

Jestli si místní obyvatelé mysleli, že po válce mágů už je nic horšího potkat nemůže, tak to se zmýlili. Tisíc let spal ve svém doupěti ledový drak Aryn, ukolébán zpěvem královny elfů. Jenže královnu někdo odvedl, draka osvobodil a jestli jej někdo rychle neuklidní, změní drak celý svět v ledovou pustinu. Normální člověk by draka uklidňovat nešel, takže tu máme ideální úkol pro runového otroka. Když zemře, zase se narodí z monumentu a kromě malého úbytku zkušeností se mu nic nestane, takže s chutí do toho.

Datadisk The Breath of Winter jsem dohrál už před drahně lety. Jen úplně poslední mapu jsem vynechal, ani jsem ji nezkusil. To, když jsem se doslechl, co všechno na ní mám ubránit, postavit a zvládnout, tak jsem si řekl, že nemusím mít zase všechno.

Hlavní hru jsem dohrál už podruhé a tak zkouším, jestli mě datadisk bude bavit zase. Baví, ale hodnocení bude výrazně nižší, protože mě na hře dost věcí vadí. Například nemožnost importu postavy - dobrá chápu, je to nový příběh, ale nebavilo mě začínat zase od nuly. Více méně absence věží a tím pádem nemožnost rozumně bránit základnu. Velký důraz na příběh, díky čemuž je ale hra plná skriptů a hráč občas jen nejasně tuší, co se po něm chce a místy jen zdrhá po mapě s pár vojáky a čistí si cestu.

Vadila mi zvýšená obtížnost, díky které je hra ještě zdlouhavější, jakkoliv je tomu těžké uvěřit. Šel jsem takhle po mapě, zapnul monument, jak jsem byl zvyklý a začal stavět město. Stihl jsem si nadělat 10 vojáků, když se na mě vyhrnulo cca 40 nepřátel, kteří mě prostě smetli. Všechny pokusy o obranu města byly marné a mapa byla doslova nacpaná tuhými nepřáteli, které jsem musel opatrně pobíjet sám, bez pomoci vojska. Na jiné mapě byly zase takové davy nepřátel, že se moji vojáci vůbec nemohli dostat k jejich budovám. Nemluvím teď o skriptovaných porážkách, které vás mají cíleně vyhnat z mapy, ale o normálním hraní.

Více natáhnout herní čas, už ani nešlo. V hlavní hře se mi nikdy nestalo, že bych před obrovskou přesilou musel utéct z mapy a začínat zase znovu, tady je to normální herní strategie.

Pro: zábavné

Proti: zdlouhavé

+7
  • PC 90
Nejedná se o pokračování původní hry, nýbrž začínáte znovu od píky a úplně někde jinde. První datadisk mi připadal ze začátku nudný, pak se to postupně lepšilo, začaly se objevovat zajímavá kola a zajímavé questy. Kampaň je ale docela krátká. Svědčí o tom i úroveň, na kterou se dostanete na konci u Aryna. Na poprvé jsem končil na Levelu 28. Po druhé se všemi splněnými questy jsem měl něco lehce přes Level 29. Ve hlavní hře nebylo problém mít Level 30 už několik kol před koncem. Jednoduchá matematika nám dá za pravdu, těch ostrovů je tady prostě málo, jestliže jich ve hlavní hře bylo 21, tak tady je jich pouze 12. Sice se na některý vracíte víckrát, ale co už... Předměty jsem nepočítal, ale dost jich přibylo, což potěší. Obsahují např. zcela novou silnou zbraň - kopí, ke které je potřeba dvojí dovednosti. Novinka jsou předměty, které jsou součástí sady. Když je používáte dohromady, zlepší nebo přidají vám nějakou další svojí vlastnost. Kompletní sadu tvoří např. helma, róba a prsten. Nový nápad jsou i specielní runy. Kromě spousty nových runových hrdinů se setkáte i s jiným typem. Jsou to vaši protivníci, proti kterým sám bojujete a poté se zmocníte jejich esence. Vyrábí je pro vás jistá osoba, se kterou se brzo setkáte. Díky tomu můžete vyvolat a ovládat např. Goblina, Orca, zimní Elfku, nebo i několik Čepelerů na různě vysokém levelu. Hudba je taktéž o pár skladeb pestřejší a je opět skvělá. Obtížnost se mi nezdála nijak vysoká. Kromě jedné mapy se stíny a šéfíkem Fire Angel jsem se nikde nezasekl. Nestalo se mi např. jako v předchozím dílu, že mě nepřátelé svým zdrcujícím útokem párkrát vyhnali z ostrova ven. Celkově se mi datadisk líbil kvůli těm novým nápadům a situacím, bylo vidět že Spellforce ještě nevydal ze sebe všechno a stále má co nabídnout :)

Pro: Nové předměty, nápady, situace

Proti: Kratší kampaň

+4