Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Simon the Sorcerer: Chaos Happens

Simon the Sorcerer: Chaos je poloviční život

23.02.2007
70
13 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

V pořadí čtvrté dobrodružství pubertálního Simona začíná během hádky s bratrem, na který televizní kanál se budou dívat. Bratříček nakonec Simona klepne dálkovým ovladačem a náš hrdina se pohrouží do mdlob. V bezvědomí se Simonovi zjeví kamarádka Alix ze světa kouzel s prosbou, aby přišel její zemi opět zachránit. To Simon samozřejmě nemůže odmítnout, a tak se pomocí staré dobré skříně vydává na záchrannou misi. Věci ale naberou poněkud jiný směr než by očekával – Alix se s ním hned po přistání rozejde, aniž by s ní kdykoliv chodil a celé okolí jej považuje za hodného a vychovaného mladíka. Vysvětlení na sebe nenechá dlouho čekat – po pohádkovém světě pobíhá Simonovo dvojče, které je jeho přesným opakem a to pravý Simon pochopitelně nemůže nechat jen tak.

Po rozporuplně přijatém předchozím dílu Simon the Sorcerer 3D od Headfirst Productions získali práva na pokračování němečtí Silver Style a rozhodli se pro návrat ke kořenům série, na který jsme si museli kvůli lokalizaci počkat o rok déle než naši němečtí kolegové. Po vesele se tvářícím pohádkovém světě se potuluje řada starých známých postav, Alix počínaje a Swampym s jeho příšernou bahenní polévkou konče. Simon sám si uchoval svou prořízlou pusu i téměř bezedný inventářní klobouk. Veškeré podstatné události jsou zaznamenávány do jeho deníku, který ke každé z nich obsahuje možnost tří rad jak dál. První jen napoví, jakým směrem se ubírat, závěrečná třetí už prakticky vyzvoní hotové řešení, díky čemuž odpadá nebezpečí nepříjemného zaseknutí se během hry.


Diskuze ke hře

Doposud o hře nikdo nediskutoval.


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Ke čtvrtému Simonovi jsem přistupoval s obavami, i když se mi kdysi docela líbil. Ale zbytečně, je to pohodová adventura a zdejší hodnocení 70% v podstatě sedí.

Po příšerné grafice a hratelnosti ve trojce se vrací tradiční 2,5D pohled, ba co víc. Simon 4 vypadá naprosto stejně jako Everlight ze stejného roku. Stejná mapa, ovládání, inventář a trošku nešťastný způsob kombinování předmětů. Je tu i stejný systém questů vypsaných v deníku a také styl nápovědy. Grafika je o fous hezčí, protože obsahuje více pestřejší a barevnější lokace a stejně jako v Everlightu tu bohužel nejsou žádné filmečky.

Příběhově je to solidní průměr. Simon se opět ocitá v říši pohádek, chaos z konce trojky se tvůrci ani příliš nepokouší vysvětlit. Navážou na něj ale postavou Simonova dvojníka, který v pohádkové říši škodí. Chová se totiž jako nezištný, nesobecký, čestný a poctivý hrdina a za zády přitom pomáhá zrádnému rádci Kalabovi s přípravou atentátu na krále. Příběh se rozjíždí pomalu, Simon stejně jako v prvních dvou dílech řeší spíše věci okolo, ale když dojde ke zdánlivému finiši, přichází solidní zvrat po kterém přijde ještě parádní pasáž v řeckém podsvětí a také solidní finiš, kde se střídají oba Simonové. Hratelně i příběhově se to díky tomu u mě vyšvihlo na tu sedmdesátku.

Co se týče postav a věcí okolo. Simon je zase "jen" sobecký vychcánek s dobrými úmysly a ne sociopat ze třetího dílu. Jeho dvojník je sice poctivý, ale také nesnesitelný upjatý pedant, který mě chvíli připomínal nesmrtelného Arnolda Jidáše Rimmera. Brutální humor z trojky zmizel, ale hra je stále relativně vtipná, i když v mezích. Je tu geniální přehrání pohádky o Červené karkulce, těžký osud čeká trolla z mostu, opět se vrací dvojice démonů, zlodějka Zlatovláska a tradičně nesmí chybět Bahňák se svou odpornou polívkou. Autoři ze Silver Style mají slabost pro kozaté teenagerky, protože stejně jako v Everlightu Laura je tu Alix s doslova přetékajícím výstřihem. A Calypso je ještě více mimo než obvykle.

Hratelnost je zdánlivě podobná Everlightu - systém nápověd, mapa, zobrazování aktivních míst se nezměnil. Čtvrtý Simon je ale mnohem delší a těžší. Ze začátku máte pár obrazovek v lese, pak se k tomu přidá město a nakonec hrad. Objeví se podsvětí, otevírají se nové lokace a až do konce se budete vracet na stará známá místa. Navíc ve finiši střídáte dvě postavy a i když jsem koukání do návodu omezil na minimum, ke konci jsem trojboj bez návodu prostě nedal.

Co se mi opravdu nelíbilo a štvalo mě celou dobu je přístup tvůrců k stylu adventury. Simon 4 je totiž adventurou, kde se posouváte převážně běháním za postavami a dialogy s nimi. Kdo by chtěl zkoušet všechno na všechno, ze zlou se potáže, protože každá z mnoha obrazovek je doslova zaplevelená milionem krámů z nichž 90% není naprosto k ničemu. Bohužel těch 10% tvoří naprosté šílenosti, na které se jinak přijít nedá a bez kterých se nehnete. Použijte klacek na krtka a máte lopatu. Zkombinujte jehlu, magnet, korek a misku s vodou a máte kompas. Dlouhý zásek mě způsobila ponožka v chatě babičky, která se "mazaně" nehlásí tlačítkem na zobrazení předmětů.

Ale čert to vem. Celkem slušná hratelnost, grafika i příběh a na 70% mě to stačí.
+13
  • PC 50
Vykopávať z hrobu osvedčené klasiky a oživovať ich novými pokračovaniami sa vždy nevypláca. Chaos Happens je toho ukážkovým prípadom. Pamätáte sa ešte na ten drzý, sarkastický a (ne)miestny Simonov humor, spolu s roztodivným obyvateľstvom rozprávkového sveta a lordom archetypom - pardón - Sordidom? Tak nič také v tejto hre nenájdete.

Nechcem nejak prehnane škatuľkovať, ale určite vieme, akú má povesť nemecký humor. "Ehm" - presne takú. A to je problém tejto hry, buď sa tvári priveľmi milo, až detsky, alebo iba rozpačito, ako keby sa scenáristi nevedeli rozhodnúť, v akom štýle to poňať. Ale tá detinskosť, tá srší z každého rohu. Ako by mohol pôsobiť Simon drzo a štýlovo, keď má slovník ako zatvrdlý miništrant a ostatné postavy reakcie ako z rozprávky o tom ako šla sliepočka kohútikovi po vodu.

Jediný smer v ktorom tá detinskosť funguje je grafika. S tou si autori celkom dali záležať a pôsobí naozaj malebne rozprávkovo, i keď pri dialógoch záleží na danej postave, napríklad vlk je spracovaný veľmi pekne.

Samotný príbeh sa zpočiatku nejaví vôbec zle a hráč je zvedavý na toho svojho dvojníka, ale ako viac preniká do hry, viac si uvedomuje, že toto nie je starý dobrý Simon, ale len akýsi zlepenec nevtipných hádaniek a ešte menej vtipných dialógov s ultranezaujímavým a v podstate absentujúcim záporákom (Sordid tu nie je). Jedina pasáž, ktorá ma skutočne bavila, bolo asi podsvetie.
Čo sa týka postáv, autori sa snažia nabúrať rôzne klišé tým, že Červená karkulka je malý spratek gauner a vlk je alkoholik. Tieto nápady v praxi ale zhadzuje to prevedenie dialógov a fakt, že ostatné postavy sú absolútne obyčajné a nezaujímavé.

Anglický dabing sa ešte ako tak podaril, ale samostatnú kapitolu tvorí príšerná česká lokalizácia, ktorá má nielen mnohokrát doslovne preložené frázy, ale občas točí o úplne niečom inom, než sa tam rozpráva, vďaka čomu sa dá aj v hre zakysnúť nebyť anglického dabingu, lebo určité zadanie hádanky, alebo úlohy je preložené úplne od veci (je to už dávno, takže si to na to konkrétne znenie nespomeniem).

Možno, že by tá hra deti a dospievajúcich hráčov bavila, ak by nemali za seba priveľmi adventúr, ale myslím si, že príbeh prestáva byť atraktívny, rovnako ako aj nápĺň hry veľmi skoro a určite nielen ja som sa musel k dohraniu prekonávať. Nadpriemerne hodnotenie dávam hlavne za grafickú a zvukovú stránku (i keď hudba vykráda množstvo známych motívov, viz. ten írsky na námestí) a za to, že je tá náročnosť až na pár príšerných nelogickostí relatívne vybalansovaná.
Pôvodných Simonov síce nepovažujem za nejaké modly, ale mám ich rád, byť väčší fanúšik, tak túto hru asi považujem za riadny pľuvanec do tváre. :)

Pro: grafika, zvuk, pár nápadov a pasáží (ale nedotiahnutých)

Proti: detinskosť, toto nie je skutočný Simon the sorcerer, príbeh, záporák, cz lokalizácia

+4 +5 −1